راهنمای کامل انتخاب اسم برند

11 بهمن 1402 - آخرین بروزرسانی: 11 بهمن 1402
برندینگ
زمان تقریبی مطالعه: 7 دقیقه

آیا تا به حال به این فکر کرده‌اید چگونه یک برند مشهور از دیگر برندها متمایز می‌شود؟ همه ما می‌دانیم که برند چیزی بیشتر از یک اسم است. فرآیند برندسازی، یک مسیر پیچیده و زمان‌بر است و انتخاب نام تجاری فقط یک قدم اولیه در این مسیر طولانی و پر از چالش است.
با این حال نباید اهمیت این انتخاب را کم بدانیم. زیرا وقتی تصمیم می‌گیریم سال‌ها، حتی دهه‌ها را با یک برند زندگی کنیم و این برند را در معرض دید و گوش مخاطبان خود قرار دهیم، منطقی است که در انتخاب نام تجاری، با جدیت و دقت بیشتری بپردازیم.

 

انتخاب اسم برند

نام برند

انتخاب نام تجاری، یک امر به نظر آسان و در عین حال پیچیده است! برندینگ بیشتر از انتخاب یک نام تجاری و طراحی یک لوگوی جذاب است. این یک مسیر طولانی است که باید در این مسیر پرپیچ و خم، در نهایت به سوی موفقیت طی شود! یافتن نام تجاری که افراد بتوانند با آن ارتباط برقرار کنند، یکی از مهمترین جنبه‌های این فرآیند است. بنابراین هر نامی که فقط جذاب به نظر برسد، الزاماً نام قوی برای برند شما نیست.
نام برند باید:

  • جذاب و تک باشد
  • شخصیت برند شما را منعکس کند
  • به راحتی به خاطر سپرده شود
  • در تبلیغات آفلاین و آنلاین چشم‌گیر به نظر برسد
  • دامنه‌ اینترنتی و حساب‌های شبکه‌های اجتماعی با این نام ثبت نشده باشند

بعضی افراد ممکن است به شما بگویند که کشف چنین نامی دشوار است، اما تجربه ما نشان داده که قابل دستیابی است و تنها چیزی که نیاز دارید صبر و تفکر عمیق است.

 

مطلب پیشنهادی: استارتاپ چیست؟

 

ویژگی های یک نام برند مناسب

انتخاب نام برند یکی از مراحل حیاتی در شروع تبلیغات و برندسازی است و باید از ویژگی‌های جذابی برخوردار باشد. نام برند، نه تنها باعث به یادآوری شما در ذهن مخاطبان می‌شود، بلکه باید جذب کننده و معنادار باشد. درحالی که نام به تنهایی ممکن است کمک کننده باشد، اما توفیق برند به طور کلی به دلیل ارائه محصولات و خدمات باکیفیت است.
اولین گام، انتخاب نامی است که توانایی به یادماندن و تمیز بودن را داشته باشد. برندهایی همچون آدیداس، نایک، گوگل و اپل به دلیل کیفیت محصولات خود محبوبیت زیادی پیدا کرده‌اند. اما انتخاب نام برند هیچ قانون ثابتی ندارد. مانند نام زیراکس که مخفف کلمه “xerography” است، می‌تواند به اصطلاح فنی به یک صنعت اشاره کند.
نمونه دیگر اپل است که نامش از علاقه استیو جابز به میوه مورد علاقه‌اش، سیب، گرفته شده است. این برند با استفاده از نام، لوگو و مهمتر از همه کیفیت محصولات، توانسته است در ذهن مردم جایگاه خاصی پیدا کند.

برندهای معروف
در انتخاب نام تجاری، استراتژی‌های مختلف وجود دارد که می‌توانند به شما در تداوم حضور برند و جلب توجه مشتریان کمک کنند. از این رو این مرحله را به دقت و با توجه به راهنمای انتخاب برند و خصوصیت‌های خاص برند خود انجام دهید:

یادآوری آسان نام برند

در حین گوش دادن به پادکست، میزبان اعلام می‌کند: “سلام به همگی! اسپانسر این بخش از پادکست ما برند Shweetappotopay است. مطمئنا حتی در پایان پادکست، تنها یک کلمه از نام تجاری اسپانسر به یاد نمی‌آورید، جز دات کام که می‌توانید آن را در گوگل جستجو کنید. این تجربه نشان می‌دهد که هنگام انتخاب نام تجاری یادآوری برند اهمیت زیادی دارد.

 

مطلب پیشنهادی: معنی لوگوهای معروف جهان

بدون مشابه

نام تجاری شما باید به گونه‌ای باشد که نه تنها برای مخاطبان جذاب باشد، بلکه از تداخل با نام‌های برندهای معروف دوری کند. استفاده از نامی که شباهت زیادی به نام‌های موفق بازار دارد، می‌تواند تاثیر نامطلوبی برای کسب و کار شما به وجود آورد و باعث ابهام در ذهن مشتریان شود.
ضمناً باید دقت کنید که اگر نام تجاری شما به نحوی به نام یک برند مشهور نزدیک باشد، ممکن است شرکت مرتبط حق قانونی داشته باشد که از شما شکایت کند! این مسئله می‌تواند به مشکلات حقوقی و هزینه‌های جبران خسارت منجر شود که اصلا خوب نیست.

معنی‌دار و منحصر به فرد

نحوه انتخاب نام برند شما نه تنها باید منحصر به فرد، بلکه بهتر است معنی‌دار و خاص نیز باشد. جلب توجه با کلمات بی‌معنی (به جز برخی موارد خاص!) اشتباه است؛ به جای آن از کلماتی استفاده کنید که با محصول یا خدمات شما مرتبط باشند و ارزش افزوده ایجاد کنند.

قابلیت ثبت

هنگام انتخاب نام تجاری، اطمینان حاصل کنید که می‌توانید آن را به صورت قانونی ثبت کنید. همچنین، هنگام انتخاب دامنه اینترنتی مورد نظرتان باید بررسی کنید که آیا دامنه‌ای با مشخصات مدنظر شما در دسترس است یا خیر؛ زیرا حضور آنلاین نیز اهمیت زیادی دارد.

 

مطلب پیشنهادی: چگونه لوگوی خود را بفروشیم؟

 

بازاریابی موفق

نام تجاری شما باید توانایی جلب توجه مخاطبان را داشته باشد. استفاده از بازی‌های کلامی، ترتیبات بازاریابی و ابتکارات جذاب می‌تواند به شما کمک کند تا در ذهن مشتریان خود جا بگیرید.
به عنوان مثال شرکت محصولات غذایی که نام برند “Delicious-Bite” را انتخاب کرده، این انتخاب نام برند نه تنها به لحاظ لغوی جذابیت دارد، بلکه باعث ایجاد یک تصور محصول غذایی لذیذ و منحصر به فرد در ذهن مشتریان نیز می‌شود.

تصویرسازی نام تجاری

برندینگ

برند شما نه تنها باید یک نام باشد، بلکه باید یک تصویر در ذهن مخاطبان ایجاد کند. لذا نام تجاری انتخابی باید قابلیت ایجاد تصویر و ارتباط با محصول یا خدمات شما را داشته باشد.

استفاده از لوگو

برند شما به یک طراحی لوگو خاص نیاز دارد که تصویر ذهنی خوبی برای مخاطبان ایجاد کند. به عنوان مثال، سیب گاز گرفته اپل یک نمونه فوق‌العاده استفاده مؤثر از نام و نشان یک برند است. حالا آیا می‌توانید برای نام “پورچیموشانگ” یک لوگو خلاقانه و جذاب طراحی کنید؟

نام تجاری کوتاه

یک نام تجاری مختصر و جذاب باید در ذهن مخاطبان به راحتی قابل یادآوری باشد. انتخاب نامی که کوتاه و خواندنی است، می‌تواند به جلب توجه و ایجاد هویت برند شما کمک کند.

سادگی در املای نام

حتماً اطمینان حاصل کنید که نام تجاری شما دارای املای ساده و قابل یادآوری است. فرض کنید که مصرف‌کننده نام برند شما را در رسانه‌های مختلف می‌شنود و سپس تصمیم می‌گیرد در این فضای آنلاین به دنبال شما بگردد. اگر نام شما دارای املای پیچیده باشد، این فرایند جستجو برای مخاطب مشکلاتی را به همراه خواهد داشت.

 

مطلب پیشنهادی: ایده های طراحی لوگو

 

گستردگی در نام تجاری

هرچند که در ابتدا ممکن است کسب‌وکار شما بر روی یک محصول، منطقه، یا بازار خاص متمرکز باشد، اما تنها برند خود را محدود به یک مورد خاص نکنید. نام تجاری شما باید قابلیت گسترش و تطابق با تغییرات را داشته باشد. به جای انتخاب نام محدود به محصول یا منطقه، نامی انتخاب کنید که ایده‌آل برای توسعه و گسترش در آینده باشد.
به عنوان مثال، اگر نام برند به محل فیزیکی فروشگاه اشاره دارد، ممکن است در صورت تغییر مکان یا گسترش به مناطق دیگر به چالش برخورده باشد. بهتر است از اصطلاحات یا واژه‌هایی استفاده کنید که توانایی تطابق با تغییرات و گسترش را داشته باشند و همچنین املای آنها نیز ساده باشد.

خلاقانه و انحصاری

انتخاب نام برند

همانطور که اشاره شد اطمینان حاصل کنید که نام برند شما از رقبا تمایز دارد. از نام‌های رایج و کلمات عمومی که ممکن است در صنعت شما متداول باشند اجتناب کنید. به جای اینکه از نام‌هایی مثل “لوله کشی احمدی” استفاده کنید تلاش کنید یک نام متفاوت و یونیک از میان اسامی خلاقانه برای برندتان استفاده کنید.

آسانی در بیان

نام برند شما باید به راحتی بیان و تلفظ شود. حتی اگر نام شما در حالت نوشتاری زیبا باشد. اگر وقتی نام برند شما گفته می‌شود، به سختی تلفظ شود ممکن است باعث ایجاد کمی ابهام شود. نام برند خود را در مکان‌های مختلف صدا کنید و اطمینان حاصل کنید که به راحتی و بدون اشتباه تلفظ می‌شود.
این موارد به کمک می‌آید تا برند شما بهتر درک شود و مخاطبان به راحتی با آن ارتباط برقرار کنند. بهتر است نام برند شما همچنین به نحوی باشد که در ذهن مردم به راحتی به یادآوری شود و نظیرهای مشابه از ذهن افراد حذف شوند.

 

مطلب پیشنهادی: روانشناسی رنگ ‌ها در تبلیغات

 

نتیجه گیری

سعی کنید برای انتخاب نام برند، توصیه‌های گفته شده در این مقاله را در نظر بگیرید. بهتر است نام تجاری خود را به درستی انتخاب کنید تا در آینده نیازی به تغییرات اضافی نداشته باشید.
در استفاده از تکنیک‌های خلاقانه، نهایتاً به نتایج مطلوب در زمینه نام برند خود خواهید رسید. اگرچه بسیاری از افراد از این مفهوم آگاه هستند، اما به دلیل کمبود زمان یا برنامه‌های کاری شلوغ، ممکن است قادر به تفکر خلاق و استفاده از نوآوری در انتخاب برند نباشند. در چنین شرایطی توصیه می‌شود که از خدمات یک متخصص بهره برند تا به ایجاد هویت قدرتمندی برای شرکت خود بپردازند.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
بلهخیر
نویسنده مطلب تیم محتوای کارلنسر
در کنار هم، در خانواده بزرگ کارلنسر برای رسیدن به موفقیت های بزرگ :)

دیدگاه شما

بدون دیدگاه