اینترنت نسل ششم | نسل جدید اینترنت یا 6G چیست؟

29 تیر 1401 - آخرین بروزرسانی: 21 شهریور 1401
اینترنت 6G
زمان تقریبی مطالعه: 6 دقیقه

دنیای جدید اینترنت 6G با سرعتی غیرقابل‌باور

امروزه ارتباطات در دنیای ما به‌سرعت در حال تغییر کردن هستند. یکی از موثرترین عوامل ارتباطی بین ما انسان‌ها اینترنت است. با وجود ورود اخیر 5G و اینکه هنوز مورد استفاده اکثریت مردم نرسیده، خبرهایی در مورد نسل ششم اینترنت یا همان 6G به گوش می‌رسد. این خبرها زمانی که چین اولین ماهواره 6G خود را به فضا فرستاد شروع شد. جالب اینجاست که چیزی به اسم ماهواره 6G وجود ندارد و هنوز استانداری برای نسل ششم اینترنت تعیین نشده. در اصل این خبر در جهت پیشی‌گرفتن و نشان‌دادن برتری چین در مقابل آمریکا منتشر شده. باتوجه‌به این اخبار متفاوت و گیج‌کننده در این مطلب با 6G و پیشرفت‌های احتمالی این اینترنت در آینده آشنا می‌شویم.

 

اینترنت 6G چیست؟

اینترنت 6G به معنی ششمین نسل از فناوری ارتباطی بی‌سیم گسترده است. استاندارد هر نسل اینترنت را اتحادیه بین‌المللی مخابرات در هر بازه ۱۰ساله مشخص می‌کند. معمولاً زمانی که نسل بعدی اینترنت وارد عرصه می‌شود، دستگاه‌های قدیمی دیگر قابلیت توسعه یافتن را ندارند. برای مثال رمزنگاری‌های پیشرفته‌تر، بازه‌های امواج رادیویی که دولت‌ها در دسترس عموم نمی‌گذاشتند و آنتن‌های پیچیده‌تر ازاین‌دست پیشرفت‌ها هستند. هر تکنولوژی که با مشخصات 5G در حال حاضر همخوانی ندارد و نیازمند توسعه اساسی جدید است، جزو اینترنت 6G محسوب می‌شود.

اینترنت 5G و 6G

 

چه وسایل و ابزارهایی 6G نیستند؟

باوجود این که فعلا هیچ فناوری 6G وجود ندارد، تبلیغات زیادی که از آن وجود دارد و خبر ماهواره نسل ششم که چین به فضا فرستاده، باعث حضور محصولاتی با برچسب اینترنت 6G شده که صحت ندارند. یکی از ابزارهای ارتباطی که احتمالاً با برچسب گیج‌کننده 6G وارد بازار می‌شوند، مودم‌های Wi-Fi 6 و Wi-Fi 6E است که با کارکردن روی فرکانس 6GHz این اشتباه را برای سازندگان و مصرف‌کنندگان ایجاد می‌کنند. مثال دیگری که وجود دارد سرویس اینترنت با سرعت 6 گیگابایتی است که تا پنج سال آینده ارائه می‌شود و امکان نام‌گذاری اشتباه آن به‌عنوان 6G وجود دارد. ‌

 

اینترنت نسل ششم چه زمانی مورد استفاده قرار خواهد گرفت؟

طبق مقاله‌ای که سامسونگ ارائه داده است، تعریف چشم اندازه 6G در حدود سال 2021 آغاز شده و تکمیل این استاندارد تا حدود سال 2028 به طول می‌انجامد. اما استقرار و استفاده گسترده از این 6G در سال 2030 اتفاق خواهد افتاد؛ بنابراین تمام محصولاتی که در این چند سال تحت عنوان 6G وارد بازار می‌شوند، قطعا جزو این نسل ارتباطی نیستند.

 

مطلب پیشنهادی: متاورس چیست؟

 

چرا درباره اینترنت نسل ششم می‌خوانیم؟

در حال حاضر که اینترنت 5G به عرصه عمل‌آمده است، دانشگاهیان و شرکت‌های فناوری شروع به تهیه لیستی از ابزارها و برنامه‌های علمی تخیلی کردند که تنها با اینترنت 6G و در حدود سال 2030 قابل‌اجرا است. به طور مثال سامسونگ طرح “ویژن 6G” خود را برای اینترنت نسل ششم معرفی کرده است. نوشتن این طرح‌ها و ایده‌ها به علمی شدن بهترین و کارآمدترین آن‌ها کمک می‌کند. همچنین دانستن اینکه چه چیزهای برچسب اینترنت نسل شش را دارند، برای شناخت ابزارهای بازار مهم است.

نسل های اینترنت

 

نسل ششم اینترنت به چه شکل عمل می‌کند؟

از آنجایی‌ که اینترنت نسل ششم هنوز شکل نگرفته است، ما از این که 6G چگونه کار می‌کند اطلاعی نداریم. اما ایده‌های وجود دارد که احتمال استفاده از آن‌ها در نسل ششم اینترنت وجود دارد.

همان‌طور که در 5G هدف انتقال داده در فرکانس‌های فوق بالا تا مرز 100 گیگاهرتز بود، در 6G نیز دانشمندان به دنبال انتقال اطلاعات در فرکانس‌های بالاتر از 100 گیگاهرتز یا حتی تراهرتز (THz) هستند و این امواج بسیار شکننده است.

در این مسئله چالش‌های سخت زیادی همانند نبود مواد نیمه‌رسانا برای تولید فرکانس‌های چند تراهرتز وجود دارد. این بازه از فرکانس‌ها نیازمند آنتن‌های بسیار کوچکی هستند. از طرفی این امواج حتی ممکن است توسط بخار آب موجود در جو مختل و مسدود شوند؛ بنابراین دانشمندان نیازمند طراحی مدل‌هایی هستند که این مشکلات را برطرف کنند.

سیستم‌های بی‌سیمی که امروزه وجود دارند فقط اجازه ارسال یا دریافت اطلاعات در یک فرکانس معین را می‌دهد. برقراری ارتباط دوطرفه یعنی ارسال و دریافت اطلاعات در یک‌زمان کار سختی است که دانشمندان به دنبال ساختن ابزارهای آن هستند.

یکی دیگر از بخش‌هایی که احتمالا در اینترنت نسل ششم استفاده خواهد شد شبکه مش (Mesh networking) خواهد بود. این شبکه به معنی استفاده از هر دستگاه همانند تلفن همراه به‌عنوان تقویت‌کننده برای داده‌های خود و دیگر تلفن‌های همراه تا هر دستگاه علاوه بر استفاده از آن پوشش این شبکه را هم گسترش بدهد. اما سیستمی که امروز در اینترنت نسل پنجم وجود دارد، بر پایه دستگاه کاربر و ایستگاه‌های ارتباطی است.

یکی دیگر از تکنولوژی‌های قابل‌استفاده در اینترنت 6G “تقسیم محاسبات” است. هرچه تاخیر سرعت انتقال داده‌ها بین دستگاه‌ها کمتر باشد، تلفن شما بیشتر می‌تواند به تقسیم محاسبات تکیه کند. در این طرح بخشی از پردازش داده‌ها به‌صورت محلی و در تلفن همراه و باقی پردازش آن توسط ابررایانه‌های قدرتمند صورت می‌گیرد که باعث افزایش سرعت انتقال پیام می‌شود.

 

هدف اینترنت 6G

یکی از اهداف اینترنت نسل ششم رساندن زمان تاخیر انتقال و دریافت داده به کمتر از 1 میلی‌ثانیه است. این هدف نیازمند نوآوری‌ها و تکنولوژی‌های زیادی است. اینترنت 6G به طور مثال زمانی استفاده می‌شود که شما با عینک واقعیت ارزش‌افزوده به آثاری هنری نگاه می‌کنید و این اطلاعات به فضای ابری منتقل شده و با جزئیاتی از آن اثر بدون پردازش محلی به شما نمایش داده می‌شود. تمام چیزهای گفته شده برای رسیدن به این هدف دست‌به‌دست یکدیگر می‌دهند. به طور مثال شبکه مش می‌تواند به کاهش مشکلات برد کوتاه و ضعیف فرکانس تراهرتز کمک کند.

 

مطلب پیشنهادی: وب 3 چیست؟

 

آیا جنگی سرد به‌خاطر نسل ششم اینترنت وجود دارد؟

ازآنجایی‌که هر کشوری که نسل بعدی فناوری بی‌سیم را توسعه دهد، از پیشرفت محصولات و برنامه‌های کاربردی آن سود اقتصادی زیادی می‌برد، تمام کشورها به دنبال رسیدن به آن هستند. این ایده زمانی به وجود آمد که ایالات متحد آمریکا 4G را توسعه داد و بسیاری از برنامه‌های کاربردی این عصر همانند اینستاگرام و اندروید در ایالات متحده توسعه یافتند. هر نسل اینترنت باید بر پایه استاندارهای مشخص شده باشد. فعالیت‌های کشورهایی همانند چین و فنلاند برای دست آوردن حق مالکیت معنوی اینترنت 6G می‌تواند به این موضوع آسیب بزند؛ بنابراین برای بنیاد یک نسل از اینترنت بودن باید بر پایه اصول مشخص شده آن رفتار کرد.

اینترنت 6g

 

کاربردهای اینترنت 6G در زندگی روزمره

همانند باقی مطالب برسی شده، کاربردهای اینترنت 6G هم مشخص نیست. حتی هنوز برنامه‌های اصلی 5G نیز مشخص نیستند. پیش‌بینی‌ها درباره نسل‌های قبلی اینترنت تماما اشتباه بوده است. در نسل دوم تماس‌های صوتی قرار بود بیشتر مورد بررسی قرار بگیرد اما پیامک‌ها توسعه یافتند. اینترنت 3G قرار بود تماس‌های تصویری را به اوج خود برسند اما وب‌گردی در موبایل بیشتر پیشرفت کرد. در اینترنت نسل چهارم پهنای باند تلفن‌های همراه مورد بررسی زیادی قرار گرفت، اما اپلیکیشن‌هایی همانند اینستاگرام و یوتیوب بیشتر از آن استفاده کردند.

از مسائل مورد اهمیت در نسل ششم اینترنت می‌توان به واقعی تر شدن هولوگرام‌ها و لباس‌ها و ابزارهای تحلیل سلامتی که نیازمند سرعت بالا برای پردازش و اطلاع‌رسانی هستند اشاره کرد. بسیاری از این ایده‌ها پیامدهای کاملا وحشتناکی برای حریم خصوصی و مشاغل انسان‌ها دارند. به همین دلیل قطعاً قبل از عرضه اینترنت 6G در مورد جنبه‌های آن صحبت خواهد شد.

 

آیا امواج 6G مضر است؟

این که چه تکنولوژی قرار است در اینترنت نسل ششم استفاده شود و روش‌های استفاده از آن سالم یا مضر بودن این تکنولوژی را به ما نشان خواهد داد، اما قطعا صدها دانشمند و دانشجو در سال‌های پیش رو به بررسی این جنبه اینترنت 6G نیز می‌پردازند.

 

مطلب پیشنهادی: اینترنت اشیا چیست؟

 

اینترنت نسل ششم از دروغ تا واقعیت

نسل ششم اینترنت که بسیار سریع‌تر از زمان به وجود آمدنش بر سرزبان‌ها افتاده است نیازمند شناخت بیشتر است. عجیب بودن این نسل اینترنت دقیقا با ماهواره‌ای که کمی بعدتر گسترش نسل پنجم اینترنت، چینی‌ها به فضا پرتاب کردند شروع شد. نسل پنج اینترنت که بنیاد و پایه نسل ششم است هنوز کامل نشده است و یکی از دلایل تقلبی بودن اجناسی است که با برچسب 6G در بازار یافت می‌شود. اما ایده ساخت نسل ششم اینترنت خیلی هم دور از ذهن نیست، اما نیازمند پرش در تکنولوژی و اطلاعات است. با وجود تمام مطالب گفته شده این نسل از اینترنت همان قدر که نیازمند تلاش زیاد برای به‌وجودآمدن است برای ما می‌تواند مفید باشد.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
بلهخیر
نویسنده مطلب تیم محتوای کارلنسر
در کنار هم، در خانواده بزرگ کارلنسر برای رسیدن به موفقیت های بزرگ :)

دیدگاه شما

بدون دیدگاه