بهترین ابزارها و پلتفرم‌های اینترنت اشیا

02 آبان 1401 - آخرین بروزرسانی: 19 آذر 1402
زمان تقریبی مطالعه: 7 دقیقه

در اینجا با برخی از بهترین ابزارها و پلتفرم‌های اینترنت اشیا [نام صحیح: اینترنت چیزها] برای جمع آوری داده‌ها، پردازش، تجسم و مدیریت دستگاهتان آشنا خواهید شد.

ابزارها و پلتفرم‌های اینترنت اشیا (IoT) به ‌عنوان مهم‌ترین مؤلفه از اکوسیستم اینترنت اشیا در نظر گرفته می‌شوند. هر دستگاه اینترنت اشیا اجازه اتصال به سایر دستگاه‌ها و اپلیکیشن‌هایIoT را برای انتقال اطلاعات با استفاده از پروتکل‌های استاندارد اینترنت، می‌دهد. پلتفرم‌های اینترنت اشیا، شکاف بین حسگرهای دستگاه و شبکه‌های داده را پر می‌کنند؛ داده‌ها را به سیستم حسگر متصل می‌کنند و با استفاده از اپلیکیشن‌های بک اند، به داده‌های فراوان حاصل از حسگرها معنا می‌دهند.

اینترنت اشیا آینده فناوری است که به هوش مصنوعی (AI) کمک می‌کند تا مسائل را به شکل بهتری، تنظیم و درک کند.

ما ترکیبی از شناخته‌شده‌ترین ابزارها و پلتفرم‌های اینترنت اشیا را انتخاب کردیم که به شما کمک می‌کنند تا پروژه‌های اینترنت اشیا را به روشی مناسب توسعه دهید.

 

1.Node-RED

نوعی ابزار بصری برای پوشش اینترنت اشیا است، یعنی سیم‌کشی دستگاه‌های سخت‌افزاری، APIها و سرویس‌های آنلاین را به روش‌های جدیدی انجام می‌دهد. Node-RED که بر روی Node.js ساخته شده است، خودش را به عنوان «وسیله‌ای بصری برای سیم کشی اینترنت اشیا» توصیف می‌کند.

ابزار اینترنت اشیا Node-Red

به توسعه دهندگان اجازه می‌دهد تا دستگاه‌ها، سرویس‌ها و API‌ها را با استفاده از یک ویرایشگر جریان مبتنی بر مرورگر، به یکدیگر متصل کنند. این عمل می‌تواند روی Raspberry Pi اجرا شود و 60000 ماژول دیگر برای افزایش امکانات آن در دسترس است.

 

2.OpenRemote

پلتفرم OpenRemote بستری منبع باز در حوزه اینترنت اشیا برای مدیریت حرفه‌ای انرژی، مدیریت انبوه یا مدیریت عمومی‌تر اپلیکیشن‌ها است.

پلتفرم اینترنت اشیا OpenRemote

جمع بندی مهم ترین ویژگی‌ها:

  • دارایی عمومی ‌و مدلی شاخص با انواع مختلف دارایی
  • مدیریت و ارتقای خودکار دستگاه (برای OEM)
  • استفاده از پروتکل‌هایی مانند HTTP REST یا MQTT برای اتصال دستگاه‌های IoT، درگاه ها یا سرویس‌های داده یا ایجاد یک API اختصاصی.
  • ویرایشگر روان برای پردازش داده و رابط کاربری Groovy و WHEN-THEN برای تبعیت از قوانین مبتنی بر رویداد.
  • داشبورد استاندارد برای تهیه، خودکارسازی، کنترل و نظارت بر اپلیکیشن و اجزای رابط کاربری وب برای ساخت اپلیکیشن‌های خاص پروژه.
  • کنسول‌های اندروید و iOS به شما امکان اتصال به سرویس‌های تلفن خودتان، مانند geofences و ارسال نوتیفیکیشن را می‌دهند.
  • راه حل Edge Gateway برای اتصال چندین نمونه به یکدیگر با کمک یک نمونه مدیریت مرکزی.
  • راه حل Multi-realms multi-tenant ، همراه با مدیریت اکانت و خدمات هویتی.

 

مطلب پیشنهادی: قرارداد هوشمند چیست؟

 

3.Flutter

flutter در اینترنت اشیا

ابزار Flutter یک هسته پردازشگر قابل برنامه ریزی برای پروژه‌های الکترونیکی و طراحی شده برای دانشجویان و مهندسان است. فلاتر، برد بلندی دارد. این برد مبتنی بر آردوینو و دارای یک فرستنده بی سیم است که می‌تواند تا بیش از نیم مایل را پوشش دهد. به علاوه، به روتر نیاز ندارید. برد‌های فلاتر می‌توانند به سرعت با یکدیگر تعامل برقرار کنند.

دارای رمزگذاری AES 256 بیتی و استفاده از آن ساده است. برخی از ویژگی‌های دیگر آن، عبارتند از:

  • عملکرد سریع
  • رابط کاربری رسا و انعطاف پذیر
  • عملکرد بومی
  • نمای بصری و عملکرد مناسب ویجت‌های موجود.

 

4.Arduino

پلتفرم آردوینو

اگر به دنبال ساخت کامپیوتری هستید که بتواند دنیای واقعی را درک کند و کنترل قوی‌تری بر روی کامپیوتر مستقل و عادی شما اعمال کند، آردوینو گزینه مناسبی است.

آردوینو با ارائه ترکیب مناسب سخت‌افزاری و نرم‌افزاری اینترنت اشیا، یک پلتفرم با کاربری ساده است. این پلتفرم از طریق مجموعه مشخصات سخت افزاری عمل می‌کند. نرم افزار آردوینو در طرح زبان برنامه نویسی آردوینو و محیط توسعه یکپارچه (IDE) قرار دارد.

 

5.M2MLabs Mainspring

پلتفرم M2MLabs Mainspring

یک چارچوب کاربردی برای توسعه اپلیکیشن‌های ماشین به ماشین یا M2M (machine to machines) مانند کنترل از راه دور، مدیریت ناوگان یا ترمینال هوشمند است. از امکانات آن می‌توان به طراحی انعطاف پذیر دستگاه‌ها، ساختار دستگاه، اتصال بین ماشین‌ها و اپلیکیشن‌ها، اعتبارسنجی و عادی سازی داده‌ها، مخزن داده‌های طولانی مدت و عملکردهای بازیابی داده‌ها اشاره کرد.

مبتنی بر جاوا و پایگاه داده Apache Cassandra NoSQL است. اپلیکیشن‌های M2M را می‌توان به جای هفته‌ها، تنها در عرض چند ساعت مدل‌سازی کرد و متعاقباً به یک محیط اجرایی با عملکرد بالا منتقل شد که بر روی سرور استاندارد J2EE و پایگاه داده Apache Cassandra قابل توسعه، ساخته شده است.

 

6.ThingsBoard

ابزار و پلتفرم Thingsboard

ابزار ThingsBoard برای جمع آوری داده‌ها، پردازش، تجسم و مدیریت دستگاه، مناسب است. تمام پروتکل‌های استاندارد اینترنت اشیا مانند CoAP، MQTT و HTTP را به همان سرعتی که استقرار ابری و درون‌محلی انجام می‌دهد، پشتیبانی می‌کند. روال‌های کاری را بر اساس رویدادهای چرخه عمر طراحی، رویدادهای REST API و درخواست‌های RPC ایجاد می‌کند.

 

مطلب پیشنهادی: اینترنت 6G چیست؟

 

بیایید نگاهی به ویژگی‌های ThigsBoard بیندازیم:

  • یک پلتفرم پایدار که توسعه پذیری، تولید و تحمل خطا را ترکیب می‌کند.
  • کنترل آسان تمام دستگاه‌های متصل در یک سیستم فوق العاده ایمن را فراهم می‌نماید.
  • ورودی‌های دستگاه را تغییر داده و عادی می‌کند و آلارم‌ها را برای ایجاد هشدار در مورد همه رویدادهای تله متری، بازیابی و عدم فعالیت تسهیل می‌کند.
  • با استفاده از گروه‌های قانونی قابل تنظیم، ویژگی‌های خاص حالت استفاده را فعال می‌کند.
  • میلیون‌ها دستگاه را به طور همزمان مدیریت می‌کند.
  • هیچ شکستی وجود ندارد، زیرا هر گره در بسته نرم افزاری دقیق است.
  • نصب‌های Multi-tenant خارج از بسته بندی امکان پذیر است.
  • سی ویجت داشبورد بسیار سفارشی شده برای دسترسی موفق کاربر دارد.

 

7.Kinoma

ابزار Kinoma در اینترنت اشیا

کینوما نوعی پلتفرم نمونه سازی سخت افزاری Marvell Semiconductor ، شامل سه پروژه متن باز مختلف است. Kimona Create یک کیت ساخت و ساز DIY برای نمونه سازی دستگاه‌های الکترونیکی است. Kimona Studio نوعی محیط توسعه است که با Set up و Kinoma Platform Runtime کار می‌کند. Kimona Connect یک برنامه رایگان iOS و Android است که تلفن‌های هوشمند را به هم متصل می‌کند و با دستگاه‌های IoT هماهنگ است.

 

8.Kaa IoT Platform

پلتفرم Kaa IoT

یک پلتفرم میان‌افزاری چند منظوره، انعطاف‌پذیر و آماده تولید برای ایجاد راه‌حل‌های اینترنت اشیا، اپلیکیشن‌های کاربردی متصل به یکدیگر و دستگاه‌های هوشمند است. روشی جامع برای برقراری ارتباط موثر، تعامل و قابلیت‌های تعاملی در دستگاه‌های متصل و هوشمند دارد.

قابل راه اندازی در استارت‌آپ‌های کوچک تا شرکت‌های بزرگ است و مدل‌های استقرار پیشرفته برای راه‌حل‌های اینترنت اشیا مولتی کلود را در اختیار دارد. اساساً مبتنی بر میکروسرویس‌های انعطاف‌پذیر است و تقریباً با هر نیاز و اپلیکیشنی مطابقت دارد. برخی از ویژگی‌های دیگر پلتفرم Kaa IoT Platform  عبارت هستند از:

  • قابلیت همکاری بین دستگاه‌ها را تسهیل می‌کند.
  • کنترل دستگاه در لحظه، تدارک و تنظیم دستگاه از راه دور را انجام می‌دهد.
  • خدمات ابری را برای محصولات هوشمند ایجاد کنید.
  • متشکل از سیستم‌های هشدار موضوعی که به کاربران نهایی امکان می‌دهد تا پیام‌هایی را با هر قالب از پیش تعریف‌شده برای مشترکین ارسال کنند.
  • نظارت بر دستگاه را در لحظه انجام دهید.
  • تعداد بی نهایتی از دستگاه‌های متصل را مدیریت کنید.
  • جمع آوری و تجزیه و تحلیل داده‌های حسگر را انجام دهید.

 

9.SiteWhere

پلتفرم سایت ور در اینترنت

پلتفرم SiteWhere، کار جذب، ذخیره، پردازش و جذب ورودی‌های دستگاه را انجام می‌دهد. بر روی آپاچی تامکت اجرا می‌شود و پیاده سازی‌ MongoDB و HBase بسیار تنظیم شده را ارائه می‌دهد. می‌توانید SiteWhere را در پلتفرم‌های ابری مانند AWS، Azure، GCP یا داخل محل، مستقر کنید. همچنین از ارائه خوشه کوبرنتیز (Kubernetes) پشتیبانی می‌کند.

 

مطلب پیشنهادی: کلان داده چیست؟

 

در زیر به برخی از ویژگی‌های دیگر این پلتفرم اشاره می‌شود:

  • هر گونه تخمینی از اپلیکیشن‌های IoT را در یک نمونه SiteWhere اجرا کنید.
  • چارچوب پیکربندی روت را انجام دهید.
  • ویجت‌ها را از طریق ثبت نام، خدمات REST یا به صورت دسته‌ای اضافه کنید.
  • InfluxDB برای ذخیره سازی داده‌های رویدادی مناسب است.
  • دستگاه‌ها را با MQTT، Stomp، AMQP و پروتکل‌های دیگر متصل کنید.
  • چارچوب‌های یکپارچه سازی شخص ثالث را یکپارچه می‌کند.
  • Eclipse Californium برای پیام رسانی CoAP دارد.
  • HBase برای داده‌های غیر ارتباطی است.
  • Grafana برای تجسم داده‌های SiteWhere مناسب است.

 

10.DSA

معماری خدمات توزیع شده

معماری خدمات توزیع شده (DSA) برای پیاده سازی ارتباطات بین دستگاهی، منطق و تلاش در هر نقطه از زیرساخت اینترنت اشیا است. امکان همکاری بین دستگاه‌ها را به صورت توزیع شده فراهم می‌کند و یک مهندس شبکه را برای به اشتراک گذاشتن عملکرد بین سیستم‌های محاسباتی گسسته راه اندازی می‌کند.

می‌توانید ویژگی‌های گره، مجوزها و لینک‌ها را از DSLinks مدیریت کنید.

 

11.Thinger

پایگاه ابری thinger

Thinger.io یک پایگاه ابری توسعه پذیر برای اتصال دستگاه‌ها فراهم می‌کند. می‌توانید با اجرای کنسول ادمین یا ترکیب آنها در منطق پروژه خودتان با استفاده از REST API به سرعت با آنها مقابله کنید. از انواع بردهای هکرها مانند رزبری پای، Intel Edison و ESP8266 پشتیبانی می‌کند.

Thinger را می‌توان با IFTT ادغام کرد تا در لحظه، داده‌ها را روی داشبوردی زیبا نمایش ‌دهد.

 

در نهایت…

همه چیز در دنیای امروز  به اینترنت متصل است. داده‌ها و اطلاعات اینترنتی می‌تواند به عنوان منابع رقابتی شرکت‌ها و شهرها مورد استفاده، تجزیه و تحلیل و البته بهره برداری قرار گیرد. بنابراین، اگر می‌خواهید کسب‌وکارتان از تجربه همه افراد دنیای اطرافتان استفاده کند، باید بر مفهوم اینترنت اشیا و تهیه «اپلیکیشن‌های متصل» متمرکز شوید.

 

منبع

https://geekflare.com/iot-platform-tools

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
بلهخیر
نویسنده مطلب زینت فلاح
من زینت فلاح، ارشد روان سنجی هستم. بیش از ده ساله که ترجمه متون روانشناسی،مدیریت و فناوری رو انجام میدم. به تولید محتوای جدید علاقمندم و چند ساله که با کارلنسر همکاری دارم. https://www.karlancer.com/profile/1408

دیدگاه شما

یک دیدگاه

  • ali
    06 اردیبهشت 1402

    عالی بود