ارور 500 چیست؟ آموزش رفع خطای ارور 500

27 تیر 1402 - آخرین بروزرسانی: 19 آذر 1402
ارور 500
زمان تقریبی مطالعه: 20 دقیقه

یکی از مشکلاتی که مدیران وب سایت ها در برخی مواقع به آن بر خواهند خورد، ارور هایی است که با آنها مواجه می شوند. یکی از رایج ترین ارورها، Error 500 است. برای رفع این ارور قبل از هرچیزی باید بدانیم که ارور 500 چیست و بعد از آن به رفع خطای ارور 500 بپردازیم.  برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد ارور 500 و آموزش رفع خطای ارور 500 با ما تا آخر این مقاله همراه باشید.

 

ارور 500 چیست؟ 

به زبان ساده ارور 500 به معنای این است که مشکلی در سرور شما وجود دارد که باعث شده سرور شما نتواند عملکرد درستی داشته باشد. برای درک بهتر بایستی روش کار بالا آمدن یک صفحه از سایت را بدانیم. هنگام بازدید از یک وب سایت مرورگر شما درخواست را به سرور سایتی که قصد بازدید از آن را دارید ارسال می کند. سرور سایت درخواست شما را پردازش کرده و اطلاعات سایت را برای شما به نمایش درمی آورد. در میان اطلاعاتی که سرور به نمایش می گذارد برخی از این اطلاعات مربوط به HTTP است. خود HTTP کد هایی دارد که نشان دهنده وضعیت، درخواستی است که شما برای سرور فرستادید. در این رابطه مقاله کدهای وضعیت HTTP را مطالعه بفرمایید.

برای مثال کد 200 نشان دهنده این است که سرور سایت شما عملکرد خوبی دارد اما کد 500 و یا همان ارور 500 ای که ما در مورد آن قرار است بیشتر بدانیم نشان دهنده مشکل در عملکرد سرور است. ارور 500 نشان دهنده این است که سرور با خطایی رو به رو شده و نمی تواند در خواست شما را انجام دهد.

پس تا به اینجا کاملا متوجه شدیم که ارور 500 چیست و چه مشکلاتی می تواند برای سایت ما ایجاد کنید. همچنین متوجه شدیم که ارور 500 مربوط به نقص عملکرد در سرور سایت ما است.

حالا باید با انواع مختلفی از ارور 500 آشنا شویم. ما قرار نیست فقط با ارور 500 در خطاهایی که مربوط به سرور است مواجه شویم. برخی مواقع سایت ما دارای ارور 501،502،503،504 و غیره است. تمامی این ارور ها مربوط به مشکل در عملکرد سرور می باشد، ولی هر کدام از آن ها نشان دهنده مشکل در یک قسمت خاصی از سرور هستند.

حالا که دانستیم ارور 500 چیست وقت آن شده که علت بروز ارور 500 را با هم بررسی کنیم.

ارور 500

 

علت بروز ارور 500 

علت بروز ارور 500 می تواند دلایلی زیادی داشته باشد اما در این قسمت رایج ترین علت های این ارور را با هم بررسی می کنیم.

خطای php

این خطا هنگامی رخ میدهد که سایت شما به طور عادی باز می شود اما هنگام ورود به پیشخوان وردپرس با ارور 500 مواجه می شوید. علت این ارور احتمالا به دلیل مشکلی در حافظه php است. برای رفع این خطا شما می توانید با کمک گرفتن از یک برنامه نویس و یا بازگردانی اطلاعات php مشکل ایجاد شده را حل کنید.

خطا در فایل htaccess

فایل htaccess یک فایل مخفی است که دارای یک محیط متنی است. این فایل جهت پیکربندی پوشه های مختلفی است که در سرور آپاچی وجود دارد. زمانی که با این ارور مواجه می شویم بهترین کار این است که ابتدا فایل htaccess را از طریق سایت www.htaccesscheck.com چک کنید. اگر خطا در فایل htaccess وجود داشته باشه این سایت آن را شناسایی خواهد کرد. در صورتی که مشکلی هم وجود نداشته باشد آن را اعلام می کند تا سایر موارد را بررسی کنید.

برای رفع خطا در فایل htaccess ابتدا آن را پاک کنید و فایل سالم را دوباره بارگذاری کنید. در صورتی که به فایل سالم دسترسی ندارید و یا اینکه می خواهید بخش جدیدی را به آن اضافه کنید می توانید از یک برنامه نویس کمک بگیرید.

برای دسترسی به فایل htaccess باید به بخش دایرکتوری public_html مراجعه کنید و با فعال کردن نمایش فایل های مخفی به آن دسترسی پیدا کنید.

 

مطلب پیشنهادی: راهنمای رفع خطاهای گوگل سرچ کنسول

 

خطا در فایل wp-config.php

هنگامی که سایت شما با افزونه وردپرس ساخته می شود یک فایل به نام wp_config.php دریافت خواهید کرد. در واقع وردپرس اطلاعات پایگاه داده شما را در این فایل ذخیره می کند. بنابراین اگر این فایل حذف شود و یا به هر دلیلی اطلاعات این فایل دچار مشکل شود شما با خطای establishing مواجه خواهید شد.

از آن جایی که اطلاعات این پرونده بسیار حساس هستند تا جای ممکن بهتر است دست به آن نزنید. ولی اگر سایر علت ها را بررسی کردید و مشکل شما رفع نشد در آخر مجبور هستید این فایل را تغییر دهید. به شما توصیه می کنیم که برای ایجاد تغییرات در این فایل حتما از یک متخصص کمک بگیرید.

وجود افزونه های اضافی و مخرب

علت بروز خطای 500 می تواند از نصب افزونه های زیاد هم باشد. خیلی از صاحبان سایت ها به اشتباه فکر می کنند که داشتن چندین افزونه مختلف کار را برای آن ها آسان می کنند. در صورتی که این موضوع در مواردی کاملا برعکس است. شما نباید بی دلیل و بیش از اندازه افزونه نصب کنید . این کار اول از همه باعث می شود که سرعت سایت شما کند شود و دوما می تواند باعث یک سری از ارور ها از جمله ارور 500 شود. چرا که یکسری از افزونه با هم در تداخل هستند و همین موضوع می تواند باعث شود که افزونه های نصب شده برای سایت شما مخرب باشد.

ایجاد وقفه در کار سرور

گاهی مواقع به دلیل بازدید زیاد و ناگهانی از سایت و یا نبود حافظه کافی (کش سرور) سایت ما با ایجاد وقفه در کار سرور رو به رو خواهد شد. برای بهبود این مشکل بایستی هاست خودتان را ارتقا دهید. اگر روزانه بازدید کنندگان زیادی را جذب میکنید بهتر است از هاست های اختصاصی استفاده کنید. حتما هاست جدید خودتان را از شرکت های معتبر خریداری کنید تا در صورت ایجاد شدن مشکل در سرور با توجه به خدماتی که ارائه می کنند آن را به سرعت برطرف کنند. 

وجود مشکل در قالب

یک سری از قالب ها که به صورت آماده از آنها استفاده می کنید می توانند دارای مشکل باشند. همچنین گاهی از مواقع قالب ها با یک سری از افزونه ها تداخل ایجاد می کنند در این صورت یا بایستی افزونه را غیر فعال کنید و یا این که از خیر قالبی که استفاده می کنید بگذرید. پیشنهاد می کنیم که اگر زمان و هزینه زیادی را برای طراحی سایت با قالب خودتان صرف کردید افزونه را غیر فعال کنید. همچنین این نکته را هم در نظر بگیرید که افزونه های مشابه زیادی برای کار های مختلف وجود دارد. بنابراین شاید بتوانید افزونه دیگری را جایگزین کنید. در صورتی که نتوانستید افزونه را جایگزین کنید و البته همچنان مشکل سایت شما وجود داشت تنها راه، غیر فعال کردن قالب است. 

خراب شدن فایل های نصب وردپرس

در صورت ایجاد تغییرات نادرست و یا خراب شدن هر یک از فایل هایی که هنگام نصب وردپرس شما وجود دارد با ارور 500 مواجه خواهید شد. برای رفع اینگونه از خطا ها بهتر است از یک متخصص کمک بگیرید. دقت کنید که فایل های اولیه که هنگام نصب وردپرس در پوشه های سرور خود مشاهده می کنید بسیار مهم و حساس هستند پس حتما با دقت آنها را بررسی کنید.

ارور 500

نحوه نمایش ارور 500

  • 500 Internal Server Error
  • HTTP 500-Internal Server Error
  • (Temporary Error (500
  • Internal Server Error
  • HTTP 500 Internal Error
  • 500 Error
  • HTTP Error 500
  • 500 That’s an error

 

مطلب پیشنهادی: راهنمای انتخاب هاست مناسب

 

حالا که با علت بروز ارور 500 آشنا شدیم قصد داریم تا در ادامه شما را با علل ایجاد سایر ارور های رایجی که با عدد 5 شروع می شوند و نشان دهنده مشکلی در عملکرد سرور هستند آشنا کنیم.

 

ارور 501 چیست؟ بررسی علت بروز ارور 501 

خطای 501 که به عنوان خطای not implemented هم شناخته می شود به معنای عملیات انجام نشده است. به طور کلی این خطا خیلی رایج نیست و در موارد بسیار کمی می توان آن را مشاهده کرد. این خطا مانند خطای 500 و البته سایر خطاهایی که در ادامه به آن می پردازیم با 5 شروع می شود مربوط به مشکل در سرور سایت شما است.

در ادامه علت بروز و روش رفع ارور 501  را با شما به اشتراک خواهیم گذاشت. دقت کنید که این روش ها هم برای افرادی است که مشاهده کننده وب سایت ها هستند و هم برای صاحبان سایت هایی است که به این مشکل بر خورده اند.

علت بروز ارور 501 

وجود ویروس ها و یا بد افزار ها: یکی از علت هایی که می تواند باعث ارور 501 بشه وجود داشتن ویروس در سیستم ما است. ویروس و یا بد افزار می تواند باعث اختلال در عملکرد سیستم بشود و در این شرایط سیستم نمی تواند با سرور ارتباط برقرار کند. در واقع مشکل از سیستمی است که ویروسی شده و سرور ما در این شرایط سالم است.

بنابراین بهتر است در این شرایط یک اسکن کامل از سیستم خود انجام دهید تا هیچ گونه مشکلی سرور و سایت شما را تهدید نکند.

ترافیک ناگهانی زیاد سایت: ترافیک و یا در واقع بازدید ناگهانی از سایت شما می تواند علت بروز ارور 501 شود. همانطور که بالاتر اشاره کردیم ترافیک ناگهانی می تواند باعث انواع ارورهای مربوط به سرور شود. برای رفع این مشکل تنها راهی که دارید ارتقا دادن سروری است که برای سایت خودتان انتخاب کردید.

انقضاء نرم افزار سرور: این علت در حال حاضر رایج نیست، اما می توانید آن را هم در نظر بگیرید. گاهی مواقع ارائه دهندگان سرور ها نرم افزار خودشان را بروز نمی کنند. در این شرایط سرور شما هم پاسخ گو نخواهد بود و این مشکل به وجود خواهد آمد. ولی در حال حاضر این اتفاق تقریبا نمی افتد، چرا که شرکت هایی که در حوزه ارائه خدمات سرور فعالیت می کنند همیشه نرم افزارهای خودشان را بروز می کنند. ولی با این حال احتمالش صفر نیست. اگر با این مشکل مواجه شدید بایستی با شرکتی که از آن سرور را تهیه کردید ایراد به وجود آمده را در میان بگذارید تا آن را رفع کنند.

ارور 501

رفع خطای 501  

بارگذاری کردن دوباره صفحه: اولین و البته ساده ترین روش برای رفع خطای 501 بارگذاری دوباره صفحه است. برای این کار می توانید از کلید Ctrl +F5 استفاده کنید. گاهی مواقع به خاطر افت ناگهانی سرعت اینترنت و یا اختلال کوتاه مدت در سرور این اتفاقات می افتد که بهترین کار برای رفع آن دوباره بارگیری صفحه است. 

برای اینکه متوجه شوید که مشکلی که اتفاق افتاده است ناگهانی است و یا مشکل بزرگتری در سرور وجود دارد می توانید از سایت https://downforeveryoneorjustme.com/ استفاده کنید. این سایت به شما می گوید که آیا سرور شما مشکل حادی دارد و یا اینکه یک افت کوتاه مدت باعث بروز مشکل شده است.

پاک کردن حافظه موتور جستجوگر: گاهی موارد به دلیل پر شدن حافظه موتور جستجوگری که از آن استفاده می کنیم ممکن است با ارور 500 و یا ارور 501 مواجه شوید . برای رفع این مشکل باید به قسمت تنظیمات موتور جستجوگر خودتان مراجعه کنید. سپس بر روی Privacy and security کلیک کنید. بعد از آن گزینه های مختلفی برای شما باز می شود که باید از بین آنها بر روی گزینه Clear browsing data کلیک کنید. با این روش حافظه موتور جستجوگر خودتان را پاک میکنید حالا بایستی دوباره تلاش کنید اگر باز هنگام باز کردن سایت به مشکل خوردید باید سایر روش ها را امتحان کنید که پایین تر به آن اشاره کرده ایم.

بررسی وی پی ان و پروکسی: اگر قصد دارید تا از یک سایت بازدید کنید و از پروکسی یا وی پی ان استفاده می کنید، ممکن است با ارور 501 مواجه شوید. این مشکل بیشتر برای سایت هایی رخ می دهد که داخلی یا دارای دامنه ir هستند. برای همین با خاموش کردن فیلترشکن خودتان می توانید این مشکل را رفع کنید.

ارتقا دادن سرور سایت: اگر موارد بالا را امتحان کردید و جواب نداد بایستی سرور سایت خودتان را عوض کنید. اگر سرور خودتان را از جای معتبری تهیه نکرده باشید احتمالا با این مشکلات بر خواهید خورد. همچنین در صورتی که بازدید کنندگان سایت شما بیشتر شده باشد و ترافیک بیشتری را سرور شما دریافت کرده باشد نیز به این مشکلات بر خواهید خورد. 

 

مطلب پیشنهادی: متریک‌های سرعت سایت در GTmetrix

 

ارور 502 چیست؟ بررسی علت بروز ارور 502

ارور 502  یا همان ارور Bad Gateway به این معنی است که سرور، پاسخ نامعتبری از یک سرور ورودی دریافت کرده است. خطای 502 می تواند باعث کاهش رتبه و سئو سایت شما شود. بنابراین بایستی سریعا آن را رفع کنید تا به اعتبار سایت شما لطمه ای نزند.

ارور 502

 

علت بروز ارور 502 چیست؟

علت بروز ارور 502 می تواند مربوط به مرورگر شما و یا مشکل در CDN و یا تغییرات در آن باشد. در ادامه مهمترین علت های بروز ارور 502 را با هم بررسی خواهیم کرد.

تغییر در دامنه: اگر نام دامنه خودتان را تغییر دادید و یا اینکه دامنه خودتان را به هاست دیگری منتقل کردید، دی ان اس (DNS) سرور شما تغییر خواهد کرد. در این موارد مشکل بعد از گذشتن 24 ساعت حل می شود و جای نگرانی نیست.

فشار بیش از حد به سرور: زمانی که سرور شما به دلایل مختلفی به مشکل بخورد از جمله بالا رفتن اطلاعاتی که بر روی سرور دارید و یا افزایش بیش از اندازه ترافیک به صورت ناگهانی و یا ایجاد مشکل در نرم افزار سرور ممکن است باعث شود که به ارور 502 بر بخورید.

اشکال در مرورگر:  گاهی مواقع امکان دارد مرورگری که استفاده میکنید دارای مشکل باشد. در واقع خطایی از سمت سرور وجود ندارد بلکه مرورگر شما به خاطر دلایلی مثل پر بودن حافظه  و یا بروز نبودن مشکل دارد. در این مواقع بهتر است که مرورگر خودتان را بروز کنید در صورتی که خطا رفع نشد با یک مرورگر دیگر امتحان کنید.

اختلال در اینترنت: اگر متوجه گشتید که بیشتر از یک سایت برای شما با ارور 502 باز می شود احتمال دارد مشکل از سمت وای فای و یا اینترنتی باشد که به آن متصل هستید. در این شرایط بهتر است که یک بار وای فای خودتان را خاموش و روشن کنید. و سپس دوباره امتحان کنید.

رفع خطای 502 

برای رفع خطای 502 می توانید از همان تکنیک های ساده ای که برای ارور 501 به شما معرفی کردیم یعنی دوباره ریفرش کردن سایت استفاده کنید . 

در کنار آن می توانید کش DNS خودتان را هم پاک کنید. با این کار فایل های معیوب از DNS شما حذف می شود.

همچنین تغییر موقت سرور های DNS نیز روش دیگری است که می توانید از آن استفاده کنید. با انجام این موارد احتمالا مشکل شما برطرف خواهد شد.

یکی دیگر از دلایل خطای 502 می تواند مربوط به CDN و یا DDoS باشد. CDN به زبان ساده یک شبکه تحویل محتوا است که در مسیر سرور و مرورگر شما قرار می گیرد. این شبکه برای این وجود دارد تا شما بتوانید راحت تر به محتوا ها دسترسی داشته باشید. با این حال ممکن است که این لایه هنگام اتصال به سرور به مشکل بر بخورد که این مشکل با ارور 502 به نمایش در میاید.

برای رفع اشکال این مورد شما بایستی با شرکتی که از آنها خدمات سرور را دریافت کردید تماس بگیرید. اگر هم به تازگی سرور خودتان را تغییر دادید، بایستی زمانی مثل 24 ساعت صبر کنید و بعد از آن امتحان کنید.

 

مطلب پیشنهادی: API چیست؟

 

ارور 503 چیست؟ بررسی علت بروز ارور 503 

وقتی که با ارور 503 مواجه می‌شوید یعنی سرور مورد نظر در دسترس نیست. این وضعیت ممکن است به دلیل بالا بودن ترافیک یا در حال تعمیر بودن وب‌ سایت اتفاق بیفتد. برخلاف سایر کدهای خطا، این خطا نشان می‌دهد که وب‌ سایت شما آنلاین و در حال اجرا است اما در حال حاضر نمی‌توان به آن دسترسی پیدا کرد.

بررسی علت بروز ارور 503 

همان طور که در بالا اشاره کردیم ارور 503 به معنای در دسترس نبودن سایت شماست، با این تفاوت که سایت شما در حال اجراست ولی به خاطر یک سری از مشکلات به آن نمی توانید دسترسی داشته باشید. رفع این ارور نسبت به تمامی ارور هایی که تا به اینجا در مورد آن ها حرف زدیم سخت تر است. به این دلیل که در توضیحات آن ذکر نشده که دقیقا مشکل از کجا است. و هیچ راهکاری را به شما ارائه نمی کند صرفا می دانید که سایت شما قابل دسترسی نیست.

اگر سایت شما در حال تعمیر باشد و یا اینکه در حال بروزرسانی یک افزونه و یا تم باشید وردپرس به طور پیش فرض سایت شما را به حالت نگهداری که همان HTTP 503 است می برد.

اما این حالت بسیار کم پیش میاید و اگر هم اتفاق بیفتد سریعا رفع می شود. بنابراین اگر با ارور 503 به طور طولانی برخورد داشتید کار شما سخت خواهد بود. چرا که نه تنها نمی توانید سایت خودتان را مشاهده کنید بلکه نمی توانید به صفحه مدیریت سایت وردپرس خودتان هم دسترسی داشته باشید. باید برای رفع این ایراد با استفاده از فایل هایی که در هاستتان قرار دارند کار را پیش ببرید.

ارور 503

رفع ارور 503 

در این قسمت 4 روش برای رفع ارور 503 به شما معرفی می کنیم . این روش ها به ترتیب هستند بنابراین به نوبت هر کدام از آن ها را انجام دهید اگر سایت شما درست شد که دیگر نیازی نیست مرحله بعدی را ادامه دهید در غیر این صورت به ترتیب روش های دیگر را امتحان کنید.

  • غیر فعال کردن افزونه ها: 

یکی از رایج ترین خطاهای ارور 503 مشکل و اختلال در افزونه های مختلف است که نصب کردید. گاهی مواقع بعضی از افزونه ها با یکدیگر سازگار نیستند و باعث ایجاد مشکلات این چنینی در سایت شما می شوند. برای اینکه متوجه شوید مشکل در این قسمت است یا خیر باید تمامی افزونه های خودتان را غیر فعال کنید. و از آن جایی که به پنل سایت وردپرس خودتان دسترسی ندارید، باید این کار را از طریق یک سرویس FTP انجام دهید. این سرویس به شما کمک می کند تا به پوشه های سایت خودتان دسترسی پیدا کنید. برنامه ای که ما به شما توصیه میکنیم Filezilla است که بسیار کارآمد، شناخته شده و مطمئن است. 

هنگامی که توانستید از طریق FTP به سایت خودتان دسترسی پیدا کنید به سراغ پوشه ریشه خودتان که نام آن public-html یا نام سایت خودتان است بروید.

پس از آن بر روی پوشه wp-content کلیک کرده و از بین پوشه هایی که برای شما باز می شود بر روی پوشه plugins و یا همان افزونه کلیک راست کنید و نام آن را به هر چیزی که دوست دارید تغییر دهید. با این کار وردپرس دیگر افزونه های شما را تشخیص نمی دهد و به طور خودکار افزونه های شما غیر فعال می شوند.

حالا سعی کنید تا سایت خودتان را دوباره باز کنید اگر باز هم درست نشده بود به سراغ روش دوم بروید.

  • غیر فعال کردن تم سایت:

حالا که پلاگین های خودتان را غیر فعال کردید ولی باز هم ارور برای شما ادامه دار بود باید روش دوم را امتحان کنید. روش دوم غیر فعال کردن تم سایت است.  اما متاسفانه روش غیرفعال کردن تم سایت شبیه مراحلی که بالا به شما گفتیم نیست . در واقع شما نمی توانید با تغییر دادم نام پوشه تم آن ها را غیر فعال کنید. در واقع با این کار شما با ارور تم موجود نیست و یا تم نیاز به بروزرسانی دارد از سمت وردپرس برخواهید خورد.

 

مطلب پیشنهادی: نکات تعویض قالب وردپرس

 

بنابراین باید با ورود به بخش ادمین وردپرس خودتان یا همان php My Admin کار را دنبال کنید. پس از ورود به قسمت ادمین بر روی جدول wp_options کلیک کنید. و بعد از آن از قسمت منوی بالای صفحه بر روی search و یا همان جستجو کلیک کنید. حالا می توانید با تغییر دادن نام تم خود با کلیک بر روی option-name تم خودتان را غیر فعال کنید. حالا دوباره تلاش کنید تا به سایت خودتان وارد شوید اگر باز هم نتوانستید این کار را انجام دهید بایستی به سراغ روش سوم بروید.

  • مشکلات مربوط به CDN: 

اینکه CDN چیست را به طور خلاصه بالاتر توضیح دادیم. همان طور که متوجه شدید مشکلات مربوط به CDN می تواند باعث ایجاد مشکل در سرور سایت شود. برای اینکه متوجه شوید که مشکل از این قسمت است می توانید CDN سرور خودتان را به طور موقت غیرفعال کنید و باز تلاش کنید که سایت خودتان را بالا بیاورید.

اگر نتوانستید به CDN خودتان دسترسی پیدا کنید باید از شرکتی که سرور خودتان را از آنها تهیه کردید تماس بگیرید و از آنها بخواهید تا مشکل شما را حل کنند.

  • مشکل ضعیف بودن سرور: اگر تمامی موارد را انجام دادید اما باز هم در راه اندازی سایت خودتان مشکل داشتید ما به شما پیشنهاد می کنیم که از سرور خودتان را ارتقا دهید. و سعی کنید وب سایت خودتان را بر روی یک سرور دیگه بالا بیاورید. با انجام این کار سرور شما ارتقا پیدا می کند و سایت شما با سرعت زیاد می تواند بروز شود.

 

ارور 504 چیست؟ بررسی علت بروز خطای 504 

به صورت کلی این ارور زمانی رخ می دهد که به صورت موقت سرور در دسترس نباشد که میتواند به دلیل عدم خدمات رسانی خود سرور یا ارائه دهنده سرور باشد . این ارور یعنی ارور 504 Gateway Timeout بدین معناست که سرور سایت شما به قدری قوی و پرسرعت نیست تا سایت مد نظر شما را لود یا باز کند . امکان دارد که سرور پاسخی به موقع از سرور بالادستی دریافت نکند و این اتفاق رخ بدهد.

ارور 504

بررسی علت بروز خطای 504 

از آن جایی که علت بروز خطای 504 به دلیل وقفه زمانی بین سرور ها است، احتمالا مشکل اصلی مربوط به اینترنت و یا دستگاهی که از آن استفاده میکنید نیست.

مفهوم کلی این ارور این است که سرور ها برای دریافت سیگنال از سرور بالاتر خود زمان بسیار زیادی را صرف می کنند و برای همین به این مشکل بر خواهند خورد.

خوبی دریافت کردن این ارور این است که ما می دانیم علت بروز ارور 504 مشکل در سرور است. بنابراین جایی برای نگرانی نیست و در بدترین شرایط با عوض کردن سرور خودتان می توانید به این مشکل پایان دهید.

 

مطلب پیشنهادی: پلاگین‌های بکاپ از دیتابیس وردپرس

 

رفع خطای 504 

در این قسمت سعی می کنیم تا یک سری از بهترین راهکار ها را برای رفع ارور 504 به شما آموزش دهیم . با انجام دادن این کار ها احتمالا شما می توانید ارور 504 کی دریافت می کنید را رفع کنید. در صورتی که باز هم این ارور را دریافت می کردید به شما توصیه می کنیم که از یک متخصص کمک بگیرید و یا اینکه سرور سایت خودتان را تغییر دهید.

  • دوباره بارگیری کردن سایت: 

یکی از اولین کارهایی که میتوانید برای رفع خطای 504 انجام دهید این است که مقدار صبر کنید و بعد از آن دوباره سایت را بارگیری کنید.

برای این کار می توانید دکمه های ctrl+F5 را همزمان به فشارید با این کار حافظه مرورگر شما پاک می شود و اگر مشکل سرور شما موقتی و یا از سمت شما بوده است برطرف می گردد. اگر باز هم با این خطا رو به رو شدید می توانید سایت خودتان را در سایر مرورگر ها باز کنید و در آنجا مشاهده کنید که سایت شما به درستی کار می کند یا اینکه باز هم مشکل ادامه دار خواهد بود . همچنین می توانید از دوستان خود بخواهید تا سعی کنند وارد سایت شما شوند تا متوجه شوید که مشکل از سمت شما است و یا این که سرور شما واقعا مشکل دارد.

همچنین یک ابزار آنلاین بسیار خوب برای چک کردن سایت شما وجود دارد به نام https://www.isitdownrightnow.com شما می توانید با استفاده از این ابزار مشکل سایت خودتان را بسنجید تا اینکه متوجه شوید سرور سایت شما دارای اشکال است یا این که مشکل از سمت شما است.

  • دستگاه اینترنت را خاموش و روشن کنید: 

با این که این مشکل بسیار کم اتفاق می افتدT اما درصد اتفاقش صفر نیست. گاهی مواقع ارور 504 را برای این دریافت می کنیم که دستگاه های ارائه کنند اینترنتی که از آن استفاده می کنیم دارای مشکل است. راه اندازی مجدد این دستگاه می تواند به شما کمک کند.

  • تنظیمات پروکسی خودتان را چک کنید: 

یک سرور پروکسی بین دستگاه شما و اینترنت قرار گرفته است. این دستگاه بیشتر برای حفظ امنیت و حریم خصوصی آنلاین است که از طریق مخفی کردن اطلاعات شخصی از جمله مکان دستگاه این کار را انجام می دهد. با این که به ندرت پیش میاید که سرور های پروکسی باعث ایجاد خطای 504 شوند ولی با این حال برخی مواقع تنظیمات نادرست بخش پروکسی می تواند باعث آن شود.

بهتر است که سرور پروکسی را غیرفعال کنید و بار دیگر تلاش کنید تا صفحه را بارگیری کنید و مشاهده کنید که خطا از بین رفته است و یا اینکه هنوز ادامه دارد. اکثر افراد از سرویس پروکسی استفاده نمی کنند. با این حال اگر فکر می کنید که امکان دارد به طور اشتباهی آن را دست کاری کرده باشید پیشنهاد می کنیم با رفتن به تنظیمات ویندوز آن را غیرفعال کنید. سپس بار دیگر تلاش کنید تا سایت را دوباره باز کنید.

  • مشکلات سرور خودتان را بررسی کنید: 

اگر موارد بالا را انجام دادید و باز هم سایت شما دارای مشکل بود باید آخرین راه را امتحان کنید. در واقع شما باید از یک کارشناس کمک بگیرید تا مشکل سرور خودتان را حل کنید. و در صورتی که متوجه شدید سروری که از آن استفاده می کردید دارای مشکل است بایستی آن را عوض کنید و از یک سرور پیشرفته تر دیگری استفاده کنید تا مشکلتان حل شود.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
بلهخیر
نویسنده مطلب مهدی غلامی
مهدی غلامی هستم؛ به بازاریابی محتوا و دیجیتال مارکتینگ علاقه دارم و عاشق آموزش هستم. https://www.karlancer.com/profile/176446

دیدگاه شما

بدون دیدگاه