چگونه پادکست بسازیم؟ مراحل و نکات ساخت پادکست

21 آبان 1399 - آخرین بروزرسانی: 19 آذر 1402
راهنمای ساخت پادکست

عناوین مقاله

زمان تقریبی مطالعه: 20 دقیقه

در سال‌های اخیر، محبوبیت پادکست‌ها به طور چشمگیری افزایش یافته است. چرا که با پادکست‌ها می‌توان ساعت‌های طولانی، کتاب‌های مورد علاقه‌، اخبار و یا حتی مباحث علمی جذاب را گوش کرد و در هر جایی که باشید این امکان برایتان فراهم است. پادکست‌ها از تاثیرگذارترین ابزارها برای آموزش و فراگیری مباحث جدید هستند که حتی در حین ورزش و یا رانندگی می‌توان به آن‌ها گوش داد، بدون اینکه هزینه‌های گزافی پرداخت کنید.

علت این محبوبیت به دلیل عوامل مختلفی از جمله رشد دسترسی به اینترنت، افزایش محبوبیت گوشی‌های هوشمند و ظهور پلتفرم‌های پخش پادکست مانند Castbox، اسپاتیفای و اپل پادکست است. طبق گزارش ارائه شده شرکت تحقیقاتی eMarketer ، در سال 2023، 90.9 میلیون نفر در ایالات متحده به پادکست گوش داده اند و به این ابزار علاقه‌مند شده اند. این تعداد نسبت به سال 2022، 10.2 درصد افزایش داشته است.
پادکست‌ها همچنان به رشد خود ادامه خواهند داد و در آینده نیز به یک رسانه محبوب برای سرگرمی، آموزش و اطلاع رسانی تبدیل خواهند شد. همچنین، پادکست‌ها در ایران نیز مورد استقبال بسیاری از افراد قرار گرفته‌اند و اگر توجه کرده باشید نسبت به سال‌های گذشته پادکست‌های زیادی از طرف اطرافیانتان به شما پیشنهاد می‌شود.

ساخت پادکست یکی از روش‌های بسیار کارآمد برای جذب مخاطبان آنلاین و رشد کسب و کارتان است. طبق مطالعات انجام شده، فراوانی تولید این نوع محتوا با سرعت زیادی در حال رشد است.
اگر به دنبال اطلاعات کاملی در رابطه با ساخت پادکست، بهترین نرم افزارهای ادیت صدا برای پادکست و… هستید، این مقاله را از دست ندهید. همچنین اگر سوالاتی مانند چگونه پادكست بسازيم، پادکست را کجا منتشر کنیم دارید، نگران نباشید. در این مقاله به بررسی تمامی سوالات تخصصی و همچنین نکات مهم تولید یک پادکست خوب و موفق می‌پردازیم.

 

پادکست چیست؟

پادکست

پادکست (podcast) در واقع فایلی شنیداری و صوتی است و بر اساس موضوع خاصی ساخته می‌شود و از طریق اینترنت، جهت پخش آنلاین یا دانلود، در اختیار کاربران قرار می‌گیرد. این فایل‌های صوتی قابل پخش و دانلود در دستگاه‌های مختلف هستند و معمولا به صورت فایل‌های صوتی MP3 یا WAV تولید می‌شوند.
پادکست‌ها با نام رادیو اینترنتی نیز شناخته می‌شوند و گاهاً به صورت سریالی و سناریو ساخته می‌شوند که کاربران راحت‌تر بتوانند موضوعات خاص را دنبال کنند. پادکست‌ها منابعی کم هزینه برای آموزش و یادگیری هستند. اما گاهاً توسط شرکت‌ها و یا حمایت‌های مالی، با گنجاندن تبلیغات تجاری، تهیه می‌شوند. از آنجایی که محتوای پادکست اغلب رایگان است، اغلب به عنوان یک رسانه مخرب طبقه‌بندی می‌شود. چرا که این ابزار با حفظ مدل‌های درآمد سنتی تا حدودی مخالف است.

پادکست موفق، چه پادکستی است؟

موفقیت برای افراد مختلف معنای متفاوتی دارد. برخی از افراد به حجم بالای پخش یا دانلود شدن پادکست، موفقیت می‌گویند. بسیاری از تولیدکنندگان پادکست در کسب و کارهای بزرگ و کوچک، موفقیت را در دستیابی به فروش بیشتر به واسطه انتشار پادکست می‌دانند. برخی دیگر هم از پادکست به عنوان طرح و پلتفرمی خلاقانه برای بیان ماجرای برندشان استفاده می‌کنند.

بنابراین، کسب و کار شما هم نسخه خاصی برای یک پادکست موفق دارد. پس اول از خودتان بپرسید: «تولید پادکست موفق در کسب و کارم چه معنایی دارد؟»

 

مطلب پیشنهادی: چگونه پولدار شویم؟

 

تاریخچه کوتاه پادکست

قبل از شروع آموزش ساخت پادکست، بهتر است با تاریخچه این ابزار کاربردی و محبوب کمی آشنا شوید. پادکست‌ها که قبلاً به عنوان “آدیوبلاگ” نیز شناخته می‌شدند و ریشه در دهه 1980 داشتند. با ظهور دسترسی به اینترنت پهن باند و دستگاه‌های پخش صوتی دیجیتال قابل حمل مانند آی پاد، پادکست در سال 2004 به طور جدی شروع به کار کرد. عبارت پادکست از دو نام iPod و Broadcast گرفته شده است.

خالقان پادکست، آدام کری و دیو وینر از یک نرم‌افزار جمع‌آوری RSS (Really Simple Syndication) به همراه برنامه‌ای که Curry اختراع کرد به نام iPodder، برای استخراج فایل‌های صوتی و انتقال آن‌ها به iPod استفاده کردند. سپس افراد می‌توانستند برنامه‌های رادیویی را برحسب تقاضا از آی‌ پاد خود گوش دهند. پس از سپری شدن این دوران، اپل پادکست‌ها را به iTunes اضافه کرد تا دسترسی و استفاده از این ابزار برای کاربران سهل کند. در واقع، اپل با ترکیب broadcast و iPod توانست کاربران زیادی را برای گوش دادن به پادکست‌ها در تلفن همراه جذب کند.

پادکست

به طور خلاصه این واژه در سال‌های زیر روند رشد خود را طی کرد.

  • ژانویه 2004: آدام کری و دیو وینر پادکست را اختراع کردند.
  • فوریه 2004: اصطلاح “پادکست” برای اولین بار توسط بن همرسلی در مقاله گاردین استفاده شد.
  • ژوئن 2005: اپل آیتونز 4.9 را با پشتیبانی از پادکست بومی، منتشر کرد.
  • جولای 2005: جورج دبلیو بوش اولین رئیس جمهور ایالات متحده است و در سال 2005 سخنرانی هفتگی خود را به صورت پادکست ارائه کرد.
  • دسامبر 2005: واژه پادکست توسط دیکشنری آمریکایی نیو آکسفورد به عنوان کلمه سال معرفی شد.

و همچنان روند پیشرفت این ابزار تا امروز طی سال‌های اخیر با رشد قابل توجهی مواجه بوده است. تا جایی که در آگوست 2022، YouTube صفحه پادکست خود را منتشر کرد.

 

چرا ساخت پادکست اهمیت دارد؟

از آنجایی که بیشتر افراد زمان زیادی را در مترو، ترافیک، صف‌های طولانی از دست می‎‌دهند، تمایل دارند تا در این زمان‌‌های مرده درگیر آموزش و یا خواندن یک کتاب مفید باشند. قطعاً خواندن مجلات و کتاب‌ها در این زمان خیلی کار راحتی نیست. به همین علت، فرصت مناسبی برای رشد پادکست‌ها بوجود آمده است و دسترسی به این ابزار را برای افراد راحت‌تر از موارد دیگر می‌کند. علاوه بر این، افراد در سال‌های اخیر با پادکست‌ها تعامل بیشتری نسبت به محتوای متنی برقرار کرده‌اند. به همین علت، افراد زیادی به جای تولید تولید محتوای متنی به ساخت پادکست روی آوردن‌اند و در صدد ساخت یک پادکست پرطرفدار هستند.

 

ویژگی‌های پادکست موفق

  • دارای برنامه انتشار است. مداومت در تولید اپیزودهای با کیفیت و خوب، اهمیت دارد.
  • میزبان مرتبط با موضوع و شخصیت پادکست انتخاب می‌شود. حداقل باید از میزبان علاقمند و مطلع از موضوع پادکست دعوت کرد تا پادکست به خوبی مورد توجه مخاطبان هدف قرار گیرد.
  • پادکست خوب، اپیزودبندی می‌شود. با اپیزودبندی محتوای پادکست امکان روایت گری فراهم شده و مخاطبان شما را دنبال خواهند کرد.
  • عرضه پادکست طبق تقاضا صورت می‌گیرد. شنوندگان عاشق محتوای مدنظرشان هستند و هر هفته و هر روز به آن گوش می‌دهند.

 

مطلب پیشنهادی: پلتفرم چیست؟

 

چگونه پادکست حرفه ای بسازیم؟

پادکست حرفه ای

ساخت پادکست حرفه ای نیاز به برنامه ریزی، تلاش و پشتکار زیادی دارد. در اینجا مراحلی را که باید برای ساخت یک پادکست حرفه‌ای طی کنید، آورده شده است.

مرحله اول؛ مشخص کردن زمینه فعالیت پادکست

زمینه فعالیت پادکست‌های شما باید با اهدافتان همخوانی داشته باشند. در واقع، باید بررسی کنید که چه سبک‌هایی برای حوزه کاری شما مناسب بوده و در دستیابی به اهدافتان کمک کننده هستند. می‌توانید در ساخت پادکست‌ها به دنبال تخصص‌هایی بروید که آن‌ها در خود یافته‌اید. حتی اگر تخصص خاصی ندارید از اطرافیان و دوستان خود کمک بگیرید و آن‌ها را برای مصاحبه در پادکست خود دعوت کنید.

 سنجش ایده‌های پادکست

نیاز نیست در ابتدا برای ساخت یک پادکست زمان زیادی بگذارید و سپس متوجه شوید که تمامی زحماتتان به هدر رفته است. قبل از ساخت پادکست، اعتبارسنجی را فراموش نکنید. اگر قرار است در یک دسته بندی خاص شروع به ساخت پادکست کنید، بهتر است پادکست‌های این دسته بندی را در سایت‌های مختلف بررسی کنید. اگر تعداد کمی در دسته بندی مدنظرتان موضوع شما را پوشش دهند، یعنی تقاضا برای آن کم است و احتمال موفقیت شما نیز کمتر می‌شود. به طور کلی، چند موضوع خاص در دسته بندی پادکست‌های عمومی وجود دارند که از محبوبیت بالایی برخوردارند و مورد استقبال افراد قرار می‌گیرند.

مرحله دوم؛ انتخاب نام پادکست، طراحی کاور پادکست و موسیقی

همانطور که برای نوشتن وبلاگ نیاز به انتخاب نام مناسب دارید، برای پادکست نیز باید در ابتدا به دنبال انتخاب نام و زمینه فعالیت خود باشید. نام و کاور پست‌ها اولین چیزی است که شنوندگان هنگام جستجوی پادکست آن را مشاهده می‌کنند. در انتخاب نام پادکست، دقت کنید که فرد دیگری از قبل آن را استفاده نکرده باشد و سعی کنید از نام‌های تاثیرگذار مربوط به حوزه کاری خود استفاده کنید. یک نام خوب باید کوتاه، جذاب و به یاد ماندنی باشد. همچنین، نام پادکست باید محتوای آن را به خوبی نشان دهد و مخاطبان را به گوش دادن ترغیب کند. مخاطبان نام‌های طولانی و پیچیده به راحتی به یاد نمی‌آورند. یک نام کوتاه و ساده به مخاطبان شما کمک می‌کند تا پادکست شما را به راحتی پیدا کنند و به یاد آورند.

برای انتخاب نام چند مورد زیر را در نظر داشته باشید.

  • پادکست داستانی: قصه‌های شب
  • پادکست روانشناسی: ذهن آگاه
  • پادکست جهان‌شناسی: آسمان شب

طراحی گرافیکی کاور پادکست باید محتوای آن را به تصویر بکشد و توجه مخاطبان را به خود جلب کند. کاورهایی که دارای رنگ‌های متضاد هستند توجه بیشتری به خود جلب می‌کنند. همچنین، در نظر داشته باشید کاور پادکست باید با استانداردهای سایز مشخص شده توسط پلتفرم‌های پخش پادکست مطابقت داشته باشد. برای طراحی کاور پادکست از تصاویر و طرح‌هایی استفاده کنید که به یاد ماندنی باشند و مخاطبان را به کلیک و گوش دادن پادکست‌های شما تشویق کنند. معمولاً سایت‌های میزبان موراد زیر را برای طراحی کاور پادکست در نظر دارند.

  • نوع رنگ RGB
  • وضوح 72dpi
  • فرمت JPEG یا PNG (با توجه به شرایط سایت میزبان متغیر است)
  • اندازه‌ای مربعی با حداقل ابعاد 1400*1400 پیکسل

موسیقی باید با موضوع و لحن پادکست همخوانی داشته باشد و به انتقال پیام و ایجاد فضای مناسب برای شنونده کمک کند. برای مثال؛ برای پادکست‌های خبری و یا مستند موسیقی آرام و بی کلام مناسب است و برای پادکست‌هایی با مضمون طنز، موسیقی شاد و زنده‌تر مناسب‌تر است. اما، با این حال باید سلیقه مخاطبان خود را به مرور زمان بشناسید و فضای مناسبی را برای شنونده ایجاد کنید.

سفارش ساخت آهنگ

 

مرحله سوم؛ انتخاب نرم افزار ساخت پادکست

ساخت پادکست

پس از ضبط پادکست، باید شروع به ادیت کنید. برای ادیت پادکست‌ها از دو نرم افزار رایگان GarageBand و Audacity می‌توانید استفاده کنید که در ادامه به بررسی هر کدام از آن‌ها می‌پردازیم.

GarageBand

GarageBand یک نرم‌افزار ویرایش صدا است که توسط شرکت اپل برای سیستم ‌عامل‌های macOS و iOS طراحی و توسعه داده شده است. این نرم‌افزار دارای طیف گسترده‌ای از ویژگی‌ها و ابزارها برای ویرایش فایل‌های صوتی است و به همین دلیل برای ساخت پادکست نیز یک گزینه مناسب است. GarageBand برای مبتدیان و افراد حرفه‌ای مناسب است و دارای رابط کاربری ساده و کاربرپسند است. این نرم‌افزار دارای ویژگی‌های زیر است.

  • GarageBand دارای طیف گسترده‌ای از ابزارها برای ویرایش صدا مانند برش، کپی، چسباندن، حذف صدا، تنظیم سطح صدا، اعمال افکت‌های صوتی و غیره است.
  • GarageBand، دارای کتابخانه‌ای جامع از موسیقی و جلوه‌های صوتی است که می‌توان از آن‌ها برای بهبود پادکست‌ها استفاده کرد.
  • این ابزار می‌تواند پادکست را در فرمت‌های مختلف، از جمله MP3، AAC، WAV و غیره ذخیره کند.

برای ویرایش پادکست با GarageBand، باید مراحل زیر را دنبال کنید:

  1. GarageBand را باز کنید و یک پروژه جدید ایجاد کنید.
  2. میکروفون خود را به رایانه یا دستگاه iOS خود وصل کنید.
  3. بر روی دکمه ضبط در بالای صفحه کلیک کنید تا ضبط شروع شود.
  4. پس از اتمام ضبط، بر روی دکمه توقف کلیک کنید.
  5. سپس می‌توانید صدا را با استفاده از ابزارهای ویرایش صدا در GarageBand ویرایش کنید.
  6. موسیقی یا جلوه‌های صوتی را به پادکست اضافه کنید.
  7. در مرحله آخر، پادکست را با فرمت مورد نظر خود ذخیره کنید.

 

مطلب پیشنهادی: نرم افزارهای آهنگ سازی

 

Audacity

Audacity یک نرم افزار ویرایش صوتی رایگان و منبع باز است که در سال‌های اخیر برای ساخت پادکست بسیار مورد استقبال قرار گرفته است. استفاده از Audacity آسان است و دارای طیف گسترده‌ای از ویژگی‌ها برای بهبود کیفیت صدا است.

برای ساخت پادکست با Audacity، مراحل زیر را به ترتیب دنبال کنید:

  1. یک میکروفون مناسب برای ضبط صدا تهیه کنید.
  2. Audacity را باز کنید و یک پروژه جدید در آن ایجاد کنید.
  3. میکروفون خود را به رایانه خود وصل کنید.
  4. بر روی دکمه ضبط کلیک کنید و شروع به صحبت کنید.
  5. در این مرحله، صدا را با استفاده از ابزارهای ویرایش Audacity ویرایش کنید.
  6. در انتها، پادکست خود را با فرمت مد نظرتان ذخیره کنید.

 

نکات مهم در ساخت پادکست

پادکست

اگر شما هم قصد ساخت یک پادکست حرفه‌ای را دارید، نکات زیر را فراموش نکنید.

صدای رسا

اگر شما دارای تخصص گویندگی و دوبلوری باشید، قطعاً جذابیت پادکست‌های شما چند برابر می‌شود، اما برای ساخت پادکست نیاز نیست حتماً صدایی شبیه به صدای دوبلورها و گویندگان داشته باشید و جای نگرانی ندارد. فقط باید نکات مهمی مانند تکنیک‌های اولیه‌ی تنفس در هنگام صحبت، تامل بین جمله‌بندی و تن صدای مناسب را در نظر داشته باشید. اگر در گویندگی مهارت ندارید، می‌توانید یک گوینده حرفه ای در کارلنسر پیدا کنید و با او برای ساخت پادکست، شروع به همکاری کنید.

خواندن نظرات مخاطبان

بهتر است قبل از ضبط پادکست، به پادکست‌های مشابه سناریو خود مراجعه کنید و نظرات مخاطبان را با دقت بخوانید. این موضوع درک درستی از نیازهای مخاطبان و بینش صحیح‌تری در اختیار شما قرار می‌دهد و می‌توانید در راستای خواسته‌ و علاقه‌های مخاطبان قدم بردارید.

قرار دادن فرصت استراحت در اختیار مخاطبان

شاید برای شما صحبت‌های یکنواخت و پشت سرهم یک نفر خسته کننده باشد. شنوندگان نیز برای همراهی با پادکست شما نیاز به یک مکث و استراحت دارند. برای این کار بهتر است از یک موسیقی مطابق با علاقه شنوندگان و یا روش‌های خلاقانه دیگر استفاده کنید.

استفاده از محتوای باکیفیت

محتوای پادکست شما باید ارزشمند و جذاب باشد. شما باید تحقیق کنید و مطمئن شوید که اطلاعات دقیق و به روز را در اختیار مخاطبان قرار می‌دهید.

تبلیغ پادکست

برای اینکه پادکست شما شنیده شود، باید آن را تبلیغ کنید. از شبکه‌های اجتماعی، وب سایت خود و سایر کانال‌های ارتباطی استفاده کنید تا مخاطبان بیشتری پیدا کنید.

استفاده از کانال‌های پر بازدید

برای انتشار پادکست خود، از یک پلتفرم محبوب پادکست مانند کست باکس، Apple Podcasts، Spotify یا Google Podcasts استفاده کنید.

پخش کننده های پادکست

ابزارهای ساخت پادکست

ابزارهای ساخت پادکست شامل دو دسته کلی تجهیزات سخت افزاری و تجهیزات نرم افزاری هستند.

تجهیزات سخت افزاری شامل:

  • کامپیوتر یا لپ‌تاپ (پردازنده حداقل 2 گیگاهرتز، رم حداقل 4 گیگابایت، هارد دیسک حداقل 500 گیگابایت و کارت صدا)
  • میکروفون (برای ساخت پادکست، میکروفون‌های USB یا XLR بهترین گزینه هستند.)
  • هدفون
  • پاپ فیلتر ( استفاده از پاپ فیلتر برای جلوگیری از ایجاد صدای “پاپ” هنگام صحبت پیشنهاد می‌شود)
  • ایزولاتور میکروفون (ایزولاتور میکروفون برای کاهش یا حذف نویز صدای محیط استفاده می‌شود)

تجهیزات نرم افزاری شامل:

  • نرم‌افزارهای ضبط صدا
  • نرم‌افزارهای ویرایش صدا
  • ابزارهای تولید موسیقی
  • ابزارهای صداگذاری
  • ابزارهای طراحی گرافیکی

 

نرم افزارهای ادیت صدا برای پادکست

برای ادیت پادکست‌ یکی از بهترین نرم افزارها، ادوبی آدیشن است. نرم افزارهای ادیت پادکست باید دارای قابلیت‌هایی مانند ضبط صدا، ویرایش صدا، اضافه کردن موسیقی و افکت‌های صوتی، میکس صدا، قالب بندی صدا و انتشار صدا باشند. برخی از بهترین نرم افزارهای ادیت پادکست شامل:

  • Adobe Audition
  • Audacity
  • GarageBand
  • Logic Pro X
  • Waveform

 

مطلب پیشنهادی: میکس و مستر در موسیقی چیست؟

 

اشتباهات رایج در ساخت پادکست

اشتباهات رایج در ساخت پادکست

ساخت پادکست یک کار هیجان‌انگیز و چالش‌برانگیز است. با این حال، مانند هر کار دیگری، در ساخت پادکست نیز اشتباهاتی رایج وجود دارد که می‌توان از آن‌ها اجتناب کرد. در اینجا چند مورد از اشتباهات رایج در ساخت پادکست آورده شده است که پیشنهاد می‌کنیم این موارد را در کار خود رعایت کنید تا مخاطبان بیشتری جذب پادکست‌های شما شوند.

عدم برنامه‌ریزی

برنامه‌ریزی یکی از مهم‌ترین نکات در ساخت یک پادکست حرفه‌ای است. شما باید از قبل بدانید که در هر قسمت از پادکست خود چه موضوعی را پوشش خواهید داد و چگونه قرار است آن را ارائه دهید. اگر برنامه‌ریزی نداشته باشید، ممکن است پادکست شما آشفته و نامفهوم بنظر برسد.

عدم شناخت مخاطب

مهم‌ترین قدم در ساخت پادکست، شناخت مخاطب است. شما باید بدانید که مخاطبان شما چه افرادی هستند، به چه موضوعاتی علاقه دارند و چه چیزی از پادکست‌های شما انتظار دارند. اگر مخاطب خود را نشناسید، نمی‌توانید پادکستی تولید کنید که برای آن‌ها جذاب و مفید باشد.

عدم انتشار منظم

انتشار منظم یکی دیگر از عوامل مهم در موفقیت یک پادکست است. شما باید پادکست خود را به طور منظم منتشر کنید و یک تقویم محتوای برای پادکست‌های خود ایجاد کنید تا مخاطبان شما بدانند که چه زمانی می‌توانند قسمت جدیدی از آن را گوش دهند. اگر انتشار پادکست شما نامنظم باشد، ممکن است مخاطبانتان را از دست بدهید.

 

مطلب پیشنهادی:  حذف صدای خواننده از آهنگ

 

انواع پادکست

پادکست‌ها هم مانند فیلم و موسیقی دارای سبک‌های مختلفی هستند و بر اساس داستان و موضوعات مختلفی سناریوسازی می‌شوند. حال که با پادکست و اهمیت ساخت آن آشنا شدید، در این قسمت به معرفی انواع پادکست می‌پردازیم.

پادکست تک نفره

اگر شما هم در زمینه ساخت پادکست تازه کار هستید، بهترین گزینه برای شما پادکست‌های تک نفره (Solo Podcast)  هستند. پادکست‌های یک نفره معمولاً به صورت مونولوگ اجرا می‌شوند و تنها یک نفر وظیفه اجرای آن را بر عهده دارد. محتوای این نوع از پادکست‌ها به انتخاب اجرا کننده آن بستگی دارد و معمولاً در زمینه‌های زیر اجرا می‌شود.

  • اخبار
  • نظرات و تجربه شخصی
  • داستان سرایی
  • بحث در مورد موارد تخصصی، هنری و یا ورزشی
  • پادکست‌های پرسش و پاسخ

پادکست مصاحبه

در پادکست‌های مصاحبه (Interview Podcast) معمولاً یک یا دو میزبان در هر بخش با افراد مختلف مصاحبه می‌کنند. پادکست‌های مصاحبه‌ای طرفداران زیادی در سراسر دنیا دارند و سناریو این نوع پادکست معمولاً به صورت فهرستی از سوالات در نظر گرفته می‌شوند و با شخص مهمان از قبل هماهنگی‌های لازم انجام می‌شود. پادکست‌های زیر بهترین نمونه‌های پادکست مصاحبه‌ای هستند.

  • WTF (Marc Maron)
  • Anna Faris is Unqualified
  • Song Exploder
  • Don’t Keep Your Day Job
  • Circular Economy
  • Smartless
  • Vox Conversations
  • The David Chang Show
  • و…

پادکست چند نفره

اگر به دنبال ساخت پادکست با شرکای تجاری و یا دوستان خود هستید، پادکست‌های چند نفره مناسب شما هستند. در پادکست‌های چند نفره بیش از دو میزبان به اجرا می‌پردازند و معمولاً شامل مباحثی با نظرات و دیدگاه‌های متفاوت هستند. همچنین، ساخت پادکست‌های چند نفره برای افرادی که به مباحث چالشی و هیجان انگیز علاقه‌مند هستند را پیشنهاد می‌کنیم. چرا که در این نوع پادکست چندین نفر نظرات و مباحث را با یکدیگر به اشتراک می‌گذارند و فشار کمتری بر روی یک میزبان وارد می‌شود.

روایتگر

پادکست‌های روایتگر، معمولاً داستان محور هستند. این نوع پادکست‌ها برای تلفیق داستان مناسب، از مصاحبه‌ها و دیگر ضبط‌ها، صداها و موسیقی، بر گرفته می‌شوند و به ویرایش‌های سنگین متکی هستند.
بهترین پادکست‌های روایتی شامل؛

  • The NoSleep Podcast
  • Worlds Beyond Number
  • Scripture Narration
  • Rotgrind – Narrative Declaration
  • Narrate Church

 The NoSleep Podcast

بهترین پادکست‌های ایرانی

بر اساس آخرین اطلاعات منتشر شده از تعداد دنبال کنندگان در کست باکس، این پادکست‌ها جزء پادکست‌های برتر ایرانی هستند که گوش کردن آن‌ها خالی از لطف نیست. این پادکست‌ها شامل زمینه‌های مختلفی مانند حوزه تکنولوژی و علم، فرهنگی و هنری، روانشناسی، تاریخی و غیره هستند.

  • رادیو راه
  • پادکست جافکری
  • پادکست مبل قرمز
  • پادکست بی‌پلاس
  • چنل بی
  • پادکست کتاب جیبی
  • پادکست لانه خرگوش
  • وغیره

 

بهترین پادکست‌های خارجی

پادکست‌های خارجی معرفی شده در این قسمت نیز شامل دسته‌بندی‌های متنوع مانند داستان سرایی، روانشناسی، اخبار و… هستند.

  • Pod Save the World
  • Asia Geopolitics
  • Do We Get To Win This Time
  • A Very British Cult
  • This American Life
  • و…

 

مطلب پیشنهادی: چگونه آهنگساز شویم؟

 

نکات تکمیلی ساخت پادکست

1. مفهومی جذاب تولید کنید

برای موفقیت در تولید پادکست شنیدنی، باید موضوعات مورد علاقه مخاطبان را پیدا کنید. بعد این موضوعات را در قالب فایل صوتی به منبعی از اطلاعات، محتوای سرگرم کننده، محتوای آموزشی و غیره تبدیل کنید.

آماده کردن پادکست هم درست مثل محتوای متنی یا ویدئویی است! باید به محتوای مدنظرتان فکر کنید. چه پرسشی را مطرح خواهید کرد؟ از چه لحنی استفاده خواهید کرد؟ فراوانی انتشار پادکست به چه صورت خواهد بود؟ چه نوع پادکستی تهیه خواهید کرد؟ آیا مصاحبه، مونولوگ، میزبانی، روایتگری یا ترکیبی از این موارد را در نظر دارید؟

ضبط پادکست موفق

از قبل تعداد اپیزودهای پادکست خودتان را مشخص کنید. برنامه ریزی بهترین روش برای تأمل در مورد محتوا و روش ضروری برای پیش بینی فعالیت‌ها و امکانات مورد نیاز است. بعلاوه اگر می‌خواهید از فردی جهت حضور در پادکست یا به عنوان راوی دعوت کنید پس این کار را به دقیقه 90 واگذار نکنید. شاید پیشنهادتان رد شود.

همواره در آغاز تولید پادکست، ایده و موضوع دقیقی وجود ندارد. بلکه شخصیت واقعی پادکست در طول چند اپیزود شکل می‌گیرد. ولی از اول باید هدف و برنامه را مشخص کنید. البته برای جلب توجه کاربران به نام جذابی هم نیاز دارید.

2. برنامه و ساختار اپیزود را مشخص کنید

موفقیت، تصادفی نیست. هر اپیزود باید مثل یک اثر هنری طراحی شود. تهیه محتوای پادکست مثل یک فرایند پژوهشی است. شما به ارقام مهم، نقل قول‌های معتبر و واقعیت‌های جذاب در حوزه کاری خودتان نیاز دارید. نمودار یا جدولی را برای پوشش دادن موضوعات مختلف طراحی کنید. برای مثال، اول عناصر کلیدی مدنظرتان را یادداشت کنید.

اگر پادکست شما در قالب مصاحبه است، پس اول، دستورالعمل مصاحبه را به همراه پرسش‌های کلیدی تهیه کنید. فرد مصاحبه شونده را بشناسید. آیا خیلی با مکث صحبت می‌کند؟ اجازه طرح پرسش‌های کمی را به شما می‌دهد؟ در واقع مصاحبه گرهای رادیویی هم از کارت‌هایی برای جهت دادن به مصاحبه با مهمان استفاده می‌کنند. تهیه پادکست مصاحبه‌ای هم فرایند مشابهی دارد. پس از قبل باید با فرایند تهیه انواع پادکست‌ها آشنا شوید.

3.ضبط پادکست را تحت شرایط صوتی مناسب انجام دهید

صدای پادکست باید از بهترین کیفیت ممکن برخوردار شود. یکی از حوزه‌های رقابتی در دنیای فناوری، کیفیت فایل صوتی تولید شده است. مخاطبان و شنوندگان به سمت فایل‌های باکیفیت کشیده می‌شوند. نباید از این رقابت عقب بمانید.

از نرم افزار صوتی خوب برای ضبط پادکست استفاده کنید. محیطی ساکت با حداقل عوامل حواس پرتی را ایجاد کنید. برای مثال، گوشی را خاموش کنید، پنجره را ببندید و غیره. تا حد امکان خیلی تند حرف نزنید. ضمنا صرف داشتن صدای خوب برای تولید یک پادکست حرفه ای کافی نیست. شما می توانید با شرکت در یک کلاس کوتاه آموزش گویندگی تاثیر گذاری صدا و لحن خود را چندین برابر کنید. مثلا باید تا حد امکان از هجاهای بی معنی مثل «آ»، «ام» و غیره استفاده نکنید. صحبت با ریتم کندتر، امکان فکر کردن به محتوای مطرح شده را فراهم می‌کند. این کار بسیار هوشمندانه تر به نظر رسیده و ادیت آن هم بسیار طبیعی به نظر می‌رسد.

پس تقویت فایل صوتی به دو عامل وابسته است:

  • تقویت فضا و امکانات صوتی از جمله میکروفون، هدفون، نرم افزار، کامپیوتر و غیره اهمیت دارد که در همین مقاله به آن پرداختیم.
  • تقویت صدای خودتان یا راوی اهمیت دارد. پس از صدای خودتان مراقبت کنید و از قبل برای جلسه ضبط آماده شوید. صدای خش دار، خسته و نامفهوم هیچ جذابیتی برای شنونده ندارد.

4. از سخت افزار حرفه‌ای برای تولید پادکست موفق استفاده کنید

با داشتن کارگاهی مجهز به ابزارهای ضبط قدرتمند صدا، فرایند ضبط هم ساده تر، حرفه ای تر و با کیفیت تر می‌شود. حالا با پیشرفت فناوری و داشتن یک گوشی هوشمند هم می‌توانید به سرعت پادکست بسازید. پس خودتان سطح کیفی صدا و کیفیت تولید پادکست را با توجه به ابزارهای مورد استفاده مشخص می‌کنید.

اولین سرمایه گذاری در این زمینه باید روی یک میکروفون با کیفیت صورت گیرد. چون نویز پس زمینه را کاهش داده و صدای شما را گرم تر و خوشایندتر می‌سازد. اگر پادکست مصاحبه‌ای می‌سازید و کیفیت صوتی عالی مدنظرتان است، میکروفون‌های گران تر با عملکرد بهتر هم در دسترس هستند. تهیه هدست یا هدفون مناسب هم فکر خوبی است. چون می‌توانید صدای خودتان را با کیفیت مطلوب بشنوید.

سخت افزار مناسب ضبط پادکست موفق

5. از نرم افزار مناسب برای ساخت و ادیت پادکست استفاده کنید

از نرم افزارهای مناسب و قدرتمند که در همین مقاله به آن‌ها اشاره شد، برای ساخت و ادیت پادکست خود استفاده کنید تا بهترین خروجی را به مخاطبان خود ارائه دهید.

هنر ادیت کردن یا ویرایش فایل صوتی را یاد بگیرید. مقدمه و موخره مناسب، فایل شما را به پادکستی حرفه‌ای تبدیل خواهد کرد. اضافه کردن موسیقی متن خوب هم پیام مدنظرتان را تقویت می‌کند.

با ادیت کردن می‌توانید حرف‌های تکراری را حذف کنید، سر و صداهای اضافه و نواقص صوتی کوچک را برطرف کنید. نرم افزار ادیت حرفه‌ای، موسیقی متن را به پادکست اضافه می‌کند. سایت‌های زیادی امکان دانلود موسیقی بدون کپی رایت را به طور رایگان فراهم می‌کنند. اگر تمایل به استفاده از موسیقی‌های پولی یا کپی رایت دار را دارید، حقوق مادی و معنوی صاحبان اثر را هم در نظر بگیرید)

اگر اهداف بسیار حرفه‌ای تری دارید، پس می‌توانید با یک آهنگساز در مورد تولید قطعه‌ای متفاوت صحبت کنید و آن را به عنوان بخشی از ویژگی صوتی پادکست خودتان در نظر بگیرید.

6. به پادکست خودتان هویت دهید

پادکست موفق

برای تولید پادکست موفق باید هویت بصری خاص خودتان را بسازید. روی موارد زیر کار کنید:

  • نام واضحی برای پادکست انتخاب کنید. مردم بر اساس همین نام، جذب شنیدن می‌شوند.
  • اغلب پلتفرم‌های انتشار پادکست، شما را ملزم به ارائه هویت بصری می‌نمایند. باید یک تصویر غالباً مربعی شکل را با پادکست خودتان همراه کنید. این تصویر در اندازه کوچک به نمایش در می‌آید، پس باید واضح باشد. برای اطمینان از کیفیت نمایش تصویر، آن را در سایز بزرگ (حداقل 2000 پیکسل) تهیه کنید.
  • به توضیحاتی که می‌خواهید همراه با نمایش پادکست شنیده شود، فکر کنید. البته سئو یا بهینه سازی موتور جستجو را هم مدنظر قرار دهید. این توضیحات به دیده شدن پادکست کمک می‌کنند. پس می‌توانید از ابزارهای کیورد ریسرچ برای شناخت انتظارات یا عبارات مدنظر کاربران استفاده کنید.
  • در صورت امکان وب سایتی را به پادکست خودتان اختصاص دهید. طراحی سایت، ابزاری حیاتی برای برقراری تعامل با مخاطب، انتشار پادکست و کسب درآمد از آن است. داشتن سایت اختصاصی مزایای زیادی دارد.

در نهایت دیدن این پست اینستاگرام را هم به شما پیشنهاد می‌کنیم. (روی عکس زیر کلیک کنید)

ضبط پادکست حرفه ای

سخن نهایی

برای ساخت یک پادکست حرفه‌ای باید قبل از هر چیزی به فکر تولید محتوای باکیفیت باشید و علاوه بر این، با مخاطبان خود تعامل برقرار کنید. ساخت پادکست ممکن است در ابتدا کار سخت و پر چالشی به نظر برسد، اما با دنبال کردن این مقاله و رعایت نکات گفته شده، می‌توانید پادکستی بی نظیر بسازید که افراد زیادی آن را دوست داشته باشند، به دیگران معرفی کنند و در این زمینه حرفی برای گفتن داشته باشید.

 

* بروزرسانی و تکمیل مقاله: ژاله برومند

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
بلهخیر
نویسنده مطلب زینت فلاح
من زینت فلاح، ارشد روان سنجی هستم. بیش از ده ساله که ترجمه متون روانشناسی،مدیریت و فناوری رو انجام میدم. به تولید محتوای جدید علاقمندم و چند ساله که با کارلنسر همکاری دارم. https://www.karlancer.com/profile/1408

دیدگاه شما

یک دیدگاه

  • یلدا
    08 تیر 1403

    مرسی از مقالتون مفید بود 🙌🏽