بهترین زبان برنامه نویسی تحت وب و اندروید

29 شهریور 1401 - آخرین بروزرسانی: 27 اسفند 1401
برنامه نویسی تحت وب و اندروید
زمان تقریبی مطالعه: 6 دقیقه

این روزها برنامه‌نویسی طرفداران زیادی پیدا کرده است. خصوصا با توجه به تقاضای گسترده‌ای که در سایت‌های دورکاری یا در استارتاپ‌ها و کسب‌وکارهای متنوع برای استخدام برنامه‌نویس وجود دارد. بسیاری از افراد به دنبال بهترین زبان برنامه نویسی تحت وب و اندروید هستند. گستردگی فراوان حوزه‌های تخصصی متنوع برنامه‌نویسی باعث شده است تا قبل از اقدام به یادگیری هر زبانی، از کارکردها و آینده کاری آن اطمینان حاصل کنیم.

طراحی سایت و یا طراحی اپلیکیشن‌های اندروید دو حوزه پرطرفدار در برنامه‌نویسی هستند. برای برنامه‌نویسی در هر یک از این دو حوزه، برخی زبان‌ها ویژگی‌های بهتر و مناسب‌تری دارند. در این مطلب با بهترین زبان‌ها برای برنامه‌نویسی تحت وب و برنامه‌نویسی اندروید آشنا می‌شویم.

 

با ساختار وبسایت آشنا شوید

پیش از آن که بخواهیم درباره زبان‌های برنامه‌نویسی مناسب برای طراحی وبسایت صحبت کنیم، لازم است تا با ساختار وبسایت‌ها آشنا شویم. کدهای هر وبسایت از دو بخش فرانت اند و بک اند تشکیل شده‌اند. فرانت اند به بخش کاربر و آن چه که کاربر در هنگام مراجعه به سایت با آن سر و کار دارد مربوط است. در مقابل بخش بک اند به بخش مرتبط با سرور سایت ارتباط دارد. هر یک از این دو بخش کارکردهای خاص خود را دارند و با توجه به این کارکردها است که زبان برنامه‌نویسی هر یک از این دو بخش انتخاب می‌شود.

فرانت اند و بک اند

 

بهترین زبان‌های برنامه‌نویسی بک اند

وظیفه کدهای سمت سرور یا همان بک اند، پردازش، محاسبه و انجام عملیات‌های مختلف بر روی داده‌ها است. برای روشن‌تر شدن موضوع به این مثال توجه کنید؛ در هنگام طراحی سایت فروشگاهی اندازه، ظاهر و محل قرارگیری هر یک از آیکون‌ها در وبسایت توسط کدهای فرانت اند طراحی می‌شود اما بخشی که اطلاعات را پردازش می‌کند و به طور کلی عملیات مربوطه را انجام می‌دهد مربوط به بک‌ اند است. در ادامه با چند زبان برنامه‌نویسی بک اند خوب و کارا آشنا خواهیم شد:

پایتون

پایتون یکی از زبان‌های برنامه‌نویسی مشهور و محبوب است. این زبان اوپن سورس و مفسری است. بسیاری از برنامه‌نویسان این زبان را بهترین زبان برنامه‌نویسی موجود می‌دانند. پایتون یک زبان چندمنظوره شی‌گرا است که از سال 1991 به منظور آسان‌سازی کار برنامه‌نویسان وارد بازار شد. این زبان یکی از بهترین زبان های برنامه نویسی است که محبوبیت و کاربرد فراوانی دارد. بازار کار پایتون بسیار پر رونق و رو به رشد است. با توجه به ساده تر بودن پایتون نسبت به سایر زبان های برنامه نویسی شما می توانید با شرکت در یک کلاس مجازی آموزش پایتون به سرعت وارد بازار کار شوید. علاوه بر طراحی سایت در برنامه‌های دسکتاپ و علم داده هم کاربرد دارد.

 

مطلب پیشنهادی: برنامه نویسی شی گرا چیست؟

 

اما چه چیزی این زبان را تبدیل به یکی از بهترین زبان‌ها برای برنامه‌نویسی بک اند کرده است؟ این زبان یکی از ده زبان برتر برنامه‌نویسی است که کتابخانه‌های بسیاری زیادی دارد. با وجود این کتابخانه‌ها برنامه‌نویس قادر خواهد بود تا بسیاری از امکانات را با خطوط کمتری پیاده‌کند. شاید برایتان جالب باشد بدانید که در موتور جستجوی گوگل هم از این زبان استفاده شده است.

روبی

زبان برنامه‌نویسی روبی در سال 1990 و در ژاپن اختراع شد. کاربرد اصلی این زبان متن باز و شی گرا در توسعه وب است. البته این زبان به اندازه پایتون محبوبیت ندارد، زیرا یادگیری آن نسبت به پایتون کمی دشوارتر است و بازار کار چندان خوبی هم ندارد. به طور کلی توصیه می‌شود که روبی را به عنوان اولین زبان برنامه‌نویسی برای یادگیری انتخاب نکنید.

زبان روبی

PHP

زبان برنامه‌نویسی PHP یک زبان اسکریپتی و متن‌باز است که در سال 1994 برای طراحی برنامه‌های تحت وب ایجاد شد. ساختار این زبان مشابه زبان C است و به همین دلیل محبوبیت فراوانی دارد.

جالب است بدانید که بیش از 78 درصد از وبسایت‌ها از این زبان بهره برده‌اند؛ ویکی‌پدیا و فیس‌بوک هم جزو همین 78 درصد هستند. PHP بازار کار خوبی دارد. شما هم اگر تا به حال به کمک وردپرس یا جومولا وبسایتی ایجاد کرده باشید یعنی از قدرت این زبان بهره‌مند شده‌اید.

 

مطلب پیشنهادی: پسوند زبان های برنامه نویسی

 

بهترین زبان‌های برنامه‌نویسی فرانت اند

بخش فرانت اند طراحی وبسایت، در واقع مسئولیت ایجاد ساختار ظاهری وبسایت را بر عهده دارد. بخش فرانت اند سایت را می‌توان یک صفحه استاتیک دانست. درست مانند بک اند، برخی زبان‌های برنامه‌نویسی برای طراحی فرانت اند یک وبسایت مناسب‌تر هستند. در ادامه با این زبان‌ها آشنا خواهیم شد.

HTML

این زبان، یک زبان نشانه‌گذاری به شمار می‌رود که نام آن مخفف عبارت Hypertext Markup Language است. طراحی این زبان به ‌گونه‌ای است که برنامه‌نویسان مبتدی و تازه‌کار می‌توانند کار برنامه‌نویسی فرانت اند خود را به کمک آن آغاز کنند. این زبان یک زیان رایج است که در اغلب مرورگرهای پشتیبانی می‌شود.

HTML به صورت پیش‌فرض در ویندوز قابل استفاده است و هیچ نیازی به خرید نرم‌افزارهای اضافی ندارد.

این زبان به برنامه‌نویس اجازه استفاده از قالب‌ها را می‌دهد. علاوه بر این با به کارگیری تگ‌ها متعدد HTML امکان مختصر کردن خطوط کد در آن وجود دارد.

CSS

نام زبان برنامه‌نویسی CSS از عبارت Cascading Style Sheets گرفته شده است. این زبان چگونگی قرارگیری المان‌های صفحه وب را تعیین می‌کند. یکی از اصلی‌ترین دلایلی که باعث محبوبیت این زبان فرانت اند شده است، صرفه‌جویی در زمان است. علاوه برا این موضوع برنامه‌نویسان می‌توانند با اعمال تغییرات سراسری روی کدهای پروژه به راحتی CSS را ویرایش کنند. این زبان را می‌توان جایگزین HTML دانست.

زبان html

جاوا اسکریپت

زبان برنامه‌نویسی جاوا اسکریپت که هیچ ربطی به زبان برنامه‌نویسی جاوا ندارد، یک زبان سطح بالای تفسیری است. رابط کاربری غنی و مناسب این زبان برنامه‌نویسی یکی از دلایل محبوبیت جاوا اسکریپت در میان برنامه‌نویسان فرانت اند است. علاوه بر این موضوع، این زبان میزان تقاضای سرور را کاهش می‌دهد و با پیاده‌سازی برخی از کاربردها به کمک جاوا اسکریپت دیگر نیازی به سرور وجود نخواهد داشت.

 

بهترین زبان‌های برنامه‌نویسی اندروید

بازار سفارش طراحی اپلیکیشن اندروید، بازاری رو به رشد است؛ خصوصا در ایران که استفاده از سیستم عامل اندروید نسبت به IOS رواج بیشتری دارد. بنابراین اگر به دنبال یافتن یک فضای کاری مطمئن و رو به رشد هستید، یادگیری برنامه‌نویسی اندروید انتخاب خوبی برای شما است. در ادامه با چند زبان برنامه‌نویسی مناسب و کارا در زمینه برنامه‌نویسی اندروید آشنا خواهیم شد:

Java

زبان برنامه‌نویسی جاوا، زبان رسمی اندروید است. این زبان دومین زبان فعال در GitHub به شمار می‌رود. این زبان سابقه زیادی دارد که می‌تواند به صورت همزمان هم یک مزیت به شمار بیاید و هم یک عیب!

مزیت از این نظر که با انتخاب جاوا چندان نگران منسوخ شدن این زبان نخواهید بود و مطمئن هستید کاربردهای این زبان فراوان هستند و خواهند بود.

ایرادی که این قدمت برای برنامه‌نویسان ایجاد می‌کنند، نبود انعطاف و آزادی‌های زبان‌های جدید در جاوا است.

 

مطلب پیشنهادی: چگونه یک برنامه نویس موفق شویم؟

 

#C

سی شارپ یک زبان‌برنامه‌نویسی قدرتمند است که در میزان محبوبیت با جاوا رقابت می‌کند. در واقع سی شارپ نسخه توسعه یافته مایکروسافت از جاوا است.

زبان سی شارپ علاوه بر برنامه‌نویسی اندروید در موتورهای بازی‌سازی مانند یونیتی هم کاربرد دارد.

طراحی اپلیکیشن

 

پایتون

یکی از ویژگی‌هایی که زبان برنامه‌نویسی پایتون را تبدیل به زبانی محبوب می‌کند، کاربردهای متنوع آن در حوزه‌های مختلف است. هرچند که اندروید برنامه‌نویسی با پایتون را پشتیبانی نمی‌کند اما ابزارهایی هستند که به شما کمک می‌کنند به زبان پایتون برنامه را بنویسید و سپس آن را تبدیل به APK کنید. پس از این کار می‌توانید به راحتی آن را در دستگاه‌های اندروید اجرا کنید.

 

مطلب پیشنهادی: درآمد برنامه نویسی بیشتر است یا طراحی سایت؟

 

سخن آخر

در این مطلب با سه زبان برتر در هر یک از حوزه‌های برنامه‌نویسی تحت وب و اندروید آشنا شدیم. البته در انتخاب زبان برنامه‌نویسی مناسب با هر هدف، توانمندی‌های برنامه‌نویس هم یک ملاک مهم است. پس پیش از یادگیری هر زبان برنامه‌نویسی با شناخت دقیق از شرایط و اهداف خود زبان برنامه‌نویسی مناسب را انتخاب کنید.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
بلهخیر
نویسنده مطلب تیم محتوای کارلنسر
در کنار هم، در خانواده بزرگ کارلنسر برای رسیدن به موفقیت های بزرگ :)

دیدگاه شما

بدون دیدگاه