کسب درآمد از بازی های کامپیوتری و گیم؛ معرفی 5 روش

15 مهر 1402 - آخرین بروزرسانی: 19 آذر 1402
کسب درآمد با بازی
زمان تقریبی مطالعه: 12 دقیقه

زمانی که کلمه گیم یا بازی را می‌شنویم، اولین چیزی که به ذهنمان می‌آید تفریح و خوشگذرانی کردن است. بازی‌ها به ما امکان این راه می‌دهند تا کار‌های غیر ممکن را انجام دهیم، در واقع ما می‌توانیم نقش هر کاراکتری را در جریان بازی‌ها زندگی کنیم. به زمان گذشته سفر کنیم و یا به آینده، می‌توانیم به دنبال صلح باشیم و یا جنگ بازی کردن یعنی تبدیل شدن به هر چیزی که دوست داریم. اما چه کسی بدش می‌آید با بازی کردن پول در بیاورد؟ در این محتوا سعی داریم بهترین روش‌های پول در آوردن از بازی را به شما معرفی کنیم. روش‌هایی که به شما معرفی می‌کنیم تماماً واقعی هستند و شما می‌توانید از داخل ایران هم آن‌ها را اجرا کنید. پس با ما تا آخر این محتوا همراه باشید تا با بهترین روش‌های درآمدزایی از طریق بازی آشنا شوید.

 

آیا درآمدزایی از بازی کردن امکان پذیر است؟

جواب این سؤال بله است. شما می‌توانید با انجام دادن یک سری از روش‌های مشخص، با بازی کردن پول در بیاورید. البته این کار بسیار آسان هم نیست و نیاز به تجربه و تلاش مستمر دارد. البته قرار نیست که کاری بی‌دردسر و یا بسیار ساده باشد. حتی در اوایل به راحتی باعث درآمد زایی شما هم نمی‌شود و شما بایستی با استمرار به درآمد‌های مناسب برسید. بعضی از این روش‌ها ساده هستند و درآمد کمی را هم می‌توانید از طریق آن‌ها به دست بیاورید. اما بعضی از روش‌های دیگر هم سخت‌تر و زمان بر هستند ولی در طولانی مدت درآمد بسیار خوبی را می‌تواند برای شما به وجود بیاورد.

درآمدزایی از طریق بازی

تولید محتوا در مورد بازی در یوتیوب و آپارات

یکی از بهترین روش‌های درآمدزایی در حال حاضر، تولید محتوا در زمینه گیم است. شما می‌توانید با بازی کردن گیم‌هایی که مورد علاقه خودتان , سایر افراد است و تولید محتوا کردن در این زمینه، بازدید خوبی کسب کنید. یوتیوب نیز در قبال این بازدید‌ها به شما درآمدی دلاری می‌دهد. البته به این نکته باید توجه کنید که بایستی حداقل ۱۰۰۰ سابسکرایب و همچنین ۴۰۰۰ ساعت واچ تایم در یک سال اخیر داشته باشید تا بتوانید از طریق یوتیوب درآمد کسب کنید. (برای آپارات، این پیش نیاز، حداقل ۲۰۰ دنبال کننده و ۳۰۰۰ ساعت در ۳ ماه اخیر است). پس از رسیدن به حداقل پیش نیازها، شما در درآمد تبلیغات نمایش داده شده روی ویدئوهایتان در یوتیوب یا آپارات، سهیم خواهید بود. برای وریفای کردن اکانت و نقد کردن درآمدتان به ریال، می‌توانید از آشنایان‌تان در خارج کشور و یا سایت‌های واسط در ایران کمک بگیرید.

برای همین برای شروع تولید محتوا در زمینه بازی و کسب درآمد از این طریق، بایستی استمرار داشته باشید و البته صبوری کنید. شاید چندین ماه طول بکشد که به اولین درآمد خودتان برسید، ولی مطمئن باشید با استمرار به درآمد‌های بسیار خوبی خواهید رسید. این که درآمد شما چقدر باشد و یا این که چه زمانی در آمدزایی شما فعال می‌شود، به میزان فعالیت خودتان و البته موضوعی که برای کانال خودتان انتخاب کردید، مربوط است. به طور کلی محتوا‌های مربوط به بازی، بخش بزرگی از ویدیو یوتیوب را به خودشان اختصاص داده‌اند. پس شما اگر قصد دارید در زمینه بازی، تولید محتوا کنید باید تلاش کنید تا با بقیه متفاوت باشید. اما باید بدانید که بخش بزرگی از علاقه‌مندان به بازی در یوتیوب حضور دارند که می‌تواند در گذر زمان، بازدید مناسبی را برای شما به وجود بیاورد.

اگر با یوتیوب و فضای آن آشنایی ندارید، کافی است که همین الان وارد برنامه و یا سایت یوتیوب شوید و با سرچ کردن نام بازی مورد علاقه خودتان با محتوا‌های بسیار زیادی رو به رو شوید. اگر قصد دارید تا از این روش کسب درآمد کنید، به شما توصیه می‌کنیم که در اوایل کانال‌های مطرح گیمینگ را دنبال کنید و با الگو گرفتن (نه کپی کردن) از آن‌ها ویدئو‌های اولیه خودتان را بسازید. و رفته رفته کار خودتان را ارتقا دهید. دقت کنید که هیچکس از همان اول، حرفه‌ای ویدیو نمی‌سازد و شما همان اوایل نیز نیازی به تجهیزات گران قیمت ندارید. فقط کافی است کار خودتان را ادامه دهید و با گذر زمان و البته فعال شدن درآمدزایی کانال خودتان تجهیزات‌تان را نیز ارتقا دهید. مسیر یوتیوب راه سخت و پیچ در پیچی دارد اما اگر بتوانید با استمرار داشتن آن را طی کنید، به درآمد‌های دلاری بسیار مناسبی خواهید رسید.

محتواهایی که می‌توانید در زمینه بازی تولید کنید:

  • گیم پلی (Gameplay) محیط بازی
  • آموزش بازی
  • نقد بازی
  • مقایسه بازی‌ها
  • شرح داستان یا معرفی شخصیت‌ها
  • تغییر دادن بازی، استفاده از مادهای گرافیکی و…
  • رمزها و کدهای تقلب بازی‌ها
  • باگ‌های خنده دار
  • نکات بازی‌ها، معرفی مکان‌ها یا اشیای مرموز یا پنهان و…

گیم پلی بازی

اگر بتوانید محتواها را به جز فارسی، به زبان‌های بین المللی مانند انگلیسی هم تولید کنید، مخاطبانو درآمد شما هم چندین برابر خواهد شد. اگر برای کانال یوتیوب خود، نیاز به مترجم، گوینده حرفه ای، ادمین یوتیوب و یا تدوینگر فیلم داشتید، می‌توانید از متخصصان کارلنسر کمک بگیرید.

 

مطلب پیشنهادی: کسب درآمد از گوگل ادسنس

 

استریم کردن بازی ویدیویی

نمی دانم که تا به حال واژه استریم (stream) به گوشتان خورده است و یا خیر، اما برای بهتر فهمیدن این روش، به زبان ساده آن را به شما معرفی می‌کنیم: استریم به معنای انتقال فایل‌های صوتی و یا تصویری به طور آنلاین از سرور به مخاطب است. برای مثال هنگامی که شما از طریق اینترنت، یک بازی فوتبال را مشاهده می‌کنید، شما دارید یک نوع از استریم را مشاهده می‌کنید. در واقع به آنلاین تماشا کردن پخش زنده یک رویداد، استریم می‌گویند. حالا یک سری از علاقه‌مندان به دنیای گیم در یک سری از پلتفرم‌ها مانند توییچ، بازی مورد علاقه خودشان را انجام می‌دهند. و علاقه‌مندان به آن بازی هم این افراد را تماشا می‌کنند. به این افراد استریمر می‌گویند.

در قبال بازی کردن نیز، یک سری از بینندگان (هر کسی که دوست داشته باشد) مبلغی را به عنوان دونیت (کمک مالی) به استریمر‌ها می‌پردازند. البته استریمر‌ها از طریق راهکار‌های دیگری مثل جذب اسپانسر هم می‌توانند درآمدزایی کنند. یکی از معروف‌ترین و البته پر درآمد‌ترین استریمر‌های جهان فردی است با نام کاربری Ninja که به کمک تبلیغات و البته دونیت‌های بازدید‌کنندگان توانسته در سال ۲۰۱۸، درآمدی ۱۰ میلیون پوندی داشته باشد. البته افراد زیادی دیگری مثل آن در توییچ پیدا می‌شوند و نینجا تنها فرد نیست. دقت داشته باشید که از آن سال تا به الان، چندین سال گذشته و در این مدت درآمد نینجا چندین برابر قبل شده است. پس اگر دوست دارید که با بازی کردن پول در بیاورید بهترین راه حل برای شما استفاده از پلتفرم‌های استریم بازی است. شما می‌توانید هر بازی که دوست دارید را انجام دهید و بینندگان خودتان را جذب کنید و با استفاده از حمایت‌های آن‌ها درآمدزایی کنید. دقت کنید که در کنار حمایت‌های بازدیدکنندگان، خود توییچ نیز به شما مبلغی را مانند یوتیوب پرداخت می‌کند اما درآمد آن مانند یوتیوب بالا نخواهد بود.

چند پلتفرم استریم بازی:

  • توییچ (Twitch)
  • استیم (Steam)
  • YouTube Gaming
  • Facebook Gaming
  • آپارات گیم

 

استریم کردن بازی

مسابقه دهید و پول در بیاورید

اگر فکر می‌کنید که در یک بازی به خصوص بسیار حرفه‌ای هستید، می‌توانید شانس خودتان را در مسابقات حرفه‌ای امتحان کنید. به طور کلی بازی‌هایی مثل Counter Strike، Call of duty، Rainbow six, FIFA, PES و … سالانه مسابقات مختلفی را برگزار می‌کنند که به برندگان آن مبلغ‌های با ارزشی داده می‌شود. اما برای شرکت در این مسابقات بایستی پله پله حرکت کنید، برای مثال اول باید در مسابقات کشوری داخلی که برای بعضی از بازی‌ها برگزار می‌شود، شرکت کنید تا هم جواز مسابقات بین‌المللی و دریافت کنید و هم این که مهارت خودتان را محک بزنید. همچنین بایستی زمان زیادی را برای این بازی‌ها بگذارید چرا که مسابقه دادن با بهترین پلیر‌ها کار آسانی نیست، اما اگر بتوانید خودتان را به عنوان یک فرد حرفه‌ای و با مهارت نشان دهید، می‌توانید درآمد بسیار زیادی را هم از طریق جوایز مسابقات و هم از طریق اسپانسر به دست بیاورید. برای مثال حسین پاجانی قهرمان سه دوره مسابقات eFootball جهان است که به عنوان یکی از حرفه‌ای‌ترین بازیکن‌های این بازی در جهان شناخته می‌شود. جالب است بدانید که ما تیم ملی eFootball داریم و در مسابقاتی که همین امسال برگزار شد و حسین پاجانی به قهرمانی آن رسید نیز ۹۷ تیم از ۹۷ کشور مختلف شرکت کرده بودند.
در بازی‌های مختلف دیگری مثل دوتا دو (Dota 2) و یا فورت نایت نیز تیم‌های مختلفی شرکت می‌کنند که قهرمان‌های آن، جوایز بسیار با ارزشی با مبالغ بسیار زیادی دریافت می‌کنند. برای مثال قهرمان دوتا دو در سال‌های گذشته مبلغی به ارزش ۳ میلیون و ۱۵۲ هزار پوند درآمد کسب کرده است. این مبلغ بسیار بیشتر از آن چیزی است که یک پزشک و یا حتی جراح در سال کسب می‌کند. اما پشت این مبلغ ساعت‌ها تلاش و استمرار وجود دارد و به هیچ عنوان کار ساده‌ای نیست از این رو اگر قصد دارید تا به عنوان یک گیمر حرفه‌ای در مسابقات شرکت کنید، بایستی از همین امروز یک بازی مشخص را انتخاب کنید و بر روی همان وقت و زمان خودتان را صرف کنید تا بتوانید رفته رفته با ارتقا دادن مهارت خودتان و شرکت کردن در مسابقات مختلف شناخته شوید و جایزه نقدی کسب کنید. همچنین می‌توانید عضو تیم‌های بین‌المللی گیم در سراسر جهان شوید تا بازی‌های تیمی را همراه با آن‌ها انجام دهید و مقام کسب کنید.

قهرمانی حسن پاجانی

توسعه دهنده بازی شوید

یکی دیگر از روش‌های درآمدزایی به وسیله بازی‌‌های کامپیوتری، بازی‌ سازی و یا توسعه دهنده بازی شدن است. در واقعه اگر دوست دارید به جز بازی کردن، بازی خودتان را خلق کنید می‌بایست این روش را برای کسب درآمد انتخاب کنید. هرچند که این روش بسیار زمان بر‌تر از سایر روش هاست و البته بسیار سخت‌تر و پیچیده‌تر است. اما دنیای خودش را دارد. شما برای این کار بایستی زبان‌های برنامه‌نویسی که مربوط به بازی‌سازی است مانند پایتون، جاوا، ++C و Lua را آموزش ببینید. برای این کار می‌توانید وارد رشته‌های دانشگاهی مربوط به کامپیوتر شوید. هرچند در بعضی از دانشگاه‌های خارجی شما می‌توانید خود رشته بازی‌سازی را یاد بگیرید. البته در ایران، گرایش تولید بازی‌های رایانه‌ای برای مقطع کارشناسی ارشد وجود دارد، اما برای مقطع کارشناسی و یا پایین‌تر همچین رشته‌ای هنوز وجود ندارد.

 

مطلب پیشنهادی: موتور بازی سازی چیست؟

 

توسعه‌دهندگان و بازی ساز‌ها می‌توانند درآمدی بینظیر از حرفه و مهارت خودشان کسب کنند، اما این درآمدزایی به توانایی‌ها و البته تولیداتی است که انجام می‌دهند. اگر فکر می‌کنید که دوست دارید وارد دنیای بازی‌سازی شوید و جهان بازی‌های خودتان را خلق کنید، بدون معطلی دنبال راهی باشید که وارد مسیر بازی سازی شوید. مطمئن باشید که در کنار تلاش و البته با خلاقیت خودتان و مهارتی که دارید، می‌توانید بازی‌هایی جذاب تولید کنید و درآمد بالایی کسب کنید. بازی‌های زیادی تا به امروز به فروش رسیده اند که از خیلی فیلم‌ها و یا حتی ماشین‌ها نیز بیشتر سودآوری داشتند. ساخت بازی کار ساده و یا بی‌ارزشی نیست. بایستی بدانید که این حرفه سختی‌های خودش را دارد. اگر آماده ماجراجویی در دنیای بازی خودتان هستید، مسیر توسعه دهنده شدن و بازی ساز شدن را از همین حالا طی کنید.

خوبی بازی‌سازی این است که نه تنها فقط از این راه درآمد کسب می‌کنید، بلکه زندگی خودتان را تا زمانی که در این حرفه فعالیت کنید به بازی‌سازی معطوف خواهید کرد. یعنی این حرفه برای کسانی است که چیزی بیشتر از سرگرم شدن به بازی‌ها و دنیای گیم نگاه می‌کنند. این حرفه برای عاشقان بازی است؛ افرادی که در بازی زندگی می‌کنند و حالا دوست دارند زندگی و بازی‌ای که خودشان می‌خواهند را درست کنند تا سایر افراد نیز آن را تجربه کنند.

پول درآوردن با بازی کردن

بازی های کریپتویی انجام دهید

بگذارید همین اول بهتون بگوییم که قرار نیست با استفاده از این روش مانند سایر روش‌هایی که تا به الان به شما گفته‌ام درآمدزایی بالایی داشته باشید! هر کس دیگری راهم که دیدید که همچین چیزی را به شما می‌گوید، مطمئن باشید بلوفی بیش نیست! اما یکی دیگر از روش‌ها که می‌توانید از طریق آن درآمد داشته باشید، اما درآمد شما کم خواهد بود، بازی‌های کریپتویی است. شما با انجام دادن یک سری از بازی‌های خاص می‌توانید درآمد به دست بیاورید. بازی‌های کریپتویی، جوایز را به صورت ارز‌های دیجیتال مختلفی مثل بیتکوین و یا تتر و هر ارز دیگری به ولت شما پرداخت می‌کنند. بعد از آن شما می‌توانید این ارز‌ها را به تومان و یا دلار تبدیل کنید. اما قرار نیست کلی پول در بیاورید شما برای پول در آوردن از طریق این بازی‌ها باید ساعت‌ها تلاش کنید تا مبلغی نه چندان زیاد مثلاً ۱۰ تا ۲۰ دلار به دست بیاورید. هرچند بعضی از بازی‌ها طوری طراحی شده‌اند که با گذشت زمان و یا دعوت کردن از دوستان خودتان برای استفاده از این بازی‌ها نیز مبلغی به شما داده می‌شود. ولی به طور کلی روش‌های دیگر را به شما توصیه می‌کنیم. چرا که با همین مقدار زمانی که قرار است در طول روز برای بازی‌های کریپتویی صرف کنید، اگر برای کانال یوتیوب خودتان ویدیو بسازید و یا استریم کنید، در آمدتان در آینده بسیار بیشتر از این بازی‌ها خواهد بود.

درآمدزایی از بازی های کریپتویی

بهترین روش درآمدزایی از طریق بازی 

بهترین روش درآمدزایی از طریق بازی، به انتخاب و علایق خودتان بستگی دارد. اما حداقل می‌توانم به شما بگوییم که اگر به دنبال درآمدزایی واقعی هستید و قصد دارید از طریق دنیای بازی‌ها پول زیاد در بیاورید، بهتر است به سراغ بازی‌های کریپتویی و یا هر چیز شبیه به این دسته از بازی‌ها نروید. بهترین گزینه، کار کردن برای هدفی است که می‌توانید مطمئن باشید که بعد از گذشت زمان، آن هدف، شما را به جایی که برایش تلاش کرده‌اید رسانده است. اگر دوست دارید شناخته شوید و یا عاشق تولید محتوا هستید، به سراغ کانال یوتیوب و یا آپارات بروید، هر چقدر برای آن زمان بگذارید درآمد خودتان را بیشتر خواهید کرد. حتی بعد از گذشت زمان، درآمد شما هم افزایش پیدا خواهد کرد. اگر دوست دارید دیوانه‌وار بازی کنید و فکر می‌کنید که گیمر حرفه‌ای هستید، به سراغ استریم کردن بروید. مطمئن باشید که می‌توانید کامینیوتی (انجمن) خودتان را تشکیل دهید و افرادی که بازی کردن شما را دوست دارند را دور خودتان جمع کنید. از این طریق درآمد خوبی هم می‌توانید به دست بیاورید. اگر دوست دارید وارد یک دنیای حرفه‌ای شوید و جز بهترین بازیکنان بازی محبوب خودتان شوید، می‌توانید در مسابقات مختلف شرکت کنید و شب و روز تلاش کنید تا مهارت‌های خودتان را در بازی‌ای که دوست دارید ارتقا دهید، مطمئن باشید اگر سخت تلاش کنید یک روز می‌توانید قهرمانی‌های زیادی را کسب کنید و در کنار آن از طریق بازی کردن پول خوبی را هم به جیب بزنید. چی بهتر از این؟ اما یادتان باشد مسیر حرفه‌ای شدن کار سختی است و باید دنیای گیم را جدی بگیرید.
اگر هم خواستید می‌توانید بازی ساز شوید. چرا که نه؟ بازی‌سازی برای علاقه‌مندان به بازی، قطعاً لذت بخش خواهد بود. ساخت دنیایی که تمام اتفاقات همان شکلی پیش می‌رود که خودتان دلتان می‌خواهد. می‌ توانید جهانی را در آینده بسازید و یا به گذشته دور سفر کنید. حتی می‌توانید دنیایی بدون انسان‌ها و یا ماورایی بسازید. هیچ چیزی جلوی خلاقیت شما را در جهان بازی‌سازی نخواهد گرفت.

بهترین روش درآمدزایی از طریق بازی فقط به نوع تفکر و علایق شما بستگی دارد، پس اول علاقه خودتان را پیدا کنید و بعد از آن از طریق دنیای بازی‌ها، پولدار شوید.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
بلهخیر
نویسنده مطلب مهدی غلامی
مهدی غلامی هستم؛ به بازاریابی محتوا و دیجیتال مارکتینگ علاقه دارم و عاشق آموزش هستم. https://www.karlancer.com/profile/176446

دیدگاه شما

3 دیدگاه

  • مهدی غلامی
    22 آبان 1402

    بسیار عالی بود ممنون از محتوای خوبتون

  • رضا حسینی
    23 آذر 1402

    واقعا بلاگ عالی بود تمام سوالاتم راجب به کسب درآمد از بازی را تونستم پیدا کنم

  • وحید
    11 فروردین 1403

    درود بر شما و سپاس از مطلب خوب و آموزنده ای که داخل سایت تان گذاشته اید