بیزینس پلن چیست؟

10 فروردین 1401 - آخرین بروزرسانی: 19 آذر 1402
بیزینس پلن
زمان تقریبی مطالعه: 9 دقیقه

آیا نگران موفقیت در کسب و کارتان هستید؟ حق دارید. در عصری که بیش از 50 درصد از شرکت‌های کوچک در سال اول کارشان شکست می‌خورند، داشتن بیزینس پلن شفاف، تعریف‌شده و سنجیده اولین قدم حیاتی برای راه‌اندازی کسب‌وکاری موفق است.

بیزینس پلن جزء ضروری برای راه اندازی هر شرکتی است. برای تامین مالی، مستند سازی مدل کسب و کارتان، انجام پیش‌بینی‌های مالی و واقعیت بخشیدن به ایده کسب ‌وکار، اهمیت کلیدی دارد.

بیزینس پلن‌ها ابزاری ضروری برای همه کارآفرینان، صاحبان کسب و کار، خریداران کسب و کار و حتی دانشجویان بازرگانی است. اما بیزینس پلن دقیقا چیست؟

بیزینس پلن چیست

در این مقاله، مفهوم بیزینس پلن، دلایل نیازمندی به آن، شناسایی انواع مختلف پلن‌ها و محتوای بیزینس پلن را توضیح خواهیم داد.

 

تعریف بیزینس پلن

بیزینس پلن یک استراتژی مستند برای یک کسب و کار است که اهداف و برنامه‌های رسیدن به اهداف را برجسته می‌کند. این پلن حاوی طرح ورود به بازار، پیش‌بینی‌های مالی، تحقیقات بازاری، هدف تجاری و بیانیه مأموریت شرکت است. شاید کارکنان کلیدی و مسئول دستیابی به اهداف هم همراه با جدول زمانی در برنامه تجاری گنجانده شوند.

 

بیزینس پلن چه کاربردی دارد؟

بیزینس پلن سه هدف اصلی دارد: استراتژی بلند مدت سازمان را خلاصه می‌کند، تامین مالی از جانب سرمایه گذاران را تضمین می‌کند و به پیش بینی تقاضاهای تجاری آتی کمک می‌کند.

 

مطلب پیشنهادی: بوم کسب و کار چیست؟

 

اهداف بیزینس پلن

به احتمال زیاد، تهیه بیزینس پلن به یک یا چند دلیل زیر انجام می‌شود:

1.تامین مالی از جانب سرمایه گذاران

از آنجایی که محتویات پلن، حول محور چگونگی موفقیت کسب و کارها، رسیدن به نقطه سر به سر (break-even point) و کسب سود است، پس به عنوان ابزاری برای تامین سرمایه مورد استفاده قرار می‌گیرد. این سند کارآفرینی به سرمایه گذاران یا وام دهندگان بالقوه نشان می‌دهد که چگونه سرمایه آنها به کار گرفته می‌شود و به رونق کسب و کار کمک می‌کند.

تامین مالی در بیزینس پلن

همه بانک‌ها، سرمایه‌گذاران و شرکت‌های سرمایه‌گذاری خطرپذیر می‌خواهند قبل از تحویل پول خودشان، یک بیزینس پلن ببینند و سرمایه‌گذاران معمولاً انتظار بازگشت سرمایه 10 درصدی یا بیشتر را از سرمایه‌گذاری در یک کسب و کار دارند.

بنابراین، این سرمایه گذاران باید بدانند که پول خودشان (را چه زمان و چه مقداری) پس خواهند گرفت. بعلاوه، آنها می‌خواهند با فرآیند و استراتژی کسب و کار برای دستیابی به آن اهداف مالی آشنا شوند.

2.مستندسازی استراتژی و اهداف یک شرکت

بیزینس پلن باید سنگ تمام بگذارد.

بیزینس پلن‌ها می‌توانند در قالب ده‌ها یا حتی صدها صفحه تنظیم شوند و تهیه‌کنندگانشان به توضیح اهداف کسب‌وکار و چگونگی دستیابی به آن‌ها صحبت خواهند کرد.

مستند سازی در بیزینس پلن

کارآفرینان برای این که به سؤالات و افکار سرمایه گذاران و هر سناریوی احتمالی پاسخ دهند، باید استراتژی‌های بازاریابی، فروش و عملیات خودشان را به طور کامل توضیح دهند. این توضیحات از تهیه یک مکان برای کسب ‌وکار تا توضیح یک رویکرد تاکتیکی برای بازاریابی را در بر می‌گیرد.

این توضیحات در نهایت باید به نقطه سربه سر کسب و کار منتهی شود که با پیش بینی فروش و پیش بینی‌های مالی پشتیبانی می‌شود. نویسنده بیزینس پلن باید بتواند در مورد چرایی هر چیزی که در طرح مشخص شده صحبت کند.

3.مشروعیت بخشیدن به یک ایده تجاری

همه یک ایده عالی برای راه اندازی شرکت دارند. ولی وقتی که قلم بر می‌دارند تا ایده را روی کاغذ پیاده کنند، متوجه می‌شوند که دقیقاً امکان پذیر نیست.

کارآفرین با کمک بیزینس پلن، ارزش اجرای یک ایده تجاری را اثبات می‌کند.

ایده تجاری در بیزینس پلن

همانطور که کارآفرینان فرآیند ورود به بازار، نیازهای سرمایه و بازگشت سرمایه مورد انتظار خودشان را مستند می‌کنند، احتمالاً با مشکلاتی هم روبرو می‌شوند که باید استراتژی‌ها و معیارهای خودشان را حدس بزنند و بیزینس پلن دقیقاً برای همین است.

کارآفرین با داشتن این پلن، اطمینان حاصل می‌کند که همه چیز را در نظر گرفته و به خوانندگان هم اطمینان می‌دهد که هر کسی این پلن را نوشته در مورد ایده تجاری، مطمئن است، ساعت‌ها به ایده کسب و کار فکر کرده، به تاکتیک‌های رشد شکل داده و برای محاسبه مالی وقت گذاشته است.

 

بیزینس پلن شامل چه اجزایی است؟

1.عنوان فرعی بیزینس پلن

2.خلاصه اجرایی

3.توضیحات شرکت

4.فرصت کسب و کار

5.تحلیل رقابتی

6.بازار هدف

7.طرح بازاریابی (مارکتینگ پلن)

8.چکیده امور مالی

9.تیم

10.اقلام نیازمند تامین مالی

 

مطلب پیشنهادی: هک رشد چیست؟

 

1.عنوان فرعی بیزینس پلن

یک بیزینس پلن عالی با عنوان اصلی و فرعی جذابی شروع می‌شود. می‌خواهید مشخص کنید که این سند در واقع یک بیزینس پلن است، اما عنوان فرعی می‌تواند داستان کسب و کار شما را در یک جمله کوتاه بیان کند.

2.خلاصه اجرایی

اگرچه این بخش از پلن را  آخر می‌نویسید، ولی اولین بخش و شاید تنها بخشی است که ذینفعان می‌خوانند. خلاصه اجرایی یک پلن، زمینه نگارش بقیه سند را فراهم می‌کند. این بخش شامل بیانیه ماموریت یا چشم انداز شرکت شما، ارزش پیشنهادی و اهداف بلند مدت است.

خلاصه اجرایی در بیزینس پلن

3. توضیحات شرکت

این بخش مختصر از بیزینس پلن شامل نام کسب‌وکار، تعداد سال‌های فعالیت، پیشنهادات کلیدی و بیانیه جایگاه‌یابی برند است. حتی شاید ارزش‌های اصلی یا تاریخچه کوتاهی از شرکت را اضافه کنید. نقش توضیحات شرکت، معرفی کسب و کارتان به شیوه ای قانع کننده و مختصر به خواننده است.

4.فرصت کسب و کار

فرصت تجاری باید سرمایه گذاران را متقاعد کند که سازمان شما نیازهای بازار را به گونه ای برآورده می‌کند که هیچ شرکت دیگری نمی‌تواند آن را انجام دهد. این بخش، مشکل خاصی را که کسب و کارتان در بازار حل می‌کند و نحوه حل آن را توضیح می‌دهد. همچنین این بخش شامل ارزش پیشنهادی شما و همچنین برخی اطلاعات سطح بالا در مورد بازار هدفتان خواهد بود.

5. تحلیل رقابتی

تقریباً هر صنعتی بیش از یک فعال بازاری دارد. حتی اگر کسب و کارتان اکثریت سهم بازار صنعت شما را در اختیار دارد یا به عبارتی، اولین در نوع خودتان هستید، باز هم با سایرین رقابت دارید. در بخش تحلیل رقابتی، نگاهی عینی به چشم انداز صنعت می‌اندازید تا جایگاه کسب و کارتان را مشخص کنید. تجزیه و تحلیل SWOT یک روش سازمان یافته برای قالب بندی این بخش است.

6.بازار هدف

مشتریان اصلی کسب و کارتان چه کسانی هستند و چرا؟ بخش بازار هدف در بیزینس پلن با جزئیات به مشتریان اصلی می‌پردازد. بازار هدف باید اطلاعات جمعیت شناختی، روان شناختی، رفتارشناسی و جغرافیایی مشتری ایده آل را توضیح دهد.

7.طرح بازاریابی (مارکتینگ پلن)

بازاریابی، گسترده است و پوشش دادن هر نوع بازاریابی ممکن، وسوسه انگیز خواهد بود. اما مرور مختصر نحوه بازاریابی، پیشنهاد ارزشمند برای مخاطبان هدف و به دنبال آن ارائه یک برنامه تاکتیکی کفایت می‌کند. گسترده فکر کنید و بعد آن را به این صورت محدود کنید: آیا روی یک روال کاری آهسته و پیوسته متمرکز هستید که در آن سرمایه گذاری اولیه روی جذب مشتری ارگانیک انجام می‌شود؟ یا با استفاده از استراتژی تبلیغاتی، مشتریان زیادی به دست خواهید آورد؟ این نوع اطلاعات باید مارکتینگ پلن شما را تشکیل دهند. [بخوانید: گام های رسیدن به طرح بازاریابی مطلوب] و یا [استخدام کنید: مشاوره مارکتینگ پلن]

طرح بازاریابی در بیزینس پلن

8.چکیده امور مالی

پول روی درخت رشد نمی‌کند و حتی دیجیتالی‌ترین و پایدارترین کسب‌وکارها هم هزینه دارند. چکیده امور مالی در مورد موقعیت فعلی و جایگاه آتی کسب و کارتان است. هر گونه اطلاعات پولی در مورد سرمایه گذاران بالقوه و کمک کننده به سلامت مالی کسب و کارتان را در نظر بگیرید. دارایی‌ها، بدهی‌ها، هزینه‌ها، مخارج، سرمایه‌گذاری‌ها، درآمدها و موارد دیگر، همگی در اینجا قید می‌شوند.

9.تیم

بنابراین، اهداف بزرگی را مشخص کرده اید، فرصت تجاری معتبری دارید و صنعت پذیرای ایده شما است. چه کسی مسئول عملی کردن این مطالب به بهترین نحو ممکن است؟ بخش «تیم» در بیزینس پلن، یک نمای کلی از نقش‌های مسئول برای هر هدف را ارائه می‌دهد. اگر هنوز همه اعضای تیم را در اختیار ندارید، نگران نباشید، دانستن این که باید چه نیرویی را استخدام کنید، در هنگام در خواست سرمایه از سرمایه گذاران مفید است.

تیم در بیزینس پلن

10.اقلام نیازمند تامین مالی

به خاطر بسپارید که یکی از اهداف بیزینس پلن، تأمین منابع مالی از سوی سرمایه گذاران است، بنابراین باید اقلام نیازمند تأمین مالی را لحاظ کنید. یعنی کسب و کار تان به چه مقدار سرمایه، به چه دلایلی و برای چه مدت، نیاز دارد.

 

مطلب پیشنهادی: شرکت‌های دارای مرخصی نامحدود

 

انواع بیزینس پلن‌ها

هیچ بیزینس پلن ثابتی وجود ندارد زیرا امروزه چندین نوع کسب و کار در بازار وجود دارد. از استارت‌آپ‌هایی با تنها یک بنیان‌گذار تا نام‌های خانوادگی تاریخی که باید رقابتی بمانند، هر نوع کسب‌وکاری نیازمند پلنی متناسب با نیازهایش است. در ادامه تعدادی از رایج ترین انواع طرح‌های تجاری آورده شده است.

1.بیزینس پلن استارتاپی

به عنوان یکی از رایج ترین انواع پلن‌های تجاری و مناسب برای ایده‌های تجاری جدید است. این پلن موفقیت نهایی یک تجارت را پایه ریزی می‌کند. [بخوانید: راهکارهای کاهش هزینه های استارتاپ]

بیزینس پلن استارتاپی

بزرگترین چالش بیزینس پلن استارتاپی این است که کاملاً از ابتدا نوشته می‌شود. پلن‌های استارت‌آپی معمولاً به داده‌های صنعت موجود اشاره می‌کنند و استراتژی‌های کسب‌وکار منحصربه‌فرد و برنامه‌های عرضه به بازار را توضیح می‌دهند.

2.پلن خرید تجاری

باور کنید یا نه، سرمایه‌گذاران از بیزینس پلن‌ها برای خرید کسب‌وکارهای موجود (و نه فقط کسب‌وکارهای جدید) نیز استفاده می‌کنند.

بیزینس پلن در مورد شرکت فعلی توضیح می‌دهد که مدل عملیاتی خریداری آن چگونه است، چه چیزی تحت مالکیت جدید ثابت می‌ماند و چرا همه چیز تغییر می‌کند یا ثابت می‌ماند. علاوه بر این، پلن باید در مورد وضعیت فعلی کسب و کار و دلیل فروش آن توضیح دهد.

به عنوان مثال، اگر شخصی در حال خرید یک کسب و کار شکست خورده است، بیزینس پلن باید با ارجاع به معیارهای قبلی کسب و کار، پیش بینی‌های فروش پس از خریداری شرکت، و توجیه آن‌ها توضیح دهد که چرا کسب و کار، باید خریداری شود و مالک جدید چه کاری در جهت تغییر کسب و کار انجام خواهد داد.

 

مطلب پیشنهادی: نقشه سفر مشتری چیست؟

 

3.پلن تغییر جایگاه کسب و کار

هنگامی‌که یک کسب و کار می‌خواهد از خرید اجتناب کند، نام تجاری خودش را تغییر دهد یا چیزی جدید را امتحان کند، مدیران عامل یا مالکان، پلن تغییر جایگاه کسب و کار را تهیه می‌کنند.

بیزینس پلن تغییر جایگاه برند

این طرح:

  • وضعیت فعلی شرکت را تعیین می‌کنید.
  • چشم انداز آینده شرکت را بیان کنید.
  • دلیل تغییر کسب و کار را شرح می‌دهد.
  • روندی را برای چگونگی سازگاری شرکت با این تغییر مشخص کنید.

شرکت‌هایی که برای تغییر جایگاه کسب‌وکارشان برنامه‌ریزی می‌کنند، این کار را به صورت پیشگیرانه یا عطف به گذشته انجام می‌دهند که دلیلش تغییر روند بازار و نیازهای مشتری است. برای مثال، پیتزا‌ هات برنامه‌ای را برای بازنگری اساسی برندش اعلام کرد، زیرا نیازمند تغییر از غذاخوری به تحویل در محل بود . این تصمیم‌ ناشی از سالها مشاهده روند صنعتی، شرکتی و نیاز برای تغییر جایگاه کاری بود.

4. پلن توسعه کسب و کار

گسترش یک کسب و کار موفق در مکان دیگر، معمولاً نیازمند بیزینس پلن است، چون شاید پروژه بر بازار هدف جدید تمرکز کند و سرمایه بیشتری را طلب نماید.

خوشبختانه، پلن توسعه کسب و کار مانند یک پلن استارتاپی نیست که از ابتدا شروع شود. در عوض، این پلن به فروش، درآمد و موفقیت‌های موجود اشاره می‌کند. با این حال، به همان اندازه که این نکات می‌توانند مرجعی عالی برای استناد باشند، ولی زیاد به آنها اتکا نکنید زیرا هنوز هم دلایل زیادی برای موفقیت یا شکست هر کسب و کاری وجود دارد.

 

مطلب پیشنهادی: MVP چیست؟

 

در نهایت …

در پایان، بیزینس پلن صرفاً توضیحی درباره یک ایده تجاری و دلیل موفقیت آن است. هر چقدر جزئیات و فکر بیشتری را صرفش کنید، پلن شما و کسب و کارتان هم موفق تر خواهد بود.

هنگام نوشتن بیزینس پلن خودتان، از تحقیقات گسترده، بازخورد تیم یا هیئت مدیره و یک الگوی محکم برای سازماندهی به افکارتان استفاده کنید.

 

منبع

https://blog.hubspot.com/marketing/what-is-business-plan

 

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
بلهخیر
نویسنده مطلب زینت فلاح
من زینت فلاح، ارشد روان سنجی هستم. بیش از ده ساله که ترجمه متون روانشناسی،مدیریت و فناوری رو انجام میدم. به تولید محتوای جدید علاقمندم و چند ساله که با کارلنسر همکاری دارم. https://www.karlancer.com/profile/1408

دیدگاه شما

بدون دیدگاه