تقویم محتوایی چیست؟ + فایل رایگان تقویم محتوایی

08 آذر 1402 - آخرین بروزرسانی: 11 بهمن 1402
تقویم محتوایی چیست؟

عناوین مقاله

زمان تقریبی مطالعه: 11 دقیقه

امروزه با توجه به افزایش تعداد شبکه‌های اجتماعی که بسیار گسترش یافته‌اند، سازماندهی و برنامه ریزی برای زمان و آنچه در این پلتفرم‌ها به اشتراک گذاشته می‌شود، بسیار مهم است. به همین علت، استفاده از تقویم محتوایی برای سازماندهی محتوا در شبکه‌های اجتماعی و سایت از مواردی است که به هر کسب و کاری پیشنهاد می‌شود. داشتن یک نقشه راه در این مسیر به شما کمک می‌کند تا بر اساس آن به صورت منظم برای کسب و کار خود تولید محتوا کنید و در بازه‌های زمانی مشخص آن‌ها را منتشر کنید. پس اگر از شغل شما در یک سازمان با بازاریابی محتوا، دیجیتال مارکتینگ، سئو و حتی مدیریت وبلاگ گره خورده است، دانستن نکات مهم در این زمینه و آشنایی با نمونه‌های تقویم محتوایی از الزامات اولیه است. اما داشتن تقویم محتوایی چه تاثیری در پیشرفت کسب و کارها دارد و چگونه می‌توان تقویم محتوایی ایجاد کرد؟ این مقاله در جهت پاسخ به این سوالات گردآوری شده است و تمامی ابهامات شما را در این زمینه برطرف می‌کند. با کارلنسر تا انتهای این مقاله همراه باشید.

 

تقویم محتوایی چیست؟

تقویم محتوایی و یا Content Calendar، ابزاری برای برنامه ریزی محتوا در شبکه‌های اجتماعی مختلف مانند توییتر، اینستاگرام، فیسبوک و حتی پست‌های وبلاگ است. با استفاده از تقویم محتوایی می‌توان موارد مهمی مانند بازه‌های زمانی انتشار در یک هفته و حتی یک سال را مشخص نمود. همچنین، تقویم‌های محتوا معمولاً شامل برنامه‌های پیش رو، به‌روزرسانی‌ وضعیت محتواهای منتشر شده، فعالیت‌های تبلیغاتی برنامه‌ریزی‌شده و میزان مشارکت‌ها می‌باشد. علاوه بر این، در تقویم محتوایی، وظایف و مسئولیت‌های هر شخص به صورت جداگانه مشخص می‌شود. داشتن یک تقویم محتوای اصولی باعث ایجاد نظم و افزایش بهره‌ وری در طول سال برای یک کسب و کار می‌شود.

فایل تقویم محتوایی

نمونه فایل تقویم محتوایی کارلنسر

 

چرا داشتن تقویم محتوایی مهم است؟

تقویم محتوایی

اگر به بازاریابی محتوا برای رشد کسب‌وکار خود اهمیت می‌دهید، سازماندهی و داشتن یک برنامه منظم بسیار حائز اهمیت است. داشتن یک تقویم محتوایی تضمین می‌کند که تمام وظایف مرتبط با محتوای شما به صورت منظم بر اساس آنالیزها به درستی انجام می‌شود. علاوه بر این، داشتن این تقویم به شما کمک می‌کند تا از مناسبت‌های مهم مانند اعیاد، روز مادر، رویدادهای فصلی یا اخبار روز برای تولید محتوای جذاب و مرتبط استفاده کنید. اما داشتن تقویم محتوایی به دلایل زیر از اهمیت دارد:

بهبود همکاری تیمی

تقویم محتوایی برای هماهنگی اعضای تیم و مدیریت وظایف بسیار کاربردی است. داشتن یک تقویم محتوایی اصولی، به اعضای تیم کمک می‌کند تا در جهت بهبود شرایط کسب و کار با یکدیگر به راحتی تعامل داشته باشند و هر شخص بداند در چه زمان و به چه شکلی وظایف را پیش ببرد.

تصویرسازی و برنامه‌ ریزی برای آینده

داشتن یک تقویم محتوایی به کسب و کارها کمک می‌کند تا یک نمای کلی از قسمت‌های مختلف کسب و کار خود داشته باشند. این برنامه ریزی کمک می‌کند تا طبق علایق کاربران و بازخورد آن‌ها نسبت به هر محتوا در آینده برنامه ریزی کنید.

صرفه جویی در انرژی و هزینه‌ها

تولید محتوا، طراحی کمپین تبلیغاتی و فعالیت‌های دیگر در حوزه مارکتینگ تقریباً کاری پر هزینه و زمانبر است. طراحی تقویم محتوایی کمک می‌کند تا در انرژی و هزینه‌ها به میزان قابل توجهی صرفه جویی کنید و صرفاً بر روی کارهایی که نیاز به زمان بیشتری دارند، متمرکز شوید.

افزایش بهره‌وری

تقویم محتوایی به شما کمک می‌کند تا  مدیریت زمان بهتری داشته باشید و در نهایت بهره‌وری افزایش می‌یابد. همچنین، با تعیین زمان‌های مشخص برای هر محتوا، می‌توانید مطمئن شوید که همه چیز به موقع انجام می‌شود.

بهبود رتبه بندی سایت در موتورهای جستجو

تولید محتوای منظم و مرتبط، به بهبود رتبه بندی سایت در موتورهای جستجو کمک می‌کند و موجب پیشرفت کسب و کار شما در مدت زمان مشخصی می‌گردد.

جلوگیری از انتشار محتوای تکراری

با ایجاد یک تقویم محتوای دقیق از ایجاد محتوای تکراری و تصادفی جلوگیری می‌شود. حتی اگر در آینده مسئول تولید محتوای شرکت شما تغییر کند، مطالب تکراری برای مخاطبان مجددا منتشر نمی‌شوند.

 

مطلب پیشنهادی: تفاوت کپی رایتر با متخصص تولید محتوا

 

قسمت‌های مهم تقویم محتوایی

قسمت های مهم تقویم محتوایی

برنامه ریزی برای ایجاد یک تقویم محتوایی در هر کسب ‌و کاری متفاوت است و می‌توان آن را بر اساس نیازهای فردی و یا سازمانی خود ایجاد کنید. با این حال، مواردی وجود دارند که پیشنهاد می‌کنیم برای تقویم محتوای خود آن‌ها را در نظر داشته باشید. در این قسمت برخی از قسمت‌هایی که در یک تقویم محتوایی نیاز است، آورده شده است.

تاریخ و بازه زمانی انتشار

برای ایجاد یک محتوای باکیفیت و ایجاد نظم در روند تولید محتوا، تعیین بازه زمانی از اهمیت بالایی برخوردار است. قسمت تاریخ می‌تواند شامل سه بخش مهم یعنی تاریخ انتشار، تاریخ تکمیل پیش نویس و تاریخ تکمیل نهایی محتوا باشد. بازه‌های زمانی بر اساس سازمان شما و فرآیندهای تیم شما قابل تنظیم هستند، اما برای این که تقویم محتوایی شما قابل اجرا، دقیق و هدفمند باشد، همواره باید یک بازه زمانی مشخص در نظر گرفته شود.

فرم محتوا

محتوا می‌تواند اشکال متفاوتی مانند مقالات وبلاگ یا صفحات، ویدئو، صدا، اینفوگرافیک، تصاویر و غیره داشته باشد. به همین علت، گنجاندن فرم محتوا در تقویم به شما این امکان را می‌دهد که به صورت جداگانه برای هر شبکه اجتماعی و یا سایت طبق مسئولیت هر شخص برنامه ریزی کنید.

عنوان و موضوع

ممکن است در ابتدا درج قسمت موضوع و یا عنوان بی اهمیت جلوه کند. اما عناوین مشخص، ایده‌ها برنامه‌های آینده را برای اعضای تیم راحت‌تر می‌کند و در مواقعی با تغییر و تنظیم داده‌ها ایده‌های جدید و خلاقانه‌تری توسط افراد دیگر ایجاد می‌شود.

تولیدکننده محتوا

برای تیم‌هایی که بیش از یک متخصص تولید محتوا دارند، درج قسمت نام و مسئول هر بخش ضروری است. در نظر داشتن این قسمت، موجب شفافیت فعالیت‌ها و پایبندی هر شخص به وظیفه محوله می‌گردد.

یادداشت‌ها و تحقیقات

درج قسمت یادداشت‌ها و تحقیقات به شما کمک می‌کند تا در حین شرکت در جلسات مهم سازمان مانند طوفان فکری، نکته‌های مهم را یادداشت کنید و از آن‌ها در طول تولید محتوا کمک بگیرید.

هدف مخاطبان

هر محتوایی که ایجاد می‌شود، باید برای مخاطبان هدفی را در ذهن داشته باشد. شما باید به این موضوع فکر کنید که وقتی مشتریان، محتوای شما را مطالعه کردند، می‌خواهید چه کاری انجام دهند؟ آیا می‌خواهید مشتریان محصول یا خدمات خاصی را خریداری کنند؟ پس باید این اهداف را در تقویم محتوایی خود یادداشت کنید. بدون در نظر داشتن اهداف، در واقع محتوا بی معنی است. از آنجایی که شما می‌خواهید این اهداف را در طول فرآیند تولید محتوا در ذهن داشته باشید، بنابراین گنجاندن آن در تقویم محتوای شما فوق العاده ارزشمند است.

بستر مورد نظر برای انتشار

مشخص نمودن بستر مورد نظر برای انتشار محتوا از موارد مهمی است که باید در نظر داشته باشید. چرا که ممکن است مسئول تولید محتوای سایت شما با مسئول تولید محتوا در توییتر و فیسبوک متفاوت باشد و هر شخص آنالیز بسترهای مختلف را با روش‌های مختلفی انجام دهد.

 

مطلب پیشنهادی: استراتژی محتوا چیست؟

 

ابزارهای پر کاربرد برای ایجاد تقویم محتوا

ابزارهای پر کاربرد برای ایجاد تقویم محتوا

در حال حاضر، ابزارهایی برای ایجاد و مدیریت تقویم محتوایی وجود دارند. این ابزارها، بهترین ابزارهای موجود هستند که به راحتی با آن‌ها می‌توانید استراتژی بازاریابی کسب و کار و وظایف هر فرد را به صورت جداگانه را در آن‌ها مشخص کنید.

Google Sheets

احتمالاً محبوب‌ترین گزینه برای اکثر افراد و تیم‌های کوچک، Google Sheets است. استفاده از این ابزار رایگان است، اما برای راه اندازی نیاز به کمی وقت گذاشتن دارد.

Loomly

پلتفرم Loomly برای مدیریت رسانه‌های اجتماعی است که به تیم‌های بازاریابی این امکان را می‌دهد که برای انتشار، تجزیه و تحلیل محتواها برنامه ریزی کنند. این پلتفرم به کاربران امکاناتی برای برنامه‌ریزی پست‌ها، انتشار یکپارچه و تجزیه و تحلیل پست‌ها می‌دهد.

Basecamp

Basecamp به تیم‌های بازاریابی کمک می‌کند تا پروژه‌های خود را به طور موثرتری مدیریت کنند. این پلتفرم می‌تواند در ردیابی وظایف بسیار موثر عمل کند، ارتباطات را سازماندهی کند تا افراد پروژه‌ها را به موقع به پایان برسانند.

مزایای Basecamp شامل؛

  • ساده و کاربرپسند
  • مقرون به صرفه
  • طیف گسترده‌ای از ویژگی‌ها
  • پشتیبانی مشتری عالی
  • قابل دسترسی از طریق تلفن‌های همراه و تبلت‌ها

 Trello

ترلو یک ابزار مدیریت پروژه مبتنی بر کارت است که برای سازماندهی، پیگیری و همکاری در پروژه‌ها طراحی شده است. کارت‌های موجود در ترلو، حاوی اطلاعات مربوط به یک وظیفه یا فعالیت خاص هستند. علاوه بر این، در ترلو شما امکان شخصی سازی را دارید.

 Asana

آسانا یکی دیگر از ابزارهای طراحی تقویم محتوایی است که قالب‌های متفاوتی را درآن می‌توانید انتخاب کنید. Asana به تیم‌ها کمک می‌کند تا پروژه‌ها را به راحتی مدیریت کنند، اطلاعات را به اشتراک بگذارند و در کنار یکدیگر رشدی فوق العاده را تجربه کنند.

 

مطلب پیشنهادی: اهمیت محتوا در سئو سایت

 

مراحل طراحی تقویم محتوایی

مراحل طراحی تقویم محتوایی

تقویم محتوایی بر اساس اهداف و نیازهای هر کسب‌وکاری تنظیم می‌شود. اما قبل از شروع طراحی تقویم محتوایی، باید اهداف خود را مشخص کنید. سپس مراحل زیر را برای طراحی و ساخت این تقویم در نظر داشته باشید.

اهداف خود را مشخص کنید

هنگام برنامه ریزی محتواهای پیش رو، با این سوال شروع کنید: هدف اصلی محتوا چیست؟ هدف از برنامه ریزی برای انتشار محتوا، کدامیک از موارد است؟ آیا می‌خواهید سرنخ‌های جدید را بیابید؟ می‌خواهید خوانندگان را به سمت وب سایتتان هدایت کنید؟ آیا می‌خواهید تعداد فالوورهای شبکه‌های اجتماعی خود را افزایش دهید؟ این موضوع بسیار حائز اهمیت است که تیم شما درک روشنی از اهداف شما قبل و در حین برنامه ریزی برای ایجاد محتوا داشته باشند.
بنابراین تعریف اهداف باید اولین قدم برای پیاده سازی یک تقویم محتوایی باشد. انتشار محتوا بدون هدف مشخص به نفع کسب و کار شما نخواهد بود.

انتخاب ابزار طراحی تقویم محتوایی

در مرحله بعد، یک ابزار را متناسب با کسب و کار خود که در قسمت‌های قبلی معرفی نمودیم را انتخاب کنید. سپس بازه‌های زمانی مد نظرتان را در این ابزار درج کنید. ابزارهای طراحی تقویم محتوایی، امکانات بسیاری را در اختیار شما قرار می‌دهند و می‌توانید آن را به راحتی با اعضای تیم بازاریابی خود به اشتراک بگذارید.

انتخاب کانال‌های بازاریابی

شما باید به درستی تشخیص دهید که مشتریان فعلی و بالقوه شما از کدام کانال‌ها و شبکه‌های اجتماعی استفاده می‌کنند تا نوع محتوایی را که باید بر روی آن تمرکز کنید، تعریف کنید. در واقع، شما باید مهمترین کانال‌های خود را الویت بندی کنید و به جای انتشار بی هدف محتوا در همه پلتفرم‌هایی که فکرش را می‌کنید، بر روی ایجاد محتوایی با کیفیت بالا تمرکز کنید.

محتوای خود را اضافه کنید

پس از درج تمامی تاریخ‌های مهم، شروع به پر کردن جاهای خالی با ایده‌های محتوای مرتبط کنید. این محتوا می‌تواند شامل موارد زیر باشد:

  • پست‌های موضوعی (شرکت در یک نمایشگاه و یا یک سمینار)
  • پست‌های سریالی
  • مقالات تخصصی و وبلاگ‌های مهمان
  • تبریک فصلی یا تعطیلات
  • ویدئوها یا تصاویر از رویدادها، کمپین‌ها و محصولات
  • مصاحبه‌های مشتریان

محتوای همیشه سبز را در دسترس داشته باشید

محتوایی که به تاریخ یا زمان خاصی وابسته نیست، همیشه برای مشتریان و کسب و کار شما مفید خواهد بود. از آنجایی که محتوای همیشه سبز همواره مورد استقبال افراد قرار می‌گیرد و دائماً جستجو می‌شوند، می‌تواند سالیان سال مورد بازدید و کلیک قرار می‌گیرد.

تصمیم گیری در مورد دفعات انتشار و بازه زمانی

به این فکر کنید که چند وقت یکبار می‌خواهید محتوای جدید را منتشر کنید. از آنجایی که تولید محتوا کاری زمانبر است، مهم است که زمانی را برای انتشار انتخاب کنید که برای کسب و کار شما بازخوردی مثبت داشته باشد. هدف از در نظر داشتن بازه‌های زمانی، پوشش دادن تمامی بخش‌ها و ارزش آفرینی برای مشتریان است.

مرور و بروزرسانی

تولید محتوا باید بر اساس اثرگذاری و استقبال مخاطبان انجام شود. به همین علت، باید یک ستون را برای بروزرسانی بازدیدها، میزان تعامل، میزان مشارکت، نظرات و غیره مشخص کنید تا در صورت لزوم، در آینده این سبک محتوا را به اشکال دیگری اجرا کنید.

 

مطلب پیشنهادی: چرا باید کارشناس تولید محتوای خوب استخدام کنیم؟

 

نمونه‌های تقویم محتوایی

نمونه‌های تقویم محتوایی

حال که از اهمیت تقویم‌های محتوا و ضروری بودن این ابزار مطلع شدید، باید با چندین نوع مختلف آن برای درج اطلاعات بازاریابی نیز آشنا شوید. برای ایجاد تقویم محتوایی چند نوع رایج وجود دارد:

تقویم محتوای شبکه‌های اجتماعی

رسانه‌های اجتماعی بخش مهمی از استراتژی بازاریابی محتوا هستند. برای اطمینان از اینکه بیشترین بهره‌وری را از تلاش‌های خود کسب کنید، داشتن یک تقویم محتوایی که زمان و نوع پست‌هایی را که قرار است منتشر کنید، از الزامات است. برای مثال، اگر محصولات زیبایی می‌فروشید، ممکن است با برنامه‌ریزی پست‌های موضوعی در طول ماه، از قبل برای رویدادهای ویژه مانند روز ملی رژ لب یا روز جهانی زن برنامه‌ریزی کنید. همچنین می‌توانید از تقویم محتوایی خود برای تبلیغ محصولات جدید و ایجاد کمپین‌های ویژه تعطیلات استفاده کنید.

تقویم محتوایی ویدئو

تقویم محتوای ویدیویی بر برنامه ریزی و سازماندهی تولید محتوای ویدیویی متمرکز است. این تقویم می‌تواند شامل ویدئوهای یوتیوب، وبینارها، پخش زنده و سایر محتوای بصری باشد.

تقویم ایمیل مارکتینگ

تقویم بازاریابی ایمیلی برای برنامه ریزی و زمان بندی کمپین‌های ایمیلی استفاده می‌شود. این تقویم به بازاریابان کمک می‌کند تا زمان بندی و محتوای ایمیل‌های خود را برای هدف قرار دادن بخش‌های خاص مخاطب به طور موثر هماهنگ کنند.

تقویم محتوای مقالات سایت و سئو

تقویم محتوای مقالات و سئو سایت برای هماهنگی محتوا و استراتژی‌های تعیین شده در نظر گرفته می‌شود. این تقویم تضمین می‌کند که محتوا برای موتورهای جستجو بهینه شده است و کلمات کلیدی مرتبط را برای بهبود ترافیک ارگانیک هدف قرار می‌دهد.

 

مطلب پیشنهادی: نکات تولید محتوای پزشکی

 

سخن نهایی

تقویم محتوایی یکی از ابزارهای موثر در بازاریابی است و هدف اصلی این ابزار، این است که برای محتوای مقالات و شبکه‌های اجتماعی خود از قبل برنامه ریزی دقیق داشته باشید. تقویم محتوایی در جهت جلوگیری از انتشار محتوای تکراری و ایجاد هماهنگی و نظم میان تیم مارکتینگ ایجاد می‌شود.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
بلهخیر
نویسنده مطلب ژاله برومند
توسعه محتوا، سئو و سوشیال مدیا مارکتینگ از علایق من هست و برای رسیدن به موفقیت و بهترین‌ها همیشه در تلاش هستم. در کنار تلاش برای رسیدن به موفقیت، همواره سعی در بروزرسانی اطلاعاتم دارم و کمک میکنم تا بین رقبای کسب و کار خودتون بدرخشید و برندی متمایز داشته باشید. برای شروع یک تجربه جدید، با من در ارتباط باشید. https://www.karlancer.com/profile/182210

دیدگاه شما

بدون دیدگاه