روش های معروف کردن آهنگ؛ مارکتینگ، بازاریابی و برندسازی موسیقی

01 خرداد 1403 - آخرین بروزرسانی: 16 خرداد 1403
تبلیغات موسیقی
زمان تقریبی مطالعه: 15 دقیقه

اگر موزیسین، خواننده یا نوازنده هستید، تاکنون به این فکر کرده اید که چگونه می‌توانید آهنگ یا آلبوم خودتان را به گوش هزاران یا حتی میلیون‌ها مخاطب بالقوه برسانید؟ چگونه می‌شود که اثری به شدت معروف می‌شود و در پلتفرم‌های استریم موسیقی مانند اسپاتیفای، میلیاردها بار پلی می‌شوند، در حالی که طبق آمار، میلیون‌ها ترک موسیقی، حتی یک بار هم در پلتفرم‌های استریم یا فروشگاه‌های موسیقی، پخش یا خریداری نشده‌اند؟

در ابتدا به عوامل تاثیرگذار در مارکتینگ موسیقی می‌پردازیم و در ادامه راهکارها و ترفندها را خواهیم گفت.

 

عوامل تاثیرگذار در مارکتینگ موسیقی

1- کشور محل زندگی

محل زندگی و شرایط و قوانین حاکم بر آن، خیلی می‌تواند در موفقیت یا عدم موفقیت موسیقیدان‌ها موثر باشد. متاسفانه موزیسین‌ها در ایران، هم به دلیل سخت‌گیری‌ها و محدودیت‌های داخلی (در مورد مجوز، سبک‌ها، رسانه، فیلترینگ، تبلیغات و…) و هم به دلیل تحریم‌ها یا مسائل عرصه بین المللی (ثبت موسیقی، قرارداد با ناشران بین المللی، سفر و…)، نمی‌توانند به راحتی فعالیت و آثار خود را پخش و معروف کنند. به همین خاطر است که بسیاری از موزیسین‌ها هر ساله برای ادامه فعالیت هنری، به کشورهای دیگر مهاجرت می‌کنند.

2- سبک موسیقی

برخی سبک‌ها هم در ایران و هم در جهان، تعداد مخاطبان بسیار بیشتری دارند. نمی‌توانید انتظار داشته باشید برای مثال اگر یک اثر در سبک سنتی یا کلاسیک می‌سازید، بتوانید به اندازه سبک‌های پرمخاطبی مثل پاپ، مخاطب جذب کنید. مگر آن که شانسی این اتفاق برایتان رخ دهد! در مورد سایر کشورها هم چنین چیزی صادق است.مخاطبان سبک های موسیقی در جهان

3- بودجه

از قدیم گفته‌اند “هر چقدر پول بدی آش می خوری”. در زمینه مارکتینگ هم این مورد صادق است. هر چقدر بتوانید بیشتر برای تبلیغات، برندسازی و بازاریابی اثر هنری‌تان هزینه کنید، مسلما شانس افزایش مخاطبان‌تان هم چند برابر بیشتر خواهد شد.

4- زمان و محل پخش آثار

این که اثرتان توسط کدام شرکت یا ناشر، چه زمانی، چگونه و در کدام پلتفرم‌ها، سایت‌ها یا شبکه‌های تلویزیونی پخش شود، خیلی در موفقیت یا عدم موفقیت بازاریابی شما تاثیرگذار است. در این زمینه باید با افراد یا شرکت‌های باسابقه مشورت یا همکاری کنید تا هزینه‌تان هدر نرود.

5- شانس!

شانس هم یکی از المان‌های تاثیرگذار در معروفیت شما یا آثارتان است. اتفاقات و تحولات فرهنگی، سیاسی و اجتماعی در ایران و سایر کشورها، می‌تواند باعث شود یک هنرمند، ترک یا آلبوم موسیقی ناشناخته، ناگهان محبوب و معروف شود و در شبکه‌های اجتماعی بین هزاران یا میلیون‌ها نفر، به اشتراک گذاشته شود.

حالا نوبت آن است که یک قلم و کاغذ بردارید و یک چک لیست از کارهایی که می‌توانید برای معروف کردن خود یا موزیک‌هایتان انجام دهید، بنویسید. در ادامه همراه ما باشید!

 

مطلب پیشنهادی: چگونه آهنگساز شویم؟

 

چک لیست مارکتینگ موسیقی

ممکن به خاطر شرایط، محدودیت‌ها یا هزینه‌ها، نتوانید تمام این مواردی که در ادامه گفته می‌شود را انجام دهید. ولی هر تعداد را که می‌توانید، حتما انجام دهید!

1- برای آهنگ، آلبوم یا بند خود، نام و لوگوی مناسبی انتخاب کنید!

برای آهنگ، آلبوم یا گروه خود، نام مناسبی انتخاب کنید که خلاقانه و خاص باشد. پیشنهاد می‌کنیم از نام‌های عام یا تکراری استفاده نکنید. همچنین نام انتخابی، پیچیده یا طولانی نباشد و املا یا تلفظ آن برای مخاطبان‌تان آسان باشد تا در ذهنشان بماند. پس از انتخاب نام، طراحی لوگو هم می‌تواند گزینه مناسبی باشد تا در ذهن مخاطبان، ماندگارتر شوید.

لوگو بندهای موسیقی

2- در شبکه‌های اجتماعی و سایت‌های موسیقی، پروفایل بسازید.

در شبکه‌های اجتماعی مانند اینستاگرام، فیسبوک، توییتر، تلگرام، یوتیوب و… به نام خود یا گروه خود، اکانت بسازید. همچنین در صورت امکان، یک وبسایت اختصاصی هم برای خود یا گروه‌تان بسازید یا سفارش دهید. علاوه بر شبکه‌های اجتماعی، در سایت‌های موسیقی که امکان اضافه کردن نام خود یا گروه‌تان را دارید، اکانت بسازید و نام خود را در لیست هنرمندان این سایت‌ها ثبت کنید.

3- موسیقی خوب بسازید!

بله تعارف نداریم! اگر می‌خواهید آهنگتان شنیده شود، به اشتراک گذاشته و از همه مهم‌تر عمر طولانی داشته باشد و سال‌های سال مخاطبان به آن گوش دهند (بر خلاف آهنگ‌های پاپ و ضعیف امروزی که عمر بسیار کوتاهی دارند)، اثر خوب تولید کنید. برای شعر، ملودی، تنظیم و میکس و مستر آن زحمت بکشید، وقت بگذارید تا مخاطب از آن لذت ببرد.

تولید آثار فله‌ای بی کیفیت، آن هم به کمک المان‌های تکراری، هوش مصنوعی و تنظیم‌کننده‌های بازاری، کار بسیار راحتی است. ولی انتظار نداشته باشید آهنگ‌تان حتی اگر معروف هم شود، عمر زیادی کند و به تاریخ نپیوندد! به جای 20 ترک بی کیفیت و سطح پایین، 5 ترک تولید کنید. ولی برای تک تک آن‌ها حسابی زمان بگذارید.

4- برای کاور آهنگ یا آلبوم، تصویر مناسبی انتخاب کنید.

چه خوشمان بیاید و چه نیاید، عکس (جلد) کاور آهنگ یا آلبوم، می‌تواند در جذب مخاطب بسیار تاثیرگذار باشد؛ همانند طراحی جلد کتاب که مجزا از محتوای خود کتاب، می‌تواند توجه افراد را در کتابفروشی یا کتابخانه به خود جلب کند. پس طراحی کاور آهنگ یا آلبوم خود را جدی بگیرید. برخی از خواننده‌ها یا بندهای موسیقی، تصویر خواننده یا اعضای گروه را نیز روی کاور آلبوم یا آهنگ درج می‌کنند. کاری که می‌تواند باعث جلب توجه مخاطبان شود تا در سایت‌ها یا پلتفرم‌های موسیقی، روی آن کلیک کنند و یا در قفسه‌های فروشگاه‌های موسیقی، نگاهی به آن بندازند.

آلبوم های موسیقی

5- صفحه ویکیپدیا بسازید!

اگر فکر می‌کنید که به نام شما یا گروه‌تان تا حد مناسبی در رسانه‌ها یا سایت‌ها پرداخته شده، شانس این را دارید تا خود را در ویکیپدیا ثبت کنید. باید توجه کنید که ویکیپدیا در زمینه ثبت صفحه جدید، بسیار سختگیر است و نیاز به منابع معتبری دارد که اثبات کنند شما مهم یا معروف هستید و لایق ثبت شدن در ویکیپدیا را دارید. اگر آثار خوبی دارید، ولی هنوز معروف نیستید، می‌توانید به سایت‌های مختلف خبری یا موسیقی، مبلغی پرداخت کنید تا در قالب رپورتاژ آگهی، گزارش، مصاحبه و…، شما را معرفی کنند. سپس از این منابع در ویکیپدیا استفاده کنید تا شانس تایید شدنتان افزایش پیدا کند. پیشنهاد می‌کنیم حداقل دو صفحه فارسی و انگلیسی برای خودتان در ویکیپدیا بسازید.

 

مطلب پیشنهادی: نرم افزارهای آهنگسازی

 

6- با رکورد لیبل‌های قوی، قرارداد ببینید.

شاید سوال برایتان پیش بیاید که رکورد لیبل چیست؟ رکورد لیبل‌ها یا ناشران موسیقی، شرکت‌هایی هستند که موسیقی را ضبط، تولید و منتشر می کنند. لیبل‌ها هنرمندان را کشف می‌کنند، با هنرمندان موسیقی قرارداد امضا می کنند و مسئولیت ضبط، پخش، بازاریابی و توزیع موسیقی آنها را بر عهده دارند. پس به زبان ساده به جای آن که خودتان هزینه یا زحمت ضبط و پخش و بازاریابی و… را بر عهده بگیرید، شرکتی که با آن قرارداد بستید، این کارها را می‌کند و در ازایش، در سود شما شریک می‌شود. ولی قبل از همکاری، باید استعداد یا مهارت هنری شما برای آن ناشر خیلی جذاب باشد تا حاضر باشد با شما همکاری کند و روی شما سرمایه‌گذاری کند.

کارهایی که رکورد لیبل‌های موسیقی انجام می‌دهند:

  • کشف استعدادها و آموزش به آن‌ها
  • ضبط و تولید موسیقی (آهنگسازی، تنظیم، میکس و مستر و…)
  • اخذ مجوز انتشار ترک، آلبوم یا کنسرت (البته فقط در ایران!)
  • حمایت مالی و پرداخت حقوق هنرمندان
  • ساخت و انتشار موزیک ویدیو در سایت‌های آپلود ویدئو (مثل یوتیوب و آپارات) و شبکه‌های تلویزیونی
  • انتشار موسیقی در پلتفرم‌های استریم موسیقی (مثل اسپاتیفای، اپل موزیک، یوتیوب موزیک و…)، سایت‌های خرید و دانلود قانونی موسیقی (مثل بیپ تیونز)، توزیع نسخه فیزیکی آلبوم در فروشگاه‌ها (در قالب CD و DVD)، رادیو و…
  • دریافت کپی‌رایت برای آثار موسیقیایی
  • برگزاری کنسرت و رویداد
  • طراحی گرافیک (مثل طراحی پوستر کنسرت یا طراحی کاور موسیقی)
  • بازاریابی و تبلیغات مجازی و محیطی
  • توسعه و تقویت هنرمند
  • و…

رکورد لیبل‌ها مسلما برای معروف کردن یک هنرمند، گروه یا اثر موسیقی، بسیار مفید هستند، ولی اگر ساکن ایران هستید، باید دو مساله را هم در نظر بگیرید!

  1. به دلیل محدودیت‌های مختلف در زمینه موسیقی در ایران، نباید انتظار خاصی از ناشران موسیقی یا لیبل‌های داخلی داشته باشید. اگر می‌خواهید به صورت قانونی و با مجوز در ایران فعالیت کنید، باید تمام محدودیت‌های قانونی (و البته سلیقه‌ای!) را هم بپذیرید.
  2. اگر بخواهید که با یک لیبل خارجی همکاری کنید، لیبل‌های معروف و مطرح جهان، به دلیل تحریم‌ها و حساسیت‌ها روی ایران، ممکن است تمایلی به همکاری با شما نشان ندهند. در نهایت شما مجبور باشید با رکورد لیبل‌های کوچک، غیر معروف و متفرقه برای پخش و بازاریابی آثارتان قرارداد ببندید.

به هر حال اگر امکانش را دارید و مایل هستید با یک ناشر موسیقی قرارداد ببندید، تمام تلاش‌تان را کنید تا بتوانید بهترین گزینه ممکن را پیدا کنید تا در معروفیت و حمایت مالی از شما، تاثیر بسزایی داشته باشد.

لیبل موسیقی

7- موزیک ویدیو بسازید.

ساخت موزیک ویدیو هزینه‌بر است، ولی محتوای بسیار جذابی است! باید بپذیریم که مردم بیشتر از هر محتوای دیگری عاشق دیدن ویدئو هستند. با ساخت موزیک ویدیو و انتشار مناسب آن در شبکه‌های اجتماعی، پلتفرم‌های ایرانی و خارجی آپلود ویدیو و شبکه‌های تلویزیونی، می‌توانید هزاران یا میلیون‌ها نفر را هدف بگیرید و از شنوندگان آثار خود کنید. برای افزایش بازدید موزیک ویدیوی خود، می‌توانید از تبلیغات پولی یوتیوب و… کمک بگیرید.

8- انتشار آثار در پلتفرم‌های استریم، دانلود یا خرید موسیقی

در پلتفرم‌های استریم یا خرید موسیقی، اکانت بسازید و آثار خود را منتشر کنید. چند نمونه از این پلتفرم‌ها در زیر آورده شده اند:

  • بیپ تیونز [ایرانی – نیازمند به کسب مجوز اثر]
  • اسپاتیفای
  • اپل موزیک
  • آمازون موزیک
  • یوتیوب موزیک
  • تیدال (TIDAL)
  • ساندکلود
  • دیزر (Deezer)
  • پاندورا (Pandora)
  • آی هارت رادیو (iHeartRadio)
  • بندکمپ (Bandcamp)
  • لست اف‌ام (Last.fm)
  • مای اسپیس (Myspace)
  • و…

همچنین آهنگ‌های خود را (در صورتی که مشکلی با دانلود رایگان آن ندارید)، به سایت‌های دانلود آهنگ ایرانی و خارجی بفرستید تا آن را منتشر کنند. اگر این سایت‌ها، آهنگ‌ها را علاوه بر سایت، در کانال تلگرام، اینستاگرام و… هم می‌گذارند، از آن‌ها درخواست کنید که آهنگ‌های شما را هم در شبکه‌های اجتماعی به اشتراک بگذارند. ممکن است در قبال این کار، هزینه ای از شما بگیرند.

 

مطلب پیشنهادی: چگونه آکورد آهنگ را پیدا کنیم؟

 

9- انتشار متن آهنگ‌ها در سایت‌های لیریک

شعر (لیریک) آهنگ‌های خود را در سایت‌های لیریک ایرانی و خارجی منتشر کنید. از طریق همین سایت‌ها، مخاطبان جدیدی می‌توانند با آشنا شوند.

10- انتشار آکورد، تبلچر یا نت آهنگ‌ها

شاید برخی طرفداران شما بخواهند که آهنگ‌های شما را کاور (بازخوانی یا بازنوازی) کنند. با انتشار آکورد، نت یا تبلچر آثارتان در سایت‌های مرتبط، آن‌ها را در این راه کمک می‌کنید. همین افراد با کاور کردن آثارتان و انتشار آن، به صورت می‌توانند به صورت رایگان مخاطبان جدیدی برای شما اضافه کنند؛ همانند بازاریابی ویروسی!

تبلچر بهت قول میدم

11- کاور کنید!

بسیاری از خوانندها یا نوازنده‌های معرفی که می‌بینید، ابتدا با کاور کردن آثار هنرمندان مطرح؛ معروف و دیده شده‌اند. سپس به تولید آثار اختصاصی خود پرداخته‌اند یا دعوت به همکاری شده‌اند. بسیاری از بندهای بزرگ موسیقی، برای جذب عضو جدید گروه، ویدئوهای کاور افراد را در یوتیوب، اینستاگرام و… تماشا می‌کنند و از بهترین‌ آن‌ها دعوت به همکاری می‌کنند. پس اگر هنوز آهنگ یا آلبوم اختصاصی نساخته‌اید، ولی می‌توانید آثار معروف ایرانی یا جهانی را بازخوانی یا بازنوازی کنید، این کار را انجام دهید و صوت یا ویدئوی آن را در سایت‌ها و شبکه‌های اجتماعی منتشر کنید. همچنین می‌توانید از پیج‌هایی که آثار بازنوازی یا بازخوانی مردم را منتشر می‌کنند، بخواهید که کاور شما را به اشتراک بگذارند تا نامتان معروف شود.

12- در جشنواره‌ها یا مسابقات موسیقی شرکت کنید!

هر ساله مسابقات موسیقی زیادی به صورت آنلاین یا حضوری در جهان برگزار می‌شود. در ایران هم گاهی چنین مسابقاتی برگزار می‌شود. هر جشنواره یا مسابقه‌ای که فکر می‌کنید امکان شرکتش را دارید، به عنوان نوازنده، خواننده یا آهنگساز در آن شرکت کنید و شانس‌تان را برای برنده شدن و معروف کردن نامتان آزمایش کنید.

13- تبلیغات، تبلیغات و تبلیغات!

می‌رسیم به مهم‌ترین بخش کار! مهم‌ترین بخشی که بسیاری از هنرمندان و گروه‌ها، کوچک‌ترین اهمیتی به آن نمی‌دهند و انتظار دارند تا مخاطبان مانند نقشه گنج، خودشان آن اثر موسیقی را کشف کنند! از خودتان بپرسید: در یک اقیانوس موسیقی، چرا و چگونه باید مخاطبان، شما را پیدا کنند و اثر شما را گوش دهند؟

این وظیفه ی شماست تا اثر خود را جلوی چشم مخاطب بگذارید. در ادامه به چند روش‌ و ترفند موثر و کاربردی برای تبلیغات موسیقی می‌پردازیم.

تبلیغات کوکاکولا

کوکاکولا به قدری در جهان معروف است که روزانه، بالای 2 میلیارد محصول می‌فروشد، ولی همچنان با قدرت به تبلیغات خود ادامه می‌دهد. با این حال بسیاری از موزیسین‌ها که اعتقادی به تبلیغات ندارند، از نداشتن مخاطب گله دارند!!

 

مطلب پیشنهادی: ساخت آهنگ با هوش مصنوعی

 

روش‌ها و ترفندهای تبلیغات موثر موسیقی

  • تبلیغات در پیج‌ها یا کانال‌ها: هزاران پیج و کانال با صدها هزار عضو در اینستاگرام، تلگرام، فیسبوک و… وجود دارند که می‌توانید اثر موسیقی‌تان را در قالب آهنگ یا ویدیو، در آن‌ها ارسال و تبلیغ کنید. اگر فکر می‌کنید که هزینه این کار زیاد است، اشتباه می‌کنید! شما با کمترین هزینه در حد چند میلیون تومان می‌توانید آهنگ خود را در چندین رسانه، در معرض صدها هزار یا چند میلیون مخاطب قرار دید. آیا ارزشش را ندارد؟ کانال‌ها یا پیج‌های معرفی و دانلود آهنگ، عمومی، خبری، هنری، نقد و بررسی و آموزش موسیقی، کانون‌های موسیقی دانشگاه‌ها و… می‌توانند جزو گزینه‌های مناسب برای هدفگیری باشند. برای سوشیال مدیا مارکتینگ می‌توانید از کارشناسان یا شرکت‌های دیجیتال مارکتینگ کمک بگیرید.
  • قرار گرفتن در پلی لیست: در پلتفرم‌های استریم موسیقی مثل اسپاتیفای، پلی لیست بسازید، آهنگ‌های معروف و محبوب مشابه آهنگتان را در آن اضافه کنید. اثر خودتان را هم اضافه کنید. مخاطبانی که پلی لیست شما را پیدا می‌کنند و گوش می‌کنند، بین آن آهنگ‌ها، اثر شما را هم خواهند شنید. همچنین می‌توانید از افرادی که پلی لیست‌های پربازدید ساخته‌اند، بخواهید که اثر شما را هم در پلی لیستشان قرار دهند. برای این کار می‌توانید از سایتی مثل SubmitHub کمک بگیرید.
  • تبلیغات پولی در پلتفرم‌های استریم موسیقی: بسیاری از مردم در ایران و جهان، از نسخه رایگان پلتفرم‌هایی مثل اسپاتیفای، یوتیوب موزیک و… استفاده می‌کنند. پس محبورند تبلیغات آن‌ها را هم ببیند یا گوش کنند. حالا تصور کنید که آن تبلیغات، بخشی از آهنگ شما باشد! بله شما می‌توانید از ابزارهای تبلیغاتی اسپاتیفای، ساوندکلود، اپل موزیک، یوتیوب موزیک و… استفاده کنید و با هزینه مناسب، اثر خود را به گوش ده هزار نفر برسانید. حتی می‌توانید تعیین کنید که تبلیغ شما در معرض کدام دسته مخاطبان و با چه سلیقه‌ ی موسیقیایی قرار گیرد! برای مثال اگر یک اثر در سبک ثرش متال و به زبان انگلیسی ساخته‌اید، می‌توانید تعیین کنید که اثر یا تبلیغ شما فقط برای مخاطبان این سبک‌ و یا دنبال کنندگان بندهایی مثل متالیکا، مگادث یا اسیلیر پخش شود! همه چیز در دست شماست تا بهترین نتیجه را بگیرید.

 

مطلب پیشنهادی: آموزش تبلیغات در اسپاتیفای

 

  • همکاری با اینفلوئنسرها و بلاگرهای موسیقی: می‌توانید از افراد معروف در اینستاگرام یا یوتیوب ایرانی یا خارجی که در حوزه موسیقی فعالیت دارند، بخواهید که اثر شما را تبلیغ کنند، معرفی کنند، نقد کنند، کاور کنند یا گوش دهند و به آن ری اکشن نشان دهند. بلاگرها یا یوتیوبرهایی که فالوورهای زیادی دارند، می‌توانند همانند یک جرقه در انبار باروت، شما را بسیار معروف کنند.
  • همکاری با هنرمندان معروف: اگر از نظر موسیقی (خوانندگی، نوازندگی، تنظیم، میکس و مسترینگ و…)، حرفی برای گفتن دارید، می‌توانید به موزیسین‌های مطرح ایرانی یا خارجی، درخواست همکاری دهید تا در کنار آنها، شما هم معروف شوید. همچنین در صورت امکان، اثر مشترک بسازید.
  • انتشار آهنگ روی سایر محتواها: لازم نیست حتما اثر موسیقی خودتان را به صورت فایل صوتی یا موزیک ویدیو منتشر کنید. می‌توانید آهنگتان را به عنوان موسیقی متن، تیتراژ یا پس زمینه، برای کلیپ‌های مختلف، پادکست‌ها، مستندها، فیلم یا سریال و… به کار ببرید. همچنین می‌توانید به سازندگان کلیپ، پادکست یا یوتیوبرها پیشنهاد دهید تا از آثار صوتی شما در ویدئوهایشان استفاده کنند. بدین ترتیب مخاطبان هنگام تماشای آن ویدئو، با آهنگ شما هم آشنا خواهند شد.
  • انتشار تک آهنگ، قبل از انتشار آلبوم: اگر قصد انتشار آلبوم دارید، قبل از انتشار آن، چند ترک آن را در بازه‌های زمانی مختلف منتشر کنید. با این کار، مخاطبان فعلی و جدید را برای شنیدن آلبوم‌تان آماده می‌کنید.
  • سفارش رپورتاژ آگهی: همان طور که قبلا گفتیم، می‌توانید در سایت‌های مختلف (عمومی، خبری، هنری و…)، سفارش رپورتاژ آگهی دهید. با ارسال محتوا (در قالب مقاله، مصاحبه، آهنگ یا ویدئو) می‌توانید خودتان، گروه یا آثار موسیقیایی‌تان را معرفی و تبلیغ کنید و به شرح بیوگرافی، فعالیت‌های گروه و آثار و برنامه‌های آتی خود بپردازید.
  • برگزاری مسابقه یا چالش: بعد از انتشار اثر، در شبکه‌های اجتماعی مسابقه یا چالش برگزار کنید. از مردم بخواهید شما را فالو کنند، آهنگ شما را بازنوازی کنند، به اشتراک بگذارند و… . سپس به بهترین فرد یا افراد مشارکت‌کننده، جایزه دهید. یا می‌توانید قرعه‌کشی برگزار کنید. خلاصه ایده‌های مختلفی را برای برگزاری مسابقه و جذب مخاطب می‌توانید پیاده سازی کنید. در برگزاری مسابقه یا تبلیغات آن، می‌توانید از سایر پیج‌ها، کانال‌ها یا اینفلوئنسرها هم کمک بگیرید.
  • فعالیت در در انجمن‌ها و گروه‌ها: در گروه‌های موسیقی شبکه‌های اجتماعی (مثل فیسبوک) یا انجمن‌های سایت‌های موسیقی (مانند SoundCloud، MySpace، ReverbNation، Bandcamp، Reddit و…) فعالیت کنید. آثار خود را معرفی کنید، نظرسنجی کنید، به سوالات موزیسین‌ها پاسخ دهید، از افراد بخواهید اثر شما را گوش دهند، در مورد آن نظر دهند، آن را نقد کنند یا به اشتراک بگذارند. خلاصه دستتان با این روش هم کاملا باز است.
  • چاپ نام، لوگو یا عکس: می‌توانید نام، لوگو یا عکس خود یا گروه‌تان را روی تیشرت، هودی، ماگ، پیکسل و… چاپ کنید و در فروشگاه‌های مختلف به فروش برسانید. با این که این روش تا حدی هزینه‌بر است، ولی باعث می‌شود افراد زیادی آن را ببینند و از این طریق با شما آشنا شوند.
  • سایر کارها: تبلیغات بنری در سایت‌ها، ایمیل مارکتینگ، تبلیغات مختلف محیطی و خلاصه هر روش، ترفند یا ایده‌ای که به ذهن‌تان می‌رسد! از تبلیغات نترسید و واردش شوید. شاید در اوایل شکست بخورید یا نتیجه مورد نظرتان را نگیرید. ولی حتما به صورت مستمر، تبلیغات را انجام دهید و نقاط ضعف را برطرف کنید تا موفق شوید.

توجه داشته باشید که هر روش یا روش‌هایی را استفاده می‌کنید، مهم‌ترین نکته این است که در زمان و مکان مناسب، مخاطبان درست را هدف بگیرید. برای بازاریابی یا تبلیغات موسیقی خود می‌توانید از افراد یا شرکت‌های مختلف و باتجربه هم کمک بگیرید تا با کمترین هزینه، بیشترین بازدهی را داشته باشید.

مارکتینگ در موسیقی

حرف آخر…

دیگر الان زمان قدیم نیست که تعداد هنرمندان و آهنگ‌ها محدود باشد. روزانه هزاران آهنگ جدید ساخته می‌شود و مردم ایران و جهان با چند کلیک، به اقیانوسی از موسیقی دسترسی دارند. هیچ دلیلی وجود ندارد که بخواهند بین این همه انتخاب، بگردند و آهنگ یا آلبوم شما را پیدا و به آن شما گوش دهند! شما باید اثر خود را در معرض چشم و گوش مردم قرار دهید و برای این کار، ابزارها و روش‌های فراوانی وجود دارد. نام خود یا آثارتان را باید را باید با بازاریابی، تبلیغات و مارکتینگ درست، معروف کنید.

شما علاوه بر روش‌های گفته شده در این مقاله، چه روش‌های دیگری را برای بازاریابی و مارکتینگ موسیقی پیشنهاد می‌کنید؟ به نظرتان در ایران چه روش‌ها یا ترفندهایی بهتر جواب می‌دهد؟ اگر موزیسین هستید، کدام روش‌ها را امتحان کرده‌اید؟ برایمان بنویسید.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
بلهخیر
نویسنده مطلب سروش کفایتی
سروش کفایتی هستم. از سال 1398 با کارلنسر در بخش مارکتینگ و سئو همکاری دارم. محتوانویس نیستم. گاهی در مورد برخی موضوعات مورد علاقه ام می‌نویسم. https://www.karlancer.com/profile/24945

دیدگاه شما

4 دیدگاه

  • جواد
    05 خرداد 1403

    من کلی ارتیست راک میشناسم تو ایران که کارشون حرف نداره ولی هیچ جا نام و اثری ازشون نیست. نهایتا تو پیج های خیلی اختصاصی اینستا اثری ازشون دیده بشه. 😒😒

    • سروش کفایتی
      06 خرداد 1403

      با سلام. بله درسته. متاسفانه آرتیست‌های راک یا متال در ایران، از نظر برندسازی و تبلیغات و پخش آثار، بسیار ضعیف و در حد صفر عمل میکنند.

  • فری اشتری
    08 خرداد 1403

    مطالب اموزنده بود و خیلی ایده بمن داد ، قصد من از مطالعه این مطلب ، کمک فکری و تبلیغی به یک خواننده هست

    • سروش کفایتی
      08 خرداد 1403

      سلام و سپاس از توجهتون. خوشحال شدم که کمکتون کرده