برون سپاری چیست؟ روش‌ها، انواع و مزایا

11 اسفند 1401 - آخرین بروزرسانی: 19 آذر 1402
روش‌ها و انواع برون سپاری
زمان تقریبی مطالعه: 10 دقیقه

تعریف برونسپاری

برون‌سپاری به معنای انتقال یک فعالیت یا خدمات، به یک شرکت یا فرد دیگر به عنوان یک پیمانکار یا مجری است. در این روش، شرکت یا فردی که به عنوان کارفرما فعالیت را برون‌سپاری می‌کند، مسئولیت انجام آن فعالیت را به پیمانکار منتقل می‌کند. برون‌سپاری معمولاً به دلیل کاهش هزینه‌ها، افزایش کیفیت، افزایش تخصص و تسریع در انجام فعالیت‌ها انجام می‌شود. این روش در بسیاری از صنایع و شرکت‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد.

سازمان‌ها و شرکت‌ها برای استخدام سایر پیمانکاران، انجام کارها، تولید کالا و… از برون سپاری استفاده می‌کنند. شرکت‌ها، اغلب فعالیت‌ها در زمینه فرآیندهای طراحی، تولید، عرضه، بازاریابی و خدمات را برون سپاری می‌کنند. وقتی شرکت‌ها به سرعت در حال رشد هستند، به مهارت‌ها یا تخصص‌هایی نیاز دارند که درون سازمان ندارند یا فقط به طور موقت به برخی از فرآیندهای کاری نیاز دارند. آنها اغلب به جای سرمایه‌گذاری و آموزش کارکنان داخلی، کارهای مورد نیاز را را برون‌سپاری می‌کنند.

منشی و ادمین مجازی

شخص ثالثی که برای تکمیل کار یا پروژه استخدام می‌کنند، هزینه کمتری نسبت به کارکنان خودشان دارد. این کار باعث کاهش هزینه‌ها وافزایش کارایی می‌شود. برخی از کارها، خدمات یا فرآیندهای تجاری که شرکت‌ها برون سپاری می‌کنند عبارتند از:

  • مدیریت امکانات
  • مدیریت منابع انسانی
  • پشتیبانی مشتری
  • حسابداری
  • مدیریت زنجیره تامین
  • پژوهش
  • تولید محتوا
  • طراحی و توسعه سایت
  • ثبت مستندات قانونی
  • مهندسی

از طریق برون سپاری بدون نیاز به استخدام کارمندان جدید، به طیف گسترده‌ای از خدمات برای بهبود فعالیت شرکت یا پروژه‌های شخصی‌تان، دسترسی خواهید داشت. با این کار به مهارت‌هایی دسترسی دارید که نیروی کار فعلی شما، فاقد آن هستند.

کارلنسر نیز یکی از سایت‌های مطرح در زمینه برونسپاری و انجام پروژه است که می‌توانید متخصص خود را به راحتی در آن پیدا کنید. برای شروع برونسپاری پروژه، کافیست یک پروژه به صورت رایگان در کارلنسر ثبت و منتظر پیشنهادات قیمتی متخصصان (فریلنسرها) باشید:

ثبت پروژه و شروع برونسپاری

 

نمونه‌های رایج برون سپاری

در اینجا چند نمونه از برون سپاری آورده شده است:

1. برون سپاری تولید محصول

برخی از مشاغل به تولید پوشاک، لوازم الکترونیکی و سایر کالاها مشغول هستند. این کار را می‌توان با نرخ‌های مقرون به صرفه تری در کشورهای در حال توسعه انجام داد. به این ترتیب، باید دستمزد عادلانه‌ای را به کارگران پرداخت کنند. شرکت‌هایی مانند پاتاگونیا با پرداخت دستمزد مناسب به کارگران، حفاظت از محیط‌زیست و مشاهده نرخ بازگشت سرمایه در این فرآیند، رهبری هزینه‌ها را بر عهده دارند.

2. برون سپاری تولید محتوا

حجم زیادی از محتوای باکیفیت در سایت‌های معروف، به دست نویسندگان و تولید کنندگان محتوا در سراسر جهان تولید شده است. برون سپاری محتوا از نقطه نظر بازاریابی هم مزیت بزرگی است. هرچه بیشتر بتوانید محتوا را به زبان‌ها و فرمت‌های مختلف تولید کنید، به کاربران بیشتری دسترسی خواهید داشت. امروزه سایت‌های داخلی و خارجی مختلفی به طور اختصاصی در حال تولید محتوا برای کسب و کارهای مختلف هستند. از جمله این سایت‌ها می‌توان به هاب اسپات، بافر و در ایران به کارلنسر اشاره کرد.

برون سپاری

3.برون سپاری فناوری اطلاعات

یافتن، استخدام و حفظ متخصصان فناوری اطلاعات می‌تواند گران تمام شود. برون سپاری، راهی عالی برای گردآوری تیمی ‌از متخصصان فناوری اطلاعات با استعداد و مقرون به صرفه است که می‌توانند از امنیت سازمان شما محافظت کنند.

4.برون سپاری حسابداری

شرکت‌های فاقد منابع و تخصص حسابداری با برون سپاری این خدمات می‌توانند به خدمات حسابداری دسترسی پیدا کنند. ارائه خدمات برونسپاری حسابداری مانند استخدام حسابدار دورکار، ساخت نرم افزار حسابداری و…از جمله خدماتی است که در سایت‌های برونسپاری و دورکاری انجام می‌شود.

5. برون سپاری فروش و بازاریابی

با برون سپاری فروش و بازاریابی مانند پیدا کردن بازاریاب تلفنی و تحقیقات بازار، به خدمات مشتری 24 ساعته دسترسی دارید که مزیتی بزرگ در دنیای رقابتی فروش است.فریلنسر مارکتینگ و پشتیبانی از مشتری

6. منشی مجازی و ادمین شبکه‌های اجتماعی

منشی و ادمین بر تمامی امور کاری و کانال‌های شبکه‌های اجتماعی نظارت دارند. شما با متخصصان آموزش دیده در زمینه استفاده از پلتفرم‌های مختلف، برای برقراری ارتباط با مخاطبان و ارتقای چهره کسب و کار، همکاری خواهید کرد. از جمله خدمات قابل برونسپاری در این زمینه می‌توان به  دو مورد زیر اشاره کرد:

 

مطلب پیشنهادی: چرا برای انجام پروژه ها از کارلنسر استفاده کنیم؟

 

انواع خدمات برون سپاری

در ادامه بیایید تا انواع  خدمات برون سپاری برای کسب و کارتان را بررسی کنیم.

1.برون سپاری حرفه‌ای

مقوله برون سپاری حرفه‌ای شامل تمام خدمات تخصصی، از جمله حسابداری، خرید، مدیریت، حقوقی، CAD، بازاریابی دیجیتال و هر کار بسیار پیچیده دیگری برای تیم کاری شما است. بسیاری از خدماتی که در این دسته قرار می‌گیرند نیازمند مدرک تحصیلی یا چند سال آموزش هستند.

با این روش، به طیف گسترده‌ای از خدمات دسترسی دارید و فقط برای خدمات مورد نیاز خودتان هزینه می‌پردازید. این کار برای گسترش کسب و کار و دریافت یک جای خدمات، عالی است. به عنوان مثال، شاید فقط در هنگام راه اندازی کسب و کار خودتان به پشتیبانی حقوقی نیاز پیدا کنید.

برون سپاری حرفه‌ای

2.چندگانه (Multi-Sourcing)

راه دیگر برای گرفتن ترکیبی از خدمات، برون سپاری چندگانه است. این روش یعنی ترکیبی از خدمات IT و سایر عملکردهای تجاری را دریافت خواهید کرد. معمولاً هم برای شرکت‌های بزرگی که می‌خواهند انواع عملیات و زیرساخت‌های فناوری اطلاعات را به فروشندگان مختلف محول کنند، مناسب تر است. با این حال، این روش برای هر کسب‌وکار نیازمند متخصصان برتر، نتیجه گرا و خواهان شفافیت در مورد پروژه‌های IT، مناسب است.

با این حال، به خاطر بسپارید که قبل از شروع به کار چندگانه، به یک استراتژی نیاز دارید. به عنوان مثال، باید بدانید که چه معیارهایی برای کسب و کارتان مهم است و به یک سیستم حاکمیتی نیاز دارید.

 

مطلب پیشنهادی: آشنایی با دورکاری

 

3.فناوری اطلاعات (IT)

همچنین می‌توان با یک ارائه دهنده خدمات فقط بابت دریافت خدمات فناوری اطلاعات قرارداد بست. اگر نیازهای IT خاصی دارید یا یک کسب و کار کوچک هستید، این روش، بهترین گزینه است. حتی استارت آپ‌ها برای حفظ امنیت، به روز نگه داشتن مجوزها و مدیریت شبکه‌های خودشان به پشتیبانی فناوری اطلاعات نیاز دارند. با برون سپاری فناوری اطلاعات، می‌توانید در مورد هر چیزی، از زیرساخت گرفته تا طراحی سایت و توسعه اپلیکیشن، پشتیبانی دریافت کنید.

خدمات فناوری اطلاعات

4.برون سپاری وابسته به فرآیند (process-specific)

وابسته به فرایند یعنی با یک ارائه دهنده برای دریافت خدمات تخصصی قرارداد می‌بندید. سه نوع از برونسپاری وابسته به فرآیند وجود دارد.

  • اولین مورد، برونسپاری فرآیند دانشی (KPO) است. برای بهبود محصولات و خدمات از طریق تحقیق و تجزیه و تحلیل داده‌ها استفاده می‌شود.
  • دومی، برونسپاری فرآیند قانونی (LPO) است که می‌تواند بررسی هماهنگی با مقررات، دعاوی قضایی و سایر نیازهای قانونی را پوشش دهد.
  • در نهایت، برونسپاری فرآیند استخدام (RPO) قرار دارد که همه چیز در مورد استخدام را پوشش می‌دهد. می‌توانید برای انتشار آگهی‌های استخدامی، بررسی فهرست درخواست‌ها و ارزیابی نامزدها، پشتیبانی دریافت کنید.

5.فرآیند کسب و کار (Business Process Outsourcing)

برون سپاری فرآیند کسب و کار (BPO) بسیار رایج است. می‌توانید از BPO برای انجام فعالیت‌های تجاری پیش پا افتاده‌تر، مانند مدیریت زمان، مکاتبات، و برنامه‌ریزی استفاده کنید. همچنین می‌توانید خدمات پشتیبانی از مشتری و تولید لید را از طریق BPO دریافت کنید.

6.برون سپاری تولید (Manufacturing)

تولید محصولات برای مشاغل کوچک، به ویژه در زمان اوج گرفتن تقاضا، دشوار می‌شود. در واقع، برونسپاری اغلب تنها راه برای رقابت با شرکت‌های بزرگی است که دارای منابع بیشتر، تیم‌های بزرگتر و بودجه بیشتری هستند.

بعلاوه، حتی شرکت‌های بزرگی مانند اپل هم تولیدشان را برونسپاری می‌کنند تا هزینه‌های پرداخت برای کارخانه، کارگران، تجهیزات، زیرساخت‌ها و مواد خام را کاهش دهند. از آنجایی که چرخه عمر محصول در بسیاری از صنایع همچنان در حال کاهش است، برون سپاری تولید به یک ضرورت برای شرکت‌ها در هر اندازه‌ای تبدیل می‌شود.

برون سپاری تولید

از آنجایی که برونسپاری تولید بسیار گسترده است، بنابراین پیدا کردن یک متخصص در صنعت خودتان آسان است. این کار برای سرعت بخشیدن به زمان تولید و حفظ کیفیت برتر، مهم است.

 

مطلب پیشنهادی: راهکارهای کاهش هزینه‌های استارتاپ

 

7.برونسپاری پروژه

شاید تمام جنبه‌ها یا حتی فقط بخشی از یک پروژه را به یک ارائه دهنده خدمات، محول کنید. این استراتژی در صورت نداشتن زمان، مهارت یا بودجه لازم برای تکمیل یک پروژه، مناسب است. برخی از انواع این روش شامل طراحی مجدد سایت، تولید محتوا در حجم بالا و راه اندازی کمپین‌های بازاریابی است. برای برونسپاری پروژه از سایت های فریلنسینگ مانند کارلنسر می‌توان استفاده کرد.

8.عملیاتی (Operational Outsourcing)

برون سپاری عملیاتی

برونسپاری عملیاتی در صنایع تولیدی بسیار رایج است، زیرا خدماتی مانند تعمیر تجهیزات را پوشش می‌دهد. با این حال، شرکت‌های مبتنی بر خدمات می‌توانند از روش عملیاتی برای کارهایی مانند محوطه سازی و تحویل محصول به مشتری هم بهره مند شوند.

 

انواع استراتژی‌های برون سپاری

در نظر گرفتن انواع استراتژی‌های برونسپاری هم مهم است. به عنوان مثال، از کجا ارائه دهنده خدمات مدنظرتان را پیدا خواهید کرد؟

9.برون سپاری محلی (Local)

قرارداد بستن با ارائه دهنده خدمات در داخل کشورتان، برونسپاری محلی یا داخلی نامیده می‌شود. یکی از مزایای این گزینه صحبت به یک زبان، پیشینه فرهنگی یکسان و حضور در منطقه زمانی مشابه است. همچنین ملاقات حضوری هم بسیار ساده‌تر می‌شود.

برون سپاری محلی

یکی از عیب‌های اصلی این روش در مورد شرکت‌های مستقر در ایالات متحده، کانادا و اروپای غربی این است که احتمالاً بیشتر از برونسپاری به کشوری دیگر، هزینه خواهید کرد. بعلاوه، پرداخت هزینه بیشتر، تضمینی برای دریافت کیفیت بالاتر نخواهد بود.

10.برون سپاری خارجی (Offshore)

این نوع قراردادها به معنای کار با ارائه دهنده خدمت در فاصله دور است. این استراتژی بهترین راه برای صرفه جویی در هزینه‌های نیروی کار و مواد اولیه است. علاوه بر این، به مجموعه مهارت‌های خاصی در یک کشور خاص دسترسی خواهید داشت. در نهایت، شاید بتوانید از پایبندی به مقررات وضع شده در کشور خودتان اجتناب کنید.

مشکل برونسپاری خارجی، به ویژه در زمانی که یک تامین کننده بودجه را انتخاب می‌کنید، عدم اطمینان است. این امر با خواندن نظرات ارائه دهنده قبل از عقد قرارداد، قابل اجتناب است. با این حال، شاید در نهایت بیشتر از نرخ‌های پایینی که در ابتدا مشاهده کردید، پول پرداخت کنید. مسافت نیز مشکل بزرگی است. به عنوان مثال، شاید برقراری ارتباط با ارائه دهنده خدمات، زمان زیادی طول بکشد. مثلا اگر صبح زود، پیامی ‌ارسال کنید، روز کاری ارائه دهنده شما، مدت‌ها قبل به پایان رسیده و جوابی نمی‌گیرید.

 

مطلب پیشنهادی: راه های مقابله با تنبلی

 

11.برون سپاری میانه (Nearshore)

این استراتژی در جایی میان برون سپاری محلی و خارجی، قرار دارد. یعنی عقد قرارداد با ارائه دهنده‌ای که خارج از کشور است، اما هنوز در نزدیکی کشور شماست. برای مثال برونسپاری میانه در ایالات متحده، واگذاری کار به ارائه دهنده خدمات در نزدیکی آمریکای لاتین خواهد بود، در حالی که برونسپاری خارجی احتمالاً در آسیا خواهد بود.

دورکاری برای کشور همسایه

در این روش از مزایای هر دو استراتژی محلی و خارجی بهره مند شوید. به عنوان مثال، در منطقه زمانی مشابهی قرار خواهید داشت، اما هزینه‌های پایین تری برای راه اندازی کسب و کار پرداخت خواهید کرد. به علاوه، خطر تأخیر در هنگام حمل و نقل محصولات هم کمتر است. در نهایت، این استراتژی برای ورود به بازارهای همسایه مفید است.

 

مطلب پیشنهادی: بهترین ابزارهای دورکاری

 

مزایای برون سپاری

بسیاری از کسب و کارها به خاطر مزایای زیر به برون سپاری روی می‌آورند.

هزینه‌های عملیاتی کمتر

در زمانی که فقط بابت خدمات مورد نیازتان پول پرداخت می‌کنید، هزینه‌های عملیاتی هم کاهش پیدا می‌کند. بعلاوه، نیازی به پرداخت هزینه ساعتی کار کارمندی ندارید یا بابت چیزهایی مانند مزایا یا تجهیزات، هزینه‌ای پرداخت نمی‌کنید.

کاهش هزینه‌های عملیاتی کسب و کار

کاهش فشار کار تیمی‌

با کاهش فشار کاری روی تیم خودتان، اعضای تیم زمان بیشتری را برای تمرکز بر فعالیت‌های اصلی خودشان پیدا می‌کنند. در نتیجه، کارها را سریعتر انجام خواهند داد.

صرفه جویی در فضای اداری

شاید از طریق برون سپاری، بتوانید دفتر کوچکتری را اجاره کنید یا حتی شاید هرگز نیازی به اجاره کردن دفتر کار، پیدا نکنید. برون سپاری امکان دورکاری را برای شما و کارمندانتان فراهم می‌کند.

دستیابی به مهارت‌هایی که ندارید

با روش‌های فوق، به تخصص و مهارت‌هایی دسترسی دارید که هیچ یک از کارمندان شما آن را ندارند. نیازی به صرف زمان برای یادگیری مهارت‌های جدید در خانه نیست.

دسترسی به مهارتهای جدید

دسترسی به استعدادهای درخشان در هر جای ایران و دنیا

با برونسپاری، محدود به  افراد حرفه‌ای‌ حاضر در منطقه خودتان نیستید. حتی می‌توانید از بهترین‌ها در صنعت خودتان استفاده کنید، البته به شرطی که بتوانید حق الزحمه آنها را بپردازید. از طرف دیگر، می‌توانید در شهر یا کشوری با هزینه‌های زندگی کمتر، استعداد مدنظرتان را پیدا کنیدتا هزینه کمتری پرداخت کنید

در هر لحظه می‌توانید به کار کردن با شخص دیگری فکر کنید

اگر بخواهید با یک فرد یا شرکت متفاوت کار کنید، گردش مالی ساده‌ای دارد. در هنگام کار با یک ارائه دهنده جدید خدمات، می‌توانید انواع مختلفی از قراردادها، از جمله قراردادهای مبتنی بر پروژه و قراردادهای کوتاه مدت را انتخاب کنید. یعنی پس از پایان قرارداد می‌توانید آن را تمدید نکنید و به سرعت شخص دیگری را برای تصدی مسئولیت پیدا کنید.

دسترسی به فناوری

دسترسی به فناوری با برون سپاری

ابزارها و نرم افزارهای مورد نیاز خودتان را بدون پرداخت حق اشتراک، دریافت می‌کنید. متخصصان دورکار می‌دانند که چگونه بدون هیچ آموزشی از این فناوری‌ها استفاده کنند.

 

مطلب پیشنهادی: نحوه کسب درآمد از طریق دورکاری

 

در نهایت…

انواع برون سپاری می‌تواند طیف وسیعی از فعالیت‌های تجاری را پوشش دهد. حالا که روش‌های مختلف را شناختید، باید بدانید که چه وظایفی بیشترین سود را برایتان دارد و خدمات مناسب برای کسب و کارتان را انتخاب کنید. سپس، به جنبه‌هایی مانند برقراری ارتباط، کیفیت و هزینه فکر کنید تا استراتژی مناسب خودتان را انتخاب کنید.

 

منبع

https://myva360.com/blog/the-11-types-of-outsourcing-explained

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
بلهخیر
نویسنده مطلب زینت فلاح
من زینت فلاح، ارشد روان سنجی هستم. بیش از ده ساله که ترجمه متون روانشناسی،مدیریت و فناوری رو انجام میدم. به تولید محتوای جدید علاقمندم و چند ساله که با کارلنسر همکاری دارم. https://www.karlancer.com/profile/1408

دیدگاه شما

بدون دیدگاه