پوش نوتیفیکیشن چیست؟

11 اسفند 1402 - آخرین بروزرسانی: 12 اسفند 1402
پوش نوتیفیکیشن چیست؟
زمان تقریبی مطالعه: 14 دقیقه

اکثر افراد فکر می‌کنند که نکته مهم بازاریابی این است که حتماً فرد را جذب یک محصول کنند و آن را وادار کنند که آن محصول را خریداری کند. اما این طور نیست! درست است که فروختن محصول بسیار مهم است، اما دوباره برگشتن مشتری و خریداری دوباره و حفظ تعامل، از فروش یک باره ی  محصول بسیار مهم‌تر است. پوش نوتیفیکیشن هم به دنبال همین برقراری دوباره ارتباط بین مشتری و یا مخاطب و دوباره برگرداندن او به محصولی که می‌فروشید یا خدمتی که ارائه می‌کنید است.

پوش نوتیفیکیشن ابزاری جدید در بازاریابی دیجیتال است، که خیلی در بین روش‌های بازاریابی، جای خودش را باز کرده است. چون نه تنها باعث جذب مخاطب می‌شود، بلکه ارتباط بین مخاطب و فروشندگان یا ارائه دهندگان خدمت را هم حفظ می‌کند. این یعنی پیدا کردن مشتری ثابت که می‌تواند به مخاطب یا مشتری وفادار شما تبدیل شود و به خرید از شما ادامه دهد.

 

پوش نوتیفیکیشن چیست؟

پوش نوتیفیکیشن (Push Notification) در واقع اعلانی است که از سمت سایت و یا برنامه‌ای، به دستگاه مخاطبین که می‌تواند موبایل یا کامپیوتر باشد ارسال می‌شود. این اعلان می‌تواند شامل یک متن و تصویر باشد که در آن درخواست یا خبری به مخاطب داده می‌شود، تا آن را ترغیب به سر زدن دوباره از سایت یا برنامه کند. با این کار تعاملی دوباره بین مخاطبی که یک بار مراجعه کرده است و فروشنده برقرار می‌شود که می‌تواند حتی منجر به خرید دوباره شود.
پوش نوتیفیکیشن‌ها در حال حاضر بسیار پر استفاده هستند. اکثر برنامه‌هایی که دانلود می‌کنید بر روی موبایل خودتان مخصوصاً اگر برنامه فروشگاهی باشد، از این روش و ابزار جدید استفاده می‌کنند. ارتباطی که در پوش نوتیفیکیشن برقرار می‌شود حتماً نباید به صورت فروش باشد، شما می‌توانید مخاطب را به برند خودتان علاقه‌مند کنید. برای مثال می‌توانید پیامی مثل تبریک عید و تولد را برای مخاطبین ارسال کنید با این کار ارتباطی که مخاطب با شما می‌گیرد، بسیار بیشتر از یک فروشگاه عادی است.
نکته بعدی این است که پوش نوتیفیکیشن‌ها کمترین هزینه ممکن را  برای کسب و کار شما دارند. نهایتاً قرار است یک بنر و یا یک محتوای تبلیغاتی تهیه شود که با توجه به روش‌های تبلیغاتی دیگر، هزینه زیادی ندارد.
از جمله دیگر مزایایی که این روش دارد، این است که مخاطب نیاز نیست در لحظه در دسترس باشد. برای مثال اگر مخاطبی بر روی سایت شما ثبت نام کرده باشد و به شما اجازه ارسال پوش نوتیفیکیشن را داده باشد هر وقت که دستگاه خودش را روشن کند و به اینترنت متصل شود پیغام شما را دریافت می‌کند. برای همین جامعه بسیاری زیادی می‌توانند تبلیغات شما را ببینند.
در نگاه اول شاید تفاوتی بین پوش نوتیفیکیشن و بازاریابی پیامکی نبینید، اما اشتباه فکر می‌کنید. این دو روش بسیار متنوع‌تر از چیزی هستند که فکرش را می‌کنید. شاید از نظر روش تبلیغاتی یکسان باشند، ولی پوش نوتیفیکیشن برای برقراری ارتباط بین مخاطب و فروشنده، بسیار روش بهتر و سریع‌تری است و چون برای مخاطبین رایگان است، در اکثر موارد مشکلی با دریافت آن هم ندارند.

پوش نوتیفیکیشن

تفاوت بین پوش نوتیفیکیشن و بازاریابی پیامکی

در روش پوش نوتیفیکیشن، شما برای ارسال پیام و یا محتوای تبلیغاتی، مبلغ زیادی را قرار نیست پرداخت کنید. چرا که این پیام را خود شما به صورت رایگان یا با هزینه بسیار پایین برای دیگران ارسال می‌کنید. نکته مهم بعدی این است که در این روش، شما می‌توانید برای جذاب شدن تبلیغات خودتان، بنری را هم ارسال کنید که قطعاً در نگاه اولیه مخاطب بسیار تأثیر‌گذار خواهد بود.
شما اگر قرار بود از بازاریابی پیامکی، محتوای تبلیغاتی خودتان را ارسال کنید، می‌بایست برای تعداد زیادی از افراد آن را ارسال کنید که در بعضی از موارد، این افراد اصلاً به خدمات یا محصول شما نیازی نداشتند. البته امکان دارد شما روش پیامکی را فقط برای مخاطبینی استفاده کنید که اطلاعات خودشان را به شما داده‌اند. اما در اکثر موارد این گونه نیست و تعداد زیادی پیامک را بایستی الکی برای افرادی ارسال کنید که شاید هیچ علاقه‌ای به محصول و یا خدمات شما ندارند. در روش پوش نوتیفیکیشن شما فقط محتوای تبلیغاتی را برای افرادی ارسال می‌کنید که اطلاعات ثبت شده در سایت و یا برنامه شما دارند. قائدتا کسی که یکبار در سایت یا برنامه شما ثبت نام کرده و یا اینکه محصولی را از شما خریداری کرده است، حتماً به محصول شما علاقه‌مند بوده است. پس شانس دوباره خرید کردن از شما در این افراد، بسیار بیشتر از افراد معمولی است.

 

مطلب پیشنهادی: بازاریابی چریکی چیست؟

 

نکته دیگر اگر قرار باشد بگوییم می‌توانیم به این اشاره کنیم که در روش پوش نوتیفیکیشن شما، مخاطب را مستقیماً وارد سایت یا برنامه خودتان می‌کنید. اما در روش بازاریابی پیامکی اول، از همه باید سعی کنید مخاطب جذب محتوای شما شود و بعد آن را به سمت یک لینک یا برنامه‌ای که دارید هدایت کنید. در روش پوش نوتیفیکیشن شما دیگر نیاز ندارید مخاطب را به سمت لینک یا برنامه‌ای سوق دهید، بلکه به طور مستقیم طرف شما وارد سایت یا برنامه می‌شود. با این کار احتمال مشارکت افراد افزایش پیدا می‌کند تمامی این نکات به ما این مفهوم را می‌رساند با اینکه روش تبلیغاتی یکی است، اما پوش نوتیفیکیشن یک ابزار قوی‌تر با نرخ بالاتر برای جذب و ارتباط مخاطبین با تبلیغات است.
نکته آخر هم اگر قرار باشد بگوییم، این است که امکان اینکه مخاطبین از ما ناراضی باشند هم کاهش پیدا می‌کند. چون هزینه SMS می‌تواند برای برخی از مخاطبین اصلاً لذت بخش نباشد، اما در روش پوش نوتیفیکیشن هیچ کدام از این موارد وجود ندارد و خیلی راحت مخاطبین با این تبلیغات کنار خواهند آمد. از آنجایی که خود مخاطبین هم به شما اجازه دادن تا این محتوای تبلیغاتی را برایشان ارسال کنید، هیچ مورد درگیری هم وجود نخواهد داشت.

 

ارسال اعلان

پوش نوتیفیکیشن موبایل چه تفاوتی با پوش نوتیفیکیشن وب دارد؟

در روش جفت آنها هیچ تفاوتی وجود ندارد، اما در سازوکاری که دارند تفاوت‌های محسوسی وجود دارد. پوش نوتیفیکیشن‌ های برنامه‌های موبایل، به طور مستقیم از سمت اپلیکیشن برای تمامی افرادی که برنامه را نصب کرده‌اند، ارسال می‌شود، اما در پوش نوتیفیکیشن وب صرفاً شما می‌توانید این پیام‌های تبلیغاتی را برای افرادی ارسال کنید که در سایت شما، به شما اجازه داده باشند برای آن‌ها اعلان ارسال کنید. برای همین است که بیشتر کسب و کار‌هایی که قصد دارند از روش پوش نوتیفیکیشن استفاده کنند، حتماً اپلیکیشن هم برای کسب و کار خودشان ایجاد می‌کنند. پس اگر شما هم فکر می‌کنید که استفاده از این روش می‌تواند برای کسب و کار شما مفید باشد حتماً به فکر طراحی یک اپلیکیشن باشید.

 

مطلب پیشنهادی: سایت بهتر است یا اپلیکیشن؟

 

مزایای پوش نوتیفیکیشن چیست؟

در این قسمت سعی داریم تا مزایای پوش نوتیفیکیشن را برای شما نام ببریم. به طور کلی در این روش از بازاریابی دیجیتال، تعداد زیادی از مخاطبین، می‌توانند درگیر شوند. اما این درگیر شدن مخاطبین به موارد بسیار زیادی بستگی دارد که در ادامه به شما آن‌ها را هم توضیح خواهیم داد. با بهینه‌سازی و داشتن برنامه درست در پوش نوتیفیکیشن، شما می‌توانید با جامعه مخاطب بزرگی در ارتباط باشید و همین باعث می‌شود فروش خودتان را افزایش دهید و برند خودتان را هم ارتقا دهید.

دسترسی به جامعه مخاطب

در پوش نوتیفیکیشن شما با جامعه مخاطبی درگیر هستید که با سایت و کسب و کار شما تعامل بسیار زیادی دارند. در واقع شما می‌توانید پیام‌های خودتان را به افرادی بفرستید که اشتراک سایت شما را تهیه کرده‌اند و یا اینکه قبلاً از شما محصولی خریده‌اند و این درگیر کردن مخاطب و دسترسی داشتن به مشتریان قبلی، یکی از مهمترین مزایای پوش نوتیفیکیشن است. در واقع در این نوع از تبلیغات، احتمال کلیک کاربر و در نهایت خرید محصولات، بسیار بیشتر از سایر کمپین‌های تبلیغاتی است.

ترافیک با کیفیت

بهترین راه برای جذب ترافیک برای سایت، بدون تردید کمپین‌های پوش نوتیفیکیشن هستند. در این روش به این دلیل که از سمت خود کاربر به شما اجازه داده می‌شود تا پیام بفرستید احتمال جذب مخاطب را افزایش می‌دهد. جدا از آن زمانی که مخاطبی با علم بر اینکه شما برای آن پیغامی را از طرف سایت برای آن فرستاده‌اید، وارد سایت شما می‌شود نرخ فعالیتش در سایت شما هم افزایش پیدا می‌کند. برای شما کامنت می‌گذارد و یا حتی از شما خرید دوباره انجام می‌دهد. به جز این موارد، شما ترافیک با کیفیت را برای سایت خودتان به دست آوردید که در آن حداقل بات و اسپم وارد سایت شما می‌شود. همه این‌ها باعث می‌شود که شما با یک تیر چندین نشان مختلف را هدف قرار دهید.

افزایش بازدید

زمانی که شما از روش پوش نوتیفیکیشن استفاده می‌کنید، تمامی افراد پیغام شما را در صفحه دستگاه خودشان خواهند دید. از این رو نرخ بازدید، بسیار بیشتر از روش‌هایی مثل تبلیغات کلیکی است. حتی اگر کاربر در زمانی که شما پیام را ارسال می‌کنید آفلاین باشد، بعداً و هر زمانی که به اینترنت وصل شود پیام شما را دریافت خواهد کرد. این روش در زمان‌هایی مثل جشنواره‌های کوتاه بسیار مؤثر است. چون شما قصد دارید تعداد زیادی مخاطب را برای زمان محدودی وارد سایت خودتان کنید و خب، تبلیغات کلیکی شاید نتیجه بخش باشد، اما پوش نوتیفیکیشن چون پیام شما را بلافاصله برای کاربر‌ها ارسال می‌کند بهترین گزینه ممکن است.

 

مطلب پیشنهادی: بازاریابی چابک چیست؟

 

هدف شما را ممکن می‌کند

هدف نهایی یک کسب و کار از تبلیغات، صرفاً دیده شدن نیست. یک کسب و کار سعی می‌کند با تبلیغ کردن یک هدف را ممکن کند. برای مثال شاید یک کسب و کاری برای بهتر شدن سئو و افزایش ورودی دست به تبلیغات بزند. یک کسب و کار دیگر هم ممکن است برای فروش این کار را انجام دهد. همه اهداف با روش پوش نوتیفیکیشن بدون تردید ممکن است. شما در این روش، هم نرخ زیادی بازدید‌کننده دریافت می‌کنید و هم می‌توانید فروش خودتان را افزایش دهید. مهمتر از این شما می‌توانید تبلیغات خودتان را شخصی‌سازی کنید. برای مثال می‌تواند برای یک سری از افراد که از شما در گذشته خرید کرده‌اند تبلیغاتی بفرستید که منجر به خرید دوباره آن‌ها شود و برای کاربرانی که در سایت شما ثبت نام کرده‌اند، تبلیغاتی را بفرستید که آن‌ها دوباره به سایت شما سر بزنند و به فعالیت شما توجه کنند. همه این موارد را می‌توانید با این روش تبلیغاتی فوق‌العاده خیلی راحت انجام دهید.

نکات پوش نوتیفیکیشن

نکات تبلیغات پوش نوتیفیکیشن

برای انجام دادن هر کاری بایستی یک سری از نکات را رعایت کرد تا بهترین نتیجه ممکن را بتوانید بگیرید. در این قسمت از محتوا، نکات پوش نوتیفیکیشن را برای شما گوش زد می‌کنیم تا به بهترین شکل ممکن از این روش استفاده کنید. دقت داشته باشید که هر کسب و کاری نسبت به نوع فعالیت خودش می‌تواند از این نکات استفاده کند و شاید اصلاً یک سری از کسب و کار‌ها توانایی انجام دادن یکسری از این نکات را نداشته باشند.

1) شخصی‌سازی کنید

یکی از مهمترین نکات برای انجام دادن روش پوش نوتیفیکیشن، شخصی‌سازی کردن پیغام‌هایی است که برای افراد مختلف می‌فرستید. به طور کلی افرادی که مخاطب شما هستند، می‌توانند بسیار متنوع باشند و شما بایستی با هر کسی متناسب با نیاز‌ها، سن، جنسیتی که دارد یک نوع مختلفی برخورد کنید. در فرستادن پوش نوتیفیکیشن‌ها نیز این موضوع صادق است و شما باید تلاش کنید تا پیام‌های خودتان را شخصی‌سازی کنید. برای مثال اگر شما صاحب یک سایت فروشگاهی هستید می‌توانید برای خانم‌های بالای ۲۵ سال، پیامی مربوط به تخفیف لوازم خانگی ارسال کنید. یا می‌توانید برای آقایان، کت شلوار‌های خودتان را تبلیغ کنید. حتی می‌توانید کار را از این هم فراتر ببرید و به هرکسی با توجه به مشخصاتی که دارد پیغامی را ارسال کنید. برای مثال نام هر فرد را اول جمله خودتان استفاده کنید. در این حالت احتمال مشارکت کاربران تا حد زیادی می‌تواند افزایش پیدا کند. به طور کلی یادتان باشد که باید با هر کسی با توجه به خصوصیاتی که دارد پیغام‌ها را ارسال کنید یا سعی کنید تا حد زیادی کاربران را از هم افتراغ دهید.

2) از تصاویر و بنر استفاده کنید

یک موضوع دیگر این است که شما باید حتماً از تصاویر و یا یک بنر استفاده کنید. در غیر این صورت شانس نرخ بازدید و یا کلیک افراد تا حد زیادی می‌تواند کاهش پیدا کند. شما باید تلاش کنید تا افراد را ترغیب به کلیک کردن کنید. این کار صرفاً با فرستادن یک محتوای متنی خیلی سخت‌تر است، تا اینکه همراه محتوای متنی که می‌فرستید، یک تصویر هم قرار بدید. حتماً سعی کنید بنری که می‌فرستید جذاب و گیرا باشد و یک نشانه از خودتان را در آن قرار دهید تا حداقل مخاطب نام شما را در ذهن خودش بسپارد.

 

مطلب پیشنهادی: بازاریابی عصبی چیست؟

 

3) زمان‌بندی مناسبی داشته باشید

در فرستادن پوش نوتیفیکیشن‌ها باید زمان را یک پارامتر بسیار مهم بدانید. باید تلاش کنید که زمان فعال بودن جامعه مخاطب خودتان را به درستی بشناسید. اگر شما یک سایت لوازم آرایشی دارید و خانم‌هایی که از شما خریداری می‌کنند بیشتر خانه دار هستند، باید برای آن‌ها یک زمان مشخص را در نظر بگیرید. قطعاً خانم‌های شاغل و یا دختر خانم‌هایی که دانشجو یا محصل هستند، زمان فعالیتشان در سایت شما و کلاً اینترنت متفاوت با یکدیگر است. اگر این افراد را به درستی از هم تفکیک نکنید و همین طور زمان مناسب فعالیت آن‌ها را ندانید، قطعاً درصد بازدهی که از این کمپین‌ها می‌گیرید در بالاترین حد خودش نخواهد بود. باید تلاش کنید زمانی که پوش‌ها را ارسال می‌کنید، اکثر کاربران شما فعال باشند و یا اینکه به صورت تفکیک شده برای کاربران پوش‌ها را ارسال کنید.

نکته دیگر این است که باید زمانی که پوش نوتیفکیشن‌ها را ارسال می‌کنید در همان زمان قدرت پاسخ دهی مناسب به نیاز‌های کاربران را هم داشته باشید. برای مثال زمانی که شما به ۱۰ هزار کاربر پیغام خودتان را ارسال می‌کنید، ممکن است هزار نفر از آن‌ها و یا بیشتر وارد سایت شما شوند. پس شما باید آماده پاسخ دهی به این کاربران باشید و سایت یا برنامه‌ای که دارید هم بتواند در لحظه ورود شدن این تعداد را کنترل کند.

دیجیتال مارکتینگ

4) محتوای تبلیغاتی مناسب بنویسید

محتوای تبلیغاتی که می‌نویسید بسیار مهم است. شما در روش پوش نوتیفیکیشن، تنها راه ارتباطی که با افراد دارید از طریق محتوای متنی است و اگر محتوای شما مناسب باشد، قطعاً بازدهی بسیار خوبی خواهید داشت. سعی کنید در محتوای خودتان حتماً یک قلاب خوب داشته باشید. می‌توانید پیام خودتان را باید خبر مهم مثل تخفیف ویژه شروع کنید. حتی می‌توانید نیاز مخاطبین را به آن‌ها یادآوری کنید، برای مثال برای کاربرانی که در قسمت لوازم خانگی سایت شما بیشتر فعالیت داشته‌اند یا خرید انجام داده‌اند، پیام دهید که تخفیف ویژه‌ای بر روی اجناس لوازم خانگی گذاشته شده است. یا اینکه اطلاع رسانی کنید که یک نوع وسیله جدید را برای اولین بار به فروش می‌رسانید.

 

مطلب پیشنهادی: کپی تریدینگ چیست؟

 

5) آزمون و خطا کنید

قبل از شروع کمپین باید بار‌ها آزمون و خطا انجام دهید تا بهترین شیوه، جامعه مخاطب و زمان را برای نهایی کردن کمپین خودتان به دست بیاورید. سعی کنید برای یک تعداد از کاربرانی که دارید، هر روز یک کمپین با مقیاس کوچک شده راه‌اندازی کنید و نتیجه‌ها را بررسی کنید و بهترین حالت را انتخاب کنید تا کمپین اصلی خودتان را در آن شرایط برگزار کنید. آزمون و خطا برای انجام دادن روش پوش نوتیفیکیشن بسیار مهم است. برای مثال کاربران اندروید به طور کلی بیشتر از کاربران IOS به پوش نوتیفیکیشن‌ها توجه می‌کنند و بر روی آن‌ها کلیک می‌کنند. پس اگر به هر دلیلی محدودیت در ارسال پوش‌ها دارید، می‌توانید کاربران اندرویدی را در اولویت خودتان قرار دهید.

نکته بعدی این است که در حین آزمون و خطا کردن، با روش‌های دیگر بازاریابی آن را مورد مقایسه قرار بدید. قرار نیست که این روش برای تمامی کسب و کار‌ها الزاماً موفقیت‌آمیز باشد، شاید برای یک کسب و کار خاصی مثل کسب و کار‌های B۲B‌، مثلا ایمیل مارکتینگ روش مناسب‌تری باشد. هر چند که به طور کلی پوش نوتیفیکیشن بازدهی بسیار بالا‌تری از‌ ایمیل مارکتینگ و بازاریابی پیامکی دارد. پس حتماً قبل از نهایی کردن کمپین، پارامتر‌های مختلفی را مورد ارزیابی قرار دهید تا در نهایت بهترین بازدهی را از طریق تبلیغات کلیکی دریافت کنید.

 

مطلب پیشنهادی: بازاریابی ربایشی چیست؟

 

حرف آخر

اگر به دنبال روش تبلیغاتی می‌گردید که با استفاده از آن نرخ زیادی از افراد را وادار به مشارکت در کمپین شما بکند و روش مقرون به صرفه‌ای هم باشد، بدون شک پوش نوتیفیکیشن بهترین انتخاب برای شما خواهد بود. شما با استفاده از این روش می‌توانید ترافیک بسیار زیادی جذب کنید و از همه مهمتر کاربران را در سایت خودتان نگهدارید. در واقع شما با استفاده از این روش خریداران گذشته و یا کاربرانی را که در گذشته با شما همکاری کرده‌اند را دوباره به سمت سایت می‌کشانید.

این کار مزایای بسیار زیادی دارد. اول از اینکه شاید یک کاربر با یک بار خرید از شما، نام برندتان را فراموش کند. ولی قطعاً اگر از یک جا دوبار خرید کند و یا اینکه هر چند وقت یک بار وارد سایت شما شود تا یک محتوا جدید را مطالعه کند، قطعاً نامتان را فراموش نخواهد کرد. پس این روش هم بر روی فروش، ترافیک سایت و هم برند‌سازی شما تأثیر بسیار زیادی دارد. و از آنجایی که خود کاربران به شما اجازه می‌دهند تا اعلان‌ها را برایشان ارسال کنید، قطعاً نرخ زیادی هم مشارکت خواهند کرد. از همه مهمتر این است که شما با توجه به اطلاعاتی که از کاربران گرفته‌اید، می‌توانید پوش نوتفیکیشن‌های شخصی‌سازی شده را برای آن‌ها ارسال کنید. قطعاً با این کار شانس رسیدن به هدف خودتان را از تبلیغات به شدت افزایش خواهید داد.

اگر سؤالی در مورد این روش دارید و یا نظر خاصی دارید حتماً برای ما بنویسید، ‌امیدواریم این مطلب به شما کمک کرده باشد تا با روش پوش نوتیفیکیشن آشنا شوید.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
بلهخیر
نویسنده مطلب مهدی غلامی
مهدی غلامی هستم؛ به بازاریابی محتوا و دیجیتال مارکتینگ علاقه دارم و عاشق آموزش هستم. https://www.karlancer.com/profile/176446

دیدگاه شما

بدون دیدگاه