آموزش و روش حذف یا جدا کردن صدای خواننده و ساز از آهنگ

24 دی 1401 - آخرین بروزرسانی: 03 اردیبهشت 1403
زمان تقریبی مطالعه: 5 دقیقه

احتمالا برای شما هم پیش آمده که به دنبال نسخه ی بی کلام یک آهنگ برای استفاده شخصی یا به کاربردن آن در یک کلیپ یا تیزر باشید. شاید هم به خوانندگی علاقه دارید و مایل هستید به جای خواننده، روی یک آهنگ بخوانید. شاید هم یک نوازنده که مایل هستید روی نسخه ای از آهنگ که صدای ساز مورد نظرتان از آن حذف شده، بنوازید.

ولی چگونه می‌توان صدای خواننده یا ساز مورد نظر را از روی آهنگ حذف یا جدا کرد؟ در این مطلب چند روش را به شما آموزش داده ایم. پس با کارلنسر تا انتهای مطلب همراه باشید.

 

روش اول: یک سرچ ساده!

نسخه بی کلام بسیاری از آهنگ ها توسط صاحب اثر یا سایر افراد قبلا ساخته و به صورت رایگان یا پولی منتشر شده است. کافیست عبارات “بی کلام”، “Instrumental” یا “Karaoke” را به همراه نام آهنگ در گوگل، یوتیوب، اسپاتیفای، ساوندکلود و… جستجو کنید.

سرچ آهنگ بی کلام

برای مثال: آهنگ بی کلام سلام آخر از احسان خواجه امیری یا Despacito instrumental

اگر به دنبال نسخه ی با ساز حذف شده یک آهنگ هم هستید، کافیست نام آهنگ و ساز را به همراه عبارت “بکینگ ترک” یا Backing Track در کنار نام آهنگ سرچ کنید.

برای مثال: بکینگ ترک گیتار بهت قول میدم محسن یگانه یا Metallica – Sad but true drums backing track

 

روش دوم: استفاده از سایت ها و نرم افزارها

توجه کنید که این شیوه و تمیز بودن خروجی کار، بستگی زیادی به کیفیت صدای آهنگ، تعداد خواننده ها و سازها دارد. پس سعی کنید باکیفیت ترین نسخه آهنگ که می‌توانید پیدا کنید تا بهترین خروجی را داشته باشید. روش پردازش و کیفیت خروجی هر سایت یا اپلیکیشن با بقیه تفاوت دارد، بنابراین پیشنهاد می‌کنیم اگر از خروجی یک سایت یا اپلیکیشن راضی نبودید، سایر سایت ها یا نرم افزارها هم تست کنید و بهترین خروجی را انتخاب کنید.

سایت vocalremover.org

سایت vocalremover

این سایت توسط هوش مصنوعی، صدای خواننده (وکال) را از روی آهنگ حذف می‌کند. کافیست فایل آهنگ مورد نظرتان را در سایت آپلود کرده و نسخه بی کلامش را دانلود کنید. امکان جداسازی (split) سازهای مختلف، بریدن و چسباندن فایل های صوتی، تغییر سرعت و گام موسیقی، شناسایی تمپو و گام آهنگ و… از سایر امکانات این سایت است. در پلن رایگان، روزانه می‌تونید با هر IP متفاوت، یک آهنگ (با مدت زمان حداکثر 10 دقیقه) را در این سایت آپلود و خروجی مد نظر خود را تحویل بگیرید.

توجه: با IP ایران، هنگام آپلود آهنگ ممکن است با پیغام ارور مواجه شوید! باید از نرم افزارهای تغییر آی پی معتبر (و نه معمولی!) استفاده کنید تا سایت به آن ایراد نگیرد 🙂

سایت media.io

سایت media.io

این سایت دارای پلن های رایگان و پولی است. این سایت همچنین علاوه بر حذف صدای خواننده، موارد دیگری از ادیت صدا مانند حذف نویز صدا، کانورت و… را انجام می‌دهد.

 

مطلب پیشنهادی: تفاوت میکس و مستر موسیقی

 

سایت lalal.ai

سایت lalal.ai

این وبسایت با استفاده از هوش مصنوعی، صدای خواننده و سازها را از آهنگ جدا می‌کند. همچنین می‌توانید ساز مد نظر را انتخاب و صدای آن را به صورت خالی هم گوش کنید. در نسخه رایگان، تا 10 دقیقه فایل صوتی را می‌توانید تفکیک (split) کنید و امکان دانلود هم ندارید! البته توسط ایمیل های موقتی می‌توانید به صورت نامحدود در این سایت اکانت بسازید!

تمیز کردن صدا و حذف صدای بک گراند، نویز و… هم از سایر قابلیت های این پلتفرم آنلاین است.

سایت vocali.se

سایت vocali

این وبسایت قابلیت جداسازی صدای خواننده از موسیقی را دارد و خروجی ها را (شامل نسخه کارائوکه یا بی کلام + صدای خواننده) در یک فایل زیپ به شما تحویل می‌دهد. این سایت رایگان است.

 

مطلب پیشنهادی: چگونه آهنگساز شویم؟

 

سایت splitter.ai

سایت splitter.ai

همان طور که از نام این سایت پیداست، جداسازی صدای خواننده و سایر سازها را انجام می‌دهد. فایل خود را آپلود کنید و خروجی را تحویل بگیرید. این سایت دارای امکانات رایگان و پولی است و همچنین اپلیکیشن و نرم افزار برای سیستم عامل های اندروید، ios، ویندوز و مک هم ارائه کرده است.

اپلیکیشن IAmABAND Karaoke Vocal Remover (اندروید)

اپلیکیشن i am a band

با این اپلیکیشن رایگان در اندروید به راحتی می‌توانید صدای خواننده یا سازهای یک آهنگ را حذف یا جدا کنید. هنگام کار با این اپلیکیشن باید به اینترنت متصل باشید. تا تعدادی آهنگ در روز رایگان است و با دعوت دوستانتان به نصب این برنامه، این تعداد افزایش می‌یابد.

اپلیکیشن Moises (اندروید و iOS)

اپلیکیشن Moises

Moises یک اپلیکیشن بسیار معروف، حرفه ای و با دقت بالا برای تفکیک صداهای یک آهنگ مانند صدای سازها و وکال (خواننده) است که توسط هوش مصنوعی این کار را انجام می‌دهد. در پلن رایگان، امکان تفکیک آهنگ تا طول 5 دقیقه را دارید و برای آهنگ های طولانی تر، باید نسخه پریمیوم را خریداری کنید یا نسخه کرک شده اش را نصب کنید. این اپ، امکاناتی مانند تغییر گام و تمپوی موسیقی را هم دارد. برای کار با این اپ، باید به اینترنت متصل باشید. کافیست فایل مورد نظر یا لینک آهنگ (مثل یوتیوب) را قرار دهید و منتظر نتیجه کار باشید.

 

مطلب پیشنهادی: انواع افکت‌های صوتی

 

اپلیکیشن SplitHit (اندروید و iOS)

اپلیکیشن splithit

اپلیکیشن SplitHit یک اپلیکیشن رایگان برای تغییر حجم صدا و جداسازی صدای خواننده یا سازها از آهنگ است. یکی از مزایای این اپلیکیشن این است که به صورت آفلاین هم کار می‌کند. یکی از قابلیت های این نرم افزار این است که می‌توانید با وصل کردن هدفون به گوشی و حذف صدای خواننده (کارائوکه)، خودتان روی آهنگ بخوانید و ریکورد کنید.

نرم افزار Audacity (ویندوز، مک و لینوکس)

نرم افزار audacity

نرم افزار اوداسیتی (Audacity) یک نرم افزار آهنگسازی و ادیت صدای سبک، معروف و کاملا رایگان است. درست است که Audacity یک نرم افزار حرفه ای آهنگسازی حساب نمی‌شود، ولی به دلیل سبک و رایگان بودن، بسیاری از ویرایش ها و ادیت ها را می‌توان برای صوت ها و موسیقی ها انجام داد. قابلیت حذف صدای خواننده، یکی از همین قابلیت های این نرم افزار است.

آموزش حذف صدای خواننده در Audacity

نرم افزار Audacity را دانلود و نصب کنید. آهنگ را در نرم افزار باز کنید و Ctrl A را بزنید تا کل آهنگ انتخاب شود.

حذف صدای خواننده با audacity

از طریق منوی «Effect» گزینه‌ی «Vocal Remover» را انتخاب کنید. برای حذف صدا سه گزینه دارید: «Simple»، ‏«Remove frequency band» و «Retain frequency band». هر سه گزینه را تست کنید و Preview آن را ببینید. مطلوب ترین را انتخاب و نتیجه نهایی را سیو کنید.

شما از کدام روش، سایت یا اپلیکیشن برای حذف یا برداشت صدای خواننده یا سازها استفاده می‌کنید؟ جای کدام نرم افزار در این لیست خالی است؟ نظرات و تجربه خود را برایمان بنویسید.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
بلهخیر
نویسنده مطلب سروش کفایتی
سروش کفایتی هستم. از سال 1398 با کارلنسر در بخش مارکتینگ و سئو همکاری دارم. محتوانویس نیستم. گاهی در مورد برخی موضوعات مورد علاقه ام می‌نویسم. https://www.karlancer.com/profile/24945

دیدگاه شما

9 دیدگاه

  • جووووورج
    21 فروردین 1402

    عالی عالی. به شدت دنبال چنین برنامه ها و سایت هایی میگشتم. مقالاتتون خیلی مفید و کاربردی ان

  • محمدرضا
    26 مهر 1402

    خروجی سایت اول (vocalremover) تو جداسازی صدای خواننده یا سازها، از همه سایت ها و اپ ها بهتره. اگه مشکل اون ارور رو دارید تو ایران، از برنامه ای مثل windscribe استفاده کنید. چون کلا سایته رو ip گیر هست و نیاز به ip تمیز هست.

    • جیمز هتفیلد
      25 دی 1402

      با اکستنشن توربو مکس turbo max هم میشه

  • Masoud
    07 آذر 1402

    مطلب معرکه ای بود استفاده کردم ممنون از شما♥️♥️♥️

  • یک سرباز خسته
    29 آذر 1402

    تو اپلیکیشن هایی که نام بردید، moises از همه خروجیش شفاف تر بود.

  • علی
    28 دی 1402

    سلام
    من بدنبال نرم افزاری هستم که صدای ساز رو حذف کنه و فقط صدای خواننده شنیده بشه.

    • parsa
      17 اسفند 1402

      تقریبا همه اپلیکیشن ها و سایتایی که اینجا معرفی کرده، چنین کاری که میخوای رو میکنن و میتونی صدای خواننده رو به صورت مجزا، جدا یا سیو کنی

  • زهرا
    01 اردیبهشت 1403

    نرم افزاری هم وجود دارد که صدای خواننده بماند، ولی آهنگش را حذف کند؟

    • تیم محتوای کارلنسر
      01 اردیبهشت 1403

      سلام. بله با اکثر همین سایت‌ها و نرم افزارهای گفته شده میتونید صدای خواننده رو به صورت جداگانه هم سیو کنید.