سامانه مودیان مالیاتی چیست؟ نحوه ثبت نام در آن

22 بهمن 1402 - آخرین بروزرسانی: 22 بهمن 1402
حسابداری
زمان تقریبی مطالعه: 5 دقیقه

سامانه مودیان مالیاتی برای جلوگیری از مراجعه حضوری افراد و تسهیل فرایندهای مالیاتی راه اندازی شده است. این سامانه از سال 1397 شروع به کار کرد و پلتفرمی عالی برای ساماندهی به مشکلات و رسیدگی‌های مالیاتی است. با راه اندازی این سامانه، افراد دیگر نیاز به حضور در اداره مالیات نخواهند داشت و فرایندهای مالیاتی بسیار راحت‌تر از گذشته شده‌اند. اگر شما هم مشمول ثبت نام و فعالیت در این سامانه هستید، پیشنهاد می‌کنیم این مقاله را تا انتها دنبال کنید.

 

سامانه مودیان مالیاتی چیست؟

پروژه حسابداری

در سامانه مودیان مالیاتی می‌توان اظهارنامه‌های مختلف مالیاتی، صورتحساب‌ها و فاکتورها را ثبت کرد. این سایت در جهت نظم دهی به فعالیت‌های دولت راه اندازی شده و از فرارهای مالیاتی جلوگیری می‌کند. فرارهای مالیاتی یکی از مشکلات مهمی است که منجر به کاهش بودجه شده و از طرفی موجب فشار بیشتر به سایر مودیان و افراد پرداخت کننده مالیات می‌شود. از طرفی دیگر، با توجه به پیشرفت تکنولوژی و اینترنتی شدن بیشتر کسب و کارها باید یک پلتفرم جامع برای پیش بردن کارها ایجاد می‌شد تا از طولانی شدن و زمانبر شدن این فرایندها جلوگیری کند که در نهایت سامانه مودیان مالیاتی راه اندازی شد.

 

مطلب پیشنهادی: تنخواه گردان چیست؟

 

اصطلاحات رایج در سامانه مودیان مالیاتی

برای کار با سامانه مودیان مالیاتی باید با اصطلاحات و قسمت‌های مهم این سایت آشنا شوید. به همین علت، قصد داریم در این قسمت به صورت اجمالی مفاهیم مرتبط با این سامانه را بررسی کنیم.

حافظه مالیاتی

حافظه مالیاتی در سامانه مودیان یک نوع حافظه برای ثبت و نگهداری اطلاعات در صورتحساب‌های الکترونیکی است و این اطلاعات را به سامانه انتقال می‌دهد. حافظه مالیاتی به صورت نرم افزاری و سخت افزاری در دسترس است و هر حافظه مالیاتی یک شناسه اختصاصی دارد.

صورتحساب الکترونیکی

صورتحساب الکترونیکی دارای یک شماره منحصر به فرد مالیاتی است که بر روی آن درج شده و این صورتحساب با توجه به کسب و کاری برای هر فرد توسط سازمان اعلام می‌گردد.

گواهی امضا الکترونیک

امضای الکترونیکی یکی از موارد مهمی است که هنگام کار با سامانه مودیان مالیاتی به آن احتیاج خواهید داشت. دریافت این امضا به صورت حضوری و غیر حضوری امکان پذیر است. از مزایای این امضا می‌توان به تسهیل فرایند مالیاتی اشاره نمود.

اشخاص

مشمولان ثبت نام در سامانه مودیان، مشاغل صنفی و غیر صنفی هستند. بنا بر موضوع فصل‌های چهارم و پنجم باب سوم قانون مالیات‌های مستقیم تصویب شده در سال 1366 همراه با اصلاحات اعلام شده، تمامی اشخاص حقوقی نیز مشمول ثبت نام در این سایت هستند.

 

مطلب پیشنهادی: گواهی امضا چیست؟

 

دلایل ثبت نام در سامانه مودیان مالیاتی

حسابداری

ممکن است ابتدا ثبت نام در سامانه مودیان کمی کسل کننده و زمانبر باشد، اما مزایای بسیار زیادی با خود به همراه دارد و تنها با یکبار نام نویسی، زمان زیادی را حفظ می‌کنید. علاوه بر این، تمامی فرایندها و مکاتبات شما با سازمان امور مالیاتی راحت‌تر شده و در هزینه‌ها بسیار صرفه جویی می‌شود.

کاهش خطا

سامانه مودیان با دسته بندی دقیق و کلی پرونده‌ها، خطا و ایرادات غیر قابل پیش بینی را کاهش می‌دهد. این در صورتی است که با انجام فرایندهای اداری به صورت دستی، ممکن است خطاها افزایش پیدا کنند.

پاسخ دهی بهتر سامانه مودیان

سامانه مودیان تنها یک بار نیاز به ثبت نام دارد و پس از طی کردن مراحل اولیه ایجاد حساب، فرایند پاسخ دهی و بررسی صورتحساب‌ها بهتر پیش می‌رود و دیگر نیاز به مراجعه حضوری و اتلاف وقت نیست.

امنیت

ممکن است برای هر فردی ثبت اطلاعات شخصی و اطلاعات مالی در سامانه مودیان کمی نگران کننده باشد. اما در نظر داشته باشید این سامانه از حفاظت شبکه و طراحی خوبی برخوردار است و تا به حال گزارشی مبنی بر درز اطلاعات کاربران منتشر نشده است.

دسترسی

این سامانه برای افرادی که از اخبار جدید و مالیاتی مطلع نمی‌شوند، دسترسی و مکاتبه مستقیم را در نظر گرفته است.

افزایش سرعت رسیدگی به کارها

از مزایای اصلی این سایت، می‌توان به هماهنگی کامل بین بخش‌های مختلف که با بهره گیری از اینترنت انجام شده، اشاره نمود. همین مسئله باعث می‌شود که کارمندان به قسمت‌های مختلف دسترسی داشته باشند.

جلوگیری از فرار مالیاتی

فرارهای مالیاتی یکی از مواردی است که سازمان امور مالیاتی در سال‌های اخیر به شدت با آن درگیر بوده که با هدف ساماندهی به مشکلاتی از این قبیل، این سایت ایجاد شده است.

 

مطلب پیشنهادی: مالیات علی الراس چیست؟

 

مراحل ثبت نام در سامانه مودیان

حسابداری چیست

در این قسمت به صورت مرحله‌ای به آموزش ثبت نام در سامانه مودیان می‌پردازیم.

ورود به سایت

برای ثبت نام در سامانه مودیان مالیاتی باید به این ادرس http://my.tax.gov.ir/ مراجعه کنید.

ورود اطلاعات

در مرحله دوم نیاز به ثبت اطلاعاتی مانند کد ملی خواهید داشت و وارد کردن ان برای تمامی حقیقی الزامی است. اشخاص حقوقی از شناسه ملی در این میرحله باید استفاده کنند. در ادامه به اطلاعاتی مانند تاریخ تولد، شماره همراه ثبت شده با کد ملی خودتان نیاز دارید. در انتها کد امنیتی موجود در باکس را باید وارد نمایید.

ایجاد کارپوشه

در مرحله سوم، باید کارپوشه خود را ایجاد کنید. در نظر داشته باشید، هنوز تمامی مراحل ثبت نام شما طی نشده و باید بر روی گزینه ایجاد کارپوشه در سامانه، کلیک کنید. در ادامه، نام کاربری و رمز عبور برای شما ارسال می‌شود و می‌توانید از آن برای ورود به سامانه استفاده کنید.

 

مطلب پیشنهادی: حق اولاد و عائله مندی چیست؟

 

مشمولان ثبت نام در سامانه مودیان

مشمولان ثبت نام در سامانه مودیان مالیاتی به دو دسته یعنی افراد حقیقی و حقوقی تقسیم بندی می‌شوند.

پروژه حسابداری

افراد حقیقی

افراد حقیقی مشمول در این سامانه، تمامی افرادی هستند که صاحبین مشاغل و واحدهای تولیدی، واحدهای خرید و فروش و غیره هستند. طبق قانون مودیان مالیاتی، این واحدها می‌توانند صنفی و یا غیر صنفی باشند.

افراد حقوقی

افراد حقوقی تمامی شرکت‌های تجاری و اشخاص حقوقی غیر تجاری نیز مشمول ثبت نام در این سامانه هستند.

 

مطلب پیشنهادی: صورتحساب الکترونیکی مالیاتی چیست؟

 

کارپوشه سامانه مودیان مالیاتی چیست؟

کارپوشه‌های موجود در سامانه مودیان مالیاتی کاربردهای مختلفی دارند و می‌توانند صورتحساب‌ها و موراد دیگر را ثبت کنند. در واقع، کارپوشه یک صفحه است که در سامانه برای ثبت موارد مربوطه در اختیار متقاضیان قرار می‌گیرد. برای مثال؛ یک فروشنده باید فاکتور خود را ارسال کند و خریدار با مراجعه به کارپوشه خود، فاکتور را تایید و یا رد کند. در صورتی که فردی کارپوشه اختصاصی برای خودش نداشته باشد، ممکن است با مشکلات و جرایم مالیاتی غیر قابل پیش بینی مواجه شود.

 

سخن نهایی

سامانه مودیان مالیاتی یک پلتفرم سریع و کاربردی برای انجام امور مالیاتی است. در سامانه مودیان مالیاتی با ایجاد کارپوشه و آپلود صورتحساب،کاربران به راحتی می‌توانند امور مالیاتی خود را ساماندهی کنند. این سامانه با ایجاد ارتباط میان سازمان امور مالیاتی و افراد به کاهش خطاها و افزایش سرعت رسیدگی به امور کمک می‌کند.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
بلهخیر
نویسنده مطلب ژاله برومند
توسعه محتوا، سئو و سوشیال مدیا مارکتینگ از علایق من هست و برای رسیدن به موفقیت و بهترین‌ها همیشه در تلاش هستم. در کنار تلاش برای رسیدن به موفقیت، همواره سعی در بروزرسانی اطلاعاتم دارم و کمک میکنم تا بین رقبای کسب و کار خودتون بدرخشید و برندی متمایز داشته باشید. برای شروع یک تجربه جدید، با من در ارتباط باشید. https://www.karlancer.com/profile/182210

دیدگاه شما

بدون دیدگاه