11 مورد از بهترین فریم‌ورک‌های CSS

20 آذر 1399 - آخرین بروزرسانی: 10 آذر 1402
بهترین فریم ورک های css

عناوین مقاله

زمان تقریبی مطالعه: 25 دقیقه

زمانی که حرف طراحی وب پیش می آید بسیاری از ما ناخودآگاه به یاد CSS و HTML میوفتیم. البته دنیای وب و برنامه نویسی به سرعت در حال تکامل است و به طبع آن فریم ورک های CSS هم هر روز تکامل پیدا میکنند. CSS به عنوان یکی از رایج ترین ابزارهای طراحی وب با معرفی فریم ورک ها و چهارچوب های جدید سعی در بهینه سازی تجربه طراحی سایت دارد. برای هر توسعه‌ دهنده‌ فرانت اند (سمت کاربر)، دو نگرانی اصلی وجود دارد. اولین نگرانی در رابطه با زمان و بهروه‌وری است و نگرانی دوم مربوط به مشکلات تست سازگاری مرورگر است. فریم ورک های CSS به منظور پاسخ دادن به همین نگرانی ها توسعه داده می شوند. 

به منظور رفع این دو نگرانی لازم است تا از روش طراحی وبی استفاده شود که در کنار افزایش تجربه کاربر، موجب صرفه‌ جویی در زمان و بهبود بهره‌وری می‌گردد. در همین راستا، ثابت می‌شود که CSS هم برای کاربران و هم برای طراحان وب، برد-برد است. شیوه‌ نامه آبشاری یا CSS ابزارهای طراحی سایتی هستند که محتوای سند را از ارائه سند جدا می‌کنند. این امر منجر به کاهش قابل توجهی در اندازه انتقال فایل می‌شود. وقتی تغییر در شیوه‌نامه CSS یک سایت اعمال شود، این تغییر به صورت خودکار در تمام صفحات مشابه منعکس می‌گردد.CSS ثبات طراحی عالی و مجموعه‌ گسترده‌ای از گزینه‌های قالب‌ بندی را ارائه می‌دهد.

اکنون که تا حدی با مزایای CSS چه برای توسعه‌ دهندگان و چه برای کاربران آشنا شدید، یک سوال مهم همچنان بدون پاسخ باقی می‌ماند. کدام فریمورک CSS را باید انتخاب کنیم؟ با توجه به این که تعداد زیادی فریمورک CSS در دسترس وجود دارد و هر یک مزایای خود را دارند، انتخاب صحیح می‌تواند تصمیمی پیچیده باشد!

به همین منظور، ما فهرستی شامل 11 مورد از بهترین فریمورک‌های CSS را بر اساس گزارش نظرسنجی State Of CSS برای سال 2019 را گردآوری کرده‌ایم. در این مقاله، بیشتر در مورد این 11 فریمورک CSS توضیح و به برخی از سوالات شما نظیر چرا باید این فریمورک را انتخاب کرد، مشکل آن چیست و چه کسی از این فریمورک استفاده می‌کند، پاسخ داده می‌شود.

 

سفارش یا انجام طراحی سایت

بهترین فریم ورک های CSS

1- فریمورک بوت استرپ (Bootstrap)

بوت استرپ که محبوب‌ترین و بهترین فریمورک های css به شمار می‌رود، جایگاه نخست در فهرست بهترین فریمورک‌های CSS سال 2020 را به خود اختصاص داده است. این فریمورک در میان توسعه‌دهندگان وب به عنوان یک فریمورک سمت کاربر پیشرو ظاهر شده است.

راحتی استفاده دلیل اصلی افزایش محبوبیت فریمورک بوت استرپ محسوب می‌شود. به منظور فراهم کردن امکان ایجاد مولفه‌های مختلف رابط کاربری برای توسعه ‌دهندگان وب، بوت استرپ ترکیبی از CSS، جاوا اسکریپت و HTML است.

 

مطلب پیشنهادی: تفاوت رابط کاربری (UI) و تجربه کاربری (UX)

مطلب پیشنهادی: کاربردهای جاوا اسکریپت

 

بوت استرپ 4 آخرین نسخه از این فریمورک است که دارای مولفه‌های جدید و شیوه‌نامه بهتر است و باعث می‌شود تا صفحات وب شما واکنش‌گراتر (ریسپانسیو) باشند. علاوه بر این، بوت استرپ هم از LESS و هم از SASS پشتیبانی می‌کند.

 

مطلب پیشنهادی: چک لیست طراحی ریسپانسیو سایت

 

اعتبار توسعه بوت استرپ به توئیتر می‌رسد. در اصل، بوت استرپ را «طرح توئیتر» می‌نامند. نام بوت استرپ در سال 2011 به وجود آمد. بوت استرپ علاوه بر ارائه یک سیستم شبکه (گرید سیستم) عالی، برخی از المان‌های رایج HTML را به شکل مولفه‌های قابل استفاده مجدد باز نمود می‌کند. برخی از آن‌ها شامل نوار ناوبری (منو شناور)، منوی کرکره‌ای، صفحه‌بندی، برچسب‌ها و غیره هستند.

 شما می‌توانید به راحتی آن‌ها را در طراحی وب بگنجانید. آیا می‌دانید که بهترین قسمت آن چیست؟ دیگر نیازی نیست برای طراحی یک وبسایت از نقطه صفر شروع کنید.

 

آمار و ارقام استفاده از فریمورک CSS بوت استرپ

  • دارای رتبه نخست در فهرست بهترین فریمورک‌های CSS در سال 2020 به خاطر محبوب‌ترین فریمورک در نظر سنجی State Of CSS؛
  • 45 درصد از توسعه‌ دهندگان از آن استفاده کرده‌اند و دوست دارند که دوباره از این فریمورک استفاده نمایند؛
  • گیت هاب – k140 ستاره، k7/68 شاخه و 1115 مشارکت‌ کننده.
  •  

چرا باید فریمورک CSS بوت استرپ را انتخاب کنید؟

1- صرفه‌ جویی در زمان

برای ساخت وبسایت با استفاده از بوت استرپ نیازی به استخدام برنامه ‌نویس حرفه‌ای نیست. فریمورک سمت کاربر دارای خودآموزهای فوق العاده‌ای برای هر مولفه است. با وجود مولفه‌های آماده برای استفاده تعبیه شده، ساخت یک وبسایت بسیار سریع‌تر قابل انجام است. علاوه بر این، به دلیل سادگی این فریمورک، نیازی نیست وقت خود را برای حل پیچیدگی‌ها هدر دهید.

2- اجتناب از مشکلات تست سازگاری مرورگر

تست مرورگر متقاطع برای یک سایت حیاتی است تا به منظور اعتبار سنجی عملکرد یک وبسایت در چندین مرورگر بر روی تمام مرورگرها و ابزارها کار کند. آخرین نسخه یعنی بوت استرپ 4، با آخرین نسخه از تمامی مرورگرها سازگار است و تضمین می کند که المان‌های شما هیچ گونه مشکلات مرتبط با تست سازگاری مرورگر را ندارند.

3- کدبیس‌های به خوبی نگهداری شده

تیم نگهداری به خاطر افزایش محبوبیت این فریمورک، به طور مستمر در حال به روزرسانی بوت استرپ هستند. آن‌ها همچنین به طور مدام بوت استرپ را برای تکنولوژی‌ها و مرورگرهای مختلف تست می‌کنند.

4- سازگاری بهتر و کار تیمی

از آنجایی که نتیجه نهایی بوت استرپ در تمامی مرورگرها و پلتفرم‌ها به نظر یکسان می‌رسد، ناهماهنگی میان طراحان و توسعه‌ دهندگان از بین می‌رود. اگر فردی به تیم اضافه شود، اسناد آموزشی موجب آسان‌تر شدن فرآیند یادگیری این فریمورک سمت کاربر می‌شوند. این موجب کار تیمی بهتر در یک شرکت می‌گردد.

5- منحنی یادگیری پایین

وقتی صحبت از منحنی یادگیری می‌شود، بوت استرپ واقعاً یکی از بهترین فریمورک‌های CSS سال 2020 به شمار می‌رود. با وجود مستندات و خودآموزهای در دسترس بسیار زیاد، بوت استرپ به فرآیند یادگیری هر فرد تازه ‌کار کمک می‌کند. با وجود تعداد زیادی خودآموز و فایل‌های آموزشی، هنگام به وجود آمدن مشکل می‌دانید که باید به کجا سر بزنید!

 

بوت استرپ

 

عملکرد فریمورک CSS بوت استرپ در چه قسمت‌هایی می‌تواند بهتر شود؟

1- تخلیه باتری و زمان بارگذاری کندتر

بوت استرپ، فایل‌هایی با اندازه حجیم تولید می‌کند که می‌تواند بر سرعت و زمان بارگذاری یک وبسایت تاثیر بگذارد. به منظور رفع این مشکل، لازم است تا برخی از موارد را به صورت دستی پاک کنید.

2- تمامی وبسایت‌ها شبیه به هم می‌شوند

به دلیل سادگی کار، بوت استرپ منحصر بودن یک وبسایت را از بین می‌برد مگر آن که از شخصی‌سازی آن استفاده شود.

 

چه کسی از فریمورک CSS بوت استرپ استفاده می‌کند؟

توئیتر، اسپاتیفای، اینتل، والمارت، یودمی، مینت

 

2- فریمورک فاندیشن (Foundation)

ZURB فریمورک فاندیشن را سپتامبر 2011 طراحی کرد. در مقایسه با بهترین فریمورک‌های CSS دیگر سال 2020، فاندیشن یک رابط پیشرفته و سطح بالا را به رخ می‌کشد. یکی از ارزشمندترین امکانات آن، منوی واکنش‌گرا و سازگاری بر روی ابزارها و مرورگرهای مختلف است. شما همچنین می‌توانید این منو را بر اساس نیاز خود با استفاده از فریمورک CSS طراحی کنید.

بهترین نکته در رابطه با فریمورک فاندیشن این است که به طراحان امکان نشان دادن خلاقیت خود را می‌دهد. به خاطر فریمورک CSS بسیار واکنش‌گرا، طراحان می‌توانند رویکرد طراحی وبسایت بر اساس سلیقه خود را دنبال کنند که موجب کنترل بیشتر طراح بر روی پروژه می‌شود.

 

آمار و ارقام استفاده از فریمورک CSS فاندیشن

  • دارای رتبه دوم در فهرست بهترین فریمورک‌های CSS در سال 2020 به خاطر محبوب‌ترین فریمورک در نظرسنجی State Of CSS؛
  • 1/14 درصد از توسعه‌دهندگان از آن استفاده کرده‌اند و دوست دارند که دوباره از این فریمورک استفاده نمایند.
  • گیت هاب – k6/28 ستاره، k7/68 شاخه و 1115 مشارکت‌ کننده

فریمورک css

 

چرا باید فریمورک CSS فاندیشن را انتخاب کنید؟

1- منحصر به فردتر

فریمورک CSS فاندیشن به شما این امکان را می‌دهد تا وبسایت خود را به روشی شخصی‌ سازی کنید که دیگر شبیه به سایر وبسایت‌هایی که از فریمورک فاندیشن استفاده می‌کنند، نشود.

2- شناوری CSS کمتر

به خاطر خاصیت appearance تعبیه شده، شناوری CSS در HTML چندان زیاد نخواهد بود.

3- انعطاف‌ پذیری بهتر در شبکه‌ها (گریدها)

شما به راحتی می‌توانید ستون های خراب شده رو به کمک کلاس collapse حذف کنید. همچنین می‌توانید ستون هایی با سایز برابر به کمک بلوک های سایز بندی شده ایجاد کنید. این ویژگی‌ها در کنار هم یک شبکه انعطاف ‌پذیر را تشکیل می‌دهد.

4- ویجت‌ها

فریمورک فاندیشن، قرارگیری آسان ناوبری وبسایت در کنار صفحه به منظور پنهان کردن آن را ارائه می‌دهد. شما همچنین یک کتابخانه اعتبار سنجی HTML5، جدولی که قیمت‌های محصول مبتنی بر اشتراک را نشان می‌دهد و گزینه‌هایی برای شخصی ‌سازی تجربه کاربر بر اساس دستگاه‌های مختلف را دریافت می‌کنید.

 

عملکرد فریمورک CSS فاندیشن در چه قسمت‌هایی می‌تواند بهتر شود؟

1- زمان ‌بر بودن

برای افراد تازه‌ کار، یادگیری نحوه استفاده از فریمورک CSS فاندیشن می‌تواند دشوار باشد و فرآیند یادگیری می‌تواند کمی زمان ‌بر باشد.

2- پشتیبانی دارای نقص

پشتیبانی انجمن، سایت‌های QA و گردهمایی‌ها، پشتیبانی لازم برای توسعه ‌دهندگان را فراهم می‌سازد. اما در مورد فریمورک سمت کاربر، آن‌ها تا حدود زیادی با کمبود روبرو هستند. یک دلیل برای این موضوع می‌تواند محبوبیت بسیار زیاد فریمورک بوت استرپ باشد که دارای پشتیبانی از انجمن بهتری است.

3- پیچیدگی در شخصی‌ سازی

شخصی ‌سازی وبسایت توسط این فریمورک نسبت به سایر فریمورک‌های CSS برای توسعه ‌دهندگان پیچیده‌تر است.

4- مشتریان برجسته

EA، آمازون، ای بی، ادوبی و موزیلا

 

3- فریمورک متریالایز (Materialize CSS)

فریمورک متریالایز که توسط گوگل توسعه داده شده است، ترکیبی از CSS هوشمند و زیبایی طراحی درجه یک است. این فریمورک شامل یک کتابخانه همراه با ترکیبی از مولفه‌های گوناگونی نظیر جاوا اسکریپت، CSS و HTML است. این موضوع موجب افزایش واکنش‌گرایی و کاهش مشکلات تست سازگاری مرورگر به عنوان دو اصل اساسی طراحی می‌گردد. فریمورک متریالایز که توسط گوگل توسعه یافته است را می‌توان ترکیبی از CSS هوشمند و زیبایی طراحی درجه یک در نظر گرفت.

اگر به دنبال ایجاد یک UI درجه یک هستید، فریمورک متریالایز شامل تعداد زیادی CSS سفارشی برای کمک به تکمیل طراحی یک وبسایت منحصر به فرد است. مهم‌تر از همه، فریمورک متریالایز دارای طیف وسیعی از طرح‌های رنگی است که یک وبسایت منحصر به فرد را ایجاد می‌کنند.

 

Materialize CSS

 

آمار و ارقام استفاده از فریمورک CSS متریالایز

  • دارای رتبه سوم در فهرست بهترین فریمورک‌های CSS در سال 2020 به خاطر محبوب‌ترین فریمورک در نظرسنجی State Of CSS؛
  • 1/17 درصد از توسعه ‌دهندگان از آن استفاده کرده‌اند و دوست دارند که دوباره از این فریمورک استفاده نمایند.
  • گیت هاب – k4/37 ستاره، k8/4 شاخه و 250 مشارکت‌ کننده

 

چرا باید فریمورک CSS متریالایز را انتخاب کنید؟

1- تعداد زیادی ویژگی‌های تعبیه شده

فریمورک متریالایز یکی از بهترین فریمورک‌های CSS سال 2020 است که طیف وسیعی از ویژگی‌های تعبیه شده را ارائه می‌دهد. برخی از آن‌ها عبارتند از پشتیبانی مدرن، ویژگی‌هایی که استفاده از آن‌ها ساده است، المان‌های پارالاکس (اختلاف منظر)، کارت‌ها، متون جریان و موارد شناور.

2- کاهش زمان برنامه‌ نویسی

از آنجایی که اکثر ویژگی‌های اصلی برای استفاده در دسترس هستند، فریمورک متریالایز زمان برنامه‌نویسی را تا حد زیادی کاهش می‌دهد.

3- انتخاب‌های پلاگین عالی

Collapsible، Dialogs، Drop-downs، Media، Modals و Parallax برخی از پلاگین‌های رایگان جاوا اسکریپت است که فریمورک متریالایز از آن‌ها استفاده می‌کند. شما می‌توانید به راحتی از این پلاگین‌های برای بهبود رابط کاربری سایت خود استفاده نمایید.

4- راحتی در استفاده

بر خلاف برخی از فریمورک‌های سمت کاربری که عادت کردن به آن‌ها زمان‌بر است، فریمورک متریالایز دارای خودآموزهای واضح و روشنی است. نمونه‌هایی از برنامه‌نویسی خاص می‌تواند به شما در افزایش درکتان از فریمورک سمت کاربر کمک نماید.

 

عملکرد فریمورک CSS متریالایز در چه قسمت‌هایی می‌تواند بهتر شود؟

1- مولفه‌های جاوا اسکریپت پیچیده

در صورتی که تازه‌ کار هستید، مولفه‌های جاوا اسکریپت فریمورک CSS متریالایز ممکن است کمی پیچیده به نظر رسند. اگر تازه وارد هستید، نمی‌توانید به راحتی از مولفه‌های مختلف آن استفاده نمایید.

2- پشتیبانی کمتر

از آنجایی که فریمورک متریالایز به اندازه دیگر فریمورک‌های CSS موجود در فهرست بهترین‌های سال 2020 محبوب نیست، نمی‌توانید انتظار پشتیبانی تمام و کمال را داشته باشید. به عبارت دیگر، پشتیبانی به راحتی در دسترس نیست.

 

چه کسی از فریمورک CSS متریالایز استفاده می‌کند؟

WPArena، سرویس‌های دیجیتال، GameRaven و DroneDeploy.

 

4- فریمورک سمانتیک یو آی (Semantic UI)

سمانتیک یو آی یکی از بهترین فریمورک‌های CSS در سال 2020 است که توسط جک لوکیچ توسعه یافت. او یک توسعه‌ دهنده فول استک است که از اصول زبان طبیعی برای ایجاد فریمورک سمانتیک یو آی استفاده کرد. فریمورک سمانتیک یو آی که توسط jQuery و LESS نوشته شده است، ظاهر زیبا و دقیقی را به رخ می‌کشد. این موضوع به تجربه کاربر کمک می‌کند.

این فریمورک دارای یک انجمن نسبتاً کوچک است. اما اعضای آن مشتاق و وفادار هستند. هدف، خلق زبانی برای به اشتراک‌گذاری UI و توانمند سازی توسعه‌ دهندگان و طراحان به طور برابر است. در حال حاضر، انجمن فریمورک سمانتیک یو آی بیش از 3000 تم دارد.

 

آمار و ارقام استفاده از فریمورک CSS سمانتیک یو آی

  • دارای رتبه چهارم در فهرست بهترین فریمورک‌های CSS در سال 2020 به خاطر محبوب‌ترین فریمورک در نظرسنجی State Of CSS؛
  • 2/9 درصد از توسعه ‌دهندگان از آن استفاده کرده‌اند و دوست دارند که دوباره از این فریمورک استفاده نمایند.
  • گیت هاب – k8/47 ستاره، k5 شاخه و 190 مشارکت‌ کننده

 

چرا باید فریمورک CSS سمانتیک یو آی را انتخاب کنید؟

1- استفاده آسان

بهترین ویژگی این فریمورک، سادگی در استفاده از آن است. تنها کافی است آنچه که می‌خواهید را تایپ کنید و سپس می‌توانید به راحتی آن را در طراحی وبسایت خود به کار ببرید.

2- دسترسی‌ پذیری تعداد زیادی تم

تنوع طرح‌ بندی یکی از نقاط قوت فریمورک سمانتیک یو آی است. با وجود طیف گسترده‌ای از تم‌ها، شما می‌توانید به راحتی تمی برای انواع مختلف پروژه‌ها پیدا کنید.

3- طراحی یک صفحه کمتر زمان می‌برد

از آنجایی که کلاس‌های فریمورک سمانتیک یو آی دارای نام‌های معناداری هستند، منحنی یادگیری کوتاه‌تر است. آن همچنین پیشرفت پروژه را سریع‌تر می‌کند.

 

عملکرد فریمورک CSS سمانتیک یو آی در چه قسمت‌هایی می‌تواند بهتر شود؟

1- مشکلات تست سازگاری مرورگر

از آنجایی که فریمورک سمانتیک یو آی از اینترنت اکسپلورر 7 پشتیبانی نمی‌کند، می‌توان گفت که سازگاری مرورگر ایده‌آل نیست. شاید شکاف در تست سازگاری مرورگر مسئول این کمبود و نقص باشد.

2- به روزرسانی‌های کمتر

برای بیش از یک سال است که هیچ به روزرسانی برای فریمورک سمانتیک یو آی وجود نداشته است. منظور ما بازه زمانی بین 2018 تا 2019 است. این می‌تواند نگران‌ کننده باشد زیرا فریمورک‌های سمت کاربر دیگر مکرراً به روز می‌شوند.

3- واکنش ‌گرایی دارای نقص

با توجه به این که تعداد زیادی دستگاه وجود دارد، یک وبسایت باید بدون مشکل و دشواری کار کند، عدم واکنش‌ گرایی می‌تواند نگران‌ کننده باشد.

 

چه کسی از فریمورک CSS سمانتیک یو آی استفاده می‌کند؟

اسنپ چت، Accenture، Kmong، Samsviran و Ristoranti.

 

5- فریمورک بولما (Bulma)

فریمورک بولما یک فریمورک متن باز و مبتنی بر فلکس باکس و یکی از بهترین فریمورک‌های CSS در سال 2020 است. بیش از 200 هزار توسعه‌ دهنده در سراسر جهان از این فریمورک استفاده می‌کنند. این فریمورک به توسعه‌ دهندگان کمک می‌کند تا نحوه کدگذاری یک مولفه را متوجه شوند. حتی اگر به یک مولفه بصری نیاز دارید، فریمورک بولما بهترین گزینه است.

این فریمورک سمت کاربر از تکنیک‌های متعددی برای ارائه یک رابط پیوسته برای توسعه‌ دهندگان سمت کاربر استفاده می‌کند. علاوه بر این، به خاطر الگوهای واکنش‌گرا می‌توانیم بهتر بر روی محتوا تمرکز کنیم و نگران برنامه‌ نویسی نباشیم.

 

فریم ورک بوملا

 

آمار و ارقام استفاده از فریمورک CSS بولما

  • دارای رتبه پنجم در فهرست بهترین فریمورک‌های CSS در سال 2020 به خاطر محبوب ‌ترین فریمورک در نظر سنجی State Of CSS؛
  • 10 درصد از توسعه‌ دهندگان از آن استفاده کرده‌اند و دوست دارند که دوباره از این فریمورک استفاده نمایند.
  • گیت هاب – k5/39 ستاره، k3/3 شاخه و 303 مشارکت‌ کننده

 

چرا باید فریمورک CSS بولما را انتخاب کنید؟

1- طراحی خلاقانه و آسان

فریمورک بولما، خلق و شخصی ‌سازی اپلیکیشن‌ها را برای توسعه‌ دهندگان بسیار آسان می‌کند. واکنش‌گرایی فلکس باکس به توسعه‌ دهندگان سمت کاربر این امکان را می‌دهد تا طراحی‌های منحصر به فرد و درجه یکی را خلق نمایند.

2- خودآموز تمام و کمال

فریمورک بولما دارای خودآموز بسیار عالی است. این به توسعه ‌دهندگان کمک می‌کند تا به راحتی پروژه‌های خود را انجام دهند و نسخه پشتیبان داشته باشند.

3- تطبیق ‌پذیری (همه کاره بودن)

فریمورک بولما دارای تایپوگرافی، فرم‌ها، دکمه‌ها، جداول و غیره است. این امر به یک پایه محکم و تطبیق ‌پذیری بالا فریمورک بولما کمک می‌کند. مهم‌تر از همه، آن دارای مولفه‌هایی نظیر راه‌ حلی برای تطبیق عمودی، طرح ‌بندی و اجزای مختلف است.

 

عملکرد فریمورک CSS بولما در چه قسمت‌هایی می‌تواند بهتر شود؟

1-عملکرد کند در IE

اگرچه، مشکلات تست سازگاری مرورگر کم نیستند اما این فریمورک CSS بر روی مرورگرهای اینترنت اکسپلورر بسیار کند عمل می‌کند.

2- انجمن کوچک

از آنجایی که فریمورک بولما یک فریمورک نسبتاً جدید است، پایه انجمن آن به اندازه برخی از فریمورک‌های محبوب همچون بوت استرپ گسترده نیست.

 

چه کسی از فریمورک CSS بولما استفاده می‌کند؟

Django، Rubrik، XICA magellan، Tam Development، Awesome Stacks وWordPress Setup.

 

6- فریمورک فریمورک UIKit

فریمورک UIKit یک فریمورک CSS سمت کاربر سبک وزن و مدولار است. اگر قصد توسعه یک رابط وب سریع و قدرتمند را دارید، فریمورک UIKit یک گزینه عالی است. این فریمورک دارای مجموعه کامل و جامعی از مولفه‌های CSS، HTML و JS است. این امور موجب قابل توسعه بودن، سادگی در استفاده و شخصی ‌سازی آسان این فریمورک سمت کاربر شده است.

فریمورک UIKit یکی از پر کاربردترین فریمورک‌های سمت کاربر برای توسعه اپلیکیشن‌های آی او اس به شمار می‌رود. فریمورک UIKit مولفه‌های مرکزی از قبیل دکمه‌ها، برچسب‌ها، کنترل‌ کننده‌های ناوبری و نمایش جدولی را تعریف می‌کند. اساساً، فریمورک UIKit، آینده اپلیکیشن‌های در حال توسعه در پلتفرم اپل است.

 

آمار و ارقام استفاده از فریمورک CSS UIKit

  • دارای رتبه ششم در فهرست بهترین فریمورک‌های CSS در سال 2020 به خاطر محبوب‌ترین فریمورک در نظرسنجی State Of CSS؛
  • 27/3 درصد از توسعه‌ دهندگان از آن استفاده کرده‌اند و دوست دارند که دوباره از این فریمورک استفاده نمایند؛
  • گیت هاب – k15 ستاره، k2/2 شاخه و 28 مشارکت‌ کننده.

 

چرا باید فریمورک CSS UIKit را انتخاب کنید؟

1-معماری شفاف

فریمورک UIKit دارای قراردادهای به وضوح تعریف شده و برنامه‌های مرتب است که به معماری شفاف این فریمورک کمک می‌کنند.

2- دسترسی ‌پذیری تم‌های آماده استفاده

شما می‌توانید تم مورد نظر خود را از طریق دانلود فایل LESS CSS یا SASS از منوی کرکره‌ای وبسایت انتخاب کنید. تعداد زیادی تم آماده استفاده وجود دارند.

3- مدولار

طراحی هر جنبه از فریمورک UIKit به گونه‌ای انجام می‌شود که طراحان می‌توانند به آسانی مولفه‌های مختلف را برای اضافه کردن به شیوه‌ نامه خود انتخاب نمایند. به خاطر مدولار بودن فریمورک سمت کاربر UIKit، طراحان دیگر لازم نیست در مورد آسیب رساندن به کل استایل سایت نگران باشند.

4- به شدت قابل شخصی‌ سازی

طراحان می‌توانند به راحتی ظاهر کاملاً جدیدی را خلق کنند و این به دلیل قابلیت شخصی‌ سازی بالای فریمورک UIKit است. ویژگی‌های متحرک تعبیه شده این فریمورک موجب خلاقیت بیشتر سایت می‌شود.

 

عملکرد فریمورک CSS UIKit در چه قسمت‌هایی می‌تواند بهتر شود؟

1- کمبود منابع یادگیری

از آنجایی که فریمورک UIKit از محبوبیت چندان زیادی برخوردار نیست، یافتن منابع یادگیری اضافی بسیار دشوار است. تنها منبع یادگیری که در اختیار توسعه ‌دهندگان قرار دارد، خودآموز رسمی خود فریمورک است.

2- توسعه بسته (محرمانه) و کند

چرخه‌های توسعه، طولانی و برطرف کردن باگ‌ها، گزینشی و همچنین زمان ‌بر هستند. توسعه این فریمورک به صورت داخلی صورت می‌گیرد و در دسترس عموم نیست.

3- کلاس‌های کد پیچیده

خواندن کلاس‌های تو در تو این فریمورک می‌تواند دشوار باشد و این امر می‌تواند در به دست آوردن نتیجه مطلوب و دلخواه مشکلاتی را به وجود آورد.

 

چه کسی از فریمورک CSS UIKit استفاده می‌کند؟

LiteTube، AskNicely، Crunchyroll، SolarWinds و Nedwave.

 

به جمع برنامه‌نویسان کارلنسر بپیوندید!

 

7- فریمورک PureCSS

فریمورک PureCSS دارای مجموعه‌ای از ماژول‌هایی است که برای انواع مختلفی از پروژه‌ها ایده‌آل هستند. این ماژول‌ها با وجود کوچک بودن اما بسیار واکنش‌گرا هستند. در نتیجه، شما می‌توانید به راحتی وبسایت‌هایی را طراحی کنید که واکنش‌گرا، سریع و زیبا هستند. اعتبار توسعه این فریمورک CSS به یاهو برمی‌گردد.

برخی از ویژگی‌های قابل توجه این پلتفرم شامل طراحی تعبیه شده با واکنش‌گرایی بسیار بالا و استاندارد CSS دارای ردپای مینیمالی است. بهترین نکته در رابطه با فریمورک PureCSS، رایگان بودن استفاده از آن است.

 

آمار و ارقام استفاده از فریمورک PureCSS

  • دارای رتبه هفتم در فهرست بهترین فریمورک‌های CSS در سال 2020 به خاطر محبوب‌ترین فریمورک در نظرسنجی State Of CSS؛
  • 44/5 درصد از توسعه ‌دهندگان از آن استفاده کرده‌اند و دوست دارند که دوباره از این فریمورک استفاده نمایند؛
  • گیت هاب – k8/20 ستاره، k1/2 شاخه و 59 مشارکت‌ کننده.

 

چرا باید فریمورک PureCSS را انتخاب کنید؟

1- شخصی‌ سازی ساده

این فریمورک سمت کاربر، پایه‌ای را در اختیار طراحان قرار می‌دهد تا بر اساس آن شخصی‌ سازی را انجام دهند.

2- تست سازگاری مرورگر

فریمورک PureCSS بر Normalize.css متکی است. این فریمورک سمت کاربر هیچ گونه مشکلات سازگاری مرورگر ندارد چراکه مشکلات سازگاری به طور مکرر برطرف می‌شوند.

3- توسعه ‌پذیر

نیازی به بازنویسی قوانین موجود CSS نیست چراکه طراحان به سادگی می‌توانند قوانین جدیدی را اضافه کنند. به این طریق، شما می‌توانید ظاهر آن را بر اساس پروژه‌های خود شخصی ‌سازی نمایید.

4- سبک وزن و واکنش‌گرا

اندازه فایل k5/4 کاهش یافته + gzip، این فریمورک سمت کاربر را سبک وزن می‌کند. در صورتی که وبسایتی را با استفاده از فریمورک PureCSS ایجاد می‌کنید، فریمورک PureCSS آن را بر اساس دستگاهی که کاربر استفاده می‌کند، طراحی مجدد می‌نماید. فریمورک PureCSS دارای شبکه موبایل فرست (Mobile-First) با 12 ستون است که از کلاس‌های واکنش‌گرا برای اندازه صفحات مختلف پشتیبانی می‌کند.

 

pure css

 

عملکرد فریمورک PureCSS در چه قسمت‌هایی می‌تواند بهتر شود؟

مناسب افراد تازه‌کار نیست

فریمورک PureCSS دارای طیف وسیعی از استایل‌های منحصر به فرد نیست. بنابراین، شما به سطحی از شخصی‌ سازی نیاز دارید. به همین دلیل است که این فریمورک برای افراد تازه‌ کار مناسب نیست.

 

چه کسی از فریمورک PureCSS استفاده می‌کند؟

SkyQuest Tech Stack، Hacktoolkit، PodcastParty، Wizters و Choobs Ltd.

 

8- فریمورک تیلویند (Tailwind)

فریمورک تیلویند یک فریمورک مبتنی بر سودمندی است که می‌توان از آن برای ساخت سریع UIها استفاده کرد. این فریمورک یک کتابخانه CSS مبتنی بر سودمندی است که سرعت و کارآمدی را به معنا ترجیح می‌دهد. تنها چیزی که لازم است به طور کامل تعریف کنید، چشم ‌انداز پروژه‌ تان است. بر این اساس، خلق کامل یک وبسایت بدون نیاز به نوشتن CSS خود آسان خواهد بود.

فریمورک تیلویند دارای تم پیش فرض نیست. به علاوه، خبری از مولفه‌های UI تعبیه شده هم نیست. با این وجود، منوی ویجت‌های از پیش طراحی شده‌ای وجود دارد که می‌توان از آن برای ساخت یک وبسایت استفاده کرد.

 

آمار و ارقام استفاده از فریمورک CSS تیلویند

  • دارای رتبه هشتم در فهرست بهترین فریمورک‌های CSS در سال 2020 به خاطر محبوب‌ترین فریمورک در نظرسنجی State Of CSS؛
  • 9/4 درصد از توسعه‌ دهندگان از آن استفاده کرده‌اند و دوست دارند که دوباره از این فریمورک استفاده نمایند؛
  • گیت هاب – 69 ستاره، 13 شاخه و 2 مشارکت‌ کننده.

 

چرا باید فریمورک CSS تیلویند را انتخاب کنید؟

1- تغییرات در هر بلوک تاثیری بر کل سایت ندارد

در صورتی که تغییری در المانی ایجاد نمایید، لازم نیست نگران تاثیر آن بر روی المان های دیگر باشید.

2- استفاده راحت

در صورتی که با سینتکس آشنایی داشته باشید، استفاده از فریمورک تیلویند بسیار ساده خواهد بود. شما همچنین لازم نیست بین شیوه ‌نامه‌ها و HTML پس و پیش کنید.

3- به شدت قابل شخصی‌ سازی

فریمورک تیلویند دارای تعداد زیادی گزینه شخصی ‌سازی است. علاوه بر این، برخلاف دیگر فریمورک‌های CSS سال 2020، فریمورک تیلویند بر روی ظاهر وبسایت شما هیچ تاثیری ندارد.

4- سرعت توسعه بیشتر

از آنجایی که فریمورک تیلویند قسمت سخت نوشتن CSS را حذف کرده است، سرعت توسعه چند برابر افزایش می‌یابد.

 

عملکرد فریمورک تیلویند در چه قسمت‌هایی می‌تواند بهتر شود؟

1- نامناسب برای متخصصان

این فریمورک سمت کاربر برای کسانی مفید است که در زمینه نوشتن CSS تازه ‌کار هستند یا اصلاً تمایلی به انجام این کار ندارند. با این وجود، فریمورک تیلویند برای افراد متخصص در زمینه نوشتن CSS چندان جذاب نیست.

2- از طرح ‌بندی شبکه پشتیبانی نمی‌کند

فریمورک تیلویند از طرح‌ بندی شبکه پشتیبانی نمی‌کند؛ اگرچه، از طرح ‌بندی 12 ستونی استفاده می کند.

 

چه کسی از فریمورک تیلویند استفاده می‌کند؟

 BlaBlaCar،  otto-now، وبسایت، Clarisights، JetThoughts و EXR.

 

9- فریمورک طراحی مورچه (Ant Design)

فریمورک طراحی مورچه، کتابخانه‌ای از مولفه‌ها برای ReactJS کتابخانه جاوا اسکریپت است. اعتبار خلق این فریمورک سمت کاربر به شرکت چینی طراحی مورچه گروه علی بابا می‌رسد. شبکه، صفحه نمایش را به 24 ستون تقسیم می‌کند که موجب افزایش قابلیت شخصی ‌سازی منطقه قابل رویت برای شما می‌گردد. طیف وسیعی از آیکون‌های تو پر و تو خالی به منظور برآورده کردن الزامات اپلیکیشن‌های مختلف به کار می‌رود.

 

ant design framework

 

آمار و ارقام استفاده از فریمورک CSS طراحی مورچه

  • دارای رتبه نهم در فهرست بهترین فریمورک‌های CSS در سال 2020 به خاطر محبوب‌ترین فریمورک در نظرسنجی State Of CSS؛
  • 39/4 درصد از توسعه‌دهندگان از آن استفاده کرده‌اند و دوست دارند که دوباره از این فریمورک استفاده نمایند؛
  • گیت هاب – k1/59 ستاره، k7/21 شاخه و 1085 مشارکت ‌کننده.

 

چرا باید فریمورک CSS طراحی مورچه را انتخاب کنید؟

1- پشتیبانی از مولفه فرم

توسعه‌ دهندگان می‌توانند از TextArea، Input، Radio، Checkbox یا Date/TimePicker برای FormItems خود استفاده نمایند.

2- مولفه‌های فیدبک عالی

اعلان، اعلان‌های فوری را برای کارهای کاربر فراهم می‌سازد.

3- ظاهر تر و تمیز

دلیل اصلی انتخاب فریمورک طراحی مورچه توسط توسعه‌ دهندگان، ظاهر مبتکارانه و تر و تمیز و احساسی است که ایجاد می‌کند.

4- دسترسی ‌پذیری

کنترل صفحه کلید، برآورده کردن تطابق ARIA و استفاده از کلید تب به تلاش بسیار زیادی نیاز دارد. فریمورک Ant Design به راحتی این کار را برای شما انجام می‌دهد.

5- صرفه‌ جویی در زمان

از آنجایی که فریمورک طراحی مورچه نمونه‌ سازی اولیه را بسیار آسان‌تر می‌کند، در نتیجه در زمان بسیار صرفه ‌جویی می‌شود.

 

عملکرد فریمورک طراحی مورچه در چه قسمت‌هایی می‌تواند بهتر شود؟

کمبود خودآموزهای مناسب

برخی از خودآموزها و مستندات فریمورک طراحی مورچه به زبان‌های دیگری به جز چینی در دسترس نیستند. با این وجود، انجمن این فریمورک، عملکرد خوبی در بخش ترجمه داشته است.

 

چه کسی از فریمورک تیلویند استفاده می‌کند؟

Ant Financial، علی بابا، Tencent، Baidu، Koubei و Meituan.

 

10- فریمورک تاچیون‌ها (Tachyons)

فریمورک تاچیون‌ها یکی از فریمورک‌های CSS در حال رشد سال 2020 به شمار می‌رود. برخلاف دیگر فریمورک‌های سمت کاربر محبوبی از قبیل بوت استرپ و فاندیشن، شما مولفه‌های UI از پیش ساخته شده را دریافت نمی‌کنید. در عوض، هدف این فریمورک، تقسیم قوانین CSS به بخش‌های قابل مدیریت، کوچک و همچنین قابل استفاده مجدد است.

فریمورک تاچون‌ها با کاهش نیاز به نوشتن خطوط CSS به توسعه‌دهندگان کمک می‌کند تا وبسایت‌های فوق‌العاده‌ای بسازند. به عبارت دیگر، فریمورک تاچون‌ها به ایجاد رابط‌های بسیار قابل خواندن، بارگذاری سریع و به شدت واکنش‌گرا بدون CSS سنگین کمک می‌کند. 

 

آمار و ارقام استفاده از فریمورک CSS تاچون‌ها

  • دارای رتبه دهم در فهرست بهترین فریمورک‌های CSS در سال 2020 به خاطر محبوب‌ترین فریمورک در نظرسنجی State Of CSS؛
  • 13/4 درصد از توسعه‌دهندگان از آن استفاده کرده‌اند و دوست دارند که دوباره از این فریمورک استفاده نمایند؛
  • گیت هاب – k7/9 ستاره، k611 شاخه و 64 مشارکت‌کننده.

 

چرا باید فریمورک CSS تاچون‌ها را انتخاب کنید؟

1- یادگیری آسان

فریمورک تاچون‌ها دارای منحنی یادگیری افراطی نیست و حتی افراد تازه‌کار نیز می‌توانند آن را به آسانی یاد بگیرند و پیاده ‌سازی کنند.

2- کاملاً قابل شخصی ‌سازی

طیف وسیعی از ماژول‌های CSS قابل شخصی ‌سازی در ایجاد فریمورک تاچون‌ها به کار می‌رود. از آنجایی که هیچ گونه وابستگی پیچیده‌ای در میان ماژول‌ها وجود ندارد، شخصی ‌سازی آن بسیار ساده است.

3- هیچ اجباری برای استفاده از استایل‌های پیش فرض وجود ندارد

کلاس‌های مختلف دارای انواع مختلفی از نظر اندازه صفحه نمایش هستند. این امر به توسعه‌ دهندگان امکان کنترل طرح ‌بندی را می‌دهد. علاوه بر این، آن‌ها مجبور نیستند که از استایل پیش فرض استفاده کنند.

4- عالی برای نمونه ‌سازی اولیه

از آنجایی که فریمورک تاچون‌ها می‌تواند با حداقل کار طراحی، ظاهر عالی به سایت بدهند، این فریمورک برای نمونه ‌سازی اولیه عالی است.

5- خودآموزی عالی

توسعه ‌دهندگان برای آشنایی با فریمورک تاچون‌ها به خودآموزها و مستندات بی عیب و نقصی دسترسی دارند. درک این خودآموز، سازمان‌دهی شده و ساده است.

 

عملکرد فریمورک تاچون‌ها در چه قسمت‌هایی می‌تواند بهتر شود؟

1- کمبود خلاقیت

فریمورک تاچون‌ها فاقد خلاقیت است به طوری که ممکن است وبسایت شما منحصر به فرد نباشد. پیش فرض‌ها برای ایجاد یک سایت با ظاهر منحصر به فرد کافی نیستند.

2- سرعت سازش

اگر نام کلاس و ساختار را به خوبی به یاد نسپارید، استفاده از فریمورک تاچون‌ها تنها سرعت کاری شما را پایین می‌آورد.

 

چه کسی از فریمورک تاچون‌ها استفاده می‌کند؟

Everlane، CrewFire، Agema، guac و Live.

 

11- فریمورک آغازگر (Primer)

فریمورک آغازگر در اصل زیر مجموعه‌ای از بزرگ‌ترین انجمن توسعه‌ دهندگان جهان به نام Github است. اعتبار خلق این ابزار متن باز به ذهن‌های برتری می‌رسد که دارای شور و علاقه مشترک برای CSS و HTML هستند. فریمورک آغازگر از روش سیستماتیکی استفاده می‌کند که تضمین‌ کننده ثبات در استایل‌هایی از قبیل تایپوگرافی، فاصله و رنگ است. 

سادگی این فریمورک یکی از دلایل اصلی افزایش محبوبیتش است. علاوه بر این، این واقعیت که زیرمجموعه‌ای از Github است، اعتبار ویژه‌ای به فریمورک آغازگر می‌دهد. این فریمورک، سیستمی برای ایجاد تجربیات سازگار و مثبت کاربر است.

 

آمار و ارقام استفاده از فریمورک CSS آغازگر

  • دارای رتبه یازدهم در فهرست بهترین فریمورک‌های CSS در سال 2020 به خاطر محبوب‌ترین فریمورک در نظرسنجی State Of CSS؛
  • 62/0 درصد از توسعه‌ دهندگان از آن استفاده کرده‌اند و دوست دارند که دوباره از این فریمورک استفاده نمایند؛
  • گیت هاب – k5/92 ستاره، k9/15 شاخه و 77 مشارکت‌ کننده.

 

چرا باید فریمورک CSS آغازگر را انتخاب کنید؟

1- تایپوگرافی قابل شخصی ‌سازی

فریمورک آغازگر، طیف وسیعی از فونت‌ها با اندازه و وزن‌های مختلف را ارائه می‌دهد. این امر برای توسعه ‌دهندگان این امکان را فراهم می‌سازد تا استایل‌هایی را خلق کنند که قابلیت خواندن یک سایت را افزایش می‌دهند و ظاهر آن را جذاب می‌سازند.

2- طرح رنگی عالی

فریمورک آغازگر، یک طرح رنگی عالی را برای افزایش وضوح محتوا اضافه می‌کند. ابزارهای رنگی و متغیرها، گزینه‌های تنظیم استایل موضوعی مختلف و بدون نیاز به استفاده از یک ساختار خاص را برای توسعه ‌دهندگان ارائه می‌دهد.

3- مقیاس فاصله تجزیه ‌پذیر

مقیاس فاصله 8 پایه به شدت تجزیه ‌پذیر به خوبی بر روی چگالی محتوای Github کار می‌کند. فاصله‌اندازها و حاشیه‌ها با ریتم افقی و عمودی سازگار هستند.

 

عملکرد فریمورک آغازگر در چه قسمت‌هایی می‌تواند بهتر شود؟

1- عدم محبوبیت و بررسی

فریمورک آغازگر به اندازه دیگر رقبا محبوب نیست. از آنجایی که تعداد بسیار کمی از کاربران از این فریمورک CSS استفاده کرده‌اند، بررسی‌های کافی که به شما در انتخاب آن کمک کنند، وجود ندارد.

2- پشتیبانی انجمن دارای نقص

از آنجایی که فریمورک آغازگر یک پایگاه کاربر کوچک دارد، پشتیبانی از انجمن به طور کامل در دسترس نیست.

 

چه کسی از فریمورک آغازگر استفاده می‌کند؟

My Stack، timelog، g59 Ranking و Complete Toolset.

 

جمع ‌بندی

در این مطلب به بررسی اجمالی بهترین فریمورک های سی اس اس پرداختیم. می‌توان گفت که استفاده از CSS برای طراحی سایت ادامه پیدا می‌کند. تمامی فریمورک‌های مذکور در بالا دارای مزایا و معایب خاص خود هستند. البته، شرایط کسب و کار بر روی انتخاب نهایی شما تاثیر بسیار زیادی دارد. شما می‌توانید فریمورک CSS را بسته به الزامات پروژه‌تان انتخاب نمایید. همچنین، لازم است تا تست چندمرورگری را به طور کامل بر روی فریمورک‌های سمت کاربر مختلف انجام ‌دهید تا مطمئن شوید که هیچ گونه مشکل تست سازگاری مرورگر وجود ندارد.

بنابراین، آیا با این فهرست از بهترین فریمورک‌های CSS سال 2020 موافق هستید؟ لطفاً نظر خود در این باره را در بخش نظرات بنویسید. با به اشتراک گذاشتن این مقاله و باز توئیت آن، به ما در دوستانتان در یافتن بهترین فریمورک‌های CSS کمک کنید.

 

 

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
بلهخیر
نویسنده مطلب فرزانه شریعتی
همیشه عاشق کتاب و کتاب خوندن بودم. 5،4 سال در زمینه تولید محتوا فارسی و انگلیسی فعالیت دارم و کارشناس ارشد مدیریت کارآفرینی هستم. رشته‌ای که بهش عشق می‌ورزم. یادگیری شعاره هر روزه منه. اصلا هر روز باید یه نکته واسه یادگیری بیشتری داشته باشه... https://www.karlancer.com/profile/2082

دیدگاه شما

بدون دیدگاه