استارتاپ یونیکورن چیست؟

06 خرداد 1403 - آخرین بروزرسانی: 06 خرداد 1403
استارتاپ یونیکورن
زمان تقریبی مطالعه: 20 دقیقه

اولین چیزی که با شنیدن یونیکورن به ذهن ما می‌آید، اسب تک شاخ است. این نوع اسب‌ها در خیلی از اسطوره‌های غربی حضور دارند و به عنوان حیوانات نایاب و خاص شناخته می‌شوند. یونیکورن به معنای خاص و متفاوت بودن است و توسط آیلین لی برای اولین در حوزه کسب و کار‌ها به کار رفت. زمانی که اولین بار مفهوم یونیکورن ساخته شد، خیلی‌ها فکر می‌کردند قرار است یونیکورن شدن یک کسب و کار هم به اندازه پیدا کردن اسب تک شاخ کار سخت و پیچیده‌ای باشد. در واقع زمانی ما به یک استارتاپ می‌گوییم یونیکورن، که بیش از ۱ میلیارد دلار ارزش داشته باشد. البته هر شرکت یا استارتاپی که به یک میلیارد دلار ارزش برسد هم یونیکورن نیست. پارامتر‌هایی مثل زمان و نوآوری، ارتباط مستقیمی با یونیکورن شدن یک کسب و کار دارد. در حال حاضر بیش از ۱۲۰۰ استارتاپ تک شاخ در دنیا وجود دارد که این آمار، نشان دهنده این است که ساخت استارتاپ یونیکورن به هیچ عنوان به اندازه پیدا کردن اسب‌های تک شاخ، سخت و غیر ممکن نیست.

 

استارتاپ یونیکورن چیست؟

استارتاپ یونیکورن، استارتاپی است که ارزشی بیش از یک میلیارد دلار دارد. این کلمه در سال ۲۰۱۳ برای اولین بار توسط آیلین لی ساخته شد. استارتاپ‌های یونیکورن، اغلب کسب و کار‌هایی هستند که فناوری را تولید می‌کنند. از بین این نوع از استارتاپ‌ها بیش از ۶۰ درصد آن‌ها کسب و کار‌های B۲C هستند. نرم‌افزار‌ها هم بخش قابل توجه‌ای از یونیکورن‌ها را به خودشان اختصاص داده‌اند. در واقع بیش از ۸۵ درصد استارتاپ‌های تک شاخ در حوزه نرم‌افزار فعالیت می‌کنند. نوآوری داشتن در حوزه استارتاپ‌ها یکی از مهمترین ویژگی‌هایی است که باعث می‌شود یک کسب و کار تبدیل به استارتاپ تک شاخ شود.
به طور عادی استارتاپ‌های یونیکورن در مدت زمان محدودی، رشد بسیار زیادی را تجربه می‌کنند و تبدیل به استارتاپ‌هایی با ارزشی بیش از یک میلیارد دلار می‌شوند. این استارتاپ‌ها با توجه به پتانسیلی که دارند مردم و سرمایه‌گذاران را به خودشان سریعاً جذب می‌کنند. در گذشته از واژه یونیکورن به این دلیل استفاده می‌شد که استارتاپ‌های بسیار استثنایی و محدودی می‌توانستند به این جایگاه برسند، اما در سال‌های اخیر به دلیل رشد رقابت درست و همچنین افزایش سرمایه‌گذاران بر روی استارتاپ‌ها، تعداد استارتاپ‌های یونیکورن رشد بسیار سریع‌تری نسبت به قبل پیدا کرده‌اند.

یک استارتاپ یونیکورن می‌تواند در زمینه‌های مختلفی مثل الکترونیک، فناوری، نرم‌افزار، هوش مصنوعی و بیوتکنولوژی فعالیت کند. نکته بعدی‌ای که باید در نظر گرفت این است که شاید یک استارتاپی خیلی زود به ارزش یک میلیارد دلار برسد؛ مثلاً طی ۳ سال، ولی تا ۱۰ سال بعد از آن رشد چشم‌گیری نداشته باشد. در واقع یونیکورن بودن یک استارتاپ صرفاً نشان دهنده ارزش آن کسب و کار است و هیچ ربطی به این ندارد که حتماً این کسب و کار در گذر زمان هم سودده باقی بماند و یا با رشد چشمگیری مواجه شود.

استارت آپ یونیکورن

ریشه استارتاپ یونیکورن چیست؟

برای نخستین بار خانم آیلین لی که یکی از مهمترین چهره‌های تأثیر‌گذار در سیلیکون‌ولی است و البته اولین زنی است که بر روی یک استارتاپ در سیلیکون‌ولی سرمایه‌گذاری کرده است، در سال ۲۰۱۳ از واژه یونیکورن در مقاله‌ای به نام “به باشگاه تک شاخ‌ها خوش آمدید” استفاده کرد. این مقاله در روزنامه تک کرانچ چاپ شده بود و آیلین لی برای اثبات اینکه استارتاپ‌هایی که بیش از یک میلیارد دلار ارزش دارند خیلی محدود هستند، از این لفظ استفاده کرد. در واقع در آن زمان فقط  0.07 درصد از استارتاپ‌ها توانسته بودند به این ارزش برسند. در واقع در آن سال‌ها ساخت استارتاپی که بیش از یک میلیارد دلار ارزش داشته باشد، شانس کمتری داشت تا اینکه با موجود افسانه‌ای مثل یونیکورن بتوان برخورد کرد.
اما در حال حاضر بیش از ۱۲۰۰ استارتاپ در سراسر دنیا وجود دارد که توانسته است به ارزشی بیش از ۱ میلیارد دلار برسد. نکته بعدی این است که دیگر یک میلیارد دلار شدن یک استارتاپ افسانه نیست و الان برای نام‌گذاری کردن استارتاپ‌هایی که ارزش بیشتری دارند، از لفظ‌هایی مثل دکا کورن و یا هکتو کورن استفاده می‌شود.
در واقع از لفظ دکتا کورن برای استارتاپی که بیش از ۱۰ میلیارد دلار ارزش داشته باشد استفاده می‌شود. و اگر استارتاپی بیش از ۱۰۰ میلیارد دلار ارزش داشته باشد به آن استارتاپ هکتوکورن می‌گویند. در واقع در حال حاضر رسیدن به یک میلیارد دلار دیگر افسانه نیست و استارتاپ‌ها به دنبال این هستند که خیلی زود‌تر به ارزش‌های بسیار بیشتری برسند.

 

مطلب پیشنهادی: مارکت پلیس چیست؟

 

تفاوت استارتاپ یونیکورن با سایر کسب و کار‌ها

یک استارتاپ یونیکورن باید نوآوری جدیدی داشته باشد که ارزشی را ایجاد کند. در واقع استارتاپ‌ها همیشه یک فناوری را ایجاد می‌کنند و اصلاً هم مهم نیست که چه نوع کسب و کاری دارند. چیزی که اهمیت دارد این است که نوآوری برای یک کالا وجود داشته باشد. نکته بعدی این است که اغلب کارکنانی که در استارتاپ‌های یونیکورن مشغول هستند، جوان و نیرو‌هایی هستند که به تازگی فارغ التحصیل شده‌اند. همین جوان بودن و البته شوق به پیشرفت باعث شده تا خیلی زود استارتاپ‌ها بتوانند ارزش‌های میلیاردی کسب کنند. استارتاپ یونیکورن قطعاً تمامی این موارد را باید رعایت کند علاوه بر اینکه به دلیل‌ ایده و نوآوری ای که دارد، می‌تواند سرمایه‌گذاران بیشتری را هم جذب کند و به کمک این سرمایه‌گذاران خیلی سریع‌تر رشد اقتصادی را هم تجربه کند.
استارتاپ یونیکورن صرفاً از سایر کسب و کار ارزش بیشتری ندارد، بلکه به دلیل داشتن نوآوری و همچنین خلق کردن زمینه‌های جدید در پیشرفت تکنولوژی، تأثیرگذاری به شدت زیادی گذاشته است.

استارت آپ

ویژگی‌های استارتاپ یونیکورن

با توجه به این موضوع که در سال‌های اخیر رشد استارتاپ‌های یونیکورن پیشرفت زیادی داشته است و البته تعداد آن‌ها هم افزایش داشته است، می‌توان با مرور کردن بر نوع شرایطی که هر کدام از آن‌ها داشته‌اند، یک سری ویژگی‌ها را برای تمامی استارتاپ‌های یونیکورن در نظر گرفت. در ادامه به ویژگی‌های این نوع کسب و کار‌ها می‌پردازیم.

1) نوآوری دارند

یک استارت یونیکورن در اکثر موارد، یک نوآوری جدیدی را ابداع می‌کند. در واقع یونیکورن‌ها یا یک تکنولوژی جدیدی را تولید می‌کنند و یا این که یک بستری را فراهم می‌کنند که تازه است. همین تازگی باعث می‌شود که مردم جذب این گونه استارتاپ‌ها شوند. زمانی که یک استارتاپ، فناوری نوظهوری را ایجاد می‌کند که به مردم کمک می‌کند کار‌هایشان را ساده‌تر انجام دهند و یا اینکه کسب و کار‌ها با کمک فناوری آن‌ها رشد سریعتری پیدا می‌کنند. خیلی زود در میان مردم محبوب می‌شود. این محبوبیت باعث می‌شود تا مردم از این کسب و کار در فضای مجازی و یا در بین خودشان بیشتر صحبت کنند و همین علاقه مردم باعث افزایش رشد این کسب و کار‌ها خواهد شد.

2) نوپا هستند

استارتاپ یونیکورن، کسب و کاری است که تازه شروع به کار می‌کند و با داشتن چشم انداز بلند مدت و البته نیروی کار جوان به ارزشی بیش از یک میلیارد دلار می‌رسند. آن‌ها با ساخت یک محصول تازه می‌توانند رشد خیلی زودی را تجربه کنند.

3) هزینه کمی در شروع دارند

یک استارتاپ اگر قصد دارد که رشد سریعی تجربه کند، بایستی به این نکته توجه داشته باشد که حتماً هزینه‌های خودش را کاهش دهد. اکثر استارتاپ‌های یونیکورن در هنگام شروع با سرمایه‌گذاران صحبت می‌کنند و با کمک آن‌ها سرمایه‌ای را برای شروع جذب می‌کنند. با کمک این سرمایه رفته رفته کار خودشان را گسترش می‌دهند و در این بین باید تلاش کنند تا خیلی زود به درآمد برسند. از این طریق، سرمایه‌گذاران بیشتری هم تمایل پیدا می‌کنند تا در این کسب و کار‌ها سرمایه‌گذاری انجام دهند.

 

مطلب پیشنهادی: راهکار استارتاپ‌ها برای کاهش هزینه‌ها

 

4) سرمایه‌گذار مناسب جذب می‌کنند

جذب سرمایه‌گذار در شروع یک استارتاپ بسیار نکته مهمی است اکثر استارتاپ‌های یونیکورن در شروع فعالیت خودشان، شتابدهنده یا سرمایه‌گذاران مناسبی را جذب می‌کنند. یعنی سرمایه‌گذاری را جذب می‌کنند که هم به‌ ایده آن‌ها علاقه‌مند است هم دانشی نسبت به کسب و کاری که قرار است شروع شود دارد. اگر سرمایه‌گذاری صرفاً به دنبال سود باشد و هیچ‌ ایده‌ای نسبت به کار نداشته باشد، قطعاً مفید نخواهد بود یا حتی سرمایه‌گذار بد می‌تواند باعث نابودی یک بیزینس در مراحل ابتدایی خودش شود!

5) روش کار پویا

استارتاپ همیشه حتی در روش کار خودشان هم پویا هستند. در واقع همیشه تلاش می‌کنند از سیستم‌های مکانیزه برای کسب و کارشان کمک بگیرند. علاوه بر این، به شدت به بازخوردی که از مخاطبین و مشتریانشان دریافت می‌کنند، توجه دارند. شاید نکته اصلی که باعث شده بیزینس‌های استارتاپی در چند سال اخیر به این سرعت رشد کنند، همین باشد که به نظر مشتریان خودشان اهمیت می‌دهند. در نهایت تلاش می‌کنند تا هر روز محصول خودشان را گسترش دهند. و در حین این گسترش دادن یک محصول سریع‌تر و راحت‌تری را برای مخاطبین به وجود بیاورند.

ارزش گزاری استارت آپ

نحوه ارزش‌گذاری استارتاپ چگونه است؟

شیوه ارزش‌گذاری بر روی یک استارتاپ، کمی متفاوت با سایر کسب و کار‌ها است. نحوه ارزش‌گذاری استارتاپ‌ها صرفاً بر اساس سودآوری که دارند نیست. یک استارتاپ را باید با توجه به‌ ایده، نوآوری، تعداد کارمند و یا تعداد نیرویی که مشغول به کار کرده است در کنار بازاری که در آن فعالیت می‌کنند، سنجید. برای همین روش‌ها و پارامتر‌های بسیار متفاوتی را برای ارزش‌گذاری یک استارتاپ در نظر می‌گیرند. پس استارتاپ یونیکورن شدن اصلاً کار ساده‌ای نیست، چرا که با توجه به این پارامتر‌ها ارزش‌گذاری کردن یک میلیارد دلار کار بسیار سخت و پیچیده‌ای است.
برای ارزش‌گذاری یک استارتاپ، یکسری پارامتر‌های دیگر هم اهمیت زیادی دارند که می‌تواند به نوع استارتاپ و کشوری که در آن راه‌اندازی شده است متفاوت باشد. برای مثال اگر یک استارتاپی بتواند وارد بورس شود و یا سرمایه‌گذاری درستی بر روی آن شده باشد، می‌تواند خیلی زود خودش را به یونیکورن بودن برساند.

شاید عجیب باشد، اما مهارت و تجربه کارمندان را هم به عنوان یک فاکتور برای ارزش‌گذاری استارتاپ‌ها اعمال می‌کنند. از این نظر شرایط ارزش‌گذاری بر روی یک کسب و کار نوآوری شده بسیار پیچیده و خاص است و اصلاً کار آسانی نیست. همچنین برای استارتاپ‌هایی که تازه تأسیس شده‌اند، روش متفاوتی را برای ارزش‌گذاری در نظر می‌گیرند و کسب و کاری که قدیمی‌تر است، روش متفاوت‌تری دارد. در ادامه چند روش برای ارزش‌گذاری این نوع کسب و کار‌ها را برای شما توضیح می‌دهیم:

 

مطلب پیشنهادی: بازاریابی چریکی چیست؟

 

  • کارت امتیاز دهی: از این روش برای ارزش‌گذاری استارتاپ‌ها در مراحل اولیه استفاده می‌شود. برای این روش،یک سری پارامتر‌ها را در نظر می‌گیرند. توانایی مدیریت کسب و کار، ارزش بازار فروش، میزان شانس و فرصت مجموعه، میزان رقابت در کسب و کار، نوع محصول، میزان علاقه سرمایه‌گذاران جدید و بازخورد مشتریان، از جمله مهمترین پارامتر‌هایی هستند که مانند یک کارت امتیازدهی، به کسب و کار‌های تازه تأسیس استارتاپی داده می‌شود. مشخصاً هر کسب وکاری که امتیاز بیشتری دریافت کند، قطعاً ارزش بیشتری هم خواهد داشت.
  • هزینه بازتأسیس: روش دیگری که برای ارزش‌گذاری کسب و کار‌ها از آن استفاده می‌کنند، هزینه باز تأسیس آن کسب و کار است. زمانی که یک استارتاپ در حال نابودی و یا ضرر قصد فروش کسب و کارش را دارد، میزان هزینه بازتأسیس آن کسب و کار را حساب می‌کنند و در آخر با توجه به میزان ضرری که کرده است، آن را برای فروش می‌گذارند. برای مثال هزینه امکانات کارکنان، سرور‌ها، اجازه و یا هزینه مکان کسب و کار و … را در نظر گرفته و از میزان ضرر کم می‌کنند و در نهایت یک قیمت نهایی را برای فروش آن استارتاپ در نظر می‌گیرند.
  • ارزش‌گذاری به شیوه دیو برکس: این روش توسط دیو برکس، که یکی از سرمایه‌گذاران معتبر سیلیکون‌ولی است، ابداع شده است. در این نوع ارزش‌گذاری، تمامی پارامتر‌های یک استارتاپ در نظر گرفته می‌شود. ارزش یک مجموعه را بر اساس‌ ایده، نمونه اولیه یک محصول، میزان سرمایه‌گذاری، نوع مدیریت و قدرت تیم فروش تخمین‌زده می‌شود. بر اساس روش دیو برکس، هر مجموعه‌ای که در این شاخه‌ها برتر باشد، حداکثر نیم میلیون دلار به ارزشش افزوده می‌شود. البته این روش به دلیل اینکه معیار و یا الگوریتم دقیقی ندارد، می‌تواند با خطا همراه باشد، صرفاً از نظر شهودی می‌توان با استفاده از روش دیو برکس بر روی استارتاپ‌ها ارزش‌گذاری کرد.

زمانی که می‌خواهند یک استارتاپ را کاملاً ارزش‌گذاری کنند، با توجه به اینکه روش تخمین درستی وجود ندارد، از تمامی این روش‌ها استفاده می‌شود تا بتوانند با کمک میانگین یک ارزش‌گذاری نسبی را برای همه آن‌ها تعیین کنند. برای همین یک معیار دقیق برای تخمین وجود ندارد. از این لحاظ شاید یک استارتاپ، قیمتی کمتر و یا کمی بیشتر از آن چیزی داشته باشد که برایش تخمین می‌زنند.

 

مطلب پیشنهادی: استراتژی بازاریابی چیست؟

 

۵ استارتاپ برتر دنیا

به طور کلی، آمریکا به عنوان بزرگترین کشور استارتاپی دنیا شناخته می‌شود که ۶۵۳ استارتاپ یونیکورن را در دل خودش جای داده است. از مهمترین استارتاپ‌های این کشور می‌توان به SpaceX، Instacart، Stripe، Epic Games، and Databricks و Open AI اشاره کرد. دومین کشور چین است که دارای ۱۶۹ استارتاپ یونیکورن در دنیاست و با رشد بیشتری هم در حال پیشروی است. با توجه به یکسری از مشکلاتی که در سیلیکون‌ولی در سال‌های اخیر اتفاق افتاده است، چین توانسته به خوبی از این موقعیت استفاده کند و خودش را به عنوان یک کشور استارتاپ خیز در دنیا نشان دهد. سومین کشور هند است که ۷۰ استارتاپ یونیکورن را در خودش جای داده است. با توجه به جمعیت و رشد اقتصادی انتظار می‌رود این کشور خیلی زود بتواند به عنوان یک کشور مهم در بین کسب و کار‌ها نشان دهد. کشور انگلستان به عنوان چهارمین کشور در بین کشور‌های استارتاپی جای خودش را نشان داده است. ۵‌امین کشور هم آلمان است که به عنوان دومین کشور اروپایی در بین استارتاپ‌ها جای خودش را مشخص کرده است. در ادامه ۱۰ تا از برترین استارتاپ‌های دنیا در سال ۲۰۲۴ را برای شما معرفی می‌کنیم.

1) میرو (Miro): یک استارتاپ یونیکورن است که در سال ۲۰۱۱ برای راحت‌تر شدن پروژه‌ها طراحی شده است. در واقع با استفاده از این برنامه، می‌توان خیلی راحت تسک‌ها و مدیریت پروژه‌های هر کسب و کاری را پیش برد. این استارتاپ در واقع یک فضای بومی دیجیتال را فراهم کرده است که استفاده کردن از آن برای شرکت‌ها جهت مدیریت راحت‌تر نیروی کار، کمک فراوانی می‌کند. در حال حاضر ارزش این استارتاپ معادل ۴۳ میلیارد دلار است.

اوپن ای آی

2) اوپن‌ای آی (Open AI): شاید open ai را بتوان به عنوان اولین استارتاپ‌های پیشرو در هوش مصنوعی دانست. این استارتاپ در سال ۲۰۱۵ توسط ایلان ماسک و سام آلتمن و سایر سرمایه‌گذاران ساخته شد. تمامی پیش برد این کسب و کار بر این است که بر روی هوش مصنوعی، تحقیقات انجام دهند و در نهایت با استفاده از آن محصولاتی را طراحی کنند که باعث درآمدزایی می‌شود. معروف‌ترین محصول این شرکت، چت جی پی تی (ChatGPT) است که در سال ۲۰۲۳ دنیا را تحت تأثیر خودش قرار داد. به طور کلی پیش بردن محصولاتی که از هوش مصنوعی استفاده می‌کنند، با کمک این شرکت شروع و تبدیل به یک ترند شده است. محصول جدید آن سورا (Sora) است که با دادن یک سری اطلاعات، می‌توانید ویدیو‌یی که نیاز دارید را دریافت کنید. یکی از ترسناک‌ترین و البته جالب‌ترین استارتاپ‌هایی که هم به شگفت‌زدگی و هم ترس مردم یا دولت‌ها منجر شده، همین Open AI و محصولات آن است. در حال حاضر ارزش این برند ۴۳ میلیارد دلار آمریکا است که با توجه به سال تأسیس و البته انتشار محصول خودشان، خیلی رشد مناسبی را تجربه کرده‌اند.

3) چیمه (Chime): این استارتاپ در سال ۲۰۱۳ برای آسان‌سازی مراحل بانکداری تأسیس شد و خدمات خودش را به مرور در راستای بانک‌ها افزایش داد. در حال حاضر از این استارتاپ می‌توان کمک گرفت تا اکثر امور بانکداری را به راحتی انجام داد. در واقع این محصول، یک بانکداری آنلاین را طراحی کرد که دنیا را متحول کرد. رفته رفته در اکثر کشور‌های جهان هم از این سیستم استفاده شد. شاید اگر کمی بهتر عمل می‌کردند و می‌توانستند استارتاپ خودشان را در کشور‌های دیگر هم سریع رشد دهند، بیش‌تر از ۴۳ میلیارد دلار فعلی بر روی محصول آن‌ها ارزش‌گذاری می‌شد. اما با توجه به اینکه امور بانکی هر کشور قوانین خاص خودش را دارد و استارتاپ‌های بومی مشابه آن هم خیلی زود در کشور‌ها دیگر ایجاد شدند، نتوانست مارکت زیادی را برای خودش بسازد. با این حال تأثیر و ارزش بسیار زیادی را بر دنیای استارتاپ‌ها گذاشت که انکار نشدنی است.
4) اپیک گیمز (Epic Games): در دنیای استارتاپ‌ها هر نوع کسب و کاری می‌تواند رشد داشته باشد و چیزی برای محدود کردن کسب و کاری وجود ندارد. یکی از جالب‌ترین و البته مهمترین آن‌ها، کسب و کار‌ها و شرکت‌هایی هستند که در حوزه ساخت بازی فعالیت می‌کنند. Epic games با ارائه دادن بازی‌های بسیار پرطرفدار در سال‌های اخیر خودش را به عنوان یک استارتاپ بازی‌سازی بسیار پیش رو نشان داده است. تیم سویینی مدیر عامل این کسب و کار، با ساخت موتور بازی سازی بی نظیری مثل Unreal Engine و بازی مثل Fortnite یک انقلاب در صنعت بازی‌سازی انجام داده است. آن‌ها پارا فراتر گذاشته‌اند و قرار است در دنیای متاورس هم حضور فعالی داشته باشند، سعی دارند بازی و شبکه اجتماعی خلق کنند که بازیکنان را در سراسر دنیا به یکدیگر متصل کنند. به جز رشد پیشگیری که در تکنولوژی جدید داشته‌اند هنوز هم به عنوان یکی از مهمترین صنعتگران بازی‌سازی در دنیای فیزیکی شناخته می‌شود. محصولات این شرکت فروش بسیار زیادی دارند و بازی مثل فورت نایت علاقه‌مندان زیادی را در خودش جای داده است. که هم برای خرید بازی مبلغی را پرداخت می‌کنند و هم در خود بازی برای اینکه دسترسی و شخصی‌سازی بیشتری داشته باشند، مبلغی را می‌پردازند. هم اکنون ارزش این کسب و کار بیش از ۴۰ میلیارد دلار است.
5) اسپیس ایکس (SpaceX): حتی اگر از دنیا فاصله گرفته باشید و فقط هر ماه برای چند ساعت در دنیای مجازی چرخی بزنید، قطعاً نام ایلان ماسک و شرکت‌های نوآورانه آن را خواهید شنید. مردی که جاه طلبی‌هایش پایان ندارد و هر بار با ارائه کردن چیز جدیدی دنیا را به وجد خواهد آورد. اسپیس ایکس یک شرکت فناوری فضایی است که سعی دارد برای انسان‌های روی زمین، نقش یک منجی آخرالزمانی را بازی کند. آن‌ها سعی دارند انسان را برای زندگی به مریخ بفرستند. اما قبل از رسیدن به آن هدف نهایی در تلاش هستند با استارلینک و اینترنت ماهواره‌ای که توسط موشک‌هایشان در سراسر دنیا پخش کرده‌اند و فروش اینترنت پر سرعت به درآمدزایی برسند. در نهایت با کمک درآمد حاصل شده از ماهواره‌ها و سایر شرکت‌هایی که دارد، انسان را با کمک فضاپیما‌های خودش بر روی مریخ ساکن کند. در واقع SpaceX قرار است یک نسل بشریت را بر روی مریخ ساکن کند. شاید بتوان اینگونه گفت که قرار است ایلان ماسک رئیس دنیایی به نام مریخ شود.

 

مطلب پیشنهادی: نحوه راه اندازی کسب و کار اینترنتی

 

استارتاپ یونیکورن در ایران

متأسفانه در ایران استارتاپ یونیکورنی وجود ندارد. با این حال ایران پتانسیل بسیار زیادی داشته که بتواند استارتاپ‌های یونیکورن تولید کند. کسب و کاری مثل دیجیکالا می‌توانست خیلی زود خودش را سال‌ها پیش به عنوان یک کسب و کار یونیکورن به دنیا بشناسد، اما مواردی مثل تحریم‌ها و عدم ارتباط با سایر کشور‌ها جلوی این مورد را گرفت. در واقع اگر دیجیکالا می‌توانست در بازار ترکیه، کشور‌های حاشیه دریای خزر و همچنین کشور‌های عربی حوزه خلیج فارس جای خودش را مستحکم کند، احتمالاً خیلی زود می‌توانست یونیکورن شود. و یا شاید ارزشی بیش از یک میلیارد دلار هم می‌توانست کسب کند. اما عدم وجود سیاست‌های مناسب و همکاری مسئولان و البته وجود نداشتن سرمایه‌گذار خارجی مناسب، جلوی همه این موارد را گرفت و صرفاً بازار ایران به دیجیکالا رسید.
استارتاپ‌های دیگری مثل تپسی، اسنپ هم به همین مشکل دچار شده‌اند. فرض کنید این کسب و کار‌ها می‌توانستند در سایر بازار‌های جهان هم فعالیت داشته باشند. قطعاً ارزش آن‌ها با چیزی که امروز است، تفاوت زیادی می‌توانست داشته باشد. جدا از همه این‌ها ایران در خاورمیانه استارتاپ‌های زیادی را در خودش جای داد، اما به دلیل وجود تحریم‌ها و سیاست‌های داخلی اشتباه، نتوانست آن‌ها را درون خودش نگهداری کند. خیلی زود استارتاپ‌های رو به رشدی مثل ریحون، چیلیوری و … جای خودشان را به رقبایی دادن که یا سرمایه‌گذار دولتی داشتند و یا اینکه قبلاً توانسته بودند سرمایه‌گذار خارجی جذب کنند. در واقع اگر تحریم‌ها وجود نداشت و دولت‌ها به حوزه استارتاپ‌ها بیشتر اهمیت می‌دادند، امروز شاهد استارتاپ‌های بیشتر و یا شاید حتی چندین استارتاپ یونیکورن مختلف بودیم.
با این حال تحت همین شرایط باز هم جوانان ایرانی سعی می‌کنند در کشور استارتاپ‌هایی راه‌اندازی کنند که هم ارزش‌آوری برای مردم داشته باشد و هم اینکه جوانان با استعداد مشغول به کار شوند. با این حال کمتر استارتاپی فکر این را هم می‌کند که بتواند روزی روزگاری در ایران با شرایطی که وجود دارد، تبدیل به یک استارتاپ یونیکورن شود.

startup

استارتاپ‌های یونیکورن که ایرانی‌ها ساخته‌اند

شاید ایرانی‌ها نتوانسته باشد در خود ایران استارتاپ یونیکورنی را متولد کنند، اما تا دلتان بخواهد خارج از مرز‌های ایران این کار را انجام داده‌اند. استارتاپ‌هایی توسط ایرانی‌ها ساخته شده است که ارزشی حتی بیش از یک میلیارد دلار دارد. در این قسمت این استارتاپ‌ها را برای شما معرفی می‌کنیم تا با استارتاپ‌ها ایرانی خارج از ایران آشنا شوید.
1) دیتا بریکس (Databricks): یک استارتاپ است که توسط علی قدسی در سال ۲۰۱۳ تأسیس شده است. این استارتاپ به طور مشخص بر روی هوش مصنوعی و محصولاتی کار می‌کند که با استفاده از هوش مصنوعی به انسان کمک می‌کند تا بتواند زندگی راحت‌تری داشته باشد و یا میزان کار آن‌ها را کاهش دهد. در واقع در دیتابریکس، داده‌های هوش مصنوعی به طور یکپارچه در یک فضای مشخص برای افراد ایجاد کرده است. آن‌ها فناوری هوش مصنوعی را به بیش از ۵۰۰۰ سازمان و یا شرکت مختلف فروخته‌اند و از این طریق توانسته‌اند ارزش کسب و کار خودشان را به بیش از ۴۳ میلیارد دلار برساند. آن‌ها صرفاً یک یونیکورن نیستند، بلکه ۴۳ میلیارد دلار آمریکا ارزش دارند که آن‌ها را تبدیل به یکی از مهمترین شرکت‌ها دنیا کرده است.
2) ساندهاند (SoundHound): ساندهاند نام شرکت تشخیص صدا است که در سال ۲۰۰۵ در ایالت کالیفرنیای آمریکا توسط کیوان مهاجر تأسیس شد. کیوان مهاجر دانشجوی دکترای آواز دانشگاه استنفورد بود و بر اساس نیازی که دید به سراغ این رفت که‌ ایده خودش را به صورت یک برنامه به عنوان یک کسب و کار اجرایی کند. در واقع این شرکت کارش این است که تشخیص صدا انجام دهد و این کار را در این مدت به خوبی انجام داده است. تا سال ۲۰۱۵ این شرکت توانست به بیش از ۲۶۰ میلیون کاربر در سراسر دنیا برسد. در حال حاضر ارزش این استارتاپ ۷۵ میلیارد دلار است و ارزش بسیار زیادی را توانسته است خلق کند.

3) اپلای برد (ApplyBoard): استارتاپ اپلای برد توسط سه برادر ایرانی که به کانادا مهاجرت کردند، ساخته شد. در واقع سال ۲۰۱۵ بود که این کسب و کار ایجاد شد و توانست خیلی زود به عنوان یک یونیکورن وارد بازار‌های جهانی شود. کار این کسب و کار این است که از دانشگاه‌های کشور‌های انگلیسی زبان برای متقاضیانی که دارد پذیرش می‌گیرد. آن‌ها کار خودشان را در خود کانادا و با دانشگاه‌های این کشور شروع کردند و رفته رفته توانستند سایر کشور‌های دنیا را هم برای گرفتن پذیرش دانشجو در بازار خودشان قرار دهند. در واقع مدل فعالیتی اپلای برد به صورت B۲B است. خدمات این کسب و کار در حال حاضر در ۱۱۰ کشور مختلف اجرا می‌شود که همین نشان از رشد سریع این کسب و کار آن هم در مدت ۷ سال است. این استارتاپ هم جزء استارتاپ‌های یونیکورنی است که توانسته است خودش را به عنوان یکی از پیشرو‌ها استارتاپ‌های کانادا نشان دهد.
قطعاً استارتاپ‌های دیگری هم وجود دارد که توسط ایرانی‌های خارج از ایران ساخته شده است و حتی یونیکورن شده‌اند، اما در این قسمت فقط برای نمونه سه تا از این استارتاپ‌ها را برای شما معرفی کردیم که یونیکورن شده‌اند و افراد زیادی را مشغول به کار کرده‌اند.

استارتاپ

کلام پایانی

در دنیای استارتاپ‌ها، کسب و کار‌ها زمانی به دنبال این بودند که به بتوانند یونیکورن شوند. در واقع واژه یونیکورن یعنی اسب تک شاخ؛ به این معنا که رسیدن به ارزش یک میلیارد دلار به عنوان یک استارتاپ به اندازه دیدن یونیکورن می‌تواند کمیاب باشد. اما در سال‌های اخیر دیگر یونیکورن شدن کار سختی نیست، یا حداقل رسیدن به یک میلیارد دلار بسیار ساده‌تر از گذشته است. بیش از ۲۰۰۰ استارتاپ یونیکورن در دنیا وجود دارد که بیش از ۶۰۰ تا از این استارتاپ‌ها صرفاً در آمریکا هستند. استارتاپ‌هایی وجود دارد که ارزشی بیش از ۱۰ و یا حتی ۱۰۰ میلیارد دلار دارند.

در ادامه به دنیای استارتاپ و تفاوت این نوع کسب و کار‌ها با بقیه پرداختیم. در ادامه ۱۰ تا از بهترین و با ارزش‌ترین استارتاپ‌هایی که در سال ۲۰۲۴ وجود دارند را نام بردیم که به احتمال خیلی زیاد در آینده از آن‌ها خیلی بیشتر خواهیم شنید. سپس در مورد استارتاپ‌هایی که در ایران ساخته شدند، اما نتوانستند به یونیکورن بودن برسند صحبت کردیم. دلایل عدم رسیدن به عدد یک میلیارد دلار در استارتاپ‌های ایرانی را برای شما توضیح دادیم و بعد از آن ایرانی‌هایی را نام بردیم، که توانسته‌اند در خارج از ایران استارتاپ‌هایی را بسازند که به عدد یک میلیارد دلار رسیده‌اند. در این مطلب سعی کردیم حال و هوای دنیای استارتاپ‌ها را برای شما توضیح دهیم و از همه مهمتر شما را با استارتاپ‌های یونیکورن آشنا کنیم. ‌امیدواریم این مطلب به شما کمک کرده باشد تا بتوانید بیشتر با این نوع از کسب و کار‌ها آشنا شوید.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
بلهخیر
نویسنده مطلب مهدی غلامی
مهدی غلامی هستم؛ به بازاریابی محتوا و دیجیتال مارکتینگ علاقه دارم و عاشق آموزش هستم. https://www.karlancer.com/profile/176446

دیدگاه شما

یک دیدگاه

  • شمبلیله فروش نیویورک سیتی
    12 خرداد 1403

    عالی و بسیار اموزنده