چرا در کنار پیج اینستاگرام، به وب سایت هم نیاز داریم؟

11 بهمن 1400 - آخرین بروزرسانی: 19 آذر 1402
داشتن وب سایت علاوه بر پیج اینستاگرام
زمان تقریبی مطالعه: 8 دقیقه

شاید با دیدن این عنوان، کمی خلق‌تان تنگ شود. چون افراد زیادی با پیج‌های اینستاگرامی موفق در حال کسب و کار هستند. پس در کنار پیج اینستاگرام دیگر چه نیازی به وب سایت داریم؟ در اینجا اهمیت داشتن سایت را مطرح می‌کنیم.

شبکه‌های اجتماعی جایگاه مهمی در استراتژی کسب و کار شما دارند. اما بسیاری از صاحبان مشاغل در این زمینه اشتباه عمل می‌کنند. آنها از حساب اینستاگرام‌شان به عنوان مرکز اصلی تجارت خودشان استفاده می‌کنند و وب سایت را در اولویت قرار نمی‌دهند.

در واقع باید وب سایت را مرکز اصلی دیجیتالی کسب و کارتان در نظر بگیرید و از شبکه‌های اجتماعی برای برقراری ارتباط با افراد و هدایت آنها به سمت وب سایت استفاده کنید. [بخوانید: هدایت ترافیک به سمت وب سایت] به عبارت دیگر سایت شما، خانه اینترنتی کسب و کارتان است و اکانت‌های اجتماعی هم مسیرهای مختلف رسیدن به این خانه هستند.

اهمیت داشتن وب سایت و پیج اینستاگرام

اگر سایت را به درستی طراحی کنید، برای هر فردی که از اکانت‌های اجتماعی وارد سایت می‌شود، ارزش آفرینی خواهید کرد.

بنابراین با کمک سایت، خدمات خودتان را برای مخاطبان هدف، تشریح می‌کنید. وبلاگی برای افرادی خواهید داشت که به زمان بیشتری برای اعتماد کردن به برندتان نیاز دارند. منابع بسیار ارزشمندی را در اختیار مشتریان قرار می‌دهید. به رایج‌ترین و مهم‌ترین سؤالات مخاطبان پاسخ خواهید داد، البته بدون این که آنها نیازی به برقراری تماس و پرسیدن سوالاتشان پیدا کنند.

در ادامه شش دلیل برای داشتن سایت علاوه بر پیج اینستاگرام را مطرح خواهیم کرد.

 

1. وب سایت باعث ایجاد اعتماد و اعتبار می‌شود

این مورد یکی از مهمترین دلایل داشتن سایت علاوه بر پیج اینستاگرام است.

آیا تا به حال کسب و کاری را در گوگل جستجو کرده‌اید یا با شخصی تصادفی ملاقات کرده‌اید که تنها شاخص کسب و کارش یک صفحه فیسبوک با 500 لایک است؟ برای خودم که خیلی پیش آمده و در مجموع هیچ تعاملی با آن مشاغل نداشتم.

رسیدن به اعتبار با وب سایت

شاید داشتن یک حساب کاربری فعال در اینستاگرام تأثیرگذارتر از یک صفحه فیسبوک به نظر برسد، ولی داشتن وب سایت عالی و متصل به اینستاگرام، تأثیر بیشتری دارد. چرا اینطور است؟

یک وب سایت زیبا به ما می‌گوید که کسب و کارمد نظر قانونی است؛ چون طراحی سایت و نگهداری آن به هزینه و زمان دارد. پس آنها در کارشان جدی هستند و ما هم باید آنها را جدی بگیرم.

همچنین، داشتن محتوای مناسب و وبلاگ و فروشگاه باعث شناخت صاحب کسب و کار و اعتمادسازی می‌شود. شما می‌خواهید کارت بانکی خودتان را در ازای محصول و خدمت مورد نیازتان، فقط در سایتی استفاده کنید که به آن اعتماد دارید.

خیلی ساده است، فقط باید به تجربیات شخصی‌ خودتان فکر کنید. شاید افرادی وجود دارند که هزاران کالا را صرفاً از اینستاگرام خریداری کرده‌اند، اما اکثریت ما بیشتر به خرید از سایت‌ها یا پیج‌های متصل به سایت اعتماد داریم.

ما نیز همیشه قبل از شبکه‌های اجتماعی، ابتدا به دنبال یک وبسایت هستم و فقدان وب سایت واقعاً روی اعتماد ما نسبت به یک برند تأثیر گذار است.

استخدام ادمین اینستاگرام

 

2. وب سایت فقط در مورد کسب و کار خودتان است

این یکی هم از جمله دلایل بدیهی برای اهمیت داشتن سایت علاوه بر پیج اینستاگرام است. خب یک وب سایت کلاً در مورد کسب و کار خودتان است!

در اینستاگرام، می‌توانید بهترین پروفایل دنیا را بسازید، اما به ندرت پیش می‌آید که شخصی بتواند اکانت دلخواهش را پیدا کند و سپس نیم ساعت در آن پروفایل وقت بگذارد. شاید مخاطبان به چند عکس اول نگاه کنند، فالو کنند، سپس در زمانی که الگوریتم، پست آن اکانت را در فید آنها قرار داد، با آن تعامل برقرار کنند.

در واقعیت، اینستاگرام مجموعه‌ای زیبا از هزاران محتوای متعلق به افراد مختلف است و بعید است که کسی بیش از 30 ثانیه سرگرم محتوای شما شود. این پلتفرم دقیقاً برای همین منظور طراحی شده است.

اکثر ما به راحتی حواسمان در حین کار با اینستاگرام پرت می‌شود و حدس می‌زنیم که شما هم همینطور هستید. این مشکل در مورد وب سایت وجود ندارد.

داشتن وب سایت

اگر سایت را به خوبی طراحی کنید و استراتژی خوبی را در آن بگنجانید، مردم بیش از 30 ثانیه در آن باقی خواهند ماند. امیدوارم این زمان به اندازه کافی طولانی باشد تا بتوانند چند پست وبلاگ را بخوانند، در سایت شما بگردند، در آن عضو شوند و یا ایمیل یا شماره‌شان را ثبت کنند. [بخوانید: نقشه سفر مشتری]

مهم نیست که مخاطبان هدف در کجای سایت شما هستند، آنها فقط محتوای مرتبط با تجارت شما را مصرف می‌کنند.

بنابراین هنگامی که در اینستاگرام جادو کردید و مخاطبان را به وب‌سایت کشاندید، کار سخت و ارزشمندی انجام داده‌اید! چون وب سایت به تنهایی می‌تواند‌‌‌ آنها را مسحور کند و مجذوب کند تا برنده شوید!

 

مطلب پیشنهادی: ایده های طراحی پست اینستاگرام

 

3. داشتن سایت برای سئو بهتر است

آیا می‌دانستید کپشن‌های شگفت‌انگیز اینستاگرامی که محتوای ارزشمندی را در اختیار خوانندگان قرار می‌دهند، در نتایج گوگل نمایش داده نمی‌شوند؟

بله، مهم نیست محتوای شما چقدر عالی است. اگر فقط آن را در شبکه‌های اجتماعی پست کنید، موتورهای جستجو از وجودش، تقریبا خبردار نمی‌شوند.

یعنی فرصت برقراری ارتباط با افراد زیادی را از دست می‌دهید که به دنبال سرچ در گوگل به جای اینستاگرام هستند.

محبوبیت زیاد اینستاگرام غیر قابل انکار است و میلیون‌ها نفر از آن استفاده می‌کنند، اما همچنان گوگل اولین روش انتخابی مردم برای سرچ کردن هر چیزی است. حالا چه چیزی در نتایج جستجوی گوگل نشان داده می‌شود؟ بله، یک وب سایت!

با انتشار محتوای با کیفیت در وب سایت که معمولاً در قالب یک وبلاگ است، به گوگل اجازه می‌دهید تا محتوای مرتبط با عبارات سرچ شده را نمایش دهد.

البته این امر به معنای تولید محتوای مجزا و بیشتر برای وبلاگ و اینستاگرام نیست. بلکه باید مخاطبان هدف را مشخص کنید. با بسط کپشن‌های اینستاگرام، به پست خوبی برای وبلاگ سایت می‌رسید! یا همین کار را به روش دیگری انجام داده و محتوای وبلاگ را خلاصه نویسی کنید تا به  کپشن‌های اینستاگرام  برسید.

اهمیت وب سایت و سئو

بنابراین اینستاگرام نباید به عنوان روش اصلی به اشتراک گذاری محتوا با مردم لحاظ شود. پیج اینستاگرام را ابزاری برای راهنمایی افراد به سمت محتوای طولانی وب سایت بدانید.

بنابراین اگر محتوا را فقط در اینستاگرام به اشتراک می‌گذارید پس شانس برقراری ارتباط با تعداد زیادی از مشتریان بالقوه را از دست می‌دهید. به همین راحتی!

سفارش تولید محتوا برای اینستاگرام

 

4. سایت تمام اطلاعات مهم را جمع آوری و سازماندهی می‌کند

با توجه به الگوریتم عالی و ماهیت پویای پلتفرم اینستاگرام، تقریباً 100٪ احتمال دارد که همه فالوئرها، تمام پست‌های شما را نبینند. یعنی احتمال از دست دادن برخی از اطلاعات مهم وجود دارد.

متأسفانه، هیچ کاری هم در مورد الگوریتم اینستاگرام از شما ساخته نیست. هیچ راهی هم برای کنترل اینکه چه کسی محتوای شما را ببیند و چه کسی نبیند، وجود ندارد.

وب سایت و داده

اما با داشتن ‌سایت، همه اطلاعات به روشی منظم در معرض دید مخاطبان قرار دارد. بنابراین، اگر آنها را به وب‌سایت خودتان بیاورید، به‌راحتی می‌توانند به جای جستجوی پست‌های اینستاگرامتان، اطلاعات مورد نیاز خودشان را پیدا کنند.

 

مطلب پیشنهادی: راهنمای افزایش فالوئر اینستاگرام

 

5.وب سایت در حکم دستیار بازاریابی 24 ساعته عمل می‌کند

اینستاگرام بسیار جذاب است و به نظر ما این پلتفرم بهترین روش برای برقراری ارتباط اولیه و توسعه روابط با مشتری ایده‌ آل است. به همین دلیل وقت زیادی را برایش صرف می‌کنیم.

اما بعضی روزها، حس کار کردن نداریم! گاهی این احساس تا یک هفته یا بیشتر هم طول می‌کشد. می‌دانیم اگر یک هفته در اینستاگرام حضور پیدا نکنیم، کسب‌ وکارمان نابود نمی‌شود، ولی قطعاً شاهد کاهش مشارکت و فعالیت پروفایل‌مان خواهم بود.

شرایط کار در شبکه‌های اجتماعی همین است. باید حضور پیدا کنید تا پروفایل‌تان کار کند. پست کردن مداوم، ارسال تصاویر و به اشتراک گذاری محتوای ارزشمند در اغلب روزها، ضرورت دارد تا به جذب مخاطب ادامه دهید.

وب سایت به عنوان دستیار مجازی

و دقیقاً به همین دلیل داشتن وب سایت، بسیار نجات بخش است. وقتی یک بار آن را طراحی می‌کنید (با فرض این که از استراتژی و طراحی عالی استفاده کرده‌اید)، بیشتر مسیر را رفته‌اید. یعنی به روز رسانی مداوم سایت علاوه بر پست‌های وبلاگ، ضرورت ندارد.

و به این فکر کنید که وب سایت شما همیشه فعال است. هر کسی در هر کجای دنیا می‌تواند به آن دسترسی پیدا کند، با شما آشنا شود و بدون اینکه کاری انجام دهید، از شما خرید کند. حتی در حین خواب هم از وب سایتتان کسب درآمد می‌کنید. جالب نیست؟!

وب سایت با ارزش ترین ابزار بازاریابی است؛ چون حتی اگر به طور مداوم کاری برایش انجام ندهید، باز هم 24 ساعت کل هفته، ماه و سال، فعال است.

اینستاگرام به این شکل کار نمی‌کند، به همین دلیل هم داشتن سایت قوی یک سرمایه گذاری عالی محسوب می‌شود.

 

مطلب پیشنهادی: استراتژی محتوا چیست؟

 

6. مالک وب سایت خودتان هستید

شاید بارها و بارها شنیده‌اید که محتوای شبکه‌های اجتماعی متعلق به شما نیست و کنترل کاملی روی آن ندارید. حقیقت هم دارد. زاکربرگ این قدرت را دارد که فید زیبای اینستاگرامتان را با حرکت ساده انگشتش از شما بگیرد.

در اینستاگرامر(و به طور کلی شبکه‌های اجتماعی)، باید طبق قوانین دیگران بازی کنید. آنها می‌توانند قوانین را تغییر دهند یا بازی را به طور کامل تعطیل کنند.

بله حتی امکان مسدود شدن پلتفرم Squarespace هم در هر زمانی وجود دارد (اگرچه بسیار بعید است چون میلیون‌ها سایت در آن هستند) اما شبکه‌های اجتماعی، بسیار ناپایدارتر هستند. اینستاگرام هنوز در روزهای اوج خودش است، اما این وضعیت تا چه زمانی ادامه خواهد داشت؟ تا وقتی که پلتفرم بعدی به کار گرفته شود؟

صفحات تجاری فیسبوک را به خاطر دارید؟ اینها به 5 سال پیش برمی‌گردند. حالا کجا هستند؟ یک لحظه به این فکر کنید که اگر فردا اینستاگرام بسته شود چه کار می‌کنید؟

مالک وب سایت هستید

بنابراین، با داشتن ‌سایت، کنترل بیشتری روی محتوای خودتان دارید و تحت کنترل الگوریتم‌ها یا مالکان شبکه‌های اجتماعی نیستید.

 

مطلب پیشنهادی: چطور از اینستاگرام برای توسعه کسب و کارمون استفاده کنیم؟

 

در نهایت…

هدفمان از این پست، نادیده گرفتن اینستاگرام و شبکه‌های اجتماعی نیست. هدفمان به چالش کشیدن تفکرتان در مورد حضور در دنیای دیجیتال است؛ تا از پیج اینستاگرام برای هدایت مخاطبان به سایت یا خانه آنلاین واقعی خودتان استفاده کنید.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
بلهخیر
نویسنده مطلب زینت فلاح
من زینت فلاح، ارشد روان سنجی هستم. بیش از ده ساله که ترجمه متون روانشناسی،مدیریت و فناوری رو انجام میدم. به تولید محتوای جدید علاقمندم و چند ساله که با کارلنسر همکاری دارم. https://www.karlancer.com/profile/1408

دیدگاه شما

بدون دیدگاه