مسیر شغلی چیست؟

22 دی 1402 - آخرین بروزرسانی: 21 دی 1402
مسیر شغلی

عناوین مقاله

زمان تقریبی مطالعه: 12 دقیقه

همه ما تا به حال افرادی را دیده‌ایم که هرگز از زندگی کاری خود راضی نبوده و به طرز ملال‌آوری صرفا جهت کسب درآمد موقعیت شغلی خود را تحمل می‌کنند. اما شغلی که ما آن را انتخاب و حتی زندگی می‌کنیم، چیزی بیشتر از کسب درآمد است. پس چه بهتر اگر مسیر شغلی ایده‌آلی را با توجه به علایق شخصی خود و مهارت‌ها انتخاب کنیم. در این بلاگ، به هرآنچه که لازم است درباره مسیر شغلی بدانید می‌پردازیم.

مسیر شغلی دنباله‌ای از مشاغل یا موقعیت‌هایی است که از طریق آنها یک فرد در زندگی حرفه ای خود پیشرفت می‌کند. از این رو، مسیر شغلی نشان‌دهنده مراحل و موقعیت‌های مختلفی است که یک فرد ممکن است با پیشرفت در حرفه خود طی کند. ممکن است بپرسید چرا داشتن مسیر شغلی اهمیت دارد؟ وقتی که می‌توانم برای 30 سال مداوم به عنوان کارمند بانک کار کنم و پس از بازنشستگی استراحت‌های نکرده را بکنم، مسیر شغلی چه معنایی دارد؟ یکی از بهترین راه‌ها برای آماده شدن برای شغل رویایی‌تان، در نظر گرفتن و دنبال کردن یک مسیر شغلی است. مسیر شغلی مجموعه خاصی از مشاغل است که شما را برای رشد صعودی در زمینه کاری خود آماده می‌کند.

تصور کنید شما به اهداف شغلی خود فکر می‌کنید و اینکه چقدر در شغل رویایی خود موفق خواهید بود. به این فکر کنید که طعم موفقیت برای شما چطور است و در اولین روز شغل ایده آل خود چه احساسی خواهید داشت. آیا تا به حال مسیری را که باید طی کنید تا به آن نقطه برسید، ترسیم کرده‌اید؟ دانستن مراحلی که باید پشت سر بگذارید به شما کمک می‌کند تا برای آن شغل آماده شوید. این ممکن است شامل مدرک دانشگاهی، گواهینامه شرکت در دوره یا تجربه کاری باشد.

 

مطلب پیشنهادی: اولین شغل آدم‌های معروف در دنیا

 

مسیر شغلی چیست؟

مسیر شغلی یک برنامه بلند مدت است که شامل مراحل یا وظایف خاصی است که به شما کمک می‌کند تا به یک شغل یا موقعیت جدید و مطلوب برسید. مسیر شغلی معمولاً شامل مجموعه‌ای از مشاغل یا نقش‌های مرتبط می‌شود که مسئولیت، مهارت و احتمالاً سطوح بالاتری از حقوق و پاداش را به دنبال دارد.

مسیر شغلی

مراحل کلیدی مسیر شغلی

مراحل یا عناصر کلیدی مسیر شغلی ممکن است شامل موارد زیر باشد:

شغل‌های مبتدی

شغل‌های مبتدی، شغل‌هایی هستند که فرد در بدو ورود به دنیای کار بر عهده می‌گیرد. این شغل‌ها اغلب به تجربه و تخصص کمتری نیاز دارند.

شغل‌های متوسط

با کسب تجربه و مهارت، افراد ممکن است به سمت‌های سطح متوسطی دست پیدا کنند که مسئولیت‌های بیشتری را شامل می‌شوند و ممکن است به دانش تخصصی نیاز داشته باشند.

شغل‌های سطح ارشد یا مدیریت

با تجربه بیشتر، افراد ممکن است به سمت‌های ارشد یا مدیریتی برسند. در این موقعیت شغلی، افراد مسئولیت تصمیم گیری، رهبری و نظارت بر تیم‌ها یا بخش‌ها را بر عهده دارند.

شغل‌های اجرایی یا رهبری

در راس مسیر شغلی، سمت‌های اجرایی یا رهبری قرار دارند، که در آن افراد مسئولیت مهمی برای هدایت کلی و موفقیت یک سازمان دارند.

تخصص یا شغل‌های متخصص

برخی از مسیرهای شغلی شامل تبدیل شدن به یک متخصص در یک زمینه خاص است که در آن افراد بر کسب تخصص عمیق در یک مهارت یا حوزه خاص تمرکز می‌کنند.

کارآفرینی

برخی از افراد مسیر شغلی‌ای را انتخاب می‌کنند که شامل راه‌اندازی و اداره کسب‌وکار خودشان است.

 

مطلب پیشنهادی: سوالات مصاحبه‌های شغلی

 

چرا مسیر شغلی اهمیت دارد؟

سازمان‌هایی که فرصت رشد شغلی را برای افراد فراهم می‌کنند، برای کارمندان بسیار جذاب‌تر هستند. این امر به ویژه در حال حاضر که نیروی کار در حال رو آوردن به دورکاری هستند رایج‌تر است.

پشت کردن کارمندان به یک سازمان نیز می تواند بسیار گران تمام شود. اگر هزینه‌های پیدا کردن نیرو، استخدام و آموزش را در نظر بگیرید، جایگزینی یک کارمند می تواند پرهزینه باشد. بر اساس این مطالعه، ارتقا شغلی باعث صرفه جویی قابل توجهی در زمان و منابع شرکت‌ها می‌شود.

افزایش مشارکت و رضایت کارکنان

زمانی که یک مسیر شغلی به خوبی تعریف شده باشد، احتمال بیشتری وجود دارد که کارمندان در آن سازمان بمانند. زمانی که مسیر شغلی به خوبی درک شده باشد و فرصت تغییر سمت برای افراد وجود داشته باشد، کارکنان نیز برای رشد در یک شرکت انگیزه دارند.

هزینه‌های سازمانی کمتر

وقتی کارکنان فرصت‌هایی را برای پیشرفت در سازمان خود می‌بینند، احتمال کمتری دارد که فرصت‌ها را در جای دیگر جستجو کنند. این می تواند به طور قابل توجهی نرخ گردش مالی را کاهش دهد و باعث صرفه‌جویی شرکت‌ها در زمان و هزینه استخدام و آموزش کارکنان جدید شود.

برنامه ریزی برای انتخاب جانشین

یک مسیر شغلی به خوبی تعریف شده می تواند به سازمان‌ها در شناسایی و آماده سازی رهبران آینده کمک کند. این یک تغییر موقعیت آرام و فکر شده را هنگام خروج یا بازنشستگی کارکنان کلیدی تضمین می‌کند.

برند کارفرمای پیشرفته

شرکت هایی که مسیرهای شغلی واضحی را ارائه می دهند می توانند استعدادهای برتر را جذب کنند. این شرکت ها اغلب کارمند محورتر دیده می‌شوند که می‌تواند شهرت آنها را بهبود بخشد و آنها را برای جویندگان کار جذاب‌تر کند.

مدیریت استعداد موثرتر

با یک مسیر شغلی روشن، منابع انسانی و مدیریت می‌توانند به طور موثرتر شکاف‌ها در مهارت‌ها و تجربه را شناسایی کنند و به آنها اجازه می‌دهد به طور استراتژیک در توسعه افراد سازمان سرمایه گذاری کنند. این می تواند منجر به نیروی کار ماهر و توانمندتر شود.

کاهش جابجایی کارکنان

یک مطالعه از Glassdoor نشان داد که عدم رشد شغلی منجر به جابجایی زیاد کارکنان می شود. کارمندانی که پس از چند سال افزایش حقوق یا تغییر عنوان دریافت نمی کنند، احتمال استعفا بیشتری دارند.

 

مطلب پیشنهادی: شغل های خانگی پر درآمد با دورکاری

 

مسیر شغلی

۴ نوع مسیر شغلی

چهار نوع مسیر شغلی برای انتخاب وجود دارد؛ مبتنی بر دانش، مبتنی بر مهارت، مبتنی بر کارآفرینی و فریلنسری. هر نوع مسیر شغلی به مجموعه خاصی از صلاحیت‌ها کمک می‌کند که به شما در انجام کارتان کمک می‌کند.

دانش‌محور

مسیرهای شغلی مبتنی بر دانش به شما این امکان را می‌دهد که از دانشی که در طول زمان به دست آورده‌اید برای انجام کار خود استفاده کنید. کارشناس منابع انسانی، کارشناس دیجیتال مارکتینگ و حسابدار دورکار همگی مسیر شغلی مبتنی بر دانش را دنبال می کنند. نمونه‌های دیگر مشاغل مبتنی بر دانش، شامل متخصصان و مهندسان فناوری اطلاعات است.

مهارت‌محور

حرفه‌های مبتنی بر مهارت نیاز به درک چگونگی عملکرد یک کار خاص دارند. این مشاغل اغلب مهارت‌های فیزیکی، عملی یا خدماتی هستند. بسیاری از این شغل‌ها در صنعت ساخت و ساز، مجری‌گری، رشته‌های هنری و سرآشپزهای رستوران‌ها قرار می‌گیرند. البته گاهی شغل شما ممکن است به ترکیبی از کار مبتنی بر دانش و مهارت نیاز داشته باشد. این مورد در مورد وکلا، پزشکان و کارکنان اداری صدق می‌کند.

کارآفرینی

شاید برای شما سوال باشد که کارآفرینی چیست؟ کارآفرین فردی است یک مشکل یا یک نیاز خاص را با فروش محصول یا خدمات خود حل می‌کند. یک کارآفرین می تواند به طور مستقل کار کند یا یک شرکت راه‌اندازی کند و کارمندانی را استخدام کند. بسیاری از استارتاپ‌ها با کارآفرینی شروع کردند که مشکلی را برای مصرف کنندگان حل می‌کرد.

فریلنسری

از آنجایی که شما با سایت کارلنسر آشنا هستید، قطعا می‌دانید فریلنسری چه سبک کاری‌ای است. فریلنسر به فردی گفته می‌شود که به صورت مستقل، دورکاری و پروژه‌ای، بدون وابستگی به سازمان خاصی کار می‌کند. فریلنسرها به جای یک شغل تمام وقت، انتخاب کرده‌اند که خود صاحب کارشان باشند.

 

مطلب پیشنهادی: چگونه فریلنسر شویم؟

 

نمونه‌هایی از مسیر شغلی

کلیدِ داشتنِ یک مسیر شغلی ایده‌آل، شناسایی مهارت‌ها و تجربه‌های مورد نیاز برای مشاغل مسیر شغلی شما است. تنها به این دلیل که دو سال مدیر بوده‌اید، نمی‌توانید موفقیت خود را به عنوان مدیر ارشد تضمین کنید. شما باید مهارت های خاصی ثابت کنید که برای گام بعدی در حرفه خود آماده هستید.

دانستن آنچه پیش رو در مسیر شغلی شما قرار دارد می تواند به شما کمک کند تا روی مهارت های مناسب تمرکز کنید. مسئولیت های شغلی، صلاحیت‌ها و نیازهای یک شرکت در نیروی کار امروزی بسیار تغییر کرده است. شما نمی‌توانید مسیر شغلی خود را تعیین کنید و انتظار داشته باشید که همه چیز در شغل شما خود به خود عالی پیش برود. ذهنی باز داشته باشید و در صورت لزوم با تغییرات سازگار شوید.

فضای هر کاری مستلزم آن است که کارکنان در نقش‌های خود انعطاف پذیر باشند. یک دستیار اجرایی ممکن است برای انجام کار خود به مهارت های یک مدیر پروژه نیاز داشته باشد. یا به عنوان مثال، مدیریت ارشد در سراسر صنایع نیاز به درک اساسی از منابع انسانی دارد. مهم است که از روندهای صنعت خود مطلع باشید و با این تغییرات سازگار شوید. فعال بمانید با دیگران در زمینه کاری خود صحبت کنید تا در مورد چگونگی پیشرفت مسیر شغلی خود بدانید.

در ادامه چند نمونه مسیر شغلی مختلف را می‌توانید بررسی کنید.

  • حسابداری: حسابدار کارکنان > حسابدار ارشد > مدیر حسابداری > مدیر ارشد حسابداری > شریک شرکت
  • اداری: معاون اداری > دستیار اجرایی > مدیر دفتر > برنامه ریز رویداد و کنفرانس > مدیر رویداد > مدیر رویدادها
  • تبلیغات: نماینده فروش تبلیغات > مدیر فروش تبلیغات > مدیر حساب > مدیر حساب > معاونت تبلیغات
  • خدمات مشتری: همکار > سرپرست تیم > مدیر > مدیر ارشد > مدیر > مدیر عملکرد
  • نویسنده/ویراستار: کارمند نویسنده یا روزنامه نگار > دستیار سردبیر > سردبیر > سردبیر ارشد > سردبیر کل
  • مهندسی: مهندس جوان > مهندس ارشد > مدیر پروژه > مدیر ارشد پروژه > مشاور مهندسی
  • منابع انسانی: هماهنگ کننده منابع انسانی > مدیر منابع انسانی > دایرکتور منابع انسانی > معاون منابع انسانی > رئیس بخش منابع انسانی
  • بازاریابی: هماهنگ کننده بازاریابی یا کارشناس بازاریابی > مدیر بازاریابی > دایرکتور بازاریابی > معاون بازاریابی > مدیر ارشد بازاریابی
  • فناوری: IT Help Desk > Help Desk Manager > Network, Cloud, or Systems Administrator > Network or Systems Engineer > Security and Compliance Director > Chief Technical Officer

مسیرهای شغلی مختلف

چگونه در ۱۲ قدم مسیر شغلی بسازیم؟

ایجاد یک مسیر شغلی موفق در داخل یا خارج از یک سازمان مستلزم برنامه ریزی دقیق، خود ارزیابی و مشارکت فعالانه است. در ادامه ۱۲ مرحله برای برای توسعه و پیشرفت شغلی آورده‌ایم که در انتخاب مسیر شغلی برای شما مفید خواهد بود.

۱. با خودارزیابی شروع کنید.

با شناسایی نقاط قوت، ضعف و زمینه های بهبود شروع کنید. این خودارزیابی به شما کمک می‌کند تا مجموعه مهارت‌های فعلی خود را درک کنید. همچنین، مشخص کنید که چه جنبه‌هایی از کار شما بیشترین رضایت را برای شما به ارمغان می‌آورد و با ارزش‌های شخصی شما همسو می‌شود.

۲. در مورد شغل‌های مورد علاقه خود تحقیق کنید.

با ساختار سازمانی و بخش های مختلف آشنا شوید. در صورت ایجاد یک برنامه شغلی شخصی، در مورد فرصت‌ها و سطوح رشدی که در این قلمرو جدید وجود دارد تحقیق کنید. به دنبال نظرات شخصی همکاران و دوستانی باشید که در حرفه خود به روشی مشابه پیشرفت کرده‌اند تا درک ملموسی از آن موقعیت شغلی پیدا کنید.

۳. اهداف روشنی تعیین کنید.

در مرحله بعد، اهداف شغلی کوتاه مدت و بلند مدت خود را مشخص کنید. مهم است که اطمینان حاصل کنید که این اهداف با ارزش‌ها و آرزوهای شخصی شما همسو باشند.

۴. شناسایی و توسعه مهارت‌های جدید

مهارت های مورد نیاز برای مسیر شغلی مورد نظر خود را شناسایی کنید و برای کسب و تقویت این مهارت‌ها روی یادگیری مستمر سرمایه گذاری کنید.

۵. شبکه خود را گسترش دهید.

ایجاد روابط با همکاران و مدیران در داخل و خارج از بخش شما بسیار مهم است. از مشاوره گرفتن از متخصصان با تجربه در زمینه کاری خود دریغ نکنید.

۶. با مدیر یا سرپرست خود صحبت کنید.

در مورد آرزوهای شغلی خود با سرپرست یا مربی خود گفتگوهای آزاد و صادقانه داشته باشید. علاقه خود را به توسعه شغلی به مدیران مربوطه نشان دهید.

۷. از برنامه‌های آموزشی موجود استفاده کنید.

از منابع ارائه شده توسط سازمان خود مانند برنامه‌های آموزشی، کارگاه‌ها و دوره‌ها استفاده کنید. این فرصت‌ها می توانند هم مهارت های فنی و هم مهارت های نرم شما را افزایش دهند. علاوه بر این، می‌توانید دوره‌های آنلاین یا حضوری را برای ارتقای سطح مهارت‌های خود و پر کردن شکاف‌ها بررسی کنید.

۸. فرصت ها را شناسایی کنید.

به طور مرتب برای پروژه‌ها یا کارهایی که با اهداف شغلی شما همسو هستند داوطلب شوید.

۹. به دنبال تجربیات افراد باتجربه باشید.

افراد باتجربه را در داخل یا خارج از سازمان پیدا کنید که بتوانند راهنمایی کنند و تجربیات خود را به اشتراک بگذارند. یادگیری از دیگرانی که مسیرهای شغلی مشابهی را با موفقیت طی کرده‌اند می تواند ارزشمند باشد.

۱۰. سازگار و انعطاف پذیر باقی بمانید.

تغییرات در سازمان را بپذیرید و مایل به انجام وظایف چالش برانگیز باشید که مجموعه مهارت‌های شما را گسترش می‌دهد.

۱۱. مکررا خودارزیابی کنید.

به طور دوره ای پیشرفت خود را در برابر اهداف شغلی خود ارزیابی کنید و مایل باشید اهداف خود را بر اساس تغییر شرایط و رشد شخصی تنظیم کنید.

۱۲. از خودتان دفاع کنید.

در نهایت، دستاوردها و مشارکت‌های خود را با مدیران و سرپرستان مربوطه در میان بگذارید. زمانی که زمان مناسب است، آماده مذاکره برای ارتقاء و همچنین فرصت های جدید و پیشرفت باشید.

مسیر شغلی

5 مهارت مورد نیاز برای توسعه مسیر شغلی

همانطور که در مسیر شغلی خود پیشرفت می کنید، مهارت های خاصی را توسعه خواهید داد که شما را برای شغل بعدی آماده می‌کند. برخی از مهارت‌ها مختص یک حرفه خاص خواهند بود، در حالی که مهارت‌های دیگر در همه حرفه‌ها رایج‌تر خواهد بود.

 

مطلب پیشنهادی: روش 6 سیگما چیست؟

 

مهارت های زیر، مهارت‌های مورد نیاز برای توسعه مسیر شغلی هستند که به پیشرفت حرفه‌ای شما در مسیر شغلی کمک می‌کند.

تطبیق پذیری

همانطور که قبلا ذکر شد، هر شغلی در طول مسیر شغلی شما ممکن است یک پله بالاتر از شغل فعلی شما نباشد. گاهی اوقات یک حرکت جانبی به اندازه یک حرکت عمودی تاثیرگذار خواهد بود. این ضروری است که سازگار باقی بمانید و در معرض تغییرات در مسیر شغلی خود بمانید.

ارتباط

ارتباط برای هر کسی که در مسیر شغلی خود است، بدون توجه به صنعت، یک مهارت حیاتی است. وقتی در حرفه خود رشد می کنید، دیگر فقط با هم‌تیمی‌های خود ارتباط برقرار نمی‌کنید. شما ممکن است با مدیران سطح C، مشتریان خارجی، کارمندان بالقوه، شرکا و غیره در ارتباط باشید. ارتباط موثر ثابت می کند که شما نه تنها برای ارتقا شغلی بعدی در حرفه خود آماده هستید، بلکه می‌توانید به عنوان یک رهبر قوی ارتباط برقرار کنید.

رهبری

ممکن است زمانی در حرفه شما پیش بیاید که به موقعیتی تبدیل شوید که شما را ملزم به رهبری یک تیم کند. داشتن مهارت‌های رهبری قوی به شما کمک می‌کند مسیر شغلی خود را پرورش دهید. به مدیران و مربیانی که داشته اید فکر کنید. آن رهبران چه ویژگی هایی داشتند که بیشترین تأثیر را بر شما گذاشت؟ چه سبک‌های رهبری را می‌خواهید اتخاذ کنید؟

حل مسئله

همانطور که در بیشتر مسیرهای شغلی خواهید دید، کاری که انجام می دهید از کار مبتنی بر وظیفه به راه حل های مبتنی بر استراتژی تبدیل می‌شود. مهارت‌های حل مسئله به شما در این انتقال کمک می‌کند.

به عنوان مثال مشکل گردش مالی بالا را در نظر بگیرید. یک هماهنگ کننده منابع انسانی ممکن است این مشکل را با استخدام دو همکار بازاریابی جدید حل کند. مدیر منابع انسانی استراتژی‌هایی را پیشنهاد خواهد کرد که هماهنگ کننده اجرا خواهد کرد. توسعه استراتژی‌هایی که مشکلات را حل می‌کند از طریق توسعه مسیر شغلی شما ضروری است.

مدیریت زمان

مدیریت زمان همیشه این نیست که چقدر کار می توانید در یک روز یا یک هفته انجام دهید. کارفرمایان همچنین نتایجی را که شما در مدت زمان معین تولید می کنید ارزیابی می کنند. نحوه اولویت بندی و تفویض وظایف، نمونه ای از مهارت‌های مدیریت زمان شما خواهد بود.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
بلهخیر
نویسنده مطلب سوگند صادقی
من نویسنده محتوا به زبان های فارسی و انگلیسی هستم و به نوشتن، به ویژه درباره موضوعات جدید علاقه دارم.

دیدگاه شما

یک دیدگاه

  • Nadia
    27 دی 1402

    مسیر شغلی ما تو ایران فقط مسیر به سمت بی ارزش شدن پول و درآمد ماست. نه چیز بیشتر