ایده های خلاقانه برای طراحی لوگو + چگونه خلاق تر باشیم؟

06 شهریور 1401 - آخرین بروزرسانی: 07 شهریور 1401
طراحی لوگو
زمان تقریبی مطالعه: 6 دقیقه

لوگوی یک مجموعه، نمایانگر ماهیت یک برند و قلب تپنده کسب و کار شما است. به همین خاطر طراحی لوگوی شما از اهمیت بالایی برخوردار است. برای طراحی یک لوگوی درجه یک و باکیفیت باید مهارت هایی را در خودتان تقویت کنید. شما فقط با تمرین و تکرار مستمر نگرش خلاقانه را می توانید در خودتان پرورش بدهید. در این مقاله قرار است بگوییم که چطور ایده های خلاقانه برای طراحی لوگو داشته باشیم و چگونه خلاق تر باشیم.

 

6 قانون طلایی در طراحی لوگو

لوگو شاید در ظاهر یک تصویر کوچک باشد، اما برای موفقیت و برندینگ مجموعه شما بسیار مهم و حیاتی است. یک طراح گرافیک باید توسط اشکال و رنگ ها ذات و اصل برند شما را به نمایش دربیاورد. زمانی که لوگوی شما از طراحی گرافیک خلاقانه و هوشمندانه‌ای برخوردار باشد، به یک سرمایه بدون قیمت برای برندینگ شما تبدیل می شود.

اولین قانون: پایه گذاری طرح اولیه

یک طراح لوگو در درجه اول  باید با ماهیت اصلی یک برند آشنایی پیدا کند. پس در درجه اول باید سؤالاتی از کارفرمای آن برند بپرسید و ماهیت اصلی آن برند را به چالش بکشید. پاسخ به این سؤالات می تواند شما را به طرح نهایی مشتری برساند.

دومین قانون: بهره مندی از قدرت اسکچ پد

اسکچ پد یک نرم افزار مبتنی بر طرح و هندسه است. اسکچ پد این فرصت را به شما می دهد تا اشکالی که در ذهن شما ایجاد شده است را به راحتی به طرح بکشید و یک طرح اولیه از ایده های خود را نشان کارفرما بدهید. یک طراح لوگو باید طوری ایده های خودش را به طرح بکشد که قدرت فروشش زبان زد خاص و عام باشد.

 

مطلب پیشنهادی: نرم افزارهای طراحی لوگو

 

سومین قانون: طراحی سیاه و سفید لوگو

در این که روانشناسی رنگ تأثیر بی نظیری در شکل گیری لوگوی سازمانی شما دارد شکی نیست، اما در هنگام طراحی یک لوگو، پالت رنگ ها را تا پایان کار کنار بگذارید. تمام تمرکز خود را بر روی پایه اصلی ایده خود بگذارید. هیچ وقت یک ایده ضعیف و خام نمی تواند با پالت رنگ ها قوی بشود ولی یک لوگوی موفق مثل برند معتبر نایک و یا حتی مک دونالد حتی اگر سیاه و سفید هم باشند، در ذهن همگان به ثبت رسیده است. بعد از نهایی شدن طراحی لوگو، شما می توانید حالا توسط رنگ ها به او جان بیشتری ببخشید.

قانون چهارم: طراحی ساده و متفاوت لوگو

زمانی که شما در حوزه کاری خود رقیب های بسیاری دارید. باید لوگویی را طراحی کنید که در عین سادگی کاملاً متفاوت و خاص باشد تا در همان نگاه اول در ذهن مخاطب بماند. یک لوگوی  پیچیده و پر از جزئیات شاید در ظاهر زیبا و چشم نواز باشد، اما ماندگاری اش در ذهن مخاطب کمرنگ تر است و نماد برند شما در ذهنش هک نمی شود.

قانون پنجم: استفاده از ادوبی ایلوستریتور به جای فتوشاپ

طراحی یک لوگو باید مقیاس پذیر باشد. برنامه فتوشاپ برابر با پیکسل است و برنامه  Adobe illustrator برابر با بردار است و شما نمی توانید به کنترل اشکال و مسیرها دسترسی داشته باشید. پس زمانی اگر برای استخدام فتوشاپ کار اقدام کردید، حتماً به این نکته توجه کنید که او از مهارت ایلوستریتور هم بهره مند باشد.

 

مطلب پیشنهادی: کورل‌ دراو یا ایلوستریتور؟

 

قانون ششم: اهمیت سایز لوگو

در طراحی لوگو سایزبندی نقشه مهمی را ایفا می کند. لوگوی یک برند ممکن است در طراحی پوستر، کارت ویزیت، تابلوهای تبلیغاتی و حتی در فیو آیکن مرورگر شما قرار بگیرد. پس از مقیاس کوچک تا مقیاس بزرگ باید به بهترین حالت ممکن تغییر سایز بدهد.

طراح لوگو

 

تفسیر و معرفی 6 لوگوی خلاق و شناخته شده

در این قسمت قرار است نکات کاربردی و مهمی را از دل هر برند برای شما بازگو کنیم. شما با بهره گیری تمامی این نکات می توانید به فرد متخصص و حرفه ای تبدیل بشوید و حتی به صورت فریلنسری پروژه های بسیاری را بپذیرید.

لوگوی برند Iron Duck : ایجاد طرحی ماندگار

برند Iron Duck برای اینکه در ذهن مخاطبین خود ماندگار شود، از تصویر اردکی که به صورت یک رخت آویز درآمده، استفاده کرده است. این لوگو هم نمایانگر محصولات آن ها یعنی لباس است و هم نمایانگر نام برند آن ها یعنی اردک آهنی است.

لوگوی iron duck

 لوگوی برند Movers: نمایش رسالت برند

برند Movers در طراحی لوگوی خود به خوبی دارد رسالت و هدف کاری خودش را نمایش می دهد. در طراحی این لوگو دستی بالای یک خانه قرار گرفته است و این از نظر بصری کاملاً نمایانگر این است که آن ها چطور به افراد کمک می کنند تا خانه خود را انتقال بدهند.

لوگوی Movers

لوگوی برند استودیو گیتار: ترکیب محصول و متن

استودیو گیتار با به‌کارگیری ترکیب محصول و متن توانسته ایده خلاقانه ای را به تصویر بکشد. این برند با استفاده از حرف “I” ،”گیتار” ، “S”، “استودیو” توانسته است تصویری از گیتار هم خلق کند. در این روش باید با فونت ها بازی کنید تا بتوانید تصاویر خلاقانه ای به تصویر بکشید.

لوگوی استودیو گیتار

 

لوگوی کلیسای امانوئل لوتری: بهره مندی از تصاویر کنایه ای

یکی از روش هایی که بتوانید لوگوی تجاری موفقی داشته باشید، استفاده از تصاویر کنایه ای است که ماندگار و معنابخش است. کلیسای امانوئل لوتری در لوگوی خود تصویری از یک درخت به شکل صلیب که نمایانگر مفهوم زندگی است را به تصویر کشیده است.

لوگوی کلیسای امانوئل لوتری

 

لوگوی برند Rocket Golf: بهره مندی از فضای منفی

بهره مندی از فضای منفی ایده ای بسیار خلاقانه و منحصر به فرد است. برند Rocket Golf در طراحی لوگوی خودش پایه های دو توپ گلف را در کنار هم قرار داده است. این ترکیب را طوری طراحی کرده است تا شما شاهد تصویر یک موشک باشید. این تکنیک یکی از جلوه های جذاب و چالش برانگیز برای برندینگ شما می تواند باشد.

لوگوی راکت گلف

 

لوگوی برند Rain Wine: استفاده از انیمیشن

انیمیشن ها همیشه برای ما جذاب بوده اند و در جلب کردن توجه بینندگان می تواند تأثیرگذار باشد، اما طراحی شما نباید به گونه ای باشد که حواس مخاطبین را از مفهوم لوگوی اصلی دور کند. برند Rain Wine در کنار لوگوی خود، انیمیشن بارانی را قرار داده است که در ظاهر شبیه بطری نوشیدنی ای است که دارد سرریز می شود.

لوگوی rain wine

 

معرفی منابعی که باعث افزایش خلاقیت در شما می شود

یکی دیگر از روش های پرورش خلاقیت، مشاهده کردن نمونه های ناب و منحصر به فرد است. با مشاهده این نمونه کارها ذهن شما پویاتر می شود و می توانید ذهنتان را به چالش بکشید.

Dribble

سایت Dribble امروزه یکی از بهترین منابع در حوزه طراحی است. توسط این سایت می توانید از ابزارهای کامل طراحی لوگو بهره مند بشوید و طراحی های خود را به اشتراک بگذارید.

Behance

سایت Behance یک منبع قوی از ایده های مختلف و الهام گرفتن از تک تک طراحی های حوزه گرافیک است. شما هم می توانید طراحی های خود را در گالری بزرگ این سایت به اشتراک بگذارید.

Brand new

Brand new یک منبع آموزشی مخصوص طراحان است. اگر تازه کار هستید می توانید از آموزش های طراحی لوگوی این برند نهایت استفاده را ببرید. مقالات بسیاری در مورد طراحی لوگو و سیر تکامل لوگوهای برندهای بزرگ را می توانید مشاهده کنید.

Logoinspire

در سایت Logoinspire شما می توانید لوگوهای طراحی شده توسط دیگر طراحان را مشاهده کنید و از آن ها الگوبرداری کنید.

Invisible

اگر به زبان انگلیسی مسلط هستید درون سایت Invisible کلی پادکست درمورد اصول و نکات طلایی طراحی لوگو بیان شده است و می تواند به عنوان یک منبع آموزشی معتبر به شما کمک کند.

میم طراحی لوگو

 

Pinterest

Pinterest یک دریای بزرگ و شگفت انگیز از تصاویر به اشتراک گذاشته شده است. این سایت می تواند منبع الهام بخش بسیار خوبی برای شما باشد.

 

مطلب پیشنهادی: معنی لوگوهای معروف جهان

مطلب پیشنهادی: انواع لوگو

 

ختم کلام در مورد ایده های خلاقانه برای طراحی لوگو

ممنونیم که تا به اینجا با ما همراهی کردید. در انتهای این مبحث شما با نکات کلیدی و مهمی آشنا شده اید و با تمرین و تکرار مستمر می توانید ذهن خلاق و پویای خودتان را به خوبی پرورش بدهید. با دیدن نمونه کارهای طراحان دیگر می توانید ایده های خلاقانه ای را در ذهن خود بسازید.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
بلهخیر
نویسنده مطلب تیم محتوای کارلنسر
در کنار هم، در خانواده بزرگ کارلنسر برای رسیدن به موفقیت های بزرگ :)

دیدگاه شما

بدون دیدگاه