نرخ تعامل اینستاگرام چیست؟ فرمول محاسبه انگیجمنت ریت

08 آبان 1402 - آخرین بروزرسانی: 19 آذر 1402
نرخ تعامل اینستاگرام چیست
زمان تقریبی مطالعه: 7 دقیقه

آیا به فکر اینستاگرام مارکتینگ هستید؟ پس باید بدانید که این سرمایه گذاری چگونه نتیجه می‌دهد. با این که داده‌هایی مانند فالوورها، لایک‌ها، کامنت و ایمپریشن‌ها، شاخص‌های خوبی برای سلامت صفحه هستند، اما مهمترین معیار، نرخ تعامل اینستاگرام یا انگیجمنت ریت است.

حالا چگونه باید نرخ تعامل (Engagement rate) اینستاگرام را محاسبه ‌کرد؟ با توجه به این که مخاطبان تعاملات وسیعی با صفحه شما دارند، هیچ پاسخ قطعی و دقیقی در این مورد وجود ندارد. نرخ کلیک‌ روی لینک، ذخیره‌ سازی پست و ارسال پیام، همگی به عنوان تعامل حساب می‌شوند که محاسبه تعامل واقعی را دشوار می‌کند.

در ادامه شما را با روش‌های مختلف محاسبه نرخ تعامل اینستاگرام و اهمیتش آشنا می‌کنیم.

محاسبه نرخ تعامل اینستاگرام

چرا نرخ تعامل (ER) مهم است؟

از نظر بسیاری از افرادی که در اینستاگرام شروع به کار می‌کنند، تعداد فالوورها معیاری طلایی است. یعنی هر چه فالوورهای بیشتری داشته باشید، افراد بیشتری برند شما را می‌بینند و می‌توانید لید‌های بیشتری را وارد قیف فروش کنید. درست است؟ در واقع اینطور نیست! اگر نرخ تبدیل پایینی داشته باشید (مثال فالوئرهایتان علاقه‌ای به خرید از شما نداشته باشند)، پس فالوئرهای شما بی ارزش هستند.

بسیاری از برندها نمی‌دانند که اینستاگرام باید به عنوان یک ابزار تجاری استفاده شود. شما صاحب کسب و کار هستید، نه یک اینفلوئنسر! محتوایی که به اشتراک می‌گذارید باید مربوط به گروه بسیار خاصی از افراد باشد، یعنی گروهی که می‌توانید آنها را به مشتریان پولی تبدیل کنید.

بهترین راه برای سنجش اثربخشی استراتژی محتوای اینستاگرام، تجزیه و تحلیل نحوه تعامل مخاطبان با محتوا است. اگر می‌خواهید محتوای همیشه سبز و قابل ذخیره شدن تولید کنید، میزان سیو یا ذخیره‌ سازی را اندازه‌گیری کنید و فقط به لایک‌ها محدود نشوید.

اگر به دنبال افزایش تعداد نظرات یا کامنت هستید، باید روی آن تمرکز کنید.

قبل از محاسبه نرخ تعامل اینستاگرام ابتدا اجازه دهید تا در مورد فالوورهای فیک یا جعلی صحبت کنیم.

 

مطلب پیشنهادی: چگونه بلاگر اینستاگرام شویم؟

 

بررسی فالوورهای فیک

برخی از بزرگترین برندهای جهان با خرید فالوورهای فیک، به دنبال حضور پر رنگ در شبکه‌های اجتماعی هستند.

نهاد Pilotfish فهرستی از شرکت‌های جهانی تهیه کرده که فالوئرهای جعلی خریداری کرده‌اند.

فالوئرهای فیک

فالوورهای فیک، به صفحه شما آسیب می‌زنند. این کار، برای مدتی متداول بود و بسیاری از برندها به خرید فالوورهای فیک متوسل می‌شدند. بازدیدکنندگان جدید پیج، فورا فالوورهای فیک را تشخیص می‌دهند که بلافاصله به تصویر برند شما آسیب می‌زند. طبق دستورالعمل‌های اینستاگرام هم فالوورهای فیک به محض شناسایی، پاک می‌شوند.

در حالی که نرخ تعامل بسیار پایین (0.5٪ و کمتر) می‌تواند نشانه‌ای از فالوورهای فیک محسوب شود، ولی برای اطمینان در این زمینه، به یک گزارش کامل نیاز دارید.

در اصل ER تعداد واکنش‌ها را نشان می‌دهد، اما صحت این واکنش‌ها یا حساب‌ها را نشان نمی‌دهد. روش‌های زیادی برای دریافت لایک‌ها، کامنت‌ها یا فالوورهای فیک و نامعتبر وجود دارد، از جمله:

  • ربات‌ها
  • فالو در برابر فالو
  • لایک و هدیه به فالوئرها در صورت فالو، لایک، کامنت و اشتراک گذاری محتوا
  • پادهای تعامل (جامعه‌ای از افرادی که با هدف کمک به یکدیگر، در تبلیغ پست‌های اینستاگرام و افزایش نرخ تعامل متحد شده‌اند)
  • فالوئر و لایک انبوه (Mass following and mass likes)

همه این روش‌ها می‌تواند به تعداد لایک‌ها و فالوورهای زیادی برسند، اما مخاطب وفادار را به همراه ندارند. همچنین بر نرخ تعامل هم تأثیر خواهند گذاشت.

بنابراین نرخ تعامل پایین، می‌تواند نشانگر فالوورهای فیک باشد و نرخ تعامل بالا به این معنی است که شما باید بیشتر بررسی کنید تا بفهمید که چرا چنین آمار خوبی دارید.

خلاصه اینکه، فالوور فیک نخرید!

 

مطلب پیشنهادی: نحوه دیلیت اکانت اینستاگرام

 

فرمول‌های نرخ تعامل اینستاگرام

قبل از این که برخی از محبوب‌ترین فرمول‌های محاسبه نرخ تعامل اینستاگرام را فهرست کنیم، باید معیارهای دخیل در این محاسبات را بشناسید.

اینستاگرام

مخاطبان به روش‌های مختلفی با صفحه شما تعامل دارند. بنابراین، اهداف مختلف نیازمند اندازه گیری معیارهای مختلف هستند و نرخ تعامل مطابق با آن معیارها تغییر می‌کند.

در ادامه فهرستی از معیارهای تعامل را مشاهده می‌کنید که باید در فرمول خودتان در نظر بگیرید:

  • لایک‌ها (Likes )
  • اشتراک گذاری یا شیرها (Shares)
  • سیوها (Saves)
  • DMs (پیام‌های ارسالی به دایرکت)
  • ایمپریشن‌ها (Impressions)
  • تعداد کلیک روی لینک (Link clicks)
  • بازدید‌های استوری (Story views)
  • ریپلای استوری (Story replies)
  • تعداد لمس استیکر درون استوری (In-story sticker taps )
  • فالوئرهای هشتگ‌های معروف و برند شده (Branded hashtag followers )
  • منشن‌ها و تگ‌ها (Mentions and tags)

نرخ تعامل بر اساس دسترسی به محتوا (Reach)

این فرمول برای تعیین اثربخشی محتوای شما با توجه به دسترسی به پست‌ها یا حساب کاربری شما، خوب است.

دو فرمول وجود دارد که می‌توانید از آنها استفاده کنید. یکی برای اندازه گیری نرخ تعامل برای یک پست و دیگری برای اندازه گیری نرخ متوسط در کل پروفایل اینستاگرام است:

100 × دسترسی به هر پست / (لایک+کامنت) در هر پست = فرمول1

تعداد کل پست ها / فرمول 1 = فرمول 2

فرمول نرخ تعامل اینستاگرام بر حسب دسترسی به محتوا

این فرمول خوب است. چون نرخ دسترسی، شاخص دقیق‌تری نسب به تعداد فالوئر است (همه فالورها، تمام پست‌های شما را نمی‌بینند)، ولی نرخ دسترسی به دلایل مختلفی که کنترلش هم برایتان ساده نیست، متفاوت است.

نرخ تعامل اینستاگرام یا همان انگیجمنت ریت بر حسب تعداد فالوئرها

این فرمول تا حد زیادی رایج ترین فرمول است و بسیاری از ابزارهای آنلاین محاسبه نرخ تعامل از این معادله استفاده می‌کنند. به راحتی می‌توانید پیج خودتان را در مقابل رقبای خودتان محک بزنید. فرمول ساده است:

100× فالوئر / (مجموع لایک + کل کامنت‌ها) = نرخ تعامل

نرخ تعامل بر حسب تعداد فالور

همانطور که قبلا هم اشاره کردیم، استفاده از فالوورها به عنوان یک معیار کلیدی، دشوار است، زیرا الگوریتم همیشه محتوای شما را به همه فالورها نشان نمی‌دهد. درصد فالوورهایی که پست شما را می‌بینند تقسیم بر تعداد کل فالورها، به عنوان نرخ دسترسی (Reach Rate) تعریف می‌شود. نرخ دسترسی، شاخص خوبی از سلامت کلی صفحه است.

انگیجمنت بر حسب ایمپریشن

یکی دیگر از فرمول‌های محبوب نرخ تعامل، میزان تعامل (مجموع لایک و کامنت) را تقسیم بر تعداد دفعاتی می‌کند که محتوای شما نمایش داده شده است:

100 × تعداد بازدیدهای حساب کاربری / (مجموع لایک + کل نظرات) = نرخ تعامل

نرخ تعامل اینستاگرام بر حسب ایمپریشن

تعداد نمایش‌ها یا همان ایمپریشن، با دسترسی فرق دارد . ایمپریشن یعنی تعداد دفعاتی که محتوای شما روی صفحه، نمایش داده می‌شود؛ در حالی که دسترسی، تعداد افرادی است که محتوای شما را دیده‌اند.

ایمپریشن‌ها یک معیار مفید برای تعیین اثربخشی تبلیغات هستند. یکی از معیارهای کلیدی که هنگام اندازه گیری مواردی مانند خستگی از تبلیغات (ad fatigue) باید به آن توجه داشت، برداشت‌ها و نحوه ارتباط آنها با دسترسی، فرکانس و CTR (نرخ کلیک) تبلیغات است.

محاسبه نرخ کل تعامل بر حسب ایمپریشن‌ها

کل تعاملات شامل لایک، کامنت، سیو و اشتراک گذاری یا شِیر کردن(در صورت وجود) است. این معیار یک ایده کلی از نحوه عملکرد محتوا و پیج را در اختیارتان قرار می‌دهد.

100 × تعداد بازدیدهای حساب / (مجموع لایک + کل کامنت‌ها + کل سیو ‌ها + کل share کردن‌ها) = نرخ تعامل

فرمول نرخ کل تعامل اینستاگرام

نرخ تعامل چه اطلاعاتی را در مورد اینفلوئنسرها به ما می‌گوید؟

نرخ تعامل اینستاگرام یکی از رایج ترین معیارهای مورد استفاده در اینفلوئنسر مارکتینگ است. دلیلش هم الگوریتم‌های اینستاگرام است. در واقع، اگر چیزی را پست کنید، لزوماً به همه فالورها نشان داده نمی‌شود. ده‌ها الگوریتم برای تصمیم گیری در مورد این وجود دارد که آیا محتوا در فید مخاطب یا بخش سرچ استفاده شود یا خیر. نرخ تعامل هم در این امر تأثیرگذار است، زیرا اینستاگرام می‌خواهد پست‌های جذاب‌تری را در فید مشتریانش قرار دهد. پست‌های جذاب تر به معنای صرف زمان بیشتر در اینستاگرام است. بنابراین میتوان گفت کمیت فالوور در اینفلوئنسر مارکتینگ، چندان معنایی ندارد.

اینفلوئنسرها و نرخ تعامل

شاید اینفلوئنسری با یک میلیون فالوئر تنها به 0.1٪ نرخ تعامل برسد. یا شخصی با 10 هزار فالوئر به نرخ 10 درصدی برسد. پس هر دوی آنها به تعدا مشابهی از افراد، دسترسی خواهند داشت. اگر به دنبال اینفلوئنسری برای همکاری هستید، فردی با مخاطبان درگیر و نرخ دسترسی بالاتر را انتخاب کنید.

بنابراین به طور خلاصه، نرخ تعامل اینستاگرام به شما کمک می‌کند تا در شروع کمپین، اینفلوئنسرهای مناسب را انتخاب کنید.

 

مطلب پیشنهادی: روش های افزایش فالوور اینستاگرام

 

میانگین نرخ تعامل اینستاگرام در سال جاری چقدر است؟

میانگین نرخ تعامل به کشور، کتگوری و تعداد فالورهای اینفلوئنسر بستگی دارد.

به عنوان مثال، اینفلوئنسرهای ایالات متحده دارای ER بالاتری نسبت به حساب‌های کاربری مشابه در برزیل یا هند هستند. اینفلوئنسرهای کوچک در مقایسه با اینفلوئنسرهای بزرگ، معمولا نرخ تعامل بهتری دارند. اینفلوئنسرهای ورزشی هم معمولا مخاطبان را بهتر از اینفلوئنسرهای متمرکز بر سبک زندگی، درگیر می‌کنند. برندها هم غالبا نرخ تعامل کمتری نسبت به اینفلوئنسرها دارند.

 

مواردی که باید در هنگام محاسبه نرخ تعامل اینستاگرام در نظر بگیرید

با این که برای محاسبه نرخ تعامل اینستاگرام، به داده‌های کمی ‌نیاز است، ولی داده‌های کیفی هم باید تجزیه و تحلیل شوند تا تعامل واقعی را ارزیابی کنید. تجزیه و تحلیل کیفی، بر حسب اهداف کوتاه مدت یا بلند مدت قابل اجرا است.

به لیستی از معیارهای تعامل که در ابتدای مقاله قید شده مراجعه کنید و هدفی را انتخاب کنید که با استراتژی مارکتینگ شما مطابقت دارد.

اینستاگرام

برای مثال اگر محتوایی را تولید کرده‌اید که هدفش افزایش تعداد کامنت است، پس کامنت (در صورت وجود) زیر پست را بررسی کنید.

مردم عادی چه نظری دارند؟ آیا ربات در حال کامنت گذاری است؟ آیا مردم بازخورد با کیفیت ارائه می‌دهند؟ این نوع تحلیل کیفی را می‌توان برای دایرکت‌ها، منشن‌ها و هشتگ‌ها هم به کار برد.

بنابراین با توجه به تعداد زیاد ربات‌ها و کامنت‌های اسپمی که اخیرا اینستاگرام را آزار می‌دهند، فقط نباید به اعداد و ارقام اکتفا کنید، بلکه اثر این تعاملات بر اهداف کلی کسب و کارتان را هم بررسی کنید.

 

منابع

 https://www.kontentino.com/blog/how-to-calculate-instagram-engagement/

https://trendhero.io/engagement-rate-calculator-instagram/

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
بلهخیر
نویسنده مطلب زینت فلاح
من زینت فلاح، ارشد روان سنجی هستم. بیش از ده ساله که ترجمه متون روانشناسی،مدیریت و فناوری رو انجام میدم. به تولید محتوای جدید علاقمندم و چند ساله که با کارلنسر همکاری دارم. https://www.karlancer.com/profile/1408

دیدگاه شما

بدون دیدگاه