سوالات مصاحبه‌های شغلی و روش پاسخ دادن به آن‌ها

29 دی 1400 - آخرین بروزرسانی: 19 آذر 1402
سوالات مصاحبه‌های شغلی

عناوین مقاله

زمان تقریبی مطالعه: 30 دقیقه

اگر قبل از مصاحبه‌ شغلی با سؤالات احتمالی آشنا شوید، خوب نیست؟ البته ما توانایی ذهن خوانی نداریم و هر مسئول گزینشی در هر کسب و کاری، پرسش‌های خاص خودش را مطرح می‌کند. برخی سوالات فردی و متداول در تمامی مصاحبه‌ها دیده می‌شوند. در اینجا فهرست کاملی از سؤالات مصاحبه‌های شغلی و روش پاسخ دادن به آن‌ها را معرفی خواهیم کرد تا آمادگی و اعتماد به نفستان را تقویت کنید.

 

سوالات متداول مصاحبه‌های شغلی

مدیران استخدامی با طرح این سوالات می‌خواهند شما را بشناسند و صلاحیت و مهارت شغلی شما را ارزیابی کنند. شاید دقیقاً عین این سؤالات را نپرسند، اما اگر پاسخی برای آنها در ذهنتان آماده کنید، تقریباً برای هر سوال دیگری هم آماده خواهید بود.

سوالات متداول در مصاحبه‌های شغلی

1.ازخودت برایم بگو.

این سوال در طول مصاحبه‌های شغلی ساده به نظر می‌رسد، ولی اکثر افراد، پاسخ مناسبی به آن نمی‌دهند. نیازی به ارائه سوابق کامل شغلی (یا شخصی) ندارید. درعوض، به طور مختصر،قانع کننده و دقیق بگویید که چرا مناسب این کار هستید. لیلی ژانگ نویسنده و مشاور شغلی شرکت MIT، استفاده از فرمول حال، گذشته و آینده را توصیه می‌کند. در ابتدا کمی در مورد نقش فعلی خودتان (از جمله حوزه کاری و دستاورد احتمالی) صحبت کنید، سپس پیش زمینه‌ای در مورد این که چگونه به آنجا رسیدید و تجربیاتتان ارائه دهید. در نهایت، بگویید که چرا این سمت شغلی را می‌خواهید و برای آن عالی خواهید بود.

2.چگونه از این موقعیت شغلی مطلع شدید؟

با پاسخ به این سوال، فرصتی عالی برای ابراز علاقه به شرکت پیدا می‌کنید. به عنوان مثال، اگر از طریق یک دوست یا فرد حرفه‌ای متوجه این موقعیت شغلی شدید، نام آن شخص را بگویید، سپس دلیل اشتیاق شغلی خودتان را توضیح دهید. اگر در طول برگزاری نمایشگاه یا مطالعه مقاله با شرکت آشنا شدید، آن را مطرح کنید. حتی اگر از طریق یک تبلیغ یا جستجوی ساده متوجه این فرصت شغلی شدید، راستش را بگویید.

 

مطلب پیشنهادی: شرکت‌های دارای مرخصی نامحدود

 

3.چرا می‌خواهید در این شرکت کار کنید؟

مراقب دادن پاسخ‌های کلی در مصاحبه‌های شغلی باشید! اگر آنچه می‌گویید در مورد تعداد زیادی از شرکت‌ها صدق کند، یا شما را مثل هر کارجوی دیگری نشان دهد، فرصت مطرح شدن را از دست داده‌اید. ژانگ یکی از این چهار استراتژی را توصیه می‌کند:

  • از قبل بررسی کنید و به چیزی منحصر به فرد در مورد شرکت اشاره کنید که واقعاً برایتان جذاب است.
  • درباره نحوه رشد و تغییر شرکت از زمانی که برای اولین بار نام آن را شنیدید، صحبت کنید.
  • روی فرصت‌های رشد سازمان در آینده متمرکز شده و نحوه کمک کردن خودتان به آنها را مطرح کنید.
  • یا به تعاملات جذاب و سازنده با کارکنان شرکت اشاره کنید.

یک مسیر مشخص را انتخاب کنید. اگر هم نمیدانید که چرا می‌خواهید در این شرکت کار کنید، پس شاید راهتان را اشتباه رفته‌اید و این موقعیت شغلی مناسب‌تان نیست.

سوالات مصاحبه‌های شغلی در مورد شرکت

4. چرا به این شغل علاقه دارید؟

شرکت‌ها به دنبال استخدام افراد علاقه‌مند و مستعد هستند (اگر این طور نیستید پس به دنبال کار دیگری بگردید). ابتدا چند عامل کلیدی در خودتان را شناسایی کنید که شما را به فردی ایده‌آل در این شغل تبدیل می‌کند (به عنوان مثال:« عاشق شغل پشتیبانی سایت و پشتیبانی از مشتری هستم، چون عاشق تعامل انسانی مداوم و جلب رضایت مخاطب هستم»)، سپس بگویید که چرا شرکت را دوست دارید (مثلاً: « همیشه به طراحی سایت علاقه داشتم و فکر می‌کنم شما کارهای بزرگی در این زمینه انجام می‌دهید، بنابراین می‌خواهم عضوی از این فرایند شوم»).

5.چرا باید استخدام‌تان کنیم؟

این سؤال در مصاحبه‌های شغلی خیلی بی پرده و رک است (ولی ترسناک نیست!). اگر چنین سوالی از شما پرسیده شود، خوش شانس هستید؛ چون بهترین روش برای معرفی خودتان و مهارت‌هایتان است. در اینجا پاسخ‌تان باید سه چیز را در بر بگیرد: شما با نتایج عالی از عهده کار بر می‌آیید، با تیم و فرهنگ شرکت، هماهنگ خواهید شد و گزینه استخدامی بهتری نسبت به سایر نامزدها هستید.

6.چه چیزی به شرکت اضافه خواهید کرد؟

مصاحبه کنندگان با این سوال فقط به دنبال سوابق کاری شما نیستند. آنها می‌خواهند ببینند که درکی از مشکلات و چالش‌های پیش روی شرکت دارید و در سازمان فعلی چه جایگاهی پیدا خواهید کرد. از قبل شرح وظایف شغلی را بخوانید، در مورد شرکت تحقیق انجام دهید تا مطمئن شوید که به هر مشکلی که برای حلش آگهی استخدام داده شده، توجه کرده‌اید. سپس، باید مهارت‌ها و تجربیات خودتان را به آنچه شرکت نیاز دارد وصل کنید. یعنی مثالی از انجام کار مشابهی در گذشته را مطرح کنید که قابل انتقال به موقعیت فعلی است.

بررسی صلاحیت کارجو با سوالات مصاحبه‌های شغلی

7.مهم‌ترین نقاط قوت شما چیست؟

در اینجا  وجهه تمایز خودتان برای این فرصت شغلی را مطرح می‌کنید. دو گزینه وجود دارد: اولی نقاط قوت واقعی خودتان است و دومی هم نقاط قوت مد نظر مصاحبه گر است. بهتر است روی اولی متمرکز شوید. به جای کمیت به کیفیت فکر کنید. به عبارت دیگر، فهرستی از صفت‌های شخصیتی تهیه نکنید. در عوض، پاسخ را به سه نقطه قوت محدود کنید. یعنی یک یا دو مهارت مهم برای موفقیت شغلی و یک یا دو مهارت شخصی را مطرح کنید. اگر نقاط قوت اصلی خودتان را نمی‌شناسید پس به جدول زیر دقت کنید:

مشاغل تحلیلی

توسعه دهنده نرم افزار، تحلیلگر سیستم و غیره

تفکر انتقادی تفکر تحلیلی حل مسأله جزئی نگر منطقی

مشاغل خلاق

طراح، بازاریاب، گرافیست و غیره

خلاق اصیل روشنفکر جزئی نگر کنجکاو

مشاغل مدیریتی

اعضای تیم مدیریت

رهبری نظم مهارت های ارتباطی متقاعد کننده کار تیمی

مشاغل عملی

فروشنده، صندوقدار و غیره

سختکوش جزئی نگر با انگیزه انجام همزمان چند کار حل مسأله

مشاغل ارتباطی

مشاوره، پشتییبانی و غیره

جذبه مهارت‌های ارتباطی پر انرژی متقاعد کننده خوش مشرب

پس از انتخاب نقاط قوت خودتان، آنها را با موقعیت یا داستانی همراه کنید که نشان دهنده به کارگیری آن به نفع کارتان است. صفات و ویژگیها تنها در حد یک کلمه هستند. مصاحبه گر هم با شنیدن این کلمات به مهارت واقعی شما پی نمی‌برد. پس برایش توضیح دهید که مثلا مهارت«رهبری» شما به چه معناست. آیا می‌توانید تحت شرایط پر استرس، یک تیم را هدایت کرده و بهترین تصمیمات را بگیرید؟

8.آیا نقطه ضعفی دارید؟

مصاحبه گر با این سؤال (فراتر از شناسایی نقاط ضعف) به دنبال سنجش خودآگاهی و صداقت شما است. بنابراین پاسخ‌هایی مانند «نمی‌توانم وقتم را فدای تکمیل پروژه کنم» یا «هیچ نقطه ضعفی ندارم» مناسب نیستند! به چیزی فکر کنید که برای بهبودش در تلاش هستید. برای مثال، شاید هرگز در سخنرانی قوی نبوده‌اید، اما اخیراً داوطلب شده‌ایدکه جلساتی را برگزار کنید تا با کمک آن، هنگام سخنرانی در جمع راحت‌تر باشید.

نقطه ضعف کارجو در سوالات مصاحبه‌های شغلی

سوالات مصاحبه‌های شغلی در مورد سابقه کاری

در مصاحبه‌های شغلی سوابق کاری شما از جمله کارهایی که تا به حال انجام داده‌اید، نحوه موفقیت یا شکست و رفتارتان در محیط‌های کاری واقعی بررسی می‌شود. اگر چند داستان جالب در مورد سابقه کاری خودتان آماده کنید و پاسخ دادن به سوالات مصاحبه را تمرین کنید، آماده خواهید بود.

9. بزرگترین دستاورد حرفه‌ای شما چیست؟

این پرسش شکل دیگری از پرسش«چرا باید استخدامتان کنیم؟» است. هیچ چیزی بهتر از دستیابی به نتایج شگفت انگیز در مشاغل قبلی نمی‌تواند شما را فردی موجه جلوه دهد، بنابراین هنگام پاسخ دادن به این سوال اصلاً خجالت نکشید!

بررسی بزرگترین دستاورد حرفه ای در سوالات مصاحبه‌های شغلی

روش عالی برای پاسخگویی به این پرسش، استفاده از روش STAR است:

  • (Situation)S: موقعیت و زمینه را مشخص کنید.
  • (Task)T : چالش یا مسئولیت خودتان را توضیح دهید.
  • (Action)A: تمام اقداماتی که برای مقابله با چالش یا ایفای مسئولیت، انجام داده‌اید را فهرست کنید و در موردشان صحبت کنید.
  • (Result)R: نتایج و هماهنگی آنها با هدف کلی پروژه یا شرکت را توضیح دهید.

به ترتیب موقعیت، وظیفه، اقدام و نتایج را برای مصاحبه گر مشخص کنید. مثلاً  موقعیت و وظیفه را به این صورت شرح دهید: «در آخرین شغلم به‌ عنوان کارشناس تولید محتوا ، وظیفه مدیریت و نوشتن محتوای بلاگ را بر عهده داشتم»، سپس آنچه را که انجام دادیده‌اید و نتایجش را توصیف کنید: « بلاگ هایی که نوشتم، بسیار جامع و با متن جذاب و رعایت اصول قواینن سئو و اصول نگارشی بودند و در نتیجه درصد بالایی از آن ها به صفحه اول گوگل آمدند و ورودی سایت مان در حدود 2 ماه، تا 3 برابر افزایش پیدا کرد.»

 

مطلب پیشنهادی: بازی های سرگرم کننده در محیط کار

 

10. از چالش یا درگیری که در محل کار با آن مواجه شده‌اید و نحوه برخوردتان برایم بگویید

احتمالاً در طول مصاحبه شغلی تمایلی به صحبت در مورد درگیری‌های کاری قبلی ندارید. اما اگر مستقیماً از شما سوال شد، طوری وانمود نکنید که انگار هرگز درگیری نداشتید. در مورد موقعیت دشواری که با آن روبرو شده اید صادق باشید (اما نیازی به طرح جزئیاتی نیست که با دوستانتان در میان میگذارید). ریچارد موی، مسئول گزینش بازنشسته، می‌گوید: «بیشتر افرادی که این سؤال را مطرح می‌کنند فقط به دنبال شواهدی هستند که نشان می‌دهد شما مایل به مواجهه با این مسائل و تلاش برای حلشان هستید». در حین بیان ماجرا (و پاسخ به سوال بعدی) آرام و حرفه‌ای بمانید بیشتر از درگیری روی راه حلش مانور دهید و بگویید که دفعه بعد، چه کاری را متفاوت انجام می‌دهید تا نشان دهید که «آماده درس گرفتن از تجربیات سخت هستید».

11.از مهارت‌های رهبری خودتان برایم بگویید

برای این که مانند یک رهبر عمل کنید یا مهارت‌های رهبری را به نمایش بگذارید، به لقبی جذاب نیاز ندارید. حتما نباید متقاضی سمت مدیریت و رهبری باشید تا این سوال را از شما بپرسند. هدف مصاحبه گر از این سوال، سنجش ابتکار عمل و توانایی هدایت یک پروژه یا برنامه است.

مهارت رهبری در سوالات مصاحبه‌های شغلی

به زمانی فکر کنید که پروژه‌ای را رهبری می‌کردید، ابتکار عمل را با ارائه پیشنهاد فرآیندی جایگزین به دست گرفته‌اید یا به تیم خودتان برای انجام کاری انگیزه داده‌اید. سپس از روش STAR برای تعریف آن ماجرا برای مصاحبه‌گر استفاده کنید، جزئیات کافی را برای ترسیم یک تصویر ارائه دهید و مطمئن شوید که نتیجه را به درستی بیان کرده‌اید. به عبارت دیگر، دلیل بیان این داستان خاص را مشخص کنید و تمام نقاط عطف را به هم وصل کنید.

12.آیا پیش آمده که با تصمیمی در محل کارتان مخالفت کنید؟

در ایده‌آل ترین حالت، اختلاف نظر در محیط کار را حل و فصل کرده و کسب تجربه می‌کنید. طبق توصیه ژانگ، به نحوه شروع و پایان پاسخ خودتان بسیار توجه کنید. کارتان را با گفتن عبارتی کوتاه آغاز کنید تا قالب بقیه پاسخ خود را مشخص کنید. به عنوان مثال: «من در اوایل کار حرفه ای خود یاد گرفتم که اگر پشتوانه علمی برای حرفتان دارید، مخالفت کردن خوب است». بعد رویداد را مطح کرده و آخر هم تجربه کسب شده از آن رویداد را به اختصار بیان کنید.

 13.آیا پیش آمده که اشتباه کنید؟

وقتی می‌خواهید مصاحبه‌گر را تحت تأثیر قرار دهید و شغل پیدا کنید، پس اشتیاقی برای بررسی اشتباهات گذشته ندارید. ولی اگر صحبت کردن از اشتباه به درستی انجام شود، برایتان مفید است. نکته کلیدی این است که بدون سرزنش دیگران، جانب صداقت و انصاف را رعایت کنید. سپس توضیح دهید که از اشتباه خودتان چه چیزی آموخته‌اید و چه اقداماتی برای اطمینان از عدم تکرارش انجام داده‌اید. کارفرمایان به دنبال افرادی، خودآگاه هستند که بازخورد را قبول کرده و به انجام بهتر کارها اهمیت می‌دهند.

 

مطلب پیشنهادی: مزایا و معایب گوش دادن به موسیقی هنگام کار

 

14.برایم از زمانی که شکست خوردی بگو.

این سوال هم بسیار شبیه به سوال مربوط به اشتباه کردن است. شما هم باید به همان شیوه پاسخ دهید. اول این که باید یک شکست کاملاً واقعی را انتخاب کنید که می‌توانید صادقانه درباره آن صحبت کنید. با توضیح دادن به مصاحبه کننده شروع کنید و تعریف خودتان از شکست را مطرح کنید. برای مثال: «به عنوان یک مدیر، هر زمان که غافلگیر شوم، آن را یک شکست می‌دانم. تلاش می‌کنم تا بدانم چه اتفاقی در تیمم و کارشان افتاده است.» سپس داستان خودتان در رابطه با آن تعریف را مطرح کنید. در نهایت هم آنچه را که یاد گرفته‌اید، بگویید. شکست خوردن اشکالی ندارد. این شرایط اکثر اوقات پیش می‌آید اما درس گرفتن از آن اهمیت دارد.

شکست در سوالات مصاحبه‌های شغلی

15.چرا شغلتان را رها کردید؟

اگر به فکر تغییر شغل هستیدT پس حتما با این سوال مواجه خواهید شد. مثبت فکر کنید؛ با منفی نگری نسبت به کارفرمای قبلی چیزی به دست نمی‌آورید. در عوض، مسائل را به گونه‌ای مطرح کنید که نشان دهد مشتاق فرصت‌های شغلی جدید هستید. به عنوان مثال، «دوست دارم از ابتدا تا انتهای بخشی از توسعه محصول حضور پیدا کنم و می‌دانم که این فرصت را در اینجا خواهم داشت» و اگر هم از شغل قبلی اخراج شدید، آن را ساده مطرح کنید: «متاسفانه، آنها من را رها کردند». این پاسخ، کاملاً قابل قبول است.

16. چرا اخراج شدید؟

البته شاید بعد از سوال فوق این سوال را بپرسند: چرا رها شدی؟ اگر شغل خودتان را به دلیل اخراج از دست دادید، می‌توانید به سادگی بگویید: «شرکت با تجدید سازماندهی ،ادغام یا خرید مواجه شد و متاسفانه سمت شغلی من، حذف شد.» اما اگر به دلایل عملکردی اخراج شدید چه؟ بهتر است که صادق باشید (به هر حال دنیای کاریابی کوچک است). اما لازم نیست که خیلی روشنگرانه بگویید. آن را به عنوان یک تجربه یادگیری در نظر بگیرید: یعنی بگویید که چگونه در شغلتان رشد کردید و در نتیجه چه رویکردی نسبت به شغل و زندگی خودتان دارید و می‌خواهید این رشد را به عنوان یک مزیت در شغل بعدی ادامه دهید.

17. چرا مدتی بیکاری بودید؟

شاید از کودکان یا والدین مسن مراقبت می‌کردید، با مشکلات سلامتی سر و کار داشتید یا به دور دنیا سفر می‌کردید. شاید هم برای یافتن شغل مناسب، زمان زیادی صرف می‌کردید و یا در حال یادگیری مهارت جدیدی مثل ساخت موشن گرافیک بودید. دلیلش هر چه که هست، باید آماده توضیح دادن در مورد شکاف زمانی درون رزومه شوید. به طور جدی، تمرین کنید تا پاسخ خودتان را با صدای بلند بگویید. نکته کلیدی، داشتن صداقت است. البته نیازی به طرح ریز جزئیات نیست. اگر در زمان بیکاری به مهارتهای خاصی (چه از طریق کار آموزی یا مقابله با بحران خانوادگی) رسیدید؛ می‌توانید در مورد مفید بودن آنها در سمت شغلی جدید صحبت کنید.

بیکاری در سوالات مصاحبه‌های شغلی

18.چرا مسیر شغلی خودتان را تغییر دادید؟

از شنیدن این سوال در طول مصاحبه‌های شغلی ناامید نشوید. فقط یک نفس عمیق بکشید و تصمیمات شغلی خودتان را برای مدیر گزینش توضیح دهید. مهمتر از همه این که می‌توانید چند مثال از نحوه انتقال تجربه گذشته به نقش جدید ارائه دهید. لزومی به طرح یک ارتباط مستقیم نیست. در واقع، زمانی که کارجو می‌تواند یک تجربه به ظاهر نامربوط به نقش شغلی جدید را بسیار مرتبط بیان کند، تأثیرگذارتر است.

19.حقوق فعلی شما چقدر است؟

مهم نیست که کجا زندگی می‌کنید، شنیدن این سوال برای هر کسی استرس آور است. نترسید؛ چند راهبرد احتمالی در این زمینه وجود دارد. به عنوان مثال، امیلی لیو، مربی شغلی شرکت Muse، می‌گوید، می‌توانید این سؤال را با چنین پاسخی منحرف کنید: «قبل از بحث درباره حقوق، دوست دارم در مورد این شغل  بیشتر بدانم. من تحقیقات زیادی در مورد  این شرکت انجام داده‌ام و مطمئن هستم که اگر مناسبم باشد، می‌توانیم روی عددی منصفانه برای هر دو طرف به توافق برسیم.» همچنین می‌توانید سؤالی را در جهت انتظارات یا نیازهای حقوق خودتان مطرح کنید یا اگر فکر می‌کنید به نفعتان است، حقوقتان را اعلام کنید.

 

مطلب پیشنهادی: بهترین خوراکی‌ها در حین کار

 

20.در شغلتان چه چیزی را کمتر از همه دوست دارید؟

اینجا با دقت عمل کنید! اجازه ندهید تا پاسختان حاکی از وحشتناک بودن شرکت فعلی‌ یا متنفر بودن از رئیس یا همکارتان شود. روی فرصتی متمرکز شوید که شغل جدید در اختیارتان قرار داده و شغل فعلی هم آن را ندارد. می‌توانید مکالمه را مثبت پیش ببرید و تأکید کنید که چرا در مورد شغل جدید هیجان زده هستید.

سوالات کاری مصاحبه‌های شغلی

 

سوالات مصاحبه‌های شغلی درباره خودتان و اهدافتان

شناخت کارجو یکی دیگر از جنبه‌های مهم مصاحبه‌های شغلی است که احتمالاً با سؤالاتی در مورد نحوه کار، آنچه که به دنبال آن هستید(در یک شغل، یک تیم، یک شرکت و به عنوان مدیر) و اهدافتان مواجه خواهید شد. اگر مصاحبه‌کننده‌ها بخواهند مطمئن شوند که شما مناسب تیمشان هستید، نشانه خوبی است. از آن به عنوان یک فرصت استفاده کنید!

21.در یک موقعیت جدید به دنبال چه هستید؟

در حالت ایده آل درست به همان چیزهایی اشاره کنیدکه در این موقعیت شغلی جدید ارائه می‌شود.

22.چه نوع محیط کاری را ترجیح می‌دهید؟

این محیط در حالت ایده آل شبیه به محیط شرکتی است که برایش درخواست شغلی داده‌اید.

23.سبک کارتان چگونه است؟

وقتی مصاحبه گر از شما در مورد سبک کاری می‌پرسد، احتمالاً سعی می‌کند تا شما را در نقش جدید تصور کند. چگونه کار خواهید کرد؟ کار کردن با شما چگونه خواهد بود؟ آیا به خوبی با تیم موجود هماهنگ خواهید شد؟ می‌توانید با تمرکز روی چیزی که برایتان مهم است و با همه چیزهایی که تاکنون در مورد نقش، تیم و شرکت یاد گرفته‌ اید، به آنها کمک کنید. این سوال گسترده است، پس در پاسخ دادن هم انعطاف پذیری زیادی دارید. یعنی می‌توانید در مورد نحوه برقراری ارتباط و همکاری در پروژه‌های متقابل صحبت کنید، شاید دورکاری به شما امکان می‌دهد تا بیشترین بهره وری را داشته باشید یا نحوه برخوردتان در حین رهبری یک تیم و مدیریت گزارش‌های مستقیم را مطرح کنید. فقط پاسخ مثبتی را انتقال دهید. به خاطر بسپارید که بیان یک داستان، تقریباً همیشه پاسخ شما را به یاد ماندنی‌تر می‌کند.

 

مطلب پیشنهادی: مزایای دورکاری

 

24.سبک مدیریتی شما چگونه است؟

بهترین و قدرتمند ترین مدیران هم انعطاف پذیر هستند و این دقیقاً همان چیزی است که باید در پاسختان مطرح کنید (به چیزی مانند این فکر کنید: «در حالی که هر موقعیت و هر عضوی از تیم به استراتژی متفاوتی نیاز دارد، ولی من تمایل دارم تا به عنوان یک مربی با کارکنانم ارتباط برقرار کنم…») سپس چند مورد از بهترین لحظات مدیریتی خودتان، مانند زمانی که باعث رشد تیمتان شدید یا یک کارمند ضعیف را به کارمندی برتر تبدیل کردید، تعریف کنید.

بررسی سبک مدیریتی در سوالات مصاحبه‌های شغلی

25.رئیس و همکاران قبلی، شما را چگونه توصیف می‌کنند؟

اول از همه، صادق باشید (بدانید اگر به مرحله نهایی راه پیدا کنید، مدیر استخدام با روسا و همکاران قبلی شما تماس می‌گیرد تا حرفتان را تأیید کنند!). پس سعی کنید تا به نقاط قوت و ویژگی‌هایی که در سایر جنبه‌های مصاحبه در مورد آنها صحبت نکرده‌اید، مانند اخلاق کاری قوی یا تمایل برای مشارکت در پروژه‌های دیگر اشاره کنید.

26.چگونه با فشار یا موقعیت استرس زا کنار می‌آیید؟

شاید در تلاش برای اثبات این که کارجوی کاملی هستید که از پس هر کاری برمی‌آیید، هوس کنید تا از این سوال چشم پوشی کنید. اما این مورد را نادیده نگیرید (یعنی نگوییدکه: «فقط سرم را پایین انداختم و از آن عبور کردم» یا « استرس ندارم»). در عوض، در مورد استراتژی‌های خودتان برای مقابله با استرس (خواه مدیتیشن به مدت 10 دقیقه در روز، پیاده روی یا تهیه لیست جزئی از کارهایتان است) و نحوه در میان گذاشتنش با دیگران و کاهش تنش صحبت کنید. اگر بتوانید یک مثال واقعی از موقعیت استرس زایی که با موفقیت از آن عبور کرده‌اید ارائه دهید، خیلی بهتر است.

27.دوست دارید خارج از محل کار چه کاری انجام دهید؟

مصاحبه‌کنندگان گاهی اوقات در مورد سرگرمی‌ها یا علایق شما در خارج از محل کار می‌پرسند تا کمی شما را بهتر بشناسند. تا بفهمند به چه چیزی علاقه دارید و ساعات غیر کاری را به چه چیزی اختصاص می‌دهید. اینجا هم فرصت دیگری برای درخشیدن شخصیت شما است. صادق باشید، اما حرفه‌ای عمل کنید. طوری پاسخ ندهید که انگار تمام وقتتان را صرف تمرکز بر روی چیزی غیر از شغلی که برایش درخواست دادید، می‌کنید. برای مثال می‌توانید بگویید در اوغات فراغت، فیلم می‌بینیم و یا آهنگسازی می‌کنم.

28.آیا قصد بچه دار شدن دارید؟

سوالات مصاحبه‌های شغلی در مورد وضعیت خانوادگی، ملیت (کجا به دنیا آمده اید؟)، مذهب؛ عقیده و…، در برخی کشورها غیرقانونی است. اما اغلبشان گاهی پرسیده می‌شوند. البته، همیشه با نیت بد مطرح نمی‌شوند. شاید مصاحبه‌کننده فقط در صدد برقراری ارتباط است. قطعاً هر سؤالی در مورد زندگی شخصی خودتان (یا هر چیز دیگری که فکر می‌کنید نامناسب است) را به شغل مورد نظر پیوند دهید و بگویید: «من هنوز وارد این شرکت نشده‌ام، اما به مسیرهای شغلی شرکت شما بسیار علاقمندم. می‌توانید در مورد آن بیشتر برایم بگویید؟»

بچه در سوالات مصاحبه‌های شغلی

29.چگونه کارتان را اولویت بندی می‌کنید؟

مصاحبه کنندگان می‌خواهند بدانند که می‌توانید زمان خودتان را مدیریت کنید، قضاوت کنید، ارتباط برقرار کنید و در صورت نیاز تغیر مسیر دهید. صحبت را از  هر سیستم کارآمدی که برای برنامه ریزی روز یا هفته خودتان استفاده می‌کنید، شروع کنید. شاید چک لیست کاری یا یک صفحه گسترده با کدهای رنگی دارید. شاید هم از نرم افزارهای مدیریت پروژه‌ های شخصی استفاده می‌کنید. در اینجا به خوبی می‌توانید به یک مثال واقعی تکیه کنید. بنابراین در ادامه توضیح دهید که چگونه در گذشته به یک درخواست لحظه آخری یا تغییر غیرمنتظره در اولویت‌های کاری واکنش نشان داده‌اید. همچنین نحوه ارزیابی و تصمیم‌گیری برای انجام هر کاری و نحوه برقراری ارتباط با مدیر یا هم تیمی‌های خودتان را شرح دهید.

30.به چه چیزی علاقه دارید؟

شما روباتی نیستید که برنامه ریزی شده تا کار کند و بعدش خاموش شود. شما یک انسان هستید و اگر کسی این سوال را در مصاحبه از شما می‌پرسد، احتمالاً می‌خواهد شما را بهتر بشناسد. پاسختان می‌تواند مستقیماً با نوع کارتان هماهنگ باشد. مثلاً اگر برای شغل طراحی گرافیک درخواست می‌دهید، شاید تمام وقت آزاد خودتان را صرف تهیه تصاویر و طراحی پست و استوری اینستاگرام می‌کنید.

 

مطلب پیشنهادی: انواع طراحی گرافیک کاربردی

 

البته از صحبت در مورد سرگرمی متفاوت با کار روزمره، نترسید. آلدی مربی حرفه‌ای شرکت Muse می‌گوید: می‌توانید یک قدم جلوتر بروید و نشان دهید که چگونه این علاقمندی، شما را به گزینه‌ای عالی برای این سمت شغلی تبدیل می‌کند. مثلاً اگر توسعه‌دهنده نرم‌افزار و عاشق شیرینی‌پزی هستید، می‌توانید در مورد این که چگونه این علاقمندی باعث تقویت توانایی خلاقیت و دقت شما در کدنویسی شده، صحبت کنید.

31.چه چیزی به شما انگیزه می‌دهد؟

قبل از این که در مورد پاسخ دادن به این سؤال درونی وحشت کنید، در نظر بگیرید که مصاحبه کننده می‌خواهد از هیجان زدگی شما برای استخدام در شرکتش مطمئن شود . یعنی اگر شما را انتخاب کند، انگیزه برای موفقیت خواهید داشت. بنابراین به چیزی که در نقش‌های قبلی به شما انرژی داده، فکر کنید و دقیقاً مشخص کنید که چه چیزی باعث شده تا چشمان شما با خواندن شرح وظایف این شغل، برق بزند. یک مورد را انتخاب کنید، مطمئن شوید که مربوط به نقش و شرکتی است که برای آن مصاحبه می‌شوید و سعی کنید تا داستانی را برای کمک به انتقال منظورتان بسازید. اگر صادق باشید، اشتیاقتان قابل لمس خواهد بود.

انگیزه در سوالات مصاحبه‌های شغلی

32.خط قرمزتان چیست؟

این سوال هم در مصاحبه‌های شغلی مانند یک میدان مین به نظر می‌رسد. اما اگر بدانید که چرا مصاحبه کننده آن را می‌پرسد، راحت تر پاسخ خواهید داد. به احتمال زیاد، آن‌ها می‌خواهند مطمئن شوند که شما در شرکتشان شکوفا می‌شوید و نگاهی اجمالی به نحوه مواجهه شما با درگیری‌ها دارند. بنابراین خط قرمزی هماهنگ با فرهنگ و محیط سازمان انتخاب کنید و جانب صداقت را رعایت کنید. سپس توضیح دهید که چرا و چه کارهایی را برای پایبندی به آن در گذشته انجام داده‌اید. تمام تلاش خودتان را برای حفظ آرامش و خونسردی انجام دهید. نیازی به تمرکز روی مفاهیم آزار دهنده نیست پس پاسخی کوتاه و جذاب ارائه دهید.

33.دوست دارید چگونه مدیریت شوید؟

این یکی دیگر از آن دسته سوالاتی است که برای رسیدن به تناسب (هم از دیدگاه شرکت و هم از دیدگاه خودتان) مناسب است. به این فکر کنید که چه چیزی در گذشته برای شما خوب بود و چه چیزی خوب نبوده است. رؤسای قبلی چه کاری انجام دادند که به شما انگیزه داده و به موفقیت و رشد شما کمک کرده؟ یک یا دو مورد را انتخاب کنید و همیشه آنها را در چارچوبی مثبت بیان کنید(یعنی اگر ترجیح می‌دادید که مدیرتان برعکس رفتار کند، آن را به صورت کاری که می‌خواهید یک مدیر انجام دهد، بیان کنید). اگر بتوانید یک مثال مثبت از یک رئیس بزرگ مطرح کنید، پاسختان را تقویت می‌کنید.

34.آیا خودتان را فردی موفق می‌دانید؟

شاید این سوال در طول مصاحبه، شما را ناراحت کند. اما آن را فرصتی در نظر بگیرید تا به مصاحبه‌گر اجازه دهید شما را بهتر بشناسد و خودتان را گزینه‌ای عالی برای این شغل معرفی کند. اول از همه، مطمئن شوید که بله فرد موفقی هستم! سپس دستاورد حرفه‌ای خاص و مایه افتخارتان را انتخاب ‌کنید که می‌تواند با نقشی که برای آن مصاحبه می‌دهید؛ مرتبط باشد. یعنی موفقیت، مهارت یا تجربه‌ای را مطرح کنید که شما را در این شغل به موقعیت برتر می‌رساند.  دلیل موفقیت‌آمیز بودن آن دستاورد را  توضیح دهید، علاوه بر نتیجه در مورد فرآیند هم صحبت کنید، و دستاوردتان را بدون فراموش کردن تیم‌تان، برجسته کنید. این دستاورد را در قالب یک داستان بیان کنید تا حمل بر خودستایی نشود!

موفقیت در سوالات مصاحبه‌های شغلی

35.پنج سال دیگر خودتان را کجا می‌بینید؟

اگر این سوال در طول مصاحبه‌های شغلی از شما پرسیده شد، اهداف آینده  را صادقانه و دقیق مطرح کنید. اما این را در نظر بگیرید که: یک مدیر استخدامی می‌خواهد بداند الف) آیا انتظارات واقع بینانه‌ای برای شغلتان تعیین کرده‌اید؛ ب) آیا جاه طلبی دارید (یعنی این مصاحبه اولین باری نیست که این سوال را مد نظر قرار می‌دهید) و ج) آیا موقعیت شغلی با اهداف و رشد شما مطابقت دارد. به طور واقع بینانه به این فکر کنید که این موقعیت شما را به کجا می‌رساند و در این جهت، پاسخ دهید. آیا این موقعیت شغلی لزوما بلیط یک طرفه برای رسیدن به آرزوهای شما نیست؟ در واقع کاملاً از آینده مطمئن نیستید، اما می‌دانید که این پرسش، به شما در تصمیم گیری کمک می‌کند.

36. چگونه برای دستیابی به اهداف شغلی خودتان برنامه ریزی می‌کنید؟

با داشتن هدف به مصاحبه کنندگان نشان می‌دهید که هدفگذاری برایتان مهم است، جاه طلب هستید و می‌توانید به آینده فکر کنید. داشتن برنامه برای دستیابی به اهدافتان یعنی خودانگیختگی و مهارت‌های سازمانی و مدیریت زمان دارید. در نهایت، این واقعیت که شما به اهداف گذشته‌ای که برای خود تعیین کرده‌اید، دست یافته‌اید، دلیلی بر توانایی شما برای پیگیری اهداف است. در مجموع، اینها نشانه‌هایی هستند که نشان می‌دهد نه تنها می‌توانید اهدافتان را تعیین کنید و به آنها برسید، بلکه به رئیس، تیم و شرکت احتمالی خودتان هم کمک می‌کنید تا همین کار را انجام دهند. در  مصاحبه‌های شغلی برای پاسخ به این پرسش، روی یک یا دو هدف با جزئیات مشخص متمرکز شوید؛ دلیل اهمیت اهدافتان را توضیح دهید؛ نقاط عطف را بیان کنید؛ موفقیت‌های گذشته را برجسته کنید و دوباره آنها را به شغل مورد تقاضا ربط دهید.

37.شغل رویایی شما چیست؟

مصاحبه گر باز با این پرسش می‌خواهد بداند که آیا این موقعیت شغلی واقعاً با اهداف شغلی نهایی شما مطابقت دارد یا خیر. در مورد اهداف و علایق خودتان و اینکه چرا این شغل شما را به آنها نزدیک می‌کند، صحبت کنید.

38. برای مصاحبه به چه شرکت‌های دیگری مراجعه کردید؟

شرکت‌ها به چند دلیل این سوال را در طول مصاحبه‌های شغلی از شما می‌پرسند. شاید می‌خواهند ببینند که چقدر در مورد این نقش و تیمئ(یا حتی در این زمینه) جدی هستید یا سعی می‌کنند تا بفهمند با چه کسی برای استخدام شما رقابت می‌کنند. از یک طرف می‌خواهید اشتیاقتان برای این شغل را ابراز کنید، اما در عین حال، نمی‌خواهید بگویید که هیچ کس دیگری در کار نیست. بسته به جایگاهی که در جستجوی آن هستید، می‌توانید در مورد ارسال درخواست یا مصاحبه برای چند نقش که دارای ویژگیهای مشترک هستند صحبت کنید. سپس ذکر کنید که چگونه و چرا این سمت شغلی برایتان بسیار مناسب به نظر می‌رسد.

39.چه چیزی شما را منحصر به فرد می‌کند؟

به آنها دلیلی بدهید تا شما را از میان سایر متقاضیان انتخاب کنند. نکته کلیدی اینجاست که پاسخی مرتبط با نقشی که برای آن درخواست داده‌اید، مطرح کنید. این موارد که می‌توانید یک کیلومتر را در عرض شش دقیقه بدوید یا جدول را تند حل کنید، احتمالاً کمکی در بدست آوردن این شغل نمی‌کنند. پس از این فرصت استفاده کنید و به آنها چیزی بگویید که به شما در رقابت برای کسب موقعیت شغلی، برتری بدهد. برای فهمیدنش، می‌توانید از برخی همکاران سابق بپرسید، به الگوهایی که در بازخوردهای دریافتی در مورد خودتان دیده‌اید فکر کنید یا سعی کنید تا علت گرایش مردم به سمت خودتان را مشخص کنید. روی یک یا دو چیز تمرکز کنید و فراموش نکنید که هر چیزی را با شواهد پشتیبان همراه کنید.

منحصر به فرد بودن کار جو در سوالات مصاحبه‌های شغلی

40.چه چیزی را باید بدانم که در رزومه شما نیست؟

اگر استخدام کننده یا مدیر استخدام به چیزی بیش از آنچه در رزومه شما وجود دارد علاقه نشان دهد، نشانه خوبی است. احتمالاً به این معنی است که آنها به رزومه شما نگاه کرده‌اند، فکر می‌کنند که شاید برای این نقش مناسب هستید و می‌خواهند بیشتر در مورد شما بدانند. برای اینکه این سوال گسترده را کمی قابل کنترل‌تر کنید، سعی کنید تا در مورد یک ویژگی مثبت، داستان یا جزئیاتی را مطرح کنید که کمی در مورد شما و تجربه شما روشنگری می‌کند. یا این که از ماموریت یا هدفی صحبت کنید که شما را در مورد این سمت شغلی یا شرکت، هیجان زده می‌کند.

 

مطلب پیشنهادی: راهنمای نوشتن یک رزومه ی حرفه ای جهت استخدام

 

سوالات کاری در طول مصاحبه‌های شغلی

در آخر، استخدام کنندگان می خواهند مطمئن شوند که می‌توانید این نقش را به عهده بگیرید. یعنی شاید سؤالات تدارکاتی را بپرسند تا از  زمان بندی شروع به کار و سایر عوامل اطمینان پیدا کنند. شاید از شما بخواهند تا شروع به کارتان را مجسم کنید.

41. سی، شصت یا نود روز اول حضورتان در این سمت شغلی چگونه خواهد بود؟

رئیس آینده (یا هر کس دیگری که این سوال را از شما پرسیده) می‌خواهد بداند که تحقیقات لازم را انجام داده‌اید، به نحوه شروع کار فکر کرده‌اید و در صورت استخدام می‌توانید ابتکار عمل را به دست بگیرید. بنابراین به این فکر کنید که باید با چه اطلاعات و جنبه‌هایی از شرکت و تیم آشنا شوید و با چه همکارانی می‌خواهید بنشینید و صحبت کنید. همچنین می‌توانید یک پروژه احتمالی را پیشنهاد کنید تا نشان دهید که آماده به کار و مشارکت هستید. اگر این کار را به دست آورید، لزوماً این اولین کاری نیست که باید انجام دهید، اما با یک پاسخ خوب ، خودتان را فردی متفکر و پایبند به کار نشان می‌دهید.

42. چه قدر حقوق مد نظرتان است؟

قانون شماره یک برای پاسخ به این سوال در مصاحبه‌های شغلی این است: حقوق مورد نیاز خود را زودتر از موعد مشخص کنید. با استفاده از سایت‌های کاریابی و برقراری ارتباط با شبکه اجتماعی خودتان، در مورد حقوق مشاغل مشابه، تحقیق کنید. حتما تجربه، تحصیلات، مهارت‌ها و نیازهای شخصی خودتان را نیز در نظر بگیرید! به پیشنهاد جنیفر فینک مربی حرفه‌ای شرکت Muse، یکی از سه استراتژی زیر را انتخاب کنید:

کارفرما و کارجو

  • محدوده دستمزد را مشخص کنید. به گفته فینک، پایین‌ترین محدوده مد نظرتان را در حد متوسط ​​تا بالای آنچه واقعاً به آن امیدوار هستید، نگه دارید.
  • به گفته فینک، سؤال را برگردانید. چیزی مانند این: «سوال خوبی است. اگر محدوده حقوق این سمت شغلی را به من بگویید، خیلی بهتر است».
  • تأخیر در پاسخگویی: به مصاحبه‌گر بگویید که مایلید قبل از بحث در مورد حقوق، درباره شرح وظایف سمت شغلی یا سایر مزایا اطلاعات بیشتری کسب کنید.

43. به نظرتان چه کاری را می‌توانیم بهتر یا متفاوت انجام دهیم؟

این سوال در مصاحبه‌های شغلی می‌تواند شرایط استخدام شما را متحول کند. چگونه بدون زیر سوال بردن شرکت یا بدتر از آن، بدون توهین به شخصی که با او صحبت می‌کنید، باید پاسخ دهید؟ خب اول یک نفس عمیق بکشید و بعد پاسخ خودتان را با طرح چیزی مثبت در مورد شرکت یا محصول خاصی شروع کنید. هنگامی که آماده ارائه بازخورد سازنده هستید، پیشینه‌ای را در مورد دیدگاهتان ارائه دهید و توضیح دهید که چرا تغیر مدنظرتان را باید (به طور ایده آل بر اساس برخی تجربیات گذشته یا سایر شواهد) انجام داد. اگر پاسختان را با یک سوال پایان دهید، به آنها نشان می‌دهید که در مورد شرکت یا محصول کنجکاو بوده و پذیرای سایردیدگاه‌ها هستید. به این صورت: «این رویکرد را در اینجا در نظر گرفتید؟ دوست دارم در مورد روند کارتان بیشتر بدانم.»

44.چه زمانی می‌توانید شروع به کار کنید؟

هدف شما در اینجا تعیین انتظارات واقع بینانه و مفید برای خودتان و شرکت است. پاسخ دقیق به موقعیت خاص شما بستگی دارد. اگر آماده شروع فوری هستید ( برای مثال اگر بیکار هستید) می‌توانید پیشنهاد دهید که ظرف یک هفته شروع به کار کنید. اما اگر باید به کارفرمای فعلی خودتان اطلاع دهید، از گفتن آن نترسید. مردم درک خواهند کرد و به این موضوع احترام خواهند گذاشت که شما قصد دارید همه چیز را درست تمام کنید. همچنین استراحت بین کارها هم حق شماست. شاید بخواهید بگویید «تعهداتی از قبل برنامه ریزی شده دارم». اگر کارفرما به کسی نیاز دارد تا کمی زودتر شروع به کار کند، پس سعی کنید تا انعطاف پذیر باشید.

45.آیا مایل به نقل مکان هستید؟

شاید این یک سوال ساده، با پاسخ بله یا نه به نظر برسد، اما اغلب کمی پیچیده تر است. در ساده ترین سناریو، کاملاً آماده جابجایی هستید. اما اگر پاسختان منفی است، یا حداقل در حال حاضر منفی است، می‌توانید اشتیاق خودتان برای گرفتن این شغل را دوباره بیان کنید. به طور خلاصه توضیح دهید که چرا حالا امکان جابجایی ندارید و جایگزینی مانند دورکاری یا کار در خارج از یک دفتر محلی را پیشنهاد دهید. گاهی اوقات هم  می‌توانید بگویید که ترجیح می‌دهید به دلایل xyz در جای خودم بمانم، اما مایلید برای فرصت شغلی مناسب‌تر، جابه‌جایی را در نظر بگیرید.

نقل مکان در سوالات مصاحبه‌های شغلی

 

سوالات مصاحبه‌های شغلی برای تست کردن شما

بسته به سبک مصاحبه‌گر و شرکت، شاید با سؤالات بسیار عجیب دیگری در مصاحبه‌های شغلی مواجه شوید. آنها اغلب در حال آزمایش نحوه فکر کردن شما در مورد هر چیزی هستند. نترسید. یک لحظه فکر کنید و به یاد داشته باشید هیچ پاسخ یا رویکرد صحیحی وجود ندارد.

46.​​چند توپ تنیس را می توان در یک لیموزین جا داد؟

هزارتا؟ ده هزارتا؟ صد هزارتا؟ خب شاید برای گزینش برخی از مشاغل به طور جدی از شما سؤالات فکری مانند این سؤال پرسیده شود. به خاطر بسپارید که مصاحبه‌کننده لزوماً عدد دقیق را نمی‌خواهد. آنها می‌خواهند مطمئن شوند که شما خواسته‌هایشان را متوجه شده‌اید و می‌توانید روشی سیستماتیک و منطقی را برای پاسخ‌دهی به کار بگیرید. بنابراین یک نفس عمیق بکشید و با منطق ریاضی شروع به فکر کردن کنید (بله، خواستن قلم و کاغذ هم اشکالی ندارد!)

47.اگر یک حیوان بودید، دوست داشتید چه حیوانی باشید؟

سوالات مصاحبه‌های شغلی از نوع تست شخصیت هم در مصاحبه‌ها مطرح می‌شود چون مدیران استخدام می‌خواهند ببینند چه افکاری در مورد خودتان دارید. در اینجا هیچ پاسخ اشتباهی وجود ندارد، اما اگر با کمک این پاسخ، نقاط قوت یا شخصیت خودتان را معرفی کنید یا با مدیر استخدام ارتباط برقرار کنید، فوراً امتیاز خواهید گرفت. نکته حرفه ای: با یک تاکتیک متوقف کننده، زمان فکر کردن برای خودتان بخرید، مثلا بگویید: «خب، این سوال عالی است. فکر کنم باید بگم…»

بررسی شخصیت در سوالات مصاحبه‌های شغلی

48.این خودکار را به من بفروش.

اگر برای شغل فروشندگی یا کارشناس فروش مصاحبه می‌دهید، شاید مصاحبه‌گر شما را در موقعیت فروش خودکار روی میز، کتابچه، بطری آب یا هر چیز دیگری قرار دهد. اصلی ترین چیزی که آنها شما را از نظر آن آزمایش می‌کنند، چگونگی مدیریت یک موقعیت پرفشار است. بنابراین سعی کنید آرام بمانید و اعتماد به نفس خودتان را حفظ کنید. از زبان بدن خودتان (برقراری تماس چشمی، صاف نشستن و موارد دیگر) استفاده کنید تا نشان دهید که از عهده این کار برمی‌آیید. مطمئن شوید که گوش می‌دهید، نیازهای «مشتری» را درک می‌کنید، ویژگی‌ها و مزایای کالا را مشخص می‌کنید و با قدرت، کار را تمام کنید؛ درست مثل این که واقعاً در حال انجام یک معامله هستید.

 

سوالات تکمیلی در مصاحبه‌های شغلی

وقتی زمان پایان مصاحبه فرا می‌رسد، فرصتی برای اضافه کردن آخرین افکار و طرح پرسش از جانب شماست تا هر چه بهتر در مورد مناسب بودن این شرکت و شغل برای خودتان تصمیم گیری کنید. در واقع، اگر در مصاحبه‌هایتان وقتی برای پرسیدن سؤال به شما ندهند، پس شانس استخدامتان زیر سوال رفته است.

49.آیا چیز دیگری هم وجود دارد که بخواهید بدانیم؟

درست زمانی که فکر می‌کردید کارتان تمام شده است، مصاحبه‌کننده‌ این موضوع را از شما می‌پرسد. نترسید کلکی در کار نیست! به گفته ژانگ، می‌توانید از این سوال به عنوان فرصتی برای پایان دادن به جلسه با یکی از  این دو روش استفاده کنید. اولاً، اگر واقعاً حرف مرتبطی دارید که فرصت بیانش را نداشته‌اید، همین الان آن را بگویید. در غیر این صورت، می‌توانید به طور خلاصه شرایط خودتان را بیان کنید. برای مثال، ژانگ می‌گوید، می‌توانید بگویید: «فکر می‌کنم ما بیشتر حرفها را گفته‌ایم، اما به‌طور خلاصه، به نظر می‌رسد که شما به دنبال فردی مستعد هستید. با توجه به تجربه قبلی خودم [تجربه را در اینجا برشمارید]، فکر می‌کنم که خیلی مناسب این کار هستم.»

سایر سوالات مصاحبه‌های شغلی

50.آیا سوالی از ما دارید؟

خوب می‌دانید که مصاحبه‌های شغلی فقط فرصتی برای گپ زدن با مدیر استخدامی نیستند، بلکه فرصتی است تا بفهمید آیا این شغل از دیدگاه شما مناسب است یا خیر. می‌خواهید در مورد این موقعیت شغلی، شرکت، اداره، تیم و غیره چه چیزی بدانید؟ شما بسیاری از این موارد را در طول مصاحبه واقعی مطرح خواهید کرد، بنابراین چند سوال نه چندان رایج را آماده کنید. سؤالاتی که مصاحبه کننده (بخش مورد علاقه شما در مورد کار در اینجا چیست؟) یا رشد شرکت (چه چیزی می‌توانید در مورد محصولات جدید یا برنامه‌های رشد شرکت به من بگویید؟) را هدف قرار می‌دهند، جالب هستند.

 

در نهایت…

آماده پاسخگویی به تمام سوالات مصاحبه‌های شغلی شوید. هر جا که تقاضای شغلی دهید، احتمالاً چندین مورد از سؤالات فوق را از شما می‌پرسند. بنابراین به طور کلی:

  • به پاسخ هایی که برای سؤالات سابقه کاری دارید (هر کدام که در موردتان صادق است)، یعنی شکاف در تجربه کاری، دلیل اخراجتان و غیره، خوب فکر کنید.
  • به خوبی از روش STAR برای پاسخگویی به برخی از پرسشها استفاده کنید.
  • آداب اولیه مصاحبه را رعایت کنید. با مصاحبه کننده، ارتباط چشمی و مؤدبانه برقرار کنید. اعتماد به نفس را در زبان بدن و لحن گفتارتان نشان دهید.
  • تا حد امکان جملات و منظورتان را در قالب عبارات مثبت بیان کنید.

 

منابع

https://www.themuse.com/advice/interview-questions-and-answers

https://novoresume.com/career-blog/interview-questions-and-best-answers-guide

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
بلهخیر
نویسنده مطلب زینت فلاح
من زینت فلاح، ارشد روان سنجی هستم. بیش از ده ساله که ترجمه متون روانشناسی،مدیریت و فناوری رو انجام میدم. به تولید محتوای جدید علاقمندم و چند ساله که با کارلنسر همکاری دارم. https://www.karlancer.com/profile/1408

دیدگاه شما

یک دیدگاه

  • aa109
    15 بهمن 1400

    مطلب مفیدی بود