آشنایی با 12 نوع دوربین عکاسی

09 آبان 1399 - آخرین بروزرسانی: 19 آذر 1402
انواع دوربین عکاسی
زمان تقریبی مطالعه: 8 دقیقه

عکس به بخشی از محتوای روزمره تبدیل شده که در مکان‌های مختلف از جمله فروشگاه‏‌ها، مترو، محل کار و در شبکه های اجتماعی با آن مواجه می‌شویم. بعلاوه محتوای ویدئویی در فضای مجازی و بازاریابی بیش از پیش اهمیت پیدا کرده است. تولید این عکسها و فیلم ها به ابزار مناسب نیاز دارد. در این مقاله با انواع دوربین عکاسی آشنا خواهیم شد. اگر به دنبال خرید دوربین جدید هستید، این راهنما نکات خوبی را در اختیارتان قرار می‌دهد. در بازار دوربین، گزینه‌های زیادی در اختیار خریداران قرار دارد. پس باید بر اساس ویژگی‌ها و کاربری مد نظرتان، دوربین مناسب را انتخاب کنید.

 

انواع دوربین عکاسی

در ادامه 12 نوع از دوربین های تولید شده قدیمی و جدید در عرصه عکاسی را معرفی خواهیم نمود.

 

سفارش یا انجام پروژه عکاسی

 

1.دوربین‌های DSLR

دوربین عکاسی DSLR

 

دوربین DSLR، کوچکترین نوع از دوربین‌های رفلکس تک لنزی دیجیتال است. این نوع دوربین‌ها در بازار محبوبیت بالایی دارند. اغلب عکاسان حرفه‌ای یکی از این دوربین‌ها را دارند. این دوربین، تلفیقی از سنسور تصویر برداری دیجیتال با دوربین رفلکس تک لنزی است.

لنز این دوربین‌ها جدا می‌شود. پس می‌توان لنز دوربین را بر اساس نوع عکاسی تغییر داد. اگر عکاسی فضای باز انجام می‌دهید، می‌توانید از لنز واید استفاده کنید. لنزهای تله فتو هم برای عکاسی حیات وحش مناسب هستند.

در دوربین DSLR به دید مستقیم با منظره یاب اپتیکی (optical viewfinder)، فول فریم و نیم فریم هم دسترسی دارید. مارک‌های کنون و نیکون دو تولید کننده معروف این دوربین‌ها هستند. البته فوجی، پنتاکس و سیگا هم این مدلها را تولید می‌کنند. می‌توانید مارک متناسب با بودجه و نوع عکاسی خودتان را تهیه کنید. امکان استفاده از لنزهای مختلف باعث محبوبیت این مدل دوربین شده است.

البته تمامی‌دوربین‌های DSLR قابلیت فیلمبرداری هم دارند. حتی برخی از آنها ویدئوهایی با کیفیت 4K ضبط می‌کنند. با این دوربین، عکس‌هایی با فرمت RAW می‌گیرید. بعد می‌توانید تصاویر را با کمک فتوشاپ یا لایت روم تغییر دهید.

 

2.دوربین‌های بدون آینه (mirror less)

دوربین عکاسی بدون آینه

اگر منظره یاب اپتیکی را از دوربین DSLR حذف کنید، به دوربین بدون آینه می‌رسید. پس دوربین‌های بدون آینه فاقد قابلیت منظره یابی اپتیکی هستند. همین امر باعث کاهش وزن زیادی در بدنه دوربین شده است.

تصاویر قرار گرفته روی سنسور دوربین به طور مستقیم روی منظره یاب دیده می‌شوند. همین امر باعث سبک وزنی دوربین‌های بدون آینه و حمل و نقل ساده آنها شده است. در دوربین‌های بدون آینه می‌توانید از بدنه‌های دوربین CROP و فول فریم استفاده کنید. در حال حاضر Sony A7RIII یکی از بهترین دوربین‌های بدون آینه فول فریم است. نیکون و سونی بدنه دوربین‌های بدون آینه خاص خودشان را تولید می‌کنند.

لنزهای این مدل دوربین  عکاسی هم قابل تعویض است. البته گزینه‌های کمی ‌در این زمینه وجود دارد. چون این محصول تقریباً محصولی جدید در بازار است. دوربین‌های بدون آینه هم مثل DSLR قادر به گرفتن تصویر با فرمت RAW هستند.

 

3. دوربین‌های هدفمند (Point and shoot)

دوربین عکاسی هدفمند

دوربین‌های جمع و جور برای عکاسی در حین تعطیلات و گرفتن عکس‌های خانوادگی است. این دوربین برای افرادی که علاقه‌ای به عکاسی ندارند و فقط می‌خواهند خاطراتشان را در عکس‌ها ثبت کنند، مناسب است.

این دوربین‌ها دارای لنزهای ثابت با فواصل کانونی متغیر هستند. با این عکس‌ها نمی‌توانید عکس‌های با کیفیتی را از راه دور بگیرید. آنها برای ثبت خاطرات بسیار مناسب هستند.

تصاویر این دوربین‌ها با فرمت JPEG ثبت می‌شوند. اغلب این دوربین‌ها دارای باطری‌های AA هستند. تنها برخی از این دوربین‌ها با باطری سفارشی تولید می‌شوند. این دوربین‌ها سبک ترین نوع دوربین‌ها هستند و به راحتی درون کیف کوچک شخصی خودتان قابل حمل هستند.

 

4.دوربین‌های گوشی هوشمند

دوربین عکاسی گوشی

امروزه دوربین‌های خوبی در گوشی‌های هوشمند قرار گرفته اند. تقریباً تمامی‌گوشی‌ها دارای دو دوربین هستند. یکی در جلو برای سلفی گرفتن و یکی هم در پشت دوربین قرار دارد.

حتی برخی از گوشی‌های هوشمند دارای دو دوربین در پشت هستند. یکی برای عکاسی پرتره و یکی دیگر هم برای عکاسی معمولی به کار می‌رود. آنها با کمک نرم افزارشان می‌توانند به DSLR رسیده و افکت‌های مبهمی ‌را به عکس‌ها اضافه کنند.

این ویژگی باعث شده تا افرادی که به دنبال ویژگیهای دوربین DSLR در قالب فشرده هستند، جذب دوربین‌های گوشی هوشمند شوند. اوج گرفتن تولید گوشی‌های هوشمند با دوربین‌های با کیفیت باعث کاهش تولید گوشی‌های هدفمند شد. برخی از گوشی‌های هوشمند امکان عکاسی در فرمت RAW را فراهم کرده اند و بعداً قادر به ویرایش آنها هستید.

البته عکس‌های RAW در گوشی فاقد جزئیات عکس‌های دوربین‌های DSLR یا بدون آینه است. این دوربین‌ها برای افرادی که همواره می‌خواهند دوربینی در جیبشان باشد و نمی‌خواهند دوربین مجزایی را با خودشان حمل کنند، مناسب است. گوشی‌های آیفون از برند اپل و Redmi Note از شیائومی‌، نمونه‌های از دوربین‌های گوشی هوشمند با کیفیت مناسب هستند.

 

5.دوربین عکاسی بریج (Bridge)

دوربین عکاسی بریج

در واقع دوربین بریج عملکردی بین دوربین‌های هدفمند و DSLR دارد. آنها لنز ثابت دارند و اغلب آنها برای فواصل کانونی دور مناسب هستند. پس برای عکاسی ورزشی و حیات وحش، در صورت داشتن بودجه اندک مناسب هستند. البته اگر به پیچیدگی کار با دوربین‌های DSLR یا بدون آینه علاقمند نیستید هم این دوربین مناسب شما است.

بسیاری از دوربین‌های بریج، فرمت RAW را پشتیبانی می‌کنند. حمل این دوربین‌ها در مقایسه با DSLR‌ها بسیار آسان است. اگر شکارچی تصاویر پرندگان هستید می‌توانید روی خرید این محصول سرمایه گذاری کنید.

 

مقاله پیشنهادی: انواع لنز دوربین عکاسی

 

6.دوربین‌هایی با فرمت مدیوم (Medium Format)

دوربین عکاسی با فرمت مدیوم

در گذشته از دوربین‌هایی با فرمت مدیوم و فیلم‌های 120 میلی متری استفاده می‌شد. حالا در عصر دیجیتال از سنسور دوربین دیجیتال مشابه فیلم 120 میلی متری استفاده می‌شود. تولید کنندگان محدودی هنوز به تولید دوربین‌های مدیوم ادامه می‌دهند. آنها سنسور بزرگتر و قیمت بالاتری دارند.

پس اگر به دنبال تصاویر بسیار با کیفیت هستید، می‌توانید این دوربین‌ها را خریداری کنید و آنها به دلیل گرفتن لرزش حرکات، برای عکاسی از مدل در حوزه فشن  بسیار مناسب هستند.

یکی از برندهای معروف در تولید دوربین‌هایی با فرمت مدیوم، Hasselblad است. فوجی و پنتاکس هم سایر برندهای تولید کننده این مدل هستند. این دوربین در مقایسه با DSLR کمی ‌سنگین تر است که به خاطر داشتن سنسور بزرگتر است.

 

7. دوربین‌های فیلم خور

دوربین عکاسی فیلم خور

دوربین‌های عکاسی کارشان را از حلقه‌های فیلم شروع کردند. در اوایل عصر عکاسی از این دوربین‌ها برای ثبت عکسهایمان استفاده می‌کردیم که در نهایت جایشان را به سنسور دوربین و کارت‌های حافظه دادند. بخش ISO تصویر، نقش فیلم‌های قدیمی‌ را دارد. در دوربین‌های فیلم خور باید حلقه‌های فیلم را تعویض می‌کردیم. در این دوربین‌ها سرعت  Shutter و Aperture از روی دوربین قابل تغییر بود. حالا دیگر کارخانه‌های سازنده دیگر دوربین‌ عکاسی فیلم خور تولید نمی‌کنند، چون دیگر نیاز و تقاضایی برای آنها وجود ندارد.

 

8.دوربین‌ عکاسی فوری یا Polaroid

دوربین عکاسی فوری

این دوربین‌ها با توجه به نامشان قادر به چاپ عکس بعد از گرفتن آن هستند. شرکت Polaroid این نوع دوربین‌ها را به بازار عرضه کرد. به همین دلیل این دوربین‌ها تحت عنوان پولاروید هم شناخته می‌شوند.

نسل اولیه این دوربین‌ها از فیلم استفاده می‌کردند و بعد پرینت‌های کاغذی جای این فلیم‌ها را گرفت. مدلهای مختلفی از دوربین‌های پولاروید وجود دارند.  کارخانه‌های دیگری هم به تولید این دوربین‌ها روی آورده اند. کوداک و فوجی فیلم هم سایر سازندگان معروف دوربین‌های فوری هستند.

 

9.دوربین‌های فیلمبرداری دیجیتال (Digital Cine Camera)

دوربین فیلمبرداری دیجیتال

 

یکی از انواع دوربین‌های بسیار با کیفیت برای فیلمبرداری و ثبت فیلم‌های حرفه ای است. آنها دارای لنزهای قابل تعویض هستند. فیلم سازها از این دوربین‌ها استفاده می‌کنند. آنها برای ضبط ویدئو با انواع کیفیت‌های تصویری از 4K تا غیره به کار می‌روند.

برخی از دوربین‌های دیجیتال معروف شامل Blackmagic Design URSA Mini Pro4.6k ، Canon EOS C100 Mark II و Sony PXW-Z150 4k XDCAM هستند.

 

10.دوربین‌های اکشن یا GoPro

دوربین عکاسی اکشن

 

دوربین‌های اکشن یا مینیاتوری بابت اندازه کوچکشان شهرت دارند. پس می‌توان آنها را در مکان‌های مختلفی کار گذاشت که امکان قراردهی دوربین‌های عادی وجود ندارد. می‌توانید از این دوربین‌ها برای ثبت تصویر ویدئو و عکاسی time-Lapse استفاده کنید. آنها گزینه‌های جاگذاری زیادی دارند. می‌توانید آنها را روی کلاه ایمنی، مچ دست، روی بدن، لباس یا وسایل نقلیه وصل کنید.

برخی از این دوربین‌ها دارای محفظه ضد آب برای فیلمبرداری زیر آب هستند. تمامی ‌این دوربین‌ها دارای وضوح 4K هستند. برخی از این دوربین‌ها به گوشی هوشمند شما وصل می‌شوند تا فیلم‌های زنده را از راه دور ببینید. شرکت‌های GoPro و YI برخی از برندهای شناخته شده در تولید این دوربین‌ها هستند.

 

11.دوربین 360 درجه

دوربین 360 درجه

این روزها دوربین‌های 360 درجه بسیار محبوب شده‌اند. آنها عکس‌های 360 درجه‌ای می‌گیرند. برخی از گوشی‌های هوشمند هم این قابلیت را در بین ویژگیهای پانوراما دارند و با یک کلیک روی دوربین 360 درجه عکسی 360 درجه‌ای می‌گیرید. پس اگر علاقمند به ثبت تصاویر 360 درجه هستید؛ این دوربین‌ها را بخرید.

برخی از انواع محبوب دوربین‌های 360 درجه در بازار شامل Rico Theta5، Nikon Keymission360 ، Samsung Gear360 ، Rylo   و GoPro Fusion هستند.

 

12. دوربین‌های Rugged

دوربین عکاسی راگد

این دوربین‌ها، ضد ضربه و ضد آب هستند. آنها بسیار مشابه دوربین‌های دیجیتال هدفمند عمل می‌کنند. ولی کیفیت متفاوتی دارند. دوربین‌های Rugged برای انواع آب و هواها و ماجراجویی‌ها مناسب هستند. پس اگر این دوربین عکاسی از بلندی یا درون آب سقوط کند، خراب نمی‌شود. تا حدی هم در برابر سقوط آزاد مقاوم است.

پس اگر طبیعت گرد یا ماجراجو هستید، این دوربین برایتان مناسب است. برخی از مدلهای محبوب این دوربین‌ها شامل Olympus Tough TG-6 ، Ricoh WG-6 و Fujifilm FinePix XP140 است.پ

 

در نهایت . . .

حالا که با انواع مختلف دوربین‌ها آشنا شدید، می‌توانید طبق کاربری مدنظرتان و بودجه موجود، دوربین را خریداری کنید. تنها با خرید دوربین عکاسی حرفه‌ای به یک عکاس حرفه‌ای تبدیل نخواهید شد. شما به آموزش مناسب و تمرین بسیار نیاز دارید. فراموش نکنید می‌توانید در سایت کارلنسر به عنوان عکاس یا ادیتور عکس در سایت فعالیت کنید و یا اگر فرصت این کارها را ندارید، پروژه های سفارش عکاسی یا سفارش فیلمبرداری خود را به فریلنسرهای حرفه ای بسپارید.

لطفاً نظرات خودتان را با ما در میان بگذارید.

 

منبع

https://www.photographyaxis.com/photography-articles/different-types-of-cameras

 

 

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
بلهخیر
نویسنده مطلب زینت فلاح
من زینت فلاح، ارشد روان سنجی هستم. بیش از ده ساله که ترجمه متون روانشناسی،مدیریت و فناوری رو انجام میدم. به تولید محتوای جدید علاقمندم و چند ساله که با کارلنسر همکاری دارم. https://www.karlancer.com/profile/1408

دیدگاه شما

بدون دیدگاه