نکات عکاسی از طلا و جواهر

20 بهمن 1401 - آخرین بروزرسانی: 20 بهمن 1401
نکات عکاسی از طلا و جواهر
زمان تقریبی مطالعه: 9 دقیقه

آیا هزینه استخدام عکاس برایتان سنگین است؟ شاید هم به دنبال یادگیری عکاسی تجاری هستید؟ به هر حال عکاسی برای موفقیت در هر کسب و کاری مهم است. عکاسی از طلا و جواهرات هم از این قاعده مستثنی نیست.

برخی معتقدند که عکاسی از جواهرات سخت‌تر از سایر اقلام مانند لباس یا مبلمان است. درست است اما اگر ابزارها و نکات عکاسی از طلا و جواهر را بشناسید، می‌فهمید که گرفتن عکس‌های زیبا بدون استخدام متخصص عکاسی هم غیرممکن نیست. اگر در شغل طراحی جواهر و یا فروش طلا و جواهر فعالیت دارید، این مطلب را بخوانید.

 

تجهیزات لازم برای عکاسی از طلا و جواهرات

عکاسی عالی از جواهرات نیازمند خرید تجهیزات پیشرفته نیست. فقط با داشتن چند مورد زیر، می‌توانید تصاویر زیبایی از محصول بگیرید.

تجهیزات عکاسی از طلا

دوربین

برخلاف تصور عموم مردم، عکاسی از طلا و جواهر،  به لنز و دوربین بسیار با کیفیت، نیاز ندارد. حتی فروشندگان تازه کار می‌توانند با گوشی اندروید یا آیفون عکسبرداری کنند. در ابتدای کار از هر دوربینی که دارید خواه دوربین عکاسی، دوربین دیجیتال یا گوشی استفاده کنید.

سه پایه

معمولاً در حین عکاسی، دوربین را زیاد تکان می‌دهیم. از سه پایه برای جلوگیری از لرزش دوربین استفاده کنید. سه پایه‌ها دوربین را ثابت نگه می‌دارند تا بتوانید دیافراگم را به راحتی تنظیم کنیم. با حداقل صدهزار تومان می‌توانید برای گوشی یا دوربین، سه پایه تهیه کنید.

میز

به خرید میز فانتزی یا گران قیمت نیازی ندارید. فقط یک میز مربعی شکل تاشو با عرض بین 50 تا 70 سانت کفایت می‌کند.

ورقه‌های فوم

هنگام عکاسی محصول، همیشه در یک سمت سایه وجود دارد که عکاسی را دشوار می‌کند. برای ایجاد نور ملایم، می‌توانید یک ورقه فوم سفید را در یک سمت قرار دهید تا نور را به سمت سایه بازتاب دهد.

نوار یا گیره

به گیره یا نوار چسب برای نگه داشتن صفحات فوم روی میز، نیاز دارید.

 

مطلب پیشنهادی: نکات عکاسی از محصول

 

نحوه عکاسی از جواهرات

بعد از آماده کردن ابزارهای فوق، باید در هنگام عکاسی از طلا و جواهرات به موارد زیر توجه کنید.

میز کار عکاسی

 

میز کارتان را بچینید

می‌خواهید «استودیو عکاسی» خودتان را در کجای خانه افتتاح کنید؟ اگر پنجره‌ای با نور طبیعی خوب دارید، میز را در سمت چپ یا راست آن با زاویه 90 درجه قرار دهید.

پس زمینه را از وسیله خالی کرده یا کاغذ سفید قرار دهید. می‌توانید از نوار چسب برای چسباندن کاغذ به دیوار، استفاده کنید. دوربین و سه پایه باید رو به جواهرات و پس زمینه قرار بگیرد.

روشنایی را لحاظ کنید

اگر اتاق، زیبا و روشن با نور طبیعی است، احتمالاً نیازی به نور مصنوعی نخواهید داشت. اگر نه، باید منابع نور مصنوعی را در زاویه 45 درجه نسبت به محصول قرار دهید.

اگر در هنگام عکاسی از طلا و جواهرات، سایه‌ای پشت جواهرات می‌بینید، جواهرات را به دوربین نزدیک‌تر کنید.

چیدمان عکاسی از جواهر

 

به جواهرات، مدل دهید

اگر در مورد عکاسی از جواهرات، تازه کار هستید اول از پس زمینه سفید استفاده کنید. البته تغییر رنگ پس زمینه به دلخواه خودتان است.

می‌توانید برای رسیدن به تصاویر متقاعد کننده، جواهرات را روی وسایل زیر قرار دهید:

  • نیم تنه، پایه یا نگهدارنده حلقه
  • پس زمینه‌های ساده
  • پس زمینه سنگ مرمر
  • عکس‌های گروهی با سایر اکسسوری‌ها

استایل عکاسی شما به نحوه فروش اقلام خودتان بستگی دارد. اگرچه راه‌های مختلفی در دسترس است، اما کار عکاسی از طلا را ساده شروع کنید و سپس سبک‌های مختلف را در طول زمان، بررسی کنید.

 

مطلب پیشنهادی: انواع لنز دوربین عکاسی

 

جواهرات را آماده کنید

قبل از شروع عکاسی، حتما جواهرات را تمیز کرده و جلا دهید. با تنظیم نور مناسب و داشتن دوربین حرفه‌ای، حتی کوچکترین جزئیات هم دیده می‌شوند.

جواهرات را آماده کنید

هر بار که جواهرات را در دست نگه می‌دارید، پاکشان کنید. و بعد از اینکه آن را جلا دادید، آن را در مرکز محیط عکاسی قرار دهید. همچنین می‌توانید کمی‌ فضای خالی در نظر بگیرید تا کاغذ سفید خود را بعداً از عکس حذف کنید. پوشیدن دستکش‌های نخی، راه خوبی برای ماندگاری جلای جواهرات و صرفه جویی در زمان و پرهیز از عکسبرداری مجدد است.

دوربین خودتان را تنظیم کنید

تنظیمات دوربین، تفاوت زیادی در کیفیت نهایی عکس‌ها ایجاد خواهد کرد. به جای تمرکز بر روی یک قسمت، حداقل یک عکس با فوکوس کامل روی کل قطعه بگیرید. اگر  می‌توانید دوربین را به صورت دستی تنظیم کنید، مطمئن شوید که دیافراگم شما روی f/10 یا بالاتر تنظیم شده است و ایزوی پایین، مانند 100 ISO را در نظر بگیرید.

دیافراگم بالا و ISO کم به شما در گرفتن عکس‌های واضح و دقیق کمک می‌کند. این کار برای جلب اعتماد مشتریان مهم است!

تنظیم دوربین عکاسی

به عکس‌ها نگاه کنید. آیا جواهرات شما به همان رنگ مد نظر، خودنمایی می‌کنند؟ اگر نه، تنظیمات را به صورت دستی تنظیم کنید تا درست به نظر برسد.

عکس بگیرید

وقت عکاسی است! در حین کار، موقعیت دوربین را در نظر بگیرید. آن را در یک زاویه ، به سمت پایین به سمت جواهرات نگه دارید. منبع یا منابع نور را کمی ‌بالاتر از محصول و به سمت آن قرار دهید.

همه منابع نور را روی یک درجه قرار دهید به طوری که به کادر کاملاً پر نور برسید، در غیر این صورت شاید با نقاط تیره و روشن مواجه شوید.

 

مطلب پیشنهادی: انواع دوربین عکاسی

 

روتوش و تغییرات نهایی را اعمال کنید

روتوش گام مهمی در رسیدن به عکس نهایی است. اگر با ادیت عکس آشنایی ندارید، شاید بخواهید فردی حرفه‌ای را استخدام کنید. برای سفارش ادیت عکس، می‌توانید از پلتفرم‌های فریلنسینگ استفاده کنید. اگر می‌خواهید خودتان یاد بگیرید، منابع رایگان زیادی در این زمینه وجود دارد.

روتوش عکس جواهر

 

نکات عکاسی از جواهرات

هیچ راه دقیقی برای عکاسی از طلا و جواهر نداریم، اما قواعدی برای کمک به شما در این زمینه وجود دارد.

پس زمینه‌های ساده را انتخاب کنید

شاید استفاده از پس ‌زمینه درخشان، وسوسه انگیز به نظر برسد. اما در آخر محصول شما در شلوغی گم شده و دیدنش برای بازدیدکنندگان سخت‌تر می‌شود.

بهتر است با پس‌زمینه ساده سفید یا سیاه کار کنید. فقط به خاطر بسپارید که پس زمینه مشکی رنگ در برخی از فروشگاه های آنلاین مورد قبول نیست، پس سفید، مطمئن‌تر است.

سفید از نظر بصری بهتر است و کارتان را ساده می‌کند. تهیه پس زمینه سفید، ساده است. همچنین ویرایش هر گونه مشکل در فرآیند روتوش را هم ساده می‌کند.

عکاسی از طلا با تم ثابت و سفید

 

عکس‌هایی با تم ثابت بگیرید

قواعد فوق شامل نور، پس زمینه، موقعیت تجهیزات و تنظیمات دوربین را رعایت کنید. اگر عکس‌ها را به سبک‌های مختلف یا شلوغ تهیه کنید، شاید حواس بازدیدکنندگان را پرت کنید. با انتخاب سبک و پس زمینه ثابت، به برندتان هویت می‌دهید. هرچه عکس‌های منسجم‌تری بگیرید، درک موضوع برندتان برای مشتریان، آسان‌تر خواهد شد. بعلاوه، سایت و پیج خودتان را بسیار تمیزتر و حرفه‌ای‌تر نشان خواهید داد.

نیم تنه مانکن

اکثر فروشگاه‌های جواهرات، از نیم تنه مانکن برای گردنبند استفاده می‌کنند، که راهی عالی برای نمایش زیبایی محصولات شماست.

اکثر فروشگاه ها نیم تنه مشکی دارند، چون جواهرات را برجسته کرده و به آن‌ها حس ظرافت می‌بخشند. با این حال، همانطور که در بالا اشاره کردیم، عکاسی از محصول بر روی رنگ سفید، آن را بسیار زیباتر می‌کند. جواهرات نیز از این قاعده مستثنی نیستند. بنابراین اگر فقط نیم تنه جواهرات مشکی دارید، آن را با یک پارچه سفید بپوشانید و سپس عکس بگیرید. همیشه می‌توانید بعداً پس زمینه را حذف کنید.

استفاده از نیم تنه در عکاسی

مانکن ندارید؟ یک تکه مقوا بردارید، آن را با کاغذ سفید بپوشانید و انتهای گردنبند خود را به پشتش سنجاق کرده یا چسب بزنید. همیشه می‌توانید طول زنجیره را تنظیم کنید.

با مدل‌ها کار کنید

شاید کار با مدل‌ها گران تمام شود اما نتیجه می‌دهد. در صورت امکان از دوستانتان کمک بگیرید. با کمک مدل یا مانکن زنده، نحوه استفاده از محصولات را نشان دهید و تصویر برندتان را به مشتری ایده آل نمایش دهید.

برند استرالیایی Bowerhaus، هر فصل با مدل‌های مختلفی کار می‌کند. هر مدل بر اساس ظاهر و سبک کالکشن جواهرات، انتخاب می‌شود.

فایل‌های GIF را امتحان کنید

استفاده از گیف‌های متحرک در فروشگاه‌های اینترنت، چندان متداول نیست. البته مثل ویدئو حجم زیادی ندارند، ولی جلوه عالی دارند.

حتما نمی‌خواهید که همه تصاویر حرکت کنند، اما داشتن یک یا دو تصویر متحرک در صفحه محصول می‌تواند توجه خریداران را جلب کرده و نحوه حرکت محصول را نشان دهد. اگر بلد نیستید بنر گیف درست کنید، با کلیک بر روی دکمه زیر، سفارش دهید:

ساخت بنر گیف

 

اشتباهات رایج در حین عکاسی از طلا و جواهر

اشتباهات رایج در حین عکاسی از طلا

بی توجهی به جزئیات در هنگام عکاسی از طلا و جواهرات، همه چیز را خراب می‌کند. به اشتباهات زیر دقت کنید:

خوب آماده نیستید

قبل از شروع عکاسی، وسایل را آماده کنید تا در وقت صرفه جویی کرده و زمان بسیار کمتری را صرف ادیت و روتوش عکس‌ها کنید.

نورپردازی ضعیف

اگر  از نورپردازی عالی یا ثابت استفاده نکنید، اقلام فروشگاه آنلاین شما از نظر رنگ بسیار متفاوت دیده می‌شوند. برای اینکه همه چیز ثابت به نظر برسد، از یک مدل نورپردازی یا مکان مشخص استفاده کنید.

اگر نورپردازی شما مناسب نیست، بازتاب بدی روی جواهرات خواهد داشت. در این صورت، خریدار در حین خرید آنلاین، نمی‌تواند جزئیات را ببیند. همچنین تصاویر شما را چندان حرفه‌ای نشان نمی‌دهد.

رنگ آمیزی نادرست

رنگ محصولات را تا حد امکان دقیق به تصویر بکشید. اگر خریدار به دنبال جواهری، نقره‌ای رنگ است و عکس کالا را بپسندد، ولی بعد از خرید متوجه شود که محصول در اصل طلایی رنگ بوده، تجربه وحشتناکی برایش رغم خواهد خورد.

رنگ محصول

انتظار ندارید که خریداران حتما توضیحات محصول را بخوانند. خریداران با توجه به محبوبیت اینستاگرام و پینترست، به خرید از طریق عکس متکی هستند. اگر بتوانید رنگ را دقیق نشان دهید، احتمال مرجوعی محصولات را کاهش می‌دهید.

اندازه تصویر و محصول

جواهرات (و به ویژه گوشواره ها) از نظر اندازه متفاوت هستند و نمی توانید همه چیز را در مقیاس بزرگ در فروشگاه خودتان نشان دهید. برخی از گوشواره‌های میخی هم آنقدر کوچک هستند که به سختی دیده می‌شوند.

بنابراین اندازه تصویر را ثابت نگه دارید تا همه چیز در یک راستا به راحتی در فروشگاه آنلاین شما دیده شود.

پس زمینه‌های متناقض

ثبات، عنصری کلیدی در عکاسی از طلا و جواهر است. عکس‌ها را با یک پس‌زمینه ثابت بگیرید. پس زمینه‌های متفاوت، دیدن فروشگاه شما برای خریداران را دشوار می‌کند.

به یک تصویر اکتفا نکنید

از هر زاویه‌ای عکس بگیرید تا جزئیات، گیره‌ها، زنجیر و هر موردی دیده شود. بسیاری از برندها تصاویر کافی را ارائه نمی‌دهند. اگر فقط یک عکس ارائه دهید، مجسم کردن کالا در ذهن خریدار، دشوار می‌شود.

هرچه عکس‌های بیشتری ارائه دهید، سوالات مشتریان هم کمتر شده و نرخ تبدیل بازدیدکنندگان به مشتری هم افزایش می‌یابد!

 

در نهایت…

عکاسی از جواهرات و ادیت عکس های گرفته شده، کار سختی نیست و فقط نیاز به مقداری تمرین دارد. اگر فرصت عکاسی را ندارید، می‌توانید با سفارش عکاسی طلا و جواهرات، این کار را به فریلنسرهای حرفه ای عکاسی در کارلنسر واگذار کنید. همچنین اگر فروشنده طلا و جواهر هستید، ولی وبسایتی ندارید، می‌توانید از فریلنسرهای طراح سایت در کارلنسر برای طراحی سایت فروشگاهی کمک بگیرید. 

 

مطلب پیشنهادی: چرا در کنار پیج اینستاگرام، به وب سایت هم نیاز داریم؟

 

منبع

https://www.oberlo.com/blog/jewelry-photography

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
بلهخیر
نویسنده مطلب زینت فلاح
من زینت فلاح، ارشد روان سنجی هستم. بیش از ده ساله که ترجمه متون روانشناسی،مدیریت و فناوری رو انجام میدم. به تولید محتوای جدید علاقمندم و چند ساله که با کارلنسر همکاری دارم. https://www.karlancer.com/profile/1408

دیدگاه شما

بدون دیدگاه