نیم فاصله در تلگرام ویندوز؛ مشکل جدید این روزها!

25 دی 1402 - آخرین بروزرسانی: 01 بهمن 1402
تلگرام
زمان تقریبی مطالعه: 3 دقیقه

اگر از کاربران تلگرام باشید و از نسخه دسکتاپ تلگرام در ویندوز استفاده می‌کنید، احتمالا دقت کردید که پس از آپدیت تلگرام (مربوط به دی ماه 1402)، شورتکات نیم فاصله (Ctrl Shift 2)، به میانبری برای تغییر (سوییچ) اکانت تغییر کرده! به عبارتی شما با این کلیدهای ترکیبی دیگر نمی‌توانید هنگام گذاشتن پست در تلگرام خود، نیم فاصله بزنید. این مشکل در نسخه وب تلگرام در ویندوز هم وجود دارد.

از طرف دیگر تنظیمات نسخه ویندوز تلگرام (چه نرم افزار و چه تحت وب)، فعلا امکان تغییر دکمه‌های میانبر (شورتکات) را به کاربران نمی‌دهد. ولی راه حل چیست؟ در ادامه 3 راه ساده را به شما خواهیم گفت. پس با ما همراه باشید.

 

راه حل اول: استفاده از کلیدهای ترکیبی Alt + 0157

می‌توانید برای زدن نیم فاصله به جای Ctrl Shift 2، از Alt + 0157 (شماره‌های سمت راست کیبرد یا Numeric Keypad [اگر کیبردتان دارد]، نه ردیف بالای کیبرد!) استفاده کنید. مسلما اگر در متن‌تان، تعداد زیادی نیم‌فاصله دارید، این روش، مقداری آزاردهنده و وقتگیر است.

نیم فاصله در ویندوز

راه حل دوم: تایپ در یک برنامه ادیتور متن

یک برنامه ادیتور متن (مثل میکروسافت ورد یا Notepad) کنار تلگرام خود باز کنید. متن را به همراه نیم فاصله‌ها تایپ و در تلگرام خود کپی کنید. به همین راحتی! البته قبول داریم که این مورد خیلی بدیهی، چندان راه حل محسوب نمی‌شود! 😁

 

مطلب پیشنهادی: چگونه در تلگرام استیکر بسازیم؟

 

راه حل سوم: تغییر شورتکات نیم‌فاصله در ویندوز

اینجا ما دو راه به شما خواهیم گفت. هر روشی که دوست دارید را می‌توانید استفاده کنید.

روش اول: استفاده از Shift Space به جای Ctrl Shift 2

در این روش، باید به جای کیبرد فارسی (Fa)، از کیبرد فارسی استاندارد (FAS) استفاده کنید. کلیدهای این کیبرد، مشابه فارسی عادی است، ولی جای برخی حروف یا علائم مثل پ، ژ، ویرگول، همزه و… تغییر می‌کند. شورتکات نیم فاصله هم در کیبرد استاندارد، Shift Space است. پس اگر از کیبرد فارسی استاندارد می‌خواهید استفاده کنید، باید مقداری به تغییرات آن عادت کنید.

روش فعالسازی کیبرد فارسی استاندارد (FAS)

وارد بخش Language Setting ویندوزتان شوید. اگه کیبرد فارسی را از قبل اضافه کرده اید، آن را می‌توانید ببینید:

کیبرد فارسی در ویندوز

روی آن کلیک کنید و Option را بزنید تا وارد Language Option شوید. در این قسمت Add a keyboard را بزنید و روی Persian (Standard) کلیک کنید تا به این قسمت افزوده شود.

افزودن کیبرد استاندارد به ویندوز

اکنون شما 3 زبان (انگلیسی، فارسی FA و فارسی استاندارد FAS) در کیبرد خود دارید. در صورت تمایل و برای راحتی کار می‌توانید زبان فارسی قبلی (غیر استاندارد یا FA) خود را حذف یا remove کنید تا سرعت فرایند تغییر زبان در ویندوز را افزایش دهید.

زبان های ویندوز

تمام. اکنون در تمام برنامه‌ها از جمله تلگرام می‌توانید با کلیدهای ترکیبی Shift Space، نیم فاصله بزنید.

 

مطلب پیشنهادی: آموزش ساخت ربات تلگرام بدون کدنویسی

 

روش دوم: استفاده از همان Ctrl Shift 2 به عنوان نیم‌فاصله

در این روش باید کیبردتان را مطابق روش بالا به همان فارسی استاندارد (FAS) تغییر داده باشید، ولی می‌توانید شورتکات نیم فاصله (یا هر کلید دلخواه دیگر) را تغییر دهید. برای شروع باید نرم افزار Microsoft PowerToys را از مایکروسافت استور و یا سایت‌های متفرقه دانلود و نصب کنید.

دقت کنید برای فعال بودن عملکرد تغییر شورتکات، باید این نرم افزار هم در حال اجرا باشد!

روش تغییر شورتکات نیم‌فاصله در Microsoft PowerToys

وارد برنامه شوید، در قسمت Keyboard Manager، گزینه Enable Keyboard Manager را فعال کنید. در قسمت Shortcut، روی Remap a Shortcut کلیک کنید.

تغییر شورتکات در PowerToys

روی select سمت چپ کلیک کنید. در باکس کوچک باز شده، با کیبرد وارد کنید: Ctrl Shift 2 و OK را بزنید.

سپس روی select سمت راست کلیک کنید. در باکس کوچک باز شده، با کیبرد وارد کنید: Shift Space و OK را بزنید.

نتیجه باید مطابق تصویر زیر باشد:

تغییر شورتکات نیم فاصله در PowerToys

روی OK بالا سمت راست کلیک کنید و تمام. اکنون در حالت کیبرد استاندارد (FAS) می‌توانید با کلیدهای ترکیبی Ctrl Shift 2، در همه نرم افزارها از جمله تلگرام، نیم فاصله تایپ کنید.

این مقاله را برای دوستان خودتان هم بفرستید و نظرات خود را بنویسید. اگر روش دیگری هم شما می‌شناسید در کامنت‌ها بنویسید تا به این مقاله افزوده شود.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
بلهخیر
نویسنده مطلب سروش کفایتی
سروش کفایتی هستم. از سال 1398 با کارلنسر در بخش مارکتینگ و سئو همکاری دارم. محتوانویس نیستم. گاهی در مورد برخی موضوعات مورد علاقه ام می‌نویسم. https://www.karlancer.com/profile/24945

دیدگاه شما

2 دیدگاه

  • یه آدم خسته
    25 دی 1402

    سلام. چطوری Poweryoys رو از microsoft store نصب کنیم؟ ارور میده

    • تیم محتوای کارلنسر
      25 دی 1402

      سلام. احتمالا ارور مربوط به تحریم باشه. کشور (region) ویندوزتون رو به یه کشور غیر ایران تغییر بدید. درست میشه