اوبونتو چیست؟ دلایل محبوبیت Ubuntu

01 بهمن 1402 - آخرین بروزرسانی: 06 بهمن 1402
اوبونتو چیست؟
زمان تقریبی مطالعه: 9 دقیقه

ویندوز و macOS دو مورد از محبوب‌ترین و بهترین سیستم عامل‌های موجود در دنیای فناوری هستند. با این حال، لینوکس نیز با هدف افزایش محبوبیت میان کاربران عادی، همواره در تلاش است تا خود را اثبات کند. لینوکس در نسخه‌های مختلفی مانند دبیان (Debian)، CentOS و  فدورا (Fedora) عرضه می‌شود که حتی این سیستم عامل‌ها با نام distros نیز شناخته می‌شوند. سیستم‌هایی که مبتنی بر هسته لینوکس هستند و اوبونتو Ubuntu از شناخته‌ شده‌ترین آن‌ها هستند. اوبونتو توسط شرکت بریتانیایی کانونیکال و جامعه ای از توسعه دهندگان دیگر توسعه یافته است. اوبونتو هر ۶ ماه، یک نگارش پایدار با پشتیبانی ۹ ماهه و هر دو سال یک بار (در ماه چهارم سال‌های زوج میلادی)، نگارشی با پشتیبانی بلندمدت (LTS) ۵ ساله ارائه می‌کند.

 

تاریخچه اوبونتو

اوبونتو (تلفظ oo-BOON-too) یک سیستم عامل رایگان و متن باز است که بر پایه لینوکس دبیان می‌باشد. اولین بار در سال 2004 زمانی که Mark Shuttleworth و تیم کوچکی از توسعه دهندگان Debian Canonical را تأسیس کردند، منتشر شد. Canonical اولین نسخه رسمی خود را از سیستم عامل اوبونتو 4.10 در اکتبر 2004 منتشر کرد. کلمه ubuntu از زبان های نگونی آفریقای جنوبی گرفته شده و به عنوان “انسانیت برای دیگران” ترجمه می شود.

 

مطلب پیشنهادی: درامد برنامه نویسی بیشتر است یا طراحی سایت؟

 

اوبونتو چیست؟

اوبونتو

اوبونتو Ubuntu یک سیستم عامل منبع باز و رایگان است که به راحتی می‌توانید در کامپیوتر و یا سرورهای مجازی از آن استفاده کنید. علاوه بر این، اوبونتو یک سیستم عامل محبوب برای استفاده شخصی، تجاری و سازمانی است. این سیستم عامل به دلیل سهولت استفاده، ثبات، امنیت و پشتیبانی، جامعه گسترده کاربری خود موجب جلب توجه افراد بسیاری قرار گرفته است.

پس از آن، Canonical شروع به ساخت یک سیستم عامل دسکتاپ کرد که استفاده از آن راحت‌تر از Debian یا سایر توزیع های لینوکس بود. خوشبختانه تمامی این تلاش‌ها، تا به امروز موفقیت آمیز بوده و اوبونتو همچنان یک توزیع خوب برای افراد مبتدی است.

 

مطلب پیشنهادی: چطور برنامه نویس موفقی شویم؟

 

نسخه‌های مختلف Ubuntu

اوبونتو اکنون برای سرورها، پلتفرم‌های ابری و دستگاه‌های اینترنت اشیا (IoT) استفاده می‌شود و Canonical چهار نسخه اولیه اوبونتو را ارائه می‌دهد:

دسکتاپ اوبونتو

نسخه Desktop اوبونتو شامل یک رابط کاربری گرافیکی مناسب برای کار با سیستم عامل است که تجربه‌ای قابل مقایسه و عالی با ویندوز یا macOS را در اختیار کاربران قرار می‌دهد.

سرور اوبونتو

نسخه سرور اوبونتو یک سیستم مقیاس پذیر است که در انواع مراکز داده و محیط‌های ابری مورد استفاده قرار می‌گیرد. می توان آن را در یک خوشه Kubernetes، ابر OpenStack یا مزرعه رندر 50000 گره مستقر کرد. این سیستم عامل بر روی معماری های اصلی مانند x86 ،Arm و Power10 اجرا می شود.

Ubuntu Core

نسخه Core اوبونتو یک سیستم‌عامل ناب و بی نظیر است که می‌تواند در اینترنت اشیا تعبیه شود.

Ubuntu Cloud

نسخه Cloud اوبونتو تصاویر سرور بهینه شده و تایید شده را برای پلتفرم های ابری مانند Microsoft Azure ،Amazon Web Services، Google Cloud Platform ،IBM Cloud و Oracle Cloud ارائه می دهد. Canonical همچنین ابزارهای پشتیبانی و مدیریت درجه یک سازمانی را ارائه می دهد.

 

مطلب پیشنهادی: برنامه نویسی با چت جی پی تی

 

تفاوت اوبونتو و لینوکس چیست؟

تفاوت لینوکس و اوبونتو

لینوکس در سال 1991 منتشر شد و هم اکنون برای سرورهای وب، کنسول های بازی، دسکتاپ و رایانه های شخصی در دسترس است. تفاوت اصلی بین لینوکس و اوبونتو این است که لینوکس یک خانواده سیستم عامل مبتنی بر یونیکس است، در حالی که اوبونتو یک توزیع لینوکس است.

لینوکس و اوبونتو هر دو سیستم‌عامل‌های اپن‌سورس بر پایه یونیکس هستند، اما تفاوت‌هایی در معماری، مدل توسعه، و سطح پشتیبانی وجود دارد.

  • پشتیبانی: اوبونتو توسط Canonical Ltd پشتیبانی می‌شود. این شرکت به‌روزرسانی‌های امنیتی و نرم‌افزاری را برای اوبونتو منتشر می‌کند. لینوکس یک هسته سیستم عامل است و هیچ پشتیبانی رسمی از سوی سازنده‌ای ندارد. با این حال، لینوکس جامعه بزرگ و فعالی دارد.
  • محیط گرافیکی: لینوکس می‌تواند بدون محیط گرافیکی (مانند سرورها) یا با محیط گرافیکی (مانند دسکتاپ‌ها) استفاده شود. اما، اوبونتو برای دسکتاپ، یک محیط گرافیکی به نام Unity یا GNOME را فراهم می‌کند.
  • مبنای معماری: لینوکس یک هسته سیستم‌عامل است و می‌تواند به عنوان پایه برای انواع مختلف سیستم‌های عامل مانند اوبونتو، دبیان، فدورا و… باشد. در مقابل، اوبونتو یک توزیع خاص از لینوکس است و ابزارها، کتابخانه‌ها، و برنامه‌های اضافی را در اختیار کاربران قرار می‌دهد.

 

مطلب پیشنهادی: فریم ورک چیست؟

 

دلایل محبوبیت اوبونتو چیست؟

شش دلیل نشان می‌دهد که چرا اوبونتو هم برای رایانه ها و هم برای سرورهای خصوصی محبوب است.

اوبونتو چیست؟

امنیت بالا

اوبونتو منبع باز است و توسط اعضای انجمن خود به طور دائم مورد بررسی و بازبینی مداوم قرار می گیرد. در نتیجه، پشتیبانی اوبونتو هر گونه آسیب پذیری امنیتی را به سرعت شناسایی می‌کند و از بین می‌برد. به طور کلی، توزیع‌های لینوکس در مقایسه با سایر سیستم عامل‌ها دارای نواقص امنیتی کمتری هستند. علاوه بر این، اوبونتو از AppArmor استفاده می‌کند. AppArmor یک تقویت‌کننده هسته است که رفتار برنامه‌هاو مابع آن‌ها را محدود می‌کند. علاوه بر این، اوبونتو از اقدامات امنیتی دیگری مانند پیاده‌سازی رمزهای عبور پیچیده، راه‌اندازی سرور VPN، پیکربندی فایروال با استفاده از ufw و فعال کردن iptables استفاده می‌کند.

گزینه‌های نرم افزاری بیشتر

اکثر ابزارهای محبوب macOS و Windows مانند Slack ،Spotify و Firefox نیز برای کاربران لینوکس در دسترس هستند و می توانند از طریق مرکز نرم افزار اوبونتو به راحتی نصب شوند. حتی اگر کاربران نتوانند برنامه مورد نظر خود را پیدا کنند، به احتمال زیاد یک جایگزین با کیفیت در دسترس آن‌ها خواهد بود. به عنوان مثال، Libre Office به خوبی Microsoft Office کار می کند و جایگزین مناسبی برای این ابزار است.

حریم خصوصی عالی

اوبونتو بر روی حریم خصوصی کاربران کاملاً حساسیت به خرج می‌دهد و هیچگونه اطلاعات شخصی را از کاربران درخواست نمی‌کند، مگر برای اهداف قانونی. همچنین، اوبونتو اطلاعات شخصی را ذخیره نمی‌کند مگر اینکه برای عملکرد خدمات، ارائه محصولات، پیروی از قانون یا محافظت از حقوق آن لازم باشد.

مناسب برای بیشتر دستگاه‌ها

اوبونتو بر روی دستگاه‌های ارزان قیمت به راحتی کار می‌کند و همچنین رابط پیش فرض آن می‌تواند با رم کمتر از 1 گیگابایت اجرا شود. علاوه بر این، بسیاری از محیط‌های دسکتاپ اوبونتو حتی سبک‌تر از ابزارهای دیگر هستند. به عنوان مثال، اوبونتو می‌تواند بر روی سیستم‌هایی با حداقل 512 مگابایت رم اجرا شود. در مقابل، ویندوز و macOS به منابع بسیار بیشتری نیاز دارند. برای مثال؛ macOS Big Sur و Windows 11 برای اجرا به حداقل 4 گیگابایت رم نیاز دارند.

رایگان و به صرفه

اوبونتو یک سیستم عامل اپن سورس و رایگان است که می‌توانید از وب سایت رسمی به راحتی آن را دانلود کنید. همچنین کاربران می‌توانند کد منبع آن را به دلخواه تغییر دهند.

 

مطلب پیشنهادی: بهترین زبان های برنامه نویسی

 

 اوبونتو برای چه افرادی مناسب است؟

اوبونتو چیست؟

اوبونتو برای تمام افرادی که به دنبال یک سیستم عامل ساده، پایدار و قدرتمند هستند مناسب است.

  • کاربران مبتدی: اوبونتو به دلیل رابط کاربری کاربرپسند و جامع خود، یک گزینه عالی برای کاربران تازه‌کار لینوکس است. این سیستم عامل به شکلی طراحی شده که استفاده از آن بسیار آسان باشد و دارای طیف گسترده‌ای از نرم‌افزارهای پیش‌فرض است که می‌تواند نیازهای روزمره اکثر کاربران را به شکلی حرفه‌ای برآورده کند.
  • کاربران حرفه‌ای و توسعه دهندگان نرم افزار: اوبونتو برای کاربران حرفه‌ای که به دنبال یک سیستم عامل قدرتمند و انعطاف‌پذیر هستند، مناسب است. این سیستم عامل از طیف گسترده‌ای از نرم‌افزارها و ابزارها پشتیبانی می‌کند و می‌تواند برای طیف گسترده‌ای از کاربردها، از جمله توسعه نرم‌افزار، طراحی گرافیک، ویرایش ویدیو و موارد دیگر استفاده شود.
  • کاربرانی که به دنبال امنیت بالا هستند: اوبونتو به دلیل سیاست‌های امنیتی قوی خود، یک گزینه عالی برای کاربرانی است که به دنبال یک سیستم عامل امن هستند. این سیستم عامل به‌روزرسانی‌های امنیتی منظم دریافت می‌کند و از ویژگی‌های امنیتی پیشرفته‌ای مانند احراز هویت دو مرحله‌ای پشتیبانی می‌کند.
  • کاربرانی که به دنبال یک سیستم عامل مقرون‌به‌صرفه هستند: اوبونتو یک سیستم عامل رایگان و متن‌باز است که نیازی به پرداخت هیچ هزینه‌ای ندارد. این امر آن را به یک گزینه عالی برای کاربرانی تبدیل می‌کند که به دنبال یک سیستم عامل مقرون‌به‌صرفه هستند.
  • کاربران سرور: اوبونتو یک گزینه عالی برای ایجاد دیتابیس و سرورهای شبکه، ایجاد سرورهای وب است. اوبونتو از ابزارهایی مانند LAMP (Linux, Apache, MySQL, PHP) پشتیبانی می‌کند و تکنولوژی‌هایی مانند Docker و Kubernetes در ایجاد و مدیریت سرورهای قدرتمند به خوبی خود را ثابت می‌کنند.
  • علاقه مندان به سیستم عامل آزاد: اوبونتو برای کاربرانی که علاقه زیادی به فلسفه آزادی نرم افزار و دسترسی آزاد به برنامه مورد علاقه‌شان دارند، کاملاً کاربردی است.

 

مطلب پیشنهادی: برنامه نویسی شی گرا چیست؟

 

معایب اوبونتو

اوبونتو به غیر از مزایای زیادی که دارد، معایبی نیز دارد که در ادامه به هر یک اشاره خواهیم کرد.

نیاز به مهارت فنی

اوبونتو بر خلاف سایر سیستم‌های عامل‌های موجود نیاز به دانش فنی دارد. این اطلاعات اولیه شامل آشنایی با خط فرمان (Terminal) و دستورات لینوکس، پیکربندی سیستم و رفع مشکلات ممکن می‌باشد.

عدم پشتیبانی سخت افزاری

برخی از سخت افزارهای جدید ممکن است با اوبونتو نیاز به پشتیبانی خاص دارشته باشند و این محدودیت را ایجاد می‌کند.

محدودیت در پشتیبانی

اوبوتو دارای جامعه فعالی از کاربران می‌باشد. اما ممکن است پشتیبانی رسمی اوبونتو برای نسخه‌های غیر LTS محدودتر باشد.

محدودیت‌های نرم افزاری

اگرچه اوبونتو برنامه‌های متن باز و رایگان بسیار متعددی دارد. اما ممکن است برای برخی از نرم افزارها پشتیبانی خوبی ارائه ندهد. این موضوع ممکن است برای برخی افراد حرفه‌ای یا برخی صنایع محدودیت ایجاد کند.

مسائل مربوط به تجاری سازی

اوبونتو توسط شرکت Canonical پشتیبانی می شود. این امر برخی کاربران را نگران می کند که Canonical ممکن است در آینده از اوبونتو به نفع خود استفاده کند. با این حال، Canonical تعهد خود را به توسعه اوبونتو به عنوان یک سیستم عامل منبع باز تأیید کرده است.

 

مطلب پیشنهادی: فول استک دولوپر کیست؟

 

آموزش نصب اوبونتو

اموزش نصب اوبونتو

از طریق USB Stick می‌توانید به راحتی اوبونتو را نصب کنید.

مرحله اول؛ دانلود فایل ISO اوبونتو

ابتدا، باید آخرین نسخه ISO اوبونتو را از وب سایت رسمی آن دانلود کنید. نسخه های LTS (Long-Term Support) دارای مدت زمان پشتیبانی بیشتر هستند، بنابراین توصیه می‌شود نسخه LTS را دانلود کنید. برای دانلود اوبونتو بر روی این لینک کلیک کنید.

مرحله دوم؛ ایجاد درایو فلش قابل بوت اوبونتو

برای نصب اوبونتو، باید یک درایو فلش USB قابل بوت ایجاد کنید. برای این کار می توانید از نرم افزارهای مختلفی مانند BalenaEtcher یا Rufus استفاده کنید.

مرحله سوم: نصب اوبونتو

اکنون که درایو فلش قابل بوت اوبونتو را دارید، می‌توانید شروع به نصب آن کنید. کامپیوتر خود را خاموش کنید و درایو فلش USB را به آن وصل کنید و کامپیوتر را روشن کنید. در هنگام راه اندازی، کلید مناسب را برای ورود به منوی بوت  مانند F2، F10 یا Delete را فشار دهید. از منوی بوت، درایو فلش USB خود را انتخاب کنید. سپس، کامپیوتر شما شروع به بوت شدن از درایو فلش USB می کند. پس از بوت شدن، صفحه نصب اوبونتو ظاهر می شود.

مرحله چهارم؛ در صفحه نصب، مراحل زیر را دنبال کنید

  1. زبان مورد نظر خود را انتخاب کنید.
  2. صفحه کلید مورد نظر خود را انتخاب کنید.
  3. منطقه زمانی خود را انتخاب کنید.
  4. نام کاربری و رمز عبور خود را ایجاد کنید.
  5. تنظیمات شبکه خود را پیکربندی کنید.
  6. مکان نصب اوبونتو را انتخاب کنید.
  7. مراحل نصب را دنبال کنید.

 

مطلب پیشنهادی: بهترین فریم ورک‌های جاوااسکریپت

 

سخن نهایی

ابونتو یک سیستم عامل منبع باز است و به صورت رایگان در اختیار افراد قرار گرفته است. اوبونتو یکی از محبوب‌ترین توزیع‌های لینوکس در جهان است و میلیون‌ها کاربر در سراسر جهان از آن استفاده می‌کنند. این سیستم عامل، یک انتخاب عالی برای کاربرانی است که به دنبال یک سیستم عامل رایگان، منبع باز، قدرتمند، و انعطاف‌پذیر هستند. در این مقاله به بررسی ویژگی‌ها، معایب و … در رابطه با اوبونتو پرداختیم.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
بلهخیر
نویسنده مطلب ژاله برومند
توسعه محتوا، سئو و سوشیال مدیا مارکتینگ از علایق من هست و برای رسیدن به موفقیت و بهترین‌ها همیشه در تلاش هستم. در کنار تلاش برای رسیدن به موفقیت، همواره سعی در بروزرسانی اطلاعاتم دارم و کمک میکنم تا بین رقبای کسب و کار خودتون بدرخشید و برندی متمایز داشته باشید. برای شروع یک تجربه جدید، با من در ارتباط باشید. https://www.karlancer.com/profile/182210

دیدگاه شما

2 دیدگاه

  • novid
    01 بهمن 1402

    اوبونتو به دلایل تغییرات زیرساختی طی سال‌های پیش دیگه اون سبکی و راحتی استفاده برای کاربران تازه وارد به دنیای گنو/لینوکس رو نداره و اکثر کارشناسان پیشنهاد می‌کنند توزیع‌های مناسب‌تری مثل MX Linux یا Linux Mint اولین تجربه آشنایی کاربران با این پتلفرم باشه. از جمله اساسی‌ترین مشکلات اوبونتو میشه به موارد زیر اشاره کرد:
    – فایل نصب یا iso بسیار سنگین در مقایسه با سال‌های قبل
    – یکپارچه‌سازی فروشگاه snap در مقایسه با استانداردهای اوپن دستکاپ مانند appimage یا flatpak
    – تغییرات بنیادین و زیرساختی در شرکت canonical برای انحصار بیشتر روی محصولات خود
    – خارج شدن افراد بسیار شناخته شده از جامعه کاربری اوبونتو طی سال‌های اخیر

  • ز ق
    02 بهمن 1402

    مزایای اوبونتو: از ویروس و باگ های عجیب خبری نیست
    معایب: بسیاری از نرم افزارها و مخصوصا بازی که برای ویندوز یا حتی مک عرضه شده اند، برای اوبونتو عرضه نشده