بهترین نرم افزارهای طراحی و مدلسازی سه بعدی

01 دی 1401 - آخرین بروزرسانی: 19 آذر 1402
بهترین نرم افزارهای طراحی و مدلسازی سه بعدی
زمان تقریبی مطالعه: 13 دقیقه

نرم افزارهای طراحی و مدلسازی سه بعدی، خلاقیت شما را تقویت کرده و برای تهیه طرح‌های چشم نواز تخیلی یا واقعی، بسیار کاربردی و مفید هستند.

امروزه افراد خلاق به بهترین نرم‌افزارهای طراحی و مدلسازی سه‌بعدی دسترسی دارند که قادر به رقابت با استانداردهای صنعتی هستند. نرم افزارهای طراحی و مدلسازی در طیف گسترده‌ای از صنایع و کسب و کارها وجود دارند. آیا به ‌عنوان یک هنرمند یا طراح کهنه‌کار، به‌دنبال نرم‌افزار جدید و متناسب با خلاقیت خودتان هستید؟

در ادامه با بهترین ابزارها و نرم‌افزارهای طراحی و مدلسازی سه‌بعدی آشنا می‌شوید تا ایده‌های خودتان را به واقعیت تبدیل کنید.

 

1.اتودسک تری دی مکس (Autodesk 3DS Max)

اتودسک به ادعای بسیاری از کاربران، بهترین نرم افزار طراحی و مدلسازی سه بعدی است. تری دی مکس در میان توسعه‌دهندگان بازی، طراحان داخلی و معمارانی که به ابزارهای مدلسازی، بافت‌سازی و مش‌بندی حرفه‌ای نیاز دارند، محبوبیت دارد.

ویژگی‌های استاندارد این ابزار، شامل اسکلت‌ها و سینماتیک معکوس، شبیه‌سازی پارچه، skinning و کنترل‌های کاراکتر برای حرکت دوپا (bipedal) است. اگر نرم افزار، عملکرد دقیق یا حالت رندر مورد نیاز شما را پشتیبانی نمی‌کند، یک سیستم افزونه گسترده به ماژول‌های شخص ثالث اجازه می‌دهد تا آن را به تری دی مکس اضافه کنند. برخی از این افزونه‌ها رایگان هستند، اما بهترینشان پولی است.

نرم افزار آتودسک تری دی مکس

تری دی مکس برای اهداف مدلسازی، از ساخت چند ضلعی معمولی، نربز (NURBS) و همچنین سطوح پچ پشتیبانی می‌کند. تصاویر را می‌توان با استفاده از طیف بسیار گسترده‌ای از سیستم‌های رندر، از جمله Renderman ایجاد شده توسط Pixar و Mental ray تولید کرد.

این ابزار با وجود ویژگی‌های بسیار زیاد، یکی از بهترین ابزارهای موجود با عملکردهای حرفه‌ای است، اما برای همه مناسب نیست. برای مثال، اگرچه این نرم افزار قادر به ساخت انیمیشن است، ولی شاید انیماتورهای باتجربه، ابزار مایا را ترجیح دهند.

همچنین شاید در هنگام استفاده از افزونه‌های زیاد، با مشکلاتی مواجه شوید. پلاگین‌های پیچیده‌ای که به کامپیوتر فشار وارد می‌کنند، می‌توانند گاهی اوقات تری دی مکس را ناپایدار کنند. بعلاوه این نرم افزار فقط با سیستم عامل ویندوز سازگار است.

سفارش پروژه 3D Max

 

2.بلندر (Blender)

Blender یکی از بهترین نرم افزارهای طراحی و مدلسازی سه بعدی برای ساخت انیمیشن و در دسترس انیماتورها است. این ابزار طراجی سه بعدی، منبع باز و تحت پشتیبانی جامعه‌ای اختصاصی از توسعه دهندگان و کاربران است. همچنین برای استفاده شخصی و تجاری کاملا رایگان است.

بلندر یکی از بهترین نرم افزارهای طراحی و مدلسازی سه بعدی

این ابزار، در گذشته برترین انیماتور سه بعدی رایگان در حوزه نبردهای فضایی متحرک یا فیلم‌های رباتی غول پیکر بود. اکنون، به حدی تکامل یافته که بسیاری از شرکت‌های تولیدی از آن برای تهیه افکت‌های فیلم‌های پرهزینه استفاده می‌کنند.

اکثر ابزارها در بهترین نرم‌افزارهای طراحی سه بعدی، به ‌طور خلاصه بر مدلسازی یا رندر کردن بخش‌های فرآیند سه‌بعدی تمرکز دارند. ولی Blender متفاوت است و کل مسیر طراحی از مدلسازی، انیمیشن، شبیه سازی، رندر، ترکیب بندی و ردیابی حرکت تا ادیت ویدئو را ارائه می‌دهد.

 

مطلب پیشنهادی: بهترین نرم افزارهای شبیه سازی

 

جنبه ارتباطی این ابزار برای همکاری تیمی ‌عالی است. یعنی هنرمندان می‌توانند در قسمت خودشان از یک صحنه کار کنند و سپس ترکیب آن با عناصر ایجاد شده توسط دیگران را تماشا کنند.

از آنجایی که کد منبع این نرم افزار، منبع باز است، یک جامعه از توسعه دهندگان بزرگ، عملکرد Blender را گسترش داده‌اند. استقلال و اتکای بلندر به پشتیبانی جامعه مذکور، به این معنی است که به طور مداوم، نیازمند به‌روزرسانی‌ها و رفع اشکال‌های منظم نیست.

با این حال، توسعه به سرعت ادامه دارد تا Blender همچنان به عنوان یکی از بهترین نرم افزارهای طراحی و مدلسازی سه بعدی شناخته شود. یکی از جدیدترین ویژگی‌هایش، رندر در لحظه با استفاده از موتور EEVEE است، که فاصله بین آنچه قبلاً در لحظه امکان‌پذیر بوده و افکت‌های نیازمند به پردازش آفلاین را پر می‌کند.

نرم افزار بلندر برای ویندوز، مک و لینوکس در دسترس است. همچنین بهترین جایگزین برای Adobe After Effects در حوزه انیمیشن است.

سفارش پروژه بلندر (Blender)

 

3.اتودسک مایا (Autodesk Maya)

مایا یکی از بهترین نرم افزارهای طراحی و مدلسازی سه بعدی برای انیمیشن است (در واقع یکی از اولین سیستم‌های رندر سه بعدی تجاری در زمینه طراحی مو و خز است). این ابزار استاندارد صنعتی در تولیدات بی‌شماری با بودجه کلان مانند سریال Stranger Things استفاده می‌شود. این نرم‌افزار غنی از ابزارهای حرفه‌ای برای مدلسازی، بافت‌سازی، رندر و سایر موارد است.

آتودسک مایا

از آنجایی که این نرم افزار یکی از بهترین نرم افزارهای طراحی و مدلسازی شخصیت سه بعدی است، برای هنرمندان و انیماتورها ایده آل است. مایا دارای ابزارهای قدرتمندی برای خلق و حرکت شخصیت‌ها و شبیه سازی عناصر طبیعی مانند آب، آتش، طوفان‌های شن و انفجار است.

آخرین نسخه مایا اکنون شامل افکت‌های Bifrost است که امکان ساخت عناصر پیچیده را فراهم می‌کند. پس از ایجاد صحنه و تعریف افکت‌ها، رندر واقعی با استفاده از سیستم Arnold RenderView برای رسیدن به نتایج واقعی و خیره‌کننده، در دسترس است.

بنابراین مایا یک ابزار بسیار پیشرفته است، ولی رابط کاربری آن به اندازه تری دی مکس، کاربرپسند نیست. بنابراین، بهترین نرم افزار مدلسازی سه بعدی برای مبتدیان نیست، بلکه برای حرفه ای‌هایی است که می‌خواهند به نتایج حرفه ای برسند.

این ابزار هم مانند Blender، برای ویندوز، مک و لینوکس در دسترس است. مایا نرم افزاری معادل کلاه شعبده بازی است که تقریبا هر چیزی را می‌توان از آن بیرون کشید.

سفارش پروژه مایا (Maya)

 

4.زیبراش (ZBrush)

ابزاری خلاقانه برای مدلسازی سه بعدی اشیاء است و مانند Adobe Substance 3D در نسخه بتا، از سیستم براش استفاده می‌کند تا طراحان و هنرمندان در لحظه با خاک رس دیجیتال، مجسمه‌سازی کنند. زیبراش به دلیل داشتن رویکرد کلیمیشن مجازی (virtual claymation) یکی از بهترین نرم افزارهای طراحی و مدلسازی سه بعدی برای پرینت سه بعدی است.

نرم افزار زد براش

اشیای طراحی شده با ZBrush ، معمولا حس دست‌ساز دارند. سیستم ساخت اشیاء به جای بازسازی مشقت بار اشیاء موجود در یک فضای سه بعدی، خودش را به ایجاد اشکال جدید و جالب وا می‌دارد.

این سیستم را می‌توان با کمک قلم‌های حساس به فشار و تبلت‌های گرافیکی به یک روش مدل‌سازی محبوب در میان هنرمندان ، فیلم‌سازان و توسعه‌دهندگان بازی تبدیل کرد.

یکی دیگر از ویژگی‌های هنرمندپسند این ابزار، مسیر طراحی غیر خطی است. یعنی می‌توانید یک طرح را به حالت قبلی برگردانید، تغییر ایجاد کنید، سپس دوباره به طراحی ادامه دهید. با وجود این انعطاف پذیری، اشتباهات، تغییرات ذهنی یا تکامل طراحی به بخشی از این فرآیند تبدیل خواهد شد.

سفارش پروژه زیبراش (ZBrush)

 

5.اسکچاپ (SketchUp)

یکی از بهترین نرم افزارهای طراحی و مدلسازی سه بعدی برای مبتدیان و دارای رابط کاربری آسان با ویژگی‌های برتر برای هنرمندان، معماران و طراحان باتجربه است.

نرم افزار اسکچاپ

اسکچاپ برای کسانی که به دقت نیاز دارند و نیازی به استفاده از الگوها یا اشیاء آماده ندارند، بسیار مناسب است. این نرم افزار یک گزینه عالی برای طراحی نمای ساختمان و مدلسازی است، اما اگر بتوانید اشیاء سه بعدی را از اول بسازید، بهتر است.

اگرچه برای اهداف طراحی داخلی یا طراحی منظره ساخته نشده، اما برای طراحی هر چیزی از یک ساختمان بلند تا یک چهارپایه، کارآمد است.

چهار نسخه از این نرم افزار طراحی سه بعدی وجود دارد که هر کدام مجموعه ابزار مناسب برای کاربردهای حرفه‌ای را دارند. SketchUp Free به کاربران خانگی اجازه می‌دهد تا اشیاء سه بعدی را مستقیماً در مرورگر خودشان بسازند، در حالی که SketchUp Go، سرویس اشتراک جدید برای iPad و وب دارد. SketchUp Pro اولین محصول تجاری است، در حالی که SketchUp Studio پیشرفته ترین پکیج موجود است.

 

مطلب پیشنهادی: نرم افزار CAD چیست؟

 

هنرمندان پس از چند آموزش ساده، می‌توانند شروع به ساخت اشکال هندسی جامد و پیچیده کنند. نسخه رایگان این ابزار بهترین گزینه برای نمونه سازی سریع مفاهیم است، در حالی که نسخه‌های بالاتر به شما امکان تجسم کل ساختمان‌ها را می‌دهند.

این ابزار دارای جامعه بزرگ و اختصاصی از کاربران با کتابخانه وسیع از اشیای پیش ساخته و کاربر ساخته است.

سفارش پروژه اسکچاپ (SketchUp)

 

6.راینو (Rhino)

ابزار طراحی عالی در میان گرافیست‌ها برای کار با سطوح منحنی است. زمانی که این ابزار برای اولین بار در بازار ظاهر شد، حتی بهترین نرم افزار مدلسازی سه بعدی فقط می‌توانست اشکال هندسی اولیه و چند اسپلاین (spline) را به کار بگیرند. تقریباً هیچ یک از آنها نمی توانستند از نربز (NURBS) استفاده کنند. این اشکال هندسی برای طراحی دقیق بدنه وسیله نقلیه، هواپیما یا منحنی‌های صورت انسان لازم هستند. در جایی که سطوح NURB اهمیت دارند، راینو بهترین است.

نرم افزار راینو

راینو برای ویندوز و مک موجود است. می‌تواند مجسمه‌سازی کند، اسکن‌های LIDAR را تطبیق دهد، با مش‌های سیستم‌های دیگر کار کند و حتی صحنه‌ها را با استفاده از raytracing رندر کند.

این ابزار مانند تری دی مکس، دارای پلاگین و پلتفرم توسعه دهنده پیچیده برای کسانی است که مایل به ایجاد پلاگین‌های جدید هستند. در کنار پلاگین‌ها یک زبان برنامه نویسی وجود دارد که فرآیندهای پیچیده پرداختن به جزئیات یا اصلاحشان را به صورت خودکار امکان پذیر می‌کند.

اما حتی اگر توسعه‌دهنده نرم‌افزار نیستید، می‌توانید عملکردهای پیشرفته‌تری را از طریق Grasshopper ایجاد کنید که ابزاری برای ساخت الگوریتم‌های تولید فرم بدون نیاز به نوشتن کد است.

به طور کلی، این محصول برای نمونه سازی قطعات مکانیکی یا ایجاد طرح‌های مفهومی‌ و تبدیل آنها به اقلام فیزیکی با استفاده از پرینت سه بعدی عالی است. شاید یادگیری این ابزار برای کسی که از یک محیط مدل سازی معمولی می‌آید، کمی دشوار به نظر برسد. اما زمانی که به راینو تسلط پیدا کردید، به نرم افزار طراحی سه بعدی فوق العاده قدرتمند تبدیل می‌شود.

سفارش پروژه راینو (Rhino)

 

7.دز استودیو (Daz Studio)

دز استودیو یکی از بهترین نرم افزارهای طراحی و مدلسازی

نرم افزار سه بعدی Daz  که قبلا پولی بود، در حال حاضر رایگان است. این ابزار برای سفارشی سازی، طراحی و تهیه انیمیشن سه بعدی مناسب است و هنرمندان در تمام سطوح مهارت را قادر می‌سازد تا با استفاده از افراد، حیوانات، وسایل نقلیه، لوازم جانبی و محیط‌های مجازی، اثر هنری دیجیتال خودشان را خلق کنند.

 

8.هگزاگون (Hexagon)

نرم افزار هگزاگون

اگر اکانت Daz 3D Studio را دارید، می‌توانید برنامه مدلسازی رایگان، هگزاگون را نیز دانلود کنید. این ابزار توسط Eovia در حدود سال 2001 ارائه شد، در سال 2006 از جانب شرکت Daz خریداری شد و از آن زمان – به صورت بسیار پراکنده – به روز رسانی شده است. هگزاگون یک مدلساز ساده است، در حالی که شرکت Daz آن را به عنوان ابزاری برای طراحی لباس و اکسسوری تبلیغ می‌کند. می‌توانید از Hexagon برای ساختن هر چیزی که دوست دارید، استفاده کنید.

 

9.Fusion 360

نرم افزار fusion 360

نرم افزار مدلسازی ابری Fusion 360 از شرکت اتودسک، یک نرم‌افزار حرفه‌ای برای طراحی و تولید کامپیوتری است، اما می‌توان از آن برای طراحی هر شکل جامدی، از قوری گرفته تا مخزن، استفاده کرد. به طور معمول، پولی است، اما نسخه آموزشی رایگان برای ویندوز و مک دارد که می‌توانید برای پروژه‌های غیر تجاری از آن استفاده کنید. این برنامه دارای انواع تکنیک‌های مدلسازی، از جمله مجسمه سازی، دستکاری چند ضلعی و مدل سازی پارامتری است.

 

مطلب پیشنهادی: سالیدورک چیست؟

 

10.هودینی (Houdini Apprentice)

Houdini Apprentice یکی از بهترین نرم افزارهای طراحی

هودینی ابزاری برای تهیه انیمیشن سه بعدی و جلوه‌های بصری است که به طور گسترده در سراسر صنعت رسانه برای فیلمسازی، پخش، سرگرمی ‌و تجسم استفاده می‌شود. نسخه «Apprentice» یا کارآموزی آن را به صورت رایگان است. با Houdini Apprentice به تمام ویژگی‌های نسخه کامل دسترسی دارید تا مهارت‌های خودتان را توسعه دهید و روی پروژه‌های شخصی کار کنید. فقط به خاطر بسپارید که این نسخه صرفاً برای استفاده غیرتجاری و اهداف یادگیری مناسب است.

 

11.وینگز تری دی (Wings3D)

وینگز تری دی

این نرم افزار، یک برنامه مدلسازی و یک پروژه منبع باز برای ویندوز، مک و لینوکس است، که از سال 2001 در حال توسعه است. با داشتن این ابزار هم مانند همه ابزارهای مدلسازی، می‌توانید فرم زیربنایی چند ضلعی بسازید و سپس با تغییر آن، به شکل مدنظر برسید.

این ابزار، بسیار ابتدایی است و رابط کاربری آن، کمی ‌غیرعادی است. اما نسبتا کاربر پسند است و راهی ایده آل برای درک مدلسازی چندگانه و آشنایی با هنر سه بعدی است.

 

12.راکت تری اف (Rocket 3F)

راکت تری اف یکی از بهترین نرم افزارهای طراحی سه بعدی

یکی از بهترین نرم فزارهای طراحی و مدلسازی  چند ضلعی در ویندوز است. سرگرم کننده و جالب است. رابط کاربری حرفه‌ای آن کاملا قابل تنظیم و دارای مجموعه ابزار مدلسازی گسترده‌ است. در واقع، با امکان مجسمه‌سازی و داشتن ابزارهای رتوپولوژی و چین‌ دار کردن لبه‌ها، یک نرم افزار بسیار مجهز است.

با نسخه رایگان نمی‌توانید رابط کاربری را تغییر دهید یا کلیدهای میانبر را اختصاصی کنید. برای این کار باید نسخه حرفه‌ای را بخرید یا کرک شده ی آن را پیدا کنید.

 

13.سینما فوردی (Cinema 4D)

سینما فور دی

این نرم افزار در دنیای موشن گرافیک، تجسم و تصویرسازی، بسیار مورد توجه قرار گرفته است. دارای جامعه فعالی از کاربران با یک کتابخانه آنلاین و بزرگ آموزشی است. به طور کلی مجموعه ابزار مدلسازی پارامتریک Cinema 4D بسیار خوب است و می‌توانید عملکرد آن را با مجموعه‌ای از پلاگین‌های قیمت مناسب، افزایش دهید. امکان مدلسازی حجمی ‌نیز وجود دارد که اگر زمان یا مهارت لازم برای ایجاد فرم‌های جامد و صاف را ندارید، عالی است. 

 

14.مودو (Modo)

مودو یکی از بهترین نرم افزارهای طراحی و مدلسازی سه بعدی

این ابزار در طول سال‌ها، از یک مدلساز پایین رده به یک نرم افزار تولید محتوای دیجیتال با ویژگی‌های کامل تبدیل شده است. مجموعه ابزارهایش به خوبی طراحی و پیاده سازی شده که آن را بسیار کاربرپسند می‌کند. یک سیستم رندر چشمگیر دارد و به راحتی می‌توان فهمید که چرا Modo همچنان محبوب است. مجموعه ابزار و رابط کاربری خوبی دارد، اما قابلیت‌هایش کمی ‌محدود است. به روز رسانی شده و از کارت‌های گرافیک مدرن برای قدرتمندتر شدن، بهره می‌برد.

مودو با مدلسازی در هسته خودش، یکی از بهترین نرم افزارهای موجود برای تهیه اشکال چند ضلعی است که هم از ابزارهای مستقیم و هم از تکنیک‌های رویه‌ای استفاده می‌کند. افزودن بهترین سیستم Boolean MeshFusion، به سادگی مجموعه مدلسازی آن را گسترش می‌دهد. شاید فاقد پویایی و ابزارهای شبیه‌سازی رده بالا در نرم افزارهایی مانند مایا است، اما وقتی نوبت به خلق آثار هنری خیره‌کننده می‌رسد، به خوبی رندر سه‌بعدی را مانند هر پکیج دیگری، تولید می‌کند.

 

15.لایت ویو تری دی (Lightwave 3D)

لایت ویو تری دی

لایت ویو تری دی، زمانی نرم افزار مورد استفاده برای برنامه‌های تلویزیونی علمی‌ تخیلی بود، اما پس از تلاش ناموفق برای تولید نسخه مدرن، برای چندین سال معلق ماند. با این حال نسخه به روز شده آن در ابتدای سال 2020 معرفی شد.

لایت ویو در قالب دو نرم افزار، Modeler (برای ساخت وسایل) و Layout (برای تکسچرینگ، نورپردازی، انیمیشن و رندر) کار می‌کند. بسیاری از ابزارهای زیربنایی آن کاملا قدیمی ‌هستند (اگرچه در چند سال گذشته ویژگی‌های جدید زیادی به آن اضافه شده است)، اما این کار باعث نمی‌شود که مجموعه‌ای از تولید محتوای دیجیتالی سالید با ویژگی‌های فراوان و یک PBR تعاملی سریع را رندر نکند.

در نهایت این ابزار یکی از بهترین نرم افزارهای طراحی و مدلسازی سه بعدی برای یادگیری اصول اولیه است.

 

مطلب پیشنهادی: آباکوس چیست؟

 

16. مارولوس دیزاینر (Marvelous Designer)

مارولوس دیزاینر یکی از بهترین نرم افزارهای طراحی سه بعدی مخصوص طراحی لباس است. یک متخصص طراحی لباس با مارولوس دیزاینر می تواند به راحتی پارچه و لباسهایی طراحی کنند که خیلی واقعی بنظر می رسند و به صورت سه بعدی تمام زوایای آن ها قابل بررسی است. امکانات بینظیر این نرم افزار مانند کتابخانه ی پر از الگوهای آماده و قابلیت نمایش بافت و جزییات پارچه آن را به انتخاب شماره یک بسیاری از استایلیست ها تبدیل کرده است.

سخن نهایی 

نرم افزارهایی مانند اتودسک تری دی مکس، بلندر، اتودسک مایا و … تنها بخشی از نرم افزارهای موجود برای طراحی و مدلسازی سه بعدی هستند و بر اساس نیاز خاص پروژه و مهارت‌های شما، ممکن است تنها یکی از آن‌ها برای شما مناسب باشد. اما باید در نظر داشت این نرم افزارها بهترین نرم افزارهای سه بعدی سازی هستند که برای صنایع مختلف استفاده می‌شوند. نرم افزارهای سه بعدی سازی در جهت طراحی، مدلسازی و ترسیم شی‌های سه بعدی مانند انیمیشن سازی، بازی‌سازی و واقعیت مجازی قابل استفاده هستند. اما اگر قصد دو بعدی سازی دارید، ترجیحاً از نرم افزارهای مرتبط مانند اتوکد، ای پلن و … کمک بگیرید. چرا که کار کردن با نرم افزارهای سه بعدی سازی در ابتدا کمی برای افراد مبتدی سخت است. همچنین استخدام متخصص ایپلن، اتوکد و یا نرم افزارهای دیگر به شما کمک می‌کند تا در بازه زمانی کمتری به یک نتیجه مطلوب برای طراحی و اجرای پروژه‌های خود برسید و زمان بیشتری را برای نظارت و مدیریت زمان بر روی پروژه حفظ کنید.

منابع

https://www.creativebloq.com/features/best-3d-modelling-software

https://www.techradar.com/best/best-3d-modelling-software

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
بلهخیر
نویسنده مطلب زینت فلاح
من زینت فلاح، ارشد روان سنجی هستم. بیش از ده ساله که ترجمه متون روانشناسی،مدیریت و فناوری رو انجام میدم. به تولید محتوای جدید علاقمندم و چند ساله که با کارلنسر همکاری دارم. https://www.karlancer.com/profile/1408

دیدگاه شما

بدون دیدگاه