موتور بازی سازی چیست؟ آشنایی با موتور بازی سازی راک- استار و 6 موتور محبوب

17 مرداد 1400 - آخرین بروزرسانی: 19 آذر 1402
موتور بازی سازی
زمان تقریبی مطالعه: 9 دقیقه

آیا نام جی تی ای (GTA) برایتان آشناست؟ حتی اگر گیمر یا اهل بازی‌های ویدئویی نیستید، باز هم احتمالاً با نام این بازی در شبکه‌های اجتماعی مواجه شده‌اید. مجموعه بازی‌های GTA یا Grand Theft Auto یکی از بازی‌های پرطرفدار و ساخته کمپانی راک استار (Rockstar) است. این کمپانی از موتور بازی سازی راک استار در تولید این بازی استفاده کرد.

سایر نسخه‌های محبوب این بازی شامل Grand Theft Auto Vice City, San Andreas, IV و V هستند که با کمک موتور راک استار تولید شده‌اند. بدون شک نسخه های Vice City, San Andreas و V جزو بهترین بازی‌ها از این دست محسوب میشود.

جی تی ای V

موتورهای بازی سازی اپن سورس دیگری هم وجود دارند. ولی اخیراً محبوبیت راک استار، افزایش زیادی داشته است. عوامل زیادی در بازی سازی و انتخاب موتور مناسب نقش دارند و کیفیت بازی را تعیین می‌کنند. در این مقاله شما را با این عوامل و فهرستی از بهترین موتورهای بازی سازی آشنا می‌کنیم.

 

موتور بازی سازی چیست؟

موتور بازی سازی در قالب یک پلتفرم، تمام محیط لازم برای ایجاد یک بازی را در اختیارتان قرار می‌دهد. این پکیج کامل متشکل از فریمورک‌ها و برنامه‌هایی است که می‌تواند تمامی فعالیت‌های لازم برای ایجاد و ارائه بازی ویدئویی را با هم هماهنگ کند. توسعه دهنده بازی با این موتور می‌تواند مؤلفه‌های مورد نیاز بازی را درست مثل نقاشی کردن روی بوم، طراحی کند. موتوربازی سازی همه چیز از طراحی زمین بازی گرفته تا به کارگیری هوش مصنوعی کاراکتر بازی را در خودش دارد.

برای تولید یک بازی باکیفیت، تعدادی موتور بازی سازی اپن سورس یا منبع باز در اختیارتان قرار دارد. انتخاب میان این موتورها به نیازهای بازی سازی شما وابسته است. با این حال اغلب توسعه دهندگان بازی‌ها موتورهای Unity engine و Unreal را ترجیح می‌دهند. توابع زیادی از قبل در این موتورها تعبیه شده که طراحی آسان و کارآمد بازی‌ها را تضمین می‌کند.

موتور بازی سازی چیست

امروزه به لطف وجود موتورهای پیشرفته‌ای مثل Unreal Engine 5 و Unity،  بازی سازی به کاری ساده و سریع تبدیل شده است. آن‌ها رابط کاربری گرافیکی (GUI) باکیفیتی دارند که مهم‌ترین عامل در بازی سازی است. در این بین عوامل دیگری مثل گرافیک، صوت، عوامل فیزیکی و اسکریپت نویسی هم اهمیت دارند.

 

بازی سازی چه ارزشی دارد؟

از آنجا که بازی‌ها ویدئویی طرفداران زیادی دارند، ارزش موتورهای بازی سازی هم در یک دهه اخیر افزایش یافته است. طبق آمار باور نکردنی اخیر، ارزش صنعت بازی‌ها حتی بیشتر از کل صنعت فیلم سازی هالیوود است. پس حالا دلیل سرعت بالای رشد بازی سازی قابل درک است. در حال حاضر صنعت جهانی بازی‌ها در حدود 150 میلیارد دلار ارزش دارد. این ارزش طبق سرمایه گذاری‌های مختلف در این حوزه تا سال 2023 به 200 میلیارد دلار خواهد رسید.

به همین دلیل استخدام توسعه دهندگان بازی یا بازی سازها، پرطرفدار است. شرکت‌ها حقوق بالایی را به افرادی می‌دهند که بتوانند بازی‌های بسیار جذاب و متفاوت را طراحی کنند. امروزه صدها موتور بازی سازی منبع بسته و رایگان در اختیار بازی سازها قرار دارد. آینده بازی سازی کاملاً روشن است.

سفارش طراحی و ساخت بازی

 

موتور بازی سازی راک استار چیست؟

موتور بازی سازی پیشرفه راک استار موتوری ساخته تیم بازی‌های راک استار است. این شرکت واقع در نیویورک سیتی در ایالات متحده به نشر بازی‌های ویدئویی مشغول است. مؤسسان این شرکت شامل دن هوسر، سم هوسر، تری دونوان، گری فورمن و جیمی کینگ هستند که این شرکت را در سال 1998 تأسیس کردند. آن‌ها از موتور پیشرفته بازی سازی راک استار برای تولید بازی‌هایشان استفاده می‌کنند.

موتور بازی سازی راک استار

دسترسی به  بازی‌های راک استار روی کنسول‌های بازی ایکس  باکس 360، پلی استیشن 3 تا 5 و ایکس باکس وان فراهم است. موتور بازی سازی پیشرفته راک استار به اندازه بازی‌های راک استار در میان بازی سازها طرفدار ندارد. هنگامی که بازی ساز حرفه‌ای بخواهد از موتور پولی و اپن سورس استفاده کند، راک استار را ترجیح نمی‌دهد. موتورهای بسیار زیاد دیگری به صورت رایگان و منبع بسته در اختیار بازی سازها قرار دارند.

 

عناصر اصلی موتور بازی سازی

عناصر ضروری و خاصی در مورد موتورهای بازی سازی مطرح است. هر عنصر، اهمیت خاصی در تولید بازی‌های باکیفیت دارد. موتورهای بازی سازی اپن سورس مختلف با استفاده از این عناصر، امکان ساخت سازی های باکیفیت را به شما می‌دهند. به طور کلی پنج عنصر در مورد موتور بازی سازی مطرح است.

 

عناصر گرافیکی

عناصر گرافیکی در موتور بازی سازی

برخی از موتورهای بازی سازی مثل Unreal Engine ، Unity game engine و Three.js engine عناصر گرافیکی بسیار خوبی دارند. امروزه عناصر گرافیکی باکیفیت اهمیت زیادی در بازی‌های ویدئویی دارند. بسیاری از موتورهای اپن سورس، عناصر گرافیکی بسیار پیشرفته‌ای را در اختیارتان قرار می‌دهند. برای مثال موتور Frostbite امکانات گرافیکی بسیار نوآورانه‌ای را در صنعت بازی‌های ویدئویی ارائه کرده است. داشتن فضای گرافیکی باکیفیت یکی از عوامل اصلی برای اطمینان از موفقیت بازی است.

 

عناصر صوتی

موتورهای رایگان و تجاری، دارای امکانات صوتی و صداگذاری بازی هستند. یک بازی به افکت‌های صوتی و صداگذاری نیاز دارد تا به خوبی عمل کند. موسیقی هم بخش ضروری از هرگونه بازی محسوب می‌شود. این عنصر فضای کلی بازی را تحت تأثیر قرار می‌دهد. می‌توانید در فروشگاه موتورهای بازی سازی یا اپلیکیشن‌های مربوطه طبق نیازتان، افکت‌های صوتی و موسیقی مورد نیازتان را خریداری کنید. با کارکردن روی این بخش از بازی به خوبی می‌توانید توجه کاربران را به بازی خوتان جلب کنید.

 

شبکه سازی

زمانی، بازی کردن فقط به اتلاف وقت محدود می‌شد. ولی امروزه منبعی برای شبکه سازی و برقراری ارتباط است. امروزه انجمن‌های بازی بسیاری وجود دارند. بسیاری از افراد، بازی را دنیایی کاملاً متفاوت می‌دانند. بازی‌ها باعث برقراری ارتباط میان افراد شده و حس قرارگیری در اجتماعی متفاوت را به آنها القا می‌کند.

شبکه سازی با موتور بازی سازی

موتورهای بازی Unreal امکان شبکه سازی گسترده میان بازیکنان را فراهم کرده است. شبکه سازی در حکم DNA یک موتوربازی سازی عمل می‌کند. هر چقدر رابط کاربری سریع‌تر عمل کند، می‌تواند شبکه کاملی از روابط را میان بازیکنان در حین بازی کردن تشکیل دهد. این مفهوم باعث تکامل ویژگی بازیکنان چندگانه(multi-players setup) در فرایند بازی سازی شد.

 

عوامل فیزیکی

عوامل فیزیکی نقش حیاتی در بازی سازی دارند، چون می‌توانید عملکرد کاراکترهای وابسته به آنها را مشاهده کنید. برای مثال موتور بازی سازی Unity به شما اجازه می‌دهد تا بر اساس اولویت‌ها و اهدافتان، کاراکتر بازی مدنظرتان را بسازید. برای این منظور نیازی به کدنویسی تمامی توابع ندارید. تعدادی کوئری‌ها و اسکریپت‌های پیش نویس در اختیارتان قرار دارد که به شما  در توسعه فیچرهای فیزیکی بازی خودتان را کمک می‌کند. در این حالت با کمک این توابع می‌توانید فعالیت‌های فیزیکی بازیکنان را به حالت طبیعی طراحی کنید. اگر هم دنبال عملکرد فوق العاده هستید، می‌توانید اسکریپت مدنظرتان را بنویسید تا هوش مصنوعی را خودتان درون کاراکترهای بازی اجرا کنید.

 

رابط کاربری گرافیکی (GUI)

رابط کاربری گرافیکی یکی از مهم‌ترین عناصر در موتور بازی سازی است. به طوری که تم و ساختار بازی به GUI وابسته است. هر روز نیاز به رابط کاربری باکیفیت رو به افزایش است. در این شرایط کل بازی را در قبال پکیجی عرضه می‌کنید که می‌تواند مخاطب را با رابط گرافیکی عالی، تحت تأثیر قرار دهد. اگر بازی جذابی نسازید، فرصت افزایش محبوبیت در بین کاربران را از دست می‌دهید هر عنصری از بازی از دکمه‌ها گرفته تا اسلاید و منو باید در هماهنگی با هم عمل کنند.

رابط کاربری در موتور بازی سازی

اسکریپت نویسی (Scripting)

اسکریپت نویسی عنصر اصلی در فرایند بازی سازی محسوب می‌شود. سازنده یا توسعه دهنده بازی بر اساس امکانات و اهداف هر بازی به نوشتن اسکریپت می‌پردازد. بسیاری از موتورهای بازی اپن سورس دارای اسکریپت‌های پیش نویس هستند که کار بازی سازی را ساده می‌کند. تمامی عناصر بازی براساس اسکریپت آن عمل می‌کنند. اگر اسکریپت‌های شما هماهنگ با منطق بازی عمل کنند، پس فرصت زیادی برای ساخت بازی‌های ویدئویی باکیفیت دارید.

 

6 مورد از بهترین موتورهای بازی سازی

موتورهای بازی سازی زیادی برای بازی سازی طراحی شده‌اند. برخی از آنها ماهیت تجاری دارند ولی برخی دیگر رایگان هستند. طبق ترجیح و نیازتان می‌توانید موتوربازی سازی مناسب را انتخاب کنید. در اینجا 6 مورد از بهترین موتورها را معرفی می‌کنیم که در سراسر جهان برای تولید بازی‌های باکیفیت به کار می‌روند:

1.Three.js

سازندگان موتور Three.js در 24 آوریل 2010 این موتور بازی سازی فوق العاده را عرضه کردند. این لایبرری جاوا اسکریپت  Cross-browse می‌تواند گرافیک‌های سه بعدی را برای بازی طراحی کند. این موتور، انیمیشن‌های عالی را برای بازی‌های تعاملی می‌سازد. موتور Three.js از Web GL قدرت می‌گیرد. پس کل صفحه بازی را می‌توانید با کمک اسکریپت‌های پیش نویس آن تهیه کنید. تقاضا برای موتور Three.js در مقایسه با سایر موتورهای بازی سازی بیشتر است. حقوق سالیانه توسعه دهنده Three.js در مقایسه با سایر موتورهای بازی سازی بیشتر است. حقوق سالیانه توسعه دهنده Three.js هم در حدود صد تا صد و ده هزار دلار است.

موتور بازی سازی تری جی اس

 

2.Unity Engine

موتور بازی Unity یکی از معروف‌ترین موتورهای بازی باکیفیت است. فناوری Unity در سال 2005 عرضه شد و بعد دسترسی به پلتفرم‌های مختلف در این موتور فراهم شد. این موتور، اپن سورس است و فیچرهای کیفی زیادی دارد. به همین دلیل در میان توسعه دهندگان بازی، محبوب است. با این موتور به فیچرهای باکیفیتی مثل شرایط فیزیکی کاراکترهای بازی، انیمیشن و عناصر سه بعدی دسترسی دارید. متوسط درآمد توسعه دهنده موتور بازی Unity سالانه در حدود 95 تا 100 هزار دلار است. بعلاوه این موتور، کراس پلتفرم (Cross-Platform) یا چند پلتفرمی عمل می‌کند. یعنی بازی‌های این موتور در پلتفرم‌های مختلف ویندوز، iOS ، اندروید و غیره قابل استفاده است.

موتور بازی سازی یونیتی

 

3.Unreal Engine

یکی از بهترین موتورهای بازی سازی و انتخاب اول بسیاری از توسعه دهندگان بازی است. شرکت محبوب توسعه موتورهای بازی یعنی Epic Games در سال 1998 موتور Unreal را عرضه کرد. امروزه این موتور تا حدی توسعه یافته که برای ساخت بازی‌های جهان باز یا open-World هم از آن استفاده می‌شوند. این گونه بازی‌ها دارای حداقل محدودیت یا فاقد محدودیت در فضای بازی هستند. با این موتور می‌توان بازی‌های تک کاربره و چند کاربره طراحی کرد. اکثر بازی‌های مبارزه‌ای و مسابقات خودرویی نمونه‌هایی از بازی‌های ساخته شده در موتور Unreal هستند. ارزش کار توسعه دهنده موتور Unreal بالا است و حقوق سالیانه آنها از 90 تا 100 هزار دلار است.

موتور بازی سازی آنریل

 

4. موتور بازی سازی HTML5

جدای اینکه HTML5 یک زبان برنامه نویسی در زمینه توسعه وب است، نقش بسیار مهمی در توسعه بازی دارد. این موتوربازی اپن سوس با استفاده از Web GL و Canvas عمل می‌کند. با آن گرافیک‌های عالی را برای بازی خودتان ترسیم می‌کنید. با کمک HTML5 می‌توانید ساختاری را برای توسعه بازی طراحی کنید. حقوق سالیانه توسعه دهنده HTML5 در حدود 75 تا 85 هزار دلار است.

موتور بازی سازی HTML5

 

5. موتور بازی سازی Open GL

یکی از قدیمی ترین موتورهای بازی سازی است. گروه Khronos این موتور را در ژوئن 1992 ارائه کرد. این موتور از API برای تعامل در Graphics Processing Unit (GPU) استفاده می‌کند. اکثر توسعه دهندگان بازی از این موتور برای بازی‌های 3 بعدی استفاده می‌کنند، چون کیفیت گرافیکی بسیار بالایی دارد. موتور Open GL گزینه‌ای عالی برای تولید اپلیکیشن های CAD است؛ چون کیفیت رندرینگ و گرافیک مطلوبی دارد. دستمزد سالیانه توسعه دهنده موتور بازی سازی Open GL در حدود 95 تا 115 هزار دلار است.

موتور بازی سازی Open GL

 

6.موتور بازی سازی Game Maker

مارک اورمارس سازنده مجموعه موتورهای بازی سازی کراس پلتفرم مثل Game Maker است. بعد شرکت Yoyo Games این موتور را در سال 2007 توسعه داد. فرایند بازی سازی در Game Maker به سادگی Unity engine و Unreal engine5 نیست. با این حال، جلوه‌های بصری باکیفیتی را با کمک GUI بهتر فراهم می‌کند. طبق نظرسنجی‌های مختلف، حقوق سالیانه توسعه دهنده بازی Game Maker در حدود 70 تا 85 هزار دلار است.

موتور بازی سازی گیم میکر

 

در نهایت . . .

در این مقاله اطلاعات ضروری در مورد موتورهای بازی سازی و بهترین‌های این حوزه را در اختیارتان قرار دادیم. با این اطلاعات، بهتر می‌توانید فرایند بازی سازی را مدیریت کنید. در حین انتخاب موتور بازی سازی فقط اپن سورس یا تجاری بودنش اهمیت ندارد. موتور بازی شما باید نیازهای پروژه را برطرف کند. در حال حاضر موتورهای Unreal Engine و Three.js گزینه‌های بهتری برای تولید بازی‌های باکیفیت هستند. این دو مورد موتورهای محبوب بازی سازان سراسر جهان هستند.

 

منبع

https://status200.net/rockstar-advanced-game-engine

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
بلهخیر
نویسنده مطلب زینت فلاح
من زینت فلاح، ارشد روان سنجی هستم. بیش از ده ساله که ترجمه متون روانشناسی،مدیریت و فناوری رو انجام میدم. به تولید محتوای جدید علاقمندم و چند ساله که با کارلنسر همکاری دارم. https://www.karlancer.com/profile/1408

دیدگاه شما

بدون دیدگاه