محصولات و نرم افزارهای ادوبی و معرفی کاربردهای هر کدام با توجه به نیاز کاربران

07 مهر 1399 - آخرین بروزرسانی: 16 آبان 1402
محصولات ادوبی
زمان تقریبی مطالعه: 10 دقیقه

فهرست محصولات و نرم افزارهای ادوبی (Adobe) انواع نیازهای خلاقانه کاربران را تأمین می‌کند. فرقی ندارد که طراح گرافیک، طراح وب، عکاس، تصویرگر، بازاریاب حرفه ای یا شاغل در صنعت فیلم و برنامه‌های تلویزیونی هستید. به کارگیری نرم افزارهای ادوبی یکی از استاتداردهای شغلی در مشاغل مذکور است.

اغلب نرم افزارهای ادوبی نیازمند ثبت حق اشتراک هستند. پس ‌می‌توانید فقط یک برنامه یا ثبت نام در مجموعه Creative Cloud این شرکت را مدنظر قرار دهید. البته در ایران، نسخه های کرک شده این نرم افزارها در سایت های ایرانی، قابل دانلود است. در فهرست محصولات ادوبی بیش از 50 نرم افزار وجود دارد. در این مقاله به معرفی 12 نرم افزار اصلی می‌پردازیم. در اینجا به زبانی ساده عملکرد این برنامه‌ها و دلیل نیازمندی شما به آنها را تشریح می‌کنیم. آیا می‌خواهید مثل یک فوتوشاپ کار حرفه ای از برنامه‌های ادوبی استفاده کنید؟ محتوای آموزشی متنی و تصویری زیادی در این حوزه وجود دارد.

 

1.ادوبی فتوشاپ (Adobe Photoshop)

 

فتوشاپ به عنوان یکی از محصولات ادوبی

 

نرم افزار فتوشاپ در حال حاضر روی iPad هم قابل استفاده است. ویژگی‌های این محصول به شرح زیر است:

  • کاربردها: ویرایش و دستکاری تصویر، روتوش عکس، طراحی گرافیکی، نمونه سازی وب، دکوراسیون داخلی ، طراحی ویلا  و مدلسازی سه بعدی امکان پذیر است.
  • جوانب مثبت: پر از ویژگی‌ها و قابلیت‌های حرفه ای و نرم افزاری قدرتمند است.
  • جوانب منفی: پیچیدگی، نمودار یادگیری پر مشقتی دارد.
  • سیستم‌ها: در سیستم‌های مک، ویندوز و iPad در دسترس قرار دارد.

اگر به دنبال ویرایش تصاویر هستید، فوشاپ را ‌می‌توان مترادف ویرایش تصویر در صنعت گرافیک و طراحی دانست. علاوه بر ویرایش تصویر، تولید انواع طراحی‌های گرافیکی با این نرم افزار ممکن است. برای مثال از فتوشاپ ‌می‌توان برای ویرایش و ساخت تصاویر، گرافیک‌ها و متون ترکیبی و چند لایه، ویرایش و نمایش متن و گرافیک‌های پیکسلی و تولید و ویرایش گرافیک‌های سه بعدی و ویدئو استفاده کرد. پس این ابزار فقط مناسب عکاسان نیست. هنرمندان حوزه دیجیتال، طراحان گرافیکی و مدیران هنری در کنار طراحان سه بعدی و هنرمندان VFX  ‌می‌توانند از این محصول استفاده کنند.

فتوشاپ برخلاف نرم افزار ایلستریتور که با گرافیک برداری کار می‌کند، از گرافیک پیکسلی یا شطرنجی بهره می‌برد. برای آگاهی بیشتر در این زمینه ‌می‌توانید به مطالب آموزشی مرتبط مراجعه کنید.

 

سفارش یا انجام پروژه های فتوشاپ

 

2.ادوبی ایلستریتور (Adobe Illustrator)

 

ادوبی ایلستریتور به عنوان یکی از محصولات ادوبی

 

از ایلستریتور ‌می‌توان برای تولید تصاویر گرافیکی برداری ساده و تصاویر سرشار از جزئیات استفاده کرد. ویژگی‌های این محصول به شرح زیر است:

  • کاربردها: تصویرگری و طراحی تصاویر برداری
  • جوانب مثبت: پر از ویژگیها و قابلیت‌های حرفه ای و نرم افزاری استاندارد در صنایع حرفه‌ای
  • جواب منفی: گرانتر از Affinity Designer یا  Sketch است.
  • سیستم‌ها: در مک و ویندوز قابل استفاده است.

با اینکه فتوشاپ قابلیت‌های گسترده‌ای دارد؛ ولی ایلستریتور بیشتر روی کارهای خاصی متمرکز است. این برنامه با طراحی مبتنی بر گرافیک‌های برداری عمل می‌کند. این نوع طراحی جزئیات کمتری نسبت به طراحی پیکسلی دارد. ایلستریتور بیشتر از جانب هنرمندان، تصویرگران و طراحان گرافیکی برای تولید تصاویر گرافیکی ساده مثل لوگوها، آیکون و اینفوگرافی‌ها تا تصاویر پیچیده به کار می‌رود. به زودی ایلستریتور مناسب iPad هم ارائه خواهد شد.

 

3.ادوبی افتر افکت (Adobe After Effects)

 

ادوبی افتر افکت به عنوان یکی از محصولات ادوبی

 

افتر افکت یکی از محصولات ادوبی برای تولید تصاویر گرافیکی متحرک، VFX و ترکیب تصاویر است. ویژگی‌های این محصول به شرح زیر است:

  • کاربردها: VFX، تصاویر گرافیکی متحرک و ترکیب تصاویر
  • جوانب مثبت: غنی از ویژگی‌های حرفه‌ای قابل یکپارچه شدن با برنامه Cinema 4D
  • جوانب منفی: برای تولید کامل یک فیلم از پیچیدگی کافی برخوردار نیست.
  • سیستم‌ها: در مک و ویندوز قابل استفاده است.

افتر افکت نرم افزار محبوبی برای جلوه‌های بصری، تصاویر متحرک و ترکیب تصاویر است. با این که نمی‌توان از آن برای تولید یک فیلم کامل استفاده کرد ولی استودیوهای خلاق از این برنامه برای ساخت انیمیشن‌ های ساده برای قرارگیری روی وب سایت یا درون یک ویدئوی توصیفی یا تولید توالی‌های گرافیکی بهره می‌برند.

از افترافکت در فرایند پس از تولید فیلم هم برای کارهایی مثل دستکاری پس زمینه و ترکیب صحنه‌ها در کنار جلوه‌های بصری خلاقانه مثل انفجارها و صاعقه‌ها هم استفاده می‌شود. این نرم افزار به راحتی با سایر برنامه‌ها ادوبی از جمله اپلیکیشن سه بعدی شرکت Maxon به نام Cinema 4D هماهنگ می‌شود. برای دریافت اطلاعات بیشتر در این زمینه به محتواهای آموزشی در این زمینه مراجعه کنید.

 

سفارش یا انجام پروژه افتر افکت

 

4.ادوبی XD

 

ادوبی XD به عنوان یکی از محصولات ادوبی

 

ادوبی XD  یکی از محصولات ادوبی برای طراحی پیش نمایش وب سایت‌ها و اپلیکیشن به کار ‌می‌رود. ویژگی‌های آن به شرح زیر است:

  • کاربردها: طراحی نمونه اولیه وب و اپلیکیشن
  • جوانب مثبت: طرح مبتدی آن رایگان است و برخلاف Sketch در ویندوز قابل استفاده است.
  • جوانب منفی: برنامه Sketch به عنوان استاندارد حرفه‌ای و صنعتی محسوب می‌شود.
  • سیستم‌ها: در مک، ویندوز و به عنوان اپلیکیشن iOS و اندروید به طور آزمایشی قابل استفاده است.

این برنامه چند سال قبل از جانب شرکت ادوبی به عنوان رقیب برنامه Sketch ارائه شد. ادوبی XD به عنوان ابزار UX مبتنی بر طراحی برداری برای طراحی نمونه اولیه اپلیکیشن‌های وب و موبایل است. یعنی کل اپلیکیشن را درون XD نمی‌سازید، بلکه از آن برای ترسیم رابط کاربری یا عملکردی بخش‌های مختلف و ارتباطشان با یکدیگر استفاده می‌کنید. با این کار قبل از کدنویسی نهایی، عملکرد درست تما‌می ‌بخش‌ها را بررسی ‌می‌کنید. طرح مبتدی این برنامه رایگان است و برای استفاده از آن نیازی به دریافت حق اشتراک Creative Cloud ندارید.

 

5.ادوبی این‌دیزاین (Adobe InDesign)

 

ادوبی این دیزاین به عنوان یکی از محصولات ادوبی

 

این‌دیزاین مناسب صنعت نشر است. ویژگی‌های آن به شرح زیر است:

  • کاربردها: قابل استفاده برای تولید محتوای چاپی روی دسکتاپ است.
  • جوانب مثبت: یکی از ابزارهای استاندارد در صنعت چاپ است.
  • جوانب منفی: منحنی یادگیری پیچیده‌ای دارد.
  • سیستم‌ها: در مک و ویندوز قابل استفاده است.

این‌دیزاین ابزار چیدمان صفحه است که در ابتدا در صنعت چاپ مورد استفاده قرار می‌گرفت. ولی برای نشر دیجیتال هم مناسب است. ابزار استاندارد صنعت نشر که از جانب هنرمندان برای تولید پوسترها، آگهی‌ها، بروشورها، مجلات، روزنامه‌ها، بیانیه‌ها، کتاب‌ها و کتاب‌های الکرونیک به کار می‌رود.

 

6.ادوبی لایت‌روم (Adobe Lightroom)

 

ادوبی لایت روم به عنوان یکی از محصولات ادوبی

لایت‌روم امکان سازماندهی و ویرایش تصویر را با هم ترکیب کرده است. ویژگی‌های این ابزار ادوبی به شرح زیر است:

  • کاربردها: سازماندهی و ویرایش تصویر
  • جوانب مثبت: ویژگی‌های سازماندهی برتر
  • جوانب منفی: به اندازه فتوشاپ در ویرایش تصویر قدرتمند نیست.
  • سیستم‌ها: در ویندوز، مک، iOS و اندروید قابل استفاده است.

لایت‌روم در خانواده ابزارهای سازماندهی و دستکاری تصویر قرار ‌می‌گیرد. این ابزار برای عکاسان حرفه‌ای که باید مجموعه عکس‌های زیادی را بررسی نمایند، مناسب است. این برنامه فاقد تما‌می‌ ویژگی‌های ویرایشی فتوشاپ است. ولی رابط کاربری ساده تری دارد که کار کردن با آن را ساده می‌کند. به کارگیری لایت‌روم همواره اطمینان بخش است چون تصویر اصلی و ویرایش شده به طور مجزا ذخیره می‌شوند. پس به راحتی ‌می‌توانید تغییرات ایجاد شده را حذف کنید.

 

7.ادوبی پریمیر پرو (Adobe Premiere Pro)

 

ادوبی پرمیر به عنوان یکی از محصولات ادوبی

 

تدوین کنندگان فیلم از ادوبی پریمیر پرو در تما‌می‌مراحل حرفه فیلم سازی استفاده می‌کنند. ویژگی‌های این محصول ادوبی به شرح زیر است:

  • کاربردها: تدوین و ویرایش فیلم
  • جوانب مثبت: قدرتمند و قابل یکپارچه شدن با سایر برنامه‌های ادوبی
  • جوانب مثبت: منحنی یادگیری دشواری دارد.

نرم افزار پریمیر پرو، یکی از محصولات ادوبی پیچیده برای تدوین فیلم و مبتنی بر بازه زمانی است. این ابزار به طور گسترده در صنعت فیلم سازی و تلویزیونی و به وسیله یوتیوبرها و استودیوهای تبلیغاتی و بازاریابی از ویرایش پیام‌های تبلیغاتی و موزیک ویدئوها گرفته تا سریال‌های تلویزیونی و فیلم‌های بلند به کار می‌رود. یکی از ویژگی‌های جدید این ابزار شامل Auto Reframe است که فیلم شما را به طور هوشمندانه ای دوباره قاب بندی می‌کند. ‌می‌توانید عناصر گرافیکی را جدا کرده و موقعیتشان را نسبت به یکدیگر تغییر دهید. این ابزار در کنار سایر برنامه‌ها از جمله افتر افکت، Audition و فتوشاپ به کار می‌رود. یادگیری این برنامه پیچیده، بسیار دشوار است. از این رو شرکت ادوبی اخیراً نرم افزار ساده‌تری تحت عنوان پریمیر راش را برای تازه کارها معرفی کرد که استفاده از آن بسیار ساده تر است.

 

سفارش یا انجام پروژه های ساخت و ادیت فیلم

 

8.ادوبی اسپارک (Adobe Spark)

 

ادوبی اسپارک به عنوان یکی از محصولات ادوبی

 

ادوبی اسپارک تولید محتوای مناسب رسانه‌های اجتماعی را بسیار ساده کرده است. ویژگی‌های نرم افزار به شرح زیر هستند:

  • کاربردها: تولید تصاویر گرافیکی، صفحات وب و ویدئوهای کوتاه
  • جوانب مثبت: کاربری ساده
  • جوانب منفی: ابزاری ساده و ابتدایی
  • سیستم‌ها: در مک، ویندوز، iOS و اندروید قابل استفاده است

ادوبی اسپارک یکی از محصولات ادوبی و مناسب تولید تصاویر گرافیکی، صفحات وب و ویدئوهای کوتاه برای شبکه‌های اجتماعی است. این ابزار به راحتی و به سرعت این کار را انجام ‌می‌دهد. این ابزار مناسب حرفه‌ای‌ها در حوزه بازاریابی و رسانه اجتماعی است. البته تازه کارها هم که ‌می‌خواهند محتوای خوبی را برای فیسبوک، توئیتر یا اینستاگرام تولید کنند، ولی وقت کافی برای یادگیری نرم افزارهای پیچیده‎ای مثل فتوشاپ و ایلستریتور را ندارند هم ‌می‌توانند از این ابزار استفاده کنند.

 

9.ادوبی فرسکو (Adobe Fresco)

 

ادوبی فرسکو به عنوان یکی از محصولات ادوبی

 

نرم افزار قدرتمندی برای طراحی و نقاشی است. ویژگی‌های این ابزار به شرح زیر هستند:

  • کاربردها: هنرهای دیجیتال
  • جوانب مثبت: ساده و دارای رابط کاربری مبتکرانه
  • جوانب منفی: ثبت اشتراک آن بسیار گران است.
  • سیستم‌ها: iOS نسخه 4/12 یا بالاتر

یکی دیگر از محصولات ادوبی، نرم افزار هنرهای دیجیتال به نام ادوبی فرسکو است. این برنامه ترکیبی از بهترین عناصر سایر برنامه‌های هنری iPad را در خود دارد. این ابزار ترکیبی از براش‌های قدرتمند فتوشاپ به همراه دقت براش‌های برداری را دارد. با عملکرد Live Brush ‌می‌توانید با کمک رنگ‌های روغن و اکرلیک درست مثل زندگی واقعی به ترکیب رنگ‌ها و طراحی بپردازید. رابط کاربری فرسکو بسیار ساده و مبتکرانه است که برای تازه کارها و حرفه‌ای‌ها مناسب است.

 

10.ادوبی راش (Adobe Rush)

 

ادوبی راش به عنوان یکی از محصولات ادوبی

 

  • کاربردها: ویرایش و تدوین فیلم
  • جوانب مثبت: روی سرعت و سهولت بارگذاری ویدئو در رسانه های اجتماعی متمرکز است.
  • جوانب منفی: قادر به تدوین پیچیده و حرفه‌ای فیلم نیست.
  • سیستم‌ها: در مک، ویندوز، iOs و اندروید قابل استفاده است.

ادوبی پریمیر راش ابزاری همه کاره و مناسب برای تدوین و ویرایش فیلم است که تما‌می‌کلیپ‌های ویدئویی را پردازش نموده و برای تولید کنندگان محتوای رسانه اجتماعی ایده آل است. با این برنامه می‌توانید ویدئو را برش داده، تغییر اندازه داده، بچرخانید و اصلاح رنگ انجام دهید. این برنامه دارای ویژگی‌های ویرایش توالی و صدا هم هست. تمام محتوای این نرم افزار در کلود ذخیره شده و برای تدوین با کمک چند ابزار مناسب است. البته گزینه هماهنگ سازی خودکار هم برای این کار وجود دارد. ادوبی راش ویرایش و آپلود مستقیم محتوا برای پلتفرم‌های رسانه اجتماعی را بسیار ساده کرده است. در نتیجه برای این کار هماهنگ شدن با برنامه پریمیر پرو الزا‌می‌نیست.

 

11.ادوبی دایمنشن (Adobe Dimension)

 

ادوبی دایمنشن به عنوان یکی از محصولات ادوبی

 

با ادوبی دایمنشن ‌می‌توان صحنه‌های واقعی دو بعدی و سه بعدی ساخت. ویژگی‌های این برنامه به شرح زیر است:

  • کاربردها: طراحی، ترکیب و نمایش تصاویر سه بعدی واقعیت گرا
  • جوانب مثبت: نرم افزاری منحصر به فرد با کاربری ساده
  • جوانب منفی: اگر با احتیاط تصاویر واقع گرا تولید نکنید؛ صحنه‌ها مصنوعی به نظر خواهد رسید.
  • سیستم‌ها: مناسب مک و ویندوز

ادوبی دایمنشن یکی دیگر از محصولات ادوبی برای ساخت، ترکیب و نمایش تصاویر سه بعدی واقع گرا با استفاده از مدل‌های دو بعدی و سه بعدی، تصاویر و بافت‌های برگرفته از سایر برنامه‌ها مثل ادوبی استاک است. برای مثال طراحان گرافیکی از این برنامه برای تولید ماکت‌های محصول، تصاویر برند و طراحی بسته بندی استفاده می‌کنند. ویژگی اصلی این برنامه تولید صحنه‌های شبیه به تصاویر عکاسی شده بدون وجود عکس واقعی است.

 

12.ادوبی دریم‌ویور (Adobe Dreamweaver)

 

ادوبی دریم ویور به عنوان یکی از محصولات ادوبی

 

دریم‌ویور یکی از مخازن کارآزموده برای ساخت وب سایت بدون نیاز به کدنویسی است. ویژگی‌های این نرم افزار به شرح زیر است:

  • کاربردها: ساخت وب سایت‌ها
  • جوانب مثبت: نیازی به یادگیری کدنویسی ندارد.
  • جوانب منفی: بسیار پیچیده تر از سایر برنامه‌های وب ساز است.
  • سیستم‌ها: در مک و ویندوز قابل استفاده است

دریم ویور یکی از محصولات ادوبی تولید شده در سال 1997 است. مناسب طراحی سایت بدون نیاز به یادگیری کدنویسی است. در زمان خودش پیشتاز بود ولی حالا ابزارهای ساده‌تر با کاربری راحت تر تولید شده اند. خود ادوبی ابزار مشابه دیگری به نام Muse CC دارد. تنها دلیل استفاده از ادوبی دریم ویور در سال 2020، استفاده آن در گذشته است. یعنی برای افراد ناآشنا با این برنامه مناسب نیست.

 

در نهایت . . .

با توجه به کسب و کارتان ‌می‌توانید هر کدام از برنامه‌های فوق از سری نرم افزارها و محصولات ادوبی را مورد استفاده قرار دهید. یادگیری اغلب این نرم افزارها با مشاهده محتوای متنی و ویدئویی قرار گرفته در اینترنت امکان پذیر است. اگر نرم افزار دیگری از مجموعه محصولات ادوبی را مورد استفاده قرار می‌دهید، در قسمت نظرات قید کنید.

 

فرقی نمی‌کند! به هر کدام از نرم افزارهای فوق که تسلط دارید، کافیست به عنوان “فریلنسر”، پروژه‌های کارلنسر را انجام داده و به صورت اینترنتی، کسب درآمد کنید!

شروع به کسب درآمد با کارلنسر

 

منبع

https://www.creativebloq.com/features/adobe-software-list

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
بلهخیر
نویسنده مطلب زینت فلاح
من زینت فلاح، ارشد روان سنجی هستم. بیش از ده ساله که ترجمه متون روانشناسی،مدیریت و فناوری رو انجام میدم. به تولید محتوای جدید علاقمندم و چند ساله که با کارلنسر همکاری دارم. https://www.karlancer.com/profile/1408

دیدگاه شما

4 دیدگاه

  • شایان
    23 فروردین 1400

    خیلی عالی بود . من به کمک فوتوشاپ و انیمیت و پریمر و این دیزاین برای تحقیق های کلاسیم استفاده میکنم و خیلی خیلی راضی هستم .

  • نگار
    26 آذر 1400

    یه برنامه هست کهCPبزرگ نوشته شده من اسم اونو بلد نیستم میشه بگید اسم اون چیه

  • اروین
    25 دی 1400

    سلام من ادیتور هستم و ادبی پریمیر استفاده میکنم که فوق العاده ست

  • ابوالفضل
    20 بهمن 1400

    واقعا مطالبتون رو خوب متوجه شدم

    چقدر خوبه که افرادی مثل شما وجود دارند و

    آگاهی ميدند ممون از شما و مطالبتون ❤🙏