پسوند زبان های برنامه نویسی؛ کدام فرمت فایل مربوط به کدام زبان‌برنامه‌نویسی است؟

23 شهریور 1401 - آخرین بروزرسانی: 14 آبان 1402
برنامه نویسی
زمان تقریبی مطالعه: 6 دقیقه

هر نرم افزاری که در کامپیوتر یا لپ تاپ خود دارید با یک زبان برنامه نویسی نوشته شده و هر کدام از این زبان ها پسوندهای متفاوتی دارند. هر فایلی که در کامپیوتر شما ذخیره می‌شود، شامل دو بخش است؛ بخش اول اسم فایل است که می‌توانید آن را هنگام ذخیره‌سازی فایل تغییر دهید؛ بخش دوم پسوند (فرمت) فایل است که نشانگر نوع فایلی است که به آن مواجه هستید. صدها نوع فایل مختلف و به تبع آن پسوند‌های مختلف در کامپیوترها وجود دارند. در این مطلب قصد داریم با پسوندهای معروف زبان‌های برنامه‌نویسی آشنا شویم. برای آشنایی بیشتر و عمیق تر با پسوندها و مباحث برنامه نویسی می توانید از خدمات آموزش آنلاین برنامه نویسی در سایت کارلنسر استفاده نمایید.

 

پسوند فایل‌ های C و ++C

پسوند فایل‌های زبان‌های برنامه‌نویسی C و ++C، «دات سی یا c.» است. زبان برنامه‌نویسی C، نسخه توسعه یافته یک زبان تقریبا ناشناخته به نام B است که در سال 1972 توسط دنیس ریچی و برایان کرنیگان ایجاد شد. از زبان C عموما در طراحی و توسعه نرم‌افزارهای سیستم و برنامه‌های دسکتاپ استفاده می‌شود.

++C  یک نسخه توسعه یافته از زبان C است. این زبان را با پسوند «cpp.» هم می‌توانید در سیستم پیدا کنید. زبان برنامه‌نویسی سی‌ پلاس پلاس در ابتدا C withClasses نام داشت اما بعدتر به ++C  تغییر نام داد. از این زبان برای ساخت و طراحی اپلیکیشن‌های کاربردی، بازی‌ها، انیمیشن‌سازی، مرورگرهای وب و موارد فراوان دیگری استفاده می‌شود.

 

پسوند فایل‌ های Perl

پسوند فایل‌های زبان برنامه‌نویسی Perl به صورت «cgi. و pl.» است. این زبان در سال 1987 ساخته شد. بخش عمده ساختاری این زبان از زبان C الهام گرفته شده است. بیشتر کاربرد این زبان برنامه‌نویسی در حوزه‌های هوش مصنوعی، انجام پروژه ژنتیک، نظامی، تحقیقاتی و صنعتی است.

زبان Perl

 

پسوند فایل‌های Java

پسوند فایل‌های زبان برنامه‌نویسی Java به صورت «class.» مشخص می‌شود. این زبان در اویل دهه 1990 و توسط James Gosling پایه‌ریزی شد. نام اولیه این زبان Oak به معنی بلوط بود. این زبان بر پایه ++C ساخته شده است.

این زبان به صورت گسترده در ساخت اپلیکیشن‌ اندرویدی و محصولات نرم‌افزاری کاربرد دارد. به عنوان مثال اگر قصد دارید تا برای یک سایت فروشگاهی یک اپلیکیشن اندروید طراحی کنید، جاوا یکی از انتخاب‌های خوب خواهد بود.

 

پسوند فایل‌های #C

فایل‌های سی شارپ با پسوند «.cs» ذخیره می‌شوند. اولین نسخه این زبان در سال 2002 وارد بازار شد. یکی از مواردی که به سی‌شارپ محبوبیت زیادی می‌دهد امکان ساخت بازی با استفاده از این زبان در موتور Unity است. البته از سی شارپ در برنامه‌های موبایل، برنامه‌های ویندوز و دسکتاپ هم استفاده می‌شود.

 

مطلب پیشنهادی: موتور بازی سازی چیست؟

 

پسوند فایل‌های PHP

فایل‌های PHP پسوند «php.» دارند. این زبان یک زبان برنامه‌نویسی کامل نیست و به اصلاح یک زبان اسکریپت‌نویسی به شمار می‌رود. زبان برنامه‌نویسی PHP در سال 1994 میلادی ارائه شد. جالب است بدانید که PHP مخفف عبارت Personal Home Page است. کدهای PHP شباهت زیادی به کدهای زبان C دارند.

زبان php

 

پسوند فایل‌های Python

پسوند فایل‌های زبان‌ برنامه‌نویسی پایتون به صورت «py.» است. شاید برایتان جالب باشد که بدانید بیشترین پروژه‌های برنامه‌نویسی که در سایت‌های فریلنسری و دورکاری پیدا می‌کنید، از طریق این زبان برنامه‌نویسی قابل انجام هستند.

پایتون در اواخر دهه ۱۹۸۰ ابداع شد. در سال ۱۹۸۹ این زبان جایگزین زبان ABC معرفی شد. این زبان  برای توسعه وب سایت، تحلیل داده، نوشتن برنامه‌ی دسکتاپ و حتی در زمینه‌ی یادگیری ماشینی و علم داده هم کاربرد دارد. از سوی دیگر راحتی یادگیری و آموزش پایتون به محبوبیت آن در دنیای برنامه‌نویسی افزوده است.

پایتون از آن دسته از زبان‌های برنامه‌نویسی است که در زمینه طراحی سایت طرفداران زیادی دارد. این زبان برنامه‌نویسی با داشتن کتابخانه‌های بسیار باعث می‌شود امکانات زیادی را در سایت با تعداد خطوط کمتری اجرا کنید.

 

مطلب پیشنهادی: چگونه یک برنامه نویس موفق شویم؟

 

پسوند فایل‌های Visual Basic

فایل‌های Visual Basic با پسوند «vb.» در سیستم ذخیره می‌شوند. این زبان نسخه توسعه یافته زبان برنامه‌نویسی بیسیک است که در اواسط دهه ۱۹۶۰ ابداع شد. این زبان برای برنامه‌نویسی در ویندوز ۹۵ و ۹۸ طراحی شده بود. مهم‌ترین ویژگی این زبان برنامه‌نویسی این است که امکان کار با نرم‌افزار آفیس را دارد. آخرین نسخه زبان برنامه‌نویسی ویژوال بیسیک VISUAL BASIC.NET نام دارد که برای استفاده در سیستم عامل جدید مایکروسافت ارائه شده است.

 

پسوند فایل‌های Swift

فایل‌های زبان برنامه‌نویسی Swift را می‌توانید با پسوند «swift.» در سیستم پیدا کنید. این زبان یک زبان برنامه‌نویسی چند کامپایلری است که از چندین زبان برنامه‌نویسی دیگر الهام گرفته شده است؛ به عنوان مثال می‌توان به +CC، پایتون و روبی اشاره کرد.

مبدع این زبان شرکت اپل است. اپل از زبان Swift برای توسعه iOS، macOS، watchOS و tvOS  استفاده می‌کند. یکی از بزرگ‌ترین نقطه ضعف‌های این زبان برنامه‌نویسی این موضوع است که عده کمی از آن برای توسعه اپلیکیشن‌های iOS استفاده می‌کنند.

زبان Swift

این زبان که یک زبان برنامه‌نویسی جوان به شمار می‌رود برای اولین بار در سال 2014 به صورت عمومی عرضه شد. Swift  یک زبان برنامه‌نویسی اوپن سورس با امنیت بالا است که اگر به آن علاقه‌مند باشید می‌توانید به‌سرعت و به‌آسانی آن را فرا بگیرید.

 

پسوند فایل‌های R

پسوند فایل‌های زبان برنامه‌نویسی R به صورت «R.» در سیستم ذخیره می‌شوند. این زبان برنامه‌نویسی یک زبان محاسباتی به شمار می‌آید. این زبان در سال 1993 ابداع شد و سازندگان آن راس ایهاکا و رابرت جنتلمن نام داشتند. هر چند که این زبان بیشتر در میان دانشگاهیان طرفدار دارد اما شرکت‌های بزرگی مانند Facebook، Uber، Google و Airbnb هم از آن استفاده می‌کنند. این زبان یکی از زبان‌های کاربردی در حوزه علم داده است.

 

پسوند فایل‌ها Roby

پسوند فایل‌های زبان برنامه‌نویسی روبی، «RB.» است. این زبان در سال 1993 ابداع شد. سازنده این زبان، ماتسوموتو، درباره انگیزه ساخت روبی می‌گوید:«در جستجوی زبانی بودم که از پایتون شیءگراتر و از پرل قدرتمندتر باشد. برای همین تصمیم گرفتم خودم آن را بسازم.»

روبی یک زبان کاملا شی‌گرا است که مانند Pythom و Perl یک زبان همه منظوره در نظر گرفته می‌شود. از زبان روبی می‌توان برای بازی سازی، محاسبات صنعتی و پزشکی، سرویس‌های خودکارسازی تست و برنامه‌نویسی سمت سرور استفاده کرد. زبان روبی و زبان پایتون اشتراکات فراوانی دارند و در بیشتر موارد قابل جایگزینی هستند.

 

مطلب پیشنهادی: برنامه نویسی شی گرا چیست؟

 

سخن آخر

زبان‌های برنامه‌نویسی زیادی وجود دارند که فرصت اشاره به آن‌ها و معرفی پسوندهایشان در یک مطلب وجود ندارد. علاوه بر انواع مختلفی از فایل‌ها در هر کامپیوتر وجود دارند که هر کدام زبان مخصوص به خود را دارند. اگر در کامیپوتر خود به فایلی با پسوند ناشناخته برخوردید می‌توانید با جستجوی آن و پیش از باز کردن فایل، متوجه شوید که مربوط به چه زبان برنامه‌نویسی و یا چه برنامه‌ای است.

نکته دیگری که اشاره به آن در انتهای مطلب خالی از لطف نیست، این موضوع است که با تغییر پسوند فایل، دیگر قادر به باز کردن و اجرای فایل نخواهید بود تا زمانی که آن را به پسوند درست تغییر دهید. پس اگر از کامیپوتر اشتراکی استفاده می‌کنید و یا دوست دارید برخی از فایل‌هایتان ناشناخته بمانند به جز امکان مخفی کردن فایل‌ها، می‌توانید از این ترفند هم کمک بگیرید.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
بلهخیر
نویسنده مطلب تیم محتوای کارلنسر
در کنار هم، در خانواده بزرگ کارلنسر برای رسیدن به موفقیت های بزرگ :)

دیدگاه شما

بدون دیدگاه