میکس و مستر در موسیقی چیست و چه تفاوتی با هم دارند؟

14 مهر 1399 - آخرین بروزرسانی: 05 اسفند 1399
میکس و مستر موسیقی
زمان تقریبی مطالعه: 5 دقیقه

اغلب انسان‌ها به موسیقی و آهنگ علاقه‌مند هستند. آشنایی با اصطلاحات این حوزه به درک بهتر نت‌ها و ساختار صوتی کمک می‌کند. یکی از این اصطلاحات، میکس و مستر است. هر دوی این مفاهیم اهمیت زیادی در ساخت یک آهنگ حرفه‌ای و دلنشین دارند. اگر تفاوت میان این دو مفهوم برای شما هم ناشناخته است پس با ما همراه شوید. در ابتدا هر کدام از این مفاهیم را تعریف کرده و بعد تفاوت میان آنها را بررسی می‌کنیم.

 

میکس چیست؟

در ابتدا باید با مفهوم میکس آشنا شویم. به طور ساده، هماهنگ سازی یا بالانس صدای آلات موسیقی با یکدیگر را میکس می‌گویند. وظیفه مهندس میکس هماهنگ سازی:

  1. 1.ولوم (Volume) یا حجم صدا
  2. 2.بسامد (Frequencies)
  3. 3.داینامیک‌ها (Dynamics)
  4. 4.جاگیری فضایی (Spatial Placement) چند آلت موسیقی است.

این کار کمی پیچیده به نظر می رسد. اگر علاقه‌ای به اصطلاحات تخصصی فوق ندارید پس به تعریف زیر توجه کنید:

هیچکس نمی‌خواهد که صدای آلتی که می‌نوازی خیلی بلند یا خیلی آرام به گوش برسد. یکی از دلایل استفاده از فوم آکوستیک همین است. همچنین شما به عنوان یک نوازنده یا آهنگساز نمی‌خواهید که بسامد صدای سازها با یکدیگر همپوشی کامل پیدا کنید. به دنبال بسامد خیلی بالا هم نیستید و می‌خواهید برخی از اصوات نسبت به بقیه صداها به گوش شنونده نزدیکتر شنیده شود.

 

سفارش یا انجام تنظیم، میکس و مستر موسیقی

 

ابزارهای مهندسان میکس

تا قبل از دهه 1950 به مهندسان میکس، مهندسان هماهنگ سازی گفته می شد. آنها بلندی صداهای ضبط شده را متعادل می‌کردند. البته حالا دیگر فناوری تغییر کرده و مهندسان میکس کارهای پیچیده تری را نسبت به گذشته انجام می‌دهند. ولی مفهوم کلی ثابت است و باید هماهنگی و تعادل میان اصوات را به وجود آورند.

مهندسان قدیمی در حال میکس و مستر

 

با این حال میکس کردن آهنگ، فرایندی با دو گام است. در ابتدا باید هماهنگی یا بالانس را بسازید و بعد هیجان سازی می‌کنید. بالانس به طور عینی به یک میکس خوب اشاره دارد. در واقع آهنگی قابل شنیدن و ارائه در مقابل جمع را می‌سازید.

بعد باید ذهنیت خوبی از این میکس را به وجود آورید. یعنی میکس شما باید توجه مخاطبان را جلب کرده و در قلبشان جا بگیرد. یعنی با ابزارهای موجود، صدای آهنگ را بهبود می‌دهید و بهتر از حالت واقعی آن جلوه می‌دهید.

ابزارهای میکس و مستر

پس میکسی می‌سازید که بیش از حد واقعی به نظر می‌رسد. با کمک هزاران جابجایی کوچک و جزئی به بیان بهتر آهنگ کمک می‌کنید. شما از ابزارهای جدید (Chorus، Saturation، Phasers، Stereo Wideners، automation و هزاران ابزار دیگر) برای تولید آهنگی ماورای زمینی استفاده می‌کنید.

بالغ بر هشتاد درصد از صدای آهنگ حاصل از میکس است. اگر با نواختن آلات موسیقی آشنایی دارید پس می‌توانید زیربنای صدایی را تولید کنید که مهندسان مسترینگ به آن دسترسی ندارند. با اینکه مفهوم مستر آهنگ تنها 20 درصد در تولید نقش دارد ولی باز هم به اندازه میکس مهم است. آهنگ شما بدون مستر هیچگاه به یک صوت حرفه‌ای تبدیل نخواهد شد.

 

مستر چیست؟

گام نهایی در فرایند آهنگسازی، مستر یا مسترینگ است. هنگامی که میکس کامل شد می توان وارد فرایند مستر شد. مهندسان مسترینگ، میکس تولید شده را از مهندسان میکس می‌گیرند و بعد روی آن کار می‌کنند. سه هدف از فرایند مستر به شرح زیر است:

1.صدای ترک(track) موسیقی را بلندتر می‌کنند.

2.صدای ترک موسیقی را بهتر می‌کنند.

3.صدای ترک را در تمامی اسپیکرها قابل پخش می‌نمایند.

هدف از مسترینگ، شبیه شدن صدای آهنگ به سایر صداهای حرفه ای موجود در بازار است. آنها باید در حین شنیدن در رادیو، نرم افزارهای پخش یا فیلم‌ها مشابه به گوش برسند. یعنی به بلندی و بسامد مشابهی در اسپیکرهای مختلف نیاز دارند.

 

ابزارهای مهندسان مستر

مهندسان مستر از برخی ابزارهای کلیدی (Compression , EQ , Volume) و مورد استفاده مهندسان میکس استفاده می‌کنند. تمامی فرایند مستر روی کل میکس قبلی انجام می‌شود.

مسترینگ در میکس و مستر

ابزار Limiter هم به عنوان جوب جادوی مسترینگ به کار می‌رود. این ابزار ولوم واقعی ترک موسیقی و ولوم ادراک شده از آهنگ را به طور همزمان افزایش می‌دهد. از Limiter برای بلندتر جلوه دادن صدای واقعی آهنگ هم استفاده می‌شود. این کار صدای قدرتمندتر و بسیار جذاب تری به آهنگ می‌دهد.

با مستر کردن آهنگ می‌توانید به ایده‌های جدیدی برسید. مهندسان مستر، یک جفت گوش عالی دارند. آنها خطاهای موجود در فرایند میکس را به خوبی تشخیص می‌دهند.

مهندسان مسترینگ در میکس و مستر

میکسرها ساعت‌ها و ساعت‌ها به آهنگ گوش می‌دهند. در طول این فرایند، شنیدن تکراری شده و دقت کاهش می‌یابد. هر مرحله از میکس شما را به ترکی حرفه‌ای و مناسب نزدیک می‌کند.  شاید هم کم کم از حالت ایده آل فاصله بگیرید. مهندسان مستر قبل از آن هیچگاه آهنگ شما را نشنیده اند! پس با قدرت خطاها را تشخیص داده و اصلاح می‌کنند. این اصلاح روی فایل استریو قابل انجام است. مسترینگ قادر به اصلاح میکس بد نیست ولی یک میکس خوب را تقویت می‌کند.

در نهایت با چند حرکت در طول مسترینگ روی کل آهنگ تأثیر می‌گذارید. پس مستر بر عکس میکس می‌تواند لطمات جدی به کل آهنگ وارد کند. مسترینگ فرایندی دشوار است ولی هر چقدر بیشتر از آن بدانید، ساده تر می‌شود.

 

تفاوت میان میکس و مستر کدام است؟

به طور خلاصه تفاوت میان میکس و مستر به شرح زیر است:

  • میکس به تمامی آلات موسیقی دسترسی دارد. فرایند مستر تنها روی میکس نهایی آهنگ متمرکز می‌شود.
  • میکس به هماهنگ سازی و بالانس صدای حاصل از آلات موسیقی با یکدیگر می‌پردازد. مستر کل آهنگ را بالانس می‌کند.
  • میکس به آهنگ بالانس و هیجان می‌دهد. با مستر صدای میکس شده در تمامی دستگاه‌های پخش و رادیو، مشابه به گوش می‌رسد.
  • هشتاد درصد از آهنگسازی به میکس و بیست درصد از آن به مستر مربوط می‌شود.

 

در نهایت . . .

در نهایت اگر بدون آگاهی وارد فرایند میکس و مستر شوید به سرعت خسته می شوید. چون این کار به وقت و تلاش نیاز دارد. برای کسب مهارت در این حوزه می توانید از مربیان  فریلنسر در این حوزه کمک بگیرید. همچنین دوره‌های آنلاین زیادی در زمینه میکس و مستر برگزار می‌شوند. کتاب‌های الکترونیک و مقالات ترجمه شده هم محتوای متنی مناسبی را فراهم نموده اند. برای انجام یا سفارش تنظیم موسیقی و یا سفارش میکس و مسترینگ می‌توانید از کارلنسر استفاده کنید.

 

منبع

https://www.musicianonamission.com/difference-between-mixing-and-mastering/

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
بلهخیر
نویسنده مطلب زینت فلاح
من زینت فلاح، ارشد روان سنجی هستم. بیش از ده ساله که ترجمه متون روانشناسی،مدیریت و فناوری رو انجام میدم. به تولید محتوای جدید علاقمندم و چند ساله که با کارلنسر همکاری دارم. https://www.karlancer.com/profile/1408

دیدگاه شما

بدون دیدگاه