نکات تولید محتوای پزشکی، سلامت و بهداشت

12 دی 1401 - آخرین بروزرسانی: 19 آذر 1402
نکات تولید محتوای پزشکی و سلامت
زمان تقریبی مطالعه: 8 دقیقه

آیا تولید کننده محتوا و علاقمند به حوزه پزشکی یا سلامت هستید؟ شاید هم در این زمینه مشغول به کارید؟ به هر حال در این مقاله با ما همراه شوید تا به شما در مورد بهبود مهارتهای نوشتاری و تولید محتوای پزشکی و سلامت کمک کنیم.

 

وسعت تولید محتوای پزشکی و سلامت

محتوای پزشکی و سلامت، مخاطبان مختلفی در زمینه بهداشت و درمان (به عنوان مثال از افراد عادی گرفته تا متخصصان پزشکی، بیماران و شرکت‌های بیمه) دارد. برخی از ابعاد محتوای پزشکی و سلامت به شرح زیر است:

  • نوشتن اخبار و دستاوردهای جدید پزشکی، بهداشت و سلامت در ایران و جهان
  • گردآوری نکات سلامتی، تغذیه، بهداشت و… که برای تمامی مخاطبان قابل استفاده است.
  • پرداختن به بیماری های مختلف (مخصوصا بیماری های جدید یا فصلی) و نکات مقابله با آن و روش های درمان
  • نوشتن پروتکل‌های کارآزمایی بالینی، تهیه گزارش در مورد نتایج کارآزمایی‌های بالینی و تدوین اسناد نظارتی
  • تهیه مطالب آموزشی در مورد داروهای خاص، دستگاه‌های پزشکی و علائم بیماری برای پزشکان در قالب پاورپوینت یا اسلاید، تهیه فیلم‌هایی در مورد مکانیسم اثر داروها، مونوگراف‌های محصول، مطالعات موردی، مقالات سفید، گزارش‌ها، پوسترها و نوشتن مقاله در مجلات پزشکی
  • تهیه مطالب مرتبط با بیمار مانند بروشورها و پمفلت‌های اطلاعاتی
  • تولید محتوای بازاریابی پزشکی برای شرکت‌های دارویی از جمله وب سایت‌ها، بیانیه‌های مطبوعاتی و خبرنامه‌ها
  • تهیه مطالب برای نگهداری و سلامت حیوانات خانگی

وسعت تولید محتوای پزشکی

برای نگارش هر چه بهتر محتوا، به نکات زیر دقت کنید:

مختصر و مفید بنویسید

به عنوان نویسنده محتوای پزشکی، باید بتوانید به طور واضح و مختصر با مخاطب هدف ارتباط برقرار کنید. پس اختصار بهتر از زیاده روی است. اگر اطلاعات زیادی ارائه دهید، شاید مخاطبان را گیج و سردرگم کنید. باید جزئیات کافی و قابل درک را در اختیار مخاطبان قرار دهید. همچنین باید از به کارگیری جملات پیچیده و پاراگراف‌های طولانی خودداری کنید. به عنوان مثال ما سعی کرده ایم در وبلاگ ADHD چیست به صورت کاملا شفاف و گیرا با نکات کوتاه و مفید درباره‌ی این اختلال توضیح دهیم و روش‌های مختلف رفتار با افراد دارای بیش فعالی-تکانشی را توضیح دهیم. 

مردم روی لینکی که فکر می‌کنند حاوی اطلاعات مورد نیازشان است، کلیک‌ می‌کنند. اگر محتوای شما پر از اطلاعات نامرتبط است، خوانندگان به سادگی آن را مرور می‌کنند و متوجه می‌شوند که کمکی به آنها نمی‌کند. در نهایت هم به سادگی به سایت دیگری می‌روند.

 

مطلب پیشنهادی: محتوای همیشه سبز چیست؟

 

بنابراین، در حین نوشتن، به اصل مطلب بچسبید. از رجوع به ایده‌های مختلف یا موضوعات انحرافی، اجتناب کنید. اگر به نظرتان، خوانندگان به اطلاعات جانبی نیاز دارند، لینک زدن به صفحه یا سایت دیگر، برایشان مفید است.

 

مخاطبان خودتان را بشناسید

مخاطبان شما، لحن، محتوا و سبک نگارش شما را مشخص می‌کنند. بنابراین، حتی اگر مثلا در مورد یک موضوع در حال تهیه بروشور یا نوشتن مقاله هستید، شاید به طور متفاوتی عمل کنید. باید بدانید که چه نوع اطلاعاتی برای مخاطبان مفیدتر است و چگونه می‌توانید به محتوایی مختصر و منسجم برسید. سوالات زیر را از خودتان بپرسید:

  • چه موضوعات و اطلاعاتی مورد علاقه آنهاست؟
  • مخاطبانم چه شناختی از این موضوع دارند؟
  • آنها برای درک بهتر موضوع، به چه دانش جانبی یا تخصصی در مورد مفاهیم علمی یا پزشکی نیاز دارند؟
  • چگونه این مفهوم را برای مخاطبانم توضیح دهم؟
  • چه نوع شواهدی، ادعاهایم را تأیید می‌کند؟

یکی از راه‌های موثر برای انجام این کار، این است که هنگام نوشتن، خودتان را به جای خوانندگان هدف قرار دهید. اگر خوانندگان محلی را هدف قرار می‌دهید، می‌توانید نظرسنجی و تحقیق در مورد نیازهای برآورده نشده در جامعه (مانند نیاز به مراکز درمانی، مراقبت‌های بهداشتی مناسب برای جمعیت سالخورده و…) انجام دهید تا به شما در محدود کردن نوع محتوا کمک کند.

مخاطبان محتوای پزشکی

محتوای خودتان را مطابق با خدمات فعلی و آتی، به روزرسانی کنید. مصرف کنندگان با کمک محتوایی که تولید می‌کنید، به راحتی می‌توانند خدمات شرکت شما را بشناسند.

 

درک پزشکی مخاطب را در نظر بگیرید

به اعتقاد بسیاری از متخصصان مراقبت‌های بهداشتی، اصطلاحات تخصصی ‌می‌توانند کاملا گیج کننده شوند. با این حال، از آنجایی که برای مخاطبان عمومی‌تری می‌نویسید، باید بدانید که همه مردم، نام‌ها و اصطلاحات بیماری‌ها، علائم و سایر شرایط را نمی‌دانند.

طوری بنویسید که فردی بدون سابقه پزشکی، بتواند آن را بفهمد. از کلمات ساده با توضیحات ساده استفاده کنید. مهمتر از همه، به سادگی توضیح دهید که این موضوع، چگونه شخص آنها را تحت تأثیر قرار می‌دهد.

 

تا حد امکان از اصطلاحات تخصصی استفاده نکنید

استفاده بیش از حد از اصطلاحات تخصصی، دام دیگری است که بسیاری از مشتاقان رشته پزشکی در آن گرفتار می‌شوند. بسیاری از نویسندگان محتوای پزشکی و سلامت، دارای مدارج عالی پزشکی یا علمی‌ هستند. این یک دارایی کلیدی برای درک مفاهیم پیچیده علمی ‌و کسب دانش عمیق در زمینه‌های درمانی است.

اصطلاحات تخصصی در محتوای پزشکی

در مقابل، مخاطبان نوشته‌های دانشگاهی از افراد عادی تا دانشمندان سایر رشته‌های غیر پزشکی، متغییر هستند. در نتیجه اصطلاحات تخصصی، اغلب منجر به سردرگمی افراد نا آشنا با این اصطلاحات می‌شود. اگر زبان نوشتاری شما ناآشنا به نظر می‌رسد، پس درک منظور شما برای خوانندگان بسیار دشوار است. بنابراین، تا حد امکان از  به کارگیری کلمات، عبارات، یا کلمات اختصاری ناآشنا خودداری کنید. اگر باید از آنها استفاده کنید و مخاطب شما با یک اصطلاح خاص آشنا نیست، حتما معنی آن را توضیح دهید. در هنگام ترجمه تخصصی پزشکی نیز باید این مسائل را در نظر بگیرید تا ترجمه ی شما، قابل فهم برای عموم باشد.

 

تا حد امکان از لحن دوستانه و جملات معلوم استفاده کنید

به عنوان یک قانون سرانگشتی، تا حد امکان از افعال معلوم به جای مجهول، استفاده کنید. این تصور غلط وجود دارد که لحن مجهول، نشانه اقتدار و تخصص است. با این حال، لحن مجهول در نوشته‌های دانشگاهی و رسمی دیده می‌شود و حسی غیر دوستانه و خشک را به مخاطب منتقل می‌کند. در تولید محتوای پزشکی و سلامت هم با توجه به مخاطب هدف خودتان، لحن مناسب را انتخاب کنید.

 

از دقت اطلاعات پزشکی و سلامت مطمئن شوید

حوزه بهداشت و درمان همیشه در حال به روز شدن است. اکتشافات جدید، پیشرفت‌های دارویی و مطالعات قبلی به طور مداوم، نقض یا حمایت می‌شوند. بنابراین، منابع قابل اعتماد، به روز و مرتبط با موضوع مدنظرتان را انتخاب کنید.

دقت اطلاعات پزشکی

علاوه بر این، ذکر صحیح منابع را فراموش نکنید. بازدیدکنندگان وب سایت باید بدانند که اطلاعات شما با مطالعات و تحقیقات مستدل، پشتیبانی می‌شود. همچنین گوگل برای محتوای پژوهشی و علمی، ارزش قائل است و می‌تواند رتبه جستجوی شما را بهبود دهد و بازدیدکنندگان بیشتری را به وب سایت شما هدایت کند.

 

مطلب پیشنهادی: راهنمای بازاریابی محتوا

 

کلمات کلیدی مرتبط را وارد کنید

برای نوشتن محتوای پزشکی کاربردی، کلمات کلیدی مرتبط را انتخاب کنید. به عنوان مثال، اگر خدمات شما بر سلامت روان متمرکز است، کلماتی مانند «روانشناسی» و «بیماری روانی» را در محتوای خودتان استفاده کنید.

پس از انتخاب کلمات کلیدی، آنها را در مقالات، پست‌های بلاگ و سایر انواع محتوا بگنجانید. موتورهای جستجو مانند گوگل این کلمات کلیدی را در حین نمایش نتایج جستجو، در نظر می‌گیرند. با این حال، به خاطر بسپارید که محتوای شما نباید پر از کلمات کلیدی شود. متن اصلی را تهیه کنید و این عبارات خاص را بدون بر هم زدن مسیر خواندن، در مقاله اضافه کنید تا برای خوانندگان شما طبیعی تر به نظر برسد.

 

محتوای پزشکی اصیل تهیه کنید

یکی از مواردی که در تولید محتوای پزشکی و سلامت باید از آن اجتناب کرد، کپی کردن است. این کار نه تنها حق کپی رایت وب سایت دیگر را نقض می‌کند، بلکه بر رتبه بندی سایت در موتورهای جستجوی هم تأثیر گذار است.

کلمات کلیدی در محتوای پزشکی و سلامت

بهترین راه این است که محتوای خاص خودتان را بنویسید. در حالی که چندین مقاله مشابه با موضوع مدنظرتان در اینترنت وجود دارد، نوشتن یک نسخه اصیل با لحن منحصر به فرد خودتان، بیشترین اثر گذاری را در انتقال اطلاعات خواهد داشت و مفهومی متفاوت از بقیه را ارائه می‌دهد.

 

تصحیح و بررسی متن را فراموش نکنید

تصحیح و بررسی برای اطمینان از کیفیت محتوای پزشکی و سلامت، ضروری است. در حالی که بسیاری از شرکت های تولید محتوا، فرآیند بررسی و ویرایش داخلی خاص خودشان را دارند، ولی فریلنسرها تشریفات خاصی ندارند. در هر صورت، اگر بتوانید اشتباهات یا ناهماهنگی‌ها در دستور زبان و املا را قبل از ارسال محتوا، شناسایی و تصحیح کنید، برای جلب نظر مخاطبان بسیار مفید است. علاوه بر این، اطمینان از صحت علمی ‌مطالبی که می‌نویسید هم بسیار مهم است. شاید مخاطبان از این اطلاعات، در هنگام تصمیم گیری در مورد سلامت خودشان استفاده کنند. بنابراین، قبل از ارسال نهایی، محتوا را دوباره بررسی کنید.

تولید محتوای پزشکی و سلامت

غلط‌های املایی و دستوری می‌تواند جریان خواندن مقاله را مختل کنند و رشته افکار خواننده را پاره نمایند. همچنین غیرحرفه‌ای به نظر رسیده که بر تصویر برند بهداشتی شما تأثیر گذار است. برای تداوم رقابت در بازار متغیر و جذب بیماران و مخاطبان بیشتر، تولید محتوای قانع کننده برای تعامل با مصرف کنندگان بسیار مهم است.

چندین وب‌سایت و برنامه وجود دارد که می‌توانید از آنها برای بررسی اشتباهات یا خطاهای املایی ساده استفاده کنید. با این اوصاف، اگر می‌خواهید این کار را حرفه‌ای‌تر انجام دهید، برای کمک به بررسی کیفیت کار خودتان، یک ویراستار محتوای پزشکی و سلامت را استخدام کنید.

استخدام ویراستار دورکار

در نهایت…

نوشتن آسان نیست و نوشتن محتوای پزشکی و سلامت هم دشوارتر از سایر انواع محتوا است. جدا از حجم زیاد تحقیقات در این حوزه، قوانین و دستورالعمل‌هایی هم در صنعت بهداشت و درمان وجود دارد که باید آنها را رعایت کنید. با این حال اگر کارتان را به خوبی انجام دهید، پاداش خوبی خواهید گرفت. تولید محتوای عالی، مخاطبان گسترده‌تری را جذب کرده و شرکت و محصول مدنظر را به عنوان برندی قابل اعتماد در جامعه معرفی می‌کند.

همچنین داشتن یک وبسایت تخصصی در حوزه پزشکی و سلامت به جای یک وبسایت عمومی، شما را از رقبایتان متمایز می‌کند. برای طراحی سایت پزشکی می‌توانید از شرکت های طراحی سایت و یا فریلنسرهای طراح سایت کمک بگیرید.

نظرتان را برایمان بنویسید.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
بلهخیر
نویسنده مطلب زینت فلاح
من زینت فلاح، ارشد روان سنجی هستم. بیش از ده ساله که ترجمه متون روانشناسی،مدیریت و فناوری رو انجام میدم. به تولید محتوای جدید علاقمندم و چند ساله که با کارلنسر همکاری دارم. https://www.karlancer.com/profile/1408

دیدگاه شما

بدون دیدگاه