اولین شغل آدم‌های معروف در دنیا چه بود؟

25 مرداد 1402 - آخرین بروزرسانی: 19 آذر 1402
اولین شغل آدم‌های معروف
زمان تقریبی مطالعه: 5 دقیقه

آیا از شغلتان چندان راضی نیستید؟ خب همه ما، زندگی کاری خودمان را از جایی شروع می‌کنیم. شاید قبل از فارغ التحصیلی برای تأمین هزینه‌های تحصیلی، کارهای دانشجویی را انجام دهیم. مشاغل ساده، به شخصیت اجتماعی افراد شکل می‌دهند و تواضع را تقویت می‌کنند. جای تعجب نیست که موفق ترین افراد جهان در زمینه فناوری، هنر و سرگرمی ‌هم کارشان را با شغل ساده و کارگری شروع کرده‌اند. بیایید در ادامه با اولین شغل آدم‌های معروف در دنیا آشنا شویم.

 

1. وارن بافت

وارن بافت

وارن بافت یکی از فعالین اقتصادی شناخته شده در آمریکا است. از زمانی که یک پسر بچه بود، کار روی امپراطوری میلیارد دلاری خودش را شروع کرد. او در 13 سالگی اولین کسب و کارش، یعنی تحویل روزنامه را اداره می‌کرد. بافت به عنوان یک تاجر نوپا، حتی هزینه دوچرخه خودش را از مالیات آن سال کسر کرد. او در نوجوانی، تجارت ماشین پین بال را راه اندازی کرد و هر جا که می‌رفت به دنبال فرصت‌های تجاری بود. بنابراین با 10000 دلار سود حاصل از سرمایه گذاری‌های تجاری خودش از دانشگاه فارغ التحصیل شد. جای تعجب نیست که امروزه بسیاری از افراد برای مشاوره مالی به وارن بافت مراجعه می‌کنند.

 

2. اپرا وینفری

اوپرا وینفری

اپرا وینفری از جمله آدم‌های معروف است که سرنوشت خودش را به دست گرفت. ظاهراً با هر کاری که انجام می‌دهد، بهتر و ثروتمندتر می‌شود. با این حال، وینفری کارش را با خواربار فروشی در کنار آرایشگاه پدرش در نشویل، آغاز کرد. او به سرعت به سمت رسانه رفت و در سن 16 سالگی گوینده خبری ایستگاه رادیوی محلی شد و خودش را به نیروگاه رسانه‌ای که امروز در آن قرار دارد، رساند.

 

مطلب پیشنهادی: راهکارهای شروع یک هفته کاری موفق

 

3. مایکل بلومبرگ

مایکل بلومبرگ

مایکل بلومبرگ بیشتر به خاطر سرمایه گذاری و حرفه سیاسی‌اش شهرت دارد، اما قبل از موفقیت، به عنوان نگهبان پارکینگ کار می‌کرد. بلومبرگ به عنوان پسری از طبقه متوسط، شهریه کالج خودش را با کار کردن پرداخت کرد و در نهایت با مدرک MBA از ‌هاروارد فارغ التحصیل شد. او کارش را در وال استریت برادران سالومون آغاز کرد و اکنون یکی از ثروتمندترین افراد آمریکاست.

 

4. بیل گیتس

بیل گیتس

چه کسی بیل گیتس مایکروسافت را نمی‌شناسد؟ شاید شرکت رقیب یعنی اپل بخواهد تصویر نه چندان جالب مایکروسافت را مسخره کند، اما بیل گیتس تا درون بانکها هم رخنه کرده است. ترک تحصیل او از ‌هاروارد به دلیل علاقمندی به فناوری از سنین جوانی بود. اولین شغلش هم به عنوان برنامه نویس کامپیوتر برای شرکت TRW در سال آخر دبیرستان بود. گیتس اکنون یکی از ثروتمندترین افراد جهان است و ثابت می‌کند که یک متخصص کامپیوتر واقعا می‌تواند سودآور شود. او در سال 2008، از مدیریت روزانه مایکروسافت کناری گیری کرد تا از طریق بنیاد بیل و ملیندا گیتس، برای بهبود آموزش، مبارزه با گرسنگی و توسعه واکسیناسیون فعالیت ‌کند و بر فعالیت‌های بشردوستانه متمرکز شد.

 

مطلب پیشنهادی: چگونه یک برنامه نویس موفق شویم؟

 

5. استیو جابز

استیو جابز

نمی‌توان از آدم‌های معروف گفت ولی نامی از استیو جابز نیاورد. در زمان مرگش در سال 2011، دارایی خالص او بالغ بر 10.2 میلیارد دلار برآورد شد. بنیانگذار اپل زمانی که در دبیرستان بود شروع به کار در اچ پی کرد و در آنجا با استیو وزنیاک یکی از بنیانگذاران آینده اپل آشنا شد. علیرغم موفقیت اپل، بخش عمده‌ای از ثروت جابز متعلق به شرکت انیمیشن سازی دیجیتال پیکسار است که او آن را به قیمت 7.4 میلیارد دلار به دیزنی فروخت.

 

6. جف بزوس

جف بزوس

خیلی قبل تر از این که جف، آمازون را تأسیس کند و به فروش همه چیز از کتاب گرفته تا اشتراک روزنامه بپردازد، در مک دونالد همبرگر درست می‌کرد. بزوس زمانی که تنها 16 سال داشت در فست فود زنجیره‌ای در میامی ‌شروع به کار کرد و اغلب گفته که یکی از مهم ترین درس‌های کسب و کار خودش را از این شغل آموخته است. یعنی فهمیده که چطور باید محصول را بدون آسیب دیدن، از فروشنده به مشتری رساند.

 

7. جورج لوکاس

جورج لوکاس

با جورج لوکاس به یاد «جنگ ستارگان» می‌افتید، سریال نمادینی که او را ثروتمند کرد. شروع کار لوکاس در صنعت فیلم زود هنگام، اما متواضعانه بود. او به عنوان دستیار آموزشی برای فیلمبرداران ارتش ایالات متحده کار می‌کرد. او به دنبال شاگردی نزد فرانسیس کاپولا رفت و در نهایت نام خودش را به عنوان نماد ‌هالیوود با ثروتی بالغ بر 6.2 میلیارد دلار بابت کار سخت و خلاقانه به نمایش گذاشت.

 

مطلب پیشنهادی: مدیریت زمان چیست؟

 

8. الن دجنرس

الن دجنرس

یکی دیگر از آدم‌های معروف در صنعت سرگرمی، الن دجنرس است. قبل از اینکه این کمدین، برنامه خودش را بسازد، سمت‌های مختلفی به عنوان پیشخدمت، متصدی بار، خدماتی و حتی صدف پاک کن داشت. به گفته خودش، وقتی در نیو اورلئان زندگی می‌کنید، مطمئناً صدف پاک کن خواهید شد!

 

9. ایلان ماسک

ایلان ماسک

به گفته فوربس، ایلان ماسک قبل از تأسیس تسلا و اسپیس ایکس با ارزش 34 میلیارد دلار، ابتدا در مزرعه پسر عموی خودش و سپس در یک کارخانه چوب کار می‌کرد. ماسک به ازای ساعتی 18 دلار، دیگ بخار کارخانه را تمیز می‌کرد. به گفته خودش، 30 نفر همزمان با او شروع به کار در دیگ بخار کردند، اما در پایان هفته اول فقط ماسک و دو نفر دیگر باقی ماندند.

 

مطلب پیشنهادی: عادات اشتباه زندگی

 

10. مایکل دل

مایکل دل

او به عنوان بنیانگذار و مدیر عامل شرکت Dell، در دوران شکوفایی کامپیوتر شخصی به قدرت رسید. بر اساس گزارش فوربس، امروزه ارزش دل 18.7 میلیارد دلار برآورد شده است. اولین شغل مایکل دل در 12 سالگی، شستشوی ظروف یک رستوران چینی بود.

 

11. جک ما

جک ما

جک ما، یکی از بنیانگذاران گروه علی بابا و ثروتمندترین فرد چین، کارش را به عنوان معلم انگلیسی در هانگژو چین آغاز کرد. او در حین سخنرانی در مجمع جهانی اقتصاد در داووس، در مورد اهمیت شغل اول و اعتقادش به اینکه تجربه معلمی به او کمک کرد تا افراد مستعد را بشناسد و آنها را به سمت رشد کردن تشویق کند، صحبت کرد.

 

مطلب پیشنهادی: راهکارهای مبارزه با تنبلی

 

12. ریچارد برنسون

برانسون، موسس میلیاردر گروه ویرجین و یکی از آدم‌های معروف آمریکا، از روز اول برای خودش کار کرده است.

ریچارد برنسون موسس گروه ویرجین

برانسون در ۱۱ سالگی در پستی در لینکدین می‌گوید که او و بهترین دوستش نیک پاول، شروع به پرورش طوطی سانان کردند تا به عنوان حیوان خانگی به همکلاسی‌های خودشان بفروشند. پرندگان سریعتر از قابلیت فروخته شدن، شروع به تکثیر کردند؛ بنابراین آنها شانس خودشان را در بازار دیگری امتحان کردند.

او نوشته که با نزدیک شدن به کریسمس، درختان صنوبر کوچکی خریدند و امیدوار بودند تا پس از بزرگ شدن، از فروش آنها سود کنند؛ اما خرگوش‌ها درختان را نابود کردند.

 

در نهایت…

می‌دانیم که شروع کار به عنوان روزنامه فروش یا متصدی پارکینگ، تضمینی برای میلیاردر شدن نیست. نکته جالب توجه در مورد آدم های معروف این است که علاقمندی خودشان را در سنین پایین کشف کردند. شما هم اگر خوش شانس باشید، با دنبال کردن علایق خودتان می‌توانید به هدفتان برسید.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
بلهخیر
نویسنده مطلب زینت فلاح
من زینت فلاح، ارشد روان سنجی هستم. بیش از ده ساله که ترجمه متون روانشناسی،مدیریت و فناوری رو انجام میدم. به تولید محتوای جدید علاقمندم و چند ساله که با کارلنسر همکاری دارم. https://www.karlancer.com/profile/1408

دیدگاه شما

بدون دیدگاه