نکات و راهنمای طراحی مُهر شرکتی

15 تیر 1400 - آخرین بروزرسانی: 17 تیر 1400
مهر شرکتی
زمان تقریبی مطالعه: 5 دقیقه

آیا به دنبال تهیه مهر برای شرکت هستید؟ نمی‌دانید که چه طرح و اطلاعاتی باید روی مهر ثبت شود؟  سردرگمی در میان طرح‌های جذاب و متنوع مهر‌های کسب و کارهای مختلف کاملاً طبیعی است. در این مقاله نکات طراحی مهر شرکتی را در اختیارتان قرار می‌دهیم.

مهرهای شرکتی یکی از لوازم اداری بسیار قدیمی در هر کسب و کاری هستند که هنوز رد پایشان در کسب و کارهای آنلاین هم دیده میشود. مهرها یکی از ابزارهای معرفی هویت برند به مخاطبان هم هستند. اگر می‌خواهید حس خوبی از کسب و کارتان را به تمامی اسناد شرکت منتقل کنید، پس به مهرهای جذاب و حاوی اطلاعات شرکت نیاز دارید. از طرفی داشتن مهر در حین ثبت قراردادها به کسب و کارتان اعتبار می‌بخشد. برخی از مهرها هم سرعت عمل کاری در بخش‌هایی مثل فروش، حسابداری و انبارداری را افزایش میدهند.

مهر

بعلاوه مهرها دوام خوبی دارند و حداقل تا چند سال قادر به استفاده از آنها هستید. به همین دلیل باید در طراحی مهر شرکتی دقت کنید، چون  تعویض مداوم آن، صرفه اقتصادی ندارد. ضمنا طراحی مهر شرکتی بخش از طراحی هویت بصری نیز می باشد. پس به گام‌های زیر دقت کنید.

 

گام اول: نوع مهر شرکتی را انتخاب کنید

انتخاب جنس و نوع مناسب برای سفارش مهر، اهمیت دارد. اگر شرکت شما در حوزه فروش لباس و کالاهای عتیقه کار می‌کند یا طراحی محل کارتان به سبک قدیمی است، پس مهر شرکتی چوبی، انتخاب خوبی به نظر می‌رسد. چون حس پایبندی به سنت‌های قدیمی را نشان می‌دهد. اگر به مهری پرمصرف و دارای جوهر نیاز دارید، مهرهای عادی گزینه خوبی هستند و حسابداران شرکت از کار با آنها لذت می‌برند. پس نوع مهر شرکتی به مصرفش بستگی دارد. اگر هم دوستدار محیط زیست هستید، می‌توانید مهرهای پلاستیکی قابل بازیافت را سفارش دهید که 75 درصد از موادشان قابل بازیافت هستند.

طراحی مهر

 

گام دوم: شکل مهر را مشخص کنید

بیشتر مهرهای اداری و شرکتی به شکل مستطیل تولید می‌شوند و مهرهای مثلثی چندان متداول نیستند. باید شکل هماهنگ با لوگو و اطلاعات شرکت را انتخاب کنید، ولی باز هم شکل مهر تا حد زیادی به نظر خودتان وابسته است.

سفارش طراحی لوگو

 

گام سوم: اندازه مهر شرکتی را مشخص کنید

مهر شرکتی

برای انتخاب اندازه مناسب باید به چند سوال پاسخ دهید. آیا این مهر را همیشه با خودتان جابجا می‌کنید؟ اگر پاسخ شما مثبت است؛ پس به مهری کوچک، سبک و ساده نیاز دارید که به راحتی در جیب یا کیفتان جا می‌گیرد. آیا مهر همیشه روی میزتان می‌مماند؟ پس می‌توانید مهرهایی در اندازه‌های بزرگتر را انتخاب کنید. آیا خیلی از مهر استفاده می‌کنید؟ پس به مهرهای حرفه‌ای نیاز دارید. آن‌ها به خوبی در دست جا می‌گیرند و دوام زیادی دارند.

 

گام چهارم: رنگ را مشخص کنید

یکی از کارهای جذاب در سفارش طراحی مهر، انتخاب رنگ جوهر است. اکثر مشتریان رنگ‌های مشکی و سورمه‌ای را ترجیح می‌دهند. ولی برخی از مهرهای کوچک دارای رنگهای جذاب‌تری مشل خاکستری، سفید، آبی، سبز، قرمز و غیره هستند. اگر یکی از این رنگها با برندتان سازگارتر است و نیازتان را برطرف می‌کند؛ پس آن را در طراحی مهر شرکتی لحاظ کنید. استفاده از پد جوهری مجزا یا داشتن پدهای داخلی فرق چندانی ندارد چون هر دو قابل تعویض هستند.

طراحی مهر شرکتی

 

گام پنجم: محتوای روی مهر را مشخص کنید

تا قبل از این مرحله در مورد ویژگی‌های ظاهری مهرتان تصمیم گرفتید. حالا نوبت به محتوای مدنظرتان رسیده است. اگر کاربرد مهرتان را بشناسید، محتوای روی آن هم مشخص خواهد شد. باید بدانید که هرگونه متن یا طرح مدنظر شما قابل ثبت در طراحی مهر است. فقط باید وضوح و اندازه طراحی را با دقت بررسی کنید. این اطلاعات شامل موارد زیر هستند:

  • نام تجاری
  • شماره ثبت شرکت
  • لوگوی شرکت
  • عناصر تزئینی مثل خطوط و نقش‌های هندسی، طرح‌های گلدار یا حاشیه‌دار
  • تصاویر و عناصر گرافیکی مثل ایموجی های لبخند، لایک و غیره
  • نشانی شرکت
  • شماره تماس
  • نشانی و کد پستی
  • نشانی ایمیل
  • شعار تجاری
  • خدمات اصلی کسب و کار
  • ساعات کاری
  • متن‌های اطلاع دهنده مثل نقل قول، فاکتور، فروخته شد، خریده شد، تکمیل شد، تأیید شد، مردود شد و غیره
  •  

گام ششم: طراحی اولیه را انجام دهید

حالا که اندازه، نوع و اطلاعات مدنظرتان را مشخص کردید، نوبت به طراحی اولیه می‌رسید. همواره استخدام طراح گرافیک یا ثبت قرارداد طراحی با شرکت تولید کننده مهر، راحت‌ترین و گرانترین انتخاب ممکن است. در این شرایط فایل‌هایی با وضوح بالا و حرفه‌ای در اختیارتان قرار می‌گیرد. اما اگر وقت و مهارت کافی دارید، می‌توانید از پلتفرم‌های آنلاین طراحی مهر و فایل‌های آماده و طراحی شده استفاده کنید و اطلاعات مدنظرتان را در این پلتفرم‌ها و فایل‌ها وارد کنید. این کار هزینه‌ها را تا حد زیادی کاهش می‌دهدT البته درصد خطا و دفعات اصلاح طراحی هم افزایش می‌یابد.

طراحی مهر

 

گام هفتم: طراحی نهایی و ثبت سفارش مهر شرکتی

اکثر شرکت‌های تولید کننده مهر شرکتی، قبل از این که محصول نهایی را در اختیار مشتری قرار دهند، پیش نمایشی از محصول را ارائه می‌دهند. باید تمامی خطاهای احتمالی از جمله خطاهای املایی، شماره‌های نادرست و هرگونه خطای دیگری را با دقت مورد بررسی قرار دهید. در غیر این صورت مسئولیت هرگونه خطا در مهر تولید شده بر عهده سفارش دهنده است. اگر از طراحی و اطلاعات ثبت شده در فایل طراحی رضایت دارید، پس ثبت نهایی سفارش را به صورت آنلاین یا حضوری انجام دهید.

مهر شرکتی

 

در نهایت . . .

مهر شرکتی یکی از ابزارهای برقراری تعامل با مخاطبان کسب و کار و عامل اعتبار بخشیدن به اسناد کاری است. می‌توانید تمامی مراحل طراحی را به فریلنسرها و شرکت‌های طراحی واگذار کنید. همچنین در صورتی که وقت و مهارت کافی دارید، خودتان هم با کمی  صبر و حوصله از عهده آن بر می‌آیید. فرقی ندارد که چقدر بودجه برای این کار اختصاص می‌دهید، در هر صورت باید مراحل قید شده در این مقاله را مدنظر قرار دهید. فایل مهر طراحی شده هم در نهایت باید برای تولید مهر در اختیار شرکتهای مهرسازی قرار بگیرد. لطفاً تجارب خودتان در مورد طراحی مهر شرکتی را با ما در میان بگذارید.

 

منبع

https://www.dialastamp.com.au/2020/01/09/tips-to-help-you-choose-the-perfect-stamp-design

 

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
بلهخیر
نویسنده مطلب زینت فلاح
من زینت فلاح، ارشد روان سنجی هستم. بیش از ده ساله که ترجمه متون روانشناسی،مدیریت و فناوری رو انجام میدم. به تولید محتوای جدید علاقمندم و چند ساله که با کارلنسر همکاری دارم. https://www.karlancer.com/profile/1408

دیدگاه شما

بدون دیدگاه