روش‌های جذاب برای متون کپی رایتینگ؛ جهت ماندگاری تبلیغ شما را در ذهن مخاطب

14 اردیبهشت 1400 - آخرین بروزرسانی: 14 اردیبهشت 1400
متن کپی رایتینگ
زمان تقریبی مطالعه: 9 دقیقه

یک کپی رایتر ماهر در متون کپی رایتینگ خود، در اولین فرصت ممکن به دنبال راهکاری برای حل مشکل مشتری خود است‌. برای مثال، با توجه به تحقیقات زیادی که در مورد خطرات و مضرات سیگار انجام شده است، شرکت دراپر (Draper)  از شعار مخصوص به خود یعنی ” آن را تست کنید” برای تمایز با رقبای تجاری خود ارائه کرده است‌.

حال باید این نکته را در نظر گرفت که کپی رایتر از سیگار کشیدن و شعار تبلیغاتی شرکت دراپر حمایت نمی‌کند‌. با این حال ما نمی‌توانیم در پی انکار این نکته باشیم که شعار تبلیغاتی این شرکت و آگهی‌های آن تاثیر به سزای در رفتار مصرف کننده ندارد‌.

ویژگی‌های متعددی وجود دارد که متون کپی رایتری را از سایر محتواها جدا می‌کند و باعث می‌شود برای خواننده جذاب به نظر برسد‌. بنابراین ما در این مقاله قصد داریم اصلی‌ترین نکات در خصوص متون تبلیغاتی و کپی رایتری را با شما در میان بگذاریم.

کپی رایتر

 

متون کپی رایتینگ (Copywriting) چیست؟

کپی رایتینگ یکی از مهم‌ترین عناصر بازاریابی و تبلیغات است که شامل کلمات، نوشته‌ها یا مکالمات بین افراد می‌شود‌. بازاریابان به وسیله کپی رایتینگ برای جذب مخاطب و مشتریان از کلمات کلیدی مناسب، نوشته‌ها یا توضیحات کافی در مورد یک محصول استفاده می‌کنند تا بهتر بتوانند مشتری هدف را پیدا کنند و او را به سمت خرید سوق دهند‌.

کپی رایتینگ مقایسی بزرگ‌تر از رفتار یک مخاطب برای عمل یا خرید (CTA) است‌. نویسندگان متون کپی رایتینگ و بازاریابان همواره در تلاش هستند که به وسیله تحریک احساسات عموم، تغییر در طرز تفکر و یا به وسیله شعارهای تبلیغاتی مخاطبان خود را به سمت کمپین‌های تبلیغاتی بکشند و نام تجاری خود را در گوگل یا کمپین‌ها مطرح سازند تا مشتری به سمت خرید محصولات سوق پیدا کند یا نام تجاری را به خاطر بسپارد‌.

باید به خاطر داشت که با وجود این شعارها و کمپین‌های فروش، نویسندگان یا کپی رایترها از بین هزاران کلمه کلیدی شگفت انگیز تنها باید از چند کلمه برای جذب مخاطب استفاده کنند‌. مخاطب همواره باید با اولین کلمات جذب شود و به خرید تمایل پیدا کند‌.

به خاطر داشته باشید تنها کوتاه بودن یا جذاب بودن متون کپی رایتینگ برای جذب مخاطب کافی نیست‌. برای یادگیری ویژگی‌های بیشتر در مورد یک نوشته جذاب و به یاد ماندنی، مطالعه این مقاله را به شما توصیه می‌کنیم‌.

 

مطلب پیشنهادی: چگونه یک برنامه بازاریابی (مارکتینگ پلن) خوب بنویسیم؟

 

6 ویژگی های یک نوشته تبلیغاتی خوب

متون کپی رایتینگ نشان دهنده چشم انداز شما است

همه ما اکثرا پیامک‌های تبلیغاتی زیادی در طی هفته دریافت می‌کنیم و همیشه درصدد مسدود کردن آن‌ها هستیم‌. گاهی حتی بدون آن‌ها حذفشان می‌کنیم‌.اما یکی از بهترین و قوی‌ترین عملکرد یک نوشته تبلیغاتی این است که گارد مخاطب و مشتری را نسبت به پیام با رویکردی غیر منتظره کاهش می‌دهد‌. بنابراین هر داستان دارای یک چشم‌انداز و هدف است و یک نویسنده خوب درصدد این است که پیام یک مقاله را به درستی به خواننده مطلب انتقال دهد‌.به مثالی که در ادامه بیان می کنیم، توجه کنید:

تولید محتوای کپی رایتینگ

در متون کپی رایتینگ برای مادران باردار، در خصوص درمان افسردگی پس از زایمان اطلاعاتی داده شده است‌. در این مقاله تبلیغاتی موضوع اصلی تحت تاثیر قرار دادن مادران در مورد افسردگی بعد از زایمان بود‌.برخی از خوانندگان پیام اصلی این مقاله را در خصوص مبارزه مادران با افسردگی پس از زایمان دانسته اند و نظر مثبت خود را به نویسنده مقاله ابراز کردند‌. با این وجود، تعداد زیادی از خوانندگان مقاله نگارش در مورد این موضوع را نقض آزادی فردی دانستند و به شدت به مخالفت با آن پرداختند‌.

به هر حال، شما به عنوان نویسنده باید به تمامی رویکردها توجه داشته باشید و موضوع را برای خواننده شفاف و بدون ایهام بیان کنید تا دچار مشکلاتی از این قبیل نشوید‌. موضوع مقاله شما باید دغدغه مخاطب  را حل کند و همواره شما به عنوان یک نویسنده باید از خود بپرسید که چرا نگارش مقاله در این موضوع حائز اهمیت است‌. تمامی پاسخ‌های ممکن را بنویسد و در مورد این موضوع فکر کنید تا داستان اصلی را که مخاطب شما باید در مورد آن و هدف اصلی شما بداند را به بهترین روش به او انتقال دهید‌.

 

ارتباط خود را با مشتری حفظ کنید

استیو جابز در سال 1996 در مصاحبه‌ای با یک روزنامه نگار  روزنامه Wired در موضوع خلاقیت چنین توضیح داد:

خلاقیت فقط ارتباط دادن مسائل به هم است‌. وقتی شما از مردم در مورد چگونگی انجام کار خاصی، سوال می‌پرسید، آن‌ها معمولا کمی احساس گناه می‌کنند زیرا کار خلاقانه‌ای را انجام نداده‌اند، بلکه فقط آن را دیده‌اند‌. این امر بعد از مدتی برای آن‌ها آشکار می‌شود که فقط نظاره‌گر بوده‌اند و اقدامات خاصی تا به حال انجام نداده‌اند.

فرض کنید شما باید یک متن تبلیغاتی با موضوع یک جفت کفش ورزشی نایک (Nike) بنویسید‌. شما برای نگارش گزینه‌های متفاوتی پیش رو داربد‌. مثلا می‌توانید در مورد راحتی کفش یا طراحی آن یا وزن سبکش بنویسید‌. در حقیقت، شما می‌توانید در مورد خیلی از موضوعات مانند مواردی که ذکر شده است بنویسید یا تمام آن‌ها را کنار بگذارید و به ارتباط بین محصول و تجربه مشتری بپردازید.

دو مسئله در این متون کپی رایتینگ به وجود می‌آید‌. در درجه اول شما می‌دانید وقتی این شرکت در آگهی خود عبارت  “running isn’t about running at all” را به کار می‌برد، در مورد صلح، آرامش صحبت نمی‌کند‌. بلکه مقصود او بیان ویژگی های مثبت کفش و قابلیت استفاده از آن برای دوندگان مد نظر است‌. در درجه دوم، به نفراتی که با کفش به پیاده‌روی رفته‌اند اشاره دارد.

این آگهی تبلیغاتی در بطن خود به ذهنیت نویسنده می‌پردازد و بیان می‌کند که با استفاده از کفش‌های نایک می‌توانید به راحتی قدم بزنید یا مثل یک دونده حرفه‌ای از کیفیت مطلوب آن بهره‌مند شوید.

به یاد داشته باشید هرچه مقالات بیشتری در زمینه کپی رایتینگ آماده کنید متون شما به صورت تدریجی بهتر می‌شوند‌.

 

متون کپی رایتینگ یک سراب خیره کننده است

در زیر به سرفصل‌ها و جملات مربوط به تبلیغات و محتواهای ترغیب کننده‌ای که در ایمیل، محصولات شرکت‌ها و رستوران‌ها استفاده می‌شود اشاره می‌کنیم.

  • 6 روز! این مدت زمان 65% بدن شما به بوقلمون تبدیل خواهد شد.
  • در سال 8 هزار و هفتصد و شصت ساعت وجود دارد‌. آره، منصفانه نیست! اما 60 دقیقه 60 دقیقه است!
  • شغل اینترنتی! صحبت در مورد زندگی است‌.

تنها چیزی که میان این تبلیغات وجود دارد، چیست؟ همه آن‌ها از ما می‌خواهند تا سطر بعدی را بخوانیم‌. برای مثال، شما می‌خواهید بدانید شغل اینترنتی شما را به کجا هدایت می‌کند و دقیقا این شغل چه ویژگی‌هایی دارد؟

بنابراین برای کسب‌وکارها مهم است که شعار و آگهی تبلیغاتی آن‌ها چگونه باشد‌. هدف عنوان خواندن سطر اول است و خواندن سطر اول باعث خواندن سطر دوم و ..‌.شود‌. اگر سطر اول شما نتواند مخاطب را جذب کند، شما همه چیز را در مقاله کپی رایتری خود از دست داده‌اید‌.

تولید محتوا

 

محتوا نویسی با گوش دادن متولد می‌شود

با راه‌اندازی باشگاهی دیگر در منطقه بوستون، باعث می‌شود کمی خانواده هررینگتون (Harrington) دیوانه به نظر برسند‌. بازار در حال حاضر از باشگاه‌ها از جمله باشگاه‌های لوکس اشباع شده است و اکنون باشگاه جدیدی بنام GymIt زده شده است‌. این باشگاه نمی‌تواند با سالن‌های ورزشی که دارای خدمات ماساژ، کافه‌های دنج و ارائه دهنده مربیان شخصی است رقابت کند.

GymIt  چیست؟ درک مخاطبان اصلی از آن‌. قبل از راه اندازی باشگاه و سالن بدنسازی جدید، نام تجاری این باشگاه زیاد مطرح نبود اما با کمی تلاش و کوشش توانست با ارائه خدمات متفاوت نسبت به رقبای لوکس خود، نام خود را بر سر زبان‌ها بی اندازد و مزیت رقابتی نسبت به سایر رقبایش پیدا کند‌.

باشگاه تصمیم گرفت تا تجربه استفاده از باشگاه را برای افرادی که برای اولین بار در این باشگاه ثبت نام می‌کردند را راحت‌تر کند‌. در واقع باشگاه به این ترتیب به درستی به نیاز و خواسته‌های مخاطب خود پاسخ داده است‌. با این وجود که متون کپی رایتری و استفاده از این روش تبلیغاتی برای این باشگاه در تمام مراحل راه‌اندازی کمپین خود مشاهده می‌شد اما با ساده سازی و ایجاد مزیت رقابتی مانند ساده سازی ورود و خروج به باشگاه و همچنین ثبت‌نام راحت، باعث ایجاد یک کمپین بازاریابی مطلوب شد‌.

 

مطلب پیشنهادی: پرفورمنس مارکتینگ چیست؟

 

بنابراین، اگر خود را به صورت واقعی در متون کپی رایتینگ به مخاطبان نشان دهید و خدمات مناسب به آن‌ها ارائه ‌دهید و به نیازهای و خواسته‌های آن‌ها توجه کنید، شما در نهایت به آن هدف خود می‌رسید و مشتریان زیادی جذب می‌کنید‌.

 

در متون کپی رایتینگ خود از اغراق و کلمات نامناسب اجتناب کنید

آیا هنوز مقاله را دنبال می‌کنید یا ما را ترک کرده‌اید؟ هنگامی که نویسندگان تلاش می کنند تا آنچه را که واقعا در مورد شرکت، محصول یا خدمات خود خاص است، را کامل توضیح دهند، گاهی اوقات اغراق خواهد کرد و یا اینکه از کلمات نامناسب استفاده می‌کنند تا ویژگی‌های رقابتی خود را برجسته کنند‌. حقیقت این است که محتوای خوب نیازی به برجسته سازی ندارد‌. محتوای خوب باید با خواننده ارتباط برقرار کند.

 

سفارش تولید محتوای حرفه‌ای

 

توجه داشته باشید منظور ما این معنی نیست که شما هرگز نباید در مورد دستاوردها یا جوایز یا مواردی مثل مثال‌های بالا در متون کپی رایتینگ خود صحبت نکنید، بلکه هدف اصلی این است که به عنوان نویسنده ماهر به اغراق در این زمینه نپردازید‌. به این ترتیب به برجسته تر شدن نکات در متون تبلیغاتی خود و محبوبیت نوشته نزد خواننده کمک خواهید کرد.

کپی رایتینگ

 

اضافه گویی نکنید

یک نویسنده متون تبلیغاتی خوب به نکات برجسته اشاره می‌کند و با توضیحات زیاد خواننده را خسته نمی‌کند‌.در متون خود اضافه‌گویی را به حداقل برسانید و به صورت مستقیم مخاطب را هدف قرار دهید.

به نظر شما چگونه کلمات اضافی را از متون کپی رایتینگ خود حذف کنیم؟ این کار نیازمند تمرین است تا با حذف اضافه‌گویی‌ها مطلب خود را جذاب‌تر کنید‌. مواردی که در ادامه بیان می کنیم از مؤثرترین راهنما برای جلوگیری از اضافه گویی در متون است:

عبارات طولانی مرتبط به فعل ها را کاهش دهید: به عنوان مثال، به نوبه خود “نتایج این واقعیت را نشان می دهد که” به “نتایج نشان می دهد.” تغییر دهید.

عبارات واضح را به تک کلمات کاهش دهید: شما می توانید “به این منظور” را فقط به  “به” تغییر دهید‌.مثال دیگری: “به دلیل این واقعیت است که” را به “به خاطر” تغییر دهید.

اجتناب از نگارش اسامی مبهم و پیشوندهای غیر ضروری بسیار مهم است. مانند “در منطقه” یا “در موضوع” این عبارت ها فاقد دستور نگارشی هستند.

به طور کلی، اگر شما می‌توانید بدون مبهم شدن معنای یک جمله، آن را به شکل خلاصه‌تر بنویسید، این کار را حتما انجام دهید‌. خودتان را ملزم کنید تا تعداد کلمه‌های متون خود را پایین بیاورید‌. صفحه اصلی و صفحه لندینگ وبسایت خود را از 50 کلمه به 25 کلمه تبدیل کنید‌. سپس مجدد بیاندیشید تا راهی مناسب بیابید و جملات را به 15 کلمه تغییر بدهید‌. این به معنی کوتاه کردن کل جملات متن نیست، بلکه هدف اصلی اجتناب از حشوگویی است.

 

سخن پایانی

آخرین نکته در این مقاله رسیدن به بهترین عملکرد است، پس در انتخاب کلمات کلیدی برای نگارش متون کپی رایتینگ نیز دقت کنید‌. هر بار که شما برای نوشتن یک آگهی، صفحه اصلی وبسایت، اسکریپت ویدئویی یا سایر مطالب برای شرکت خود یا دیگران بنویسید، این فرصت را دارید که دغدغه‌های مردم را بشناسید و بهترین روش را برای نگارش یک متن تبلیغاتی انتخاب کنید‌. این فرصت ها را در بازاریابی برند خود پیدا کنید و از این که اکثر کلمات کلیدی پر جستجو را در وبلاگ خود دارید و محتوا مناسب برای آن‌ها تهیه کرده‌اید مطمئن شوید.

 

منبع:

https://blog.hubspot.com/marketing/good-copywriting-practices-list

 

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
بلهخیر
نویسنده مطلب فرزانه شریعتی
همیشه عاشق کتاب و کتاب خوندن بودم. 5،4 سال در زمینه تولید محتوا فارسی و انگلیسی فعالیت دارم و کارشناس ارشد مدیریت کارآفرینی هستم. رشته‌ای که بهش عشق می‌ورزم. یادگیری شعاره هر روزه منه. اصلا هر روز باید یه نکته واسه یادگیری بیشتری داشته باشه... https://www.karlancer.com/profile/2082

دیدگاه شما

بدون دیدگاه