بازاریابی درونگرا یا ربایشی چیست؟

05 شهریور 1402 - آخرین بروزرسانی: 19 آذر 1402
بازاریابی درونگرا

عناوین مقاله

زمان تقریبی مطالعه: 23 دقیقه

قرار است در این محتوا با مفهوم بازاریابی ربایشی یا بازاریابی درونگرا (اینباند مارکتینگ) آشنا شویم و آن را با جزئیات زیادی بررسی کنیم. مطالب زیادی در مورد انواع بازاریابی‌ها مطالعه کردم، نه که علامه دهر باشم، اما چیز‌هایی بلدم! کلاً حوزه مارکتینگ جذابیت خاصی برایم دارد. محتوا‌های زیادی هم در این حوزه نوشته‌ام؛ از بازاریابی چریکی گرفته تا دیجیتال مارکتینگ، اما بازاریابی ربایشی برای من فرق دارد. حس می‌کنم با نوشتن این مطلب، دین خودم را نسبت به علاقه‌ای که به حوزه بازاریابی دارم ادا خواهم کرد.

روش‌های بازاریابی به قول پرویز پرستویی در فیلم مارمولک، به اندازه تعداد راه‌های رسیدن به خدا زیاد است. اما برای یک کسب و کار، همیشه مسأله زمان و رقابت مطرح بوده است. پس مدیر هر کسب و کاری، به فکر بهترین و سریع‌ترین راه است. راهی که ارزان باشد، اما سودآوری زیادی در مدت زمان کوتاهی داشته باشد. بازاریابی ربایشی همان راه مقرون به صرفه و مورد علاقه مدیران است. در ادامه این محتوا خودتان خواهید فهمید که چرا می‌گویم این روش بازاریابی با بقیه روش‌ها فرق دارد.

بازاریابی ربایشی

بازاریابی ربایشی یا درونگرا چیست؟

بازاریابی ربایشی و یا بازاریابی درونگرا (inbound marketing) در یک جمله: روشی است که شما به دنبال مشتری نمی‌روید، بلکه مشتری به دنبال شما می‌آید. در واقع شما به جای آن که زمان و هزینه زیادی را برای جذب مشتری صرف کنید، هزینه و زمان را بر روی کسب و کار خودتان صرف می‌کنید. اما چگونه باید آن هزینه را صرف کنید؟ در واقع شما با هزینه کردن بر روی رسانه‌ای که دارید و گسترش دادن آن، مشتریان خودتان را به دست می‌آورید. این هزینه و زمان باید خرج رسانه‌های شما در شبکه‌های اجتماعی یا سایت کسب و کارتان شود.

در این نوع روش بازاریابی، شما یک سری اطلاعات کلی را از محصولات خودتان در اختیار افراد قرار می‌دهید و بعد رسانه خودتان را گسترش می‌دهید تا افراد بیشتری با محصولات شما آشنا شوند. بعد از آن صبر می‌کنید تا خود افراد تبدیل به مشتری شما شوند.

این در حالی است که در روش بازاریابی برونگرا، کسب و کار‌ها به دنبال مشتریان ‌می‌روند. آن هم روش بدی نیست. گاهی مواقع حتی برای شروع یک کسب و کار نیاز است. اما خودتان تفاوت این دو رو قطعاً می‌دانید، این که شما به دنبال مشتری باشید، تا این که مشتری به دنبال شما بیاید، زمین تا آسمان فرق دارد.

حالا شاید بپرسید که چگونه ممکن است که مشتریان به دنبال شما بیایند، جای اینکه شما به دنبال آن‌ها باشید؟ اصلاً شاید بپرسید که همچین چیزی ممکن است؟ بله ممکن است، در واقع همین حالا خود شما توسط روش بازاریابی درونگرا، جذب محتوای ما شده‌اید. هر چند که ما در حال حاضر محصولی برای فروش به شما ارائه نمی‌کنیم، اما اگر محصولی داشتیم شما خودتان به سراغ ما آمده بودید! آن هم فقط با کلیک کردن بر روی سایت ما، پس نتیجه می‌گیریم بازاریابی ربایشی کاملاً ممکن است، اما نیاز به انجام دادن یک سری از اصول دارد.

 

مطلب پیشنهادی: نورومارکتینگ چیست؟

 

تفاوت بازاریابی درونگرا (inbound marketing) با بازاریابی برونگرا (outbound marketing)

مهمترین اصلی که باعث تفاوت در این دو نوع بازاریابی می‌شود نوع جذب مشتری است. در روش بازاریابی درونگرا همان طور که گفتیم شما باید به گونه‌ای عمل کنید که مشتریان خودشان به سمت شما بیایند. در واقع شما با بزرگ‌تر کردن رسانه خودتان محصولات بیشتری هم به فروش می‌رسانید این روش هم کم هزینه‌تر است و هم احتمال فروش شما را در دراز مدت بیشتر می‌کند. اما روش بازاریابی برونگرا دقیقاً برعکس بازاریابی ربایشی است. در این روش شما سعی می‌کنید تا برای محصول خودتان مشتری پیدا کنید و برای این کار دست به روش‌های مختلفی می‌زنید. از چاپ و پخش کردن تراکت گرفته تا حتی تبلیغات در رادیو و تلویزیون این روش قطعاً نیاز به هزینه بیشتری دارد. اما حالا سؤال اصلی این است که آیا با هزینه بیشتر سودآوری بیشتری هم رخ می‌دهد؟

در جواب باید گفت در بعضی از مواقع مثل پخش کردن تراکت، این کار باعث می‌شود نام برند شما دیده شود، با آن که شاید فروش خاص یا زیادی هم رخ ندهد. اگر هم در تلویزیون یا رادیو، تبلیغات انجام دهید، احتمالاً در روز‌های اولیه بعد از تبلیغ، با حجم انبوهی از فروش روبرو شوید، ولی این فروش موقتی خواهد بود و این فروش، کاهش پیدا خواهد کرد. شما بعد از فروش، دوباره باید تبلیغات زیادی انجام دهید و سعی کنید فروش خود را مجددا افزایش دهید. پس برای یک کسب و کار کوچک و یا حتی متوسط، بازاریابی برونگرا که یک روش سنتی و پرهزینه محسوب می‌شود، چندان مناسب نیست.

اما بازاریابی درونگرا، بهترین گزینه برای کسب و کار‌های کوچک و متوسط است. این نوع روش شاید در بازه زمانی کوتاه، سودآوری نداشته باشد، اما میانبری است که شما را تبدیل به یک برند بزرگ‌تر کند. خوبی این روش این است که هم برند شما را در بین سایر برند‌ها جا می اندازد و هم این که باعث می‌شود فروش محصولات شما هم افزایش پیدا کند. پس با بازاریابی ربایشی با یک تیر دو نشان خواهید زد، آن هم با هزینه بسیار کمتری که باید در روش بازاریابی سنتی می‌پرداختید.

بازاریابی

اصول بازاریابی ربایشی یا درونگرا

هر کاری یک سری اصول مربوط به خودش را دارد. قطعاً انواع بازاریابی‌ها هم از این مسأله مستثنا نیستند. در این قسمت سعی می‌کنم تا مهم‌ترین اصولی که باید برای یک بازاریابی ربایشی بکار ببرید را برای شما معرفی کنم. این اصول در حال حاضر، مبتنی به تجربه تیم ما و البته کسب اطلاعات از سایر مطالب در حوزه بازاریابی درونگرا یا ربایشی است.

استمرار داشته باشید:

چیزی که باعث می‌شود بعضی از کسب و کار‌ها، وسط راه از پیگیری بازاریابی ربایشی دست بکشند، نداشتن استمرار در کارشان است. همان طور که گفتیم برای این که شما، بازاریابی مبتنی بر روش ربایشی داشته باشید، بایستی یک رسانه برای خودتان تاسیس کنید. این رسانه می‌تواند در شبکه‌های اجتماعی مختلفی تأسیس شود، ولی در کنار همه آن‌ها شما باید سایتی هم برای رسانه خودتان تاسیس کنید.

قطعاً شما همان روز‌های اول و یا حتی ماه‌های اول، پس از این که کار خودتان را به عنوان یک رسانه شروع می‌کنید، نتیجه باورکردنی نخواهید گرفت. پس باید استمرار را اولویت خودتان قرار دهید و به راحتی از مسیری که در آن قدم گذاشتید دست نکشید. به نظر من، زمانی شما می‌توانید از کاری که شروع کردید، بعد از چند سواهی نتیجه نگرفتن دست بکشید که مقصد آن مشخص نباشد. اما همه ما این چند ساله با چشمان خودمان دیدیم که کسب و کار‌هایی که حتی فقط یک رسانه دارند، چگونه فروش خودشان را نجومی کرده‌اند. پس مقصد برای همه ما مشخص است، اما چرا همه کسب وکار‌های آنلاین موفق نشده‌اند؟ جواب فقط یک کلمه است: استمرار ندارند. اولین اصل بازاریابی درونگرا، داشتن استمرار کسب و کار‌ها برای نتیجه گرفتن رسانه خودشان است.

مشتری نه! دوست:

یکی دیگر از مهمترین اصول بازاریابی ربایشی، دوست شدن با مشتریان است. در واقع شما با توجه به رسانه‌ای که دارید، بایستی افراد را به شکلی هدایت کنید که حس نکنند قرار است از شما صرفاً یک سری محصول خریداری کنند. آن‌ها باید حس کنند که دوست شما هستند و شما هم البته در عالم رفاقت دوست با اعتمادی باید برای آن‌ها باشید. قطعاً شما اگر قصد داشته باشید یک محصول را خریداری کنید، ترجیح می‌دهید از دوستتان محصول را بخرید تا از غریبه، این همان حسی است که باید در مخاطبین خودتان به وجود بیاورید.

به جز نشان دادن ویترین محصولات خودتان سعی کنید با مخاطبین خودتان در ارتباط باشید بگذارید آن‌ها شخصیت شما را بشناسند. سعی کنید به جز کار‌هایی که به بیزینس خودتان مربوط است، یک سری از فعالیت‌های شخصی خودتان را هم بشناسند. اگر بتوانید طرز فکر و رفتار خودتان را به شکلی تغییر دهید که مخاطبین شما حس نکنند مشتری شما هستند و باور کنند که دوست شما هستند، قطعاً کسب و کارتان دگرگون خواهد شد. اعتماد‌سازی در تشکیل این دوستی قطعاً جایگاه مهمی دارد، پس به هیچ عنوان این مسأله را فراموش نکنید.

 

مطلب پیشنهادی: بازاریابی شبکه‌های اجتماعی

 

صبر؛ سخت‌ترین اصل:

صبور بودن کار هر کسی نیست، اصلاً شاید به همین دلیل است که درصد خانم‌هایی که دارای بیزینس آنلاین هستند، از آقایان بیشتر است! چون خانم‌ها از آقایان صبور‌تر هستند و می‌توانند این مسأله را قبول کنند که پیشرفت، در یک شب اتفاق نمی‌افتد. بازاریابی ربایشی، صبر ایوب که نه ولی کمی صبوری هنگام شروع می‌خواهد. بنابراین در بین اصل‌هایی که رعایت می‌کنید، صبور بودن را هم بگنجانید. اگر دیدین در اول کار و هنگام ساخت رسانه خودتان، بازدهی مطلوب نمی‌گیرید، نگران نباشید. چرا که مسیر کار در این روش بازاریابی، پله‌ای نیست بلکه اول، شیب بسیار کم صعودی دارد و یا حتی مطلقا صاف است. اما ناگهان از یک جایی، شیب صعودی به خودش می‌گیرد و بعد از آن، دیگر نزول در کارش نیست. پس صبور بودن را بخشی از کار خودتان بدانید تا از این طریق کسب و کار خودتان را گسترش دهید.

سرمایه‌گذاری؛ آخرین اصل:

زمانی که شما می‌خواهید کسب و کار خودتان را به شکل بازاریابی درونگرا یا ربایشی جلو ببرید، بایستی بخشی از درآمد خودتان را بر روی رسانه خودتان سرمایه‌گذاری کنید. در واقع شما به جای این که هزینه گزافی به رسانه‌های دیگر بپردازید، هزینه‌ای کمتری را برای گسترش رسانه خودتان می‌پردازید. این هزینه در اصل یک جور سرمایه‌گذاری است؛ چرا که در بازه زمانی نسبتاً کوتاه شما به درآمد بیشتری خواهید رسید و باز دوباره بر روی رسانه خودتان سرمایه‌گذاری می‌کنید تا بزرگتر از قبل شود. اما منظور از سرمایه‌گذاری دقیقاً چیست؟

هر کاری که به پیشرفت رسانه شما کمک کند، یک نوع سرمایه‌گذاری در روش بازاریابی ربایشی محسوب می‌شود. برای مثال گسترش دادن و اضافه کردن امکانات جدید به وب سایت خودتان و یا حتی تبلیغ کردن رسانه خودتان، با کمک گرفتن از سایر رسانه‌هایی که در شبکه‌های اجتماعی وجود دارد. تفاوت تبلیغ کردن در این روش بازاریابی این است که شما علنا محصولی را تبلیغ نمی‌کنید، بلکه اطلاعاتی از کسب و کار خودتان را به مخاطبین ارائه می‌کنید و بیشتر سعی در معرفی صفحه اجتماعی و یا سایت خودتان در تبلیغات دارید. تا با این کار افراد جذب رسانه شما شوند و بعد تبدیل به دوست شما و البته مشتری دائمی شما شوند.

 

مراحل بازاریابی ربایشی (درونگرا)

دیجیتال مارکتینگ

حالا که با مفهوم و اصول بازاریابی ربایشی آشنا شده‌ایم وقت آن شده که برای شما مراحل این روش از بازاریابی را توضیح دهم. دقت کنید که بازاریابی درونگرا به طور کلی از چهار مرحله اصلی تحت عنوان جذب کردن، تبدیل کردن، نهایی کردن و خوشحال کردن تشکیل شده است. برای هر یکی از این مراحل باید روش خاصی را مد نظر قرار دهید تا بهترین نتیجه را بگیرید.

مرحله اول؛ جذب کردن:

اولین قدم برای پیش بردن کسب و کار خودتان با استفاده از تکنیک بازاریابی ربایشی، جذب کردن کاربران به سمت سایت و یا شبکه اجتماعی است که در آن فعالیت می‌کنید. نکته مهم در فرآیند جذب کردن برای یک کسب و کار، شناختن جامعه مخاطب خودش است. شما باید افرادی را به محصولات و رسانه خودتان جذب کنید که علاقه‌مند به فعالیت یا محصولات شما هستند، چرا که اینجور از افراد می‌توانند به مشتریان شما تبدیل شوند. اصلاً تفاوت اصلی بازاریابی درونگرا و برونگرا هم در همین است که هر رهگذری، با برند شما آشنا نمی‌شود و فقط افرادی که علاقه‌مند به محصولات و خدمات شما هستند، رسانه شما را دنبال خواهند کرد. در واقع رفتار بیزینسی شما باید طبق ضرب المثل قدر زر زرگر شناسد قدر گوهر گوهری باشد.

شما با تولید محتوا در حوزه‌هایی که می‌دانید جامعه مخاطبینتان به آن‌ها علاقه دارند، می‌توانید آن‌ها را جذب رسانه خودتان کنید. نباید پراکنده فعالیت کنید، مگر این که رسانه شما، یک رسانه خبری یا یک فروم برای پرسش انواع سوالات باشد. با تولید محتوای مناسب می‌توانید افراد را جذب سایت خودتان کنید و با بالا رفتن ترافیک سایت خودتان، قطعاً شاهد رتبه گرفتن سایر مطالبی که منتشر می‌کنید نیز خواهید بود.

همچنین شما می‌توانید از شبکه‌های اجتماعی برای افزایش ورودی کمک بگیرید. پیشنهاد من به شما این است که حتماً در شبکه‌های اجتماعی هم فعالیت کنید و صرفاً بر روی سایت بسنده نکنید. به این شکل افرادی که شما را در شبکه‌های اجتماعی دنبال می‌کنند، به سراغ سایت شما ‌می‌روند و در عوض کاربران سایت شما هم به سراغ شبکه‌های اجتماعی شما خواهند رفت و به این شکل، رسانه شما بزرگتر از قبل می‌شود.

 

مطلب پیشنهادی: چرا در کنار پیج اینستاگرام، به وب سایت هم نیاز داریم؟

 

مرحله دوم؛ تبدیل کردن:

قدم بعدی در روش بازاریابی ربایشی، تبدیل کردن بازدید‌کنندگان به مخاطبین خودتان است. در این مرحله است که بایستی شما رفتار خودتان را به عنوان یک دوست به مخاطبانتان ثابت کنید. برای برقراری ارتباط با مخاطبین خودتان بایستی از روش‌های مختلفی استفاده کنید، مانند تولید محتوا کردن و یا قرار دادن یک سری پرسش و پاسخ‌ها. با این کارها می‌توانید با مخاطبین خودتان ارتباط برقرار کنید. در واقع شما با انجام دادن این کار‌ها می‌توانید از افرادی که صرفاً جذب سایت یا شبکه اجتماعی خودتان شده‌اند را تبدیل به مخاطب خودتان کنید. هر چقدر با مخاطبین خودتان ارتباط بیشتری برقرار کنید نرخ تبدیل شدن آن‌ها به مشتری هم طبیعتا افزایش پیدا خواهد کرد.

مرحله سوم؛ نهایی کردن:

این مرحله به توانایی شما در تولید محتوا و همچنین معرفی کردن کالاتان دارد. شما بایستی سعی کنید که جامعه مخاطبین خودتان را که احتمال بیشتری می‌دهید از شما خرید کنند را شناسایی کنید و بعد از آن محصولات خودتان را به آن‌ها به فروش برسانید.

باید دقت کنید که نباید سرمایه‌گذاری خودتان را بر روی طیف وسیعی از افراد قرار دهید بهتر است که بر روی یک گروه خاص سرمایه‌گذاری کنید. این گروه به نوع محصول شما مربوط است اگر شما اسباب بازی فروش هستید، این طبقه‌بندی بر اساس گروه سنی برای افراد نوجوان و کودک است. اما اگر شما کالای ورزشی به فروش می‌رسانید، باید طبقه‌بندی خودتان را نسبت به محصولات خودتان انجام دهید. برای مثال محصولات مربوط به رشته‌های رزمی، فوتبال، والیبال، پینگ پنگ و…

دقت کنید که در اوایل کار باید بر روی پرفروش‌ترین محصولات خودتان سرمایه‌گذاری کنید. اگر کار شما، فروش لوازم ورزشی در همه ی زمینه‌هاست، بایستی در بازه‌های زمانی مشخص، برای هر یک از لوازم تخصصی خودتان، کمپین مجزا بزنید. برای مثال هفته اول هر ماه، برای فروش لوازم ورزشی رشته‌های رزمی کمپین بزنید و هفته بعدی برای ورزش‌های مربوط به توپ و به همین شکل تا آخر ماه ادامه دهید. اما اگر فقط  یک محصول خاص را می‌فروشید، سعی کنید بر اساس سن افراد، کمپین‌های خودتان را تنظیم کنید و نسبت به سنی که دارند بر روی آن‌ها در هر بازه زمانی مشخص سرمایه‌گذاری کنید.

برای بهتر انجام دادن این قسمت می‌توانید از روش‌های بازاریابی مشخصی مثل‌ ایمیل مارکتینگ و یا بازاریابی پیامکی استفاده کنید و سعی کنید‌ ایمیل یا پیام‌های خودتان را برای گروه خاصی که از قبل مشخص کردید ارسال کنید. در رابطه با بازاریابی ایمیل، پیشنهاد می‌کنیم مقاله “نکات ایمیل مارکتینگ را مطالعه بفرمایید.

مرحله چهارم؛ جلب رضایت مشتری:

رضایت مشتری

اکثر فروشندگان فکر می‌کنند که جلب رضایت مشتری، فقط بعد از خرید یک محصول اهمیت دارد. در واقع فکر می‌کنند اگر محصولی که می‌فروشند کیفیت خوبی داشته باشد، باعث می‌شود که مشتریان دوباره به سراغ آن‌ها بیایند. در واقع این یک نظریه درست است، اما تنها جایی که می‌توانید نظر مشتریان را جلب کنید بعد از فروش نیست. شما بایستی در همان مواجه اول که مشتری با شما دارد، کار را پیش ببرید. در واقع شما باید سعی کنید که در طول مسیر تبدیل کردن بازدید‌کننده به مشتری خودتان، رضایت آن‌ها را جلب کنید. با انجام دادن یک سری از تکنیک‌های مشخص که در ادامه آن‌ها را هم به شما معرفی می‌کنیم:

برای مثال شما باید سعی کنید که با مخاطبین خودتان نسبت به سن و هدفشان، ارتباط مشخص بگیرید، ولی در تمام این مدت احترام کافی به آن‌ها بگذارید. برای مثال شما رفتار خودتان را نسبت به یک مشتری نوجوان با یک مشتری بزرگسال تغییر دهید. برای این کار می‌توانید از اعضای تیم پشتیبانی ای استفاده کنید که در سنین مختلفی قرار دارند. دقت کنید که شما با قرار دادن یک سری از تخفیف‌های دوره‌ای نیز می‌توانید رضایت مشتریان خودتان را جلب کنید. دقت کنید که اگر کار شما خدماتی است یا توانایی یک سری محصول به صورت ضمانتی را دارید، حتماً این کار را انجام دهید. داشتن ضمانت نامه و گارانتی، تأثیر زیادی در جلب مشتری و حتی حس رضایت در مشتری دارد.

 

مطلب پیشنهادی: استراتژی گاو بنفش

 

بازاریابی درونگرا برای چه کسب و کار‌هایی مناسب است؟

تمامی کسب و کار‌ها می‌توانند از بازاریابی درونگرا استفاده کنند، اما سؤال مهم این است که برای چه کسب و کاری، بازاریابی درونگرا مناسب‌تر است؟ این نوع از بازاریابی به این دلیل که برای شروع به نیروی متخصص و سرمایه عظیم نیاز ندارد، در بین کسب و کار‌های کوچک طرفدار زیادی دارد. اما در واقع کسب و کار‌های بزرگ هم می‌توانند از این بازاریابی سود زیادی کسب کنند. ولی قطعاً یکی از بهترین مسیر‌های شروع یک کسب و کار و بازاریابی یک کسب و کار نوپا، بازاریابی ربایشی است.

نکته مثبت این نوع بازاریابی این است که برای مدیریت آن، حتی زمانی که فروش و مشتریان شما هم بسیار زیاد شوند، نیاز به تعداد زیادی نیرو نیست. در شروع کار که مشخص است؛ یک نفر می‌تواند صفر تا صد کار‌ها را بدون هیچ گونه نگرانی پیش ببرد. پس اگر شما یک کسب و کار کوچک دارید، حتماً اولویت خودتان را بازاریابی ربایشی قرار دهید در کنار آن نیز می‌توانید از سایر بازاریابی‌ها استفاده کنید. اما با این حال هیچ کدام در شروع، به اندازه بازاریابی درونگرا برای شما مفید نخواهد بود.

 

مزایای بازاریابی درونگرا

بازاریابی درونگرا

تا به اینجا به شناخت کلی از بازاریابی ربایشی رسیده‌اید اما قصد داریم در این قسمت با جزئیات به مزایا و در ادامه به معایب این روش از بازاریابی بپردازیم.

بازگشت سرمایه سریع‌تر

بازاریابی درونگرا اغلب بازگشت سرمایه بسیار سریع‌تری نسبت به بازاریابی درونگرا دارد. دلیلش هم واضح است: برای بازاریابی ربایشی شما باید هزینه کمتری کنید. دلیل بعدی این است که همه افرادی که به سایت شما رجوع می‌کنند، مخاطب هدف هستند. برای همین، بازگشت سرمایه شما هم زود‌تر رخ خواهد داد. در واقع افرادی که به سراغ سایت شما می‌آیند، احتمال خریدشان از شما بالاست؛ چون می‌دانند بر روی چه سایتی کلیک کردند و برای چه کاری کلیک کردند. مثل ورود یک مشتری به مغازه لباس فروشی. در این شرایط، احتمال فروش شما بسیار بالا‌تر خواهد بود.

ورودی مقرون به صرفه

از آنجایی که بازاریابی درونگرا یک بازاریابی با پایه‌های آنلاین است، اغلب هزینه‌های آن کمتر از بازاریابی خارجی است. بازاریابی برونگرا، هزینه‌های خارجی بسیار بیشتری دارد، از جمله تبلیغات در تلویزیون، رادیو و یا رسانه‌های دیگر که هزینه‌های زیادی دارند، اما استراتژِی بازاریابی ربایشی بر پایه اینترنت و فضای آنلاین است و هزینه آن چندین برابر کمتر از بازاریابی درونگرا است. تحقیقات نشان می‌دهد که داخل فرآیند بازاریابی ربایشی در جهان، برای جذب هر مشتری ۱۴ دلار صرفه‌جویی می‌شود که خود این نشان دهنده به صرفه بودن این نوع از بازاریابی است.

جذب آسان

می‌توانید با نوشتن یک سری محتوای باکیفیت، مقدار زیادی مخاطب برای خودتان جذب کنید. کاری که به سختی در بازاریابی برونگرا اتفاق می‌افتد اما در بازاریابی درونگرا جذب مخاطبین به هیچ عنوان کار مشکل و سختی نیست. البته که در این مسیر هم شما باید از متخصصین استفاده کنید و یا این که مهارت خودتان را افزایش دهید، ولی با این حال، کار بسیار آسان‌تری نسبت به بازاریابی برونگرا در پیش دارید.

نرخ بالای تبدیل بازدیدکننده به مشتری

با داشتن محتوا‌های باکیفیت در سایت خودتان می‌توانید تعداد نفرات زیادی را جذب کسب و کارتان کنید. حالا اگر محتوا‌های خودتان را به صورتی نوشته باشید که مشتری را درگیر کالا‌های خودتان کنید، خیلی راحت می‌توانید بازدید‌کنندگان خودتان را به مشتری تبدیل کنید. برای این کار ولی باید تلاش کنید محتوا‌های با کیفیت و درجه یک تولید کنید.

کارایی بازاریابی ربایشی برای تمامی کسب و کار‌ها

یکی از مزایای بازاریابی ربایشی، مفید بودن آن برای تمامی کسب و کار‌ها با هر مقدار ظرفیتی که دارند، است. این که کسب و کار شما در چه زمینه‌ای است و یا اینکه چه مقدار کارمند دارید، اصلاً مهم نیست. هر کسب وکاری می‌تواند با استفاده از تکنیک‌های بازاریابی درونگرا، خیلی زود بیش از چیزی که الان سودآوری دارد، پیشرفت کند. اما تفاوتی که اینجا وجود دارد این است که استفاده از بازاریابی ربایشی یا درونگرا برای کسب و کار‌های تازه واجب است، ولی برای کسب و کار‌های بزرگ که درآمد زیادی دارند، این نوع بازاریابی هم پیشنهاد داده می‌شود.

در واقع شما زمانی کسب و کار خودتان را آغاز می‌کنید، باید هزینه زیادی در تبلیغات انجام دهید. حتی اگر بودجه زیادی هم داشته باشید، باز هم این کار غلط است. شما باید با آزمون و خطا تجربه کسب کنید. پس با استفاده از بازاریابی درونگرا و داشتن تعداد کمی فروش می‌توانید رفته رفته ایرادات کار‌های خودتان را پیدا کنید. ولی اگر از همان اول مقدار زیادی مخاطب داشته باشید و تجربه کمی داشته باشید، قطعاً اعتبار خودتان را با داشتن مشکلات متعدد از دست خواهید داد.

بنابراین بهترین رویکرد برای کسب و کار‌های تازه کار با توجه به بودجه و هم تجربه کاری، استفاده از بازاریابی درونگرا است.

بازاریابی درونگرا، ارزش واقعی را به مخاطب ارائه می‌کند

امروزه با وجود اینترنت، دیگر افراد نیاز به توضیحات پیش پا افتاده فروشندگان ندارند تا از محصولی که می‌خواهند بخرند، اطلاعات کسب کنند. در واقع به حدی اطلاعات در اینترنت وجود دارد که افراد می‌توانند به مقدار زیادی اطلاعات، در مورد هر محصولی که قصد خرید آن را دارند، برسند. اما چیزی که باعث تفاوت میان بازاریابی درونگرا و برونگرا می‌شود، دادن ارزش‌های‌های واقعی به مخاطب است.

شما با تولید یک محتوای درجه یک می‌توانید اطلاعاتی را به کاربران خودتان بدهید که آن‌ها از هیچ جایی به آن دست خواهند یافت. شما باید تلاش کنید تا سایت خودتان را به عنوان یک مرجع نشان دهید و با تقویت کردن رابطه میان خودتان و مخاطب‌های خودتان، به یک رفرنس تمام عیار تبدیل شوید. در این حالت مخاطب شما را به عنوان یک مرجع و یک سایت قابل اعتماد قبول می‌کند و تلاش می‌کند تا محصولاتی ک قصد خرید آن‌ها را دارد را از سمت شما خریداری کند. دادن ارزش‌های واقعی محصولتان باعث می‌شود که بتوانید هم درآمد خودتان را افزایش دهید و هم در این بین اعتبار بیشتری را هم کسب کنید. در این مورد، پیشنهاد می‌کنیم مقاله تکنیک آسمان خراش را مطالعه بفرمایید.

می‌توانید نیچ (Niche) کار کنید

نیچ کار کردن یعنی این که بخش کوچکی از یک دسته بزرگ را به فروش برسانید. برای مثال در بین محصولات پوشاک و لباس، شما لباس ورزشی می‌فروشید این مفهوم، نیچ کار کردن می‌شود. در بازاریابی برونگرا، شاید به راحتی نتوانید نیچ کار کنید، در واقع اگر نیچ کار کنید، ممکن است سودآوری چندانی نداشته باشید. چرا که ممکن است آنقدری که هزینه تبلیغ می‌کنید، سود نکنید. یکی از مزایای بازاریابی ربایشی این است که افراد می‌توانند محصولات خودشان را به صورت نیچ به فروش برسانند. برای همین اگر سرمایه کمی هم داشته باشید، می‌توانید در اول راه به صورت نیچ محصول بفروشید و بعد از گذشت زمانی، محصولات خودتان را بیشتر از قبل کنید.

 

مطلب پیشنهادی: نقشه سفر مشتری

 

به راحتی اطلاعات کسب می‌کنید

شما می‌توانید با ایجاد کردن یک فرم برای مخاطبین خودتان، به اطلاعاتی از آن‌ها دست پیدا کنید که در آینده از آن‌ها برای استفاده در بازاریابی کمک بگیرید. برای مثال می‌توانید فرم را در سایت خودتان ایجاد کنید که مخاطبین بعد از ورود به سایت و در سایت شما ثبت نام کنند و اطلاعات مهمی از جمله شماره تلفن همراه و‌ ایمیل خودشان را در اختیار شما قرار دهند. بعد از آن شما می‌توانید با کمک گرفتن از این اطلاعات، خیلی راحت با آن‌ها ارتباط برقرار کنید و آن‌ها را از محصولات، خدمات و یا جشنواره‌هایی که برگزار می‌کنید، باخبر کنید. با این ترفند خیلی راحت و بدون دادن هزینه‌ای درآمد خودتان را افزایش خواهید داد.

 

معایب بازاریابی درونگرا

بازاریابی درونگرا

بازاریابی ربایشی زمان بر است

تا به اینجا فقط در مورد مزایای بازاریابی ربایشی صحبت کردیم، اما هر رویکردی یک وجه منفی هم قطعاً دارد. یکی از مهمترین معایب بازاریابی ربایشی، زمانبر بودن این روش است. در واقع وقتی که شما یک تبلیغات در تلویزیون و یا رادیو انجام می‌دهید، به سرعت شاهد افزایش پیدا کردن مشتریان خودتان خواهید بود. اما در بازاریابی ربایشی اصلاً این طور نیست و شما باید حداقل ۶ ماه این روش را دنبال کنید تا نتایج آن را بتوانید ببینید. و این که موفقیت شما با استفاده این روش، به تلاش و استمرار خودتان بستگی دارد. تا زمانی که تمام تلاش خودتان را برای برنامه‌ریزی و تولید محتوا انجام ندهید، قطعاً شاهد پیشرفت نخواهید بود.

رقابت زیاد در روش بازاریابی درونگرا

اگر چندین سال پیش شروع می‌کردید تا با روش بازاریابی ربایشی کسب و کار خودتان گسترش دهید، قطعاً خیلی راحت‌تر از الان به موفقیت می‌رسیدید. اما در حال حاضر محتوا‌های با کیفیت بسیار زیاد شده است. هر چند که این اتفاقی خوشایندی برای اکثر خریداران است، چرا که دیگر جذب محتوای دروغی و زرد نمی‌شوند، اما برای کسب و کار‌ها کمی سخت‌تر شده است. اگر شما چندین سال پیش یک محتوای آموزشی ساده را بر روی کانال و یا وبلاگ خودتان منتشر می‌کردید، می‌توانستید شاهد بازدید‌های فوق‌العاده  باشید. اما رفته رفته محتوا‌های با کیفیت بیشتر شدند و در حال حاضر رقابت بین کسب و کار‌ها بسیار زیاد است پس شما باید سعی کنید از همان اول از متخصصان حرفه ای تولید محتوا استفاده کنید تا بتوانید در بهترین زمان به نتیجه دلخواه خودتان برسید.

استخدام تولیدکننده محتوا حرفه ای

 

فروش سخت محصولات گران قیمت

زمانی که شما می‌خواهید یک محصول گران قیمت مثل دستبند و یا گردنبد طلا خریداری کنید، قطعاً اولین رویکرد شما در این زمان خرید کردن از یک طلافروشی به شکل حضوری است. دلایل مختلفی باعث می‌شود که مشتریان محصولات گران قیمت را به صورت غیر حضوری خریداری کنند. برای مثال خیلی‌ها شاید نگران این باشند که محصولی که خریداری می‌کنند، اصل نباشد و یا اصلاً قیمتش به این مقدار نباشد. برای همین اگر شما هم صاحب کسب و کار‌هایی هستید که محصولات گران قیمتی می‌فروشید، باید تلاش کنید تا بیشتر بر روی معرفی محصول خودتان از طریق بازاریابی ربایشی تلاش کنید و حتماً جایی برای فروش به صورت حضوری تهیه کنید. به این صورت می‌توانید بهترین نتیجه را از طریق بازاریابی درونگرا بگیرد ولی در کل مسیر سخت‌تری از فروشندگانی دارید که محصولاتی با قیمت کم به فروش می‌رسانند.

برای پیشرفت در بازاریابی ربایشی، به متخصص نیاز دارید

همان طور که صحبت کردیم بازاریابی ربایشی، یعنی جذب مشتری از طریق ایجاد کردن یک رسانه مفید و کاربردی در حوزه کاری که انجام می‌دهید. پس شما برای ایجاد کردن یک رسانه، به نفرات متخصص نیاز دارید. برای مثال برای این که سایت خوبی داشته باشید، باید یک متخصص در حوزه طراحی سایت استخدام کنید و بعد از آن برای نتیجه گرفتن در جستجو‌های باید از یک متخصص سئو و تولید محتوا کمک بگیرید. و برای استخدام این متخصصان نسبت به کیفیت کارشون، نیاز به هزینه دارید. حتی اگر بخواهید در اینستاگرام فعالیت کنید برای این که زودتر نتیجه بگیرید، بایستی از یک ادمین اینستاگرام حرفه ای کمک بگیرید. پس یکی دیگر از معایب بازاریابی ربایشی، پیدا کردن و البته هزینه کردن برای استخدام گروه متخصص در این حوزه است.

مدیریت بازاریابی درونگرا در فروش بالا، دشوار است

زمانی که شما به برند خودتان را به حدی ارتقا می‌دهید که به عنوان یک برند شناخته شده، آن را در نظر می‌گیرند، مدیریت بازاریابی ربایشی برای شما بسیار سخت می‌شود. این یکی از مهمترین معایب بازاریابی درونگرا برای برند‌های بزرگ است. فروش آنلاین و یا کنترل کردن میزان خرید در تعداد زیاد، کاری بسیار دشوار است و بنابراین شما باید از قبل، برای این اتفاق برنامه‌ریزی کنید. در غیر این صورت اعتبار برند شما و میزان علاقه مخاطبانتان به برند شما، به سرعت کاهش پیدا خواهد کرد. پس حتماً سعی کنید رفته رفته با بزرگ‌تر شدن برند خودتان، زیرساخت‌های آن را هم تقویت کنید تا بتوانید به درستی از روش بازاریابی ربایشی استفاده کنید.

اگر می‌خواهید که از بازاریابی درونگرا در فروش محصولات خودتان استفاده کنید، بایستی حتماً معایب بازاریابی ربایشی را هم در نظر بگیرید. در غیر این صورت مطمئن باشید که به برند موفقی تبدیل نمی‌شوید. حقیقت این است که بازاریابی درونگرا، بسیار روش مفید و فوق‌العاده‌ای است، اما هر روشی قطعاً در خودش معایب نیز دارد. برای همین باید سعی کنید قبل از شروع کردن این روش، چاره‌ای برای کنترل کردن معایب آن هم در نظر بگیرید.

 

مطلب پیشنهادی: مارکتینگ پلن چیست؟

 

حرف آخر

بازاریابی ربایشی یک روش بسیار مفید برای کسب و کار‌هایی است که دوست دارند با کمترین هزینه تبلیغاتی، شروع به برند‌سازی بکنند. یکی از بهترین روش‌های بازاریابی برای کسب و کار‌های تازه تاسیس، قطعاً بازاریابی درونگرا است. از این جهت اگر شما صاحب یک کسب و کار کوچک هستید می‌توانید با استفاده از این روش برند خودتان را در بین خریداران جا بندازید. دقت کنید که رشد سریع در اوایل شروع نخواهید داشت، اما بعد از گذشت ۶ الی ۹ ماه شما قطعاً شاهد پیشرفت و فروش بی‌نظیری خواهید بود، ولی برای رسیدن به این هدف باید استمرار کافی داشته باشید.

دقت کنید که حتماً برای این که نام برند خودتان را جای بیندازید، باید از متخصصان این حوزه کمک بگیرید. دقت کنید که مهمترین اصل در روش بازاریابی ربایشی، ساخت یک رسانه قوی و مفید برای کاربران است. باید سعی کنید از رسانه خودتان در هر پلتفرمی که فعالیت می‌کنید، یک چهره ی معتبر ایجاد کنید.

اگر تا به حال از این روش بازاریابی استفاده کردید، حتماً برای ما نظر خودتان را بنویسید و همچنین اگر سوالی در زمینه بازاریابی درونگرا دارید، بپرسید.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
بلهخیر
نویسنده مطلب مهدی غلامی
مهدی غلامی هستم؛ به بازاریابی محتوا و دیجیتال مارکتینگ علاقه دارم و عاشق آموزش هستم. https://www.karlancer.com/profile/176446

دیدگاه شما

بدون دیدگاه