درآمد برنامه نویسی بیشتر است یا طراحی سایت؟ در ایران و جهان

05 شهریور 1401 - آخرین بروزرسانی: 19 آذر 1402
برنامه نویس
زمان تقریبی مطالعه: 10 دقیقه

اگر به دنبال کاری جذاب، چالش برانگیز و با درآمد بالا هستید، پیشنهاد ما به شما این است که به دنبال مهارت برنامه نویسی و یا طراحی سایت بروید. این دو مهارت احتیاج به سرمایه زیادی ندارد. ممکن است این سوال در ذهن‌تان نقش ببندد که درآمد برنامه نویسی بیشتر است یا طراحی سایت؟

قرار است در این مقاله مفصل در مورد این دو مهارت با هم صحبتی داشته باشیم. نحوه یادگیری این دو مهارت و شرایط کاری، درآمدی این دو مهارت در ایران و خارج را باهم بررسی کنیم و تجربیات خود را در این موضوع با شما درمیان بگذاریم.

 

نقشه راه یک طراحی سایت

در شغل طراحی سایت شما می توانید نسبت به علایق خود یکی از مهارت های بک اند (BackEnd) یا فرانت اند (FrontEnd) را انتخاب کنید. البته می توانید به طور همزمان به این دو مهارت مسلط باشید که اصطلاحا به این گونه افراد برنامه نویس، فول استک (Full-stack) گفته می شود.

برنامه نویس بک اند در قسمت سرور سایت سرکار دارد و با زبان های C#, PHP و… کد نویسی می شود. برنامه نویس فرانت اند، طراحی گرافیکی و سمت کاربر بر عهده شما است و با زبان های HTML, CSS, JQUERY، جاوا اسکریپت و …کد نویسی می شود. مکمل این دو مهارت باعث می شود که سایت شما به درستی به نمایش دربیاید.

 

مطلب پیشنهادی: تفاوت برنامه نویسی فرانت اند و بک اند

 

خوشبختانه امروزه به واسطه پیشرفت چشمگیر CMSها (سیستم مدیریت محتوا) دیگر لازم نیست برای طراحی یک سایت، حتماً کدنویسی بلد باشید. شما می توانید توسط محبوب ترین CMS دنیا، یعنی وردپرس بهترین سایت ها را بدون نوشتن حتی یک خط کدنویسی به راحتی طراحی کنید [بخوانید: طراحی سایت بدون کدنویسی]. عملکرد وردپرس به این گونه است که شما به صورت Drag & Drop هر المانی که مد نظرتان است را انتخاب می کنید و درون صفحه مورد نظر جایگذاری‌اش می کنید. برای هر المانی که توسط شما انتخاب می شود در پشت صحنه توسط خود وردپرس به صورت خودکار تمامی کدها ثبت می شود. البته اگر به زبان HTML و CSS آشنایی داشته باشید، می توانید پروژه های خود را به زیبایی هرچه تمام تر شخصی سازی کنید.

برنامه نویسی

امروزه بازار کار طراحی سایت با وردپرس بسیار خوب و متداول است. طراحی سایت با وردپرس هزینه بسیار کمتری نسبت به طراحی سایت با کدنویسی دارد و زمان تحویل پروژه هم به مراتب کوتاه تر است. اگر بتوانید طراحی سایت با وردپرس را به صورت حرفه ای دنبال کنید مطمئناً به درآمد بسیار خوبی می توانید برسید. البته از حق نگذریم درآمد برنامه نویسی وب، بسیار بیشتر از طراحی سایت با وردپرس است اما خوب طبیعتاً پروژه سفارش برنامه نویسی زحمت و زمان بیشتری می طلبد.

 

نقشه راه یک برنامه نویس

امروزه زبان های برنامه نویسی زیادی وجود دارد و هر زبان مخصوص به کاری مورد استفاده قرار می گیرد. باید این سوال را از خودتان بپرسید که می خواهید توسعه دهنده وب باشید یا توسعه دهنده نرم افزار یا متخصص داده؟!؟!

اگر می خواهید در زمینه ادمین پایگاه داده فعالیت داشته باشید باید به زبان SQL مسلط باشید. اگر می خواهید توسعه دهنده طراحی اپلیکیشن موبایل باشید باید به زبان های Swift و Java مسلط بشوید. حتی با یادگیری زبان PHP می توانید افزونه و قالب های وردپرسی را طراحی و به فروش برسانید. پس از تحقیق و انتخاب زبان برنامه نویسی شغل مورد علاقه خود می توانید نهایت لذت و استفاده را از آن ببرید.

 

پردرآمدترین و محبوب ترین زبان های برنامه نویسی

با استناد به گزارش Stackoverflow در جهان زبان های برنامه نویسی Clojure ،F# ،GO ،Scala ،Elixir در سال 2019 از پردرآمدترین مشاغل شناخته شده اند.

در ایران آمار رسمی و دقیقی وجود ندارد اما طبق نظرسنجی که سایت جاب ویژن انجام داده است، طبق این آمار برنامه‌نویسان حوزه‌ی ExpressJs، لینوکس، mvc ، Phyton ،  PHP از درآمد بیشتری برخوردارند.

برنامه نویسی

 

کانال و راه های درآمدی طراح سایت و برنامه نویس

بعد از فراگیری مهارت مورد علاقه خود می توانید به عنوان کارمند در شرکتی استخدام بشوید و هم به عنوان یک فریلنسر پروژه های بسیاری را دریافت و با موفقیت به پایان برسانید. ما در ادامه راه هایی که می توانید توسط مهارت‌هایتان کسب درآمد داشته باشید را خدمتتان عنوان می کنیم.

استخدام طراح سایت و برنامه نویس

از نظر روان‌شناسی باید اول شخصیت خودتان را بشناسید. برخی افراد فقط در سمت کارمندی می توانند پیشرفت چشمگیری داشته باشند و در سمت کاری خود درخشان عمل کنند، برخی افراد هم در کارآفرینی می توانند جایگاه بسیار عالی را کسب کنند.

اگر جز افرادی هستید که اهل ریسک کردن نیستید و نمی توانید با کارفرماهای مختلفی سرکار داشته باشید، می توانید نسبت به تخصص و تجربه ای که کسب کرده اید در شرکت های استارتاپی به راحتی استخدام بشوید و یک حقوق ثابت را دریافت کنید.

فعالیت به عنوان یک فریلنسر

امروزه فریلنسر کسی است که شخصاً برای خودش کار می کند و می تواند هم‌زمان چندین پروژه از چندین کارفرما را باهم دریافت و پیش ببرد. رمز موفقیت در فریلنسری یا دورکاری در درجه اول، تخصص و مهارت شما می زند و بعد داشتن روابط عمومی بالا و مهارت های نرم شما در برخورد با شخصیت های افراد مختلف است. فریلنسری موقعیتی پرچالش و هیجان انگیز است و شما ساعت کاری کاملا شناوری دارید و می توانید در هر لحظه از شبانه روز و هر مکان درآمد خودتان را افزایش بدهید.

درآمد یک فریلنسر به گرفتن تعداد پروژه ها و مهارت شما بستگی دارد. اگر در زمینه کاری خود به یک متخصص تبدیل بشوید، می توانید پروژه های کشور دیگری را هم قبول کنید.  چه چیزی بهتر از این که در ایران زندگی کنید، ولی به صورت دلاری پول دربیاورید.

طراحی و برنامه نویسی اپلیکیشن

با پیشرفت تکنولوژی و همه گیری استفاده از گوشی های موبایل، مشتریان خرید کردن از طریق اپلیکیشن‌ها برایشان خیلی راحت تر از وب سایت است. امروزه بیشتر فروشگاه های آنلاین در کنار وب سایت خود، یک اپلیکیشن هم قرار داده‌اند تا فروش بیشتری نصیبشان بشود. شما می توانید در این راستا به عنوان یک برنامه نویس اندروید یا آیفون، درآمد بسیار خوبی را برای خود رقم بزنید.

طراحی افزونه‌ و قالب های وردپرسی

به عنوان یک توسعه دهنده می توانید با خلاقیت و مهارت بالای خود دست به طراحی و برنامه نویسی یک افزونه و یا یک قالب وردپرسی بزنید. زمانی که شما بتوانید نیاز مخاطب را به خوبی برطرف کنید، متقابلا فروش چشمگیری هم خواهید داشت. با ارائه محصولات خود در مارکت پلیس‌هایی مثل راست چین و ژاکت می توانید به درآمدهای بسیار بالایی برسید.

آموزش های آنلاین و شخصی سازی کسب کار خود

شما می توانید یک وب سایت برای خود طراحی کرده و به صورت آنلاین از طریق ویدئوهای آموزشی، پادکست و برگزاری وبینار به هنرجویان خود آموزش طراحی سایت و برنامه نویسی بدهید. با تولید محتوا در وب سایت شخصی خود و شبکه های اجتماعی می توانید روی پرسونال برندینگ خود سرمایه گذاری کنید. زمانی که برند شخصی شما قوی شود، مطمئنا هنرجویان بسیاری برای یادگیری و آموزش به سراغ شما می آیند.

برنامه نویس

 

میزان درآمد برنامه نویسی در ایران

میزان درامد یک برنامه نویس ارتباط مستقیمی با فاکتورهای زیر دارد. هرچقدر یک فرد مطابقت بیشتری با این فاکتورها داشته باشد، طبیعتاً از درآمد بیشتری هم برخوردار است. فاکتورهایی همچون:

  • تحصیلات
  • مدارک آموزشی
  • زبان برنامه‌نویسی
  • شهر محل کار شما
  • میزان سابقه در برنامه‌نویسی
  • میزان مهارت، تجربه و تخصص
  • سمت کاری شما در شرکت استخدام شده
  • داشتن سایر مهارت‌های مؤثر در برنامه‌نویسی
  • فریلنسر بودن یا کارمند ثابت بودن

 

درآمد برنامه نویس در سال ۱۴۰۰

تفکیک با عوامل مختلف میانگین دستمزد ماهیانه یک کارمند برنامه نویس در سال ۱۴۰۰ بر حسب تومان
سطح – مبتدی سه میلیون و هشتصد هزار
سطح – متوسط شش میلیون
سطح – حرفه‌ای نه میلیون و دویست هزار
سابقه – زیر ۳ سال سه میلیون و ششصد هزار
سابقه – ۳ تا ۷ سال هفت میلیون
سابقه – ۷ تا ۱۵ سال ده میلیون و پانصد هزار
سابقه –۱۵ سال به بالا بیست و چهار میلیون

 

میزان در آمد برنامه نویسی در جهان

میزان درآمد در کشورهای مختلف نسبت به متغییرهای تعیین شده کاملاً متفاوت است. ما در ادامه به میزان درآمد برنامه نویس ها در کشورهای مختلف می پردازیم. اگر قصد مهاجرت دارید می توانید موقعیت های شغلی هر کشور را به خوبی مورد بررسی قرار بدهید، هدف خود را از مهاجرت تعیین کنید و مدارکلازم را گردآوری کنید. به عنوان مثال بدانید که شغل یا رشته تحصیلی مورد نظر شما کدام نوع آیلتس را برای پذیرش می‌خواهد. [بخوانید: تفاوت آیلتس آکادمیک و جنرال]

 

مطلب پیشنهادی: چگونه یک طراح سایت موفق شویم؟

 

درآمد برنامه نویسی در آمریکا

بالاترین میزان درآمد برنامه نویس ها در آمریکا رقم می خورد. آمریکا برای برنامه نویس ها یک بهشت به حساب می آید و اکثر کمپانی های بزرگ فناوری در آمریکا مستقر است. هر برنامه نویسی آرزو دارد یک موقعیت شغلی در سیلیکون ولی آمریکا داشته باشد. در حال حاضر حدود 5 میلیون برنامه نویس در این کشور مشغول به کار هستند. به خاطر وجود شرکت های فناوری بسیاری که در آمریکا قرار دارد، تنوع شغلی هم برای برنامه نویسان به وضوح دیده می شود.

متوسط درآمد برنامه نویسی در آمریکا
تخصص درآمد (دلار)
Android Developer ۹۱,۹۰۰
Angular Developer ۸۶,۴۰۰
C# Developer ۱۰۰,۰۰۰
C++ Developer ۱۰۴,۰۰۰
CMS Developer ۷۹,۱۰۰
Front End Developer ۷۶,۰۰۰
Full Stack Developer ۹۸,۷۰۰
Graphics Programmer ۸۳,۳۰۰
IOS Developer ۹۹,۵۰۰
Java Developer ۹۸,۱۰۰
Javascript Developer ۸۷,۶۰۰
Nodejs Developer ۹۶,۱۰۰
Oracle Developer ۹۷,۰۰۰
PHP Developer ۷۹,۵۰۰

 

درآمد برنامه نویسی در آلمان

در اروپا یکی از بهترین کشورها که بالاترین نرخ درآمد برنامه نویسی را دارد، کشور آلمان است. در کشور آلمان شهرهایی همچون هامبورگ، برلین و مونیخ به افراد با مهارت و متخصص تا ۵۷,۸۰۰ یورو ماهیانه به برنامه نویس ها حقوق می پردازند.

متوسط درآمد برنامه نویسی در آلمان
تخصص درآمد (یورو)
Android Developer ۴۳,۸۰۰
Angular Developer ۳۹,۳۰۰
C# Developer ۴۶,۴۰۰
C++ Developer ۴۵,۸۰۰
CMS Developer ۳۷,۴۰۰
Front End Developer ۳۷,۸۰۰
Full Stack Developer ۴۲,۸۰۰
Graphics Programmer ۳۶,۲۰۰
IOS Developer ۴۸,۲۰۰
Java Developer ۴۶,۱۰۰
Javascript Developer ۴۳,۹۰۰
Nodejs Developer ۴۵,۳۰۰
Oracle Developer ۴۴,۸۰۰
PHP Developer ۳۹,۵۰۰

 

درآمد برنامه نویسی در کانادا

در کشور کانادا میزان حقوق ارتباط مستقیمی با عوامل مختلف دارد. در این کشور حتی بر اساس جنسیت میزان درآمد متفاوت است. برنامه نویس های مرد درآمد بیشتری نسبت به بانوان دارند. کمترین نرخ درآمد در کانادا ۵۴,۰۰۰ دلار کانادا و بالاترین حقوق ۱۸۷,۰۰۰ دلار کانادا است. برنامه نویس های شهرهای تورنتو، کلگری، ونکوور از نرخ درآمدی بیشتری برخوردار هستند.

متوسط درآمد برنامه نویسی در کانادا
تخصص درآمد(دلار کانادا)
Android Developer ۱۱۰,۰۰۰
Angular Developer ۱۰۴,۰۰۰
C# Developer ۱۲۹,۰۰۰
C++ Developer ۱۲۲,۰۰۰
CMS Developer ۹۳,۴۰۰
Front End Developer ۹۶,۰۰۰
Full Stack Developer ۱۱۷,۰۰۰
Graphics Programmer ۱۰۳,۰۰۰
IOS Developer ۱۲۱,۰۰۰
Java Developer ۱۲۰,۰۰۰
Javascript Developer ۱۱۲,۰۰۰
Nodejs Developer ۱۲۶,۰۰۰
Oracle Developer ۱۱۷,۰۰۰
PHP Developer ۱۰۰,۰۰۰

 

درآمد برنامه نویسی در سوئیس

کشور سوئیس یکی از بهترین کشورهای اروپایی برای زندگی است و بالاترین شاخص سطح زندگی را دارد. میزان حقوق دریافتی یک برنامه نویس به طور متوسط بین ۱۲۲,۰۰۰ فرانک تا ۱۹۴,۰۰۰ فرانک متغییر است.

متوسط درآمد برنامه نویسی در سوئیس
تخصص درآمد (فرانک)
Android Developer ۱۲۲,۰۰۰
Angular Developer ۱۱۲,۰۰۰
C# Developer ۱۲۸,۰۰۰
C++ Developer ۱۳۰,۰۰۰
CMS Developer ۱۰۵,۰۰۰
Front End Developer ۱۰۰,۰۰۰
Full Stack Developer ۱۲۳,۰۰۰
Graphics Programmer ۱۱۳,۰۰۰
IOS Developer ۱۳۲,۰۰۰
Java Developer ۱۳۷,۰۰۰
Javascript Developer ۱۲۸,۰۰۰
Nodejs Developer ۱۳۶,۰۰۰
Oracle Developer ۱۳۶,۰۰۰
PHP Developer ۱۰۵,۰۰۰

درآمد برنامه نویسی در اوکراین

طبق گزارش SkillValue اوکراین جز پنج کشور برتر در زمینه برنامه نویسی است. بیش از دویست هزار توسعه دهنده و چهار هزار شرکت فناوری در این کشور فعالیت می کنند. کمترین درآمد برنامه نویسی در این کشور ۱۷,۱۰۰گریونا تا ۲۹,۰۰۰ گریونا که بالاترین درآمد یک برنامه نویس است.

متوسط درآمد برنامه نویسی در اوکراین
تخصص درآمد (گریونا)
Android Developer ۲۲,۷۰۰
Angular Developer ۲۱,۲۰۰
C# Developer ۲۳,۳۰۰
C++ Developer ۲۴,۱۰۰
CMS Developer ۱۸,۳۰۰
Front End Developer ۱۹,۱۰۰
Full Stack Developer ۲۳,۶۰۰
Graphics Programmer ۲۰,۳۰۰
IOS Developer ۲۵,۲۰۰
Java Developer ۲۴,۸۰۰
Javascript Developer ۲۳,۴۰۰
Nodejs Developer ۲۲,۹۰۰
Oracle Developer ۲۳,۹۰۰
PHP Developer ۱۹,۹۰۰

 

درآمد برنامه نویسی در استرلیا

برنامه نویس هایی که شخصیت درون گرایی دارند و عاشق زندگی در سکوت و فضای آرام هستند، زندگی در استرالیا برای آن ها بسیار لذت بخش خواهد بود. میزان درآمد در استرالیا بین ۹۳,۹۰۰ دلار استرالیا تا ۱۴۹,۰۰۰ دلار استرالیا است.

متوسط درآمد برنامه نویسی در استرالیا
تخصص درآمد (دلار استرالیا)
Android Developer ۸۷,۸۰۰
Angular Developer ۸۱,۲۰۰
C# Developer ۹۷,۸۰۰
C++ Developer ۹۹,۸۰۰
CMS Developer ۷۲,۸۰۰
Front End Developer ۷۸,۷۰۰
Full Stack Developer ۹۱,۳۰۰
Graphics Programmer ۸۲,۵۰۰
IOS Developer ۱۰۲,۰۰۰
Java Developer ۹۶,۴۰۰
Javascript Developer ۹۴,۰۰۰
Nodejs Developer ۹۱,۳۰۰
Oracle Developer ۹۸,۰۰۰
PHP Developer ۸۲,۳۰۰

 

ختم کلام: درآمد برنامه نویسی بیشتر است یا طراحی سایت؟

امیدواریم تا به اینجا مطالب مفیدی را در اختیارتان قرار داده باشیم. به طور کلی و دقیق نمی توان گفت درآمد برنامه نویسی بیشتر است یا طراحی سایت، درآمد بیشتر کاملاً با مهارت، روزمه کاری، تجربیات، خلاقیت و عوامل بسیار دیگری که به آن ها اشاره کردیم بستگی دارد. شما باید در درجه اول متوجه علاقمندی خود بشوید، باید ببینید روحیه شما به کدام یکی از این مهارت ها سازگاری کامل دارد وقتی عاشق کارتان باشید مطمئن آن مهارت برای شما پول‌سازتر است. در انتها، خواندن مطلب چگونه یک برنامه نویس موفق شویم را هم به شما پیشنهاد می‌کنیم

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
بلهخیر
نویسنده مطلب تیم محتوای کارلنسر

دیدگاه شما

4 دیدگاه

  • حشمت رحمانی
    06 شهریور 1401

    دمتون گرم واقعا
    چقدر مقاله ی عالی و مفیدی نوشتید. پس من برنامه نویسی رو انتخاب می کنم. درآمدش بیشتره 🙂

  • محمد
    02 خرداد 1402

    بعضی اشتباهاتی بود توش مثلا نهایت ۲۴ اشتباهه میشه ۹۰ میلیون تومان کار کرد و پول وبسایت خیلی زیاده من خودم باپایتون وب میسازم

    • مانی
      24 خرداد 1402

      چند سالته!
      و اینکه در اومد چقدر؟

  • امیرعلی بردبار
    05 دی 1402

    سلام وقتتون بخیر، ببخشید من توی مجله اقتصاد افرین خونده بودم اگر سطح هردو رو برابر در نظر بگیریم، طراحان گرافیکی معمولا درآمد بالاتری دارن چون بیشتر از دولوپرها میتونن با شرکت‌ های مختلف کار کنن و دستشون اصطلاحا باز تره، خواستم بدونم این موضوع تا چه حد درسته؟؟