CTR یا نرخ کلیک چیست؟

09 آبان 1402 - آخرین بروزرسانی: 19 آذر 1402
نرخ کلیک
زمان تقریبی مطالعه: 5 دقیقه

در بین اصطلاحات دیجیتال مارکتینگ، CTR، مخفف Click-Through Rate که در فارسی با معنای «نرخ کلیک» شناخته می‌شود، یکی از رایج‌ترین‌هاست. CTR در تبلیغات کلیکی (پرداخت به ازای کلیک) هم، از معیارهای مهم موفقیت تبلیغ محسوب می‌شود. بالا بودن نرخ کلیک در PPC، هم بر امتیاز کیفیت (Quality Score) و هم بر هزینه‌ای که به ازای هر بار کلیک می‌پردازید، تاثیرگذار است. از این رو، دستیابی به نرخ کلیک بالا، برای موفقیت کمپین تبلیغات کلیکی شما بسیار اهمیت دارد.

ما در این بلاگ به بررسی موارد زیر درباره CTR می‌پردازیم.

  • نحوه محاسبه نرخ کلیک
  • دلیل اهمیت نرخ کلیک در دیجیتال مارکتینگ
  • نرخ کلیک خوب چیست؟
  • موقعیت های نامناسب برای نرخ کلیک بالا
  • نحوه کسب نرخ کلیک بالا

 

نرخ کلیک یا CTR چیست؟

تعداد کلیک کاربران بر روی نتایج ارگانیک یا پولی سایت شما، تقسیم بر تعداد نمایش (impression) آن‌ها را CTR یا نرخ کلیک می‌نامیم. آمار CTR نتایج ارگانیک سایت خود را می‌توانید در گوگل سرچ کنسول مشاهده کنید.

در مورد تبلیغات کلیکی، نرخ کلیک PPC، نرخ تعداد کلیکی است که کمپین‌های تبلیغات کلیکی شما دریافت می‌کنند. این عدد درصد افرادی است که آگهی شما را مشاهده می‌کنند (نمایش‌ها یا Impressions) و سپس روی تبلیغ کلیک می‌کنند (کلیک‌ها).

فرمول CTR به شکل زیر است:

محاسبه ctr

در تبلیغات کلیکی آنلاین، نرخ کلیک نشان می دهد که یک تبلیغ چقدر در جلب توجه کاربران موفق بوده است. هر چه نرخ کلیک بیشتر باشد، آن تبلیغ در ایجاد علاقه بیشتر کاربران موفق‌تر بوده و و نرخ تبدیل نیز بالاتر خواهد رفت.

 

بیشتر بخوانید: CPC چیست؟

 

اهمیت CTR در تبلیغات کلیکی

در تبلیغات کلیکی مانند گوگل ادز، نرخ‌ کلیک از اهمیت بالایی برخوردار است، زیرا اثربخشی تبلیغات کلیکی آنلاین که نیاز به تعامل کاربر دارد را اندازه‌گیری می‌کند. از طرفی، مهم‌ترین دلیل اهمیت نرخ کلیک، تاثیر مستقیم آن بر امتیاز کیفی است. CTR بالاتر نشان می دهد که درصد بیشتری از افرادی که آگهی را می‌بینند روی آن کلیک کرده و بیشتر درگیر هستند (Engagement آن تبلیغ بالا است).

نرخ کلیک و امتیاز کیفی

گوگل ادز و سایر وبسایت هایی که خدمات انتشار تبلیغات کلیکی را ارائه می‌دهند، تخفیف های قیمتی برای تبلیغات مرتبط با موضوعات سرچ کاربران ارائه می دهند. یکی از راه‌های انجام این کار، ارائه امتیازهای کیفی (Quality Score) بالاتر به تبلیغات با نرخ کلیک بالای گوگل ادز است که باعث بروز موارد نام برده می‌شود:

  • نرخ کلیک بالا منجر به افزایش امتیاز کیفی می شود.
  • امتیاز کیفی بالا به شما این امکان را می دهد که موقعیت همان تبلیغ را اما با هزینه کمتر حفظ کنید.

 

بیشتر بخوانید: افزایش نرخ کلیک در گوگل ادز

 

نرخ کلیک بالا نشانه خوبی است. به طور کلی به این معنی است که محتوای آگهی مورد نظر، پیشنهاد قانع کننده‌ای برای مخاطب هدف بوده است. علاوه بر این، نرخ کلیک بالا اغلب منجر به افزایش ترافیک وبسایت، نرخ تبدیل بهتر، بهبود سئو و در نهایت افزایش درآمد کسب و کار می‌شود.

برعکس، CTR پایین ممکن است نشان دهد که آگهی تبلیغاتی مربوطه، آنطور که باید توجه کاربران را جلب نمی‌کند، با علایق آنها همسو نیست، یا مخاطبان درستی را هدف قرار نداده است. نظارت بر نرخ کلیک به بازاریابان این امکان را می دهد که عملکرد کمپین های تبلیغاتی خود را بسنجند و تصمیمات مبتنی بر داده‌ی معتبر در مورد بهینه سازی محتوا، طراحی کمپین تبلیغاتی (بدون تکرار اشتباهات گذشته)، و دستیابی به اهداف بازاریابی اتخاذ کنند. نرخ‌ کلیک از این نظر اهمیت بالایی دارد که اثربخشی تبلیغات کلیکی آنلاین را با توجه به تعامل کاربر اندازه‌گیری می‌کند.

 

نرخ کلیک خوب و بالا به چه چیزی تلقی می‌شود؟

این موضوع که دقیقا نرخ کلیک خوب چیست، بسیار مورد بحث است. از نظر آماری این بستگی به کمپینی که در حال اجرا هستید، کلمات کلیدی مورد نظر، روش و هدف تبلیغ شما دارد. بنابراین اگر می خواهید نرخ کلیک «بالایی» داشته باشید، واقعاً هیچ عدد جادویی وجود ندارد. میانگین نرخ کلیک نیز بسته به صنعت متفاوت خواهد بود و CTR مورد انتظار شما علاوه بر عوامل دیگر به موقعیت تبلیغ شما بستگی دارد.

با این حال، طبق بررسی و امتیازدهی به نرخ کلیک بالا در هر صنعت، بیشتر صنایع دارای میانگین نرخ کلیک بین 4-6٪ هستند. بنابراین نرخ کلیک خوب گوگل ادز، 6 تا 7 درصد است.

 

چه زمانی نرخ کلیک بالا برای کسب و کار شما مضر است؟

اگر یک کلمه کلیدی مربوط به کسب و کار شما نیست یا قرار نیست فروش، هدایت مشتری، سود و… ایجاد کند، نرخ کلیک بالا برای تبلیغات کلیکی بر اساس آن عبارت در واقع برای کسب و کار شما بد است. دلیل این امر کاملاً روشن است و در زیر موارد اصلی را نام می‌بریم:

  • شما برای هر کلیک پول پرداخت می کنید.
  • تعداد بالای کلیک هزینه تبلیغات زیادی را ایجاد می کند.
  • گاهی اوقات روی کلیدواژه‌هایی فرصت کلیک ایجاد می کنید که قیمت بسیار بالایی دارند و حتی اگر تبدیل به کلیک شوند، سودی به همراه نخواهد داشت.
  • کلیک های نامربوط تنها هزینه ایجاد کرده و در حیطه کاری شما بدون کاربرد است.

نرخ کلیک بالا

بنابراین شما صرفا به نرخ کلیک بالا نیاز ندارید. چیزی که می خواهید CTR بالا در کلیدواژه‌هایی است که:

  • مرتبط هستند؛ یعنی به متن آگهی، لندینگ پیج و پیشنهاد شما مربوط است.
  • مقرون به صرفه هستند؛ کلمات کلیدی که سودآور نیستند.

بنابراین، به طور خلاصه، یک CTR خوب به این معنی است که ابتدا کلمات مناسب را هدف قرار دهید، سپس تا آنجا که می توانید افراد بیشتری را برای کلیک کردن روی آن تبلیغات جذب کنید.

 

بیشتر بخوانید: کیورد ریسرچ چیست؟

 

چگونه از تبلیغات خود نرخ کلیک بالایی کسب کنیم؟

بنابراین، دستیابی به نرخ کلیک قوی در تبلیغات کلیکی به موارد زیر بستگی دارد:

  • کلمات کلیدی هدفمند
  • هزینه مقرون به صرفه به ازای هر کلیک
  • ابزارها و روش‌شناسی برای ادغام دقیق کلمات کلیدی با متن آگهی و لندینگ پیج‌ها
  • توانایی تقسیم سریع و کارآمد ابر کلمات کلیدی برای هدف گذاری دقیق‌تر.

به یاد داشته باشید، هرچه نرخ کلیک شما بالاتر باشد، احتمالاً امتیاز کیفی شما بهتر خواهد بود و امتیاز کیفی بالا یکی از بهترین علامت‌های پیش بینی موفقیت در تبلیغات کلیکی است.

اهمیت نرخ کلیک

نظرات و تجریبات خود را برایمان بنویسید.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
بلهخیر
نویسنده مطلب سوگند صادقی
من نویسنده محتوا به زبان های فارسی و انگلیسی هستم و به نوشتن، به ویژه درباره موضوعات جدید علاقه دارم.

دیدگاه شما

بدون دیدگاه