تأثیرات، مزایا و معایب گوش دادن به موسیقی حین کار

12 آبان 1400 - آخرین بروزرسانی: 19 آذر 1402
گوش دادن به موسیقی حین کار
زمان تقریبی مطالعه: 8 دقیقه

آیا شما هم در حین کار به موسیقی گوش می‌دهید؟ آیا گوش دادن به موسیقی گاهی اوقات باعث حفظ تمرکز و گاهی هم حواس پرتی شما می‌شود؟ افراد شرایط متفاوتی را در مورد گوش دادن به موسیقی حین کار تجربه می‌کنند. به طور کلی می‌توان تمامی افراد را به سه دسته تقسیم کرد:

1.افرادی که برای کار کردن به سکوت کامل نیاز دارند.

2.افرادی که در هر جایی حتی جاهای شلوغ قادر به کار کردن هستند.

3.افرادی که لیست بلند بالایی از آهنگ‌های مختلف برای شروع کارشان دارند.

گوش دادن به موسیقی در افراد مختلف

همه اینها به انتخاب شخصی خودتان وابسته است. ما به نتایج متفاوتی رسیدیم. گاهی اوقات با گوش دادن به موسیقی به خوبی کار کرده‌ایم و گاهی اوقات هم بیخیال کار و محو موسیقی شده‌ایم. برخی از افراد با موسیقی به تمرکز می‌رسند و برخی دیگر فقط برای تفریح و اوقات فراغت به آن گوش می‌دهند. در این مقاله در مورد تأثیرات گوش دادن به موسیقی حین کار صحبت می‌کنیم.

 

تأثیرات علمی گوش دادن به موسیقی حین کار

پیوند علمی میان موسیقی و بهره‌وری کاری، آنقدر ساده نیست که بگوییم موسیقی در هر حالتی باعث افزایش کارایی و بهره‌وری می‌شود. مقالات زیادی کارایی احتمالی موسیقی را نشان داده‌اند، ولی به بررسی‌های بیشتری نیاز داریم.

عصب شناسان مدتهاست که به بررسی اثرات مغزی موسیقی، علاقمندند. گوش دادن به آهنگ لذت بخش باعث ترشح دوپامین می‌شود که سطح استرس را کاهش داده و حس خوبی به ما می‌دهد. حالا باید ببینیم که موسیقی باعث فعالیت هوشمندانه‌تر و سختکوشی می‌شود؟ یا چقدر موسیقی روی بهره‌وری کار ما اثر دارد؟

طبق مطالعات که تا به حال انجام شده، نتایج زیر به دست آمده است:

  • موسیقی می‌تواند عملکرد جسمانی را بهبود دهد.
  • موسیقی می‌تواند عملکرد شناختی را بهبود دهد.
  • موسیقی می‌تواند بهروه‌وری کاری را تقویت کند.
  • موسیقی شما را خوش خلق می‌کند.
  • گوش دادن به موسیقی تحمل کارهای تکراری را افزایش می‌دهد.
  • گوش دادن به موسیقی در حین فراغت از کار هم بهره‌وری را تقویت می‌کند.

 

مطلب پیشنهادی: راهکارهای شروع یک هفته کاری موفق

 

موسیقی می‌تواند عملکرد جسمانی را بهبود دهد

گوش دادن به آهنگ، ورزش کردن را راحت‌تر می‌کند. طبق مطالعه کوستاس کاراگیورگیس (روان شناس ورزش) گوش دادن به موسیقی باعث بهبود عملکرد جسمانی زنان و مردان می‌شود. همچنین گوش دادن به موسیقی در حین فعالیت جسمانی، ادراک دشواری فعالیت را کاهش داده، در نتیجه سرعت کار افزایش یافته و بیشتر از حالت عادی کار می‌کنیم. حتی گوش دادن به موسیقی تندتر در حین ورزش کردن هم باعث تلاش بیشتری می‌شود.

موسیقی می‌تواند عملکرد شناختی را بهبود دهد

گوش دادن به موسیقی، ما را هوشمندتر نمی‌کند؛ در عوض عملکردهای شناختی را تقویت می‌کند. در بزرگسالان، گوش دادن به موسیقی باعث افزایش سرعت پردازش مغزی می‌شود. با این حال، هم موسیقی شاد و هم موسیقی غمگین قادر به تقویت حافظه هستند.

گوش دادن به موسیقی و عملکرد شناختی

با این حال عملکرد شناختی ما تحت تأثیر دوست داشتن یا نداشتن موسیقی قرار دارد. پژوهشگران دانشگاه لوند به این نتیجه رسیدند که گوش دادن به موسیقی مورد علاقه باعث تقویت عملکرد می‌شود.

موسیقی می‌تواند بهره‌وری کاری را تقویت کند

دکتز ترزا لیسوک، استادیار برنامه موسیقی درمانی در دانشگاه میامی، اثر گوش دادن به موسیقی را روی عملکرد کاری بررسی کرد. طبق نتایج این پژوهش که بیش از پنج هفته روی بیش از 50 توسعه دهنده نرم افزار از چهار شرکت کانادایی اجرا شد، افرادی که به موسیقی گوش دادند، به ایده‌های بهتری رسیدند و سریعتر کارشان را تمام کردند.

 

مطلب پیشنهادی: بهترین خوراکی‌ها هنگام کار با کامپیوتر

 

موسیقی شما را خوش خلق می‌کند

موسیقی با فراهم کردن شرایط خلقی بهتر باعت افزایش بهره‌وری شما می‌شود. طبق مطالعه‌ای که در مجله ترندهای شناختی به چاپ رسید، موسیقی بهتر از داروهای ضد افسردگی قادر به مقابله با استرس و اضطراب است. بیماران حاضر در این مطالعه، نوبت جراحی داشتند. گروهی از آنها بابت استرس جراحی، داروی ضد افسردگی دریافت کردند و گروه دیگری به موسیقی گوش دادند. شرکت کنندگانی که به موسیقی گوش کردند، سطح هورمون کورتیزول (هورمون حاصل از استرس) کمتری داشتند و در طول مطالعه هم استرس کمتری نشان دادند.

گوش دادن به موسیقی در بیماران

این مطالعه ارتباط مستقیمی با شرایط کاری ندارد، ولی وقتی که استرس و اضطراب ندارید، بهتر کار می‌کنید. اگر موسیقی می‌تواند شما را خوش خلق کند، پس باید از آن برای تقویت بهره‌وری در حین کار استفاده کنید.

گوش دادن به موسیقی، تحمل کارهای تکراری را افزایش می‌دهد

پژوهش در زمینه پخش موسیقی در حین کار تکراری هم نشان دهنده تقویت کارایی است. این مطالعه روی بهره‌وری کارخانه‌ها متمرکز بود، ولی یافته‌هایش برای تمامی شاغلان قابل استفاده است. اگر کارتان تکراری است، پس به موسیقی شاد گوش کنید تا گوش به زنگ و با انگیزه بمانید.

مطالعه دیگری که در شبکه JAMA چاپ شد، نشان می‌دهد: جراحانی که در آزمایشگاه (علاوه بر عمل جراحی) کارهای تکراری انجام می‌دهند، عملکرد بهتری در حین گوش دادن به موسیقی دارند. طبق نتیجه گیری پژوهشگران، این عملکرد بهتر در حین گوش دادن به موسیقی، حاصل از کاهش خستگی ناشی از انجام کارهای تکراری است.

دنیل لویتین، عصب شناس و نویسنده کتاب «This Is Your Brain on Music» هم با یافته‌های مذکور موافق است. به نوشته او، موسیقی می‌تواند کارهای تکراری را لذت بخش کرده و تمرکز در حین انجامشان را افزایش دهد.

 

مطلب پیشنهادی: بازی های سرگرم کننده در محل کار

 

گوش دادن به موسیقی در حین فراغت از کار هم بهره‌وری را تقویت می‌کند

آیا در زمان فراغت از کار، به موسیقی گوش می‌کنید؟ طبق مطالعه‌ای که در مجله روانشناسی موسیقی چاپ شد، در هنگامی که دانشجویان در اوقات فراغت از تکالیفشان، به موسیقی گوش کردند، مدت زمان بیشتری تمرکزشان را حفظ نمودند و عملکرد تحصیلی بهتری داشتند.

گوش دادن به موسیقی در بین دانشجویان

با این حال، نتایج مطالعات در حوزه موسیقی به معنای گوش دادن به لیستی بلند بالا از آهنگهای مختلف نیست. برخی از مطالعات هم نشان داده که گوش دادن به موسیقی تحت شرایط خاصی باعث کاهش بهره‌وری هم می‌شود. نوع موسیقی روی بهره‌وری شما اثر دارد که در ادامه به آن اشاره می‌کنیم.

 

چه نوع موسیقی باعث افزایش بهره‌وری کاری می‌شود؟

مطالعات متفاوتی در این زمینه وجود دارد. برای مثال برخی از مطالعات نشان داده که موسیقی بی کلام باعث افزایش بهره‌وری در کارهای تکراری و موسیقی باکلام باعث کاهش بهره‌وری شده است. چون شعر درون آهنگ باعث حواس پرتی می‌شود. مثلا معمولا به افراد دارای ADHD توصیه می‌شود تا هنگام کار به صداهای بی‌کلامی مانند Brown Noise گوش بدهند تا به حفظ تمرکزشان کمک کند.

بیشتر بدانید: ADHD چیست؟

عادات گوش دادن به آهنگ و سوابق آموزشی در حوزه موسیقی هم روی انتخاب نوع آهنگ برای گوش دادن در حین کار اثر دارد. به طور کلی طبق مطالعات صورت گرفته، برخی از انواع موسیقی برای کارهای خاصی بهتر هستند. برای مثال گوش دادن به آهنگ با صدای بلند، باعث حواس پرتی شده و ادراک شناختی شما را محدود می‌کند، ولی همین موسیقی برای ورزش روزانه اثر مثبتی دارد.

 

مطلب پیشنهادی: شرکت‌های دارای مرخصی نامحدود

 

1.موسیقی با ساختار ساده انتخاب کنید

دکتر آنیل بی هک پژوهشگر حوزه گوش دادن به موسیقی حین کار معتقد است:« بی کلام یا باکلام بودن موسیقی روی حواس پرتی حاصل از آن اثر ندارد، بلکه ساختار آهنگ مهم است». آموزش دیدن در حوزه موسیقی هم روی واکنش مغزمان به ساختار و ریتم‌های مختلف موسیقی، اثر گذار است.

گوش دادن به موسیقی ساده

به طور کلی، آهنگ‌هایی که ساختار موسیقی‌ پیچیده‌تری دارند (مثل «Bohemian Rhapsody» از کوئین یا «چرا رفتی» از همایون شجریان) نسبت به ملودی‌های ساده‌تر سه یا چهار آکوردی (مثل «Hey Jude» از بیتلز یا «سلطان قلب‌ها» از عارف) بیشتر باعث حواس پرتی می‌شوند.

2.موسیقی آشنا برای حفظ تمرکز بهتر است

عصب شناسان طبق اسکن‌های fMRI از فعالیت مغز در حین گوش دادن به آهنگ، پی بردند که گوش دادن به موسیقی ناآشنا احتمال از دست دادن تمرکز را افزایش می‌دهد؛ چون مغز در حال تلاش برای درک صدای جدید است. بعلاوه هنگامی که به موسیقی آشنا گوش می‌کنیم، مناطقی از مغز که تمرکز را تقویت می‌کنند، فعال‌تر هستند. موسیقی آشنا برای حفظ تمرکز بهتر است ولی باید موارد زیر را هم در نظر گرفت.

3.آهنگ‌های بی کلام، با حواس پرتی کمتری همراه هستند

اثر حواس پرتی حاصل از شعرها، بیشتر از حدتصورتان است. گوش دادن به آهنگهای محبوب و قدیمی در حین کار کردن، تمرکزتان را افزایش می‌دهد، ولی از طرف دیگر می‌تواند شما را به دوران قدیم برده و تفکرات و خاطراتی را برمی‌انگیزد که باعث پرت کردن حواستان می‌شود. بعلاوه اگر شعر را به یاد آورید و با آن شروع به خواندن کنید، حواس پرتی شما بیشتر هم می‌شود. البته این اتفاق برای همه آهنگها نمی‌افتد، ولی شاید بخواهید از آهنگهای دارای حس نوستالژی پرهیز کنید.

گوش دادن به موسیقی بی کلام

4.گوش دادن به موسیقی کلاسیک، عملکرد بهتری دارد

طبق مطالعات انجام شده، گوش دادن به آهنگهای کلاسیک مثل چهار فصل ویوالدی و پیش درآمد شماره 3 باخ، آرام‌بخش هستند؛ حتی اگر به خود موسیقی توجه نکنید. بعلاوه موسیقی کلاسیک به خوبی در پس زمینه فضای یک دفتر شلوغ جا می‌گیرد.

 

مطلب پیشنهادی: تمرینات ورزشی در حالت نشسته مقابل کامپیوتر و هنگام کار

 

5.اگر کارتان سنگین است، گوش دادن به موسیقی در وقفه‌های بین کار مفید است

اول از همه، دشواری پروژه را در نظر بگیرید. اگر پروژه به تمرکز زیادی نیاز دارد، بهتر است بدون موسیقی کار کنید و در طول وقفه‌های کاری به آهنگ گوش کنید. همان گونه که قبلاً اشاره شد، گوش دادن به موسیقی در وقفه‌های کاری باعث تقویت بهره‌وری می‌شود.

6.مراقب بلندی صدا باشید

مطالعات زیادی در مورد بلندی صدا و اثرش روی کار کردن انجام شده است. برای مثال، اگر چه موسیقی می‌تواند باعث حواس پرتی شود، ولی بلندی آنرا طوری تنظیم کنید که شلوغی فضای محل کارتان را پوشش دهد تا دچار حواس پرتی بیشتری نشوید.

گوش دادن به موسیقی آرام

طبق مطالعه دانشگاه ایلینویز، پخش موسیقی با صدای بسیار آرام در حین کاری که نیازمند تمرکز است، مفید عمل می‌کند. ولی رساندن صدا به سطح متوسط می‌تواند خلاقیت را تقویت کند.

 

در نهایت…

با توجه به نوع پروژه، موسیقی مناسب را انتخاب کنید. شاید روز بدی داشته‌اید و می‌خواهید سر کارتان با هدفون، موسیقی گوش کنید تا خلقتان بهبود پیدا کند، پس در این حالت به آهنگ‌های مورد علاقه خودتان گوش کنید. شاید با حل مسأله روبرو هستید و به خلاقیت و ایده پردازی نیاز دارید؟ پس به آهنگی گوش کنید که باعث وقفه در تفکر شود و شما را به راه حل جدید برساند.

شاید هم در طول روز باید کارهای تکراری انجام دهید و بی انگیزه هستید، پس موسیقی شاد و تکراری برای سریع‌تر شدن کارتان مفید است. اما اگر روز کاری با نیاز به تمرکز شدید را پیش رو دارید، بهتر است موسیقی را کنار گذاشته و در وقفه‌های بین کارتان به آن گوش کنید.

همواره به خاطر بسپارید که بهترین روش برای بهره‌برداری از موسیقی، انتخاب آهنگ هماهنگ با موقعیت کاری و شرایط فکری و شخصیتی خودتان است. شما در حین کار کردن چه میانه‌ای با موسیقی دارید؟

 

منابع

https://blog.flock.com/can-listening-to-music-help-you-work

Here’s What Science Says About How Music Affects Your Productivity

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
بلهخیر
نویسنده مطلب زینت فلاح
من زینت فلاح، ارشد روان سنجی هستم. بیش از ده ساله که ترجمه متون روانشناسی،مدیریت و فناوری رو انجام میدم. به تولید محتوای جدید علاقمندم و چند ساله که با کارلنسر همکاری دارم. https://www.karlancer.com/profile/1408

دیدگاه شما

یک دیدگاه

  • مسلم
    30 مهر 1402

    بهتر بود به نظرات دانشمندان غربی در مورد مضرات هولناک موسیقی لهوی هم نگاهی بیندازید تا روح و روان انسانها را با این اطلاعات غلط به هم نزنید.