الگوریتم گورخر چیست؟ کلاهبرداری ممنوع!

29 مرداد 1402 - آخرین بروزرسانی: 19 آذر 1402
الگوریتم گورخر
زمان تقریبی مطالعه: 14 دقیقه

تا به حال شده است از شما و یا دوستانتان از طریق سایت های فروشگاهی کلاهبرداری شود؟ فکر می‌کنید که گوگل، کلاهبردارانی را که از کاربرانش دزدی می کنند را به سادگی رها می کند؟ خیر، در واقع گوگل هر کاری می کند تا کاربرانش احساس راحتی و امنیت داشته باشند و همین موضوع دلیل برتری این کمپانی نسبیت به سایر کمپانی‌های مشابه خودش است. گوگل با الگوریتم گورخر خودش جلوی کلاهبرداری آنلاین شاپ ها را می گیرد.

اگر دوست دارید که بیشتر با این الگوریتم آشنا شوید، با ما در ادامه این مطلب همراه باشید. دقت کنید که این مطلب برای کسانی که صاحب فروشگاه های اینترنتی هستند هم مفید است. چرا که با رعایت کردن قوانین الگوریتم گورخر، جلوی از بین رفتن کسب و کار خودشان را خواهند گرفت. 

 

الگوریتم های مختلف گوگل 

هر فضا و مکانی، قانون خودش را دارد، فضای مجازی هم از این مورد مستثنا نیست. همه ما می دانیم که در حال حاضر بخش زیادی از خریدهای مردم از طریق اینترنت و فروشگاه‌های آنلاین صورت می گیرد بنابراین باید قانونی برای این سایت ها وجود داشته باشد تا جلوی کلاهبرداری آن ها گرفته شود. برای همین گوگل، قوانین مربوط به خودش را در دنیایی که ساخته است، برای کاربرانش وضع کرده است. این قوانین تحت عنوان الگوریتم های گوگل شناخته می شوند. این الگوریتم ها به کاربران کمک می کنند تا تجربه لذت بخشی هنگام گوگل گردی داشته باشند. هر الگوریتمی کار مخصوص خودش را می کند، برای مثال یک الگوریتم به کاربران کمک می کند که بتوانند موضوعات دلخواه خودشان را راحت تر پیدا کنند و یک الگوریتم دیگر باعث می شود سایت‌هایی که محتوای ارزشمند تری دارند برای کاربران در رتبه های برتر نمایش داده شوند.

در این میان یک الگوریتمی از سال 2013 توسط گوگل معرفی شده است که باعث می شود کاربران با خیال راحت تری خریدهای خودشان را از طریق سایت ها انجام دهند. این الگوریتم چیزی است که قصد داریم در این محتوا در موردش با شما صحبت کنیم یعنی الگوریتم گورخر و یا الگوریتم زبرا که باعث می شود سایت‌های کلاهبرداری به کاربران نشان داده نشوند.

الگوریتم گورخر

الگوریتم گورخر یا زبرا چیست ؟

می‌دانستید که گورخرها، یک توانایی خارق العاده دارند که باعث می شود حشرات مزاحم به آن ها نزدیک نشوند؟ همان طور که می‌دانید بدن گورخر دارای یک پوست سیاه و سفید است. بخش سفید رنگ بدن گورخر رنگ غیر پلاریزه ای منتشر می کند که باعث می شود حشرات از آن دور شوند. الگوریتم گورخر نیز دقیقا هدف مشابه ای با پوست گورخر دارد، در واقع الگوریتم گورخر جلوی سایت های کلاهبرداری که مانند حشرات مزاحم هستند را می گیرد. بنابراین:

الگوریتم گورخر سایت هایی از کاربران کلاهبرداری می کند را شناسایی می کند و با حذف کردن آنها امنیت کاربران را در فضای اینترنت حفظ می کند. 

با زیاد شدن فروشگاه‌های اینترنتی بعد از سال 2010 بود که بخش زیادی از مردم، رفته رفته خریدهای خودشان را به طور آنلاین انجام دادند. در این میان بعضی از سایت ها از مردم کلاهبرداری می کردند. روش کار این سایت ها به این صورت بود که با استفاده از سئو کلاه سیاه، سریعا سایت خودشان را به رتبه های برتر گوگل می رساندند. کاربران هم که به خاطر بالا بودن رتبه سایت به آن اعتماد می کردند، خیلی راحت از آن‌ها کلاهبرداری میشد! بنابراین گوگل در سال 2013 تصمیم گرفت که الگوریتم گورخر را برای حفظ امنیت کاربران ایجاد کند.

الگوریتم گورخر نه تنها سایت‌های فروشگاهی کلاهبرداری و بی کیفیت را جریمه می کند، بلکه برعکس سایت‌هایی را که مردم به آنها اعتماد دارند و کار خودشان را به درستی انجام می دهند را شناسایی می کند و به آنها رتبه های بالایی می‌دهد. در واقع این الگوریتم به جز کمک کردن به کاربران که قصد خرید کردن به صورت آنلاین را دارند، به سایت هایی که به شکل واقعی و درست کار می کنند نیز کمک می کند تا محصولاتشان بیشتر دیده شود. 

 

مطلب پیشنهادی: تفاوت سئو کلاه سیاه، سفید و خاکستری

 

الگوریتم گورخر با چه سایت‌هایی مبارزه می‌کند؟

این الگوریتم موارد زیر را مورد هدف خودش قرار می‌دهد:

  • حذف فروشگاه های اینترنتی که از طریق سئو کلاه سیاه بالا آمدند.
  • حذف فروشگاه های اینترنتی که مدت زمان زیادی از فعالیت نکردن آن ها گذشته است.
  • حذف سایت های فیشینگ و کلاهبرداری با توجه به درخواستی که از سمت مردم وجود دارد.
  • حذف سایت هایی که قصد دارند از اطلاعات کاربران خودشان سو استفاده کنند. 
  • حذف فروشگاه های اینترنتی که فیک هستند. 
  • حذف فروشگاه های اینترنتی که اعتبار و کیفیت پایینی دارند. 

این الگوریتم، سایت های این چنینی را با توجه به سایت های مناسب مقایسه می کند. همچنین نظر و بازخورد مردم نیز نقش بسیار زیادی در کیفیت سنجی گوگل ایجاد می کند. 

 

سئو

الگوریتم گورخر چگونه کار می کند؟

الگوریتم گورخر توجه زیادی به مسائل فنی و سئو سایت‌های فروشگاهی دارد. در صورتی که شما مواردی را که در ادامه می گوییم را رعایت کنید، می توانید با خیال راحت به کارتان به عنوان فروشگاه اینترنتی ادامه دهید. دقت کنید که این الگوریتم هنگامی که احساس کند سایت شما از قوانین پیروی نمی کند، سریعا آن را حتی در مواردی بدون اخطار قبلی حذف خواهد کرد. پس برای ادامه دادن به کسب و کار اینترنتی خودتان بایستی حتما به این نکات توجه کنید. 

کسب مجوزهای اینترنتی معتبر: داشتن مجوزهای اینترنتی معتبر (مانند نماد اعتماد الکترونیکی یا اینماد) به شما در مسیر کسب و کار خودتان کمک فراوانی خواهد کرد. در نظر بگیرید که این کار، نه تنها برای شناساندن خودتان به گوگل به عنوان یک سایت معتبر مفید است، بلکه به کاربران خودتان هم اعتماد کامل را نیز می دهید که می توانند بدون هیچ گونه نگرانی خریدهای خودشان را از سایت شما انجام دهند. پیشنهاد می‌کنیم 

وجود آدرس واقعی کسب و کار: یکی از مهمترین پارامتر هایی که به گوگل می توانید خودتان را به عنوان یک کسب و کار واقعی معرفی کنید، ثبت آدرس واقعی کسب و کار خودتان در گوگل مپ است. (ببینید: آموزش تصویری در اینستاگرام کارلنسر) برای این که این پروسه بهتر صورت بگیرد شما می توانید نام کسب و کار خودتان را در سایر اپلیکیشن های مسیریابی هم ثبت کنید تا با این کار اعتماد گوگل به خودتان را چند برابر بیشتر کنید. اگر سایت شما وردپرسی است، پیشنهاد می‌کنیم مقاله نحوه اضافه کردن گوگل مپ به سایت وردپرسی را مطالعه بفرمایید.

بروزرسانی موجودی محصولات: شما بایستی موجودی محصولات خودتان را متناسب با خریدی که از شما انجام می شود، تنظیم کنید. زمانی که محصولات شما به مدت طولانی با یک موجودی خاص در سایت وجود داشته باشند، باعث می شود گوگل به شما شک کند. بالاخره در یک مدت معین بخشی از محصولات شما به فروش می رود و باید حتما تغییرات موجودی خودتان را اعمال کنید.

فروشگاه اینترنتی

وجود محتوای مفید: شما برای سئوی محصولات و همچنین اعتمادسازی کاربران سایت، بایستی توضیحات و محتوای مفیدی درباره محصولات خودتان تولید کنید. با این کار، هم کاربران بهتر متوجه نوع محصول شما می شوند و هم این که به سئوی سایت خودتان کمک کردید تا گوگل به شما جایگاه بهتری دهد. همچنین الگوریتم گورخر نیز متوجه می شود سایت شما واقعی است و حتما جنسی که به فروش می‌رسانید نیز دارای ارزشی است که برایش محتوا تولید کرده اید. برای تولید محتوای سایت فروشگاهی می‌توانید از متخصصان تولید محتوا در کارلنسر کمک بگیرید.

لینک خرید و درگاه پرداخت معتبر: اگر لینکی که برای خرید محصولات خودتان قرار دادید، در سایت دیگری باز شود و یا به یک درگاه پرداخت غیرمعتبر یا جعلی منتقل شود، خیلی زود الگوریتم گورخر متوجه آن خواهد شد. در واقع ربات های گوگل، تک تک لینک‌های سایت شما را باز و چک می کنند تا از صحت صفحات و ارزش سایت شما مطلع شوند. برای همین همیشه سعی کنید لینک خریدی که قرار می‌دهید واقعی و معتبر باشد.

وجود تخفیف های دوره ای: برای این که سایت خودتان را یک سایت واقعی به گوگل نشان دهید، بایستی هر از چندگاهی یک سری تخفیفات دوره ای ایجاد کنیدو با این کار الگوریتم گورخر متوجه می شود که شما یک فروشگاه اینترنتی واقعی هستید.

از سایر روش هایی که می توانید جهت اعتمادسازی به گوگل انجام دهید، می توانیم به ارسال به موقع کالا، ارائه قیمت واقعی، وجود روشی برای رهگیری کالاهای ارسالی ، وجود روش‌های مختلف ارسال کالا و ارائه فاکتور اشاره کرد.

 

مطلب پیشنهادی: راه‌ اندازی فروشگاه اینترنتی بدون سرمایه

 

الگوریتم گورخر بر روی چه سایت‌هایی تاثیرگذار خواهد بود ؟

همان طور که تا به اینجا متوجه شدید الگوریتم گورخر، یک هدف مشخص دارد و به دلیل هوش مصنوعی قوی که دارد، با کوچک ترین اشتباهات از سمت سایت ها تحریک می شود. خیلی از مواقع سایت هایی که واقعا کلاهبرداری نیستند نیز به خاطر رعایت نکردن یک سری از موارد به دست الگوریتم زبرا از بین می روند. برای مثال سایت هایی که در قسمت برنامه نویسی خودشان باگ‌های زیادی دارند، توسط الگوریتم زبرا شناسایی و مورد جریمه قرار خواهند گرفت. چرا که این الگوریتم، بر اساس این که سایتی فعالیت کمی انجام داده و یا این که با زمان کافی برای ساخت آن انجام نشده است، آن‌ها را به عنوان کلاهبرداری شناسایی می کند.

سایت های دیگری که احتمال دارد با این مشکل بر خورد کنند، سایت هایی هستند که برای محتوای خودشان زمان کافی نمی گذارند و محتواهای سایت خودشان را از سایت های دیگر کپی می کنند. الگوریتم گورخر نسبت به محتوای کپی بسیار حساس است و سریعا سایت هایی را که از محتوای کپی استفاده می کنند را از رتبه‌های بالا خارج می‌کنند. لینک سازی و یا همان گرفتن بک لینک که به صورت غیر استاندارد و مصنوعی اتفاق بیفتد، باعث می شود که سایت شما جریمه شود. پس حتما از یک متخصص بخواهید تا برای شما کار لینک سازی را انجام دهد.

خرید بک لینک باکیفیت برای سایت

 

سئو سایت

تاثیر الگوریتم گورخر بر سئو سایت‌های فروشگاهی 

به طور کلی سئو فنی سایت‌ها بر اساس الگوریتم های گوگل انجام می شود. در واقع اگر شما طبق قوانین الگوریتم ها عمل کنید و هر چقدر در این کار بهتر عمل کنید، سئو سایت‌تان بهبود پیدا خواهد کرد. اما اگر ضد قوانین عمل کنید، قطعا شاهد کاهش رتبه و سئو سایت خودتان خواهید بود. الگوریتم گورخر هم از سایر الگوریتم های گوگل مستثنا نیست.

اگر یک سایت فروشگاهی ضد قوانینی که در بالاتر توضیح دادیم عمل کند و برای سایت خودش زمان کافی نگذارد، به زودی شاهد افت رتبه خواهد بود. افت رتبه هم مساوی است با درآمد کمتر در مواردی حتی به دلیل خطاهای زیاد از سمت صاحبان سایت، این افت رتبه تبدیل به از بین رفتن کلی سایت می شود و سایت دیگر به کاربران نمایش داده نخواهد شد! در واقع توجه نکردن به الگوریتم های گوگل از جمله الگوریتم گورخر، در مواقعی به قیمت از بین رفتن کسب و کار آنلاین یک وب سایت تمام خواهد شد!

سئو

روش مقابله الگوریتم گورخر با شبکه های اجتماعی 

در 10 سال گذشته خیلی از روش های کلاه سیاه به دلیل وجود الگوریتم های قدرتمند گوگل از بین رفت. اما قبل از آن، خیلی از سئو کارها با استفاده از روش های کلاه سیاه توانسته بودند که جایگاه مناسبی برای سایت خودشان به دست بیاورند. یکی از روش های کلاه سیاه که بازدهی بسیار خوبی داشت کمک گرفتن از لینک هایی بود که در فضای مجازی درج میشد. ربات هایی ساخته شده بودند که به یک باره لینک سایت شما که در جاهای مختلف ثبت شده بود، صدها هزار بار باز می کردند! به این شکل ناگهان ترافیک سایت شما افزایش پیدا می کرد و همین باعث میشد گوگل به سایت رتبه خوبی دهد.

اما بعد از سال 2013، انجام دادن این روش مساوی با نابودی سایت بود. چرا که الگوریتم زبرا ورود ناگهانی ربات ها را شناسایی می کند و سایت شما را به عنوان یک سایت کلاهبرداری تشخیص می دهد. در واقع در حال حاضر گوگل توانایی شناسایی تک تک لینک هایی که به سمت سایت شما داده می شود را دارد و به همین دلیل انجام دادن این روش دیگر منسوخ شده است.

 

چگونه از جریمه الگوریتم گورخر در امان بمانیم ؟ 

حالا که با طریق کار و چیستی الگوریتم گورخر آشنا شدیم، باید روش هایی را یاد بگیریم که باعث می شود سایت ما از جریمه شدن توسط این الگوریتم در امان بماند. با رعایت کردن نکات زیر، شما نه تنها از جریمه شدن در امان خواهید ماند، بلکه سئو سایت خودتان را هم نیز بهتر می کنید و در آینده شاهد افزایش رتبه سایت خودتان خواهید بود. دقت کنید که هر چه روش های زیر را بیشتر انجام دهید، احتمال جریمه شدن سایت شما هم بیشتر کاهش پیدا میکند.

تولید محتوای جدید

هر کسب و کار آنلاینی با تولید محتوا زنده است، فعالیت در سایت نیز مستثنا از این موضوع نیست. اگر قصد دارید سایت شما به عنوان یک وب سایت جامع و یا حرفه ای از دید کاربران شناخته شود بایستی تولید محتوا انجام دهید. وقتی ما حرف از تولید محتوا می‌زنیم، منظورمان یک محتوای حرفه ای و یونیک است نه یک محتوای خشک و خالی که از سایر سایت ها کپی شده باشد.

شما با انجام تولید محتوا به گوگل میفهمانید که قصد رقابت با سایر سایت ها را دارید و برای این کار دست به روش های درست زده اید. تولید محتوای جدید سایت، باعث تقویت سئو سایت شما خواهد شد و به شما کمک می کند تا کاربران بیشتری از سایت شما بازدید کنند. همچنین منظورمان از تولید محتوای جدید صرفا تولید یک محتوا با موضوع جدید نیست. در بسیاری موارد مخصوصا در صفحاتی که شما رتبه گرفته اید، بهتر است بعد از گذشت چند وقت، مطالب همان صفحه را بروز کنید تا با این کار به گوگل بفهمانید سایت شما دائما در حال فعالیت است. با انجام این کار و به اصطلاح محتوای همیشه سبز، نه تنها از جریمه های احتمالی گوگل در امان خواهید ماند، بلکه حتی شاهد افزایش رتبه هم خواهید بود. 

بالا بودن سرعت سایت

سرعت سایت یکی دیگر از پارامتر های هم برای بالا بردن نرخ بازدید از سایت شما است. اگر سایت شما کند باشد و یا از سرعت خوبی بهره نبرد، قطعا شاهد کاهش میزان بازدید از سایت خودتان خواهید بود. جدا از آن کندی سایت روی سئو سایت شما هم تاثیر خواهد گذاشت و باعث می شود که شما شاهد کاهش رتبه سایت خود باشید. پس حتما از هاست و سرورهای معتبر و با سرعت بالا استفاده کنید که سرعت خوبی دارند.

سرعت کند سایت

دقت کنید که الگوریتم گورخر شاید به طور مستقیم به سرعت سایت شما اهمیت ندهد، اما همان طور که گفتیم هر چیزی که باعث شود گوگل حس کند شما به اندازه کافی به سایت خودتان اهمیت نمی دهد، برای سایت شما مضر خواهد بود. 

 

مطلب پیشنهادی: نکات افزایش سرعت سایت

 

حل مشکلات سایت

دقت کنید که کم بودن باگ های اساسی در هنگام برنامه نویسی سایت بسیار مهم است. نیاز به تکرار نیست، اما هر آن چیزی که باعث شود گوگل حس کند برای سایت شما زمان کافی اختصاص داده نمی شود و صرفا یک سایت ساخته اید، احتمال از بین رفتن سایت شما را افزایش می دهد. پس حتما از متخصصان حرفه ای برای درست کردن سایت خودتان کمک بگیرید همچنین برای سایت خودتان زمان کافی بگذارید تا از جریمه های احتمالی در امان بمانید.

پشتیبانی مناسب

قطعا برای این که یک وب سایت فروشگاهی خوب داشته باشید بایستی پشتیبانی مناسبی هم برای آن در نظر بگیرید. اگر مشتریان به هر دلیلی از محصولی که خرید کرده اند ناراضی بوده اند و یا این که اطلاعات دقیقی از محصول می خواستند، شما باید با استخدام پشتیبان سایت و یا یک تیم حرفه ای برای پاسخگویی، این نیاز آن‌ها را برطرف کنید. با این کار نام برند شما در ذهن مشتریان ثبت خواهد شد و قطعا شما شاهد نرخ فروش و علاقه سایر کاربران به محصولات خودتان نیز خواهید بود. 

مشتری مداری

هیچ صفتی به اندازه مشتری مدار بودن برای یک فروشنده مهم نیست. اگر شما کارتان را به درستی انجام دهید و مشتریان شما نیز از شما راضی باشند، قطعا شاهد پیشرفت کسب و کارتان خواهید بود. حالا در هر زمینه ای که می خواهد باشد، فرقی ندارد. حتی این که شما به صورت آنلاین یا حضوری کار کنید هم باعث نمی شود که اهمیت مشتری مداری کاهش پیدا کند. هر چند به نظر می رسد برای کسب و کارهای آنلاین، مشتری مداری مهم‌تر از کسب و کارهای حضوری باشد، چرا که شما باید اعتماد مشتریان خودتان را در فضای آنلاین جلب کنید.

زمانی که شما اعتماد مشتریان را جلب کردید و با آنها رفیق شدید، قطعا اگر درخواستی از آنها داشته باشید، آنها هم متقابلا انجام خواهند داد. برای مثال شما می توانید از آنها بخواهید تا برای محصولاتی که از شما خریداری کرده اند، نظر خودشان را بنویسند. با این کار هم اعتماد کاربران دیگر را جلب کنید و هم به گوگل ثابت می کنید که سایت شما، محصولات واقعی برای مشتریان خودش ارسال می کند. قطعا با مشتری مداری شما نباید نگران جریمه های گوگل باشید. 

 

در امان بودن از جریمه های گوگل

حرف آخر

اگر قصد دارید تا یک سایت فروشگاهی واقعی داشته باشید که هم برای شما سودآور باشد و هم گوگل و هم مشتریان شما راضی باشند، بایستی مواردی که در این مطلب گفته شد را با دقت در سایت خودتان پیاده سازی کنید. در غیر این صورت حال و روز شما را می توان با ضرب المثل آش نخورده و دهن سوخته توصیف کرد. با این که قصد شما کسب درآمد به روش درست بوده، اما به خاطر اهمیت ندادن به وب سایت خودتان و نرسیدن به آن، گوگل سایت شما را از رتبه‌های برتر حذف می کند. در نتیجه شما مجبور می‌شوید برای نتیجه گرفتن، مجددا دست به ساخت سایت فروشگاهی جدید بزنید و یا  تغییرات بزرگی در سایت فعلی انجام دهید. که این کار هم هزینه مالی و هم هزینه زمانی برای شما خواهد داشت. پس بهتر است از همین حالا به طور درست فعالیت کنید تا نگران جریمه های گوگل و الگوریتم گورخر یا هر الگوریتم دیگری نباشید. 

حتما اگر تجربه ای در زمینه از بین رفتن سایت خودتان به دلیل اهمیت ندادن به الگوریتم های گوگل داشتید برای ما بنویسید. سوالات و نظرات خودتان را هم می توانید از ما بپرسید تا ما به آنها پاسخ دهیم . امیدواریم از این مطلب استفاده لازم را کرده باشید.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
بلهخیر
نویسنده مطلب مهدی غلامی
مهدی غلامی هستم؛ به بازاریابی محتوا و دیجیتال مارکتینگ علاقه دارم و عاشق آموزش هستم. https://www.karlancer.com/profile/176446

دیدگاه شما

بدون دیدگاه