نحوه ثبت شرکت سهامی خاص

16 فروردین 1403 - آخرین بروزرسانی: 16 فروردین 1403
کار تیمی
زمان تقریبی مطالعه: 8 دقیقه

ثبت شرکت سهامی خاص ممکن است کار راحتی بنظر برسد، اما در صورت عدم آگاهی و کوچکترین اهمال کاری، ممکن است مشکلاتی پیش بیاید که منجر به هدر رفتن زمان و هزینه شود. همچنین با رعایت نکردن موارد مهم، ممکن است ثبت شرکت مد نظر شما به تعویق بیوفتد. پس اگر شما هم قصد شرکت سهامی خاص را دارید، کسب اطلاعات و آگاهی در این زمینه به شما کمک می‌کند تا در این روند به مشکل برنخورید. به همین علت در این مقاله قصد داریم به بررسی سوالات پر تکرار در این زمینه مانند مدارک لازم برای ثبت شرکت سهامی خاص، مراحل ثبت شرکت سهامی خاص، مزایای ثبت شرکت سهامی خاص و… بپردازیم.

 

شرکت سهامی خاص چیست؟

شرکت سهامی خاص یکی از انواع شرکت‌های رایج در ایران است. منظور از شرکت سهامی خاص، شرکت‌های تجاری هستند که سرمایه آن‌ها به سهام تقسیم می‌شود و تمام سرمایه شرکت توسط موسسین آن تامین می‌شود. سهام این شرکت‌ها قابل داد و ستد در بورس اوراق بهادار نیستند ولی توسط مردم به راحتی قابل معامله می‌باشند.
این نوع شرکت، از جمله شرکت‌های بازرگانی محسوب می‌شود، حتی اگر موضوع فعالیت آن، امور غیرتجاری باشد. از مزایای ثبت شرکت سهامی خاص این است که الزامی برای تهیه کامل سرمایه نقدی آن وجود ندارد. به زبان ساده‌تر، در شرکت سهامی خاص هر فرد به میزان سرمایه خود مسئولیت دارد و تعداد افراد تشکیل دهنده این نوع شرکت حداقل 3 سهامدار و 2 بازرس است.

 

مطلب پیشنهادی: شرکت های دارای مرخصی نامحدود

 

مدارک مورد نیاز برای ثبت شرکت سهامی خاص

  • شناسنامه و کارت ملی تمامی افرادی که قصد دارند جزء موسسین، بازرسان، سهامداران و اعضای هیئت مدیره باشند.
  • تا سال 98 تمامی افراد و بازرسین ملزم به ارائه گواهی عدم سوء پیشینه بودند. اما از سال 99 به بعد دیگر نیاز به ارائه گواهی عدم سوءپیشینه نیست و استعلام سوءپیشینه به صورت آنلاین انجام می‌شود.
  • ارائه حداقل 5 مورد اسم همراه با 3 سیلاب خاص
  • ارائه فیش واریزی 35 درصدی از سرمایه اولیه شرکت در حسابی به نام شرکت در شرف تاسیس و ارائه آن فیش به اداره ثبت
  • اقرارنامه مدیران شرکت مبنی بر عدم ممنوعیت آن‌ها جهت فعالیت تجاری
  • اقرارنامه بازرسان شرکت مبنی بر اعم داشتن رابطه نسبی یا سببی با مدیران شرکت

 

مطلب پیشنهادی: شرکت مسئولیت محدود چیست؟

 

آیا مدرک تحصیلی برای اعضا مورد نیاز است؟

کار تیمی

برای ثبت شرکت سهامی خاص نیاز به ارائه مدرک تحصیلی هیچ یک از اعضا نیست. البته برای مواردی که شرکت نیاز به مجوز خاصی داشته باشد، ممکن است مدرک تحصیلی خاص ضروری باشد.

 

مطلب پیشنهادی: نکات طراحی مهر شرکتی

 

مراحل تاسیس شرکت سهامی خاص

تاسیس شرکت سهامی خاص ممکن است پیچیدگی خاصی داشته باشد و طی کردن این مراحل برای برخی از افراد دشوار باشد. اما با مراحل زیر می‌توانید به راحتی یک شرکت سهامی خاص را به ثبت برسانید.

انتخاب نام مناسب

نامگذاری شرکت سهامی خاص قوانین مشخصی دارد و یکی از این مقررات‌ها، انتخاب یک نام فارسی است. همچنین، تشکیل مجمع عمومی موسسان سهامی خاص، بهترین راه برای مشخص کردن نام شرکت، سمت افراد و آماده کردن مدارک است. در نظر داشته باشید تشکیل مجمع عمومی موسس طبق ماده ۸۲ قانون الزامی نیست.

تنظیم اساسنامه شرکت

تنظیم اساس نامه شرکت سهامی خاص از مهم‌ترین مراحل ثبت قانونی آن می‌باشد. تمامی اطلاعات شرکت باید در اساسنامه درج شود. دارندگان حق امضا، تابعیت شرکت وظایف تمامی اعضا نیز در همین سند تعیین می‌شوند. ضمناً برای ثبت شرکت سهامی خاص، نیازی به تنظیم شرکت‌نامه نیست.

تنظیم اظهارنامه شرکت

تنظیم اظهارنامه شرکت طبق ماده هفتم قانون تجارت ایران الزامی است و باید تعهدات مالی شرکت و شرکا در آن مشخص باشد. در این سند، تفکیک دارایی‌های نقدی و غیر نقدی شرکت و قیمت گذاری‌های غیر منقول مانند ملک و خودرو درج می‌شود. اگر سرمایه شرکت به طور کامل فراهم نشده باشد، میزان تعهد پرداخت هر یک از شرکا باید جداگانه مشخص شود. علاوه بر این، در این اظهارنامه باید نام بانک و شماره حسابی که وجوه پرداختی در آن واریز می‌شود، لحاظ شود. ذکر این نکته نیز الزامی است که طبق ماده پنجم قانون تجارت، سرمایه شرکت سهامی خاص در زمان تاسیس نباید کمتر از یک میلیون ریال کمتر باشد.
طبق ماده 21 قانون تجارت، این نوع شرکت‌ها نمی‌توانند سهام خود را برای پذیره‌نویسی یا فروش در بورس اوراق بهادار یا توسط بانک‌ها عرضه نمایند و یا حتی نمی‌توانند برای فروش سهام خود به فکر انتشار آگهی، اطلاعیه و یا هر نوع اقدام تبلیغاتی باشند.

بارگذاری مدارک در سایت اداره ثبت شرکت‌ها

در این مرحله باید تمامی مدارک آماده شده را سایت اداره ثبت شرکت‌ها بارگذاری کنید. پس از پر کردن درخواست تاسیس در این سایت، باید تمامی اسناد و ضمیمه‌های مورد نیاز را در پاکت مخصوص پستی گذاشته و به اداره کل شرکت‌ها ارسال کنید. پس از ارسال مدارک، کارشناسان مدارک ارسالی شما را بررسی کرده و اگر نواقصی وجود داشته باشد، آن‌ها را بر می‌گردانند. پس از رفع نواقص، پرونده شما دوباره به جریان می‌افتد تا در نهایت گواهی ثبت شما صادر شود.

انتشار آگهی تاسیس شرکت

کار تیمی

آخرین مرحله ثبت شرکت سهامی خاص، انتشار آگهی در روزنامه رسمی و چاپ آگهی در روزنامه کثیرالانتشار است. روزنامه کثیرالانتشاری که آگهی‌های شرکت تا زمان تشکیل اولین مجمع عمومی عادی در آن منتشر می‌شوند باید از قبل توسط شرکت انتخاب شده باشد. در نهایت، ذکر این نکته نیز الزامی است که پس از اتمام و نهایی شدن مراحل بالا، شرکت‌ها حداکثر دو ماه برای تعیین حوزه مالیاتی، اخذ کد اقتصادی و پلمپ دفاتر تجاری فرصت دارند.

 

مطلب پیشنهادی: وظایف و اختیارات مدیرعامل

 

ثبت شرکت سهامی خاص چقدر زمان می‌برد؟

طی کردن تمامی مراحل ذکر شده حدود 25 تا 35 روز کاری زمان می‌برد. اگر مراحل ثبت شرکت به درستی طی شود و نقصی در مدارک ارسالی وجود نداشته باشد، معمولاً طی بازه زمانی ذکر شده ثبت شرکت به نتیجه خواهد رسید.
پس از ارسال مدارک مورد نیاز به اداره ثبت شرکت‌ها، باید منتظر تأیید کارشناسان باشید. کارشناسان تمامی مدارک را با دقت بررسی می‌کنند و تمام اظهارنامه‌ها و ضمائم را مطالعه می‌کنند. پس از تطبیق این مدارک با قوانین تجارت و عدم نقص، اجازه انتشار آگهی ثبت شرکت صادر می‌شود.

 

مزایای شرکت سهامی خاص

  • شرکت‌های سهامی خاص نزد بانک‌ها از اعتبار خوبی برخوردارند و برای گرفتن وام و شرکت در مناقصات شانس بیشتری دارند.
  • معمولاً شرکت‌هایی که قصد ثبت شرکت سهامی خاص را دارند، شرکت‌های عمرانی، نفت یا پتروشیمی، شرکت‌های بورسی و یا شرکت‌های دولتی هستند.
  • ثبت شرکت سهامی خاص اعتبار و برندسازی را افزایش می‌دهد.
  • در برخی موارد، شرکت‌های سهامی خاص از مزایای مالیاتی مانند معافیت‌های مالیاتی برخوردار می‌شوند.
  • شرکت سهامی خاص ظرفیت رشد و توسعه و تبدیل شدن به شرکت‌های بزرگتر را دارد.

 

مطلب پیشنهادی: سامانه مودیان مالیاتی چیست؟

 

انواع تغییرات در شرکت‌های سهامی خاص

اسناد

  • عوض کردن نام شرکت
  • افزایش سرمایه شرکت سهامی خاص
  • تصویب ترازنامه و حساب سود و زیان
  • انتخاب بازرسان و تعیین سمت آن‌ها
  • تبدیل سهام بانام به بی‌نام و بالعکس
  • تمدید یا تغییر مدیران و اعضای هیئت‌مدیره
  • کاهش یا افزایش تعداد اعضای هیئت‌مدیره
  • اجازه نقل و انتقال سهام و تعیین حق امضا
  • تغییر موضوع فعالیت مجموعه یا الحاق مواردی به آن
  • تغییر اساس‌نامه شرکت سهامی خاص
  • تغییر آدرس و نشانی پستی محل اصلی شرکت
  • تاسیس شعبه جدید یا انحلال دفاتری که در صورت‌جلسه‌های قبلی ذکر شده بودند.
  • عوض کردن نوع شرکت (برای مثال تغییر شرکت سهامی خاص به سهامی عام)
  • تمدید یا افزایش مدت زمان فعالیت شرکت و اعتبار مجوز آن
  • تغییر روزنامه کثیرالانتشاری که آگهی‌های شرکت در آن منتشر می‌شوند.
  • تنظیم صورت‌جلسه تغییرات شرکت سهامی خاص

 

مطلب پیشنهادی: سال مالیاتی چیست؟

 

مراحل ثبت تغییرات شرکت سهامی خاص

اولین مرحله برای ثبت تغییرات شرکت سهامی خاص، تنظیم صورت جلسه است. این سند پس از امضای اعضا، به همراه مدارک شناسایی سهامداران و مشخصات شرکت از طریق پست به اداره کل ثبت شرکت‌ها ارسال می‌شود.
سپس، کارشناسان مدارک ارسالی را بررسی می‌کنند و در صورت تطبیق آن‌ها، گواهی ثبت آگهی صادر می‌گردد. مرحله نهایی برای ثبت تغییرات شرکت، چاپ آگهی در روزنامه رسمی و روزنامه کثیرالانتشار است.

 

ثبت تغییرات اساسنامه شرکت‌های سهامی خاص چگونه است؟

تغییر در اساسنامه شرکت سهامی خاص به دو روش امکان پذیر است.

اصلاح مواد اساسنامه

اصلاح اساسنامه در شرکت سهامی خاص باید در چهارچوب مقررات قانون تجارت انجام شود و با تنظیم صورتجلسه مجمع عمومی فوق‌العاده، می‌توان هرکدام از بندهای اساسنامه را اصلاح و یا تغییر داد.

تصویب اساسنامه جدید

تصویب اساسنامه جدید نیز مانند مورد قبلی، در قالب تنظیم صورتجلسه مجمع عمومی فوق‌العاده امکان پذیر است.

 

مطلب پیشنهادی: جمعه کاری چیست؟

 

چه مواردی را نمی‌توان در اساسنامه شرکت سهامی خاص تغییر داد؟

  • طبق ماده 94 قانون تجارت، شرکت‌های سهامی مجمع عمومی اختیاری در زمینه تغییر تابعیت شرکت ندارند.
  • امور مربوط به سهام ممتاز
  • طبق ماده ۹۴، مجمع عمومی نمی‌تواند مسئولیت بیشتری برای سهامداران شرکت سهامی در نظر بگیرد. به عنوان مثال نمی‌توان سهامداران را وادار کرد که مبلغی اضافه بر تعهد خود بپردازند یا در قبال تعهدات و دیون شرکت، مسئولیت تضامنی داشته باشند.

 

سوالات متداول

تجزیه و تحلیل

شرکت سهامی خاص چیست؟

شرکت سهامی خاص شرکتی است که سرمایه آن به سهام تقسیم می‌شود و مسئولیت صاحبان سهام نسبت به مبلغ سهام آن‌ها تعیین می‌شود.

حداقل تعداد شرکا در شرکت‌های سهامی خاص چند نفر است؟

حداقل تعداد شرکا برای تشکیل شرکت سهامی خاص پنج نفر است. سه نفر به عنوان سهامدار و دو نفر به عنوان بازرس در این شرکت انتخاب می‌شوند. حداکثری برای تعداد شرکا در قانون تجارت برای شرکت‌های سهامی خاص مشخص نشده است.

حداقل سرمایه شرکت سهامی خاص چقدر است؟

حداقل سرمایه برای تاسیس شرکت سهامی خاص یک میلیون ریال است.

مدارک مورد نیاز برای ثبت شرکت سهامی خاص چیست؟

  • اساس‌نامه
  • اظهارنامه
  • صورت‌جلسه با امضای تمامی شرکا
  • مدارک شناسایی تمامی اعضا
  • نام و مشخصات مدیران و بازرسان
  • مجوز فعالیت
  • گواهی بانکی تامین سرمایه شرکت

تفاوت شرکت سهامی خاص با شرکت سهامی عام چیست؟

اصلی‌ترین تفاوت شرکت سهامی خاص با عام این است که سهام شرکت‌های سهامی خاص قابل معامله در بورس نیست. سرمایه شرکت سهامی خاص توسط موسسین تامین می‌شود و حداقل سرمایه آن یک میلیون ریال است. اما سرمایه شرکت سهامی عام از طریق فروش سهام به مردم تامین می‌شود و حداقل سرمایه آن پنج میلیارد ریال است.

نام‌گذاری شرکت سهامی خاص چگونه انجام می‌شود؟

در انتخاب نام شرکت‌های سهامی خاص، نباید از ترکیب‌های تکراری استفاده کرد. همچنین عبارت «سهامی خاص» حتماً باید در عنوان شرکت قید شود.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
بلهخیر
نویسنده مطلب ژاله برومند
توسعه محتوا، سئو و سوشیال مدیا مارکتینگ از علایق من هست و برای رسیدن به موفقیت و بهترین‌ها همیشه در تلاش هستم. در کنار تلاش برای رسیدن به موفقیت، همواره سعی در بروزرسانی اطلاعاتم دارم و کمک میکنم تا بین رقبای کسب و کار خودتون بدرخشید و برندی متمایز داشته باشید. برای شروع یک تجربه جدید، با من در ارتباط باشید. https://www.karlancer.com/profile/182210

دیدگاه شما

بدون دیدگاه