رتبه سیمیلاروب (Similarweb) چیست؟ + فاکتورهای رتبه بندی آن

20 بهمن 1400 - آخرین بروزرسانی: 19 آذر 1402
زمان تقریبی مطالعه: 5 دقیقه

حالا که دیگر رتبه الکسا کم کم از رده خارج می‌شود، به نظرتان می‌توان از رتبه سیمیلاروب استفاده کرد؟ بله، رتبه سیمیلاروب روشی برای امتیازدهی به ترافیک وب سایت و تعیین رتبه آن است. این شاخص، تعداد بازدیدکنندگان منحصر به فرد ماهیانه را به همراه تعداد بازدیدهای صفحه در ترافیک دسکتاپ و موبایل محاسبه می‌کند.

 

محاسبه رتبه سیمیلاروب

این رتبه نسبت به 3 گروه از دامنه‌ها محاسبه می‌شود: همه ی دامنه‌ها (رتبه جهانی)، دامنه‌های موجود در دسته بندی یا کتگوری از دامنه تحلیل شده (رتبه دسته بندی) و دامنه‌های یک کشور خاص که دامنه تحلیل شده بیشترین ترافیک را از آن دریافت می‌کند (رتبه کشوری).

توجه: زمانی که داده‌های ماهیانه سیمیلاروب منتشر می‌شود، رتبه به‌روزرسانی می‌شود و فارغ از بازه زمانی، در طول یک ماه ثابت می‌ماند.

کاربرد

.از این معیار، برای تعیین جایگاه نسبی وبسایت‌تان در سطح جهانی، داخلی و در دسته بندی سایت‌های مهم استفاده کنید

 

مطلب پیشنهادی: جایگزین‌های الکسا

 

رتبه بندی (اپلیکیشن)

این رتبه‌بندی بر اساس الگوریتم سیمیلاروب انجام شده و عواملی مثل نصب‌های فعلی (Current Installs) و کاربران فعال روزانه (Daily Active Users) را در بر می‌گیرد. رتبه استفاده از اپلیکیشن، به کاربران فعال، بیشتر از تعداد نصب‌های فعلی اهمیت می‌دهد و آن را به بهترین متریک برای اندازه‌گیری «دسترسی فعال» (Active Reach) تبدیل می‌کند.

رتبه سیمیلاروب

توجه: سیمیلاروب فقط 1000 اپلیکیشن برتر را رتبه بندی می‌کند.

کاربرد

از این معیار برای درک میزان دسترسی به اپلیکیشن در داخل کشور و در دسته بندی آن استفاده کنید.

 

رتبه بندی پیشروهای صنعت

این بخش از سیمیلاروب، سایت های پیشرو (لیدر) کسب و کارهای مختلف را بر اساس منبع ترافیک آنها نشان می‌دهد. لیدرها بر اساس کانال ترافیکی تفکیک می‌شوند و سایت‌های پیشرو در هر یک را نشان می‌دهد.

بخش بررسی اجمالی (Overview Section)

شامل متریک‌های منابع ترافیکی زیر است:

  • ارجاعات (Referrals): ترافیک ارسال شده از طریق لینکهای سایر دامنه‌ها مانند شرکت های وابسته، شرکا، پوشش خبری، سایت های حاوی مقالات مروری و خرید مستقیم (نه از طریق شبکه های تبلیغاتی) را مشخص می‌کند.
  • موتورهای جستجو (Search): ترافیک ارسال شده از طریق نتایج موتورهای جستجویی مانند گوگل یا بینگ را مشخص می‌کند. می توان ترافیک را به صورت پولی و ارگانیک، فقط پولی یا فقط ارگانیک فیلتر کرد.
  • شبکه های اجتماعی (Social): ترافیک ارسالی از شبکه‌های اجتماعی، مانند فیسبوک را ارزیابی می‌کند. [بخوانید: سوشال سیگنال چیست؟]
  • تبلیغات نمایشی (Display Ads): ترافیک ارسال شده از سایر دامنه ها به واسطه پلتفرم های شناخته شده ارائه دهنده تبلیغات (به عنوان مثال ادسنس، یکتانت و مدیااد).
  • دایرکت: ترافیک ارسالی از جانب کاربران از طریق آدرس مستقیم وارد شده در مرورگر، بوکمارک‌های ذخیره شده یا هر لینکی از خارج مرورگر (مانند مایکروسافت)، تبلیغات پاپ-آپ  و تکمیل خودکار (Autofill) را مشخص میکند.
  • ایمیل (Mail): ترافیک ارسال شده از جانب مشتریانی است که از طریق ایمیل، وارد سایت شده اند.

رتبه سیمیلاروب رهبران کسب و کار

بخش فهرست جزئیات (Detailed Listings)

شامل جدولی حاوی فهرست دقیقی از وب سایت های برتر در کانال ترافیک انتخابی و حاوی متریک‌های زیر است:

  • سهم ترافیک (Traffic Share): درصد ترافیک ارسال شده به هر دامنه.
  • تغییر (Change): افزایش یا کاهش درصد سهم ترافیک نسبت به ماه گذشته.
  • رتبه (Rank): رتبه ترافیک یک سایت در مقایسه با سایر سایت‌های جهان (نمره 1، مربوط به سایتی با بیشترین ترافیک در جهان است).
  • بازدیدهای ماهیانه (Monthly Visits): مجموع تمام بازدیدها (غیر منحصر به فرد) در ماه.
  • مدت زمان بازدید (Visit Duration): میانگین زمان صرف شده توسط کاربران در وب سایت در هر بازدید.
  • صفحات/بازدید (Pages/Visit): میانگین صفحات دیده شده سایت در طول هر بازدید.
  • نرخ پرش (Bounce Rate): درصد بازدیدکنندگانی که قبل از خروج از سایت فقط یک صفحه از آن را مشاهده کرده‌اند.
  • ادسنس (AdSense): استفاده یا عدم استفاده دامنه از گوگل ادسنس را نشان می‌دهد.

 

ترافیک ارجاعی (Referral traffic)

ترافیک ارجاعی شامل ترافیک وارد شده به سایت از جانب سایر سایت‌ها، رپورتاژ آگهی‌ها، شرکت‌های وابسته، لینک‌ها و همکاران محتوایی به همراه ترافیک حاصل از خرید مستقیم یا پوشش خبری است.

صفحه Referral Traffic اطلاعاتی در مورد دامنه‌هایی ارائه می‌‌دهد که به عنوان منابع ترافیک ارجاعی به سمت دامنه‌ مورد تحلیل شناسایی شده‌اند.

ارجاع دهنده (یا اپلیکیشنهای ارجاع دهنده)، ترافیک حاصل از سایر صفحات فروشگاه‌های اپلیکیشن به سمت صفحه اپلیکیشن مورد تحلیل را مشخص می‌کنند.

ترافیک ارجاعی در رتبه سیمیلاروب

بخش اینسایت‌ها (Insights)

در بالای صفحه Competitive Analysis > Incoming Traffic یک نمای کلی از کل بازدیدهای ارجاعی به سایت(های) تحلیل شده در دوره زمانی تعیین شده ارائه می شود.

از فیلترهای موجود در جدول Referring Websites استفاده کنید:

  • همه دسته‌ها (All Categories): همه دسته‌ها را انتخاب کنید یا دسته‌بندی خاصی را مشخص کنید.
  • نوع ارجاع (Type of referral): ترافیک رقابتی، فرصت های ارجاع، بردهای ارجاعی، ارجاعات بسیار رقابتی، یا ضررهای ارجاع را در بر می‌گیرد.
  • نمره تعامل (Engagement Score): فرصت های تعامل یا بُردهای تعاملی را مشخص می‌کند.

جزئیات اطلاعات Insights در مورد مورد دامنه‌های ارجاعی عبارتند از:

  • دامنه و دسته (Domain and Category)
  • سهم کل ترافیک (total traffic share) و سهم ترافیک رقابتی (Competitive traffic share)
  • نمره تعامل (Engagement Score)
  • رتبه دامنه (Domain Rank)
  • AdSense

 

مطلب پیشنهادی: هدایت ترافیک به سمت وب سایت

 

محاسبه ترافیک

هنگامی که کاربر از subdomain.example.com به subdomain2.example.com هدایت می‌شود، یک بازدید از subdomain.example.com، یک بازدید از subdomain2.example.com و تنها یک (نه دو) بازدید از example.com (به همراه زیر دامنه‌ها) محاسبه می‌شود. به همین دلیل در مواردی که ترافیک داخلی (تردد بین زیردامنه ها) زیاد است، گاهی اوقات می‌بینیم که یک زیر دامنه خاص، تعداد بازدیدهای بیشتری نسبت به دامنه اصلی دارد.

 

در نهایت

بهبود رتبه و سئو سایت شما، علاوه بر رعایت استانداردهای کدنویسی در طراحی وبسایت، به فاکتورهای زیادی مثل تولید محتوا، لینک سازی، متاتگ ها، نقشه سایت و… بستگی دارد. با رعایت این فاکتورها، می‌توانید بازدید بالایی بگیرید و رتبه سایت تان در سایت هایی مثل سیمیلاروب افزایش پیدا کند.

نظر شما در مورد رتبه سیمیلاروب به جای رتبه الکسا چیست؟ تجربه‌هایتان را برایمان بنویسید.

 

منبع

https://support.similarweb.com/hc/en-us/articles/213452305-Rank

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
بلهخیر
نویسنده مطلب زینت فلاح
من زینت فلاح، ارشد روان سنجی هستم. بیش از ده ساله که ترجمه متون روانشناسی،مدیریت و فناوری رو انجام میدم. به تولید محتوای جدید علاقمندم و چند ساله که با کارلنسر همکاری دارم. https://www.karlancer.com/profile/1408

دیدگاه شما

بدون دیدگاه