انیمیشن 2.5 بعدی چیست؟

01 شهریور 1402 - آخرین بروزرسانی: 19 آذر 1402
طرح انیمیشنی ۲/۵بعدی از شخصیت و ابزارها
زمان تقریبی مطالعه: 8 دقیقه

انیمیشن ۲/۵ بُعدی (یا 2.5 بُعدی) شاید در نگاه اول مثل نوعی خطای نوشتاری به نظر برسد؛ اما این طور نیست! به بیان ساده می‌توان گفت که انیمیشن ۲/۵ بعدی نوعی از محتوای ویدیویی انیمیشنی بین سبک‌های دوبعدی و سه‌بعدی است. این تکنیک جالب انیمیشنی، اشیاء دوبعدی را در یک فضای سه‌بعدی ترکیب می‌کند تا در نهایت یک فضای سه بعدی را برای مخاطب متصور و ایجاد کند. به نظرتان پیچیده می‌آید؟ هیچ مشکلی نیست. اگر تا انتهای این بلاگ با ما باشید، به‌راحتی درک خوبی از انیمیشن دوونیم‌بعدی به دست می‌آورید.

 

درک انیمیشن ۲/۵ بعدی

فرض کنید که ایده‌ای برای ساخت یک انیمیشن در سر دارید و حس می‌کنید در فضای سه بعدی خیلی جالب‌تر می‌شود. اما به دلایلی منابع، ابزار یا بودجه‌ی کافی را برای ساخت انیمیشن سه بعدی ندارید. در این صورت انیمیشن ۲/۵ بعدی به کمک شما می‌آید. شما با تکنینک انیمیشن ۲/۵ بعدی می‌توانید اشیاء دوبعدی را به نحوی نمایش دهید که گویا سه‌بعدی هستند. یک انیماتور حرفه‌ای اگر هوشمندانه از تکنیک‌های مختلف مثل سایه‌زنی، لایه‌بندی و تنظیمات پرسپکتیو، در کنار بسیاری از تکنیک‌های دیگر، استفاده کند، می‌تواند یک شئ دو بعدی را حجم‌دار کند و ظاهر آن را کاملاً تغییر دهد. احتمالا الان بهتر متوجه شده باشید که انیمیشن ۲/۵ بعدی چیست. این‌طور نیست؟ 

پس به‌طور خلاصه، انیمیشن ۲/۵ بعدی نوعی خطای دید جالب است که باعث می‌شود شخصیت‌ها و اشیایی که در واقع «دوبعدی» هستند، «سه‌بعدی» به نظر برسند. این سبک ویدیو بسیار کاربردی و پرطرفدار است، اما زمانی بسیار مفید است که می‌خواهید در رابطه با به انیمیشن دوبعدی، محتوای بصری جذاب‌تری تولید کنید، اما به دلیل محدودیت‌های زمانی یا مالی، گزینه‌ی انیمیشن سه بعدی را نمی‌توانید پیاده کنید.

طراحی کاراکتر

تفاوت‌های انیمیشن ۲بعدی، ۲/۵بعدی و۳بعدی

هنر انیمیشن سازی از زمان انیمیشن‌های کلاسیک که با دست طراحی می‌شدند راه زیادی را پیموده است؛ تا امروز که سه تکنیک اصلی انیمیشن‌سازی وجود دارد: دوبعدی (2D)، دوونیم‌بعدی (2.5D) و سه‌بعدی(3D). در حالی که هر سه تکنیک اساسا شامل ایجاد تصاویر و شخصیت‌های متحرک می‌شوند، اما از نظر سبک، فرآیند تولید و خروجی نهایی تفاوت‌های چشمگیری دارند.

 

مطلب پیشنهادی: داستان سرایی در انیمیشن

 

در این‌جا خلاصه‌ای از تفاوت‌های بین این سبک‌های انیمیشن را مرور می‌کنیم تا بتوانید آن‌ها را بهتر دریابید. 

انیمیشن دوبعدی

این نوع انیمیشن به اصطلاح سنتی‌ترین سبک انیمیشن‌سازی است که شاید ساده‌ترین به‌نظر برسد، اما تاثیر بسزایی در جذب مخاطب از طریق داستان‌سرایی دارد. این نوع انیمیشن در فضایی صاف و دوبعدی با شخصیت‌ها و اشیاء مسطح یا به‌اصطلاح flat ساخته می‌شود. 

انیماتورها ابتدا کاراکترها، پس‌زمینه‌ها و عناصر دیگر را به صورت دوبعدی ترسیم می‌کنند و سپس آن‌ها را روی صفحه یا بک‌گراند دوبعدی با تکنیک‌های خاص حرکت می دهند تا انیمیشن ساخته شود. 

بسیاری از ما خاطرات کودکی و نوجوانی‌مان با این نوع انیمیشن‌ها ساخته شده است. از انیمیشن‌های قدیمی دیزنی مثل پری دریایی و سفیدبرفی گرفته تا فمیلی گای و ریک اند مورتی، همگی نمونه‌های خوبی از انیمیشن دوبعدی هستند.

انیمیشن سه‌بعدی

از بین سه سبک انیمیشن ویدیویی که این‌جا درباره‌شان صحبت می‌کنیم، تولید انیمیشن سه بعدی نسبت به بقیه زمانبرترین سبک است. فرآیند تولید ویدیوهای سه بعدی شامل مراحل بسیار بیشتری است؛ به همین دلیل است که می‌تواند عمق شخصیت‌ها و پس‌زمینه را به بهترین شکل به تصویر بکشد. اما با این‌که احتمالا می تواند از نظر بصری جذاب ترین سبک انیمیشن باشد، اما گران‌ترین آن‌ها نیز است.

انیمیشن سه‌بعدی شامل ایجاد مدل‌های سه‌بعدی از شخصیت‌ها، اشیاء و محیط‌ها در یک فضای سه‌بعدی و حجم‌دار است. انیماتورها از نرم‌افزارهای تخصصی برای ویرایش و متحرک‌سازی مدل‌های سه‌بعدی استفاده می‌کنند. انیماتورهای سه بعدی، حرکت و عمقی ایجاد می کنند که نمایش آن با انیمیشن دوبعدی امکان‌پذیر نیست.

کاربرد انیمیشن‌های سه بعدی اغلب در فیلم‌ها، نمایش‌های تلویزیونی و بازی‌های ویدیویی برای ایجاد محیط‌ها، طراحی شخصیت‌های واقعی است. دستیابی به این جلوه‌های بصری با تکنیک‌های سنتی انیمیشن‌سازی، دشوار یا غیرممکن است.

انیمیشن ۲/۵بعدی

همان‌طور که قبلا گفتیم، این سبک ترکیبی از تکنیک‌های انیمیشن دوبعدی و سه‌بعدی است. شما با این‌که پس‌زمینه‌ای صاف دارید، شخصیت‌ها و اشیاء شما سه‌بعدی به نظر می‌رسند. به این ترتیب، آن عناصر اصلی «سه‌بعدی» به کانون توجه مخاطب تبدیل می‌شوند.

برای ایجاد این نوع انیمیشن، انیماتورها ابتدا تصاویر و شخصیت های دوبعدی را با استفاده از تکنیک‌های سنتی یا دیجیتال، ترسیم یا ایجاد می‌کنند.سپس از نرم‌افزارهای ساخت انیمیشن سه‌بعدی برای دستکاری و ادیت موقعیت، چرخش و مقیاس عناصر دوبعدی برای ایجاد حجم، عمق و حرکت استفاده می‌کنند.

نرم افزار سه بعدی درواقع نقش دوربینی را دارد که در اطراف تصاویر دوبعدی حرکت می‌کند و با استفاده از افکت‌های مختلف، یک محیط سه‌بعدی را ایجاد می‌کند.

اشیاء دوبعدی در محیط سه بعدی

موارد استفاده از انیمیشن ۲/۵ بعدی

فیلم‌ها و برنامه‌های تلویزیونی

انیمیشن ۲/۵ بعدی اغلب در فیلم‌ها و برنامه‌های تلویزیون برای ایجاد سکانس‌های آغازین متحرک استفاده می‌شود. این تکنیک به انیماتورها اجازه می دهد تا انیمیشن های خیره‌کننده‌ای ایجاد کنند که توجه مخاطب را به خود جلب کنند.

تبلیغات

از انیمیشن ۲/۵بعدی در تبلیغات برای طراحی تیزر تبلیغاتی و ساخت موشن گرافیک نیز استفاده می‌شود. این تکنیک به شرکت‌ها اجازه می‌دهد تا محصولات یا خدمات خود را به شیوه‌ای جذاب به نمایش بگذارند.

بازی‌های ویدیویی

در ساخت بازی نیز از انیمیشن ۲/۵بعدی برای ایجاد محیط‌های بازی دوبعدی با ظاهری سه‌بعدی استفاده می‌کنند. این به توسعه‌دهندگان بازی کمک می‌کند تا تجربه‌ی یک بازی سه‌بعدی و چشم‌گیر را فراهم کنند و در عین حال حجم طراحی سه بعدی موردنظر را تا حد ممکن را کاهش دهند و توسعه‌ی بازی‌ها را آسان‌تر و سریع‌تر کنند.

 

مطلب پیشنهادی: موتور بازی سازی چیست؟

 

واقعیت مجازی

انیمیشن ۲/۵بعدی به‌دلیل ایجاد محیط‌های «سه‌بعدی» می‌تواند در واقعیت مجازی هم استفاده شود. این به برنامه‌نویس‌ها و طراحان کمک می‌کند تا محیط‌های سه‌بعدی را با کاراکترها و اشیاء دوبعدی ایجاد کنند و یک تجربه‌ی منحصربه‌فرد از VR ایجاد کنند.

واقعیت مجازی

مزایای انیمیشن ۲/۵ بعدی

انیمیشن ۲/۵بعدی مزایای مختلفی نسبت به تکنیکهای دوبعدی و سه‌بعدی دارد که در این‌جا برخی از مزایای انیمیشن ۲/۵بعدی آورده شده است.

پس اگر هنوز نمی دانید کدام گزینه را انتخاب کنید، در این‌جا ۷ دلیل اصلی را برای شما بیان می‌کنیم که چرا انیمیشن دوونیم‌بعدی می‌تواند بهترین انتخاب شما باشد.

زمان تولید سریع

از آن‌جایی که انیمیشن ۲/۵ بعدی به زمان مدل سازی و رندر کمتری نیاز دارد، آن را می‌توان سریع‌تر از تکنیک‌های انیمیشن سه‌بعدی تولید کرد. همین باعث می‌شود که این سبک انیمیشن برای پروژه‌های فوری و ددلاین نزدیک، ایده‌آل باشد.

افزایش عمق بصری

با انیمیشن ۲/۵بعدی، شما صددرصد نسبت به انیمیشن دوبعدی عمق بصری بیشتری دارید. این باعث می‌شود که شخصیت‌ها و اشیاء، ظاهری سه بعدی داشته باشند و در عین حال جذابیت انیمیشن‌های دوبعدی را نیز حفظ کنند.

انعطاف پذیری بیشتر و بهتر

انیمیشن ۲/۵بعدی با قابلیت انعطاف‌پذیری خود، به انیماتورها اجازه می‌دهد عناصر دو بعدی و سه بعدی را برای ساخت جلوه های ویژه منحصر به فرد ترکیب کنند. همین گزینه به انیماتورها اجازه می‌دهد تا طیف وسیع‌تری از سبک‌ها و تکنیک‌های بصری ایجاد کنند.

ادغام آسان با سایر نرم‌افزارها

موقع ساخت انیمیشن ۲/۵بعدی در یک نرم‌افزار، ادغام و انتقال آن با نرم‌افزارهای دیگر آسان است و به انیماتورها اجازه می‌دهد تا به طور یکپارچه بین نرم‌افزارهای دوبعدی و سه‌بعدی کار کنند. این قابلیت، ساخت انیمیشن‌های پیچیده با عناصر متعدد را آسان‌تر می‌کند.

کاربرد همه‌کاره

همان‌طور که قبل از این مشاهده کردیم، انیمیشن ۲/۵بعدی کاربردهای خیلی متفاوت و گسترده‌ای دارد؛ به همین دلیل کاربرد همه‌جانبه‌ی آن در صنایع مختلف، انتخاب ایده‌آلی برای طیف وسیعی از پروژه‌ها است.

صرفه‌جویی در وقت و هزینه

چه یک استارتاپ باشید و چه بودجه‌ زیادی نداشته باشید، همچنان می‌توانید از این سبک ویدیویی برای تقویت بازاریابی خود استفاده کنید. این نوع ویدیو، جایگزینی مقرون به صرفه برای ویدیوهای سه بعدی و لایو اکشن است، زیرا به تجهیزات یا بازیگران پیچیده نیاز ندارد. علاوه بر این، ساختن آن ساده‌تر است، بنابراین لازم نیست برای دریافت فایل نهایی ماه‌ها منتظر بمانید.

جذب مخاطب

مدل خاص این ویدیوها، آن‌ها را به محتوایی چشم‌نواز تبدیل می‌کند و اگر قصد دارید کسب و کارتان از بقیه متمایز شود، باید آن را به خاطر داشته باشید. علاوه بر این، در کل، مردم با محتوای ویدیویی بیشتر ارتباط برقرار می‌کنند و چه چیزی بهتر از داشتن یک ویدیوی انیمیشنی خوب و جذاب که مخاطبان را با کسب‌وکارتان بهتر آشنا کند؟

 

مطلب پیشنهادی: ویدئو مارکتینگ چیست؟

 

چگونه انیمیشن ۲/۵ بعدی بسازیم

ایجاد یک انیمیشن ۲/۵بعدی با این‌که به نظر تقریبا ساده است، اما همچنان نیاز به تخصص و مهارت یک انیماتور و طراح کاراکتر دارد. اگر خودتان مهارت کافی برای انجام آن را ندارید، می‌توانید به راحتی با تعریف و ثبت پروژه و استخدام فریلنسر در کارلنسر، آن را به دست برترین متخصصان این حوزه بسپارید. ساخت انیمیشن ۲/۵بعدی شامل ترکیب عناصر دو بعدی و سه بعدی است. در اینجا چند مرحله‌ی اصلی را در پروسه‌ی ساخت یک انیمیشن ۲/۵بعدی با هم مرور می‌کنیم.

استوری برد ساخت انیمیشن

ایده‌پردازی و طراحی کانسپت

اولین قدم، ایجاد و طراحی یک کانسپت یا مفهوم برای انیمیشن خود است. این شامل ایجاد یک استوری‌بورد است که داستان، شخصیت‌ها و محیط را مشخص می‌کند. در این مرحله شما باید موارد موردنیاز اولیه برای شروع کار را فراهم آورید و ایده‌پردازی کنید.

طراحی عناصر دوبعدی

مرحله‌ی بعد، طراحی عناصر دو بعدی انیمیشن است. این مرحله شامل ترسیم کاراکترها و پس زمینه در یک نرم افزار دو بعدی مانند Adobe Photoshop یا Adobe Illustrator است.

تبدیل عناصر دوبعدی به سه‌بعدی

هنگامی که عناصر دوبعدی را ایجاد کردید، باید آن‌ها را به سه بعدی تبدیل کنید. این مرحله شامل وارد کردن (ایمپورت) این عناصر دو بعدی به یک نرم افزار مدلسازی سه بعدی مانند Maya یا Blender و ایجاد یک مدل سه بعدی (با تکنیک‌های خاص طراحی) از هر عنصر است.

اضافه‌کردن حرکت دوربین

مرحله‌ی بعدی این است که حرکت دوربین از نگاه سوم شخص را به انیمیشن خود اضافه کنید. ایجاد یک مسیر دوربین که در محیط سه بعدی حرکت می‌کند و عمل موردنظر را ثبت می‌کند در این مرحله انجام می‌شود.

اضافه‌کردن نورپردازی و سایه

حال زمان آن است که رنگ و بوی واقعی‌تری به انیمیشن خود بدهید. هنگامی که حرکت دوربین را اضافه کردید، باید نور و سایه‌ها را به انیمیشن خود اضافه کنید. این شامل ایجاد منابع نور در فضای انیمیشن و تنظیم سایه‌ها برای ایجاد یک ظاهر واقعی و «سه‌بعدی»تر است.

رندر انیمیشن

رندرگیری آخرین مرحله از ساخت انیمیشن ۲/۵بعدی شماست. یعنی باید انیمیشن خود را به صورت یک فایل ویدیویی یا سکانس تصویری خروجی‌ (اکسپورت)‌ بگیرید.

 

منابع

https://motioncue.com/2-5d-animation/

www.yumyumvideos.com/what-is-2-5d-animation/

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
بلهخیر
نویسنده مطلب سما مهدوی
عاشق علوم انسانی هستم و می‌نویسم.

دیدگاه شما

یک دیدگاه

  • آراد موسوی
    28 بهمن 1402

    فیلم Loving Vincent (ونگوگ) – 2017
    یکی از کارتون های 2/5 بعدی زیبا در جهانه که زندگی نامه ونگوگ رو با استایل و نقاشی خود آثارش ساخته ان