کال تو اکشن چیست؟ + انواع CTA (دعوت به اقدام)

11 آذر 1402 - آخرین بروزرسانی: 18 آذر 1402
کال تو اکشن چیست
زمان تقریبی مطالعه: 11 دقیقه

کال تو اکشن Call To Action و یا دعوت به اقدام، عنصری تعاملی و از پیش تعیین شده در صفحات وب سایت و یا اپلیکیشن است که از مخاطبان دعوت می‌کند تا فعالیتی را در جهت افزایش بازگشت سرمایه (ROI) انجام دهند. این اقدام می‌تواند شامل خرید یک محصول، دانلود یک فایل در سایت، خرید اشتراک و غیره باشد. در واقع، هر کسب و کاری با یک کال تو اکشن خلاقانه و جذاب، می‌تواند فروشی فوق العاده و بی نظیری را تجربه کند. اما، نکات مهم در طراحی و نوشتن CTA چیست و چگونه می‌توان کال تو اکشنی جذاب و گیرا ایجاد کرد؟ با ما همراه باشید تا به بررسی این سوال کلیدی و موارد دیگر بپردازیم.

 

کال تو اکشن چیست؟

CTA مخفف Call-To-Action است و به کسب و کارها کمک می‌کند تا یک بازدیدکننده و یا خواننده را به یک سرنخ برای تیم فروش تبدیل کند. کال تو اکشن و یا فراخوان اقدام به عمل، درخواستی در یک سایت و یا اپلیکیشن است که از کاربران می‌خواهد اقدام خاصی را در راستای اهداف تیم بازاریابی انجام دهند. یک CTA می‌تواند به عنوان یک دکمه قابل کلیک ظاهر شود و اغلب مستقیماً در صفحه، به صورت پاپ آپ یا در تبلیغات دیجیتال مارکتینگ دیده می‌شود. در واقع، وقتی مشتریان بر روی دکمه کال تو اکشن کلیک می‌کنند، یک قدم برای تبدیل شدن به خریدار نزدیک‌تر می‌شوند.

call to action
کال تو اکشن می‌تواند اشکال مختلفی با توجه به اهداف تیم بازاریابی داشته باشد:

  • همین امروز ثبت نام کنید!
  • این دوره آزمایشی رایگان 14 روزه را امتحان کنید!
  • «اکنون خرید کنید» یا «اکنون دانلود کنید»
  • برای اولین سفارش خود 20% تخفیف بگیرید
  • بیشتر بدانید
  • به سبد خرید اضافه کنید
  • ما را در اینستاگرام دنبال کنید
  • برای مشاوره رایگان برنامه ریزی کنید
  • این پست را با دوستان خود به اشتراک بگذارید

 

مطلب پیشنهادی: شتابدهنده چیست؟

 

چرا استفاده از کال تو اکشن مهم است؟

کال تو اکشن یک عنصر کلیدی در یک کسب و کار است و به عنوان یک تابلوی راهنما عمل می‌کند تا کاربران بدانند که دقیقا چه کاری باید انجام دهند. بدون مشخص کردن CTA واضح، ممکن است کاربر مراحل بعدی را برای خرید یک محصول و یا ثبت نام نداند و احتمالاً بدون هیچ عکس العملی سایت شما را ترک کند. کال تو اکشن مشتریان را آگاه می‌کند که اقدام بعدی آن‌ها به چه شکلی باشد و در انتقال کاربران به سمت پایین و مراحل نهایی قیف فروش کمک می‌کند.
به عنوان مثال، اگر مخاطب یکی از مقالات وبلاگ شما را جستجو کند و هیچ کال تو اکشن مشخصی در این محتوا وجود نداشته باشد، این احتمال وجود دارد که شخص بدون انجام هیچ کار دیگری سایت را ترک کند. با این حال، اگر یک CTA در پایین محتوای شما وجود داشته باشد که از افراد بخواهد مقالات دیگر را بخوانند یا برای یک کمپین تبلیغاتی ثبت نام کنند، آن‌ها را تشویق می‌کند که به تعامل با سایت شما ادامه دهند.

 

انواع کال تو اکشن

کال تو اکشن

کال تو اکشن دارای انواع مختلفی است و می‌توانید از انواع مختلف آن برای هدایت مخاطبان و موفقیت بیشتر در سفر مشتری استفاده کنید. به عنوان مثال، ممکن است یک کمپین بازاریابی با هدف جذب مخاطبان بیشتر، از ارسال فرم استفاده کند. در حالی که کمپینی دیگر، کاربران را به “یادگیری بیشتر [Learn more]” در سایت خود ترغیب کند.
در ادامه به بررسی انواع متداول CTA که در بازاریابی استفاده می‌شود، می‌پردازیم. اما، در نظر داشته باشید که سلایق هر برند و هر مخاطبی متفاوت است. بنابراین، بهتر است از A/B تست برای انواع CTA های مشخص شده در سایت خود کمک بگیرید تا بر اساس سلیقه و شناخت مخاطبان متوجه شوید کدام یک پاسخگوی کسب و کار شماست.

دکمه‌های CTA

تا حد زیادی رایج‌ترین نوع CTA، دکمه‌ها هستند. دکمه‌ها، آیکون‌هایی همراه با عباراتی کاربردی می‌باشند و کاربران را به کلیک کردن و فعالیت‌های بیشتر ترغیب می‌کنند. طراحی دکمه‌ها می‌تواند بر اساس سبک برند و هدف کمپین متفاوت باشد. اما به طور کلی، دکمه‌های کال تو اکشن، باید رنگی با کنتراست بالا داشته باشند تا بتوانند در صفحه به صورت برجسته نمایان شوند. دکمه زیر، نمونه ساده ای از CTA است:

صفر تا صد آموزش دیجیتال مارکتینگ

فرم‌ها

کال تو اکشن‌های ارسال فرم، بازدیدکنندگان سایت را با ارائه چیزی به بازدیدکنندگان در ازای اطلاعات تماس آن‌ها، به سرنخ تبدیل می‌کنند. این پیشنهادات می‌تواند شامل محتوای قابل دانلود رایگان، قیمت محصول، ثبت نام خدمات، اشتراک، تخفیفات، اسال رایگان، هدایا و موارد دیگر باشد.

بنرها

بنرهای CTA را می‌توان در قسمت بالایی، پایین یا کنار صفحات وبسایت قرار داد. بنرهای کال تو اکشن، معمولاً به شکلی جذاب و چشم‌نواز طراحی می‌شوند و بازدیدکنندگان را تشویق می‌کنند تا بر روی آن‌ها کلیک کنند. در سمت چپ همین مقاله در دسکتاپ (یا پایین در نسخه موبایل) می‌توانید دو بنر CTA را مشاهده بفرمایید.

لینک‌های داخل متن

لینک‌های داخل متن که معمولاً در یک محتوای وبلاگ گنجانده می‌شوند، حاوی متن قابل کلیکی هستند که کاربران را به یک صفحه فرود مرتبط هدایت می‌کنند. این انکرتکست‌ها با رنگ‌های آبی، نارنجی و به صورت بولدتری در محتوا نمایش داده می‌شوند. همین متن‌های قابل کلیک در همین مقاله، انکرتکست محسوب می‌شود.

پاپ آپ‌ها

پاپ آپ یک پنجره کوچک است که به طور ناگهانی در صفحه ظاهر می‌شود و از نمونه‌های کال تو اکشن بسیار تاثیرگذار است. علاوه بر این، بسیاری از وب‌سایت‌ها از پنجره‌های بازشو با هدف جلوگیری از خروج کاربران استفاده می‌کنند و در صورتی که کاربران قصد ترک سایت را داشته باشند، فعال می‌شوند. البته باید دقت داشت در اکثر این موارد، این پاپ آپ‌ها بسیار آزاردهنده هستند و تاثیر منفی در سئو سایت دارند.

اسلایدها

کال تو اکشن‌های اسلایدی نیز مانند پاپ‌ آپ‌ها به منظور جلب توجه کاربران در قسمت کناری و یا پایین سایت قرار می‌گیرند. اما اسلایدها نسبت به پاپ آپ‌ها مزاحمت کمتری برای کاربران ایجاد می‌کنند.

 

مطلب پیشنهادی: سیستم مدیریت محتوا چیست؟

 

نکات مهم در طراحی و نوشتن CTA

نکات مهم در طراحی و نوشتن CTA

در واقع یک فرمول ثابت و یکسانی برای نوشتن یک CTA وجود ندارد. اما باید شکل‌های مختلف CTA را امتحان کنید و کال تو اکشنی را انتخاب کنید که توجه مخاطبان شما را تا حدود زیادی به خود جلب کند. اما می‌توانید از این روش برای نوشتن یک کال تو اکشن تاثیرگذار استفاده کنید.

مشکل + راه حل + عمل

برای شروع CTA از یک فعل قوی استفاده کنید

از آنجایی که شما فضای زیادی برای رساندن منظور خود در کال تو اکشن‌ها ندارید، باید از افعال مناسب استفاده کنید. در واقع، در یک دکمه به مخاطبان خود اطلاع دهید که دقیقاً می‌خواهید چه کاری انجام دهند. در صورتی که در حوزه‌های زیر می‌خواهید از کال تو اکشن استفاده کنید، از افعال معرفی شده می‌توانید کمک بگیرید.

  • برای وبسایت فروشگاهی از کال تو اکشن‌هایی مانند «خرید» و یا «سفارش» شروع کنید.
  • اگر خبرنامه و یا محتوایی را تبلیغ می کنید، از کلماتی مانند «دانلود» یا «اشتراک» برای CTA استفاده کنید.
  • برای کسب و کارهای خدماتی از عباراتی مانند «اکنون تماس بگیرید» یا «خدمت خود را رزرو کنید» استفاده کنید.

برای به کار بردن کال تو اکشن‌ها همواره در نظر داشته باشید عباراتی «جدیدترین لباس‌های ما موجود شدند» افراد را برای اقدامات بعدی مانند ثبت نام یا خرید تحریک نمی‌کند. به جای استفاده از عبارات این چنینی، بهتر است از عبارات مستقیم و واضح‌تری مانند «برای دسترسی به آخرین مدل‌های روز، اینجا را کلیک کنید» استفاده کنید.

استفاده از کلمات احساساتی و اشتیاق انگیز

اگر می‌خواهید کلیک‌ و نرخ تبدیل‌ بیشتری داشته باشید، باید توجه و احساسات مخاطبان را به سمت خود جلب کنید. تصور کنید شخصی به دنبال رزرو سفر و یک تور گردشگری با خانواده است. در صورتی که با یک کال تو اکشن مانند “تعطیلات رویایی خود را همین امروز برنامه ریزی کنید” مواجه شود، موجب می‌شود که در رویای یک سفر هیجان انگیز غرق شود و مشتاقانه به دعوت شما عکس العمل نشان دهد.

ارائه یک دلیل برای عکس العمل مخاطبان

برای یک کال تو اکشن موثر، باید به افراد یک دلیل برای کلیک کردن ارائه دهید. کلیک کردن بر روی یک دکمه کال تو اکشن در کسب و کار شما قرار است چه چیزی در اختیار افراد قرار دهد؟ آیا روش های پولدار شدن در اختیار افراد قرار می‌دهد؟ یا راه‌هایی برای کاهش وزن را به مخاطبان معرفی می‌کند؟ برای مثال از یک CTA مانند “با ما تماس بگیرید تا پس انداز پول را از امروز شروع کنیم” برای تبلیغ کسب و کار خود می‌توانید استفاده کنید.

مطابقت CTA با نوع دستگاه

مطابقت CTA با دستگاهی که مخاطبین از آن بیشتر استفاده می‌کنند، جزء موارد مهمی است که باید همواره به آن توجه داشته باشید. از آنجایی که نزدیک به 80 درصد جستجوها برای کسب و کارهای محلی در دستگاه‌های تلفن همراه انجام می‌شوند، بهتر است که CTA خود را بر  اساس این دستگاه‌ها تنظیم کنید.

A/B تست برای CTA

A/B تست، یک روش عالی برای بررسی اینکه کدام CTA برای کسب و کار شما به خوبی کار می‌کند، است. با A/B تست، می‌توانید برخی از CTAهای خلاقانه را آزمایش کرده و آن‌ها را با استانداردهای قدیمی خود مقایسه کنید. اگر مخاطب هدف شما به خوبی به تبلیغات پاسخ نمی‌دهد، بهتر است کمی برای کال تو اکشن‌های خود خلاقیت به خرج دهید.

استفاده از اعداد

مصرف کنندگان معمولا عکس العمل مثبتی به اعداد نشان می‌دهند. برای مثال؛ اگر کاربری قیمت محصولی را در آگهی شما ببیند و تصمیم بگیرد به سایت شما مراجعه کند، متوجه می‌شوید به محصول یا خدماتی که ارائه می‌دهید، قطعاً علاقه‌مند است. برای یکبار هم که شده سعی کنید از عباراتی مانند “فقط همین امروز، تمامی لوازم جانبی تلفن‌ همراه را با 300 هزار تومان تخفیف بخرید!” در کال تو اکشن‌های خود استفاده کنید.

ایجاد احساس فوریت

برای ایجاد حس فوریت، عنصر زمان را به کال تو اکشن خود اضافه کنید. این کار مخاطبان را تشویق می‌کند که به جای تعلل در تصمیم گیری، سریع‌تر عمل کنند. همچنین ایجاد احساس فوریت، می‌تواند ترس جا ماندن و یا (FOMO) را تقویت کند.

 

مطلب پبشنهادی: پرفورمنس مارکتینگ چیست؟

 

بهترین محل برای دکمه CALL TO ACTION

قرار دادن دکمه CALL TO ACTION به عوامل مختلفی مانند نوع CTA، هدف از استفاده CTA و نوع محتوای صفحه‌ای که دکمه کال تو اکشن در آن قرار می‌گیرد، بستگی دارد. اما به صورت کلی، بهترین مکان برای دکمه CTA، فضایی است که به درستی در دید کاربران قرار بگیرد و افراد را وادار به عکس العمل نشان دادن کند. محل قرارگیری این دکمه، می‌تواند در بالای صفحه، پایین صفحه و یا در کنار محتوای اصلی صفحه باشد.علاوه بر این، برای در نظر داشتن دکمه CTA باید نوع آن را در نظر داشته باشید. در صورتی که کال تو اکشن یک درخواست ساده مانند ثبت نام باشد، می‌توان آن را در هر قسمتی از صفحه قرار داد. با این حال، اگر کال تو اکشن یک درخواست پیچیده‌تر مانند “خرید” باشد، بهتر است در مکانی که توجه کاربران را به خود جلب کند، قرار بگیرد. در نهایت بهترین مکان برای دکمه‌های فراخوان به اقدام نیاز به تست دارد و با آزمایش‌های مختلف باید ببینید که کدام قسمت سایت شما بیشترین نرخ کلیک را دارد.

 

کال تو اکشن در اینستاگرام چیست؟

کال تو اکشن در اینستاگرام

کال تو اکشن در اینستاگرام نیز مانند کال تو اکشن در سایت عمل می‌کند و دقیقا برای وادار کردن مخاطبان به انجام یک فعالیت تمرکز دارد. CTA در اینستاگرام، به دعوت به انجام کاری در پست‌ها و استوری‌ها اشاره دارد تا مخاطبان خود را به انجام یک عمل خاص ترغیب کند. این فعالیت‌ها در جهت افزایش تعامل با مخاطبان، ترویج محصولات و خدمات، جذب مخاطبان جدید و افزایش فروش اشاره دارد.

 

مطلب پیشنهادی: ابزارهای ردیابی حرکات چشم کاربران

 

نمونه‌های کال تو اکشن در اینستاگرام

  • این پست را ذخیره کنید
  • هر سوالی دارید از من بپرسید
  • اگر موافقی این پست رو برای دوستانت هم بفرست
  • برای خواندن ادامه مطلب، پست‌ها رو ورق بزنید
  • استوری (کدامیک از این موارد رو ترجیح میدی؟ هوای ابری یا آفتابی)
  • این پست رو لایک کنید و نظراتتون رو کامنت بزارید

 

چند نمونه از CTAهای موفق برندهای مطرح

برندهای موفق از CTAهای واضح، مختصر و قانع کننده‌ای برای تشویق مشتریان استفاده می‌کنند. در این قسمت، چند نمونه از CTAهای برندهای موفق را بررسی می‌کنیم.

چند نمونه از CTAهای موفق برندهای مطرح

Netflix

CTA: عضویت رایگان به مدت یک ماه

استفاده از کال تو اکشن عضویت رایگان یک ماهه Netflix که با رنگ لوگوی آن مطابقت دارد، باعث جلب توجه و استقبال کاربران زیادی در سراسر دنیا شده است. این تضاد رنگی، نه تنها توجه بازدیدکنندگان را به خود جلب می‌کند، بلکه با زبان صریح و واضح در CTA، افراد را به کلیک کردن ترغیب می‌کند.

Uber

CTA: برای رانندگی ثبت نام کنید | سواری را با اوبر شروع کنید

اوبر در جهت واکنش رانندگان و مسافران از کال تو اکشن‌های بسیاری در کسب و کار خود استفاده می‌کند. رانندگان و مسافران، هر دو به دنبال گزینه‌های کاملاً متفاوتی هستند و اوبر این گزینه‌ها را به خوبی با ویدیوی بزرگی که در پس‌زمینه نشان داده می‌شود، در اختیار افراد قرار داده است.

Spotify

 CTA: به نسخه پرمیوم بروید و مجانی بازی کنید

Spotify یک سرویس پخش موسیقی محبوب است که دارای میلیون‌ها کاربر در سراسر جهان است. از دلایل موفقیت Spotify این است که CTAهای آن بسیار موثر عمل می‌کنند. CTAهای Spotify به گونه‌ای تاثیرگذار طراحی شده‌اند که کاربران را به انجام فعالیت‌هایی مانند ثبت نام، گوش دادن به موسیقی، یا اشتراک‌گذاری محتوا ترغیب می‌کنند.

Amazon

آمازون یکی از موفق‌ترین شرکت‌های تجارت الکترونیک در جهان است. یکی از دلایل موفقیت این شرکت، استفاده از CTA‌های موثر می‌باشد. CTAهای موفق آمازون، با عباراتی مانند اکنون خرید کنید، افزودن به سبد خرید، برای مدت محدود با تخفیف ویژه و با ضمانت بازگشت 30 روزه در سایت نمایش داده می‌شوند.

 

مطلب پیشنهادی: استارتاپ چیست؟

 

سخن نهایی

کال تو اکشن  Call to action و یا CTA به منظور افزایش موفقیت در تبلیغات دیجیتال و مدیریت قیف فروش استفاده می‌شود. این عبارت به معنای فراخوان به اقدام است و یک عبارت یا دستور واضح و مختصر بوده که مخاطبان را به انجام یک اقدام خاص تشویق می‌کند. این اقدام، می‌تواند با عباراتی مانند “در بلک فرایدی فروشگاه ما خرید کنید و تا 50% تخفیف بگیرید!”، “کتاب الکترونیکی رایگان ما را در مورد نحوه تولید محتوای ویدئویی دانلود کنید.” و غیره در سایت و یا اپلیکیشن‌ها دیده می‌شود.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
بلهخیر
نویسنده مطلب ژاله برومند
توسعه محتوا، سئو و سوشیال مدیا مارکتینگ از علایق من هست و برای رسیدن به موفقیت و بهترین‌ها همیشه در تلاش هستم. در کنار تلاش برای رسیدن به موفقیت، همواره سعی در بروزرسانی اطلاعاتم دارم و کمک میکنم تا بین رقبای کسب و کار خودتون بدرخشید و برندی متمایز داشته باشید. برای شروع یک تجربه جدید، با من در ارتباط باشید. https://www.karlancer.com/profile/182210

دیدگاه شما

2 دیدگاه

  • زینب نوری
    10 دی 1402

    بلاگ خوبی بود. با اجازه تون لینکشو تو لینکداینم میذارم

    • ژاله برومند
      11 دی 1402

      ممنون از نگاه شما