6 دلیل تنبلی + راهکارهای مبارزه با تنبلی

19 تیر 1402 - آخرین بروزرسانی: 19 آذر 1402
تنبلی
زمان تقریبی مطالعه: 8 دقیقه

چرا بعضی از افراد احساس تنبلی می‌کنند؟ آیا راهکاری برای غلبه بر تنبلی وجود دارد؟ قبل از پاسخ به این دو سوال مهم باید بگوییم، عده‌ای از کارشناسان بر این باورند، چیزی به نام تنبلی در دنیا وجود ندارد. ما در جامعه‌ای زندگی می‌کنیم که در وهله اول چیزهایی وجود دارد که ما را تشویق می‌کند تا بیش از حد تلاش کنیم. هر فردی در زمان‌هایی کمبود انگیزه را به روش‌های متفاوتی تجربه می‌کند و یکی از عوامل تنبلی، ترس از شکست و پیروز نشدن در یک موقعیت است. یکی از راهکارهای مقابله با تنبلی، شناسایی مشکلات انگیزشی در فرد است. ایجاد اهداف کوچک روزانه از اهمال کاری جلوگیری کرده و به مرور به ایجاد نظم و انضباط در روز کمک می‌کند. اما با ما همراه باشید تا با راهکارهایی عالی برای رهایی از تنبلی، افسردگی و بی انگیزگی آشنا شوید.

 

مرور کلی بر تنبلی و بی انگیزگی

جامعه آمریکا، کار سخت و سخت کوشی را بسیار تشویق می‌کند و بسیار این کار را ارزشمند می‌داند. در مقابل آن تنبل خطاب کردن فردی، توهین بزرگی محسوب می‌شود. چیزی که در جامعه ما بسیار رواج دارد و به راحتی این برچسب را به خیلی از افراد می‌زنند.
بر اساس نظرسنجی مرکز تحقیقات پیو، نیمی از آمریکایی‌ها در سال 2015 – یعنی حدود 63 درصد معتقدند که یک شهروند معمولی در ایالات متحده تنبل است. نظرسنجی دیگری در سال 2019 پیو نشان داد که اکثریت آمریکایی‌ها فکر می‌کنند که مردم در حال حاضر تنبل‌تر نسبت به گذشته هستند.
واژه تنبلی یک اصطلاح رسمی در روانشناسی و یا پزشکی نیست. اما با این حال روانشناسان تلاش کرده‌اند این واژه را با اصطلاح عامیانه بیان کنند. بر اساس مطالعه صورت گرفته در سال 2018 در مجله Human Arenas مشخص شد که تنبلی را می‌توان به شکست در انجام کاری به دلیل عوامل آگاهانه و قابل کنترل در نظر گرفت. ممکن است شما هم قصد انجام کاری را داشتید و نکردید، آن را تنبلی بنامید، اما یک روانشناس آن را به تعویق انداختن می‌شناسد.

 

مطلب پیشنهادی: بیش فعالی چیست؟

 

6 دلیل تنبلی و بی انگیزگی 

تنبلی و بی انگیزگی

درگیر بودن با وظایف زیاد، انجام چندین کار سنگین به صورت همزمان و مسئولیت‌های زیاد می‌تواند باعث ایجاد تنش در فرد شده و به مرور احساس افسردگی و خستگی بوجود بیاورد. در نهایت این موارد در شخص احساس تنبلی و بي حوصلگي را ایجاد می‌کند. اما علت بی علاقگی به همه چیز و  بي حوصله بودن چیست؟

انجام چند کار به صورت همزمان

فرسودگی شغلی واقعی است. وقتی شما به طور همزمان چند کار را با هم انجام می‌دهید، اصلا تشویق نمی‌شوید و این کار باعث به تعویق انداختن کارها از سمت شما می‌شود. فرقی نمی‌کند که در خانه یا محیط کار با این مشکل مواجه شوید. در هر صورت داشتن یک لیست طولانی برای انجام چند کار شما را در انجام وظایف روزانه غرق می‌کند.

شک کردن به توانایی‌ها

تا زمانی که به توانایی‌های خود شک داشته باشید، حتی زمانی که کاری را به درستی انجام داده باشید، احساس خوبی نخواهید داشت. مرور جملات تاکیدی مثبت به شما کمک می‌کند تا خستگی و بی انگیزگی را از خود دور کنید. به ویژگی‌ها و نکته‌های مثبت در مورد خودتان توجه کنید و به این فکر کنید که چگونه سزاوار تلاش برای رسیدن به اهداف خود هستید.

 

مطلب پیشنهادی: قانون پارکینسون چیست؟

 

مسائل مربوط به سلامت روان

انگیزه پایین می‌تواند یکی از علائم رایج افسردگی، اضطراب و سایر مشکلات سلامت روان باشد. تا جایی که می‌توانید مراقبت از خود را تمرین کنید.

عدم تعهد

یک قدم به عقب برگردید و بررسی کنید تا چه میزان نسبت به کار خود انسان متعهد و با اشتیاقی هستید. آیا شما انجام دادن کارها را چون وظایف شماست به انتها می‌رسانید؟ باید یک لیست از کارهایی که انگیزه شما را کاهش می‌دهد داشته باشید تا به سمت آن‌هایی بروید که اشتیاق‌تان را بیشتر می‌کند.

نگرش منفی

همیشه همه چیز طبق چیزی که شما می‌خواهید پیش نمی‌رود اما این به این معنی نیست که همیشه قرار است همینطور بماند. تمرکز بر روی چیزهای منفی شما را از انجام وظایف باز می‌دارد و نمی‌تواند برای همیشه شما را کنترل کند. شما می‌توانید به طور موقتی ناراحت باشید، اما یک نگرش منفی پایدار انگیزه شما را از بین می‌برد، مگر اینکه خودتان سعی کنید آن را تغییر دهید.

فکر کردن بدون عمل کردن

ممکن است در طی روز اهداف خاصی در ذهن خود داشته باشید، اما آیا فقط فکر کردن به آن باعث تشویق انگیزه شما می‌شود؟ اینکه هر روز بخواهید فکر کنید می‌خواهم غذای سالم بخورم و به آن عمل نکنید فایده‌ای ندارد. شما باید در مورد آنچه می‌خواهید به دست آورید با خودتان رو راست باشید و دقیقاً نحوه انجام آن را مشخص کنید.

علائم بی انگیزگی

خستگی و بی انگیزگی

علائم بی انگیزگی معمولاً به صورت ظاهری نیستند، اما احساسات و حالات فرد را تحت تاثیر خود قرار می‌دهند. نیاز به تنها بودن یکی از علائمی است که در این زمان احساس می‌شود. به طور کلی بی انگیزگی، افسردگی نیست اما می‌تواند یکی از علائم آن باشد. اما علائم بی انگیزگی به طور کلی چگونه است؟

  • احساس بی تفاوتی
  • خواب آلودگی دائمی
  • نداشتن انرژی و خستگی غیر طبیعی
  • حافظه ضعیف و فراموشی کوتاه مدت
  • منفی بودن پاسخ به اتفاقات مثبت و منفی
  • کاهش مشارکت در انجام فعالیت‌های گروهی
  • نداشتن علاقه برای انجام فعالیت‌های روزمره
  • خسته و بی انگیزه شدن برای انجام کارهای روزمره

راهکارهای مقابله با تنبلی و بی انگیزگی

راهکارهای متفاوتی برای مقابله با تنبلی و بي حوصلگي وجود دارد. قدم اول برای مبارزه با احساس تنبلی عمل کردن به راهکارهایی است که در ادامه به بررسی آن‌ها می‌پردازیم.

مشخص کردن محدودیت زمانی

بری کارها و فعالیت‌های روزمره خود بازه زمانی در نظر بگیرید. برای انجام این کارها در هر شرایطی متعهد باشید. برای خودتان چشم‌اندازهای بزرگ همراه با اهداف کوچک انتخاب کنید. اهداف بزرگ شما زمانی محقق می‌شوند که به مجموعه ای منسجم از اهداف کوچک تبدیل شوند.

 

مطلب پیشنهادی: مدیریت زمان چیست و چه کاربردی دارد؟

 

با پاداش خودتان را تشویق کنید

پس از انجام مسئولیتی که برای آن برنامه ریزی کرده‌اید برای خودتان پاداش در نظر بگیرید و حتما به آن عمل کنید. چرا که مکانیسم پاداش بابت انجام آن کار در ذهنتان فعال می‌شود.

از افکار منفی فاصله بگیرید

انتظارات بیش از حد از خود و تعیین اهداف غیر منطقی منجر به تشدید تنبلی می‌شود. در عوض برای برنامه روزانه خود طبق ظرفیت خود برنامه ریزی کنید و همواره افکار مثبت را در خود پرورش دهید.

به لذت اتمام کار فکر کنید

زمانی که انجام کاری را دائما به تعویق می‌اندازید احساس گناه به شما دست می‌دهد. اگر به جای فکر کردن به انجام کاری به آن عمل کنید ذهنی آسوده خواهید داشت.

هیچ کاری نکنید

اگر همه روش‌های مبارزه با تنبلی و بي حوصلگي را امتحان کردید و همچنین نتیجه‌ای مثبت نگرفتید، مدتی هیچ کاری نکنید. بر روی یک صندلی بشینید و حتی فکر هم نکنید. در این زمان متوجه می‌شوید انجام ندادن کاری حتی برای یک مدت کوتاه خسته کننده است و ناخودآگاه بلند می‌شوید و دست به کار می‌شوید.

به هیچ وجه خودتان را مجبور نکنید

ذهن انسان به طور کلی از اجبار بیزار است. به جای استفاده ار عبارت (باید) از واژه‌های مثبت و تشویق کننده استفاده کنید.

تنبلی در کار

شناسایی موانع روانی

شناسایی موانع روانی یکی از قدم‌های مهم برای مبارزه با افسردگی و تنبلی است.خوردن غذای مورد علاقه، ورزش و استراحت کوتاه مدت می‌تواند انرژی شما برای انجام کارها چند برابر کند.

مقدمات را آماده کنید

هرچقدر درباره کاری که می‌خواهید شروع کنید آگاهی بیشتری داشته باشید، تسلط بیشتری برای انجام آن خواهید داشت و سرعت عمل شما افزایش پیدا می‌کند. پس قبل از شروع کار نسبت به فراهم کردن مقدمات آن اقدام کنید.

 

مطلب پیشنهادی: راهکارهای شروع هفته کاری

 

واژه‌ای با نام تنبلی را فراموش کنید

اگر تا به امروز به خودتان و یا اطرافیانتان برچسب تنبلی و بی انگیزگی می‌زدید، همه چیز را فراموش کنید. به جای فکر کردن به حس تنبلی، سعی در مدیریت آن داشته باشید. برای مقابله با حس تنبلی افکار مثبت داشته باشید. اگر زمانی دچار بی انگیزگی شدید، دائماً آن را در ذهن خود مرور نکنید، سخت نگیرید و از نو شروع کنید.

برای زمان خود ارزش قائل باشید

زمانی که برای انجام کارها در نظر می‌گیرید را بهینه سازی کنید. به لیست کارهای روزمره خود مراجعه کنید و آن‌ها را طبق میزان اهمیت الویت بندی کنید. با انجام این کار به ضرب العجل‌ها توجه ویژه‌ای می‌کنید و میزان بازدهی شما برای انجام کارها بیشتر می‌شود.

شیوه انجام کارها را تغییر دهید

یکی از راه‌هایی که برای رفع احساس تنبلی و افسردگی می‌توانید امتحان کنید، تغییر در عادت‌های همیشگی است. اگر عادت دارید ابتدا کارهای راحت را انجام دهید، این بار با کارهای سخت شروع کنید و خود را برای به اتمام رساندن آن‌ها متعهد کنید.

میزان پیشرفت را بررسی کنید

عادت کردن به تغییرات ناگهانی در زمان بي حوصلگي و بی انگیزگی جزء چالش‌های بزرگ است. با شناسایی مسیر موفقیت، بهترین کار را برای تثبیت این عادات مثبت در زندگی انجام می‌دهید. زمانی که فرد در میزان پیشرفت با خود روراست باشد، سریع‌تر به پیشرفت خواهد رسید.

تکنیک کایزن، تکنیکی برای تنبل‌ترین‌ها!

انگیزه در مقابل بی انگیزگی

تکنیک کایزن که در غرب با نام تکنیک یک دقیقه‌ای نیز شناخته می‌شود در واقع روشی مفید برای رفع تنبلی و بي حوصلگي است. این تکنیک در ابتدا کمتر از یک دقیقه در روز زمان می‌برد و در سرزمین ژاپن توسط ماساکی ایمای ارائه شد. این تکنیک به تمرین در هر روز، در زمان مشخص و تنها در یک دقیقه اشاره می‌کند. به مرور زمان با انجام این تکنیک، دلیل تنبلی خود را متوجه خواهید شد و به جای فعالیت خسته کننده، آن کار به فعالیتی رضایت بخش تبدیل می‌شود.
تکنیک یک دقیقه‌ای کایزن به شما کمک می‌کند تا علت بی حوصلگی و عصبی بودن را به مرور شناسایی کنید و به سمت عادت‌های جدید و سازنده بروید.

  • با کوتاه کردن زمان برای انجام فعالیت به صورت روزانه، موانع ذهنی شما برطرف می‌شود.
  • با تقسیم اهداف بزرگ به اهداف کوچک‌تر و در دسترس، حس موفقیت زیادی به شما دست خواهد داد.

 

مطلب پیشنهادی: بهترین خوراکی‌ها حین کار

 

سخن نهایی

تنبلی می‌تواند دلایل متفاوتی مانند بی‌انگیزگی یا کمبود خواب، افسردگی، فشارهای روانی و عدم وضعیت مناسب جسمانی داشته باشد. در این مقاله به بررسی دلایل تنبلی، بی حوصلگی و عصبی بودن پرداختیم و راهکاراهایی را در جهت رفع آن معرفی نمودیم.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
بلهخیر
نویسنده مطلب ژاله برومند
توسعه محتوا، سئو و سوشیال مدیا مارکتینگ از علایق من هست و برای رسیدن به موفقیت و بهترین‌ها همیشه در تلاش هستم. در کنار تلاش برای رسیدن به موفقیت، همواره سعی در بروزرسانی اطلاعاتم دارم و کمک میکنم تا بین رقبای کسب و کار خودتون بدرخشید و برندی متمایز داشته باشید. برای شروع یک تجربه جدید، با من در ارتباط باشید. https://www.karlancer.com/profile/182210

دیدگاه شما

بدون دیدگاه