اصطلاحات تخصصی ویندوز 10 و 11

10 بهمن 1402 - آخرین بروزرسانی: 10 بهمن 1402
اصطلاحات ویندوز 10 و 11
زمان تقریبی مطالعه: 10 دقیقه

امروزه استفاده از کامپیوتر و لپ‌تاپ در تمام دنیا به شدت مورد توجه قرار گرفته است و بخش عمده زندگی افراد به این سبک سیستم‌ها وابسته است. در دنیای فناوری اطلاعات، سیستم عامل‌های ویندوز 10 و 11 به عنوان بخش اصلی کامپیوترها و دستگاه‌های هوشمند، نقش حیاتی و کلیدی ایفا می‌کنند. این نسخه از سیستم عامل‌های تولید شده توسط شرکت مایکروسافت، با توجه به پیشرفت‌های تکنولوژی و نیازهای روزافزون کاربران، به مراتب امکانات و قابلیت‌های جدیدی را برای جامعه فراهم آورده‌اند. این موضوع سبب شده است که ویندوز 10 و 11 با انحصاری کردن بازار به عنوان پرکاربردترین نسخه از ویندوزهای موجود در بازار شناخته شوند.

ویندوز 10 با استفاده از رابط کاربری مدرن و ویژگی‌های هوشمند، تجربه کاربری را به سطحی نوین ارتقاء داد. وارد شدن به دهه جدید نیز با ویندوز 11 همراه شده است که با طراحی زیبا و تغییرات بزرگ در رابط کاربری به کاربران امکانات جدید و تجربه‌هایی متفاوت را ارائه می‌دهد. این ویندوزها به واسطه پیشرفت‌های صورت گرفته در تکنولوژی روز دنیا، روز به روز پیشرفته‌تر گشته و امکانات جدیدی به این نسخه‌ها افزوده شده است. در ادامه این مقاله به بررسی ویندوز 10 و 11 و اصطلاحات پرکاربرد و تخصصی آن‌ها خواهیم پرداخت. با ما همراه باشید. 

 

مطلب پیشنهادی: اجرای اندروید در ویندوز 11

 

همه چیز درباره ویندوز

ویندوز یک سیستم‌عامل (Operating System یا OS) است که توسط شرکت مایکروسافت تولید شده که بر روی تجهیزات الکترونیکی همچون کامپیوترها، لپ‌تاپ‌ها، تبلت‌ها و دستگاه‌های هوشمند مورد استفاده قرار می‌گیرد. این سیستم‌عامل برای اجرای برنامه‌ها، مدیریت فایل‌ها، ارتباط با دستگاه‌های مختلف و ارائه یک رابط کاربری گرافیکی طراحی شده است.

ویندوز، به عنوان یک سیستم عامل پرکاربرد و گسترده، به کاربران امکان دسترسی به برنامه‌ها، تنظیمات سیستم، وظایف مختلف و امکانات متنوع را می‌دهد. اصطلاحات و تکنولوژی‌های جدید هر نسخه، به کاربران امکان استفاده بهتر از این ابزارهای قدرتمند را می‌آموزند و تجربه استفاده از کامپیوتر را بهبود می‌بخشند. 

 

مطلب پیشنهادی: آموزش تنظیمات موس در ویندوز ۱۰

 

ویندوز 10 و 11 آخرین نسخه‌های ارائه شده توسط شرکت مایکروسافت می‌باشند که امکانات متعددی را در اختیار کاربران قرار می‌دهد. این دست سیستم‌های عامل به واسطه پیشرفت‌های روزمره تکنولوژی دنیا از ویژگی‌های خاصی برخوردارند که می‌تواند تجربه کاربری افراد را بهبود ببخشد. در این راستا برخی اصطلاحات تخصصی در ویندوز تعبیه شده است که افراد می‌توانند با یادگیری این اصطلاحات، اطلاعات خود را از نحوه کار با ویندوز بهبود بخشیده و تجربه بهتری از استفاده از ویندوز را به دست بیاورند. اصطلاحات مورد استفاده در ویندوز 10 و 11 بسیار فراوان بوده و بهتر است تا افراد برای رسیدن به آگاهی از نحوه عملکرد بهینه دستگاه، نسبت به این اصطلاحات آگاهی داشته باشند.

سیستم عامل ویندوز

چرا باید اصلاحات تخصصی ویندوز 10 و 11 را بلد باشیم؟

امروزه با ورود کامپیوتر و لپ‌تاپ‌ها در زندگی افراد، زندگی روزمره تمامی ما به سیستم‌های عامل به خصوص ویندوز 10 و 11 گره خورده است. در این راستا بهتر است تا افراد نسبت به آگاهی از اصطلاحات تخصصی ویندوز 10 و 11 که نقش بسیار مهمی در بهره‌مندی بهینه از این سیستم‌عامل‌ها دارند، اقدام کنند. از اصلی‌ترین دلایل اهمیت یادگیری اصطلاحات تخصصی ویندوز 10 و 11 می‌توان به موارد زیر اشاره کرد. 

تسهیل در استفاده از ویژگی‌های پیچیده ویندوز

با یادگیری اصطلاحات تخصصی ویندوز 10 و 11، کاربران قادر به استفاده بهینه از ویژگی‌های پیشرفته ویندوز 10 و 11 می‌شوند. این اصطلاحات به آن‌ها کمک می‌کنند تا به سرعت و با دقت از امکانات پیچیده‌ این سیستم عامل استفاده کنند که این موضوع تاثیر مستقیم در کیفیت زندگی افراد دارد.

افزایش بهره‌وری

یکی از متدهایی که می‌تواند موجب افزایش سرعت، دقت و راندمان افراد در هنگام استفاده از کامپیوتر گردد، آگاهی یافتن از اصطلاحات تخصصی ویندوز 10 و 11 است. این مهم به کاربران این اجازه را می‌دهد تا در کم‌ترین زمان بالاترین میزان راندمان را داشته باشند.

اهمیت امنیت و حریم خصوصی

امروزه ایجاد محیطی امن و آرام در دنیای تکنولوژی از اهمیت بسیاری برخوردار است. اصطلاحات مرتبط با امنیت و حریم خصوصی، کاربران را قادر به بهبود و نظارت بر امنیت سیستم خود می‌سازند. مثلاً یادگیری در مورد Windows Defender به کاربران کمک می‌کند تا از بهترین راهکارها برای حفاظت از داده‌های خود استفاده کنند که این موضوع تاثیر بسزایی در آرامش خیال افراد خواهد داشت.

پیشرفت در تکنولوژی

یکی از نکاتی که ویندوز 10 و 11 را نسبت به دیگر نسخه‌های سیستم عامل متمایز می‌کند، به‌روزرسانی‌های متعدد این سیستم عامل است. ویندوز 10 و 11 در گذر زمان به‌روزرسانی‌های متعددی را تجربه می‌کنند و با هر آپدیت، افزونه‌های جدیدی به آنها اضافه می‌شود. با یادگیری اصطلاحات، کاربران به‌سرعت با تغییرات جدید آشنا شده و از امکانات به‌روز شده بهره‌مند می‌شوند که این مهم موجب پیشرفت در تکنولوژی می‌گردد.

رشد حرفه‌ای

یکی دیگر از دلایلی که آموزش اصطلاحات تخصصی ویندوز 10 و 11 را برای کاربران الزامی می‌کند، اهمیت استفاده از کامپیوتر برای پیشرفت شخصی است. در محیط‌های حرفه‌ای، مسلط بودن به اصطلاحات تخصصی ویندوز 10 و 11 به عنوان یک مهارت اساسی درخواست می‌شود. یادگیری این اصطلاحات می‌تواند به کاربران کمک کند تا در محیط کاری خود به عنوان یک کاربر حرفه‌ای مؤثر واقع شوند.

 

دلایل ذکر شده از اصلی‌ترین دلایل بسیاری از کاربران برای یادگیری اصطلاحات تخصصی ویندوز 10 و 11 می‌باشد و به طور کلی افرادی که قصد کار با کامپیوتر، لپ تاپ و دیگر دستگاه‌های الکترونیکی را دارند، باید به بهترین شکل نسبت به آگاهی از اصطلاحات تخصصی ویندوز 10 و 11 اقدام کنند.

 

مطلب پیشنهادی: کسب درآمد از گیم

 

اصطلاحات مبتدی ویندوز 10 و 11

همانطور که پیش‌تر گفتیم، بسیاری از افراد به صورت روزمره نسبت به استفاده از کامپیوتر و لپ‌تاپ اقدام می‌کنند. در این راستا آگاهی از اصطلاحات مبتدی ویندوز 10 و 11 برای کاربران ضروری است. در ادامه به بررسی برخی اصطلاحات مبتدی ویندوز 10 و 11 می‌پردازیم.

Start Menu (منوی شروع)

منوی شروع بخشی از سیستم عامل است که به راحتی به آن دسترسی دارید و با استفاده از آن می‌توانید به برنامه‌ها، تنظیمات، وظایف و سایر امکانات دسترسی داشته باشید.

Taskbar (نوار وظایف)

نواری که در پایین صفحه نمایش داده می‌شود و دسترسی به برنامه‌های باز، اطلاعات ساعت و وظایف اجرایی را فراهم می‌کند.

Desktop (صفحه کار)

محیط کاربری اصلی ویندوز که بعد از ورود به سیستم نمایش داده می‌شود و به عنوان پس‌زمینه برای اجرای برنامه‌ها و آیکون‌ها استفاده می‌شود.

File Explorer (مدیریت فایل)

برنامه‌ای که به شما امکان مشاهده و مدیریت فایل‌ها و پوشه‌های سیستم را می‌دهد.

Control Panel (پنل کنترل)

محیطی که به شما امکان تنظیمات و کنترل برخی ویژگی‌های سیستم را می‌دهد.

Settings (تنظیمات)

بخشی از ویندوز 10 و 11 که به شما امکان تنظیمات متنوع برای سیستم، شبکه، حریم خصوصی و بسیاری از ویژگی‌های دیگر را می‌دهد.

Task Manager (مدیر وظایف)

ابزاری که به شما این امکان را می‌دهد تا وضعیت و عملکرد برنامه‌ها و پردازنده‌ها را مشاهده و کنترل کنید.

Cortana

سیستم هوش مصنوعی ویندوز که به شما امکان اجرای دستورات صوتی، جستجوهای اینترنتی و اطلاعات مرتبط با تقویم و پیام‌ها را می‌دهد.

اصطلاحات ویندوز 10 و 11

Update (به‌روزرسانی)

عملیات به‌روزرسانی سیستم که به کمک آن ویژگی‌ها و امکانات جدید به سیستم اضافه می‌شود و مشکلات امنیتی رفع می‌شود.

Notification Center (مرکز اعلانات)

مرکز اعلانات بخشی است که که اعلانات و اطلاعیه‌های مربوط به سیستم، برنامه‌ها و وضعیت دیگر را نمایش می‌دهد.

Task View

یک ویژگی که به شما این امکان را می‌دهد تا بین برنامه‌ها و صفحات کاری خود سوئیچ کنید و به سرعت بین وظایف جاری جابجا شوید.

Snap Assist

امکانی که به شما کمک می‌کند تا برنامه‌ها و پنجره‌ها را به طور هوشمند در کنار هم قرار دهید و با سهولت به صورت همزمان به کارهای مختلف بپردازید.

Virtual Desktops (میزکارهای مجازی)

امکانی که به شما این امکان را می‌دهد تا چندین میزکار مجازی ایجاد کنید و به صورت همزمان در آن‌ها کار کنید.

Action Center (مرکز اقدام)

مرکز اقدام قسمتی است که اعلانات و اطلاعیه‌های مربوط به سیستم و برنامه‌ها را در اختیار شما قرار می‌دهد و امکاناتی نظیر تنظیمات سریع و دسترسی به بلوک‌های فوری را فراهم می‌کند.

Wi-Fi

تکنولوژی ارتباط بی‌سیم که به شما این امکان را می‌دهد تا به شبکه‌های بی‌سیم متصل شوید و از اینترنت استفاده کنید.

Bluetooth

فناوری کوتاه‌برد ارتباطی که به شما این امکان را می‌دهد تا دستگاه‌های مختلف را به سیستم متصل کنید.

Hibernate (حالت خواباندن)

یک وضعیت که سیستم را در حالت خاموش قرار می‌دهد اما اطلاعات و وضعیت فعلی را ذخیره می‌کند تا در زمان برگشت به حالت کاری، از وضعیت قبلی ادامه دهد.

 

مطلب پیشنهادی:  مک آدرس چیست؟

 

اصطلاحات پیشرفته ویندوز 10 و 11

البته اصطلاحات پیشرفته ویندوز 10 و 11 ممکن است به میزان بالاتری پیچیده باشند. در اینجا چند اصطلاح پیشرفته‌تر را برای شما توضیح داده‌ام:

Windows Subsystem for Linux (WSL)

یک ویژگی که به کاربران ویندوز این امکان را می‌دهد که برنامه‌های لینوکس را درون ویندوز اجرا کنند. این ویژگی که از اصلی‌ترین ویژگی‌های ویندوز 10 و 11 می‌باشد به عنوان یکی از اصطلاحات کاربردی برای برنامه نویسان مورد توجه قرار می‌گیرد.

Dynamic Lock

اصطلاح داینامیک لاک زمانی به کار می‌رود که افراد بخواهند به واسطه بلوتوث به سیستم نهایی دسترسی داشته باشند. این ویژگی که با استفاده از دستگاه‌های بلوتوث به کاربر اجازه می‌دهد که سیستم را خودکار قفل یا باز کند.

Windows Hello

سیستم شناسایی بیومتریک مبتنی بر چهره یا اثر انگشت برای ورود به سیستم بدون نیاز به رمز عبور ویندوز هلو نام دارد که باید نسب به آن اگاهی داشت.

Windows Ink

یک سیستم تشخیص و نوشتار لمسی که به کاربران این امکان را می‌دهد تا با استفاده از قلم لمسی و ویژگی‌های دیگر به صورت طبیعی با ویندوز تعامل کنند.

PowerShell

یک محیط خط فرمان پیشرفته که بر پایه دات‌نت فریم‌ورک ساخته شده است و قابلیت اتوماسیون و مدیریت سیستم را فراهم می‌کند. به همین دلیل کاربران حرفه‌ای این سیستم باید با این مفهوم و اصطلاح آشنایی داشته باشند.

اصطلاحات ویندوز 10 و 11

Windows Defender ATP (Advanced Threat Protection)

یک سرویس امنیتی پیشرفته که به صورت پیشگیرانه و تشخیصی در برابر تهدیدهای پیچیده و پیشرفته محافظت می‌کند.

Windows Autopilot

یک سرویس اتوماسیون مدیریتی که به سازمان‌ها کمک می‌کند تا فرآیند راه‌اندازی ویندوز را ساده‌تر و کارآمدتر کنند تا در صرف زمان اضافه صرفه جویی گردد.

Windows Sandbox

یک محیط جداگانه و ایمن که به کاربران امکان اجرای برنامه‌ها یا فایل‌های مشکوک را در یک محیط محافظت‌شده می‌دهد.

Windows Memory Integrity

یک ویژگی امنیتی که از طریق مدیریت و کنترل دقیق حافظه سیستم، در برابر تهدیدهای امنیتی مختلف محافظت می‌کند.

Direct Storage

یک فناوری که به بازی‌ها این امکان را می‌دهد تا به بهترین نحو از قابلیت‌های حافظه SSD استفاده کنند و زمان بارگذاری بازی‌ها را به حداقل برسانند.

Windows Terminal

یک ابزار مدیریت خط فرمانی که به کاربران امکان استفاده همزمان از ترمینال‌های مختلف را فراهم می‌کند.

 

مطلب پیشنهادی: نیم فاصله در تلگرام ویندوز

 

اصطلاحات مخفف شده برای ویندوز 10 و 11

مفاهیم مذکور از اصلی‌ترین اصطلاحات مورد استفاده در ویندوز 10و 11 شناخته می‌شود، اما نکته اصلی ماجرا اینجاست که اصلی‌ترین اصطلاحات مورد استفاده در ویندوز 10 و 11 به صورت مخفف شده مورد استفاده قرار می‌گیرد.

OS

مخفف “Operating System” به معنای سیستم‌عامل، به ویندوز 10 و 11 اشاره دارد.

UI

مخفف “User Interface” به معنای رابط کاربری، از اصطلاحات مرتبط با ظاهر و امکانات تعاملی ویندوز استفاده می‌شود.

GUI

مخفف “Graphical User Interface” به معنای رابط کاربری گرافیکی، از اصطلاحات مرتبط با ظاهر گرافیکی ویندوز استفاده می‌شود.

ویندوز 10 و 11

RAM

مخفف “Random Access Memory” به معنای حافظه دسترسی تصادفی، از اصطلاحات مرتبط با حافظه سیستم استفاده می‌شود.

CPU

مخفف “Central Processing Unit” به معنای واحد پردازش مرکزی، از اصطلاحات مرتبط با پردازنده سیستم استفاده می‌شود.

GPU

مخفف “Graphics Processing Unit” به معنای واحد پردازش گرافیکی، از اصطلاحات مرتبط با کارت گرافیک سیستم شناخته می‌شود.

SSD

مخفف “Solid State Drive” به معنای درایو حالت جامد، از اصطلاحات مرتبط با حافظه‌های دائمی نوع SSD می‌باشد.

VPN

مخفف “Virtual Private Network” به معنای شبکه خصوصی مجازی، از اصطلاحات مرتبط با اتصالات امن به شبکه‌های دیگر شناخته می‌شود.

DNS

مخفف “Domain Name System” به معنای سامانه نام دامنه، از اصطلاحات مرتبط با ترجمه نام‌ها به آدرس‌های IP است که در زدگی روزمره افراد بسیار مورد توجه است. در این رابطه بیشتر بخوانید: DNS چیست؟

LAN

مخفف “Local Area Network” به معنای شبکه محلی، از اصطلاحات مرتبط با شبکه‌های محلی استفاده می‌شود.

HTTP/HTTPS

مخفف “Hypertext Transfer Protocol” یا “Hypertext Transfer Protocol Secure” به معنای پروتکل انتقال ابرمتن یا پروتکل انتقال ابرمتن امن، از اصطلاحات مرتبط با ارتباطات اینترنتی استفاده می‌شود. در این رابطه بیشتر بخوانید: گواهی HTTPS چیست؟

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
بلهخیر
نویسنده مطلب سوگند صادقی
من نویسنده محتوا به زبان های فارسی و انگلیسی هستم و به نوشتن، به ویژه درباره موضوعات جدید علاقه دارم.

دیدگاه شما

یک دیدگاه

  • novid
    10 بهمن 1402

    ویندوز ۱۱ در کنار WSL امکان Windows Subsystem for Android یا WSA هم داره که می‌تونیم اپلیکیشن‌های اندروید رو تو محیط ویندوز اجرا کنیم باهاش