راهنما و آموزش تبلیغات در اسپاتیفای (Spotify)

13 خرداد 1403 - آخرین بروزرسانی: 13 خرداد 1403
اسپاتیفای

عناوین مقاله

زمان تقریبی مطالعه: 10 دقیقه

تبلیغات در اسپاتیفای که یک پلتفرم روبه‌رشد در جهان است، اهمیت بسیاری برای کسب‌وکارها و افراد و هنرمندان دارد. اسپاتیفای با در اختیار گذاشتن ابزارهای دقیق تحلیل عملکرد کاربر در اختیار تبلیغ‌دهندگان، امکان تبلیغ کاملاً شخصی‌سازی‌شده بر اساس سن، جنسیت، زبان، موقعیت جغرافیایی، سلیقه موسیقیایی، رفتار شنیداری کاربران و… را برای تبلیغ‌کنندگان فراهم می‌آورد.

در این مقاله همه چیز را در مورد تبلیغات در اسپاتیفای از انتخاب قالب تبلیغات تا Spotify Ad Studio توضیح می‌دهیم. با ما همراه باشید.

 

چرا تبلیغات در اسپاتیفای؟

اسپاتیفای یکی از بزرگ‌ترین پلتفرم‌های پخش موسیقی و پادکست در جهان است و یک محیط عالی برای تبلیغات حرفه‌ای را برای کسب‌وکارها و هنرمندان، ایجاد کرده است.

۱. دسترسی به مخاطبان متنوع و گسترده

اسپاتیفای پیش از ۳۰۰ میلیون کاربر از ۱۷۰ کشور جهان دارد. همین دلیل باعث می‌شود شما بتوانید به مخاطبان در هر کجای جهان دسترسی داشته باشید.

۲. تنوع در موسیقی و پادکست

اسپاتیفای با داشتن میلیون‌ها موسیقی و پادکست در ژانرهای مختلف توانسته از هر سلیقه‌ای مخاطب داشته باشد. به تبلیغ‌کنندگان این امکان را می‌دهد تا باتوجه‌به سلیقه مخاطب، تبلیغات هدفمندی داشته باشد.

اسپاتیفای

۳. هدف گیری دقیق مخاطب

الف) هدف‌گیری دموگرافیک: امکان انتخاب بر اساس سن، جنسیت، زبان، منطقه جغرافیایی مخاطبان خود را برای شما فراهم می‌کند.

ب) هدف گیری بر اساس رفتار کاربر: اسپاتیفای، تبلیغات بر اساس رفتار شنیداری کاربران مخاطبان را هدف‌گیری می‌کند، مثلاً: ژانر موسیقی یا زمان فعالیت کاربر.

ج) هدف گیری بر اساس دستگاه: شما می‌توانید بر اساس دستگاه کاربر (تبلت، موبایل، کامپیوتر و…) مخاطب خود را هدفگیری کنید.

4. تنوع در فرمت‌های تبلیغاتی

اسپاتیفای با ایجاد تنوع در فرمت‌های تبلیغاتی (تصویری، صوتی، ویدئویی و…) قابلیت تبلیغ برای هر کسب‌وکاری را فراهم کرده است.

۵. ارائه تحلیل کاربردی

اسپاتیفای با استفاده از الگوریتم‌های پیشرفته، گزارش دقیق و زنده از وضعیت کمپین‌ها می‌دهد. مانند: نرخ کلیک، نرخ تبدیل و میزان تعامل کاربران.

۶.تعامل بالا و طبیعی مخاطب

  • تعامل بالای مخاطب: طبق گزارش اسپاتیفای، به دلیل ترکیب تبلیغات با تجربه شنیداری کاربرانی که در حال شنیدن یک پادکست یا موسیقی موردعلاقه‌شان هستند، یک استراحت تبلیغاتی یا Ad break [تبلیغی که بین آهنگ‌ها یا بخش‌هایی از پادکست‌ پخش می‌شود]، می‌تواند ۹۳ درصد توجه کاربر را به تبلیغات جلب کند.
  • ارائه پیشنهادهای برای تعامل بهتر تبلیغ‌کننده با مخاطب: اسپاتیفای به تبلیغ‌کنندگان توصیه می‌کند تبلیغاتی متناسب با سلیقه موسیقیایی کاربر ایجاد کنند. به عنوان مثال، اگر کاربر در حال گوش دادن به موسیقی کلاسیک ملایم است، توصیه می کند یک تبلیغ با موسیقی پس زمینه کلاسیک ملایم ارائه دهد.

۷. به‌روزرسانی و نوآوری همیشگی اسپاتیفای

اسپاتیفای همیشه به دنبال نوآوری در فناوری‌های خود بوده تا ابزارهای پیشرفته برای تبلیغ‌کنندگان و کاربران خود تهیه کند و تجربه کاربری مشتریان را افزایش دهد.

 

مطلب پیشنهادی: آموزش استفاده رایگان اسپاتیفای پریمیوم

 

تبلیغات در این پلتفرم برای چه افرادی می‌تواند سودمند باشد؟

  • هنرمندان: تبلیغ اسپاتیفای در حوزه موسیقی بسیار کمک کننده است. به هنرمندان کمک می‌کند تا شنوندگان بیشتری را جذب کنند و سبب افزایش فروش آلبوم و کنسرت می‌شود.
  • برندهای بزرگ و متوسط: تبلیغات در این پلتفرم، سبب افزایش آگاهی از برند یا فروش محصولات در حوزه‌های مختلف می‌شوند.
  • اینفلوئنسرها: با تبلیغ هوشمندانه در این پلتفرم می‌توانند دنبال‌کنندگان خود را چندین برابر کنند.

اسپاتیفای به دلیل دسترسی به کاربران زیاد و با سلایق متنوع و مدل‌های تبلیغاتی متنوع، می‌تواند برای همه کسب‌وکارها و افراد سودمند باشد. از هنرمندان و برندهای بزرگ گرفته تا اینفلوئنسرها، شرکت‌های مسافرتی و…

اسپاتیفای

انواع تبلیغات در اسپاتیفای

۱. تبلیغات صوتی

فرمت این نوع تبلیغ، به‌صورت صوتی است. زمانی که کاربر، به‌صورت فعال در حال گوش‌دادن موسیقی یا پادکست موردعلاقه خود است، تبلیغ شما پخش می‌شود که کاربران نسخه رایگان اسپاتیفای، امکان ردکردن آن را ندارند. اسپاتیفای با در نظر گرفتن رفتار کاربر، این تبلیغات را برای او پخش می‌کند.

مدت زمان تبلیغات صوتی، ۱۵ الی ۳۰ ثانیه صوت می‌باشد که در صفحه‌نمایش کاربر، یک دکمه کال تو اکشن (CTA) برای مشاهده آهنگ، وب‌سایت یا محصول موردنظر قرار دارد.

۲. تبلیغات ویدئویی

  • تبلیغات ویدئویی استاندارد: به دو صورت قبل از شروع موسیقی یا پادکست و یا در میانه موسیقی یا پادکست برای کاربران پخش می‌شود. این تبلیغات زمانی به مخاطب نشان می‌دهد که مخاطب به برنامه نگاه می‌کند تا تا اطمینان کند که کاربر، تبلیغات ویدئویی را مشاهده کرده است.
  • تبلیغات ویدئویی با پاداش: با دیدن این نوع تبلیغات، کاربران به مدت ۳۰ دقیقه هیچ تبلیغی را دریافت نمی‌کنند، این انگیزه را برای دیدن این مدل تبلیغات بیشتر می‌کند.

تبلیغات ویدئویی حداکثر ۳۰ ثانیه است و علاوه بر داشتن زیبایی‌های بصری، برای انتقال تبلیغات پیچیده مناسب می‌باشد.

۳. تبلیغات نمایشی

این مدل تبلیغات به دو فرمت بنرهای تصویری و کاورهای نمایشی اسپانسری می‌باشد.

  • بنرهای تصویری: در بخش‌های مختلف سایت و اپلیکیشن از جمله صفحه اصلی و بخش جستجو و صفحات آلبوم‌ها و… نمایش داده می‌شود.
  • کاورهای نمایشی اسپانسری: این نوع تبلیغات معمولاً در پلی لیست‌هایی که کاربران دنبال می‌کنند، نمایش داده می‌شود. این نوع تبلیغات، تعامل طولانی‌ مدت با کاربران به علت نمایش در پلی لیست‌های محبوب را دارد.

۴. تبلیغات به‌صورت فعال

تکنولوژی Dynamic Ad Insertion (DAI)، یکی از پیشرفته ترین تکنولوژی های اسپاتیفای برای ارائه تبلیغات حرفه ای برای تبلیغ کنندگان است. این تکنولوژی به تبلیغ‌کنندگان اجازه می‌دهد تا تبلیغات خود را به صورت فعال و براساس رفتار و موقعیت مخاطبان پادکست، هدف‌گیری کنند. DAI نوعی از تبلیغات است که در حین پخش پادکست‌ها در اسپاتیفای، به طور پویا و هدفمند نمایش داده می‌شود. در این روش، برخلاف تبلیغات سنتی که از قبل در پادکست‌ها ضبط شده‌اند، از داده‌های مخاطب برای نمایش تبلیغات مرتبط در لحظه استفاده می‌شود.

 

مطلب پیشنهادی: روش مارکتینگ موسیقی

 

هزینه تبلیغات در اسپاتیفای

هزینه تبلیغات در اسپاتیفای به عوامل مختلفی بستگی دارد و با تغییر این عوامل، هزینه هر کمپین کاهش یا افزایش پیدا می‌کند. در اینجا به برخی از مهم‌ترین آن‌ها اشاره می‌کنیم:

نوع تبلیغات

اسپاتیفای انواع مختلفی از تبلیغات را ارائه می‌دهد که هر کدام هزینه‌های متفاوتی دارند. این تبلیغات شامل تبلیغات صوتی، ویدئویی و نمایشی است. به‌عنوان‌ مثال، تبلیغات صوتی و تصویری معمولاً هزینه کمتری نسبت به تبلیغات ویدئویی دارند.

  • تبلیغات صوتی: معمولاً بین ۱۵ تا ۲۵ دلار در هر هزار بازدید.
  • تبلیغات ویدئویی: به علت جذابیت بیشتر هزینه بیشتری دارد، معمولاً بین ۲۰ تا ۳۰ دلار در هر هزار بازدید
  • تبلیغات تصویری: معمولاً بین ۱۰ تا ۲۰ دلار در هر هزار بازدید
  • تبلیغات اسپانسری: در پلی لیست‌های موردعلاقه مخاطب می‌باشد و به علت تعامل بالای مخاطب، هزینه بالاتری دارد.

توجه کنید هزینه تبلیغات در اسپاتیفای به عوامل مختلفی بستگی دارد و به همین دلیل متغیر می‌باشد و می‌تواند از هزینه‌های مذکور بالاتر یا پایین‌تر برود.

اسپاتیفای

 تعداد دفعات و زمان نمایش تبلیغات در اسپاتیفای

هزینه تبلیغات در اسپاتیفای، بر اساس تعداد دفعات نمایش (Impressions) و مدت زمان نمایش تبلیغات، اندازه‌گیری می‌شود. هر چه تعداد دفعات پخش و زمان نمایش تبلیغات شما بیشتر باشد، هزینه تبلیغات هم به همان میزان افزایش خواهد داشت.

در زمان‌هایی که کاربران بیشتر از اسپاتیفای استفاده می‌کنند (به‌ اصطلاح میزان مصرف مشترکین اسپاتیفای در اوج است)، هزینه نمایش تبلیغات بیشتر می‌شود. همچنین تبلیغات در مناسبت‌های خاصی مثل کریسمس می‌تواند هزینه بیشتری داشته باشد.

 هدف‌گذاری دقیق در تبلیغات در اسپاتیفای

یکی از جذابیت‌های پلتفرم اسپاتیفای، امکان پیداکردن دقیق مخاطبان هدف است. شما می‌توانید تبلیغات خود را برای گروه‌های خاصی از مخاطبان (مثلا یک رنج سنی خاص یا یک منطقه جغرافیایی معین) نمایش دهید.

 

مطلب پیشنهادی: دیجیتال مارکتینگ چیست؟

 

آموزش راه اندازی تبلیغات در اسپاتیفای

حالا که با هزینه‌های تبلیغات در اسپاتیفای آشنا شدید، بیایید به مرحله بعدی برویم و نحوه ثبت تبلیغات در این پلتفرم را بررسی کنیم.

ایجاد حساب کاربری در اسپاتیفای برای تبلیغ‌دهندگان

اولین قدم برای ثبت تبلیغات در اسپاتیفای، ایجاد یک حساب کاربری در بخش تبلیغات اسپاتیفای است. برای این کار به وب‌سایت اسپاتیفای برای تبلیغ‌دهندگان به آدرس ads.spotify.com بروید و گزینه create an ad را بزنید.

اسپاتیفای ادز

در ادامه گزینه sign up for Spotify را کلیک کنید و سپس ایمیل خود و رمز عبور را وارد کنید.

جنسیت و تاریخ تولد را وارد، قوانین اسپاتیفای را تأیید کرده و ادامه را بزنید.

با توجه به تحریم بودن اسپاتیفای و حساسیت بالای آن روی ابزارهای تغییر IP، در صورت عدم موفقیت در ساخت اکانت، می‌توانید از فریلنسرهای کارلنسر در بخش خدمات ساخت اکانت کمک بگیرید.

ساخت اکانت اسپاتیفای

تنظیم کمپین تبلیغاتی

پس از ایجاد حساب کاربری، وارد داشبورد تبلیغات اسپاتیفای شوید. در این بخش می‌توانید کمپین‌های تبلیغاتی خود را تنظیم کنید. برای این کار، روی گزینه “Create Campaign” کلیک کنید.

ایجاد کمپین جدید اسپاتیفای

اولین فرمی که ظاهر می‌شود اطلاعات شرکت را باید در آن ثبت کنید.

  • Business Name: در این قسمت باید نام کسب‌وکار خود را وارد کنید.
  • Legal Entity: نهاد قانونی همان نام حقوقی کسب‌وکار می‌باشد (که می‌تواند با Business Name یکی باشد)
  • Business type: در این قسمت، نوع کسب‌وکار خود را انتخاب کنید. منوی کشویی این قسمت چندین گزینه را ارائه می‌دهد و شما باید گزینه‌ای را انتخاب کنید که بیشترین تطابق را با کسب‌وکار شما دارد.
  • Business Industry: در این بخش، صنعتی که کسب‌وکار شما در آن فعالیت می‌کند را انتخاب کنید.
  • Country or Region: کشور یا منطقه فعالیت خودتان را مشخص کنید. (مجبور هستید کشوری غیر ایران انتخاب کنید). کشور انتخابی باید با اطلاعات کشور کارت بانکی شما منطبق باشد.

پس از پر کردن تمامی اطلاعات، باید روی دکمه “Create” کلیک کنید تا به مرحله بعدی یعنی بررسی و تأیید نهایی بروید.

تبلیغات در اسپاتیفای

۳. تعیین اهداف تبلیغاتی

این فرم متعلق به بخش تعیین اهداف تبلیغاتی است. در اینجا، شما هدف تبلیغات خود را بر اساس نیازها و اهداف کسب‌وکارتان انتخاب می‌کنید. بخش‌های این فرم را بررسی می‌کنیم:

  • Reach (دسترسی): هدف برندسازی است و با انتخاب این گزینه به تعداد بیشتری برند شما را نمایش می‌دهد.
  • Impressions (تعداد نمایش): در کنار برندسازی، تبلیغات را مکرراً به مخاطبان نمایش می‌دهد.
  • Clicks (کلیک‌ها): هدف افزایش کلیک تبلیغ شما می‌باشد.
  • Podcast streams (استریم‌های پادکست): این گزینه در حالت آزمایشی می‌باشد و این گزینه به شما کمک می‌کند تا اسپاتیفای، پادکست‌های شما را به افرادی که احتمالاً علاقه‌مند به محتوا شما هستند، نمایش دهد

۴. هدف‌گذاری مخاطبان

پس از انتخاب هدف تبلیغات، باید مخاطبان هدف خود را تعیین کنید. اسپاتیفای به شما امکان می‌دهد تا مخاطبان خود را بر اساس سن، جنسیت، مکان جغرافیایی، علایق موسیقی و دیگر معیارها هدف‌گذاری کنید. این مرحله بسیار مهم است؛ زیرا هدف‌گذاری دقیق می‌تواند بازده تبلیغات شما را افزایش دهد.

کشور مخاطبان اسپاتیفای

سن مخاطبان اسپاتیفای

۵. تنظیم بودجه و زمان‌بندی

در این مرحله باید بودجه تبلیغاتی و زمان‌بندی کمپین خود را تعیین کنید. شما می‌توانید بودجه روزانه یا کل بودجه کمپین را مشخص کنید. همچنین، زمان شروع و پایان کمپین خودتان را هم مشخص کنید.

زمان تبلیغات در اسپاتیفای

بودجه بندی تبلیغاتی اسپاتیفای

تبلیغات اسپاتیفای

۶. ساخت تبلیغ و آپلود محتوای تبلیغاتی

پس از انجام مراحل تنظیم بودجه و زمان‌بندی، باید محتوای تبلیغاتی خودتان را ایجاد و آپلود کنید. اگر تبلیغات صوتی انتخاب کرده‌اید، فایل صوتی خود را آپلود کنید. برای تبلیغات بنری یا ویدئویی نیز، فایل عکس ویدئویی موردنظر را آپلود کنید. اسپاتیفای دارای ابزارهای آنلاینی است که به شما کمک می‌کند تا محتوای تبلیغاتی خود را به بهترین شکل ممکن ایجاد کنید.

آپلود محتوای تبلیغاتی در اسپاتیفای

آپلود عکس یا لوگوی تبلیغات در اسپاتیفای

افزودن صوت تبلیغاتی در اسپاتیفای

آپلود ویدئوی تبلیغاتی در اسپاتیفای

۷. پیش‌نمایش و تأیید

پس از آپلود محتوا، یک پیش‌نمایش از تبلیغات خود مشاهده خواهید کرد. مطمئن شوید که هیچ مشکلی وجود ندارد و بعد از آن تبلیغات خود را تأیید کنید.

 

۸. اطلاعات پرداخت و آدرس

در این مرحله باید اطلاعات آدرس و پرداختی خود مثل کردیت کارت خود را اضافه کنید. به دلیل تحریم بودن ایران، این قسمت را باید به کمک دوستان یا آشنایان خارج کشور و یا شرکت‌های مالی واسط در ایران انجام دهید.

اطلاعات پرداخت اسپاتیفای

پس از شروع کمپین، می‌توانید عملکرد تبلیغات خود را در داشبورد اسپاتیفای ببینید. اسپاتیفای ابزارهای آنالیزی را فراهم می‌کند که به شما این امکان را می‌دهد تا تعداد دفعات پخش، تعداد کلیک‌ها، و بازده تبلیغات را مشاهده کنید. با استفاده از این اطلاعات، می‌توانید کمپین خود را بهبود بدهید تا به بهترین نتایج ممکن دست پیدا کنید.

 

نکات مهم برای موفقیت در تبلیغات اسپاتیفای

۱. محتوای جذاب

محتوای تبلیغ شما باید جذاب و خلاقانه باشد تا توجه مخاطب را به خود جذب کند. سعی کنید پیام خود را به‌صورت واضح و کوتاه بیان کنید و از موسیقی و صداهای جذاب برای زیرصدا مناسب با آن ژانر استفاده کنید.

۲. هدف‌گذاری دقیق

پیدا کردن مخاطب هدف یکی عوامل بسیار مهم در پیروزی یک استراتژی تبلیغاتی است. با استفاده از تکنولوژی های پیشرفته اسپاتیفای سعی کنید دقیقاً مخاطب هدفتان را پیدا کنید.

۳. بررسی و بهبود مداوم

پس از شروع کمپین، نتایج را به‌دقت بررسی کنید و در صورت نیاز، تغییرات لازم را در تبلیغات خود اجرایی کنید. با بهبود مداوم کمپین‌ها شما می‌توانید بازدهی تبلیغات خود را افزایش دهید.

۴. استفاده از چندین فرمت در تبلیغات اسپاتیفای

برای اینکه هزینه تبلیغات خود را بهینه‌تر کنید و بتوانید از هزینه تبلیغات بالاترین نرخ بازگشت سرمایه را داشته باشید. سعی کنید از فرمت‌های مختلف تبلیغات (صوتی – ویدئویی – بنری) در کمپین‌های خود استفاده کنید.

 

مطلب پیشنهادی: KPI‌ها در دیجیتال مارکتینگ

 

سخن پایانی

تبلیغات در اسپاتیفای، می‌تواند به رشد هر نوع کسب‌وکاری کمک بسیاری کند. اسپاتیفای با بهره‌گیری از برترین تکنولوژی‌ها تبلیغات را بر اساس سن، جنس، زبان، منطقه جغرافیای و رفتار شنیداری کاربر به او نمایش می‌دهد. همچنین تبلیغات در اسپاتیفای به سه حالت صوتی، و یحیوی، تصویری می‌باشد. طبق گزارش اسپاتیفای تبلیغات در هر یک ساعت در بین موسیقی یا پادکست موردعلاقه در استراحت تبلیغاتی توانسته است ۹۳ درصد توجه کاربر را به خود جلب کند. تعامل بالایی مخاطب و طبیعی بودن تبلیغات باعث افزایش بهره‌وری تبلیغات می‌شود.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
بلهخیر
نویسنده مطلب تیم محتوای کارلنسر

دیدگاه شما

بدون دیدگاه