چگونه آهنگساز شویم و از آن درآمد داشته باشیم؟

14 بهمن 1400 - آخرین بروزرسانی: 19 آذر 1402
آهنگساز شویم

عناوین مقاله

زمان تقریبی مطالعه: 10 دقیقه

آیا می‌خواهید آهنگساز حرفه‌ای شوید؟ می‌دانید چگونه باید به کسب مهارت، دانش و تجربه در موسیقی بپردازید تا به عنوان آهنگساز، کسب درآمد کنید؟

آهنگساز شدن برای خیلی‌ها یک رویا است، مخصوصاً که موسیقی متن بازی‌های ویدیویی و فیلم‌ها محبوبیت زیادی پیدا کرده است. شاید مسیر تبدیل شدن به آهنگساز کمی پر پیچ و خم به نظر برسد؛ مخصوصا در ایران که با محدودیت‌هایی از نظر مجوز هم روبه روست. تمرین روزانه نواختن موسیقی، کسب مدرک در رشته مورد علاقه و کارآموزی را برای ساختن آینده شغلی به عنوان یک آهنگساز در نظر بگیرید.

در این مقاله راهنمای کاملی در مورد آهنگساز شدن و کسب درآمد از این حرفه را در اختیارتان قرار می‌دهیم.

 

رویای شما حرف اول را می‌زند

شاید روزی تصمیم ‌بگیرید تا موسیقی را به عنوان شغل اول یا دوم ادامه دهید. در آن زمان لزوما درآمد کافی از این حرفه به دست نمی‌آورید. در ابتدا برای آموزش، هزینه می‌کنید. پس برای رسیدن به رویای خودتان، قناعت و پس انداز می‌کنید.

اهداف بسیار چالش برانگیزی برای موفقیت در هر حرفه‌ای وجود دارد. اما هر روز با سخت‌کوشی به مقصد رویایی‌ خودتان نزدیک‌تر می‌شوید.

رویای آهنگساز شدن

قبل از این که بتوانید در موسیقی به موفقیت برسید، باید مشخص کنید که چه معنایی برایتان دارد. اهداف بلند مدت و مقصد رویایی شما به عنوان آهنگساز چیست؟

بهترین چیز این است که بنشینید و عمیقاً به رویاها و اهداف واقعی خودتان در زمینه موسیقی فکر کنید. این کار را ساده نگیرید، چون بحث از آینده شما است.

سفارش خدمات آهنگسازی و موسیقی

 

خوشبین و واقع بین باشید

باید در عین خوش بینی به واقع بینی هم فکر کنید. شاید متناقض به نظر برسد، اما هر دو مورد، اهمیت دارد.

مطمئناً، اگر بگویم که می‌خواهیم مانند موتزارت موفق شوم و موسیقی‌ام، قرن‌ها بعد به یادگار بماند و نواخته شود، خیلی واقع‌بینانه نیست.

باید به تعادلی در این زمینه برسید. اجازه دهید تا مثالی عملی از این تعادل را برایتان بیان کنیم.

برای مثال اهداف و رویاهای یک نوازنده پاره وقت در زمینه موسیقی، کسب درآمد تمام وقت به عنوان یک آهنگساز حرفه‌ای، از طریق انجام پروژه‌ موسیقی سفارشی و تدریس آهنگسازی می‌تواند باشد. همچنین این نوازنده می‌تواند به عنوان نوازنده، از کنسرت‌ها و فروش آلبوم و مجموعه های صوتی کسب درآمد کند.

در نهایت، یک آهنگساز می‌تواند به عنوان یک هنرمند با ساختن برند خودش و پخش موسیقی‌اش توسط افراد زیادی در همه پلتفرم‌های اصلی، کسب درآمد کند.

مسیر آهنگساز شدن

این اهداف در کل، بسیار چالش برانگیز هستند. اما با سخت‌کوشی در مسیر درست هر روز گام‌هایی را به جلو برداشته و به مقصد رویایی‌اش نزدیک تر می‌شود.

 

در جهت رسیدن به رویاهای خودتان عمل کنید

حالا نوبت شماست تا آینده خودتان در موسیقی را مجسم کنید.  هنگامی‌که حس کردید دید روشنی از آینده دارید، آن چشم انداز را روی یک تکه کاغذ بنویسید.

هر روز اهدافتان را بخوانید تا به خودتان یادآوری کنید که برای رسیدن به چه چیزی سخت تلاش می‌کنید. همچنین پیشرفت هفتگی خودتان در تمام بخش‌های مهم این سفر حرفه‌ای را پیگیری کنید. این همان انگیزه موفقیت است که به شما برای حرکت رو به جلو انرژی می‌دهد.

 

روش‌های آهنگساز شدن

حالا قبل از اینکه ادامه دهیم، می‌خواهم از خودتان بپرسید: آیا آماده‌اید؟ آیا حاضرید رویای خودتان برای فعالت حرفه‌ای در زمینه موسیقی به عنوان آهنگساز، تهیه کننده یا هنرمند را دنبال کنید؟ اگر پاسختان بله است، پس همین حالا سفرتان را شروع کنید!

 

روش اول: کسب مهارت‌ها و تمرین مستمر

1.خواندن و نوشتن موسیقی را بیاموزید.

به عنوان یک آهنگساز، داشتن توان خواندن و نوشتن موسیقی (نت خوانی) و یادگیری تئوری موسیقی برای کارتان ضرورت دارد. برای شناخت نحوه نوشتن موسیقی از ابتدا، کتاب های تئوری موسیقی را بخوانید و یا در یک دوره آنلاین شرکت کنید یا ویدئوهای آموزشی رایگان را تماشا کنید. یا برای گرفتن کمک حرفه ای، در کلاس ‌های حضوری شرکت کنید.

خواندن و نوشتن موسیقی برای آهنگساز شدن

شاید بتوانید موسیقی را بداهه بسازید تا همراه با یک قطعه رسانه‌ای پخش شود، یا حتی بدون نوشتن آن از پس آن برآیید. با این حال، خواندن و نوشتن موسیقی برای شما در این مسیر شغلی بسیار مفید خواهد بود.

 

2.در یک گروه کُر شرکت کنید یا به یک گروه بپیوندید تا تجربه نواختن موسیقی را به دست آورید.

برای ساختن موسیقی، باید با نحوه کار  و پخش موسیقی آشنا شوید. همانطور که برای آهنگساز شدن تلاش می‌کنید، به یک گروه کُر یا گروه موسیقی بپیوندید تا دانش موسیقی خودتان را افزایش داده و تقویتش کنید. گروهی را پیدا کنید که همان سبک موسیقی مورد علاقه شما مانند موسیقی کلاسیک، سنتی، پاپ، راک یا… را اجرا کند.

آهنگساز شدن با گروه کر

نکته: با مراکز فرهنگی هنری محله یا شهرتان، مدرسه یا آموزشگاه های موسیقی تماس بگیرید تا ببینید آیا آنها گروه کُر یا گروهی دارند که ‌بتوانید به آنها ملحق شوید.

 

3.برای گرفتن ایده، فیلم‌های مورد علاقه خودتان را تماشا کنید.

اگر می‌خواهید به آهنگسازی فیلم یا هر نوع دیگری از آهنگسازی بپردازید، فیلم‌هایی ممتاز را برای تماشا کردن انتخاب کنید تا با آنچه که کارگردانان به دنبالش هستند، تا حدی آشنا شوید. به دنبال فیلم‌هایی با موسیقی متن بروید که به بیان داستان کمک می‌کنند و تجربه مخاطب را بهبود می‌دهند. برای مثال می‌توانید فیلم‌هایی که هانس زیمر موسیقی متن آن‌ها را ساخته را تماشا کنید.

  • بسیاری از رسانه‌های مختلف دارای آهنگ‌های رتبه بندی شده هستند که می‌توانید به آنها گوش کنید. سعی کنید از برنامه‌های تلویزیونی، بازی‌های ویدیویی و قطعات کلاسیک نمونه برداری کنید، تا افق‌های دید کارتان را توسعه دهید.

 

مطلب پیشنهادی: تفاوت میکس و مستر موسیقی

 

روش دوم: گرفتن مدرک دانشگاهی یا فنی و حرفه ای

 

1.برای تمرکز بر موسیقی، مدرک موسیقی بگیرید.

اگر می‌دانید که می‌خواهید آهنگ‌ساز فیلم شوید، مدرک معتبری را در زمینه موسیقی بگیرید تا تحصیلات شما روی سینما متمرکز شود. در این حالت در ساخت فیلم‌های کوتاه تجربه پیدا خواهید کرد و یاد خواهید گرفت که چگونه از موسیقی برای گفتن داستان استفاده کنید.

مدرک تحصیلی آهنگساز

همچنین به کارگیری ارکستر برای همراهی در ساخت فیلم را یاد می‌گیرید.

 

2. گرفتن مدرک لیسانس در رشته آهنگسازی یا موسیقی

اگر مطمئن نیستید که می‌خواهید به طور خاص روی فیلم‌ها متمرکز شوید، تحصیلات خودتان را کمی‌ کلی‌تر در نظر گرفته و مدرک آهنگسازی بگیرید. این مدرک، طیف وسیعی از مهارت‌ها مانند نحوه امتیازدهی به قطعات مختلف با استفاده از فناوری مدرن و همچنین گروه‌های موسیقی زنده را در اختیارتان قرار می‌دهد.

ممکن است بخواهید با تعیین مسیر شغلی خاصی که می‌خواهید بعد از فارغ التحصیلی طی کنید، مدرک خود را متمرکز کنید.

 

3. برای پیشبرد سبک شخصی خودتان، مدرک کارشناسی ارشد یا دکترا در آهنگسازی را دنبال کنید.

اگرچه کارفرماها یا تهیه کنندگان معمولاً فقط به دنبال آهنگسازانی با مدرک لیسانس هستند (و حتی شاید مدرک برایشان اهمیت زیادی نداشته باشد)، ولی اگر می‌خواهید سبک آهنگسازی خودتان را تقویت کنید، می‌توانید کارشناسی ارشد یا دکترای آهنگسازی را دنبال کنید. به احتمال زیاد یک قطعه چند دقیقه ای خواهید ساخت و از شما خواسته می‌شود تا قبل از فارغ التحصیلی آن را اجرا کنید.

تحصیلات تکمیلی آهنگساز

نکته: اگر در حال حاضر مدرک لیسانس آهنگسازی دارید، شاید نیازی به تحصیلات تکمیلی پیدا نکنید. سعی کنید قبل از صرف هزینه برای ادامه تحصیل، شغلی را با مدرک تان پیدا کنید.

 

 آشنایی با مشاغل مختلف آهنگسازی

حالا چگونه می‌توانید از مهارت‌ها، تجربه و دانش خودتان در حوزه موسیقی، کسب درآمد کنید؟ لازم نیست خودتان را به آهنگسازی محدود کنید. در واقع، 7 زمینه اصلی برای کسب درآمد را در اینجا خلاصه کرده‌ایم:

 

1. آهنگسازی

آهنگسازی و انجام انواع مختلف فعالیت‌های آهنگسازی را در بر می‌گیرد؛ البته روش استاندارد، کسب درآمد به عنوان آهنگسازی است. در اینجا دو نمونه مطرح شده است:

  • موسیقی سفارشی برای مشتریان بنویسید
  • ارکستراسیون، نت نویسی، رونویسی صدا و تنظیم موسیقی

اگر به آهنگسازی علاقه دارید، حتما آموزش کار با نرم افزارهای آهنگسازی را فرا بگیرید.

 

2. تولید موسیقی

تولید موسیقی برای هنرمندان دیگر و انجام انواع مختلف کارهای مشتری در زمینه تولید موسیقی، یکی دیگر از راه‌های رایج برای امرار معاش در موسیقی است. در اینجا چند نمونه مطرح شده است:

  • سازنده موسیقی: میکس و مسترینگ و تولید موسیقی
  • مهندس ضبط: ضبط در استودیو یا در محیط باز
  • مهندس ارشد: تسلط بر تولیدات موسیقی

مشاغل آهنگساز

 

3. اجرای موسیقی

اجرای کنسرت‌ها و اجرای زنده به‌عنوان یک هنرمند برای طرفداران‌تان، مسیر درآمدی کلاسیک در حوزه موسیقی است. با این روش، برند شخصی خودتان را می‌سازید. مثلاً:

  • پخش برنامه‌های زنده خودتان
  • کنسرت‌های رزرو شده و رویدادهای ویژه
  • نوازنده قراردادی در ارکستر، گروه موسیقی، باشگاه، رستوران و غیره.
  • نوازنده جلسه ضبط در استودیو
  • پخش زنده: اجرای موسیقی و کاورهای خودتان

 

4. آموزش موسیقی

مردم همیشه به یادگیری، رشد و توسعه دانش و مهارت‌هایشان نیاز دارند. به همین دلیل آموزش و مربیگری یکی دیگر از رشته‌های عالی در موسیقی است. مثلا:

  • در آموزشگاه‌ها یا مدارس تدریس کنید
  • تدریس خصوصی به صورت حضوری
  • آموزش فردی آنلاین
  • تهیه دوره‌های آنلاین
  • کتاب چاپی یا الکترونیکی بنویسید
  • برای روزنامه ها یا مجلات بنویسید
  • برای مجلات اینترنتی بنویسید
  • در وبلاگ بنویسید

 

5. طراحی صدا (Sound Design)

اگر مهارت‌های ضبط، شکل‌دهی و ایجاد صداها را دارید، از ضبط صدا در استودیو یا فضای آزاد گرفته تا ساخت ملودی یا نواختن ساز را انجام دهید. در ادامه چند نمونه از طراحی صدا آورده شده است:

  • طراحی صدا برای موسیقی
  • طراحی صدا برای رسانه
  • طراحی صدا برای سمپل لایبرری‌ها (Sample Library) و بانک‌های صدا
  • طراحی صدا برای پیش تنظیم‌ ابزارهای موسیقی
  • طراحی صدا برای محصولات و تجربه کاربری

آهنگساز شاغل در طراحی صدا

 

6. پشتیبانی از طرفداران

اگر به عنوان یک هنرمند موسیقی، پایگاهی از طرفداران ایجاد کرده اید، به روش‌های زیادی به طرفداران خودتان اجازه دهید تا از شما حمایت کنند. مثلاً:

  • پخش موسیقی شما در بسترهای پخش آنلاین مانند اسپاتیفای
  • مشاهده ویدیو در یوتیوب و آپارات برای دریافت درآمد تبلیغاتی
  • دریافت کمک‌های مالی طرفداران از خدمات آنلاین
  • فروش کالا به طرفداران

 

مطلب پیشنهادی: انواع افکت‌های صوتی

 

7. اینفلوئنسر موسیقی

اگر به عنوان یک هنرمند با نام تجاری خودتان در دنیای آنلاین حضور پیدا کردید و فالوئور دارید، آنگاه پتانسیل زیادی برای کسب درآمد به عنوان یک اینفلوئنسر آنلاین را دارید. مثلاً:

  • کسب درآمد از تبلیغات
  • کسب درآمد از اسپانسرها
  • کسب درآمد از معاملات برند
  • کسب درآمد با افیلیت مارکتینگ

آهنگساز اینفلوئنسر

اینها 7 زمینه اصلی برای کسب درآمد به عنوان آهنگساز، تهیه کننده و هنرمند است.

 

اشتغال به عنوان یک آهنگساز

 

1.مجموعه‌ای از سوابق کاری و آثارتان را در فضای آنلاین منتشرکنید

اگر بتوانید نمونه‌ای از کارهایی قبلی خودتان را در فضای آنلاین به کارفرماها نشان دهید، به راحتی کارفرماهای بالقوه را تحت تأثیر قرار خواهید داد. یک وب‌سایت ساده برای خودتان طراحی کنید و همه پروژه‌هایی را که رویشان کار کرده‌اید یا تکمیل کرده‌اید را در آنجا جمع‌آوری کنید. برای سفارش ارزان طراحی سایت می‌توانید از سایت‌های فریلنسینگ مانند کارلنسر کمک بگیرید.

بهترین ویدیوها و آهنگ‌هایتان را انتخاب کنید تا کارفرماهای احتمالی را تحت تاثیر قرار دهید.

 

2.آگهی استخدام آهنگساز ‌را در فضای آنلاین جستجو کنید

بسیاری از استودیوهای فیلمسازی و شرکت‌های بازی‌های ویدئویی، فرصت‌های شغلی را در فضای آنلاین منتشر می‌کنند. حواستان به فرصت‌های شغلی منطقه خودتان باشد و تا آنجا که ممکن است فرصت‌های شغلی را از دست ندهید. 

استخدام آهنگساز

حتی اگر نزدیک هیچ استودیوی فیلمسازی بزرگی زندگی نمی‌کنید، می‌توانید دورکاری کرده و به عنوان فریلنسر آهنگساز مشغول به کار شوید.

 

3. در دوره کارآموزی شرکت کنید تا روی پای خودتان بایستید.

برخی از شرکت‌ها هیچ فرصت شغلی واقعی ندارند، اما بسیاری از آنها دوره‌های کارآموزی خواهند داشت. دوره‌های کارآموزی معمولاً درآمد خوبی ندارند، اما شاید به شما اجازه دهند تا کار خودتان را به مردم نشان دهید و ثابت کنید که فردی سخت کوش هستید. برای شرکت در دوره‌های کارآموزی درخواست دهید، حتی اگر دقیقاً آن چیزی نباشند که می‌خواهید در دراز مدت دنبال کنید. این کار به طور بالقوه می‌تواند بعداً شما را به سمت یک شغل واقعی سوق دهد.

نکته: برخی از مراکز آموزشی و دانشگاهی در صورتی که دوره کارآموزی را در حین کسب مدرک انجام دهید به شما مجوز و گواهی کارآموزی می‌دهند.

 

4. هر کاری را با هدف تمرین کردن، قبول کنید.

شاید به محض شروع کاریابی، شغل رویایی خودتان را پیدا نکنید و این اشکالی ندارد. هنگامی‌که برای اولین بار شروع به کار می‌کنید، سعی کنید تا جایی که می‌توانید مشاغل زیادی را برای کسب تجربه دنبال کنید، حتی اگر درآمدی عالی ندارند. هر کاری که انجام می‌دهید را می‌توانید به رزومه کاری خودتان در فضای آنلاین اضافه کنید.

مراقب مشاغل فاقد درآمد، یا افرادی که قول می‌دهند تا شما را در معرض دید قرار دهند، باشید. وقت شما ارزشمند است و حتی اگر تازه شروع به کار کرده‌اید باز هم باید برای کارتان پول پدریافت کنید.

 

در نهایت…

عامل موفقیت شما در صنعت موسیقی، بهینه سازی روال کارتان برای رسیدن به حداکثر بهره وری است. هر کسی می‌خواهد زمان و انرژی کمتری را برای رسیدن به نتایج بیشتر صرف کند. پس تا حد امکان با تازه‌های آهنگسازی و موسیقی آشنا شوید تا با حداقل تلاش، به بیشترین بهره‌وری برسید.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
بلهخیر
نویسنده مطلب زینت فلاح
من زینت فلاح، ارشد روان سنجی هستم. بیش از ده ساله که ترجمه متون روانشناسی،مدیریت و فناوری رو انجام میدم. به تولید محتوای جدید علاقمندم و چند ساله که با کارلنسر همکاری دارم. https://www.karlancer.com/profile/1408

دیدگاه شما

بدون دیدگاه