چگونه فریلنسر شویم؟ 6 گام کاربردی برای فریلنسر شدن

01 مرداد 1399 - آخرین بروزرسانی: 20 دی 1402
چگونه فریلنسر شویم
زمان تقریبی مطالعه: 7 دقیقه

آیا می دانید که بیش از یک سوم از کارکنان در ایالات متحده، فریلنسر هستند؟ فریلنسر شدن در اروپا هم محبوبیت دارد و تعداد این افراد در پنج سال اخیر حدود 45 درصد رشد نموده است. شرکت‌های خرد و کلان در سراسر دنیا به کارگیری فریلنسرها را تا حدی زیادی افزایش داده‌اند.

اگر می‌خواهید فریلنسر شوید، معیارهایی را برای موفقیت در این حرفه لحاظ کنید. هدفتان کسب درآمد یا رسیدن به حرفه‌ای تمام وقت است پس باید دانش لازم را کسب کرده و به یادگیری، پیشرفت و صبر هم نیاز دارید. اگر مهارت های مانند طراحی سایت وردپرس ، تولید محتوا ، طراحی گرافیک یا برنامه نویسی دارید به راحتی می توانید اقدام به کسب درآمد از طریق فریلنسینگ نمایید. همچنین در صورت آشنایی با زبان های خارجی می توایند اقدام به گرفتن و تحویل سفارش ترجمه از طریق سایت های فریلنسینگ نمایید.  تیم کارلنسر در این مقاله گام‌های فریلنسر شدن را برایتان تشریح می‌کند.

 

چگونه باید فریلنسر شویم؟

بازار فریلنسینگ به طور روزانه در حال رشد است و اگر می‌خواهید در این رقابت، پیروز شوید باید خودتان را آماده کنید. روز به روز شرکت های بیشتری به اهمیت و مزایای فریلنسینگ پی می برند و تمایل به استخدام فریلنسرها پیدا می کنند.  در مسیر تبدیل شدن به یک فریلنسر موفق و حرفه ای شش گام زیر را به عنوان راهنمای فریلنسینگ لحاظ کنید.

ثبت نام فریلنسر

 

گام اول: مناسب بودن حرفه فریلنسری برای خودتان را بررسی کنید

فریلنسری مزایا و معایب خاص خودش را دارد، ولی به طور کلی باید دیدگاه خاصی را برای فریلنسر شدن لحاظ کنید. اگر از نظم خوبی برخوردارید و فردی قابل اعتماد هستید پس می‌توانید به بهترین رئیس برای خودتان تبدیل شوید. با فریلنسری خودتان برنامه کاری را مشخص نموده و هرگاه که بخواهید کار را تعطیل می‌کنید، ولی برحسب ساعت کار انجام شده، پول می‌گیرید.

برای فریلنسر شدن باید روال کاری روزمره را در پیش گرفته و چند پروژه را به طور همزمان مدیریت کنید و همواره به دنبال پروژه‌های جدید بگردید تا همواره جریان کاری مستمری را در اختیار بگیرید.

اگر کار تمام وقت دارید؛ فورا آن را کنار نگذارید. در عوض فریلنسری را با کار تمام وقت ترکیب کنید تا به مشتریان کافی برسید و بگذارید کارهای پروژه ای  از شما به عنوان فریلنسر جدید، حمایت کنند. موقعیت کاری امن و مطمئن، محیطی مناسب برای توسعه کسب و کار فریلنسری فراهم می‌کند.

 

گام دوم: پلتفرم دورکاری پیدا کنید

اغلب فریلنسرها از سایت های دورکاری برای یافتن کار استفاده می‌کنند. البته آگهی‌های استخدام و شبکه‌های اجتماعی مثل لینکدین و اینستاگرام هم منبع مناسبی برای یافتن کار در حوزه فریلنسری هستند. پلتفرم‌های مختلف مانند کارلنسر، در ده سال اخیر در کشورمان محبوبیت پیدا کرده‌اند؛ چون بدون تلاش زیاد با مشتریان در ارتباط قرار می‌گیرید. همواره کارهایی در این پلتفرم‌ها ثبت می‌شوند.

اغلب این پلتفرم‌های دورکاری دارای قوانین و مقرراتی برای حمایت از کارفرما و فریلنسرها هستند. هر پروژه دریافتی در پلتفرم در حکم یک قرارداد کوچک است و شما و مشتری ملزم به رعایت مفاد این قرارداد هستند.

انتخاب پلتفرم هماهنگ با نیازها و حقوق مورد انتظارتان، در موفقیت شما اهمیت زیادی دارد. متاسفانه برخی پلتفرم‌ها، کیفیت کار پایین را در ازای هزینه اندک فراهم می‌کنند و توجهی به کیفیت کار و دستمزد مناسب فریلنسر ندارند. این کار، کمکی به یافتن کار با کیفیت و کسب درآمد کافی نمی‌کند.

برخی از پلتفرم‌ها هم در حوزه تخصصی مثل توسعه نرم افزار فعالیت نموده و طبق الزامات خاصی با مشتریان تعامل دارند. این پلتفرم‌های انحصاری امکان برقراری ارتباط با مشتریان خوب و کسب درآمد از کار با کیفیت را فراهم می‌کنند. ثبت نام در این سایت‌ها قواعد خاصی را می‌طلبد و باید در آزمون‌های مرتبط، شرکت کنید.

 

مطلب پیشنهادی: مزایا و معایب دورکاری

 

گام سوم: پروفایل خودتان را بسازید

دیگر برای استخدام به عنوان فریلنسر نیازی به روزومه قدیمی ندارید؛ ولی بعضی از پلتفرم‌ها یا سایت های دورکاری، فرمی مشابه روزمه دارند که باید پر کنید. پروفایل فریلنسری خودتان را مثل یک چک لیست تهیه نکنید.

برای تهیه پروفایل حرفه‌ای وقت بگذارید تا مشتریان احتمالی با تحصیلات، مهارت‌ها، تخصص و تجارب شما  آشنا شوند. نیازی به نگارش رزومه طولانی ندارید. رزومه کوتاه و جالب تهیه کنید. مهارت‌ها، تجارب و دستاوردهای خاص را فهرست کنید و دلیل انتخاب خودتان برای شغل مدنظر کارفرما را شرح دهید.

رزومه و پروفایل خود را تکمیل کنید

 

گام چهارم: نمونه کار (portfolio) تهیه کنید

شاید در پروفایل، خودتان را فضانورد معرفی کنید ولی تا زمانی که عکسی از خودتان در ایستگاه فضایی منتشر نکنید، مشتریان حرفتان را باور نمی‌کنند. پس در حین تهیه پروفایل باید مجموعه ای نمونه کارهای خود را تهیه کنید که نشاگر مهارت‌ها و تجارب شماست.

اگر در رشته خودتان تازه کار هستید، چه باید کرد؟ اول یک پورتفولیو حاوی نمونه کارهایتان را تهیه کنید یا چندکار با تخفیف بالا قبول کنید تا بتوانید تجربه کاری جمع کنید.

 

گام پنجم: قیمت کارتان را مشخص کنید

شما بر حسب ساعت کار یا مقدار محتوای تولید شده دستمزد می‌گیرد. پس تخفیف دادن به مشتری و قیمت کلی پروژه تا حد زیادی به مهارت و تجارب شما وابسته است. ارزان کار نکنید. چون ارزش فریلنسر ها و کسب و کارتان را پایین می‌آورید.

اگر دو سال سابقه دارید پس مثل یک فریلنسر با 10 سال سابقه کار، قیمت ندهید. در نهایت اگر می‌خواهید فریلنسری را به عنوان شغل تمام وقت ادامه دهید؛ پس دستمزدتان باید مخارج ماهیانه شما را فارغ از تجربه کاری، پوشش دهد.

 

گام ششم: کار پیدا کنید

اگر به دنبال پروژه و مشتری هستید؛ باید به نکاتی توجه کنید. در وهله اول کارهایی که در آنها خبره هستید را انجام دهید. پذیرش پروژه در صورت عدم تحویل به موقع پروژه، فایده‌ای ندارد. شهرت خودتان به عنوان یک فریلنسر را از همان ابتدا می‌سازید. گرفتن بازخورد مثبت از مشتریان، اهمیت زیادی دارد.

در حین ارسال پیشنهاد به کارفرما یا مشتری، از معرفی نامه (Cover Letter) متناسب با شغل یا پروژه استفاده کنید. مهارت‌ها و تجربه مرتبط با شرح وظایف شغلی را ثبت کنید. پلتفرم‌های دورکاری در گذرزمان، فریلنسرها را رتبه بندی کرده و امکان دسترسی به پیشنهادهای شغلی خاصی را برایشان فراهم می‌کنند. پس باید مشتریان را راضی نگه دارید.

برخی از فریلنسرها از فضای بازاری آنلاین اجتناب می‌کنند چون باید مقداری از درآمدشان (بین 5 تا 20 درصد) را به پلتفرم‌های دورکاری واگذار کنند. در چنین شرایطی از گروه‌های واقع در تلگرام، فیسبوک، لینکدین و… برای کاریابی استفاده می‌کنند. در این شرایط، هیچ قرارداد و قانونی در کار نیست، پس ضمانتی برای پرداخت هم وجود ندارد.

فریلنسری

 

آیا باید فریلنسر شوم؟

اگر پاسخ شما به پرسش فوق، بله است. پس این کار را انجام دهید. فریلنسر شدن، درست مثل هر کار دیگری مزایا و معایب خاص خودش را دارد ولی به نظر ما مزایای آن بیشتر از معایبش است. برخی از مزایای فریلنسری به شرح زیر است:

  • همواره فرصت‌های شغلی وجود دارد. ده‌ها موقعیت شغلی در هر ساعت درون پلتفرم‌های دورکاری ثبت می‌شود. البته شما برای همه آنها استخدام نمی‌شوید ولی پیشنهادات کاری خوبی در دسترس شما هستند.
  • برنامه کاری را تحت کنترل دارید. هرگاه که بخواهید کار می‌کنید و هر چقدر که بخواهید به ازای کارتان، حقوق می‌گیرید. اگر کار در اواسط روز یا کار شبانه را ترجیح می‌دهید؛ دیگر نیازی به سحرخیزی ندارید. با فریلنسری به بالاترین بهره وری می‌رسید و دیگر نیازی به حضور در اداره ندارید.
  • فرصت خوبی برای جمع آوری تجربه دارید. با کار برای مشتریان مختلف به انبوه تجارب کاری می‌رسید که با کار اداری غیرممکن است.
  • کارفرما را خودتان انتخاب می‌کنید. اگر کار با یکی از مشتریان را دوست ندارید، همواره می‌توانید مشتری جدیدی پیدا کنید. نباید در محیط مسموم کار کنید چون ترسی از رها کردن کارتان ندارید.

 

بیشتر بخوانید: مزایای فریلنسری

 

معایب فریلنسر شدن کدامند؟

فریلنسری چالش هایی هم دارد که در ادامه تشریح می‌شود:

  • به نظم و روال کاری نیاز دارید. اگر می‌خواهید به فریلنسر خوبی تبدیل شوید به خودانگیختگی نیاز دارید. هیچ رئیسی در این کار حضور ندارد تا کارتان را تحت نظارت قرار دهد. شما رئیس خودتان هستید و باید به خودتان سخت بگیرید!
  • گاهی اوقات هیچ کاری وجود نخواهد داشت. گاهی اوقات، بیش از حد انتظارتان پروژه می‌گیرید و گاهی اوقات هم هیچ کسی برای استخدامتان وجود ندارد. از این رو، هوشمندانه عمل کنید و قبل از رها کردن کار تمام وقت باید به مشتریان ثابتی برسید.
  • گاهی اوقات، ساعات بیشتری کار می‌کنید. گاهی اوقات برای حفظ جریان کاری و کسب درآمد ثابت باید ساعات بیشتری کار کنید. یعنی گاهی اوقات بیشتر از مدت زمان یک شغل تمام وقت کار می‌کنید.
  • خبره شدن در این حرفه زمان می‌برد. اگر به سرعت به یک فریلنس خبره تبدیل نشدید؛ ناامید نشوید. برای برقراری روابط کاری اولیه به سه ماه تا یک سال زمان نیاز دارید تا به مشتریان ثابتی برسید. هنگامی که به این نقطه رسیدید حرفه فریلنسری شما، اوج خواهد گرفت.

 

در نهایت . . .

برای تبدیل شدن به یک فریلنسر خبره باید شرایط کاری خاصی را مدنظر قرار دهید. برای شروع این حرفه را به عنوان کار دوم و پاره وقت در نظر بگیرید تا بعد از کسب تجربه در این زمینه به فردی خبره تبدیل شوید. اگر در حال حاضر فریلنسر هستید، نظرات خودتان در مورد مزایا و معایب این حرفه را با تیم کارلنسر در میان بگذارید.

 

فریلنسینگ را با کارلنسر تجربه کنید

منبع

https://www.business.com/articles/advice-on-becoming-a-freelancer/

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
بلهخیر
نویسنده مطلب زینت فلاح
من زینت فلاح، ارشد روان سنجی هستم. بیش از ده ساله که ترجمه متون روانشناسی،مدیریت و فناوری رو انجام میدم. به تولید محتوای جدید علاقمندم و چند ساله که با کارلنسر همکاری دارم. https://www.karlancer.com/profile/1408

دیدگاه شما

10 دیدگاه

  • ف
    09 مرداد 1399

    بعضیا میگن فریلنسری یه جور شبیه برده داریه که افراد با هزینه های پایین کار میکنن! نظر شما در مورد این دیدگاه چیه؟

    • کارلنسر
      09 مرداد 1399

      سلام. در این مورد توضیحی رو بدیم خدمت تون:
      اول از همه، انجام پروژه توسط یک “فرد” مسلما خیلی ارزون تر از انجام پروژه توسط یک “شرکت” هست و به همین دلیل بسیاری از افراد ترجیح میدن که کاراشون رو به یک فرد (فریلنسر) بسپارند به جای یکئ شرکت و سایت های فریلنسینگ مثل کارلنسر هم همین کار رو میکنن و کارفرما رو به فریلنسرها متصل میکنند.
      در مورد اصطلاح “برده داری” موافق نیستیم. به این دلیل که اولا هزینه کار و زمان پیشنهادی، با موافقت و رضایت کامل طرفین صورت میگیره و تحمیلی نیست. دوم این که بسیاری از فریلنسرها که رزومه، پروفایل و نمونه کارهای قوی دارند، با قیمت های بالا کار رو انجام میدن و تو موارد زیادی هم کارفرماها حاضرند پول بیشتری پرداخت کنند، ولی کار باکیفیت بالاتری تحویل بگیرند. بنابراین اگه فریلنسری در زمینه کاری خود، مهارت داشته باشه و نمونه کارهای قوی، با قیمت بالا میتونه پروژه بگیره و الزاما نیازی نیست با قیمت پایین کار کنه. از نظر ما هم، کار فریلنسرهای حرفه ای، باارزش هست و توصیه نمیکنیم که افراد، زیر قیمت ارزش کار خود کار کنند.
      موفق و پیروز باشید

  • پوریا
    25 مرداد 1399

    میخوام فریلنسر بشم تو سایت تون. طراح اپلیکیشن هم هستم ????????

  • میبدی
    07 بهمن 1399

    سلام خسته نباشید
    ممنون از سایت خوبتون من بجز سایت شما با پونیشا و دوری جاب هم کار کردم خوب بوده لطفا سایت های خارجی برای مترجم هم معرفی کنید

    • کارلنسر
      07 بهمن 1399

      سلام خسته نباشید.
      این مطلب رو بخونید: https://www.karlancer.com/blog/who-is-freelancer
      البته سایت های خارجی به خاطر تحریم، کار باهاشون بسیار سخت هست و روی وریفای هویت شما، پرداخت و ip شما بسیار حساس هستند.

    • مهرداد
      09 بهمن 1399

      درود

      https://www.karlancer.com/blog/who-is-freelancer
      این مورد رو بررسی کنید فک کنم بدردتون بخوره

  • مهدی
    25 دی 1401

    درود و وقت بخیر…آیا امکان داره در فریلنسینگ کار انجام بشه اما پول رو ندهند؟

    • تیم محتوای کارلنسر
      29 دی 1401

      با سلام. در صورت پرداخت با سیستم پرداخت امن، امکان این اتفاق وجود نداره.

  • مهدی
    25 دی 1401

    این که اصولا چجوری پول میرسه بدستمون…ینی ایجاد حساب و…رو توضیح ندادید