موکاپ چیست (Mockup) ؟

30 آذر 1402 - آخرین بروزرسانی: 12 دی 1402
موکاپ

عناوین مقاله

زمان تقریبی مطالعه: 11 دقیقه

موکاپ (Mockup) در طراحی گرافیک به یک نمونه یا نسخه‌ی اولیه‌ی یک طرح گفته می‌شود که به عنوان پیش‌نمایش یک طرح در دنیای واقعی استفاده می‌شود. موکاپ‌ها می‌توانند برای نمایش طرح‌های گرافیکی مختلف مانند لوگو، کارت ویزیت، بسته‌بندی محصولات، وب‌سایت‌ها و… استفاده شوند.

طراحی موکاپ مزایای زیادی دارند. آنها می‌توانند به طراح گرافیک یا طراح محصول کمک کنند تا طرح‌های خود را در دنیای واقعی ببینند و مشکلات احتمالی را قبل از چاپ یا انتشار شناسایی کنند. همچنین می‌توانند به مشتریان کمک کنند تا طرح‌های پیشنهادی طراحان را بهتر تصور کنند.
موکاپ‌ها در انواع مختلفی وجود دارند. برخی از موکاپ‌ها به صورت فایل‌های آماده‌ی گرافیکی هستند که می‌توان طرح‌های خود را به آنها اضافه کرد. برخی دیگر به صورت برنامه‌های نرم‌افزاری هستند که امکان طراحی و ایجاد موکاپ‌های سفارشی را فراهم می‌کنند.

 

موکاپ چیست؟

موکاپ یا ماکت، یک پیش نمایش از یک محصول است که برای سرمایه‌گذاران و مشتریان، ظاهر و کاربردهای محصول را توصیف می‌کند. موکاپ شامل عناصری مانند تایپوگرافی، لوگو، تصاویر، پالت رنگی و ناوبری بصری است که طراحی نهایی و تجربه کاربر و همچنین ارگونومی را در صورت لزوم تشکیل می‌دهند.

موکاپ یک نمایش بصری از ایده محصول شما است که نشان می‌دهد ایده نهایی چه شکلی خواهد بود. اغلب به عنوان یک مرجع بصری برای توضیح ایده محصول از دیدگاه کاربر استفاده می شود.

طراحی موکاپ‌ به پر کردن شکاف بین ایده‌پردازی و توسعه کمک می‌کنند و ارتباطات کلی را بدون اضافه کردن هزینه‌های توسعه قابل توجهی بهبود می‌بخشند.

موکاپ‌ها هم شامل عناصر طراحی و هم عناصر کاربردی مانند رنگ‌ها، فونت‌ها، تایپوگرافی، معماری اطلاعات، کلیک روی دکمه‌ها و… هستند که حداقل چارچوبی را برای کمک به تجسم و بحث در مورد ایده یا طرح محصول خود فراهم می کنند.

از آنجایی که موکاپ‌ها به شما نیاز دارند تا به ایده فکر کنید، بهتر از وایرفریم‌ها کار می‌کنند؛ جایی که ایده‌ها هنوز نیمه کاره هستند. از سوی دیگر، موکاپ‌ها نمونه اولیه نیستند، زیرا ثابت هستند و شامل هیچ کد واقعی یا توسعه ساختاری نیستند.

موکاپ

انواع موکاپ

موکاپ‌ها در بسیاری از صنایع، از طراحی محصول گرفته تا طراحی سایت و طراحی اپلیکیشن استفاده می شوند.

بسته به نتیجه مورد نظر، موکاپ‌ها می توانند انواع مختلفی داشته باشند. رایج ترین انواع موکاپ‌ها عبارتند از:

موکاپ‌های مبتنی بر طراحی رابط کاربری

یک مدل مبتنی بر رابط کاربری یا UI برای نشان دادن محصولات و خدمات نرم افزاری استفاده می شود که دارای یک رابط کاربری هستند، مانند یک برنامه تلفن همراه، یک برنامه وب، یک وب سایت یا یک پلتفرم.

این موکاپ‌ها می‌توانند چندین صفحه نمایش به هم مرتبط داشته باشند و سفر مشتری را در محصول ترسیم کنند.

موکاپ مبتنی بر رابط کاربری

مدل‌های شبیه‌سازی

ماکت‌ها را می‌توان با یک شبیه‌سازی بازی‌مانند ایجاد کرد که در آن می‌توانید با یکدیگر تعامل داشته باشید و امکانات مختلف را از لحاظ طراحی و عملکردی کشف کنید. این مدل‌ موکاپ‌ها برای تنظیم زمینه عالی هستند و می‌توانند به عوامل محیطی که ممکن است بر محصول تأثیر بگذارند توجه کنند.

مدل‌های شبیه‌سازی

موکاپ برای انواع طراحی‌ها

موکاپ‌‌هایی که برای پیاده‌سازی طراحی‌ها استفاده می‌شوند، ماکت‌های دیجیتالی هستند که طرح‌ها را روی محصولات مورد نظر به نمایش می‌گذارند. یک موکاپ طراحی می‌تواند به صورت چاپی، مانند طراحی کارت ویزیت، طراحی کاتالوگ و بروشور یا طراحی بنر، یا یک GIF متحرک باشد که یک داستان سریع را بیان می‌کند. موکاپ می‌تواند حتی طرحی برای یک ساختمان باشد.

سفارش نقشه‌کشی

موکاپ‌‌های فیزیکی

گاهی اوقات، برای تجسم یک محصول، به یک مدل فیزیکی نیاز دارید. این موکاپ‌ها به عنوان پیش طراحی در صنعت تجارت الکترونیک یا برای محصولات بزرگتر مانند خانه‌ها، اتومبیل‌ها، موشک‌ها، تجهیزات تولیدی و… استفاده می شوند. شما می توانید یک نسخه کوچک شده از محصول مورد نظر خود را بسازید تا بازخورد دریافت کنید و تصمیم بگیرید.

موکاپ فیزیکی

موکاپ‌های طراحی بسته‌بندی

بسته بندی مهم است زیرا بخشی از طراحی هویت بصری برند شماست. بسته بندی می تواند شامل طراحی ظاهر برند و قابلیت‌هایی باشد که فراهم می‌کند. موکاپ بسته‌بندی قبل از تولید انبوه می تواند بسیار مقرون به صرفه باشد. بسته بندی بسته به نوع محصولی که بسته بندی می کنید می تواند دیجیتال یا فیزیکی باشد.

موکاپ طراحی دسته‌بندی

چگونه از موکاپ‌ها در مدیریت محصول استفاده می شود؟

در مراحل مختلف چرخه عمر محصول از موکاپ‌ها استفاده می‌شود. مدیران محصول از موکاپ‌ها برای موارد زیر استفاده می کنند:

نتیجه‌گیری درباره نیازها

موکاپ‌ها روشی عالی برای ترسیم سفر مشتری و فکر کردن در مورد اقدامات مختلفی هستند که می خواهید کاربران خود انجام دهند. همچنین به شناسایی تجربه کاربر کمک می کند و فرصت‌هایی را برای ساده‌سازی محصول ارائه می‌دهد.

نتایجی که از بررسی موکاپ به آنها می‌رسیم، به نیازهای محصول جدید تبدیل می شوند یا به تقویت نیازهای موجود کمک می‌کنند و شکاف‌هایی را که قبلاً از قلم افتاده بودند پر می‌کنند.

اعتبارسنجی محصول

موکاپ‌ها ابزار مهمی برای کمک به اعتبارسنجی ایده‌های شما درباره محصولاتتان هستند. آنها اغلب در مطالعه قابلیت‌های هر محصول استفاده می شوند، جایی که شما با مشتریان خود صحبت می کنید و در مورد مفهوم محصول بازخورد جمع آوری می کنید. می‌توانید پاسخ‌ها و زبان بدن آن‌ها را تماشا کنید تا بسنجید که آیا محصول شما برای آنها مفید است یا خیر.

از آنجایی که موکاپ‌ها بخشی از مرحله ایده‌پردازی هستند، انعطاف پذیری برای تغییر چیزها یا تصمیم‌گیری برای بهبود ایده محصول شما قبل از شروع توسعه باید وجود داشته باشد.

اولویت‌بندی ایده‌ها

با کمک موکاپ‌ها می‌توانید ویژگی‌ها و عناصر طراحی محصول خود را بر اساس تایید مشتری یا تایید عوامل درونی اولویت‌بندی کنید. همچنین می‌توانید تأثیر اولویت‌بندی را بر محصول و درآمد کلی خود اندازه‌گیری کنید، که می‌تواند بینش داده‌ای را برای تصمیم‌گیری بهتر ایجاد کند.

شناسایی امکان‌سنجی فنی و وابستگی‌ها به اولویت‌بندی ویژگی‌ها کمک می‌کند و تخمین‌های دقیق‌تری در زمان‌بندی به شما ارائه می‌دهد.

ارتباط

موکاپ‌ یک زبان مشترک و یک مرجع بصری ارائه می دهد که ارتباط و همکاری بین تیم‌های محصول و توسعه و همچنین تیم های چندکاره را تقویت می‌کند. موکاپ‌ها تیم فرصتی برای پرسیدن سوال می دهند. نمونه‌های بصری می‌توانند نگرانی‌ها را روشن کنند، بحث‌های انتقادی ایجاد کنند و به اعضای تیم کمک کنند تا چشم‌انداز محصول را بهتر درک کنند.

هم ترازی

از موکاپ به عنوان ابزاری برای گفتگو درباره محصول استفاده می شود. از این رو، آنها به همسویی اعضای تیم با چشم انداز محصول کمک می کنند.

بدون ارجاعات بصری، هر فرد می تواند درک خود را از چشم انداز داشته باشد، که منجر به سردرگمی در هنگام توسعه محصول می شود. همسویی در مدیریت محصول یک عامل بسیار مهم است.

موکاپ

نحوه طراحی موکاپ و به‌روزرسانی مداوم

موکاپ یک سند زنده از محصولات ارائه شده است. به این ترتیب، باید به طور مداوم به روزرسانی شود.

هنگام اصلاح موکاپ‌ها، باید یک فرآیند سیستمی داشته باشید که هر بار آن را دنبال می کنید. مراحل زیر به شما کمک می کند تا مطمئن شوید که موکاپ‌های خود را به شیوه‌ای کنترل شده، موثر و قابل تکرار به روز می کنید:

جمع‌آوری بازخورد

مدل‌های خود را به همه عوامل داخلی، تصمیم گیرندگان کلیدی، توسعه دهندگان و… ، و همچنین به صورت خارجی برای مشتریان، شرکا و… به نمایش بگذارید.

اعمال تغییرات

پس از شناسایی تغییرات مورد نیاز، مطمئن شوید که آنها را مستند کرده اید. همچنین، دلیل و زمان انجام این تغییرات را مستند کنید. در صورت امکان، باید تغییرات را نیز اولویت بندی کنید.

به‌روزرسانی موکاپ‌ها

تغییرات را روی موکاپ‌های خود اعمال کنید. بر اساس بازخورد دریافتی، روی طراحی، عملکرد و قابلیت استفاده محصول تمرکز کنید. به جزئیات توجه کنید و تجربه کاربری را تا حد امکان ساده کنید.

تست موکاپ

همیشه مدل‌های خود را پس از به‌روزرسانی تست کنید. همه تغییرات خود را تست کنید و در صورت نیاز دوباره تکرار کنید. اگر می‌توانید به مشتریان یا ذینفعان داخلی خود بازگردید، تغییراتی که اعمال کردید را گزارش دهید و بازخورد بیشتری درخواست کنید.

ارتباط موثر با اعضای تیم

اطمینان حاصل کنید که تغییرات را به طور موثر به سایر اعضای تیم منتقل می کنید. هرچه زودتر تغییرات اطلاع رسانی شود، بهتر است. در فواصل زمانی منظم با تیم خود تماس بگیرید تا مطمئن شوید که آنها با تمامی عناصر محصول شما هماهنگ هستند.

موکاپ

نکات طراحی موکاپ

اگرچه موکاپ‌ها یک پیش‌نمایش بصری معقول از محصول قابل ارائه شما هستند، اما انتظار نمی رود که آنها کپی دقیقی از محصول نهایی باشند.

برای ایجاد موکاپ به طور موثر، این شیوه ها را دنبال کنید:

ساده طراحی کنید.

مدل های خود را ساده و قابل درک طراحی کنید. سعی نکنید آنها را فانتزی کنید. در عوض، روی طراحی کلی و عناصر کاربردی موکاپ تمرکز کنید.

نقشه سفر کاربر را ترسیم کنید.

سفر محصول را از دیدگاه کاربر ترسیم کنید. دکمه ها را قابل کلیک کنید و ساده‌ترین راه را برای رسیدن به اقدامات مورد نظر خود بیابید.

ثبات ایجاد کنید.

تا حد امکان از عناصر طراحی و برندسازی شرکتی استفاده کنید تا تجربه کاربر ثابت بماند.

دسترسی‌پذیری را در نظر بگیرید.

استانداردهای دسترسی‌پذیری را در نظر بگیرید و داده‌های واقعی یا داده‌های نمونه را به آن وصل کنید تا موکاپ‌های شما تا حد امکان واقعی به نظر برسند.

بهترین ارائه را انتخاب کنید.

بر اساس محصول خود و نوع بازخورد مورد نیاز، رسانه یا ابزار مناسب را برای ایجاد مدل‌های خود انتخاب کنید. به عنوان مثال، می‌توانید از Adobe XD، Figma یا Sketch برای ایجاد مدل‌های مبتنی بر رابط کاربری یا یک نمایش سه بعدی برای طراحی موکاپ یک محصول فیزیکی استفاده کنید.

به صورت مدام تست کنید.

مدل‌های خود را چندین بار تست کنید تا مطمئن شوید که مدل های شما کاملاً کاربردی هستند و استانداردهای طراحی شرکت شما را رعایت می کنند. این کمک می کند که مذل‌های شما نظر دیگران را نیز جلب کنند.

بهبود مستمر را جدی بگیرید.

به تکرار و به‌روزرسانی مدل‌های خود بر اساس بازخوردی که دریافت می‌کنید ادامه دهید. مطمئن شوید که نسخه های مختلف را ذخیره کرده اید تا در صورت نیاز بتوانید به نسخه قبلی برگردید.

موکاپ

مزایای طراحی موکاپ

موکاپ‌ها ابزاری حیاتی در مدیریت محصول هستند و می‌توانند تاثیر قابل توجهی بر نحوه توسعه محصول شما داشته باشند.

مزایای طراحی موکاپ برای محصول شما عبارتند از:

تجسم محصول

طراحی موکاپ‌ به شما و دیگران کمک می‌کنند تا محصول را تجسم کنید تا بفهمید در زندگی واقعی چه ظاهر و قابلیت‌هایی دارد. این به همسویی در سازمان کمک می‌کند و به شما کمک می‌کند چشم انداز محصول خود را بدون مصرف منابع مشخص کنید.

اعتبار سنجی کانسپت محصول

جمع آوری بازخورد در مورد مدل‌های خود به شما کمک می‌کند تا ایده محصول خود را تأیید کنید. در این مرحله تناسب مناسب محصول با بازار را نیز پیدا می کنید. می‌توانید از مدل‌های خود برای شناسایی بخش‌های هدف خود استفاده کنید و بفهمید که به چه چیزی نیاز دارند.

شناسایی اولیه مشکل

موکاپ‌ها می توانند به عنوان ابزاری موثر برای شناسایی مشکلات احتمالی در مراحل اولیه توسعه محصول مورد استفاده قرار گیرند. برخی از این مشکلات ممکن است حیاتی باشند، بنابراین هرچه زودتر بتوانید آنها را شناسایی و در مورد آنها بحث کنید، فرآیند توسعه کارآمدتر خواهد بود.

تجربه کاربری بهبود یافته

با گنجاندن بازخورد مشتری، می توانید بر بهبود تجربه کاربر از محصول تمرکز کنید. می‌توانید از موکاپ‌ها برای کمک به قابلیت‌های طراحی شده برای مشتریان و ثبت رفتار کاربر استفاده کنید تا راهنمایی‌های بیشتری در مورد ایجاد پیشرفت‌ها به شما ارائه دهد.

ارتباطات پیشرفته

ارتباطات کلید مهمی در مدیریت محصول است. پیش‌نمایش بصری مانند موکاپ‌، به بهبود درک و همسویی کمک می کند و ارتباط و همکاری بین اعضای تیم را بسیار موثرتر می‌کند. این امر تا حد زیادی به سمت ساده‌سازی فرآیند توسعه می‌رود.

زمان توسعه سریعتر

طراحی و به روزرسانی موکاپ آسان و سریع است. سر و کار داشتن مداوم با انواع نسخه‌های موکاپ، به جای کد یا عناصر فیزیکی، الزامات محصول را روشن می‌کند و فرآیند توسعه را ساده‌تر می‌کند. این موضوع باعث کاهش زمان لازم برای رسیدن به محصول نهایی می شود.

کاهش هزینه های محصول

از آنجایی که موکاپ‌ها شبیه محصول نهایی به نظر می‌رسند، اما در واقع منابع یا مواد مصرف نمی‌کنند، ساخت و تست کردن آن‌ها بسیار ارزان‌تر است. همچنین، از آنجایی که اکثر تکرار محصولات با موکاپ‌ها انجام می شود، هزینه توسعه کلی محصول را به میزان قابل توجهی کاهش می‌دهد.

 

نحوه‌ی استفاده از موکاپ

برای استفاده از موکاپ، ابتدا باید طرح مورد نظر خود را آماده کنید. سپس، طرح خود را به موکاپ اضافه کنید. این کار را با استخدام فتوشاپ کار می‌توان با استفاده از یک نرم‌افزار گرافیکی مانند فتوشاپ یا ایلاستریتور انجام داد.

استخدام متخصص ایلوستریتور

پس از اضافه کردن طرح به موکاپ، می‌توانید تنظیمات موکاپ را تغییر دهید تا طرح شما به بهترین شکل ممکن نمایش داده شود. این تنظیمات می‌تواند شامل مواردی مانند اندازه‌ی طرح، موقعیت طرح و نورپردازی باشد.

 

مطلب پیشنهادی: بهترین اکستنشن‌های گوگل کروم برای طراحان گرافیک

 

کاربرد موکاپ

از موکاپ‌ برای ارائه نسخه‌های یک طرح در طول فرآیند توسعه و طراحی محصول استفاده می‌شوند. موکاپ‌ها یک طرح واقعی را به تصمیم گیرندگان نشان می‌دهند و به تیم ها اجازه می دهند تا تعیین کنند کدام جنبه از محصول از دیدگاه کاربر به خوبی کار می کند، و کدام نه.

 

نقش موکاپ‌ها در فرآیند توسعه محصول

مراحل مختلف چرخه عمر توسعه محصول به سطوح مختلفی از فرآیند پیچیده‌ی طراحی بستگی دارد. اگرچه ممکن است گاهی با روش‌های دیگر برای پرزنت محصول تلاقی وجود داشته باشد، موکاپ‌ها تنها یکی از راه‌های پرزنت محصول هستند.

در اوایل این چرخه، ممکن است از یک طرح ساده برای طوفان فکری یا Brainstorming ایده ها استفاده شود. یک وایرفریم معمولاً به عنوان ساختار کلی یک محصول استفاده می‌شود تا هدف اصلی و چیدمان را به صورت سیاه و سفید نشان دهد.

اگر ایده‌ای که پتانسیل زیادی برای پیشرفت دارد در فرآیند طراحی وجود داشته باشد، ممکن است از یک مدل فراتر رفته و به یک نمونه اولیه یا پروتوتایپ تبدیل شود. پروتوتایپ یک شبیه‌سازی تعاملی از طراحی و عملکرد محصول را درست شبیه یک تجربه واقعی و ملموس ارائه می‌کند. به این شکل نزدیک‌ترین نسخه شبیه به محصول نهایی را اما هنوز هم با زمینه‌ای برای بهبود خواهیم دید.

 

سخن پایانی

مهم نیست که چه نوع محصولی را می سازید، طراحی موکاپ می تواند سود زیادی از نظر افزایش کارایی فرآیند، کیفیت بهتر محصول و کاهش هزینه‌های توسعه داشته باشد.

اگر هنگام طراحی موکاپ، آن را به یک تلاش گروهی مشترک تبدیل کنید. از گستره و تنوع افکاری که مطرح می شود شگفت زده خواهید شد. به خاطر داشته باشید که در فرآیند طراحی موکاپ باید خود را به جای مشتری قرار دهید و سعی کنید احساس کنید که مشتریان شما چه احساسی خواهند داشت. اگر شما خوشحال هستید، مشتریان شما نیز خوشحال خواهند شد.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
بلهخیر
نویسنده مطلب سوگند صادقی
من نویسنده محتوا به زبان های فارسی و انگلیسی هستم و به نوشتن، به ویژه درباره موضوعات جدید علاقه دارم.

دیدگاه شما

بدون دیدگاه