الگوریتم پاندا گوگل چیست؟

04 شهریور 1402 - آخرین بروزرسانی: 19 آذر 1402
الگوریتم پاندا
زمان تقریبی مطالعه: 6 دقیقه

سنجش محتوای صدها میلیون سایت موجود در دنیای وب و رتبه دهی آن‌ها، مهم ترین کاری است که موتورهای جستجو مانند گوگل انجام می دهند. در دنیای تکنولوژی، ابرقدرت هایی مثل گوگل باید به طور مداوم با ابزارهای سنجش محتوا، به ارزیابی وبسایت‌ها، نمایش یا عدم نمایش و رتبه دهی آن‌ها اقدام کنند.

هدف اصلی از روی کار آمدن الگوریتم پاندای گوگل (که در سال 2011 معرفی شد)، امتیاز دادن به وب‌سایت‌های با کیفیت بالا و کاهش حضور وب‌سایت‌های با کیفیت پایین در نتایج جستجوی ارگانیک بود. این الگوریتم در ابتدا با نام “کشاورز” نیز شناخته می شد، اما به افتخار یکی از کارمندان گوگل به نام Navneet Panda که اقدامات مهمی در این زمینه انجام داد، الگوریتم پاندا نامگذاری شد.

طبق گفته گوگل، با روی کار آمدن پاندا، فقط در طول چند ماه، ۱۲ درصد از نتایج جستجوی زبان انگلیسی تحت تاثیر این الگوریتم قرار گرفتند. در این مقاله، به موارد زیر درباره الگوریتم پاندا می پردازیم:

  • معیارهای سنجش پاندا
  • راه تشخیص پاندا
  • نحوه بازیابی از الگوریتم پاندا

الگوریتم پاندا

حساسیت های الگوریتم پاندا

صفحات ضعیف (کم محتوا) یا thin content

 اصطلاح thin content به صفحاتی مربوط می شود که محتوای بسیار کمی دارند و چندان به آنها پرداخته نشده است. محتواهایی که جامع نیستند و به بسیاری از سوالات و ابهامات خواننده، پاسخی نداده اند.

محتوای تکراری

محتوای تکراری، محتوای کپی شده در اینترنت است که در بیش از یک مکان ظاهر می شود. مشکلات محتوای تکراری نیز ممکن است در وب سایت شما اتفاق بیفتد. برای مثال زمانی که چندین صفحه دارای متن یکسان با تغییرات کم یا بدون تغییر دارید، با مشکل محتوای تکراری روبرو می شوید. به عنوان مثال، یک وبسایت خدمات آموزش آنلاین ممکن است 10 صفحه ایجاد کند. هر صفحه برای یک زمینه آموزشی، با محتوایی که در همه صفحات تقریباً یکسان است و فقط نام مهارت ها عوض شده است. مثلاً «ما بهترین خدمات آموزش آنلاین برنامه نویسی را ارائه می دهیم.» در یک صفحه و «ما بهترین خدمات آموزش آنلاین حسابداری را ارائه می دهیم» در صفحه دیگر. و باقی صفحات هم به همین ترتیب! چنین چیزی را پاندا ممکن است به عنوان محتوای تکراری در نظر بگیرد.

محتوای بی کیفیت

محتوای بی کیفیت به محتوای صفحاتی گفته می شود که ارزش کمی برای خوانندگان انسانی ارائه می دهند و اطلاعات عمیقی ندارند.

 

مطلب پیشنهادی: الگوریتم گورخر

 

بی اعتباری محتوا

محتوای برخی صفحات، به عنوان محتوای بی اعتبار شناخه می شود. بی اعتباری محتوای این صفحات به این دلیل است که محتوای آنها با استناد به منابعی نوشته است که تایید شده تلقی نمی شوند. یکی از نمایندگان گوگل اظهار داشت که سایت هایی که قصد دارند از تأثیر پاندا جلوگیری کنند، باید در زمینه کسب و کار خود به گونه ای شناخته شوند که یک کاربر، از دادن اطلاعات کارت اعتباری خود به آنها احساس راحتی کند.

بررسی اعتبار محتوا

مزرعه محتوا (content farm)

مزرعه محتوا به تعداد زیادی صفحه بی کیفیت گفته می شود که به هدف کلیک و بازدید، اغلب از وبسایت های دیگر جمع آوری می شوند. به عنوان مثال، یک مزرعه محتوا ممکن است وبسایتی باشد که تعداد زیادی نویسنده را با دستمزد کم به کار می گیرد تا مقالات کوتاهی بنویسند. این محتواها طیف وسیعی از کلمات کلیدی که توسط کاربران سرچ می شوند را پوشش می دهد. در نهایت محتوایی منتشر می شود که فاقد اعتبار و ارزش برای خوانندگان است. چرا؟ چون هدف اصلی آن، تولید محتوای عمیق و مفید نیست، بلکه تمرکز اصلی صرفا بر به دست آوردن رتبه و بازدید برای تعداد زیادی کلمات کلیدی است.

محتوای تولید شده توسط کاربر با کیفیت پایین

محتوای تولید شده توسط کابران یا User Generated Content (UGC) محتوایی است که نمونه‌ی آن را در وبسایت‌های بلاگی و سایت‌های فروش رپورتاژ، می توان دید. این گونه محتواها، معمولا پر از اشتباهات املایی و گرامری هستند و اطلاعات معتبری را ارائه نمی دهند.

 

مطلب پیشنهادی: استفاده از پست مهمان برای بهبود سئو

 

نسبت تبلیغات بیشتر از محتوا

در این‌گونه صفحات، تعداد زیادی تبلیغات آزاردهنده اطراف محتوای اصلی وجود دارد که باعث کمتر دیده شدن محتوای اصلی می شود. 

تبلیغات

وب‌سایت‌های مسدود شده توسط کاربران

سایت هایی که کاربران، در نتایج جستجو به صورت مستقیم یا با استفاده از اکستنشن مرورگرها، آن‌ها را گزارش یا بلاک می‌کنند، می‌توانند مورد هدف الگوریتم پاندای گوگل قرار گیرند.

بلاک سایت

عدم مطابق محتوا با عبارت جستجو شده

برخی صفحات با توجه به کلمات کلیدی که با آنها در نتایج جستجو ظاهر می شوند، اطلاعات یا خدمات مربوطه را ارائه نمی دهند. به عنوان مثال، یک صفحه وبسایت ممکن است با عنوان “نمونه کار طراحی لوگو” در صفحه اول یا رتبه های بالا باشد. اما وقتی روی آن کلیک می شود، ممکن است هیچ نوع نمونه کاری در این صفحه نبینید یا فقط صفحه ای از تبلیغات وجود داشته باشد که منجر به ناامیدی شود. این صفحات هم پس از مدتی، رتبه‌های خود را از دست خواهند داد.

 

مطلب پیشنهادی: الگوریتم های گوگل

 

چگونه می توانم بفهمم که پاندا به من ضربه زده است؟

یکی از علائم جریمه احتمالی پاندا، افت ناگهانی ترافیک ارگانیک وبسایت شما یا رتبه بندی موتورهای جستجو است. همیشه این را در نظر داشته باشید که عوامل زیادی به جز الگوریتم پاندا می توانند منجر به از دست دادن رتبه و ترافیک شوند. این عوامل عبارتند از ظهور یک رقیب جدید در عرصه کسب و کار شما، پنالتی شدن سایت (با استفاده از راهنمای رفع خطاهای سرچ کنسول می توانید دلیل اصلی پنالتی را پیدا و رفع کنید)، کاهش علاقه و تقاضا با توجه به فصل و زمان، یا حتی یک به‌روزرسانی کاملاً متفاوت از گوگل.

وقتی یک به روزرسانی از جانب گوگل اعلام می شود، بررسی تمام مواردی که از آن ممکن است تاثیر بگیرید، ضروری است. در صورت کاهش رتبه یا ترافیک، مواردی که الگوریتم های گوگل روی آنها حساس هستند را یک بار مرور کنید تا بفهمید کدام یک در حال اتفاق افتادن است. در صورتی که ارتباطی بین یک به روزرسانی یا الگوریتم خاص با موردی که برایتان پیش آمده پیدا کردید، اقدامات لازم را جهت بروزرسانی یا بازگشت به حالت قبل انجام دهید.

بهینه سازی محتوا

چگونه از پاندا نجات پیدا کنیم؟

رهایی از پاندا، مقداری سخت و زمانبر است. با توجه به اینکه الگوریتم پاندا عمدتاً بر کیفیت صفحات وبسایت و محتوا وابسته است، مراحل بازیابی و اصلاح، معمولاً به بهبود کیفیت محتوای صفحات سایت بازمی‌گردد. 

کارهای اصلاحی برای از بین بردن اثر پاندا عبارتند از:

  • کنار گذاشتن کشاورزی (مزرعه) محتوا که در بالا توضیح دادیم. (پرهیز از محتوای بی کیفیت با گنجاندن همه کلمات کلیدی به صورت فشرده)
  • بازنگری محتوای وب سایت جهت ارتقای کیفیت، مفید بودن، مرتبط بودن با کلمات کلیدی مربوطه، قابل اعتماد بودن و معتبر بودن
  • بازنگری نسبت آگهی های تبلیغاتی با محتوا یا لینک های بازاریابی وابسته (افیلیت مارکتینگ) با محتوا. نسبت تبلیغات و محتوا باید به گونه ای همگون و متناسب باشد که هیچ کدام زیاد از حد یا خیلی کم نباشد.
  • اطمینان پیدا کردن از این که محتوای یک صفحه با هدف جستجوی کاربر تطابق دارد
  • حذف یا تغییر محتوای تکراری (یا کپی شده)
  • بررسی و ویرایش دقیق محتوای تولید شده توسط کاربران (UGC)؛ اطمینان از یونیک، بدون خطا و مفید بودن آن برای خوانندگان
  • استفاده از دستور Robots noindex,nofollow برای جلوگیری از ایندکس شدن محتوای تکراری یا سایر عناصر مشکل ساز

 

مطلب پیشنهادی: فایل Robots.txt چیست؟

 

در مجموع، وب‌سایت‌هایی که به طور مداوم محتوای باکیفیت، یونیک و معتبر منتشر می‌کنند، ترس چندانی از این به‌روزرسانی ندارند. اما اگر وب‌سایت شما درگیر اقدامات مشکل‌ساز بوده است، ممکن است در مقطعی توسط پاندا مورد حمله قرار گرفته باشد. بهترین امید شما برای دوری از پاندا این است که برندی ایجاد کنید که در زمینه کسب و کار خود، گاو بنفش باشد و وب سایتی بسازید که به دلیل محتوای عالی خود، به یک منبع قابل اعتماد تبدیل شود.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
بلهخیر
نویسنده مطلب سوگند صادقی
من نویسنده محتوا به زبان های فارسی و انگلیسی هستم و به نوشتن، به ویژه درباره موضوعات جدید علاقه دارم.

دیدگاه شما

بدون دیدگاه